🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■حقيقت شب #قدر و اسم اعظم■
#استاد_علی_صفایی_حائری
■امشب، شب قدر است و احتمال بيشتر در اين شب است، گرچه حقيقت شب قدر، حقيقت زمانى نيست. حقيقت شب قدر و هر آن چه الهى و ربوبى است، از زمان و مكان بيرون است.
■از ما خواستهاند كه در اين لحظات
زمينههايى را فراهم كنيم،
تأمّلاتى پيدا كنيم
و يك جمعبندى از خويش داشته باشيم تا استحقاق پيدا كنيم، تا رفته رفته به آن معنايى كه حقيقت قدر است، واقف شويم و از آن حقيقت بهرهمند گرديم.
■اسم اعظم يا اسماء اللَّه الحُسنى، اينها نيز معانى هستند. كلمات نيستند. اينطور نيست كه بگوييم «لا الهَ الَّا اللَّهُ» يا «الرَّحْمن» يا «الرَّحِيم» اسم اعظم است. نه، اين كلمهها اسم نيستند، بلكه حقايقى در يك نوع سلوك وجودى ما، يك نوع سعه وجودى ما و يك نوع بلوغ وجودى ما هستند كه آن حقيقت، اسم اعظم است.
حقيقت قدر هم همين است. و اين كارهايى كه ما مىكنيم، اعداد و آمادهسازى و زمينهسازى براى درك و رسيدن به آن حقيقت و معناست.
☑️شب #قدر، هم (۱)شب ارزيابى، هم (۲)شب اندازهگيرى و هم (۳)شب برنامه ريزى است.
بايد ارزيابى و ارزشيابى كنيم. اندازهگيرى كنيم.
سپس برنامهريزى كنيم، كه قدر به اين سه معنا آمده است. و «لَيْلَةُ الْقَدْر» هم «خَيْرٌ مِنْ الْفِ شَهْر» است؛ شب قدر از يك عمر مفيدتر و نافعتر است.
■پس ما بايد دست به كار شويم، ببينيم كه واقعاً چه حدّى از فقر و غنا را در اين مقدار از عمرمان تأمين كردهايم؟ چه مراحلى را پشت سر گذاشتهايم؟ اين جمعبندى، جمعبندى مفيدى است و آدمى مىتواند از غرور و خدعه و فريب شيطان كه او را گول زده و در امورى مستقرّش كرده و به اهدافى محدودش نموده است، نجات پيدا كند.
#یاعلی
■●فوز سالك، ص: ۲۱۶●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم
بخش چهارم
● اقوال مفسرين در تفسير صلاة وسطى مختلف است
مولف : اين شأن نزول از زيد بن ثابت و غير از او به طرق ديگرى روايت شده است و خواننده بايد توجه داشته باشد كه اقوال مفسرين در تفسير صلات وسطى مختلف است و بيشتر اختلافشان ناشى از اختلافى است كه در روايات قوم است ،
در نتيجه يكى گفته : نماز صبح است ، و آن را از على (عليه السلام ) و از بعضى صحابه نقل كرده اند، و بعضى گفته اند: نماز ظهر است و آن را از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) و از عده اى از صحابه نقل كرده اند جمعى گفته اند: نماز عصر است و آن را باز به رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) و جمعى از صحابه نسبت داده اند، و سيوطى در الدرالمنثور نزديك به پنجاه و چند روايت بر طبق اين نسبت آورده ، بعضى ديگر گفته اند: نماز مغرب است ، بعضى گفته اند: صلات وسطى در بين همه نمازها نامعلوم است ، همچنان كه شب قدر در بين شب ها نامعلوم است ، و بر طبق گفته خود، رواياتى از صحابه آورده اند، بعضى هم گفته اند : نماز عشاء است ، و بعضى آن را نماز جمعه دانسته اند.
و در مجمع البيان در تفسير جمله : ((و قوموا لله قانتين ))، مى گويد: قنوت به معناى دعا كردن در نماز و به حال ايستاده است ، و همين معنا از امام باقر و امام صادق (عليه السلام ) روايت شده است .
مولف : اين مطلب از بعضى صحابه نيز نقل شده است .
و در تفسير عياشى از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه در معناى جمله نامبرده فرمود: منظور اين است كه انسان نسبت به نمازش اهتمام بورزد، و بر اوقات آن محافظت كند، و خلاصه هيچ كار ديگرى ، او را در نماز مشغول نسازد.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 392
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■●سلسله بیانات آیتالله بهجت قدسسره در مورد #قرآن و #اهلبیت علیهمالسلام●■
#ویژه_ماه_مبارک_رمضان
■●در روایت دارد که: «گاهی مؤمن به همّ و غم مبتلا میشود، چون در جای دیگر روی زمین، مؤمنی به همّ و غم گرفتار شده است». این ارتباط روحی مؤمنان را میرساند.
