◾️«تأکید اساتید آیتالله بهجت قدسسره به #ختم_سوره_واقعه و #نماز_حاجت_پنجشنبه»◾️
❓◾️- کسب مقامات، ذاتی است؟ بعضیها زحمت میکشند، به بعضیها هم [گویا] خدا ذاتی میدهد، [یا] در اثر کاری، به آنها عنایت میکند؛ درست است؟
◾️بالأخره باید طوری باشد که خداوند مصلحت را در او ببیند، خصوصیات را ما نمیدانیم. این قدر میدانیم که از راهی که خدا توسط انبیا و اوصیا تعیین کرده است، به مقامات میرسد. خب حالا خود انبیا چهجوری رسیدهاند ما که نمیدانیم!
❓◾️-آقا شما شاگرد مرحوم آقای قاضی و آقای آسید ابوالحسن بودهاید، ایشان به شما نسخه میدادند [یا] شما از ایشان میپرسیدید؟
◾️نه ما نمیپرسیدیم، خودشان هر وقت چیزی مصلحت میدیدند میگفتند، و إلا ما چیزی نمیپرسیدیم که برای حوائج، برای فلان [خواسته] چه بکنیم [یا] چه نکنیم؟
گاهگاهی خودشان میگفتند. مثلا ختم [سوره] واقعه را خیلی اهمیت میدادند، نماز [حاجت] پنجشنبه را خیلی [سفارش میکردند]. از اساتیدشان هم نقل میکردند که آنها هم به این [عمل] خیلی اهمیت میدادند.
◾️حتی یکی از ائمه جماعت نجف که مسجد هندی نماز میخواند، گفته بود: «اصلاً من مرزوق این ختم هستم» (روزیام از این راه میرسد).#ختم_سوره_واقعه؛ برای دوشنبه اول ماه.
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️..کسى که طالب بصيرت باشد ، همواره در توبه است والا ديگر طالب بصيرت نخواهد بود. سخن گوارا و گران بهاى آقايم، استاد محمد حسن الهى (قدس سره) که فرمود: توبه حقيقى آن است که از خير و شرت انابه کنى.
◾️من اندکى انديشيدم و سپس گفتم:
" اما توبه از شر، حاجتى به بيان ندارد، و ليکن توبه از خير چيست؟"
فرمود:" آنچه که ما ،آن را خير مى پنداريم، مانند نماز و روزه و قرائت قرآن و درس گفتن و تحقيقات درسى مان و امثال آن، اگر براستى، آن را مورد تامل قرار دهيم، در خواهيم يافت که همگى ناقص و غير کاملند، پس بر شخص بينا ، واجب است که از اين اعمال ناقص نيز توبه کند، و قصد نمايد که آنها را بر وجه کاملى که مقبول خداوند است به جاى آورد.
◾️پس آنچه خير پنداريمش، در واقع خير نيست ، و خوشا به حال آن کس که بر توبه از آنچه که آن را خير مى پنداشته است توفيق يابد و به آنچه که خير حقيقى است بپردازد.
◾️رساله لقاءالله
استاد علامه حسن زاده ی آملی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️
◾️وقتی حاجاتت را به تأخیر میاندازد، دارد چیزی بزرگتر به تو میدهد، منتها تو حواست به خواستهی خودت است و آن را نمیبینی. تو نان میخواستی، او جان میداد، تو هم میگفتی جان را میخواهم چه کار، من نان میخواهم.
◾️گاهی اوقات پدر به بچّهی شلوغکارش پول میدهد و میگوید برو هر چه میخواهی برای خودت بخر. بچّه خوشحال میشود، ولی نمیداند که پدر چون از او خوشش نمیآمد، از این راه او را بیرون کرد.
◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#دعا
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️فرزندان حضرت زینب (سلام الله )◾️
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
◾️سبط بن جوزی در ((تذکرة الخواص )) گوید : عبدالله بن جعفر را فرزندان متعدد بوده است . از آن جمله ، علی و عون الاکبر و محمد و عباس و ام کلثوم می باشند که مادر آنان حضرت زینب (سلام الله علیه ) بوده است .
#فضائل_مصائب_و_کرامات_حضرت_زینب
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️سلام زینب (سلام الله ) به حبیب بن مظاهر◾️
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
◾️فزونی سپاه دشمن و نیروی اندک محدود برادر بیش از همه ، قلب زینب (سلام الله ) را آماج دردها و غصه های فراوان می کرد ، و بدین جهت چون روز ششم محرم حبیب بن مظاهر به یاری حسین (علیه السلام ) به کربلا آمد ، و دختر امیرالمؤمنین (سلام الله ) از این فداکاری باخبر گشت ، به حبیب پیغام سلام داد .
◾️چون این پیغام به حبیب رسید ، بر روی خاک کربلا نشست و مشتی از آن برداشته بر سرو صورت خویش ریخت و گفت : خاکم به سر ! سختی کار زینب به جایی رسیده است که به مثل من سلام می رساند !!
#فضائل_مصائب_و_کرامات_حضرت_زینب
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 27-26 آل عمران، قسمت پنجم بخش ششم ● هدف اولياى دين از معارضه با استكبار جلوگيرى از فساد است
آیات 27-26 آل عمران، قسمت پنجم
بخش هفتم
● بحث فلسفى (در مورد استناد امور اعتباريه به خداى سبحان )
هيچ شكى نيست در اينكه خداى تعالى تنها كسى است كه سلسله عليت جاريه در عالم به او منتهى مى شود و او است كه هر علتى را علت كرده و رابطه بين او و ميان اجزاى عالم و سراپاى آن رابطه عليت است ، و در بحث هاى مربوط به علت و معلول ، اين معنا مسلم و روشن شده كه عليت تنها در هستى ها است ، نيستى ها علت نمى خواهند، به اين معنا كه وجود حقيقى معلول وجودى است كه از علت ترشح شده ، و اما غير وجود حقيقى او و امورى كه چيزى جز اعتبار نيستند، از قبيل ماهيت و ملكيت و امثال آن ، چيزهائى كه از علت ترشح كنند نيستند، و اصلا از سنخ وجود نيستند، تا محتاج علت باشند، و اين مطلب به عكس نقيض منعكس شده ، نتيجه مى دهد كه هر چيزى كه وجود حقيقى ندارند معلول هم نيست ، و چون معلول نيست ، به واجب الوجود هم منتهى نمى شود.
اينجا است كه مسأله استناد بعضى از امور اعتباريه محض ، به خداى تعالى مشكل مى شود، زيرا قرار شد امور اعتباريه محض اصلا وجود حقيقى نداشته باشند، و وجود و ثبوتشان تنها وجودى اعتبارى و فرضى باشد آرى اينگونه امور از ظرف فرض و اعتبار تجاوز نمى كند، و چيزى كه حقيقتا وجود ندارد چگونه ممكن است به خدايش مستند كرد؟.
پس چطور بگوييم خدا امر كرد و نهى فرمود؟ و فلان قانون را وضع كرد، با اينكه امر و نهى و وضع ، همه امور اعتباريه اند؟ و نيز چگونه بگوييم ، خدا مالك و داراى عزت و رزق و غير ذلك است ؟.
پاسخى كه حل اين مشكل مى كند اين است كه امور نامبرده هر چند از وجود حقيقى سهمى ندارند، و ليكن آثارى دارند كه آن آثار به بيانى كه مكرر گذشت اسامى اين امور را حفظ نموده ، و خود امورى حقيقى اند، كه در حقيقت ، اين آثار منسوب و مستند به خداى تعالى است ، و اين استناد است كه استناد آن امور اعتباريه را به خدا نيز اصلاح مى كند، و مصحح آن مى شود كه بتوانيم امور اعتباريه نامبرده را هم به خدا نسبت دهيم .
مثلا ملك كه در بين ما اهل اجتماع امرى است اعتبارى و قراردادى ، و در هيچ جاى از معناى آن به وجود حقيقى برنمى خوريم ، بلكه حقيقتش همان موهومى بودن آن است ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 234
ما آن را وسيله قرار مى دهيم براى رسيدن به آثار حقيقى و خارجى ، و آثارى كه جز با آن ملك موهوم نمى توانيم بدان دست يابيم ، اگر آن امر موهوم را امرى حقيقى و واقعى فرض نكنيم ، به آن نتائج واقعى نمى رسيم ، و آن آثار خارجى همين است كه به چشم خود مى بينيم ، توانگران به خاطر داشتن آن ملك موهوم به ديگران زور مى گويند، و در ديگران اعمال سطوت و قدرت نموده ، و به حقوق ديگران تجاوز مى كنند، و آنان كه اين ملك موهوم را ندارند، دچارضعف و ذلت مى شوند، و نيز به وسيله همين ملك موهوم است كه مى توانيم هر فردى را در مقامى كه بايد داشته باشد قرار داده ، حق هر صاحب حقى را بدهيم و آثارى ديگر نظير اينها را بر آن امر موهوم مترتب سازيم .
ليكن از آنجا كه حقيقت معناى ملك و اسم آن مادام كه آثار خارجيش مترتب است باقى است ، لذا استناد اين آثار خارجيه به علل خارجيش عين استناد ملك به آن علل است ، و همچنين عزت كه همه حرفهائى كه درباره ملك زده شد.
درباره آن و در آثار خارجيه اش و استناد آن به علل واقعيش جريان دارد، و همچنين در ساير امور اعتباريه از قبيل امر و نهى و حكم و وضع و غير ذلك .
از اينجا روشن مى گردد كه همه امور اعتباريه به خاطر اينكه آثارش مستند به خداى تعالى است ، خود آنها نيز استنادى به خدا دارند، البته استنادى كه لائق ساحت قدس و عزت او بوده باشد.
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 235
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️(برگرفته از کتاب شریف #اقبال_الاعمال سیدبنطاووس، مورد توصیه حضرت آیت الله بهجت)◾️
◾️ای انسان، به این نکته توجه داشته باش که پیش از آنکه خدا را بشناسی و با انجام طاعات به سوی او تقرب بجویی، مسبوق به احسان خدا بودهای؛ زیرا او بود که تمام نیازهای مهم تو را برآورد و حتی فرستادهای را که سربلندترین آفریدههای خویش است، به سوی تو گسیل داشت...
◾️تو را همچون سید فرستادگان و خاندان پاک و ویژه او و مسلمانان صدر اسلام، مکلف به جهاد و تحمل خطر و ضرر نکرد، بلکه عبادات اسلامی با عافیت و نعمت خالص به دست تو رسید.
◾️بنابراین منت خدا را بر خود فراموش مکن و با دیده باطنبین، به آنان بنگر و شهیدانی را که برای صلاح و هدایت تو بهدست کافران شهید شدند و کافرانی را که در این راستا کشته شدند و آبادیهایی را که مخروب گردید و امتهای گذشتهای را که نابود شدند، به خاطر بیاور.
☑️اقبالالاعمال، ج٢، ص٢٦١
◾️به مناسبت
جنگ موته و شهادت جناب جعفر طیار علیهالسلام؛ ۷ یا ۸ق◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️..اشارات و تنبیهات شیخ الرئیس کتاب سنگین و بسیار شریف ماست ، اشارات یک دوره دستورالعمل عملی وعلمی ست برای رشد و تکامل این جنین انسانی برای سفر به ماورا طبیعت.
که خواجه طوسی آن را شرح فرموده اگر کسی اشارات روزی اش نشود به جانم قسم که از فهم خطاب محمدی به دوراست.
◾️همه اشارات می خوانند و همه اشارات تدریس می کنند اما درک سرّ آن روزی هرکس نمی شود. اگر امام خمینی ذوق فلسفی و عرفانی نداشتند ما چقدر در گرفتاری بودیم .
ایشان با (۳ نامه ) به حوزه علمیه - گورباچوف و تفسیر سوره حمد به جامعه فهماند که ما خون عزیزانمان در راه قرآن و علم الهی ریخته شد و در راه فهم کتاب های شیخ الرئیس و ملاصدرا و ... شهید دادیم.
◾️شرح دروس معرفت نفس| جلسه ۷۶
استاد صمدی آملی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️دنیا عصایی است که در ابتدای راه، انسان به آن اتّکا میکند؛ به مال و فرزند و شغل و طرفداران و متّکی میشود. خداوند به حضرت موسی علیه السّلام فرمود: عصایت را بینداز. وقتی انداخت، دید اژدهاست و از آن ترسید. وقتی اژدها بودن آن را فهمید، خداوند به او فرمود: حالا نترس و دوباره آن را بگیر. موسی علیه السّلام دست انداخت توی چاک دهانش و آن را گرفت و دوباره به شکل عصا درآمد. امیدهای باطل اژدهاست. عصای اوّل را دزد میتواند ببرد، ولی عصای دوم را اگر موسی علیه السّلام خواب هم باشد، دزد و شیطان نمیتوانند ببرند. دنیای اوّل، سحر است و دنیای دوم که از ایمان تولید میشود، معجزه است. دنیای دوم خیلی ارزشمند است. دنیای بعد از نایل شدن به موت همان است که امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود یک ساعتش را به همهی عمر آخرت نمیدهم. انشاءالله ما هم طوری بشویم که هر چه را خداوند فرمود بینداز، بیندازیم.
◾️همانطور که خدا به موسی علیه السّلام فرمود عصایت را که گفتی با آن چنین و چنان میکنم، بینداز، بعد که انداخت و اژدها شد، گفت نترس و آن را بگیر؛ به مؤمنین هم میفرماید هر چه را از مال و زن و فرزند و مقام و شهرت و که داری رها کن، بعد که رها کرد و دید اژدهایند و خودش پاک شد، به او میفرماید حالا نترس و آنها را دوباره بگیر. انشاءالله خداوند ما را طوری بکند که هر چه را گفت ول کن، ول کنیم.
◾️دنیا آنقدر خیال است که اگر با خیالت همراه من بیایی، یکباره میبینی که جان دادهای و آمدهای آن طرف.
◾️دَعِ الباطِلَ حَتّی یَمحو: باطل را واگذار تا محو و نابود شود. حتّی مذمّت دنیا را نباید گفت. اصلاً حرف دنیا را نزن؛ چه خوب و چه بد. هر چه را ذکر کنی، بزرگ میشود و نقطهی مقابلش کوچک. دنیا و آخرت ضدّ همند.
◾️هر چه را ذکر کنید، در نفس شما بزرگ میشود و نقطهی مقابل آن کوچک میگردد. با ذکر دنیا و مصائب و مشکلات آن، هم خدا و آخرت در نفس شما کوچک میشود، هم غصّهی دنیا بزرگ میشود و هم بعد از دنیا تهیدست و خاسر خواهید بود.
◾️شنیدن کی بود مانند دیدن؟ این حرف، هم در مورد دنیا درست است و هم در مورد آخرت. هر چیزی از دنیا، حرفش بزرگتر از خودش است. خودش را ببینی، آن را کوچکتر از آنچه شنیده بودی خواهی یافت. بر خلاف آخرت که هر چه هم تعریف بکنند، خودش بزرگتر از آن است. علیرغم همهی تعریف و توصیفهایی که در قرآن و احادیث از آخرت شده است، پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: ما لا عَینٌ رَأت وَ لا اُذُنٌ سَمِعَت وَ لا خَطَرَ عَلی قَلبِ بَشَرٍ: نه چشمی آن را دیده و نه گوشی آن را شنیده و نه به دل بشری خطور کرده است. خود صفات حمیده از وصفش بزرگتر است.
◾️امیدوارم خداوند آنقدر دنیا را در نظرمان کوچک کند که اصلاً توجّهمان به آن نباشد و وقتی میآید و میرود، اصلاً متوجّه نشویم. توجّه به دنیا غمآور است.
◾️اگر از آخرت صحبت کنیم، کوچکش کردهایم و اگر از دنیا سخن بگوییم، بزرگش کرده ايم. ما موظف به آخرت هستيم.
مصباح_الهدی/ ص ١٤٩تا١٥١
◾️شرح و توضيح #مصباح_الهدي مبحث سيزدهم: #دنيا_و_آخرت ٢٠/استاد مهدی طيّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️راضی به قضا بودن◾️
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
◾️چون امام حسین (علیه السلام ) برای استراحت در خزیمیه فرود آمد و یک شبانه روز توقف کرد ، صبحگاه زینب (سلام الله) خواهرش نزد او آمد و گفت : ای برادرم ! آیا نمی خواهی از آنچه دیشب شنیده ام تو را آگاه کنم ؟
حسین (علیه السلام ) فرمود : چه شنیدی ؟
◾️زینب (سلام الله ) گفت : در دل شب بیرون رفتم که شنیدم هاتفی ندا می داد : ای چشم ! در ریختن اشک بکوش که جز من کسی بر شهدا گریه نخواهد کرد ، گریه بر آن گروهی که مرگ آنان را به پیش می راند تا به سوی میعاد گاهی بکشاند که به عهد خویش وفا کنند .
◾️حسین (علیه السلام ) فرمود : ((یا اختاه ! کل ما قضی فهو کائن ))؛ خواهرم ! آنچه مقدر است به وقوع خواهد پیوست . یعنی ما باید وظیفه خود را به انجام برسانیم و به آنچه خدا می خواهد راضی باشیم .
#فضائل_مصائب_و_کرامات_حضرت_زینب
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 27-26 آل عمران، قسمت پنجم بخش هفتم ● بحث فلسفى (در مورد استناد امور اعتباريه به خداى سبحان )
● آيات 32 - 28 آل عمران ، قسمت اول
بخش اول
لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَفِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَن يَفْعَلْ ذَلِك فَلَيْس مِنَ اللَّهِ فى شىْءٍ إِلا أَن تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً وَ يُحَذِّرُكمُ اللَّهُ نَفْسهُ وَ إِلى اللَّهِ الْمَصِيرُ(28)
قُلْ إِن تُخْفُوا مَا فى صدُورِكمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَ يَعْلَمُ مَا فى السمَوَتِ وَ مَا فى الاَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى كلِّ شىْءٍ قَدِيرٌ(29)
يَوْمَ تَجِدُ كلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَت مِنْ خَيرٍ محْضراً وَ مَا عَمِلَت مِن سوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَ بَيْنَهُ أَمَدَا بَعِيداً وَ يُحَذِّرُكمُ اللَّهُ نَفْسهُ وَ اللَّهُ رَءُوف بِالْعِبَادِ(30)
قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونى يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكمْ ذُنُوبَكمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ(31)
قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسولَ فَإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لا يحِب الْكَفِرِينَ(32)
● ترجمه آيات
مؤمنين به هيچ بهانه اى نبايد كفار را ولى و سرپرست خود بگيرند با اينكه در بين خود كسانى را دارند كه سرپرست شوند و هركس چنين كند ديگر نزد خدا هيچ حرمتى ندارد، مگر اينكه از در تقيه ، سرپرستى كفار را قبول كرده باشند و فراموش نكنند كه در بين كسانى كه ترس آورند خدا نيز هست و بازگشت همه به سوى خدا است (28)
بگو اگر آنچه در دلها داريد چه پنهان كنيد و چه اظهار نمائيد خدا بدان آگاه است ، و او آنچه را كه در آسمانها و در زمين است مى داند و خدا بر هر چيزى توانا است (29)
روزى كه هر نفسى آنچه را در دنيا كرده چه خير و چه شر برابر خود حاضر مى بيند در آن روز
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 236
آرزو مى كند اى كاش بين او و آنچه كرده زمانى طولانى فاصله بود (چون از اعمال خود برحذر است و شما مردمى كه چنين ترسى در پيش داريد بدانيد كه ) خدا هم ترس آور است و از اين رو شما را از خود زنهار مى دهد، كه به بندگانش مهربان است (30)
بگو اگر خدا را دوست مى داريد (كه بايد هم بدار يد) بايد مرا پيروى كنيد تا خدا هم شما را دوست بدارد و گناهانتان بيامرزد كه خدا آمرزگار و مهربان است (31)
بگو خدا و رسول را اطاعت كنيد اگر قبول نكردند بدانند كه خدا كافران را دوست نمى دارد (32).
● بیان آیات
با در نظر داشتن بيانى كه ما در آيات سابق داشتيم ، و گفتيم : مقام آيات مقام تعرض حال اهل كتاب و مشركين ، و تعريض برايشان است ، آيات مورد بحث هم بى ربط با آن مطالب نيست ، پس بين اين آيات و آن آيات ارتباط هست ، در نتيجه مراد از كافرين در اين آيات نيز اعم از اهل كتاب و مشركين است ، و اگر از دوستى و اختلاط روحى با كفارنهى مى كند، از دو طايفه نهى مى كند، و اگر مراد از كفار تنها مشركين باشند، بايد گفت آيات متعرض حال آنان است ، و مردم را دعوت مى كند به اينكه مشركين را رها نموده به حزب خدا متصل شوند، و خدا را دوست بدارند، و رسول او را اطاعت كنند.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️در فصل ششم رساله ی نور علی نور فرمود:
حال بدان که آنچه را می شنوی آن را مس می کنی و آنچه را می گویی نیز اینچنین است. و آنچه را می خوری هم مس می کنی و همه انحاء ادراکات تو ممسوس تست و تمام احوال و نیات و شئون و اطوار تو ممسوس تست، آن انسان قرآنی باش که لایمسه الاالمطهرون.
◾️علامه حسن زاده ی آملی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️..حضرت علامه حسن زاده آملی روحی فداه در شرح دروس اشارات می فرمودند :
"در محفلی نشسته بودیم دو نفر باهم سخن می گفتند ، یکی از آن دو از رشادت و بلندمرتبگی خود تعریف میکرد که چطور با زحمت و سختی توانسته بود زنبورهای فرار کرده از کندو را در بالای درختی بیابد و بالای درخت رفته و آنها را گرفته و با خود به کندو برگرداند. آن دیگری لبخند زد و اشاره به منبر در گوشه ی مجلس کرد و گفت:بالا رفتن از درخت که هنر نیست ، مردی این درخت را بالا برو."
◾️غرض اینکه بسیاری از اموری که عوام آن را برای خود کمال می دانند , نه تنها کمال نبوده بلکه دالّ بر ضعف و سقوط آنها به مراتب مادون انسانی است
زیرا همچنانکه گفتیم کمال آدمی در مشابهت و متابعت از حیوانات نیست بلکه کمال انسانی در فراگیری علوم حقیقی و اخلاق فاضله و تشابه به حق سبحانه است و شرع مقدس نیز برای تمحّض دادن انسان در فصل اخیر او که ادراک کلیات است جعل شده است
◾️و انسان فقط از طریق عمل به شرعیات و تخلق به اسماء الله می تواند به حس بلند پروازی انسانی خود جهت درست و صحیح داده و بدین ترتیب به کمالات لایق خویش نائل شود والا همان خواهد بود که دیگر حیوانات
◾️شرح مراتب طهارت_جلد دوم/ص ۴۱۸
استاد صمدی آملی حفظه الله◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️
◾️خداوند میفرماید: اِذا سَأَلَک عِبادی عَنّی فَاِنّی قَریبٌ: ای پیامبر هنگامی که بندگانم در مورد من سؤال میکنند، من نزدیکم. نفرمود: قُل اِنَّ اللهَ قَریبٌ. خدا آنقدر نزدیک است که جایی برای واسطه نمیگذارد.
◾️اجیبُ دَعوَةَ الدّاعِ اِذا دَعانِ: یعنی وقتی دعوتکننده مرا به خانهی دلش دعوت کند، اجابت میکنم. اوّل اجابت را ذکر فرموده بعد دعا را. اجابت خدا جلوتر از دعای دعاکننده است. یعنی خواست شما از آثار اجابت ماست. فَلیَستَجیبُوا لى: پس بپذیرند و مرا اجابت کنند. مثل این است که العیاذبالله دارد التماس میکند که این پیغام را از من بپذیرید. وَ لیُؤمِنُوا بى: و به من ایمان بیاورند. یعنی همانطور که منِ خدا به تو ایمان دارم، تو هم به این حرف من ایمان بیاور، لَعَلَّهُم یَرشُدونَ: تا شاید به رشد برسند. خداوند مرشد است.
◾️خداوند از هر چه فکر کنیم به ما نزدیکتر و ما از هر چه فکر کنیم از خداوند دورتریم.
◾️هر قدر هم که ما از خدا دور باشیم، او بسیار به ما نزدیک است.
◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#خداوند_نزدیک_است
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️مفسر قرآن
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
◾️فاضل گرامی سید نورالدین جزایری در کتاب خود ((خصایص الزینبیه )) چنین نقل می کند :
((روزگاری که امیرالمؤمنین (علیه السلام ) در کوفه بود ، زینب (سلام الله ) در خانه اش مجلسی داشت که برای زنها قرآن تفسیر و معنی آن را آشکار می کرد . روزی ((کهیعص )) را تفسیر می نمود که ناگاه امیرالمؤ منین (علیه السلام ) به خانه او آمد و فرمود : ای نور و روشنی دو چشمانم ! شنیدم برای زن ها ((کهیعص )) را تفسیر می نمایی ؟
زینب (سلام الله ) گفت : آری . امیرالمؤ منین (علیه السلام ) فرمود : این رمز و نشانه ای است برای مصیبت و اندوهی که به شما عترت و فرزندان رسول خدا(صلی الله علیه وآله ) روی می آورد . پس از آن مصایب و اندوه ها را شرح داد و آشکار ساخت . پس آن گاه زینب گریه کرد ، گریه با صدا - صلوات الله علیها .
#فضائل_مصائب_و_کرامات_حضرت_زینب
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 آجرک الله یا صاحب الزمان...
◾️شهادت جانگداز یگانه بانوی دو عالم، ام الأئمه، حضرت فاطمة الزهرا سلام الله علیها را به محضر حضرت حجة ابن الحسن ارواحنا فداه، یکایک شیعیان و محبان آل الله تسلیت عرض میکنیم.
◾️صَلَواتُ اللهِ و مَلائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علَی الجوهَرةِ القُدسیَّة في تعیُّنِ الإنسیّة، صُورةِ النَّفسِ الکُلیّةِ، جوادِ العالَمِ العَقلیّةِ، بِضعَةِ الحَقیقَةِ النَّبویّةِ، مَطلَع الأنوارِ العَلویّةِ، عَینِ عُیونِ الأسرارِ الفاطمیّة، النّاجیةِ المُنجیّةِ لِمُحبّیها عَن النّار، ثَمَرة شَجَرة الیَقین، سَیِّدَة نِساء العالَمین، المَعرُوفَة بالقَدْر، المَجهُولةِ بِالْقَبرِ، قُرّةِ عَین الرَّسولِ، الزَّهراءِ البَتول، مَحبُوبة ذات الغِیبیة، سِرِّ الحَقیقَة المُحمدیة، روح الوِلایَة المُرتَضویة، اُسوة الخلافة المَهدویة، اُمّ الأئمة الهاشمیة، بَقيّة النُبُوة، شَمسُ الرِّسالَة، مَعدن العِصمَة وَ الحِکمَة، شَفیعة کُبری یَوم القِیامة، فاطِمة بِنت رَسُول الله صلواة الله علیها
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️از بیانات عارف بزرگ حاج آقا دولابی اعلی الله مقامه الشریف◾️
◾️لعنت بر دشمنان اهل بیت علیهم السلام استغفار خواص است.
