eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 41-35 آل عمران، قسمت چهارم بخش پنجم ● سخنان بعضى از مفسرين در انكار اين روايات و پاسخ به او
آیات 41-35 آل عمران، قسمت چهارم بخش ششم ● بحث روايتى (راجع به الهامات و خواطر) ديگر و در كافى از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: ((هيچ قلبى نيست مگر آنكه دو گوش دارد، بر در يك گوش فرشته اى ارشادگر، و بر در ديگر، شيطانى فتنه گر است . آن صاحب قلب را امر مى كند و اين ديگرى نهى ، شيطان او را به گناهان فرمان مى دهد و ملك از گناه نهيش مى كند و اين همان معنائى است كه خداى عزوجل درباره اش مى فرمايد: ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 290 ((عن اليمين و عن الشمال قعيد ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد)). مؤلف : در اين معنا روايات بسيارى وجود دارد كه قسمتى از آنها بزودى از نظر خوانندگان خواهد گذشت ، و اگر در روايات نامبرده آيه شريفه با مسأله : دو فرشته نويسنده حسنات و سيات تطبيق شد، منافاتى با تطبيق روايت مورد بحث ، ندارد كه آيه را بر فرشته و شيطان تطبيق كرده ، براى اينكه آيه شريفه بر بيش از اين دلالت ندارد كه رقيب و عتيدى براى هر انسانى هست و مراقب تمامى سخنان او هستند، و در طرف راست و چپ هركس قرار دارند، و اما اينكه اين رقيب و عتيد هر دو از ملائكه اند و يا يكى ملك و ديگرى شيطان است ، آيه شريفه صراحتى در هيچ يك ندارد و بر هر دو احتمال قابل انطباق است . و نيز در همان كتاب (كافى ) از زراره روايت آورده كه گفت : من از امام صادق (عليه السلام ) از معناى ((رسول ))، ((نبى ))، ((محدث )) سؤال كردم ، فرمود: ((رسول )) آن كسى است كه فرشته وحى را مى بيند و مى بيند كه دارد رسالت الهى را برايش مى آورد و مى گويد پروردگارت چنين و چنان دستور داده و رسول با داشتن پست رسالت ((نبى )) هم هست ، و اما ((نبى )) فرشته اى را كه بر او نازل مى شود نمى بيند، بلكه خبرى كه قرار است بر او نازل گردد به دلش مى افتد و در چنين حالى نظير غشوه و بيهوشى به او دست مى دهد، و در آن حالت خواب مى بيند. پرسيدم : از كجا مى فهمد آنچه در خواب ديده حق است ؟ فرمود: خداى تعالى برايش بيان مى كند آنچه كه يقين مى كند كه حق است ، ولى فرشته را نمى بيند (تا آخر حديث ). مؤلف : اينكه فرمود: ((رسول با داشتن رسالت نبى هم هست )) اشاره است به اينكه هر دو صفت ممكن است در شخص جمع شود و ما در سابق در تفسيرى كه ذيل آيه : ((كان الناس امه واحده فبعث اللّه ...)) داشتيم بحثى پيرامون معناى رسالت و نبوت كرديم . و اينكه فرمود: ((حالتى شبيه به غشوه و بيهوشى به او دست مى دهد)) منظورش تفسير روياى پيامبر است ، مى خواهد بفرمايد: منظور از رويا در پيامبران مشاهده و درك غيب است ، نه رويا به معناى معروفش و جمله : ((خداى تعالى برايش بيان مى كند اشاره است به همان معنائى كه در سابق گذشت كه ((انبيا به خاطر داشتن عصمت داراى تشخيص هستند كه القائات ملكى را، از شيطانى تميز مى دهند)). ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 291 و در بصائر از بريد از امام باقر و يا امام صادق (عليه السلام ) روايت آمده كه در حديثى درپاسخ بريد كه پرسيده بود فرق بين ((رسول ))، ((نبى )) و محدث چيست ؟ فرموده : ((رسول )) آن كسى است كه فرشته خدا برايش ظاهر مى شود و با او سخن مى گويد و ((نبى )) آن كسى است كه فرشته را در خواب مى بيند، و چه بسا كه نبوت و رسالت در يك شخص جمع شود و ا ما ((محدث )) آن كسى را گويند كه صداى فرشته اى را مى شنود ولى صورت و شكل او را نمى بيند. بريد مى گويد عرضه داشتم : خدا اصلاحت كند از كجا مى فهمند كه (اين صوت يا) اين صورت كه در خواب مى بيند حق است ، و صاحب صدا و صورت فرشته است ؟ فرمود: ((خداى تعالى توفيق تشخيص ‍ آن را به ايشان داده و خدا با فرستادن كتاب شما قرآن ، ديگر فرستادن كتاب را ختم فرمود و با ارسال پيامبر شما فرستادن پيامبر را ختم كرد (تا آخر حديث ))). مؤلف : اين حديث در همان زمينه است كه حديث قبلى داشت و بيان آن براى تشخيص محدث هم كافى است ، مى فهماند كه محدث هم توفيق تشخيص صاحب صوت را دارد و اينكه در آخر فرمود: ((خداى تعالى با فرستادن كتاب شما قرآن ...)) اشاره است به همين كه گفتم بيانات قرآن و سنت وافى به همه مطالب است ، و ما ان شاء اللّه در ذيل آيات بعدى بحثى پيرامون محدث خواهيم داشت و الحمد للّه رب العالمين انه هو الموفق و المعين . ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 292 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 حی علی العزا... 🏴 سالروز شهادت مظلومانه سیدالعابدین، علی ابن‌الحسین، امام سجاد علیه‌السلام تسلیت باد 🏴 ◾️حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره◾️ ▪️از امام سجاد علیه‌السلام نقل شده است: « وقتى فرشته‌ها بشنوند که مؤمن در پشتِ سر براى برادر مؤمنش دعا مى‌کند و یا او را به‌خوبى یاد مى‌کند، می‌گویند: چه خوب برادرى هستى تو براى برادرت دعاى خیر مى‌کنى با اینکه از تو غایب است و او را به‌خوبى یاد مى‌کنى، هر آینه خدای عزوجل به تو مى‌دهد دو برابر آنچه را درخواست کردى براى او، و از تو خوبى گوید دو برابر آنچه از او به‌خوبى گفتى و تو بر او فضیلت دارى». ◾️بهجت‌الدعاء، ص٢٧ (مجموعه ادعیه، اذکار و دستورالعمل‌های عبادی مورد توصیه حضرت آیت‌اللّٰه بهجت قدس سره)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 حی علی العزا... ☑️بُریدن از حسینِ زمان ▪️همان ‏طور كه وحشت از لشكر شام و طمع گندم رى و فريب و نيرنگ ابن زیادخيلى ‏ها را در تاريخ از حسين عليه السلام و عاشورا و كربلا جدا كرد و از بركت روز حسين عليه السلام محروم گرداند. وحشت از قدرت و ابر قدرت امروز كه نظم نوين را فرياد مى ‏زند و قدرت و صنعت و علم و ثروت و رفاه و لذت را يدك مى ‏كشد و از تمامى راه‏ هاى تبليغى و رسانه ‏هاى جهانى و ماهواره ‏هاى مسلط و تصويرهاى مسموم بهره مى‏ برد، وحشت و طمع از اين قدرت‏ها و وادادگى در برابر آن‏ها و سر نهادن بر فرمان آن‏ها و بريدن از دين و از حسين زمان و ولى عصر (عجل الله)، از وحشت اهل كوفه كم ندارد. ▪️و راستى كه بركت روز حسين عليه السلام مى‏ تواند، ما را به بيدارى بكشاند و با يارانى كه در محاصره افتاده ‏اند و انتظارهاشان به نااميدى رسيد و هيچ‏كس به يارى آن‏ها نشتافت تا آن‏جا كه در روز تاسوعا دوست و دشمن تنهايى را باور كرد و دشمن تصميم به تمام كردن كار گرفت، با يارانى كه بدون انتظار نتيجه و با يقين به شكست اين‏گونه استوار ماندند، با اين ياران و اصحاب حسين عليه السلام به مقايسه بكشاند. ▪️ما مى ‏بينيم كه آن‏ها در محاصره و ضعف بدون اميد به نصرتى و ناصرى و بدون انتظار نتيجه و چشم داشت از پيروزى و مزد و سپاس و ستايشى اقدام كردند و بر يكديگر سبقت گرفتند. ◾️وارثان عاشورا | ص ۸۹◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 حی علی العزا... ▪️جناب آخوند ملاحسینقلی همدانی سه تا مجلس [سلوکی] مطابق مقامات اشخاص داشتند. به عده‌ای فرموده بود که روز در محفلش باشند و برخی بعد از نماز مغرب و عشاء و بعضی هم شاگردان سحری بودند و مجذوب او بودند. ▪️بعضی از اساتید ما فرمودند که چه بسا پیش آمده بود بعضی از آقایان صاحب کمال و زحمت کشیده بودند خدمت آقای قاضی رسیدند و ایشان فرمود: شما نمی‌توانید [متحمل ریاضات و...] بشوید، زده می‌شوید. شما کار خودتان را انجام دهید که برای آن کار ساخته شدید. ▪️آقای قاضی عین ثابت و وضع و حال و لوح وجودی [کسانی‌که نزدش می آمدند] را می‌خواند و آگاهی داشت و اگر بعضی را مستعد می‌دید خیلی استقبال می‌کرد. ◾️ (دروس شرح اشارات و تنبیهات، ج۹، ص۲۰۲)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ 🏴 حی علی العزا... ☑️ختمی مجرب ▪️آیت الله سید عبدالکریم کشمیری قدس سره مي‏ فرمودند هزار مرتبه لعن بر معاويه برای برآورده شدن حاجات خيلی مجرب است. ▪️با این عبارت که «اللهم العن معاويه بن ابي سفيان» می فرمودند: این کار دل اميرالمؤمنين علیه السلام را شاد می‏ شود. ▪️چون که خيلی خيلی اميرالمؤمنين عليه‏ السلام را در جامعه آن روز اذيت كرد. بعد كه در ظاهر اميرالمؤمنين عليه ‏السلام را تنزل داد، در روایت دارد خود حضرت می‏ فرمايند «انزلني ثم انزلني ثم انزلني حتي قالوا معاوية و علي» ◾️( منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة، ج‏۱۰، ص: ۹)◾️ ▪️یعنی روزگار من را پایین آورد و پایین آورد که مردم من را با معاویه مقایسه می کردند. ‌ ☑️حجت الاسلام ناصری @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️آنها که عزّت على را نخواستند، ذلّت يزيد را چشيدند. ◾️❞ عین‌صاد◾️ ▪️﮺ على مى ‏گفت: وسعت در عدالت است، كسى كه از عدالت به تنگى مى ‏افتد، پس جور بر او تنگ‏ تر است. و اين تنگنا را همان‏ ها كه از على گريختند سال ‏هاى سال حتّى تا امروز تجربه كردند و مى ‏كنند. ▪️همان‏ ها كه با على براى بيعت دست ندادند، بعدها با پاى حجّاج بيعت كردند تا مبادا در مرگ جاهليت بميرند و با اميرى كه دستش مشغول به خاراندن عضو مفلوكش مى‏ باشد، دست نداده باشند و بيعت نكرده باشند. راستى كه دنياى زيبا و شيرينى است، با تمام تلخى‏ ها و رنج‏هايش شيرين است، با تمامى زشتى‏ ها و دريدگى‏ هايش زيباست. ▪️بخاطر دنيايى كه دوستش داشتند و نزديكان عثمان همه‏ اش را بلعيده بودند، بخاطر دنياشان به على روى آوردند، ولى در عدالت تلخ على كه ثروت ‏ها را از حلقومشان بيرون مى ‏آورد- حتّى اگر كابين زن‏هاشان شده بود- به فشار افتادند و از على فاصله گرفتند و خون‏ها را بخاك سپردند. ▪️و همين ‏ها كه عزّت على را نخواستند، ذلّت يزيد را چشيدند و سه روز مدينه‏ ى رسول و دخترهاى مدينه براى لشكر شام مباح شد و مكّه محاصره‏ شد و بعدها هم حجّاج كرد آنچه كرد. و همان‏ها كه از على گريخته بودند و بيعت نكرده بودند به دامان او پناه آوردند و شبانه به جاى دست‏هاى مشغول، با پاهاى پليدى بيعت كردند كه تا سر در كثافت غوطه مى ‏خورد.﮺ ☑️ تقیه | ص ۱۸۸ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 حی علی العزا... ☑️هرچه او بخواهد خوب است. ▪️مشیت که همان ولایت باشد برای ما مقدرات را بریده است. او اساسا آنچه را که می خواست انجام داد. بی اختیار من و شما هم انجام داد، خوب کاری هم کرد. اگر هم جایی در دیدن اشتباه کردی سریع بگو: کرد، خوب کاری هم کرد. هرکاری که کرد، خوب کرد. چون او این کار ها را جلوتر کرده است. اگر الان هم دارد برای فردای من می برد، از آنجا که من نمی دانم چه چیز را می بُرد، باید بگویم که این کار را هم جلوتر کرده است. باید بگویم: کرد آنچه را که کرد و خوب کاری هم کرد! همه افعال و کردار و سرگذشتی را که برای خلقت در این عالم پیش آمد می کند، مشیت الهی بُریده است. آن چیزی را که زیباست، مخصوصا خود بُریده است. آن چیزی را هم که زشت به نظر می رسد، برای دفع چیزی آفریده است. نقص و اشتباهی در من بوده است، آن را می آفریند که آن نقص را از میان ببرد. همه اش زیبایی می شود! ◾️حاج محمد اسماعیل دولابی کتاب طوبای محبت، جلد سوم صفحه ۱۷۵، مجلس نهم◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 حی علی العزا... ▪️خاتم ولایت محمدی، که ختم خاص ولایتِ امت محمد است، در تحتِ حکم ختمیّتش، عیسی و غیر عیسی از الیاس، خضر و هر ولیّ خدا از ظاهر امت، داخل است. ▪️بنابراین عیسی، اگر چه خود ختم است، اما تحت ختمِ این خاتم محمدی علیه و علیهم السلام است. ▪️این ختم محمدی را در شهر فاس از شهرهای مغرب، در سال۵۹۴ یافتم و حق تعالی او را به من شناسانید و نشانه‌اش را به من عطا کرد. (فتوحات مکیه، باب۳۸۲: معرفتِ منزل ختم‌ها، دفتر ۲۷ از فتح مکی)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي... @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ» @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 41-35 آل عمران، قسمت چهارم بخش ششم ● بحث روايتى (راجع به الهامات و خواطر) ديگر و در كافى
آيات 60 - 42، آل عمران، قسمت اول، بخش اول1⃣ وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلَئكةُ يَمَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصطفَاكِ وَ طهَّرَكِ وَ اصطفَاكِ عَلى نِساءِ الْعَلَمِينَ(42) يَمَرْيَمُ اقْنُتى لِرَبِّكِ وَ اسجُدِى وَ ارْكَعِى مَعَ الرَّكِعِينَ(43) ذَلِك مِنْ أَنبَاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْك وَ مَا كُنت لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُونَ أَقْلَمَهُمْ أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ وَ مَا كنت لَدَيْهِمْ إِذْ يَخْتَصِمُونَ(44) إِذْ قَالَتِ الْمَلَئكَةُ يَمَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشرُكِ بِكلِمَةٍ مِّنْهُ اسمُهُ الْمَسِيحُ عِيسى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهاً فى الدُّنْيَا وَ الاَخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ(45) وَ يُكلِّمُ النَّاس فى الْمَهْدِ وَ كهْلاً وَ مِنَ الصلِحِينَ(46) قَالَت رَب أَنى يَكُونُ لى وَلَدٌ وَ لَمْ يَمْسسنى بَشرٌ قَالَ كذَلِكِ اللَّهُ يَخْلُقُ مَا يَشاءُ إِذَا قَضى أَمْراً فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ(47) وَ يُعَلِّمُهُ الْكِتَب وَ الْحِكمَةَ وَ التَّوْرَاةَ وَ الانجِيلَ(48) وَ رَسولاً إِلى بَنى إِسرءِيلَ أَنى قَدْ جِئْتُكُم بِئَايَةٍ مِّن رَّبِّكمْ أَنى أَخْلُقُ لَكم مِّنَ الطينِ كَهَيْئَةِ الطيرِ فَأَنفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طيرَا بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُبْرِىُ الاَكمَهَ وَ الاَبْرَص وَ أُحْىِ الْمَوْتى بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُنَبِّئُكُم بِمَا تَأْكلُونَ وَ مَا تَدَّخِرُونَ فى بُيُوتِكمْ إِنَّ فى ذَلِك لاَيَةً لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ(49) وَ مُصدِّقاً لِّمَا بَينَ يَدَى مِنَ التَّوْرَاةِ وَ لاُحِلَّ لَكم بَعْض ‍ الَّذِى حُرِّمَ عَلَيْكمْ وَ جِئْتُكم بِئَايَةٍ مِّن رَّبِّكمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُونِ(50) إِنَّ اللَّهَ رَبى وَ رَبُّكمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صرَاطٌ مُّستَقِيمٌ(51) فَلَمَّا أَحَس عِيسى مِنهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنصارِى إِلى اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نحْنُ أَنصارُ اللَّهِ ءَامَنَّا بِاللَّهِ وَ اشهَدْ بِأَنَّا مُسلِمُونَ(52) رَبَّنَا ءَامَنَّا بِمَا أَنزَلْت وَ اتَّبَعْنَا الرَّسولَ فَاكتُبْنَا مَعَ الشهِدِينَ(53) وَ مَكرُوا وَ مَكرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيرُ الْمَكِرِينَ(54) ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 29 اذ قال اللّه يا عيسى انى متوفيك و رافعك الى و مطهرك من الذين كفروا و جاعل الذين اتبعوك فوق الذين كفروا الى يوم القيمه ثم الى مرجعكم فاحكم بينكم فيما كنتم فيه تختلفون (55) فاما الذين كفروا فاعذبهم عذابا شديدا فى الدنيا و الاخرة و ما لهم من نصرين (56) و اما الذين آمنوا و عملوا الصالحات فيوفيهم اجورهم و اللّه لا يحب الظالمين (57) ذلك نتلوه عليك من الايت و الذكر الحكيم (58) ان مثل عيسى عند اللّه كمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له كن فيكون (59) الحق من ربك فلا تكن من الممترين (60) 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei