eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
‍ ◾️فتنه‌های آخرالزمان در آینه روایات (۳) تاریخ ١٤٠١/٩/٣ استاد مهدی طیّب - #بخش_سوّم◾️ ▪️حضرت در ا
‍ ◾️فتنه‌های آخرالزمان در آینه روایات (۴) تاریخ ١٤٠١/٩/٣- استاد مهدی طیّب - ◾️ ▪️حدیث دیگری است که قبلاً در مباحث عاشورایی نقل کرده‌ام. در آن حدیث، دربارۀ علمای فاسد فرموده‌اند: هُم اَضَرُّ عَلي شِيعَتِنا مِن جَيْشِ يَزِيدِ بنِ مُعاوِیَةَ عَلَي الحُسَيْن عَلَيْهِ السّلامُ: آنها ضررشان برای شیعیان ما از ضرر لشکر یزیدبن‌معاویه برای امام حسین علیه‌السّلام بیشتر است؛ یعنی تصوّر نکنیم فقط فلان فرد فوکل کراواتی سلبریتی می‌تواند چنین نقشی داشته باشد؛ خیر! افراد با عبا و عمامه هم می‌توانند مصداق این حدیث باشند. ▪️حدیث دیگری است از امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام که یک مصداق کاملاً ملموس امروزی را به نمایش می‌گذارد. حضرت فرمودند: يَظهَرُ فِي آخِرِ الزَّمانِ وَ اقْتِرابِ السّاعَةِ وَ هُوَ شَرُّ الاَزْمِنَةِ: در آخرالزّمان و در نزدیکی‌های ساعت، که بدترین زمان‌هاست، (این ساعت به یک لحاظ، ظهور، به یک لحاظ، رجعت و به یک لحاظ، قیامت است.) يَظْهَرُ نِسْوَةٌ كاشِفاتٌ عارِياتٌ مُتَبَرِّجاتٌ مِنَ الدِّینِ: در آخرالزّمان که بدترین زمان‌هاست، زنانی ظهور می‌کنند که کشف حجاب کرده‌اند و پوشش و جامه را کنار گذاشته‌اند. ظاهراً لباس بر تن دارند؛ امّا جامه‌شان بدتر از هر عریانی است. (در حدیث دیگری از آن زنان تعبیر شده است به کاسِیاتٌ عارِیاتٌ) یعنی جریان بی‌حجابی، تبرّج، خودنمایی، جریان دام شهوانی پهن کردن و طعمۀ شهوات شهوت‌پرستان شدن، توسّط زنانی که از دین بیرون زده‌اند و دیگر کاری به کار دین ندارند، ظاهر می‌شود؛ داخِلاتٌ فِی الفِتَنِ: زنانی که داخل جریان فتنه شده‌اند. مائِلاتٌ اِلَی الشَّهَواتِ: زنانی که تمایلات شهوانی دارند. به تعبیر امروزی، اصلاً به دنبال مبارزات سیاسی، احقاق حقوق ملّی و نقد و اعتراض به خلاف‌کاری‌های حاکمیّت نیستند؛ اینان به دنبال تمایلات شهوانی خودشان هستند. من شرم می‌کنم که بگویم برخی از همین پسر و دخترها، سر شب در خیابان‌ها و کوچه‌ها آشوب‌آفرینی می‌کنند و بعد از آن، تا صبح را هم با هم دیگر خدا می‌داند که چگونه می‌گذرانند. البته این مسأله به هیچ‌وجه عمومیّت ندارد؛ ولی به‌هرحال مصادیق این مائِلاتٌ اِلَی الشَّهَواتِ در بین آنها وجود دارد؛ یعنی به دنبال هوس‌ها و شهوات و تمایلات نفسانیشان هستند. مُسْرِعاتٌ اِلَي المُحَرَّماتِ: آن زن‌ها در ارتکاب حرام‌ها از هم سبقت می‌گیرند و با شتاب هرچه بیشتر در پی بی‌بند و باری‌ها، حرمت‌شکنی‌ها، بی‌حیایی‌ها و جسارت نسبت به ارزش‌ها، قواعد و نظامات الهی و دینی هستند. سپس حضرت فرمودند: فِی جَهَنَّمَ خالِداتٌ: آن زنان، جاودانه در دوزخ جای خواهند داشت. ▪️به‌هرحال این چیزی است که روایات، از فتنه‌های آخرالزّمان می‌گوید. اینها را گفته‌اند برای