eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش ششم1⃣ بحث علمى ● بحث علمى (پيرامون زن ، حقوق و شخصيت و موقعيت اجتماعى او از نظر اسلام و ديگر ملل مذاهب ) از آنجائى كه قانونگذار قوانين اسلام ، خداى تعالى است همه مى دانيم كه اساس قوانينش (مانند قوانين بشرى ) بر پايه تجارب نيست ، كه قانونى را وضع كند و بعد از مدتى به نواقص آن پى برده ناگزير لغوش كند، بلكه اساس آن مصالح و مفاسد واقعى بشر است ، چون خدا به آن مصالح و مفاسد آگاه است ، ليكن به حكم تعرف الاشياء باضدادها، ما براى درك ارزش قوانين الهى چه بسا نيازمند باشيم به اينكه در احكام و قوانين و رسوم دائر در ميان امتهاى گذشته و حاضر تامل و دقت كنيم . از سوى ديگر پيرامون سعادت انسانى بحث كنيم ، و به دست آوريم كه به راستى سعادت واقعى بشر در چيست ؟ و آنگاه نتيجه اين دو بررسى را با يكديگر تطبيق كنيم تا ارزش قوانين اسلام و مذاهب و مسلك هاى اقوام و ملتهاى ديگر را به دست آوريم ، و روح زنده آن را در بين ارواح آن قوانين متمايز ببينيم ، و اصلا مراجعه به تواريخ ملل و سير در آنها و بررسى خصائل و مذاهب ملل عصر حاضر براى همين است كه به قدر و منزلت اسلام پى ببريم ، نه اينكه احتمال مى دهيم در اقوال گذشته و معاصر، قانون بهتر و كاملترى هست و مى خواهيم به جستجوى آن برخيزيم . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش ششم1⃣ بحث علمى ● بحث علمى (پيرامون زن ، حقوق و شخصيت و موقعيت اجتم
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش ششم2⃣ بحث علمى ● بحث علمى (پيرامون زن ، حقوق و شخصیت و موقعیت اجتماعی او از نظر اسلام و دیگر ملل مذاهب) و به همين منظور مساله را از چند نقطه نظر مورد بحث قرار مى دهيم . 1 - اينكه زن در اسلام چه هويتى دارد؟ و هويت زن را با هويت مرد مقايسه كنيم . ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 394 2 - زن در نظر اسلام چه ارزش و موقعيتى در اجتماع دارد، تا معلوم كنيم تاءثر زن در زندگى بشريت تا چه حد است ؟. 3 - اينكه : در اسلام چه حقوق و احكامى براى زن تشريع شده است ؟. 4 - تشريع آن احكام و قوانين بر چه پايه اى بوده است . و همانطور كه گفتيم براى روشن تر شدن بحث ناگزيريم آنچه را كه تاريخ از زندگى زن در قبل از اسلام ضبط كرده پيش بكشيم ، و در آن نظرى بكنيم ، ببينيم اقوام قبل از اسلام و اقوام غير مسلمان بعد از اسلام تا عصر حاضر چه اقوام متمدن و چه عقب افتاده ، با زن چه معامله اى مى كردند؟ و معلوم است كه بررسى تاريخى اين مساله بطور كامل از گنجايش اين كتاب بيرون است ، ناگزير شمه اى از تاريخ را از نظر مى گذرانيم و مى گذريم . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ... ■●آیت‌الله بهجت قدس‌سره●■ ■هنوز باورم نمی‌شد؛ با دست لرزان، وصیّت‌نامه را گشودم. خواندم اما نفهمیدم؛ کلمات پشت هم ردیف می‌شد و سطر به‌سطر از جلوی چشمانم می‌گذشت. ■گفتم: «شاید خطی را اشتباه خواندم»، برگشتم و دوباره دیدم. برای سومین بار که خواندم، دیدم نه؛ دارم درست می‌بینم، نوشته: «نماز و روزه‌های عمر تکلیفم را قضا کنید.» ■هشتادویک سال از بلوغش گذشته بود. او که از همان نوجوانی و سال‌ها قبل از بلوغ، نماز برایش معنی و مفهوم دیگری داشت. ■همیشه می‌گفت: «نماز، خَمریست خوشگوار، لذیذترین لذت‌هاست، در عالم وجود، مانندی ندارد.» کسی را