پیرزنی از دوستان اهل بیت علیهم السلام خدمت حضرت صادق علیه السلام رسید و دو ژاکت که خودش بافته بود را مقابل حضرت گذاشت و به ایشان عرض کرد که هنگام بافتن اولین ژاکت پیوسته صلوات فرستاده ام و موقع بافتن دومین ژاکت دشمنان شما را لعن کرده ام و حالا تقاضایم این است که یکی از این دو را برای خودتان بردارید و دیگری را به من بدهید که بپوشم . حضرت ژاکتی را که هنگام بافتنش دشمنان اهل بیت را لعن کرده بود برای خود برداشتند و ژاکتی را که موقع بافتنش صلوات فرستاده بود به خود آن خانم دادند که بپوشد.
◾️مصباح الهدی،استاد طیب،ص۲۶۸◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️« يا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللهُ الَّذِی خَلَقَكِ قَبْلَ اَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِما امْتَحَنَكِ صابِرَةً»◾️
◾️ای بانوی امتحان دادهای که خدایی که تو را آفرید، پیش از آن که تو را بیافریند، تو را آزمود.
قبل از خلقتت در پیشگاه الهی امتحان دادی.
◾️« فَوَجَدَكِ لِما امْتَحَنَكِ صابِرَةً»◾️
◾️و خدای تو تو را در مسیر آنچه که تو را با آن امتحان کرد ثابت قدم و صابر و شکیبا و صبور یافت.
◾️« وَ زَعَمْنا اَنّا لَكِ اَوْلِياءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صابِرُونَ لِكُلِّ ما اَتانا بِهِ اَبُوكِ صلي الله عليه و آله و سلم وَ اَتانا بِهِ وَصِيُّهُ عليه السلام »◾️
◾️یا فاطمهی زهرا! ما ادّعا نمیکنیم، یقین هم نداریم، مطمئن هم نیستیم، فقط گمان میبریم و «وَ زَعَمْنا» این گونه میاندیشیم که سر به #ولایت تو سپردهایم و محبّت تو همهی قلب ما را تسخیر کرده، ما از دوستان شما هستیم، درست است همه با شما دشمنی کردند، همه به جای اینکه تسلیت رحلت رسول الله صلي الله عليه و آله را به شما بگویند با هیزمهای آتشین به در خانهی شما آمدند؛ به جای اینکه دسته گل و هدیه برای شما بیاورند، تازیانه و غلاف شمشیر آوردند؛ همه نامردی کردند؛ امّا ما گمان میکنیم از دوستان شماییم و گمان میکنیم از تصدیق کنندگانیم؛ از کسانی هستیم که مقام بلند شما را پذیرفتیم و تأیید و تصدیق کردیم و ایمان آوردیم
◾️« و صابِرُونَ لِكُلِّ ما اَتانا بِهِ اَبُوكِ صلي الله عليه و آله و سلم وَ اَتانا بِهِ وَصِيُّهُ عليه السلام»◾️
◾️و اینگونه میپنداریم که ما برخلاف مردم سست عهد و پیمانشکنی هستیم که هفتاد روز قبل از این واقعه، در غدیرخم به امر رسول الله صلي الله عليه و آله دست بیعت در دست امیرالمومنین عليه السلام نهادند، همان مردم ناجوانمردی که «بَخً بَخً لَكَ يا عَلِیُّ اَصْبَحْتَ مَوْلَایَ وَ مَوْلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنةٍ» سردادند، امّا هفتاد روز بعد، اینگونه این کودتای عظیم و خونین را برپا کردند؛ اینقدر سست عهد و ناپایدار در راه آنچه که به آن اقرار کرده بودند! امّا ما گمان میکنیم، که ما صابر و ثابت قدمیم در راه آنچه که پدر تو پیامبر صلي الله عليه و آله برای ما آورد.
◾️استاد مهدی طيب _ جلسه ١٥ ارديبهشت ٩٠◾️
#حضرت_فاطمه
#سيره_و_تاريخ
#فاطمیه
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️مناجاة الشاكين (قسمت اول) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرحیم به نام خدا که رحمتش بسیار و مهرب
☑️مناجاة الشاكين (قسمت دوم)
◾️الِٰهِى أَشْكُو إِلَيْكَ عَدُوّاً يُضِلُّنِى، وَشَيْطاناً يُغْوِينِى، قَدْ مَلَأَ بِالْوَسْواسِ صَدْرِى، وَأَحاطَتْ هَواجِسُه بِقَلْبِى، يُعاضِدُ لِىَ الْهَوىٰ، وَيُزَيِّنُ لِى حُبَّ الدُّنْيا، وَيَحُولُ بَيْنِى وَبَيْنَ الطَّاعَةِ وَالزُّلْفىٰ؛
◾️معبودم، از دشمنی که گمراهم میکند و از شیطانی که به بیراههام میبرد به تو شکایت میکنم، شیطانی که سینهام را از وسوسه انباشته و زمزمههای خطرناکش قلبم را فرا گرفته است، شیطانی که با هوا و هوس به من کمک میکند و عشق به دنیا را در دیدگانم نیکو و آراسته جلوه میدهد و بین من و بندگی و مقام قرب پرده میافکند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️مناجاة الشاكين (قسمت دوم) ◾️الِٰهِى أَشْكُو إِلَيْكَ عَدُوّاً يُضِلُّنِى، وَشَيْطاناً يُغْوِينِ
☑️مناجاة الشاكين (قسمت سوم)
◾️إِلٰهِى إِلَيْكَ أَشْكُو قَلْباً قاسِياً مَعَ الْوَسْواسِ مُتَقَلِّباً، وَبِالرَّيْنِ وَالطَّبْعِ مُتَلَبِّساً، وَعَيْناً عَنِ الْبُكاءِ مِنْ خَوْفِكَ جامِدَةً، وَ إِلىٰ ما تَسُرُّها طامِحَةً
◾️معبودم، از دل همچون سنگی که با وسوسه زیرورو میشود و به آلودگی گناه و سیاهی نافرمانی آلوده شده به تو شکایت میکنم؛ معبودم، از چشمی که از گریه ناشی از هراس تو خشک شده و در عوض به مناظری که خوشآیند آن است خیره گشته به تو گلایه میکنم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️اميرالمؤمنين علیه السّلام بعد از وفات رسول خدا هيچ روزى را مصيبت بارتر و ناگوارتر از روز شهادت فاطمه سلام الله علیها ندید
▪️اميرالمؤمنين علی علیه السّلام بعد از وفات رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم هيچ روزى را مصيبت بارتر و ناگوارتر از روز شهادت فاطمه سلام الله علیها نديد. از دست دادن او به اندازهاى براى اميرالمؤمنين علیه السّلام سخت بود كه بر او نوحه خوانده، گريه كرده و از جدايى او شكايت مىنمود و مىفرمود:
▪️«جان من در زندان آهِ اندوهبار من است. كاش جانم با آهها خارج مىگرديد. بعد از تو خيرى در زندگى نيست و گريهام از ترس اين است كه زندگيم طولانى شود.»