■●چنانکه قرآن دافع و رافع بلا و غم است، ذکر فضائل اهلبیت علیهمالسلام نیز چنین است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■●تفسیر علّامه حسینی طهرانی قدّس سرّه از عبارت «اللَهُمَّ إنِّى أَسْأَلُكَ إيمَانًا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِى» در شبهای دهۀ آخر ماه رمضان●■
■... در اينجا حضرت سجّاد عليه السّلام عرضه ميدارد: خداوندا! به من ايمانى عطا كن كه اين طور باشد كه خودت در دل من داخل شوى، و مباشرت در دل من كنى؛ و تمام افكار و آراءِ من، آراء و افكار تو باشد!
■آيا تصرّف خدا دل مؤمن را بطور مباشرت، معنى اى غير از انكشاف حقيقتِ توحيد در تمام مراحل آن از توحيد ذاتى و اسمائى و صفاتى و أفعالى ميتواند داشته باشد؟!
■و عجيب اينجاست كه در تمام دعاهاى شبهاى دهه آخر شهر مبارك رمضان از شب بيست و يكم تا سى ام، اين دعا در تمام آن ادعيه با عين همين عبارت تكرار شده است.
■بدين معنى كه چون دهه سوّم افضل اوقات ماه رمضان است و مرد مؤمن صائم بواسطه تقرّب به خدا و دعا و مناجات و قرائت قرآن و غيرها روحش صفا پيدا كرده است، اينك قابل استفاضه از فيوضات غيبيّه الهيّه شده و لياقت اين گونه دعا را پيدا كرده است كه از خدايش بخواهد كه رفع جميع حجابها را از او بنمايد، و او را به مقام توحيد كامل برساند، و ذات أقدسش در قلب وى متجلّى گردد.
■●«روح مجرّد» ص ۶۲۲●■
#ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■●به مناسبت ايام شهادت اميرالمومنين(علیه السلام)●■
#استاد_فاطمی_نيا:
■●حضرت اميرالمومنين بسيار مظلوم بودند؛ امام صادق (علیه السلام) در وصف ايشان فرمودند كه اول مظلوم عالم هستند.
■●زمانيكه آن قاتل خبيث را نزد حضرت آوردند ، خطاب به او فرمودند :
آيا من امام بدی برای تو بودم؟! چرا اين كار را با من كردی؟
حضرت علی (علیه السلام)زمانيكه ديدند اين خبيث خيلی ترسيده است ، به امام حسن (علیه السلام) فرمودند : چشمهايش را بنگريد ، او بسيار ترسيده است! با او مدارا كنيد!
■●بعد از آن هم كه آن خبيث را دستگير كردند و حضرت در بستر بودند ، مرتب از احوالش جويا می شدند كه مبادا ظلمی به او نشود.
اين است فرق امام كه مظهر اسماءالله است با سایر مردم...
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
□دعای روز بیست و سوّم ماه مبارک رمضان□
□اَللَّـهُمَّ اغْسِلْنی فيهِ مِنَ الذُّنُوبِ، وَطَهِّرْنی فيهِ مِنَ الْعُيُوبِ، وَامْتَحِنْ قَلْبی فيهِ بِتَقْوَی الْقُلُوبِ، يا مُقيلَ عَثَراتِ الْمُذْنِبينَ.
□خدایا در این روز از گناهان شستشویم ده، و از عیبها پاکم کن، و دلم را به پرهیزکاری دلها بیازمای، ای چشم پوشِ لغزشهای گناهکاران.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز بیست و سوّم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّـهُمَّ اغْسِلْنی
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
#شرح_دعاے_روز_بیست_و_سوم
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره)○□
□اللَّهُمَّ اغْسِلْنِے فِیهِ مِنَ الذُّنُوبِ
خدایا مرا از گناهان شستشو بدہ،
□شما وقتے مے خواهید بہ مهمانے بروید، خودتان را پاڪیزہ و تمیز مے ڪنید و شستشو مے دهید، باید بدانیم ڪہ در ماہ رمضان همہ میهمان خداوند هستیم، آیا خودمان را از آلودگے هاے معنوے تمیز ڪردہ ایم، آیا دلهایمان را از زنگار گناہ شستشو دادہ ایم؟
«شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَے ضِیَافَةِ اللَّهِ» و شما میهمان سفرہ پر برڪت الهے هستید و باید خودمان را براے این ضیافت آمادہ مے ڪردیم تا با دلے پاڪ بہ این میهمانے برویم، لذا از خداوند مے خواهیم ڪہ ما را از گناهان شستشو بدہ و لیاقت آن را بدهد ڪہ از این میهمانے استفادہ ڪنیم.
□اگر یڪ مرتبہ با اخلاص ازخدا بخواهید ڪہ شما را از آلودگے گناہ پاڪ ڪند، خدا مے پذیرد باید مثل ڪودڪے ڪہ اشڪ ریزان نزد پدر مے رود و طلب بخشش مے ڪند، بہ محضر الهے رفت و عذر خواهے ڪرد.