اینکه چشم حق‌بین ما باز شود و در نتیجه، هم خودمان فریب نخوریم و هم با ادای مسؤولیّتی که بر دوش داریم، مانع فریب خوردن دیگران شویم. به پیروی از فرمایش پیغمبراکرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم که فرمودند: بادِرُوا بِالاَعْمالِ، بیکار ننشینیم. دشمن با نهایت توان دارد تلاش می‌کند، آن‌وقت دوستان اهل‌بیت علیهم‌السّلام بیکار لَم بدهند و تمام هنرشان این باشد که مترصّد باشند فلان پیام‌رسان چه خبر یا پستی منتشر کرده است؟! خیر! تک‌تک ما مسؤولیم. ▪️در حدیث دیگری که به‌عنوان ختم سخن بیان می‌کنم، بعد از اینکه فتنه‌های آخرالزّمان توضیح داده می‌شود، پیغمبر اکرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و‌آله‌ و سلّم از جبرئیل می‌پرسند: در این شرایط، تکلیف چیست؟ راه نجات چیست؟ جبرئیل به رسول‌الله عرض می‌کند: راه نجات، قرآن است و ماجراهای انبیاء که در قرآن آمده است. این بسیار جالب است. یعنی اگر آیات قرآن را بخوانیم و در ماجراهای بنی‌اسرائیل و دیگر اقوامی که قرآن نقل کرده، تأمّل کنیم، درمی‌یابیم که چه عبرت‌های عجیبی می‌توان از آنها گرفت و چه فهم درست و شفّافی از حوادث روز جامعه برای ما به ارمغان می‌آورد! امیدواریم از این رهنمود استفاده کنیم. در ماجراهای انبیاء که در قرآن آمده، عمیقاً تأمّل کنیم؛ مثل یک داستان، به‌سادگی از آنها عبور نکنیم. واژه واژۀ آیاتی که راجع‌به ماجراهای انبیاء است، نکته‌های عمیقی دارد که با تأمّل در آنها می‌توان به بسیاری از حقایق پی برد. ادامه دارد…. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت سوم بخش هفتم ● توّفى حضرت عيسى به معناى گرفتن آن حضرت از دست يهود است
آیات 60-42 آل عمران ، قسمت چهارم بخش اول ● منظور از ((رفع عيسى به سوى خدا)) و ((تطهير او از كافران )) و از آنجائى كه در آيه شريفه كلمه ((رافعك )) مقيد به قيد ((الى )) شده معلوم مى شود كه منظور از اين رفع ، رفع معنوى است نه رفع صورى و جسمى ، چون خداى تعالى در مكانى بلند قرار نگرفته تا عيسى (عليه السلام ) را به طرف خود بالا ببرد، او مكانى از سنخ مكانهاى جسمانى كه اجسام و جسمانيات در آن قرار مى گيرند ندارد، به همين جهت دورى و نزديكى نسبت به خداى تعالى هم دورى و نزديكى مكانى نيست ، پس تعبير مذكور نظير تعبيرى است كه در آخر همين آيه آورده و فرموده : ((ثم الى مرجعكم ...))، مخصوصا اگر منظور از توفى قبض روح باشد كه خيلى روشن خواهد بود كه منظور از رفع ، رفع معنوى است يعنى ترفيع درجه و تقرب به خداى سبحان ، نظير تعبيرى كه قرآن كريم درباره شهدا يعنى كشته شدگان در راه او آورده و فرموده : ((احياء عند ربهم يرزقون ))، كه منظور از كلمه ((عند)) ظرف مكانى نيست ، بلكه تقرب معنوى است و باز نظير تعبيرى كه در سوره مريم در شأن ادريس (عليه السلام ) آورده فرموده : ((و رفعناه مكنا عليا))، كه منظور از مكان در آن جمله مكانت و منزلت است ، نه مكان مادى . و چه بسا گفته باشند كه مراد از ((رفع عيسى (عليه السلام ) به سوى خدا بالا بردن روح و جسم عيساى زنده به آسمان است )) چون از ظاهر قرآن شريف بر مى آيد كه خداى تعالى عيسى (عليه السلام ) را در حالى كه زنده بود به آسمان مادى و جسمانى بالا برده و مقام قرب خداى سبحان و محل نزول بركات و مسكن ملائكه مكرم هم همين آسمان مادى است و شايد در آينده ان شاء اللّه موفق شويم بحثى پيرامون معناى آسمان ايراد كنيم . در آيه شريفه اول ((توفى )) آنگاه ((رفع )) و سپس ((تطهير از كافران )) ذكر شده و تطهير از كافران را فرع و تابع رفع قرار داده و اين مى رساند كه منظور از تطهير هم تطهير معنوى است نه ظاهرى ، چون گفتيم منظور از ((رفع )) رفع معنوى است ، پس تطهير عيسى دوريش ‍ از كفار و مصونيتش از معاشرت با ايشان و افتادنش در جامعه آلوده به قذارت كفر و جحود است . وَ جَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوك فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلى يَوْمِ الْقِيَمَةِ اين قسمت از آيه وعده اى است از خداى تعالى به عيسى (عليه السلام ) كه به زودى پيروانش بر مخالفين كافر به نبوتش ، تفوق پيدا مى كنند و اين تفوقشان تا روز قيامت دوام مى يابد و اگر اين طايفه متفوق را به وصف ((آنهائى كه تو را پيروى مى كنند)) ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 327 و طايفه ديگر را به وصف ((آنهائى كه كافر شدند)) توصيف نموده با اينكه مى توانست نام طايفه را ببرد مثلا بفرمايد: بنى اسرائيل يا يهوديانى كه به شريعت موسى (عليه السلام ) گرويده بودند و يا عنوانى ديگر، براى آن بود كه بفهماند اگر طايفه اول تفوق پيدا مى كنند براى اين است كه پيرو حقند و اگر طايفه دوم زير دست قرار مى گيرند به خاطر اين است كه منكر حق بودند، پس اين نكته هم روشن مى شود كه مراد از ((اتباع )) در آيه شريفه پيروى حق است ، اتباعى است كه مرضى خداى سبحان است ، پس عبارت كسانى كه تو را پيروى مى كنند تنها صادق بر افرادى از نصارا است كه تا قبل از ظهور اسلام و نسخ شدن دين عيسى (عليه السلام ) بر نصرانيت استوار بوده اند و نيز بر افرادى از مسلمانان است كه بعد از ظهور اسلام در پيروى از اسلام استقامت كردند و مى كنند، چون پيروى از اسلام هم پيروى از حق و در نتيجه پيروى از مسيح (عليه السلام ) است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
▪️ابن ترکه در انتهای قواعد توحید گوید : " تمامی علوم در ما موجودند ، لیکن به علت وجود حجابهایی که مانع ظهور آنها هستند ، آن علوم ظاهر نشوند. مخفی نماند که ظهور آنها گاهی به واسطه ی حرکات لطیف فکری روحانی و بعد از مسلط نمودن قوه قدسیّه ، بر دو قوه ی وهمیه و متخیلیه ‌و سایر قوای جسمانی و با تهذیب اخلاق و آراستن نفس به اخلاق حسنه میسّر است، و گاهی به واسطه ی تسکین متخیّله و متوهمه و لجام زدن به آن دو ، و بازداشتن شان از حرکات مضطرب و مشوش ، و بعد از تسخیر قوای جسمانی ، با تزکیه و تصفیه است. و هر دو طریق نزد اکثر محققان و صاحب نظران و اصحاب مجاهده حق است." ◾️رساله ی لقاء الله/ص۲۰۸ استاد علامه حسن زاده ی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️..