▪️و نيز مىفرمود:
«از دست دادن فاطمه بعد از احمد، دليل بر اين است كه هيچ دوستى جاويدان نمىماند و چگونه زندگى گوارايت خواهد بود بعد از فقدان آنان، بجانت سوگند، اين چيزى است كه اصلاً امكان ندارد. انسان مىخواهد دوستش نميرد ولى اين محال است.»
◾️المراقبات
میرزا جواد آقا ملکی تبریزی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️به موازات عظمت و بزرگی فاطمهی زهرا سلام الله علیها که خزانهی الهی است، یک شخص به همان اندازه در جانب ظلمت، از این امّت بلند شد و دست به خزانهی الهی زد و در حقّ ایشان ظلمی کرد که همهی امّت تا ابد باید ننگ و سرافکندگی آن را تحمّل کنند.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
● آيات 32 - 28 آل عمران ، قسمت اول بخش اول لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَفِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِ
آیات 32-28 آل عمران ، قسمت اول
بخش دوم
● معناى جمله ((مؤمنان كافران را اولياى خود نگيرند))
لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَفِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ
كلمه اوليا جمع كلمه ((ولى )) است ، كه از ماده ولايت است ، و ولايت در اصل به معناى مالكيت تدبير امر است ، مثلا ولى صغير يا مجنون يا سفيه ، كسى است كه مالك تدبير امور و اموال آنان باشد، كه خود آنان مالك اموال خويشند، ولى تدبير امر اموالشان به دست وليشان است .
اين معناى اصلى كلمه ولايت است ، ولى در مورد حب نيز استعمال شده ، و به تدريج استعمالش زياد شد، و اين بدان مناسبت بود كه غالبا ولايت مستلزم تصرف يك دوست در امور دوست ديگر است ، يك ولى در امور مولى عليه (يعنى كسى كه تحت سرپرستى او است ) دخالت مى كند، تا پاسخگوى علاقه او نسبت به خودش باشد، يك مولى عليه اجازه دخالت در امور خود را به وليش مى دهد، تا بيشتر به او تقرب جويد، اجازه مى دهد چون متاثر از خواست و ساير شئون روحى او است ، پس تصرف محبوب در زندگى محب ، هيچگاه خالى از حب نيست .
در نتيجه اگر ما كفار را اولياى خود بگيريم خواه ناخواه با آنان امتزاج روحى پيدا
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 237
كرده ايم ، امتزاج روحى هم ما را مى كشاند به اينكه رام آنان شويم ، و از اخلاق و ساير شئون حياتى آنان متاثر گرديم ، (زيرا كه نفس انسانى خو پذير است )، و آنان مى توانند در اخلاق و رفتار ما دست بيندازند دليل بر اين معنا آيه مورد بحث است ، كه جمله ((من دون المؤمنين )) را قيد نهى قرار داده ، و مى فرمايد مؤمنين كفار را اولياى خود نگيرند در حالى كه با ساير مؤمنين دوستى نمى ورزند، كه از اين قيد به خوبى فهميده مى شود كه منظور آيه اين است كه بفرمايد اگر تو مسلمان اجتماعى و به اصطلاح نوع دوست هستى ، بايد حداقل مؤمن و كافر را به اندازه هم دوست بدارى ، و اما اينكه كافر را دوست بدارى ، و زمام امور جامعه و زندگى جامعه را به او بسپارى و با مؤمنين هيچ ارتباطى و علاقه اى نداشته باشى ، اين بهترين دليل است كه تو تا كفار سنخيت دارى و از مؤمنين جدا و بريده اى و اين صحيح نيست پس زنهار بايد از دوستى با كفار اجتناب كنى .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️..در منطق اهل علم و ولایت ، انسان به نور تعریف شده است واین نور از دو چیز پدید می آید :یکی دانش ، و دیگر کردار شایسته. گویا همه چیز باید از زوج باشد ، چه رستنی ، چه حیوانی و چه غیر آنها ، حتی نور برق که از دو سیم مثبت و منفی است ، حتی در نظام عالم کرات را باید با یکدیگر همین حالت باشد، چنان که ملای رومی گوید:
آسمان مرد و زمین زن در خرد
آنچه آن انداخت این می پرورد
◾️سلسله ی جلیله اهل عرفان را بحثی در نکاح ساری در موجودات است و در این ازدواج روح با تن ، که شبستری بدان اشارت کرد دیگر استوانه های دانش در آیت "علّم آدم الاسماء " که در آدم تعلیم به کاررفته و در ملک "عرض" و " انباء" ، اشارتی لطیف دارند.
◾️آنکه بابا افضل گفت :از خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی ، و یا بقول شبستری بجو از خویش هرچیزی که خواهی ، سخنی سخت استوار است.و این عبارات هم رویی به ظاهر دارند و هم رویی به باطن ، همچون خود انسان ، بلکه و جز آن از دیگر آفریده ها که رویی بدین سوی و رویی بدان سوی .
هیچ دانشی به اهمیت این دانش که معرفة النفس است ، نیست. همه علوم عقلی مبتنی بر آن است. لذاهمه ی معلمان حقیقی و مکملان نفوس انسانی ، بشر را به مطالعه ی کتاب تکوینی ذات شان ، که همان معرفة النفس است ، ارجاع فرموده اند. و چون علم و عمل انسان سازند و متن صحیفه ی ذات انسان و عین کتاب حقیقت او می گردند ، سر انجام در آگاهی او به آنچه اندوخت و آن شد نیز ارجاع به کتاب نفسش می دهند که هر چه در وی نوشت همان است و به وی می گویند :" اقرا کتابک کفی بنفسک الیوم علیک حسیبا "
◾️دروس معرفت نفس/درس صد و بیست و هفتم
#استاد_علامه_حسن_زاده_ی_آملی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حضرت زهرا سلام الله علیها؛ حقیقت سلام - ۱◾️
◾️وجود مقدّس فاطمهی زهرا سلام الله علیها به تعبیری که از امام صادق علیه السّلام روایت شده است، حقیقت لیلة القدر است. امام صادق فرمودند:
◾️«اَللَّیلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللهُ» لیلة القدر یعنی فاطمهی خدا؛ و این لیلة القدر در همهی هستی مخفی است. همهی ابعاد وجودی او مخفی و اسرارآمیز است؛ سِرُّ الله است؛ «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛ لیلة القدری که «سَلَامٌ»؛ حقیقتِ سلام، فاطمهی زهرا است؛ اگر خدای متعال به أنبیاء عظام سلام میکند: «سَلَامٌ عَلَىٰ نُوحٍ فِي الْعَالَمِينَ»، «سَلَامٌ عَلَىٰ مُوسَىٰ وَ هَارُونَ»، حقیقتِ این سلام، اَنوار فاطمی است که متوجّه پیامبران میکند؛ حقیقت سلام به تصریح قرآن کریم، فاطمهی زهراست؛ «سَلامٌ هِيَ»؛ او، یعنی لیلة القدر، سلام است؛ و وقتی لیلة القدر فاطمهی خداوند باشد، پس فاطمهی خداوند، سلام است.
◾️همهی آفرینش با سلام آفریده شده است و با سلام بقاء پیدا میکند و به سلام برمیگردد....
◾️استاد مهدی طیّب۸۹/۰۲/۰۹◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️مناجاة الشاكين (قسمت سوم) ◾️إِلٰهِى إِلَيْكَ أَشْكُو قَلْباً قاسِياً مَعَ الْوَسْواسِ مُتَقَلِّ
☑️مناجاة الشاكين (قسمت پایانی)
◾️إِلٰهِى لَاحَوْلَ لِى وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِقُدْرَتِكَ، وَلَا نَجاةَ لِى مِنْ مَكارِهِ الدُّنْيا إِلّا بِعِصْمَتِكَ، فَأَسْأَلُكَ بِبَلاغَةِ حِكْمَتِكَ، وَنَفاذِ مَشِيئَتِكَ، أَنْ لَاتَجْعَلَنِى لِغَيْرِ جُودِكَ مُتَعَرِّضاً، وَلَا تُصَيِّرَنِى لِلْفِتَنِ غَرَضاً، وَكُنْ لِى عَلَى الْأَعْداءِ ناصِراً، وَعَلَى الْمَخازِى وَالْعُيُوبِ ساتِراً، وَمِنَ الْبَلاءِ واقِياً، وَعَنِ الْمَعاصِى عاصِماً، بِرَأْفَتِكَ وَرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
◾️خدایا توان و نیرویی برای من جز به قدرت تو نیست، راه نجاتی از گرفتاریهای دنیا جز حفظ و نگهداری تو برایم نمیباشد، از تو میخواهم به رسایی حکمتت و نفوذ ارادهات که مرا جز جود و بخشندگیات در معرض چیزی قرار ندهی و هدف فتنهها نگردانی و بر ضد دشمنانم یاور باشی و پردهپوش رسواییها و عیوبم گردی و از بلا نگهدار و از گناهان بازدارندهام باشی، به مهر و رحمتت ای مهربانترین مهربانان.
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️خوب است پیروان سایر ادیان خبر ندارند که امّت پیغمبر آخرالزّمان، با آن همه مهربانی و خیرخواهی پیامبر برای امّتش، با دختر پیغمبرشان و با فرزندان او چه کردند، و الاّ این امّت تا قیامت نمیتوانست سرش را پیش سایر امّتها بلند کند. خدا این ننگ را از نظر سایر امم پوشاند.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei