eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 سالروز شهادت جانسوز امام حسن عسکری علیه‌السلام تسلیت باد! 🏴 ◾️حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره◾️ ▪️مصیبت امام حسن عسکری سلام‌الله‌علیه، خیال می‌کنم که خیلی‌خیلی شدیدتر بود از مصائب آباء مطهّرینش علیهم‌السلام؛ به‌جهت اینکه دید و رسید به آنچه که حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرموده بود که «غیبت می‌کند، تا پر بشود زمین از ظلم و جور، بعد ظهور می‌کند»؛ دید که وقتش شده است، چقدر بر او این مطلب سخت بود. ▪️[امام حسن عسکری به امام عصر علیهما‌السلام فرمود:‌] یا سیّد اهل‌بیته، در بلاد و... نمان! برو در بیابان‌ها؛ جایی نمان که تو را ببینند و بشناسند و بکشند! ◾️درس خارج اصول، ١٣٨٧/١١/٢١◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️سالکی از استاد پرسید: چگونه خدمت حضرت بقیة الله (علیه السلام) برسیم؟ ▪️استاد فرمود: واجبات را انجام دهید و محرمات را ترک کنید. ▪️سالک ابتدا پنداشت که استاد او را لایق نیافت و پاسخ حقیقی را پنهان کرد. لذا سوال خویش را تکرار نمود. اما دوباره همان پاسخ را شنید. با خود گفت: اگر به این دستور عمل کنم، پس از چهل روز، حتما حضرت را خواهم دید. ▪️استاد فرمود: خودِ انجام واجبات، دیدار حضرت است. دیدارِ حقیقتِ حضرت! @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️رهبری مسلمان ها ❛❛ عین‌صاد(علی صفایی حائری) ▪️با شهادت امام عسكرى، دوره‏ ى غيبت فرا مى‏ رسد، غيبت درهنگامى است كه طرح مذهب ريخته شد و احاديث در صورت اصول و جوامع، نگهدارى شده ‏اند و معيار شناسايى احاديث و تهذيب دسيسه‏ ها به واسطه‏ ى حضرت رضا و جواد و هادى و عسكرى عليهم السلام به دست آمده، همان طور كه شيوخ و وجوه و رجالى تربيت شده ‏اند و كارگشاى حوادث هستند، حضور حجت احتياج به بلوغى دارد كه هنوز حاصل نشده و زمينه‏ اى مى ‏خواهد كه هنوز فراهم نگشته، پس به طور طبيعى غيبت شروع مى‏ شود. ▪️حفظ اسلام و رهبرى مسلمان ‏ها، از وظايف امام است. حفاظت مذهب و نگهدارى از طرح بنيادى آن تا زمان امام عسكرى انجام شده و اصول كلى القا گرديده است، مى‏ ماند رهبرى مسلمان‏ ها كه آن هم احتياج به آمادگى بيشتر و زمينه‏ ى بيشتر دارد، اگر توانستند كه اين زمينه را فراهم كنند، غيبت، به ظهور مى ‏پيوندد وگرنه ظلم مملو و تجربه‏ ى بن‏ بست‏ ها، زمينه‏ ساز قسط كامل خواهد شد. ▪️حدود هفتاد سال نواب اربعه و نيابت خاصه كارگشا بود و سپس نيابت عامه و يا ولايت فقيه راهگشاى حوادث گرديد. و اين ولايت گذشته از شئون معصوم، عهده ‏دار زمينه ‏سازى و دعوت و تربيت افراد و سازمان دادن به آن‏هاست. و در صورتي كه مردم آمادگى داشته باشند و پشتيبانى كنند ولايت و رهبرى با فقهاست، كه نمى ‏توان كنار نشست و به نظارت پرداخت. به اندازه‏ اى‏ که مردم مى ‏پذيرند و تحمل مى‏ كنند، حجت بر فقيه تمام مى‏ شود كه عهده‏ دار شود و رهبرى كند. ☑️تقیه | ص ۲۱۷ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حاج