بدون هیچ دغدغه و وسواس ، حضرت فاطمه دختر پیغمبر (صلی الله علیه وآله) دارای عصمت بوده است،علمای بزرگی مثل شیخ مفید و علم الهدی سید مرتضی به آیات و روایات نصّ بر عصمت آن جناب فرمودند و حق با آنان است، و شخص مکابر سخت محکوم و مغلوب است. ▪️آن جناب صلوات الله علیها گوهری قدسی در تعیّن و صورت انسی بوده است، پس آن حضرت انسیه حوراء و عصمت کبرای الهی است. و حقیقت عصمت نیرویی نوری و ملکوتی است که دارند ه اش را از هرچه که موجب عیب و زشتی انسان است – از قبیل پلیدی گناهان و آلودگیها و سهو و نسیان و دیگر رذائل نفسانی – عاصم و حافظ است. و آن کسی که صاحب عصمت است از لغزش در تلقّی وحی و دیگر القائات سبّوحی آنسویی مصون است ، و در جمیع شئون عبادی و خَلقی و خُلقی و روحانی و جز آنها از اول امر محفوظ است. ▪️خدای سبحان درباره یحیی پیغمبر فرمود: ما او را در حالی که کودک بود حکم داده ایم. پس بدان که عترت رسول الله ، یعنی اهل بیت قریب آن بزرگوار- که حضرت فاطمه (سلام الله علیها) هم از آنان است- معصوم اند چنان که جناب وصی امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه فرموده است: چگونه حیران و سرگردانید و حال این که عترت پیغمبر شما که ازمه ی حق و اعلام دین و السنه صدق اند در میان شمایند؟ پس ایشان را به نیکوترین منازل قرآن فرود آورید، و مانند شتران تشنه که به آبشخور وارد می شوند به ایشان وارد شوید. ◾️شرح فصّ حکمة عصمتیة فی کلمة فاطمیة استاد علامه حسن زاده آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
▪️..بدون هیچ دغدغه و وسواس ، حضرت فاطمه دختر پیغمبر (صلی الله علیه وآله) دارای عصمت بوده است،علمای ب
آیات60-42 آل عمران، قسمت چهارم بخش دوم ● مراد از تفوق پيروان عيسى (علیه السلام ) بر كافران تا روز قيامت و بنابراين مراد از ((تفوق )) هم تفوق در قدرت مادى و سلطنت و سيطره نيست ، بلكه تفوق در حجت و منطق است ، پس حاصل معناى جمله چنين است : پيروان تو چه از نصارا و چه از مسلمانان به زودى حجتشان بر حجت كافران يهودى تو تفوق پيدا مى كند و اين تفوق تا روز قيامت ادامه دارد، اين آن معنائى است كه بعضى از مفسرين براى آيه كرده اند. ولى آنچه به نظر من مى رسد اين است كه آيه شريفه نه لفظش با اين تفسير مى سازد و نه معنايش ، براى اينكه ظاهر عبارت : ((انى متوفيك و رافعك الى ، و مطهرك من الذين كفروا و جاعل الذين اتبعوك ...)) اين است كه مى خواهد از آينده خبر دهد و بفرمايد: به زودى و بعد از اين سخن توفى و رفع و تطهير و جعل تحقق مى يابد، علاوه بر اينكه جمله : ((و جاعل الذين اتبعوك ...)) وعده خوشحال كننده و بشارت است و چنين وعده اى بايد در آينده تحقق يابد و ما مى دانيم كه هيچ حجتى براى پيروان عيسى (عليه