□وَ طَهِّرْنِے فِیهِ مِنَ الْعُیُوبِ
خدایا مرا از عیب هایے ڪہ بہ آن مبتلا هستم پاڪ ڪن
□غیبت، ریا، تڪبر، عجب، حسد و ... این ها همہ عیب هستند، عمل معیوب مورد پذیرش درگاہ الهے نیست.
□اعمال ما باید از هفت آسمان بالا برود و در هر آسمانے براے هر عیبے مے گویند «قف» بہ معنے «ایست» و ماموران الهے در آسمان اول بہ نامہ عمل ما نگاہ مے ڪنند و اگر دیدند امروز من غیبت ڪردہ ام مے گویند: بروید و «اضربوا هذا العمل بوجہ صاحبه» این عمل را بر صورت صاحب آن بزنید و عمل در آسمان اول متوقف مے شود، عمل بعضے ها از آسمان اول مے گذرد چون اهل غیبت نبودند، ولے باز ملائڪہ آسمان دوم مے گویند «قِف» عمل را بررسے مے ڪنند و متوجہ مے شوند ڪہ این شخص «عُجب» داشتہ است، بعض دیگر اهل عُجب هم نبودہ اند و عمل بہ آسمان سوم مے رسد و باز دستور بہ توقف مے دهند و اگر آن شخص اهل «حسد» نبود بہ آن عمل اجازہ مے دهند ڪہ بہ آسمان چهارم برود و در آنجا براے رذیلہ «تڪبر» عمل را متوقف مے ڪنند، اگر اهل مراقبت نباشیم امورے مانند؛ ریاست، ثروت و علم تڪبر مے آورند.
□در روایت آمدہ است؛ زمانے ڪہ حضرت علے بن موسے الرضا (علیہ السلام) میل بہ غذا داشتند تمامے غلامان را دعوت مے ڪردند و با هم غذا مے خوردند؛ شخصے گفت: یا علے بن موسے الرضا (ع) این امور براے شما خوب نیست، چرا با فقرا غذا مے خورید؟
□حضرت فرمودند: همہ ما اولاد حضرت آدم هستیم و تفاوت درجات انسانها بہ تقوے است.
□در یڪے از ایستگاہ ها نیز توقف مے ڪنے تا ببینند آیا این عملت از روے ریا بودہ یا نہ!
□دلاڪے عالمے را ڪیسہ مے ڪشید و در حین ڪیسہ ڪشیدن از عالم پرسید: ریا یعنے چہ؟
□آن عالم گفت: همین ڪہ ڪیسہ مے ڪشے و مے خواهے چرڪ هاے مرا بہ من نشان بدهے تا پول بیشترے بگیرے، همین نشان دادن عمل را ریا مے گویند (قدیمتر ها وقتے ڪیسہ مے ڪشیدند، اگر چرڪ بیشترے در مے آوردند انعام بیشترے مے گرفتند و این عالم مے خواست با زبان خود این دلاڪ با او حرف بزند)
□خلاصہ در هر آسمانے ، عمل را از یڪ جهت بررسے مے ڪنند.
□خدایا از تو مے خواهیم عمل ما را قبول ڪنے و اگر دنبال عمل خالصے مثل اعمال امیر المومنین (علیه السلام) مے گردے این حسرتے است ڪہ بر دل مے ماند!.
□بندگے خدا سہ قسم است:
○نوع اول، از ترس جهنم است،
○و گاهے بہ طمع بهشت است،
○و نوع سوم؛ «تعظیما لله» است چون خداوند شایستہ پرستش است باید او را بزرگداشت.
□وَ امْتَحِنْ قَلْبِے فِیهِ بِتَقْوَے الْقُلُوبِ
خدایا قلب و دل مرا آزمایش ڪن بہ تقوے دل نہ زبان
□ممڪن است زبان ما حرف از تقوے بزند ولے قلب و دل ما از آن بے خبر است و بهرہ اے از تقوے نداشتہ باشد، شخصے صد میلیون تومان در جادہ پیدا ڪرد و آن را بہ صاحبش برگرداند این مسائل از آثار تقوے است.
□دین چراغ قرمز و سبز دارد،
○چراغ قرمز مرز حرام است
○و چراغ سبز محدودہ مباحات است؛
□تقوے یعنے از چراغ قرمز ها عبور نڪن.
□رعایت چراغ قرمزها هم دو نوع است
○گاهے رانندہ بخاطر ترس از جریمہ ترمز مے ڪند
○و گاهے بخاطر احترام بہ قانون مملڪت، ڪہ دومے افضل است.
□یَا مُقِیلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِین
اے خدایے ڪہ همہ لغزش هاے گنهڪاران را اقالہ مے ڪن
□جنسے را ڪہ از ڪاسب خریدے و مے خواهے پس بدهے، مستحب است ڪہ فروشندہ از مشترے پس بگیرد بہ این عمل اقالہ گویند.
□اقالہ در مورد خداوند یعنے؛ خدایا گناهان ما را رایگان ببخش.
@mohamad_hosein_tabatabaei