محمد اسماعیل دولابی◾️ ▪️می گـــويند خداوند داستان ابليس را تعــريف کرد تا بدانی که نمیشود به به تقربت به جايگاهت اطمينان کنی. ▪️خدا هيچ تعهدی براي آنکه تو هـمان ڪه هـــستی بـــمانی نــــداده است شايد به‌همين دليل است که‌سفارش شــده وقتی خـــوبی داری و می‌خواهی دعـــــا ڪنی يادت نرود عافــيت و عاقـــــبت به خــيری ‌ات را بطلبی. @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️داستان عجیب شیخ رجب علی خیاط و زنی آتشین◾️ ▪️فرزند شیخ رجبعلی خیاط می‌گوید پدرم چیزهایی می دید که دیگران نمی دیدند. یکی ازدوستان پدرم نقل می‌کرد. ▪️یک روز با جناب شیخ به جایی می‌رفتیم که دیدم جناب شیخ با تعجب و حیرت به زنی که موی بلند و لبـاس شیـکی داشـت نگـاه می‌کند ▪️از ذهنم گـذشت که شیـخ به ما می‌ گوید چشمتان رااز نامحرم برگردانید و خود ایشان اینطور نگاه می‌کند! نگاهی به من کرد و فرمـود: توهم میخواهی ببینی من چی میبینم؟ ▪️ببین! نگاه کردم دیـدم همینطور از بـدن آن زن مثل سُرب گـداخته، آتش و سرب مذاب به زمین می‌ریزد و آتش او به کسانی که چشم هایشان به دنبـال اوست سـرایت می‌کند. ▪️شیخ رجبعلی فرمـود این زن راه میـرود و روحـش یقـه مـرا گـرفته او راه میـرود و مردم را همینطور با خـودش به آتش جهنـم می بَرَد. ☑️بوستان حجاب، ص۱۰ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️تأمّلاتی درکشته شدن خلیفه دوم و سال روز آن◾️ ▪️طبق بسیاری از منابع موثّق تاریخی شیعه و تواریخ اهل سنّت، خلیفه دوم، صبح روز بیست و ششم ماه ذی الحجه، به دست پیروز نهاوندی که غلامی ایرانی ملقّب به بود، در مسجد النّبی مورد ضربات خنجر قرار گرفت و همان روز یا چند روز بعد درگذشت. ▪️اغلب علمای متقدّم شیعه مثل شیخ مفید(ره)، بر اینکه تاریخ مرگ در ماه ذی الحجه است نه ربیع الاول، تأکید دارند. ابن ادریس حلّی(صاحب سرائر) درباره­ی تاریخ نهم ربیع می گوید: هر کس بپندارد در تاریخ نهم ربیع کشته شده، به اجماع صاحبان کتب تاریخ، در اشتباه است و...." ◾️تاريخ :١٩ آذر ٨٨ استاد مهدی طیب ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️برشی از یک کتاب ◾️ ▪️نبوت انگیزه ای است الهی ونهضتی است حقیقی که آرمانش گسترش کلمه دین است و حقیقت دین ، تعدیل مجتمع بشری در سیر زندگی است که البته تعدیل حیات فردی را نیز به دنبال دارد ، ( تعديل عقائد ، اخلاق و اعمالش) که در نتیجه پیروی از آن آدمی به منزلت واقعی خود که فطرت و خلقت خاص خودش به او داده ، می رسد و باز در نتیجه تعدیل مجتمع وصالح ساختن جو اجتماع حریت وتوفیق به دست آوردن تکامل فطری را بطور عادلانه به او می دهند و به تک تک افراد هم در بهره مندی از جهات حیات در آنچه فکر واراده اش او را به سوی آن هدایت می کند حریت مطلقه می دهد ، ولی در آنچه مضر به حال جامعه باشد آزادیش را سلب می نماید . ◾️تفسیر المیزان ج ۳، سید محمد حسین طباطبایی ، ص ۳۹۱◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️مسلّماً علّت انكار و اعراض بسيارى از افراد تحصيل كرده اين است كه مفاهيم مذهبى و دينى به طرز صحيحى به آنها تعليم نشده است. ▪️در واقع آن چيزى كه آنها انكار مى‏‌كنند مفهوم واقعى خدا و دين نيست، چيز ديگرى است. ▪️افرادى مانند من كه با پرسش‌هاى مردم درباره مسائل مذهبى مواجه هستيم كاملًا اين حقيقت را درك مى‏‌كنيم كه، بسيارى از افراد تحت تأثير تلقينات پدران و مادران جاهل يا مبلّغان بی‌سواد، افكار غلطى در زمينه مسائل مذهبى در ذهنشان رسوخ كرده است و همان افكار غلط اثر سوء بخشيده و آنها را درباره حقيقت دين و مذهب دچار ترديد و احياناً انكار كرده است. ▪️ازاين‏‌رو كوشش فراوانى لازم است صورت بگيرد كه اصول و مبانى مذهبى به صورت صحيح و واقعى خود به افراد تعليم و القا شود. ▪️اين بنده شخصاً سال‌هاست كه اين مطلب را احساس كرده‌ام و وظيفه خود دانسته‌ام كه فعّاليت‌هاى مذهبى خود را تا حدودى كه توانايى‏ دارم در راه تعليم صحيح و معقول مفاهيم دينى و مذهبى متمركز كنم. تجربه نشان داده است كه اين‏گونه فعّاليت‌ها بسيار ثمربخش است. ◾️ (مجموعه آثار، ج۳، ص۴۰۳ "با تصرف و تلخیص")◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️امّا عبد صالح ـ یعنى خضر(علیه السلام)ـ خداى تعالى عمر او را طولانى ساخته است؛ ولى نه بخاطر نبوّتى که براى وى تقدیر کرده است و یا کتابى که بر وى فرو فرستد و یا شریعتى که به واسطه‌ی آن، شرایع انبیاء پیشین را نسخ کند و یا امامتى که اقتداء به آن بر بندگانش لازم باشد و یا طاعتى که انجام دادن آن بر وى واجب باشد؛بلکه چون در علم خداوند گذشته بود که عمر قائم(علیه السلام) در دوران غیبتش طولانى خواهد شد، تا بجائى که بندگانش آن را به واسطه‌ی طولانى بودنش انکار کنند، عمر بنده‌ی صالح خود را طولانى کرد تا از طول عمر او به طول عمر قائم(علیه السلام) استدلال شود و حجّت‏ معاندان منقطع گردد و «براى مردم علیه خداوند حجّتى نباشد. » ◾️استاد مهدی طيب، ص ٢٦٩◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️روح انتظار ▪️روح انتظار با دستيابى به امن و رفاه و رهايى كه آرمان‏ هاى انسان معاصر و شايد خود ما هم باشد، آرام نخواهد گرفت ▪️و كسانى كه همراهى حجت و معيت محمد و آل محمد را مى‏ خواهند نمى‏ توانند تا اين سطح قرار بگيرند و تا اين حد آرام باشند ▪️كه انسان معاصر چه بسا بتواند با تكيه بر علم و عقل و عرفان، بدون نياز به وحى و مذهب تا اين مرحله گام بردارد و با عقل جمعى و روح جمعى و غريزه جمعى به اين مهم نائل آيد. ▪️پس ما كه از ضرورت وحى و اضطرار به حجت و انتظار حجت دم مى‏ زنيم بايد از اول حساب را روشن كنيم و سنگ مان را حق كنيم. ▪️چون ما مدعى هستيم كه آدم براى بيشتر از هفتاد سال برنامه‏ ريزى شده و معتقد هستيم كه بافت و ساخت انسان و جهان با اين سطح از رفاه و امن و رهايى، سازگار نيست. ▪️تحول نعمت‏ ها و محدوديت‏ ها و خودآگاهى و مرگ‏ آگاهى، آدمى را در متن رفاه، راحت نمى‏ گذارد و در شب عروسى به فكر عزا و بارهاى سنگين فرداها مى‏ اندازد. ▪️اگر ما مسأله قدر و استمرار و ارتباط هاى حتى محتمل و پيچيده با عوالم مشهود و غيب را در نظر بگيريم و اگر ما براى اين وسعت، طرح و تدبير و تربيت و تشكل را دنبال كنيم، ناچار انتظار ما از حجت و انتظار ما براى حجت شكل ديگرى مى‏ گيرد و انتظار ما در جايگاه خويش مى‏ نشيند. ❛❛ عین‌صاد(علی صفائی حائری) ☑️تو می آیی | ص ۱۴ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️خیمه ی مهدی ▪️كسى كه سر در لاك تعلق‏ ها و بت‏ ها دارد، نمى‏ تواند به مهدى روى بياورد و نمى‏ تواند كه همراه حجت بيايد و نمى تواند كه دوام بياورد. از ميان راه مى‏ برد و به خاطر تعلق‏ ها مى‏ ماند. ▪️كسانى كه همراهى و معيت ولى را مى‏ خواهند و دعا مى‏ كنند: «و اجعل لى مع الرسول سبيلا"، خواسته‏ اى بالاتر از كسانى دارند كه راهى به سوى رسول مى‏ خواهند. ▪️راهى به سوى رسول يافتن، با همراه رسول ماندن و از او جدا نشدن و در چند راهى خواسته‏ ها از او نبريدن، برابر نيست. ▪️همراهى رسول، همراهى در اهداف را مى‏ خواهد. و من كه به هدف‏ هايى كوتاه‏ تر از اهداف رسول دل بسته‏ ام، ناچار از رسول جدا مى‏ شوم. ناچار از ولى جدا خواهم شد. ▪️همان‏طور كه آن سوار در عصر عاشورا و در هنگام تنهايى حسين از او جدا شد، و سوار بر اسبى كه در ميان خيمه‏ ها پنهان كرده بود و آن را از تيرها و نيزه‏ ها محفوظ داشته بود،به تاخت از حسين رو بر گرفت و توجيه هم داشت كه با حسين، بر نصرت او بيعت كرده بود ▪️در چنين شرايطى ديگر نصرتى كارآمد نيست و مرگ است و شهادت. پس بايد به سوى زندگى رفت و براى خوردن و خالى كردن و مشك كثافت را به هق كشيدن، سواره تاخت برداشت و خيمه زندگى تكرار را برافراشت. ▪️توجه به مهدى، تجربه بن  بست‏ ها و احساس تنگناها را مى‏ خواهد. براى كسى كه هنوز دنيا وسعت دارد، در خيمه مهدى جايى نيست. ▪️براى كسى كه اهدافى حتى تا سطح آزادى و عدالت و عرفان و تكامل دارد، براى همراهى و معيت مهدى ضمانتى نيست كه در منفرق الطرق و بزنگاه‏ ها، اسب‏ها و مركب‏هاى آماده شده، ما را جايى مى‏ خواند و به زندگى دعوت مى‏ نمايد.  ❛❛ عین‌صاد(علی صفائی حائری) ☑️تو مى آيى | ص ۲۰ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️هفتۀ گذشته تعداد قابل‌توجّهی از عزیزان به عتبات و به زیارت اربعین اباعبدالله‌الحسین علیه‌السّلام مشرّف بودند. قطعاً زیارات همۀ آنها مقبول درگاه الهی است. ▪️اساساً وقتی خدای متعال اذن و امکان به انجام عمل صالحی می‌دهد، قبلاً آن عمل را پذیرفته است. لذا کسی شک نکند که زیارت ما قبول شد یا نشد. خدا اوّل زیارت را قبول می‌کند، بعد شوق و توفیق انجامش را عنایت می‌کند؛ پس تردید نکنیم. هر عمل خیر و صالحی پیش آمد و موفّق به انجامش شدیم، در مقبولیّت آن شک نکنیم که اگر شک کردیم، همان شکّ ما به مقبولیّت عمل لطمه می‌زند. خدای متعال اگر بنا داشت عملی را قبول نکند، از اوّل امکان انجامش را نمی‌داد. خدا بنا نداشت با این دو رکعت نمازی که خواندم، مرا اذیّت کند و به کار و زحمتی وادارد که قبلاً تصمیم گرفته قبول نکند. یقین کنیم که خدای متعال اگر امکان و توفیق عملی را عنایت کرد، پیش از آن، قبولی عمل را منجّز و مسلّم کرده است. شک نکنیم! شک موجب محرومیّت است. یقین داشته باشیم، تا آن یقین، ما را از مواهب عمل صالحی که موفّق شدیم، متمتّع کند. ▪️بنابراین قطعاً زیارات همۀ عزیزان مقبول درگاه حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السّلام است. مگر ممکن است کسی شوق دیدار حضرت اباعبدالله علیه‌السّلام در وجودش شعله‌ور شود و قرار و آرام را از او سلب کند و او را از کار و زندگی و خانواده جدا کند و این راه دشوار را، در این هوای گرم، با این مسیر طولانی پیاده‌روی بین نجف تا کربلاء و در این ازدحام جمعیّت طی کند، آنگاه خدای متعال نپذیرد؟! به خودتان تلقین کنید و بباورانید که خدا اوّل قبول کرد و سپس توفیق انجام آن را داد. ▪️روایت شده که در دوران جوانی امام کاظم علیه‌السّلام، حضرت در مسجدالحرام تشریف داشتند و یک عدّه از صوفیّۀ آن دوران هم کنار مسجدالحرام نشسته بودند و خوشحال از اینکه بر اعمال عمره یا حجّ موفّق شده‌اند؛ یکی از آنها می‌گفت: عجب هوای خوبی بود! گرما اذیّتمان نکرد. دیگری گفت: چه خلوت و راحت بود! برای انجام اعمال مشکل نداشتیم. هرکس جنبۀ مثبتی از طواف و نماز و سعی و ... را بیان کرد. نفر آخر گفت: همۀ اینها درست؛ امّا به شرطی که خدا قبول کند! امام کاظم علیه‌السّلام در حال عبور بودند و این حرف را شنیدند. همان‌طور که از کنارشان رد می‌شدند، فرمودند: اگر نمی‌خواست قبول کند، توفیق عملش را نمی‌داد! شما این‌همه می‌گویید خدا همه‌چیز را آماده کرد، هوا مساعد بود، مَطاف خلوت بود، اعمال را خوب توانستیم انجام دهیم، بعد تردید می‌کنید که اگر خدا قبول کند؟! ▪️بنابراین، یقیناً زیارات عزیزان مقبول درگاه الهی و مورد پذیرش اباعبدالله‌الحسین و حضرت امیر و چهار امام کاظمین و عسکریین علیهم‌السّلام بوده و خوشا به سعادت عزیزانی که موفّق شدند. این تشرّف بسیار عظیم است. بارها عرض کرده‌ام که عظمت این زیارت اصلاً قابل‌تصوّر نیست! فرمودند: زیارت اباعبدالله علیه‌السّلام، زیارت خود خداست! کَمَنْ زارَ اللّهَ فِی عَرْشِهِ! فرمودند: کسی که موفّق شود با معرفت یا در عرفه حضرت اباعبدالله علیه‌‌السّلام را زیارت کند، یُخالِطُهُ اللهُ بِنَفْسِهِ! فقط خدا می‌داند این عبارت چه معنایی دارد! ▪️همین زیارت ظاهری خیلی عظیم است. منتها بارها و بارها خدمتتان عرض کرده‌ام که ظاهر پلی است به‌سوی باطن! مجاز پلی است به‌سوی حقیقت! اَلْمَجَازُ قَنْطَرَةُ الْحَقِیقَة. این نماز و روزۀ ظاهری، این حجّ و زیارت ظاهری‌، همه مجاز است. اینها مقصد نیست؛ معبر است. باید از اینها عبور کرد و به مقصد رسید. باید از زیارت و حجّ ظاهری و از نماز و روزۀ ظاهری عبور کرد و به حقیقت نماز و روزه، به حقیقت حجّ و زیارت راه پیدا کرد. نکند سالیان سال، در مجاز درجا بزنیم! ادامه دارد…. ✔️استاد مهدی طیب @mohamad_hosein_tabatabaei