یارای ادای نمازش هست؟! ■●(این بهشت، آن بهشت، ص٩٣-٩۴؛ بر اساس خاطرۀ حجت‌الاسلام و المسلمین علی بهجت)●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■يكى از مباحث بسيار مهم در فلسفه ، معرفت نفس است. و براى يك مرد مستبصر محقق أهميت بسزا دارد كه بفهمد خود كيست. و معرفة النفس در حكمت چون تشريح در طب است ، جز اين كه تشريح در آگاهى به كالبد است و آن در شناسايى انسان. ■بايد به علماى طبيعى كه در رشته هاى گوناگون چون خاك شناسى و گياه شناسى و جانور شناسى و ستاره شناسى و امثال آنها بحث و فحص مى كنند ، گفت : بياييد اول خودمان را بشناسيم سپس جز خود را. ■و بقول سقراط حكيم بيهوده در شناختن موجودات خشك و بى روح رنج مبر بلكه خود را بشناس كه شناختن نفس انسان بالاتر از شناختن اسرار طبيعت است. اين نكته منقول از سقراط را شأنى عظيم است. ■●نصوص الحکم بر فصوص الحکم علامه حسن زاده ی آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■آنهایی که می خواهند واقعا به حقیقت برسند نباید توقف کنند و یک ذره بدی نباید داشته باشند و واجبات و محرمات را بپاید. ■در مسیر راه صبر داشته باشید و کاری به بقیه نداشته باشید و کار خودتان را بکنید. ■●استاد صمدی آملی حفظه الله●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْيی فيهِ مَشْكُوراً، وَذَنْبی فيهِ مَغْفُوراً وَعَمَلی فيهِ مَقْبُولاً، وَعَيْبی فيهِ مَسْتُوراً، يا اَسْمَعَ السّامِعينَ. □خدایا کوشش مرا در این روز مورد سپاس، و گناهم را آمرزیده، و عملم را پذیرفته، و عیبم را پوشیده قرار ده، ای شنواترین شنوایان. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْي
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره)○□ □اللهمّ اجْعَل سَعْیے فیهِ مَشْڪوراً خدایا سعے و ڪوشش و تلاش ما در ماہ رمضان را بپذیر! □واژہ «مشڪوراً» بہ معناے «تشڪرن ڪن» است و مقصود آن در این دعا «بپذیر» و «قبول ڪن» است. □آدم زحمت مے ڪشد و روزہ مے گیرد، گرسنہ و تشنہ مے شود؛ اما غذا و آب نمے خورد و ڪم خوابے ماہ رمضان را تحمل مے ڪند و اگر خدا تلاش هاے ما را قبول نڪند، ڪارے از ما ساختہ نیست. اگر زحمتے و رنجے ڪشیدہ شود و حاصلے در پے نداشتہ باشد، اتفاق ناگوارے افتادہ است. □ما باید غصہ بخوریم ڪہ نڪند اعمال ما را آفت بزند. مثلاً یڪ غیبت مے تواند تمام زحمات ما را هدر دهد. اگر غیبت ڪنید ۴۰ روز اعمال خوب شما در نامہ اعمال شخص غیبت شوندہ نوشتہ مے شود و اگر عمل خوبے نداشتہ باشید، گناهان آن شخص در نامہ اعمال شما نوشتہ مے شود. این روایت از معصوم (علیه السلام) در ڪتاب «غیبت» از آیت اللہ مجتهدے نوشتہ شدہ است. □باید بہ خودمان بپردازیم و ببینیم ڪہ خودمان چہ ڪار ڪردہ ایم؛ آیا ما هیچ عیبے نداریم؟ گل بے عیب خداست و ممڪن نیست ڪہ ما عیب نداشتہ باشیم. در روایت آمدہ ڪہ «چہ مے شود انسان را، یڪ خار ڪوچڪ را در چشم رفیقش مے بیند؛ اما شاخہ اے ڪہ در چشم خودش رفتہ را نمے بیند.» این روایت ڪنایہ از این است ڪہ انسان عیب هاے بزرگ خود را نمے بیند؛ اما عیب ڪوچڪ مردم را مے بیند. □این حدیث از معصوم (علیهم السلام) است ڪہ خوش بہ حال ڪسے ڪہ عیب خودش را مے بیند و بہ عیب ڪس دیگرے ڪارے ندارد. □وذَنْبے فیهِ مَغْفوراً وعَملے فیهِ مَقْبولاً گناهان ما را بیامرزد و اعمالمان را قبول ڪن! □از خدا مے خواهیم تا گناهانے ڪہ پیش از ماہ رمضان انجام دادہ ایم را ببخشد؛ چون ماہ رمضان، فصل درآمد معنوے و ڪسب ثواب است، حتے خوابیدن و نفس ڪشیدن در این ماہ عبادت محسوب مے شود. □در ماہ رمضان این همہ درآمد وجود دارد و آیا امڪان ندارد با این همہ درآمد ڪسب شدہ، انسان جان خودش را از گرو در بیاورد؟ □پیامبر اسلام در خطبہ شعبانیہ مے فرماید: «پشتتان از گناہ سنگین شدہ و بہ گرو رفتہ است و در ماہ رمضان بدنتان را از گرو در بیاورید». □برخے هنگام نماز صبح نمے توانند بہ خاطر سنگینے بلند شوند ڪہ از آثار گناہ است. □شخصے بہ امام حسن عسگرے (علیه السلام) گفت ڪہ هر شب قصد مے ڪنم تا نماز شب بخوانم؛ اما نمے شود. امام فرمود: «گناہ تو را زنجیر ڪردہ است.» □دلیل اینڪہ ڪسے دلش مے خواهد نماز شب بخواند اما نمے تواند، انجام گناہ است و با استغفار مے تواند آن را رفع ڪند. □شعرے هست ڪہ مے گوید: «هر ڪہ سحر ندارد از خود خبر ندارد» هر ڪسے ڪہ هنگام سحر خواب است، نمے داند ڪہ ڪیست و باید خود را پیدا ڪند. □حدیث از معصوم(صلوات الله) است ڪہ مے فرماید، عجب است ڪہ مردم بہ دنبال گمشدہ خود هستند اما بہ دنبال خود نمے گردند. □وضو بگیرید و شب در تاریڪے صد بار از خودتان بپرسید ڪہ من ڪہ هستم؟ شاید خودتان را پیدا ڪنید. اگر خودت را پیدا ڪردے هوس نماز شب پیدا مے ڪنے. □وعَیبے فیهِ مَسْتوراً خدایا ڪارے ڪن تا عیب من مستور باشد و ڪسے از عیبم مطلع نباشد! □خدا «ستارالعیوب» است و نگذاشتہ تا ڪسے از گناهان ما اطلاع پیدا ڪند. □حدیث است اگر گناہ بو داشت دو نفر ڪنار هم نمے نشستند. اگر عیب آدم عیان مے شد ڪسے جنازہ ڪسے را دفن نمے ڪرد. □یا أسْمَعِ السّامعین اے خدایے ڪہ از همہ شنوندہ ها تو شنواترے! □خدا همہ چیز را مے شنود. اگر یواش هم حرف بزنیم خدا باز هم مے شنود. □حضرت موسے (علیه السلام) بہ خدا گفت ڪہ خدایا، اگر نزدیڪے من یواش صحبت ڪنم و اگر دورے بلند صحبت ڪنم؛ خدا فرمود: «من همنشین ڪسے هستم ڪہ یاد من باشد.» خدا شنواترین است؛ پس مے گوییم، اے خدایے ڪہ از همہ شنوایان شنواترے، این دعاها را دربارہ ما مستجاب ڪن! @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■دعای شب بيست و ششم ماه مبارك رمضان■ ️ ■يا جاعِلَ اللّيلِ وَالنَّهارِ آيَتَينِ، يا مَن مَحا آيَةَ اللّيلِ وَجَعَلَ آيَةَ النَّهارِ مُبصِرَةً لِتَبتَغوا فَضلاً مِنهُ وَرِضواناً، يا مُفَصِّلَ كُلِّ شيءٍ تَفصيلاً، يا ماجِدُ يا وَهّابُ يا اللهُ يا جَوادُ، يا اللهُ يا اللهُ يا اللهُ، لَكَ الأسماءُ الحُسنى، وَالأمثالُ العُليا، وَالكِبرياءُ وَالآلاءُ ■أسألُكَ أن تُصَلّيَ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَأن تَجعَلَ اسمی فی هذِهِ اللّيلَةِ فی السُّعَداءِ، وَروحي مَعَ الشُّهداءِ، وَإحسانی فی عِلّيّينَ وَإساءَتي مَغفورَةً، وَأن تَهَبَ لي يَقيناً تُباشِرُ بِهِ قَلبی، وَإيماناً يَذهَبُ الشَّكِّ عَنّی، وَتُرضيَنی بِما قَسمتَ لی، وَآتِنا فی الدُّنيا حَسَنَةً، وَفی الآخرَةِ حَسَنَةً، وَقِنا عَذابَ النّارِ الحَريقِ، وَارزُقنی فيها ذِكرَكَ وَشُكرَكَ وَالرَّغبَةَ إلَيكَ وَالإنابَةَ وَالتَّوبَةَ وَالتَّوفيقَ لِما وَفَّقتَ لَهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ (صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وعَلَيهِم) @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●مراقبات شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان●■ ■این شب، شب مبارک و فوق‌العاده‌ای است و اعمالی برای آن ذکر شده است: ■۱- غسل ■۲- روايت شده است كه حضرت زين العابدين عليه السّلام اين دعا را، در اين شب از اوّل تا آخر شب مكرّر مى‌خواند: ■اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ ■خدايا روزيم كن دورى گزيدن از خانه فريب و بازگشت به سوى خانه جاويدان و آماده شدن براى موت [قطع دلبستگی از دنیا] پيش از رسيدن فوت. ■۳- دعایی براى اين شب، از رسول گرامى اسلام صلّى الله عليه و آله و سلّم نقل شده است كه مجموعه‌اى از آيات قرآن است: ■ربَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ ■ربَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى رُسُلِکَ وَ لا تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِيعادَ ■ربَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ ■ربَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها كانَ غَراماً ■ربَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً ■ربَّنا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا وَ إِلَيْكَ أَنَبْنا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ ■ربَّنا لا تَجعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا ■ربَّنَا اغفِرْ لَنا ذُنُوبَنَا وَ لِإِخوانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونا بِالْإِيمانِ وَ لا تَجعَلْ فِي قُلُوبِنا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ ■صلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ استُرْ عَلَيَّ ذُنُوبِی وَ عُيُوبِی وَ اغْفِرْ لِی بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ إِنَّكَ الرَّئوفُ الرَّحِيم ■پروردگارا، ايمان آورديم، پس گناهان ما را بيامرز و بدى‌هايمان را بپوشان و همراه با نيكان بميران. ■پروردگارا، آنچه را كه به فرستادگانت وعده داده‌اى به ما عطا كن و در روز قيامت رسوايمان مكن، به راستى كه تو هرگز خلف وعده نمى‌كنى. ■پروردگارا، دو بار ما را ميرانده و دو بار زنده گردانيده‌اى، به گناهان خود اعتراف مى‌كنيم، آيا راهى براى بيرون آمدن [از عذاب تو] وجود دارد؟ ■پروردگارا، عذاب جهنم را از ما منصرف گردان، زيرا به راستى عذاب آن زيان‌بار است. ■پروردگارا، همسران و نسل ما را نور چشم ما قرار ده و ما را پيشواى تقواپيشگان بگردان. ■پروردگارا، بر تو توكّل نموديم و به‌سوى تو بازگشتيم و بازگشت [همگان] به‌ سوى تو است. ■پروردگارا، ما را گرفتار در دست كافران قرار مده. ■پروردگارا، ما و برادران ما را كه پيش از ما ايمان آورده‌اند، بيامرز و كينه به مؤمنان را در دل ما قرار مده. پروردگارا، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى. ■بر محمّد و خاندان او درود فرست و عيب‌هاى مرا بپوشان و به حق محمّد و آل محمّد مرا بيامرز، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى. ■۴- دعاى شب بيست و هفتم : ■يا مَادَّ الظِّلِّ وَ لَوْ شِئْتَ لَجَعَلْتَهُ سَاكِنا وَ جَعَلْتَ الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلا ثُمَّ قَبَضْتَهُ [إِلَيْكَ ] قَبْضا يَسِيراً يَا ذَا الْجُودِ وَ الطَّوْلِ وَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْآلاءِ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ يَا قُدُّوسُ يَا سَلامُ يَا مُؤْمِنُ يَا مُهَيْمِنُ يَا عَزِيزُ يَا جَبَّارُ يَا مُتَكَبِّرُ يَا اللَّهُ يَا خَالِقُ يَا بَارِئُ يَا مُصَوِّرُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ لَكَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَ الْأَمْثَالُ الْعُلْيَا وَ الْكِبْرِيَاءُ وَ الْآلاءُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، ■و أَنْ تَجْعَلَ اسْمِی فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ إِحْسَانِی فِي عِلِّيِّينَ وَ إِسَائَتِی مَغْفُورَةً وَ أَنْ تَهَبَ لِی يَقِينا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِی وَ إِيمَانا يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّی وَ تُرْضِيَنِی بِمَا قَسَمْتَ لِی وَ آتِنَا فِی الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ الْحَرِيقِ وَ ارْزُقْنِی فِيهَا ذِكْرَكَ وَ شُكْرَكَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوْبَةَ وَ التَّوْفِيقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■دعای روزهای پايانی■ ■اللّهم ادّ عنّا حقّ ما مضی من شهر رمضان و اغفر لنا تقصیرنا فیه و تسلّمه منّا مقبولا و لا تواخذنا باسرافنا علی انفسناو اجعلنا من المرحومین و لا تجعلنا من المحرومین ■خدایا از ما حق آنچه را که از ماه رمضان گذشته ادا فرما! و تقصیرهای ما را در این ماه رمضان ببخش! و این ماه را به سلامت از ما پذیرا شو! و ما را به خاطر زیان‌های عظیمی که بر خود تحمیل کردیم، مورد مؤاخذه قرار نده! و ما را جزء کسانی قرار بده که مشمول رحمت تو شدند و از محرومان قرار مده! @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■● ، ●■(۱) ■●رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در آخرین جمعهٴ ماه شعبان در خطبه اش فرمود: «والشّیاطینُ مغلولة فاسْئلوا ربّكم أن لا یسلّطها علیكم»؛ از خدا مسئلت كنید تا شیطان را بر شما مسلّط نكند. اگر خدا بخواهد را مسلط كند او را به وسیله ابزار درونی وخاطرات نفسانی بر ما مسلّط می كند و قوای نفسانی ما را ابزار دست شیطان قرار می دهد. ■●وقتی سخن رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به اینجا رسید، حضرت علی (علیه السلام) كه همهٴ این معارف را از زبان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدند فرمودند: من از بین مردم برخاسته، از پیامبر سؤال كردم بهترین اعمال در این ماه چیست؟ : یا أبا الحسن أفضل الأعمال فى هذا الشهر الورعُ عن محارم الله عزّ وجلّ» بهترین عمل در این ماه و از محرّمات خداست. آنچه را كه خدا تحریم فرموده، از آنها اجتناب كند و وارسته باشد. @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●دعای امام سجاد علیه السلام در - قسمت اول●■ ■دعایی کوتاه ولی بسیار عمیق از امام سجاد (علیه السلام) روایت شده است که حضرت در شب بیست‌و‌هفتم از ابتدای شب تا به صبح، بارها تکرار می کردند. این دعا سه جمله است؛ امّا دریایی از معارف در آن وجود دارد. ■اَللَّـٰـهُمَّ ارْزُقنِی التََّجافِیَ عَن دارِ الْغُرُورِ ؛ وَ اْلاِنابَةَ اِلىٰ دارِ الْخُلُودِ؛ وَ الاِسْتِعدادَ لِلمَوتِ قَبلَ حُلُولِ الْفَوتِ # شرحی_بر_فراز_اول_دعا: ■ ۱-اَللَّـٰـهُمَّ ارْزُقنِی التََّجافِیَ عَن دارِ الْغُرُورِ ■خدایا به من روزی کن از این دار غرور پهلو خالی کنم. حمّالی این خانه ی دروغین را نکنم و تن زیر بار این خانه ی پلید ندهم. ■دنیا دارالغرور و سرای فریب است. انسان را گول می زند. نیست؛ امّا خود را هست نشان می دهد. به سراب می ماند که از دور آب می نماید؛ امّا درحقیقت هیچ نیست؛ سایه و توهّم است. ■قرآن کریم فرمود: كَسَرابٍ بِقيعَةٍ يَحسَبُهُ الظَّمآنُ ماءً ؛ (۳۹ سوره ی نور) ■مثل سرابی در یک دشت گسترده ی تفتیده که تشنه کام از دور آن را آب می پندارد؛ امّا وقتی بعد از تقلاّهای بسیار به آن می رسد، لَم يَجِدهُ شَيئاً، می بیند هیچ‌چیز نیست. دنیا از دور نمود و جلوه ای دارد؛ امّا حقیقتش نیستِ صرف است. انسان تا غافل است و از دور به سراب نگاه می کند، هیچ تفاوتی با آب نمی‌بیند و به یقین مطمئن می‌شود آب است. تا وقتی انسان در خواب رؤیا می‌بیند، ذرّه ای تردید ندارد که آنچه می بیند، عین واقعیّت است. وقتی آن فرد به سراب نزدیک شد و آن به‌خواب‌رفته بیدار شد، هیچ اثری از آنچه می دید باقی نمی‌ماند. ■امام سجّاد از خدای متعال می خواهد و ما هم به اقتدای امام سجّاد از خدا بخواهیم به ما توفیق دهد دیگر پهلو زیر بار دنیا ندهیم. دیگر بس است! هرچه حمّالی دنیا را کردیم؛ هرچه دنبال دنیا و جلوه های دنیا دویدیم؛ از پول و ثروت، نام و شهرت، پست و مقام، لذّت و شهوت، منیّت های خودمان، بس است! دیگر دنبال دنیا نرویم . .... ■●در محضر استاد مهدی طیب- جلسه ۲۷ مهر ۸۵●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■● #ورع_اهل_توبه ، #ورع_اهل_صلاح●■(۱) ■●رسول خدا (صلی الله علیه و
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■● ، ●■(۲) ■● درجاتی دارد: اولین درجهٴ آن كه از همه نازل تر است، است كه انسان از معصیت می پرهیزد و توبه می كند و به اطاعت روی می آورد. از این بالاتر است، كه از مشتبهات نیز می پرهیزد. ■●رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «دعْ ما یریبك إلی ما لا یریبك» چیزی كه شبهه ناك است و كاری كه مشتبه است و بودن آن روشن نیست ترك كنید. ■●غذای شبهه ناك حرف شبهه ناك را گرچه ظاهراً حلال است، ولی چون حلیتش مشكوك است، ترك كنید. این است. از این بالاتر است؛ كه نه تنها از محرّمات و مشتبهات پرهیز دارند بلكه حتی از حلالهایی كه انسان را به سوی مشتبه می كشاند، نیز می پرهیزند. ■●از این بالاتر است. كه از هر چه غیر خداست وارسته اند؛ از هر چه غیر حق است پرهیز می كنند. اگر قلب جز محبت خدا چیز دیگر نپذیرفت قلب صدیقین است. خدای سبحان فرمود: ﴿ما جعل الله لرجلٍ من قلبینِ فی جوفه﴾ . ■● ، یعنی همان لطیفه و جان الهی، در یك انسان دو قلب وجود ندارد. به ما هم آموختند كه از خدای سبحان مسئلت كنید كه در این قلب جز محبت حق چیزی راه پیدا نكند. «وقلبى بحُبّك مُتیماً» . بار الها قلب مرا به و خود شیدا و بیقرار كن. این تربیت، تربیت صدّیقین است كه قلب، از غیر خدا وارسته باشد. @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■مراقبه شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان■ ■اللَّهُمَّ ارزُقنی التَّجافیَ عَن دَارِالغُرورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دارِالخُلُودِ وَالاستِعدادَ لِلموتِ قَبْلَ حُلولِ الفَوتِ■ @mohamad_hosein_tabatabaei
■اگر انسان نتواند، يا نخواهد زندگي خود را با حقايق اصيل تنظيم كند، قطعی است كه حقايقی مصنوعی مانند: نژاد، پول، مقام، شهرت و قهرمان تلقی شدن و غير آن، روزگارِ عمرِ او را تباه خواهند ساخت. ■●استاد ●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●صبح ها که من و خواهرم از خواب برمی خاستیم، پدرم را در حال قرآن خواندن می دیدیم. او ما را روی پای خود می نشاند و در آغوش می فشرد و در همان حال با صدای بلند و دلنشین قرآن می خواند. ■●ما با قرآن می خوابیدیم و برمی خواستیم و انس با قرآن در خانه ما عادت شده بود. ایشان همه ما را هم توصیه می کردند که با قرآن مأنوس باشیم. ■●یکی از بستگان در خواندن قرآن قدری غلط داشت و می گفت: اگر قرآن بخوانم ممکن است غلط شود. پدرم می فرمود: قرآن غلط خواندنش هم خوب است. نگذارید یاد قرآن در دلتان کهنه شود. ■●همچنین ایشان هر گاه در منزل فرصتی پیش می آمد، مطالبی از قرآن را برای ما بازگو می کردند، گاه در موقع صرف صبحانه یا نهار؛ چنانکه بعضی وقتها حرفشان را با تعبیر یا آیه ای قرآنی بیان می کردند. ■●مصاحبه با مرحوم عبدالباقی طباطبایی فرزند مرحوم علامه طباطبایی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم □شب های پایانی رو در یابیم همراهان فهیم کیش مهری □در دعاهامون همدیگر رو یاد کنیم اولین آن در حق مولای غایب از نظر □بهترین ها رو در این دهه آخر ماه مبارک برای شما مسئلت دارم! □من الله التوفیق ان شاءالله □و بندگی خدا روزیتون✋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش هفتم1⃣ ● زندگى زن در ملت هاى عقب مانده زندگى زن در امتها و قبائل وحشى ، از قبيل ساكنين افريقا و استراليا و جزائر مسكون در اقيانوسيه و امريكاى قديم و غير اينها نسبت به زندگى مردان نظير زندگى حيوانات اهلى بود، آن نظرى كه مردان نسبت به حيوانات اهلى داشتند همان نظر را نسبت به زن داشتند، و به زنان با همان ديد مى نگريستند. به اين معنا كه انسان به خاطر طبع استخدامى كه در او هست همانطور كه اين معنا را حق خود مى شمرد، كه مالك گاو و گوسفند و شتر و ساير حيوانات اهلى خود باشد، و در آن حيوانات هر نوع تصرفى كه مى خواهد بكند، و در هر حاجتى كه برايش پيش مى آيد به كار ببندد، از مو و كرك و گوشت و استخوان و خون و پوست و شير آن استفاده كند، و به همين منظور براى حيوان طويله مى ساخت ، و حفظش مى كرد، و نر و ماده آنها را به هم مى كشانيد تا از نتائج آنها هم استفاده كند، بار خود را به پشت آنها مى گذاشت ، و در كار شخم زمين و كوبيدن خرمن و شكار، آنها رابه كار مى گرفت ، و به طرق مختلف براى كارهاى ديگر، كه نمى توان شمرد، حيوانات را استخدام مى كرد. و اين حيوانات بى زبان از بهره هاى زندگى و آنچه كه دلهايشان آرزو مى كرد از خوردنى و نوشيدنى و مسكن و جفت گيرى و استراحت آن مقدار را دارابودند كه مالكش در اختيارش بگذارد، و انسان هم آن مقدار در اختيار حيوانات مى گذاشت كه مزاحم و منافى با اغراضش نباشد، او اين حيوانات را تسخير كرد، تا به زندگى او سود رساند، نه اينكه مزاحم زندگى او باشد. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 395 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●سلسله بیانات آیت‌الله بهجت قدس‌سره در مورد و علیهم‌السلام●■ ■●خدا می‌داند ما چقدر باید سعی کنیم تا علوم حقیقیه و معارف الهیه را از نااهلان و بداندیشان تحفظ و تستّر(پنهان) و کتمان نماییم. ■● هرجایی را که متصرف می‌شوند و بر آن سلطه پیدا می‌کنند، ابتدا دانشمندان فنون مختلف را می‌دزدند. این به دلیل اهمیت علم است. ■●چقدر ما مسلمان‌ها بی‌قابلیتیم که قدر عالمان علوم الهیه و علیهم‌السلام و قدر ـ ثروتی که فقر ندارد ـ را نمی‌دانیم! الآن واضح و آشکار است که دولت‌های اسلامی در برابر دولت‌های کفر مثل بنده‌ی ذلیل هستند؛ در برابر کسانی که قرآن و عظمت آن برای آنها معنا و مفهوم ندارد. ■●حقاٌ کفار اَضَل و گمراه‌تر از بهایم‌اند، وگرنه چگونه انسان می‌تواند با بزرگی و عظمت قرآن مخالفت کند؟! مقصود ما مسلمان‌هایی است که ثبات و استقامتی در امر دین ندارند و برای کسانی که قرآن را عظیم نمی‌دانند، عظمت قائلند و آنها را بزرگ می‌شمارند! اعظم کتاب‌ها، یعنی قرآن را داریم، مع‌ذلک در روی کره زمین اَحوَج (نیازمندتر) از همه هستیم. چقدر کار ما خراب است! ■●در محضر بهجت، ح۲، ص۳۲●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●دعای امام سجاد علیه السلام در #شب_بیست_و_هفتم - قسمت اول●■ ■دعا
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - قسمت دوم●■ ■اللَّهُمَّ ارزُقنی التَّجافی عَن دارِ الغُرورِ وَالإنابَةَ إلى دارِ الخُلودِ وَالاستِعدادِ لِلمَوتِ قَبلَ حُلولِ الفَوتِ■ ■۲-وَ اْلاِنابَةَ اِلىٰ دارِ الْخُلُودِ؛ ■خدایا به ما روزی کن که به خانه ی جاودانگی و حقیقت ماندگار هستی روی آوریم؛ به آن هست پایدار، آنجا که بویی از نیستی در آن نیست؛ دار القرار و دار البقاء است. ■خدایا چنان کن که رویکردمان به سمت آخرت و حقایق ماندگار عالم باشد و این جلوه های فریبنده ما را بی‌راه نکند. حقایق گرانبها و گوهرهای ارزشمند عالم هستی هدف ما شود. ■آن عرصه ای که خدای متعال در آن تجلّی تام می کند، عرصه ی قیامت، جهت‌گیری و آرمان ما باشد. به باطن راه پیدا کنیم؛ به باطنی که حقیقت است؛ نه این ظاهری که فریبنده و دروغین است. به هرچه ماندگار است روی آوریم و از هرچه گذراست، بگذریم. ■لفظ گذرا هم با ارفاق و تسامح است. دنیا نیست؛ نه اینکه هست و روزی می‌گذرد و از بین می رود. كُلُّ مَن عَلَيها فانٍ ؛ نفرمود فانی خواهد شد؛ هم‌اکنون فانی است. ■هم موت و هم فنا اکنون وجود دارد. همین الآن در موتیم، امّا حواسمان پرت است؛ خوابیم و نمی بینیم. ■خداوند به پیامبرش فرمود: اِنَّكَ مَيِّتٌ وَ اِنَّهُم مَيِّتُونَ ؛ نفرمود در آینده خواهی مرد؛ بلکه اکنون مرده‌ای؛ دیگران هم مرده‌اند؛ ولی را در وجود خود پیدا نکردند. به‌همین ترتیب كُلُّ مَن عَلَيها فانٍ، یعنی همه‌چیز در این عالم، همین الآن فانی است و هستی ندارد. این جنبه های ناپایدار فقط نمود و جلوه ای دارند؛ وجودی ندارند. ■خدایا به ما روزی کن، فریب این جلوه ها را نخوریم و به آن هست پایدار و جاودان رو کنیم؛ به آنچه واقعاً هست؛ وَ يَبقىٰ وَجهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ اْلاِكرامِ ؛ تنها وجه پروردگارت که دارای جلال و اکرام است، باقی است. ■آن هستی که نیست به آن راه ندارد. دنیا، نیستی است که اصلاً هست به آن راه ندارد. و راه بین دنیا و آخرت، برزخ، آمیزه ای از هست و نیست است. ، نیستِ صرف و ، هستِ صرف است. ■خدایا به ما توفیق ده هدفمان را، آن هستِ صرف و پایدار، آن هستِ جاودان و باقی قرار دهیم؛ نه این جلوه ی فانی و هیچ محض. ■●در محضر استاد مهدی طیب- جلسه ٢٧ مهر ٨٥●■ @mohamad_hosein_tabatabaei