السلام ) حجت نيست مگر آنكه براى خود آن جناب هم حجت است و اين حجت همان است كه خداى تعالى در ضمن آيات بشارت يعنى بشارت به مريم ذكر كرده و حجت هائى است كه هم در زمان حضور عيسى (عليه السلام ) تفوق داشته و هم بعد از به آسمان رفتنش ، بلكه در زمان حضورش قاطع تر بوده و در قطع عذر كفار و ريشه كن ساختن ريشه خصومتشان نافذتر و در رفع شبهه آنان روشن تر بوده است ، با اين حال چه معنا دارد كه بفرمايد در آينده حجت پيروان تو بر حجت مخالفان تفوق مى يابد؟ از اين گذشته چه معنا دارد كه اين تفوق و غلبه را با جمله : ((الى يوم القيمه )) مقيد سازد با اينكه حجت در غالب بودنش قيد نمى پذيرد، و روز نمى شناسد، از اين هم كه بگذريم تفوق يك حجت بر حجت ديگر، ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 328 منحصر به آخرين روز دنيا نيست بلكه در عالم قيامت هم به حال خود باقى است ، همچنان كه از آياتى كه از احتجاج هاى روز قيامت خبر مى دهد اين معنا به چشم مى خورد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
▪️أما علوم الآخرة، فلا تحصل الا برفض محبة الدنیا عن القلب و مجانبة الهوی، و لاتدرس الا فی مدرسة التقوی؛ کما قال الله: «واتقوا الله و یعلمکم الله»، فجعل العلم میراث التقوی. ▪️اما دانش‌های اخروی [که از توحید و معاد گزارش می‌کنند] جز با راندن محبت دنیا از دل و دوری از خواهش‌ها به‌دست‌ نمی‌آید. و جز در مدرسه پروا آموخته نمی‌شود؛ چنان‌که خداوند فرمود: «از خدا پروا کنید تا شما را بیاموزد» و دانش را دنباله پروا قرار داد. : ▪️"تقوی" را گاه به "پرهیز" ترجمه می‌کنند که شایسته نیست؛ زیرا خدا، این کمال نامتناهی، چیزی نیست که از او پرهیز کرد. اما "پروا" برگردان بهتری برای واژه "تقوی" است؛ زیرا به گونه‌ای مراقبه و توجه در رویارویی با کمال مطلق، اشاره دارد. ◾️ (ایقاظ النائمین)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️روایت از امیرالمؤمنین علیه السلام است که فرمود : اگر جان همّت داشته باشد کار برای بدن دشوار نمی شود اگر بدن تنبلی می کند و تن به آسایش و کسالت و عذر بهانه دچار است و خودش را به این امور وادار می‌کند به خاطر آن است که روح نشاط ندارد و قوی و سنگین نیست و الّا اگر روح قوی شود بدن چابک می گردد و نشاط پیدا می کند. این تن مردگی اثر دل مردگی است. ▪️یکی از اویس قرنی پرسید : چگونه چنین طاقتی داری که شب های به این درازی در یک حال می گذرانی؟ گفت : کجاست شب دراز ؟ کاش از ازل تا ابد یک شب می بود تا من به یک سجود آن را به آخر می رسانیدم و در آن ناله های زار و گریه های بی شمار می کردم. به نیم شب که همه مست خواب خوش باشند من و خیال تو و گریه های درد آلود ▪️جناب امام صادق علیه السلام فرمود که انسان مطابق نیّتش محشور می شود. آن خوبان که مخلّد در بهشتند به خاطر آن است که نیّت آنان این بود که اگر در دنیا مخلّد بودند عبودیت و بندگی می کردند و این عبودیت جاودانه بود ؛ و آن بَدان نیز اگر مخلّد در این دنیا بودند به هرزگی مشغول می شدند. حرف خیلی سنگین و شریف است . ▪️آری ! اویس در پاسخ می گوید ای کاش از طلیعه ی آفرینش تا قیامت یک شب دراز بود و من این شب را به یک سجده به سر می بردم. این یک جور لذت و ابتهاج و یافتن است. این به گفت و شنود و اینها نیست ، آن شهود است و به یافتن و چشیدن امکان‌پذیر می‌شود. شب عاشقان بی دل چه شب دراز باشد تو در آی که ز اول شب در صبح باز باشد ◾️دروس شرح اشارات و تنبیهات/نمط نهم _ ص۲۰۰ استاد علامه حسن زاده ی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️سال چون مى‌گذرد يک شب يلدا دارد ▪️يار من بين كه به يک ماه دو يلدا دارد ▪️شب يلدا نخستين شب ماه دى است كه شب اوّل چلّه بزرگ زمستان است و درازترين شب سال است؛ و مراد از يك ماه، چهره يار؛ و از دو يلدا دو زلف سياه درازش مى‌باشد. ◾️علامه حسن زاده آملی قدس سره هزارویک کلمه، کلمه ۸۵۱◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️پایان بزرگ‌ترین شب سال، پایان بزرگ‌ترین تاریکی است. ▪️و ایرانیان باستان که جویای نور و روشنایی بودند، بسی زیرکانه، آغاز این نورگستری را جشن می‌گرفتند. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️آفتاب شب یلدای همه گریه ی پشت تمنای همه هیچکس یاد غریبی تو نیست گریه کن جای خودت، جای همه الّلهُـمَّ‌عَجِّــلْ‌لِوَلِیِّکَـــ‌الْفَـــرَج @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀بیایید در این بلندترین شب سال برای تمام شدن بلندترین انتظار دعا کنیم ...
▪️یلدا که بلندترین شب سال است، مصداق لَیلِ طَویل در عالم ناسوت است و بفرمودۀ قرآن، شب تسبیح است. (سَبِّحْهُ لَيْلًا طَوِيلًا ) ▪️تسبیح یعنی خدا بالاتر و منزّه از خوبی‌هایی است که هر وصف کننده‌ای به او نسبت می‌دهد. (سُبْحانَ اللهِ عَمَّا یَصِفُونَ) ▪️پس یلدا شب غفلت و لغویات نیست؛ شب توجّه به حقِّ متعال و حسن الهی و ابراز عجز از درک عظمت خوبی خداوند است. ذکر عارفان در این لَیلِ طَویل (سُبْحَانَهُ، سُبْحَانَهُ، سُبْحَانَهُ) است. ▪️از این رهگذر می‌توان به لَیلِ طَویلِ عالم مَلکوت راه یافت و به دیدۀ دل نظاره‌گر حسن الهی و به لِسان قلب، تسبیح‌گوی پرودگار عالمیان شد... ☑️استاد مهدی طیّب @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️انبیا و امامان به خاطر ما و به دنبال ما به دنیا آمده‎اند. در روایت آمده است اگر به خاطر شیعیان نبود، اذاً لَرَفَعَنَا اللهُ اِلَیهِ: در آن صورت خداوند ما را (از بین خلق) به نزد خویش بالا می‎برد. ▪️مستمعین طالب خیر سبب شدند انبیا پایین بیایند والّا آنها چه کار داشتند به زمین بیایند؟ دوستان خوش‎گِل (طینت) و انبیا هم خوش‎گل پرست بودند. این بود که انبیا به دنبال خوشگل‎ها به زمین فرود آمدند. ▪️عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀بیایید در این بلندترین شب سال برای تمام شدن بلندترین انتظار دعا کنیم ...
دی ماه، بوی میده... سلام بر کشته‌ شده به‌دست بدترین انسان‌ها در ماه دی..... سلام بر حاج قاسم
: ▪️یکی از محورهای مهم در طول این دوره که این کشور را عزّت بخشیده، آن محور مقابل با بیگانگان بوده. مقابله با بیگانگان خصوصا در رأس آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی که امام معتقد بود همه‌ی مصیبت‌های عالم اسلامی از آمریکاست؛ یک نکته‌ی بسیار مهمی است‌. اگر کسی دشمن را خوب نشناسد و بعضی وقت‌ها دشمن را به جای دوست بگیرد و دوست را به جای دشمن بگیرد، این خطای استراتژیکی است که در مسیر این ملت انحراف ایجاد خواهد کرد. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️هر کمالی که در این عالم است، حقیقت آن در عالم بالاست که ده بار، یک‌دهم شده (یک ده میلیاردم) و در این عالم ظاهر شده است. اگر ده بار در ده ضرب شود، به حقیقت اوّلی خودش باز می‎گردد. اِنّا ِللهِ وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعُونَ. ▪️هر چه در عالم خارج هست، چه در ملائک و چه در جن‎ها و چه در حیوانات و چه در گیاهان و چه در جمادات، همه سایه‎ی عالم حقیقت و عالم انسانیّت است. کسی که به عالم حقیقت راه پیدا کرده است، همه‎ی اسرار عالم خارج برایش آشکار و روشن است. ▪️هر چه در این عالم مشاهده می‎شود، سایه و عکسی است از آنچه در عالم حقیقت و انسانیّت وجود دارد؛ لذا برای کسی که به عالم انسانیّت راه پیدا کرده و به حقایق آن عالم پی برده است، همه ‎چیز این عالم معنی‎دار و قابل فهم است و راز و رمزهای آن برای او مکشوف و هویدا است. اگر بعضی اوقات برای توضیح حقایق انسانیّت به چیزهایی از این عالم ظاهر مثال می‎زنم، گمان نکنید از این چیزها به آن حقایق پی برده‎ام، بلکه چون آن حقایق را خدا نشانم داده است، آنچه سایه و عکس آنها در این عالم است را دریافته‎ام و برای شما بازگو می‎کنم. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی       تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي... @mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ» @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حضرت زهرا سلام الله علیها؛ حقیقت سلام - ۱ ▪️وجود مقدّس فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها به تعبیری که از امام صادق علیه السّلام روایت شده است، حقیقت لیلة القدر است. امام صادق فرمودند: ▪️«اَللَّیلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللهُ» لیلة القدر یعنی فاطمه‌ی خدا؛ و این لیلة القدر در همه‌ی هستی مخفی است. همه‌ی ابعاد وجودی او مخفی و اسرارآمیز است؛ سِرُّ الله است؛ «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛ لیلة القدری که «سَلَامٌ»؛ حقیقتِ سلام، فاطمه‌ی زهرا است؛ اگر خدای متعال به أنبیاء عظام سلام می‌کند: «سَلَامٌ عَلَىٰ نُوحٍ فِي الْعَالَمِينَ»، «سَلَامٌ عَلَىٰ مُوسَىٰ وَ هَارُونَ»، حقیقتِ این سلام، اَنوار فاطمی است که متوجّه پیامبران می‌کند؛ حقیقت سلام به تصریح قرآن کریم، فاطمه‌ی زهراست؛ «سَلامٌ هِيَ»؛ او، یعنی لیلة القدر، سلام است؛ و وقتی لیلة القدر فاطمه‌ی خداوند باشد، پس فاطمه‌ی خداوند، سلام است. ▪️همه‌ی آفرینش با سلام آفریده شده است و با سلام بقاء پیدا می‌کند و به سلام برمی‌گردد...... ◾️استاد مهدی طیّب۸۹/۰۲/۰۹◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ▪️خدا می‌داند تعداد دعاها باید چقدر باشد تا مصلحت ظهور فراهم آید. ▪️قطعاً اگر کسانی در دعا جدی و راستگو باشند و به همّ و ناراحتی اهل‌بیت علیهم السلام مهموم، و به سرور آنان مستبشر باشند، مُبْصَراتی خواهند داشت و قطعاً مثل ما چشم بسته نیستند. ‌ ◾️در محضر بهجت، ج١، ص۱۱۸◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️منتخبی از ، برگرفته از کتب ادعیه ▪️در ماه جمادی‌الثانی چهار رکعت نماز با کیفیتی مخصوص وارد شده که فضیلت بسیار برای آن ذکر گردیده است؛ از جمله محافظت مال و خانواده و فرزندان، تا سال آینده. ▪️در روز شهادت حضرت زهرا علیها‌السلام(سه‌شنبه این هفته)، اقامه اندوه برای آن حضرت و زیارت ایشان با زیارات وارد شده، نباید مورد غفلت واقع شود. ▪️«به‌راستی خداوند با دفن شبانه و مخفیانه‌ فاطمه زهرا علیها‌السلام عیوب کسانی را که موجب شدند آن حضرت بر آنان خشم بگیرد، آشکار کرد و آنان را رسوا ساخت؛ هم او که خشم او موافق با خشم خداوند جبار و شکوهمند شکوهمندان بود. با وصیت آن حضرت به اینکه شبانه دفن شود، ادعای کسانی که از اهل‌بیت پیامبر علیهم‌السلام پیشی گرفتند، مبنی بر اینکه اهل‌بیت با آنان موافق هستند، باطل گردید». ◾️اقبال‌الاعمال، ج٢، ص٧٠٩◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️منتخبی از #اعمال_هفته، برگرفته از کتب ادعیه ▪️در ماه جمادی‌الثانی چهار رکعت نماز با کیفیتی مخصوص
☑️نماز مخصوص ماه جمادی‌الثانی جهت محافظت مال، خانواده و فرزندان، تا سال آینده ▪️در ماه جمادی‌الثانی چهار رکعت نماز با کیفیتی مخصوص وارد شده که فضیلت بسیار برای آن ذکر شده؛ که از جمله آن‌ محافظت مال، خانواده و فرزندان، تا سال آینده است. : ▪️در اين ماه در هر وقت كه خواهد، چهار رکعت (دو نماز دو رکعتی) بخواند: ▪️در رکعت اول سوره «حمد» و «آیت الکرسی»، یک‌بار و سوره «انا انزلناه» بیست و پنج بار؛ ▪️در رکعت دوم سوره «حمد» و سوره «الهاکم التکاثر» یک‌بار، سوره «قل هو الله احد» بیست و پنج بار؛ ▪️در رکعت سوم(رکعت اول نماز دوم) سوره «حمد» و سوره «قل یا ایها الکافرون» یک‌بار، سوره «قل اعوذ برب الفلق» بیست و پنج بار؛ ▪️و در رکعت چهارم(رکعت دوم نماز دوم) سوره «حمد» و سوره «اذا جاء نصر الله و الفتح» یک بار و سوره «قل اعوذ برب الناس» بیست و پنج بار؛ ▪️بعد از سلام(رکعت چهارم) هفتاد بار «تسبیحات اربعه»، هفتاد بار «صلوات»، سه بار« اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات»؛ ▪️سپس به سجده برو و در سجده سه بار بگو «یا حی یا قیوم یا ذا الجلال و الاکرام یا الله یا رحمان یا رحیم یا ارحم الراحمین». ◾️اقبال الاعمال، ج٢، ص٧٠۵◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️اگر شیطان نبود.... ▪️(فرض کنید) اگر شیطان نبود، خداوند نابودش می‌کرد یا اصلا خلق نمی‌کرد؛ در عالم چه اتفاقی می‌افتاد؟ (پاسخ حضار: اصلا رشد نمی‌کردیم و تکامل نبود) چه کسی خوب بود و چه کسی بد؟ ▪️(فرض کنید) دروغ معنی نداشت در عالم هستی، آنگاه چه کسی راستگو بود؟ اصلا (راستگو) معنی نداشت. چون دروغ هست، راستی قدرش معین است چون می‌تواند (دروغ) بگوید اما نمی‌گوید. ▪️نگران (شیطان) نباشید! بگذارید شیطان کار خودش را انجام دهد اما شما اسیرش نشوید و مبارزه کنید. اگر مبارزه کردی یعنی مرد میدان هستی. اگر تاریکی نبود، روشنایی چه معنی ای داشت؟ به این (مساله در فلسفه) دیالیکتیک توحیدی می‌گوییم. @mohamad_hosein_tabatabaei