eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطاری ۹ ▪️روزه عوام امساک از خوردن و آشامیدن و... است و روزه خواص مراقبت از گناه و روزه خاص الخاص
۱۰ ▪️مطلب را کمی عیان‌تر بگویم: خداوند متعال فرمود: «الصَّوْمُ‏ لِي‏ وَ أَنَا اُجْزَي بِه‏». حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در حدیثی فرمود: «أنَا صَلاةُ الْمُؤمِنینَ وَ صِیامُهُمْ» حق متعال می‌فرماید: «صوم مال من است» و خلیفه‌ی خدا می‌فرماید «صوم مؤمن من هستم». دو معنی از این بیان عرشی مستفاد می‌شود: نخست اینکه «الصَّوْمُ‏ لِأمیرالمؤمنین علیه السلام» و دیگر اینکه به بیان الهی، «امیرالمؤمنین لِي». ▪️هر دو سخن صحیح است؛ صوم امیرالمؤمنین علیه السلام است. «وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ» (بقره، ۴۵). در تأویل آیه فرمود صبر رسول الله صلی الله علیه و آله است و صلاة امیرالمؤمنین علیه السلام و صبر همان حقیقت صوم است... لذا صوم و صلاة شئون انسان کامل هستند بنابراین صائم حقیقی متصل به ولایت امام و انسان کامل می‌باشد و کسی که از این حصن حصین جدا باشد، اگر روزه بگیرد و نماز بخواند نه روزه‌دار است و نه نمازخوان... و دیگر اینکه چون صوم امام است پس آنکه برای حق است و از حق جزا می‌گیرد فقط انسان کامل است و دیگران طفیلی او هستند... ▪️امام ظل ممدود و نفس رحمانی و جلوه‌ی اتمّ حق است و آنکه کمالِ کمال جلاء و کمال استجلاء را مظهر است فقط هموست لذا حق او را می‌بیند و به او فرحناک می‌شود و فرح حق به مشاهده او که جلوه اتمّ خود است فیض را از ذات تا تعینات خلقی می‌گستراند و این همان جزای اوست. این سخن را دریاب و مغتنم بدان تا به معرفت نورانیت آن ذوات اقدس ارتقاء یابی... ▪️حال که صوم، علی وصی علیه السلام است پس هرچه را که او سه طلاقه کرده است نباید به او نزدیک کنی؛ خوردن و آشامیدن و رفث و گناه و... همه دنیاست و مولای ما دنیا را سه طلاقه نمود و ریسمانش را بر گردن آن انداخت. حال اگر می‌خواهی به صوم و صلاة مظهر او شوی باید در حالت صوم از دنیا امساک کنی وگرنه صائم نیستی... .
◾️مراقبات شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان◾️ ▪️این شب، شب مبارک و فوق‌العاده‌ای است و اعمالی برای آن ذکر شده است: ✔️ ۱- غسل ✔️۲- روايت شده است كه حضرت زين العابدين عليه السّلام اين دعا را، در اين شب از اوّل تا آخر شب مكرّر مى‌خواند: ▪️اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ ▪️خدايا روزيم كن دورى گزيدن از خانۀ فريب و بازگشت به سوى خانۀ جاويدان و آماده شدن براى موت [قطع دلبستگی از دنیا] پيش از رسيدن فوت. ✔️۳- دعایی براى اين شب، از رسول گرامى اسلام صلّى الله عليه و آله و سلّم نقل شده است كه مجموعه‌اى از آيات قرآن است: ▪️ربَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ ▪️ربَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى‏ رُسُلِکَ وَ لا تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِيعادَ ▪️ربَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى‏ خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ ▪️ربَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها كانَ غَراماً ▪️ربَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً ▪️ربَّنا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا وَ إِلَيْكَ أَنَبْنا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ ▪️ربَّنا لا تَجعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا ▪️ربَّنَا اغفِرْ لَنا ذُنُوبَنَا وَ لِإِخوانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونا بِالْإِيمانِ وَ لا تَجعَلْ فِي قُلُوبِنا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ ▪️صلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ استُرْ عَلَيَّ ذُنُوبِی وَ عُيُوبِی وَ اغْفِرْ لِی بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ إِنَّكَ الرَّئوفُ الرَّحِيم‏ ▪️پروردگارا، ايمان آورديم، پس گناهان ما را بيامرز و بدى‌هايمان را بپوشان و همراه با نيكان بميران. ▪️پروردگارا، آنچه را كه به فرستادگانت وعده داده‌اى به ما عطا كن و در روز قيامت رسوايمان مكن، به راستى كه تو هرگز خلف وعده نمى‌كنى. ▪️پروردگارا، دو بار ما را ميرانده و دو بار زنده گردانيده‌اى، به گناهان خود اعتراف مى‌كنيم، آيا راهى براى بيرون آمدن [از عذاب تو] وجود دارد؟ ▪️پروردگارا، عذاب جهنم را از ما منصرف گردان، زيرا به راستى عذاب آن زيان‌بار است. ▪️پروردگارا، همسران و نسل ما را نور چشم ما قرار ده و ما را پيشواى تقواپيشگان بگردان. ▪️پروردگارا، بر تو توكّل نموديم و به‌سوى تو بازگشتيم و بازگشت [همگان] به‌ سوى تو است. ▪️پروردگارا، ما را گرفتار در دست كافران قرار مده. ▪️پروردگارا، ما و برادران ما را كه پيش از ما ايمان آورده‌اند، بيامرز و كينه به مؤمنان را در دل ما قرار مده. پروردگارا، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى. ▪️بر محمّد و خاندان او درود فرست و عيب‌هاى مرا بپوشان و به حق محمّد و آل محمّد مرا بيامرز، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى. ✔️۴- دعاى شب بيست و هفتم : ▪️يا مَادَّ الظِّلِّ وَ لَوْ شِئْتَ لَجَعَلْتَهُ سَاكِنا وَ جَعَلْتَ الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلا ثُمَّ قَبَضْتَهُ [إِلَيْكَ ] قَبْضا يَسِيراً يَا ذَا الْجُودِ وَ الطَّوْلِ وَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْآلاءِ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ يَا قُدُّوسُ يَا سَلامُ يَا مُؤْمِنُ يَا مُهَيْمِنُ يَا عَزِيزُ يَا جَبَّارُ يَا مُتَكَبِّرُ يَا اللَّهُ يَا خَالِقُ يَا بَارِئُ يَا مُصَوِّرُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ لَكَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَ الْأَمْثَالُ الْعُلْيَا وَ الْكِبْرِيَاءُ وَ الْآلاءُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، ▪️و أَنْ تَجْعَلَ اسْمِی فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ إِحْسَانِی فِي عِلِّيِّينَ وَ إِسَائَتِی مَغْفُورَةً وَ أَنْ تَهَبَ لِی يَقِينا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِی وَ إِيمَانا يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّی وَ تُرْضِيَنِی بِمَا قَسَمْتَ لِی وَ آتِنَا فِی الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ الْحَرِيقِ وَ ارْزُقْنِی فِيهَا ذِكْرَكَ وَ شُكْرَكَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوْبَةَ وَ التَّوْفِيقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️مراقبۀ شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان ▪️دعای کوتاه و بسیار عمیق که روایات شده حضرت امام سجّاد علیه السّلام در شب ببست و هفتم ماه مبارک رمضان از ابتدای شب تا صبح آن را مرتب تکرار می‌کردند: ▪️اللَّهُمَّ ارزُقنی التَّجافیَ عَن دَارِالغُرورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دارِالخُلُودِ وَالاستِعدادَ لِلموتِ قَبْلَ حُلولِ الفَوتِ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطاری ۱۰ ▪️مطلب را کمی عیان‌تر بگویم: خداوند متعال فرمود: «الصَّوْمُ‏ لِي‏ وَ أَنَا اُجْزَي بِه‏»
۱۱ ▪️نکته‌ی دیگری بگویمت تا سرّ عدم مماثلت روزه در میان عبادات مکشوفت شود: در متن هر عمل عبادی دیگر، اگر صائم نباشی روح عبادت را ضایع کرده‌ای چون عبادت وقتی بالا می‌رود و رفعت می‌یابد و روح عابد را عروج می‌دهد که در متن آن غیر حق داخل نشود لذا چون به نماز ایستادی، باید صائم باشی تا نمازت بالا رود؛ صامَ الصَّلاة. مصلی باید توجهش را از دنیا به خدا و یا ولی خدا منصرف کند و این یعنی ترک کردن خیال دنیا و تعلقات آن؛ ورنه نماز را که ولایت علوی است با دنیا مخلوط کرده و حال آنکه صاحبش آنرا طلاق داده است... ▪️سخن دیگر اینکه مردم گمان می‌کنند ماه رمضان در عالم طبیعت و در زمان و مکان جلوه دارد در حالیکه تجلی رمضان در نفوس است. هرچند زمان و مکان نیز به رحمت گسترده‌ی الهی بهره‌ی خود را از شهر رمضان و جلوه اسم رمضان می‌برند اما حساب تجلی آن در نفوس انسانی مطلب دیگری است. انسان و دیگر مخلوقات عالم طبیعت زمانمند و در زمان هستند اما انسان می‌تواند از زمان فراتر رود و با زمان باشد یعنی دهری و سرمدی گردد و با زمان معیت قیومی پیدا کند یعنی او روح زمان شود و زمان و مکان به او شرافت یابد لذا اکثری مردم «در» شهر رمضان هستند اما خواص رهیده از زمان، «با» شهر رمضان هستند یعنی اسم مبارک رمضان در جان ایشان متجلی شده و در عین در شهر بودن، با حقیقت ماه رمضان معیت دارند. چنین کسی به ضیافتخانه‌ی الهی وارد شده است؛ «نِعمَ الوِرْدُ المَورُود». هرکه را خدا توفیق دهد که وارد مضیف اقدس خدا شود، اینگونه است که حق بر او وارد می‌شود و مورود و مضیف خدا جان صائم می‌شود، این سخن را نیک دریاب و مغتنم بدان! ▪️در هر مهمانی رسم این است که مهمان بر میزبان وارد می شود اما در ضیافت الهی اینگونه است که جان صائم، مورود و مضیف الهی می‌شود و حق بر چنین جانی وارد می‌شود لذا وارد و ورد و مورود یکی می‌شود که آنجا خانه وحدت است. و اینکه درهای بهشت گشوده و ابواب جهنم بسته می‌شود و شیاطین به غل و زنجیر کشیده می‌شوند مربوط به صاحبان نفوسی است که به ضیافت الهی وارد شده باشند. ▪️مضیف خدا قرقگاهی است که شیاطین بدانجا راه ندارند و ابواب جهنم محکم بسته است چون آن ضیافتخانه دار وحدت است و جهنم مربوط به کثرات می‌باشد. وحدت همان بهشت موعود است و از سویی جنت ستر و پوشش است و روزه‌دار در عملی که در واقع عمل نیست بلکه ترک است و مثل ندارد وارد می‌شود و چون روزه ترک است و عمل وجودی نیست که در دیدگان ظاهر گردد و با اعضا و جوارح صورت گیرد از آن جز خدا آگاه نیست پس از غیر خدا مستور و پوشیده است. خواب چنین کسی عبادت و نفس کشیدنش تسبیح است پس بکوش تا به این ضیافتخانه وارد شوی...
▪️دیدم تکبیرة الاحرام که می‌گویم صدای لبیک شیطان به گوشم می‌رسد که می‌گفت: "لبیک یا عبدی". بازهم تکرار کردم، تا ۴۰۰ مرتبه صدای شیطان آمد. ▪️دفعه آخر عاجز شدم و گفتم خدایا از من دست‌گیری کن، دیدم حق تعالی گفت: "لبیک یا عبدی". ▪️پرسیدند: شما صدای رحمان را از صدای شیطان چگونه تشخیص دادید؟ فرمودند: دوست صدای دوست را می‌شناسد. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️چند آيه آخر سوره مباركه فرقان , از آيه "و عباد الرحمن الذين يمشون على الارض هونا" تا آخر سوره براى اهل بصيرت دستور العمل كلى است. ▪️خداوند سبحان توفيق عطا فرمايد كه قرآن كريم را كه همه آن دستور العمل و برنامه الهى مدينه فاضله ساز و انسان ساز است كه " ان هذا القرآن يهدى للتى هى اقوم " در متن امور و شئون زندگى خودمان بكار بنديم . ▪️همچنانكه درست نگهدارى هر صنعت را كتابى و دفتر و دستورى است انسان را نيز كه بزرگترين صنعت الهى است كتابى به نام قرآن است كه دستور صانع اين صنعت عظيم براى حفظ و درست نگهدارى و به كمال و سعادت رساندن آن است و الله سبحانه ولى التوفيق. ◾️رساله ی نور علی نور/ص۲۷ استاد علامه حسن زاده ی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️در معراج خاتم صلی الله علیه وآله وسلم و در احادیث معراج تدبر کن تا بداني که انسان تا صعود برزخي و فوق آن تحصیل نکرده است حقائق برای او مکشوف نمي گردد و به انباشتن مفاهیم اصطلاحات ، حقائق اشیاء مکشوف نمي گردد وانسان اشتداد و قدرت وجودی بدست نمي آورد واز قوت به فعلیت نمي رسد ، بلکه حجاب او هم مي شوند : گمانت اینکه با خرج عبارات به کر و فر و ایماء و اشارات سوار رفرفستی و براقی ورم کردی و پنداری که چاقي ◾️هزار و یک نکته / نکته ۲۸۴ استاد علامه حسن زاده ی آملي◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️برشی از کتاب هفت عمق آگاهی ▪️برآیند حرکات و اندیشه هایمان نیرو هایی را [از جنس غیب و چیز های نادیدنی] به دام می اندازد ‌[پس دم به دم خودت را ناظر باش که چگونه پیش می روی؟! اگر خودت را بپایی صید خوبی در دامت می افتد پس مراقب باش تا شکار خوبی نصیبت شود. این است طریق مراقبه: یادگیری هنر صیادی]. ☑️[...] تصرفات و تغییرات: امیرحسین بازیار ◾️قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️مراقبۀ شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان ▪️دعای کوتاه و بسیار عمیق که روایات شده حضرت امام سجّاد علی
(علیه السلام): ▪️اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الِاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْت (الإقبال بالأعمال الحسنة، ج۱، ص۴۰۲) ▪️انما الإستعدادُ للموتِ تجنبُ الحرامِ و بذلُ النَّدی فی الخَیر (بحارالانوار، ج۴۶، ص۶۶) ☑️ترجمه حدیث دوم: پذیرش مرگ، تنها به [واسطه] پرهیز از حرام و نثار دارایی در راه خیر، می‌باشد. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: مكارم ده تاست : اگر مى‌توانى آنها را داشته باش ... : استقامت در سختى‌ها، راستگويى، امانتدارى، صله رحم، ميهمان نوازى، اطعام نيازمند، جبران كردن نيكى‌ها، رعايت حق و حرمت همسايه، مراعات حق و حرمت رفيق و در رأس همه، حيا. ▪️اَلمَكارِمُ عَشرٌ ، فَإنِ استَطَعتَ أن تَكونَ فيكَ فَلتَكُن... : صِدقُ الَباسِ، وَ صِدقُ اللِّسانِ، و َأداءُ الأمانَةِ، وَ صِلَةُ الرَّحِمِ ، و َإقراءُ الضَّيفِ، وَ إطعامُ السّائِلِ ، و َالمُكافاةُ عَلىَ الصَّنائعِ ، و َالتَّذَمُّمُ لِلجارِ، و َالتَّذَمُّمُ لِلصّاحِبِ ، و َرَأسُهُنَّ الحَياءُ. ✔️كافي، ج ٢، ص ٥٥ و ٥۶ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️از مهمان بابت آنچه در مهمانی خورده است، سؤال و مؤاخذه نمی‎کنند. مهمان نه در دنیا و نه در آخرت، حساب و کتاب ندارد. پس صلاح در مهمان شدن است که خیر دنیا و آخرت در آن است. ▪️در مهمانی خدا وقتی صاحبخانه را شناختی، مشاهده‎ی جمال او سیرت می‎کند و دیگر از غذا می‎افتی؛ بدون غذا سیر و بدون ثروت غنی خواهی بود. ▪️مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️رمز دائمی شدن برکات ماه رمضان◾️ ▪️ماه رمضان تمرین میهمانِ خدا بودن است تا در تمام ماه‌های سال خود را میهمان خدا بدانیم و همۀ عمر در روزه باشیم ... ◾️۸۴/۰۴/۱۶ _استاد مهدی طیب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️یک کتاب را باز میکنید میبینید این کتابی نیست که آدم آن طور که یک روزنامه را میخواند آن را مطالعه کند این کتاب خلوت و وحدت می خواهد.این کتاب کار را بدانجا میکشاند که تک تک ساعت مزاحمش است . این کتاب یواش یواش او را از اجتماع به کنار میکشاند تا میرود به جایی که میخواهد خودش باشد و خودش. حتی اگر افکار درونی از گوشه و کنار برایش پیش بیاید، آنها را طرد میکند تا تجمع حواس پیدا کند ؛ و تمام تعلقات را از خود القا میکند و اسقاط مینماید تا صافی و خالص بشود خودش ، و یک توحد روحانی پیدا کند که بتواند آن کتاب را بفهمد و دریابد. چنین کتابی را میگوییم کتاب سنگینی است. در فهم آن استاد و ارشاد و درس و بحث و فکر و تدبر و تأمل لازم است. ▪️خداوند سبحان فرمود : إِنَّا سَنُلْقى عَلَيكَ قَوْلاً ثقيلاً این قول ثقيل قرآن عظیم است. این کلام الهی قول ثقیلی است که لَوْ اَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خاشِعاً . مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْيَةِ اللهِ " ولكن انسان آن را حمل کرده است . ▪️این قول ثقیل همان مادبة الله است که ما را دعوت بدان فرموده اند.این همان سفره پر برکت الهی است که ما را به سوی آن خوانده اند.اگر این لیاقت را نداشته بودیم که در کنار این سفره بیاییم و از غذاهای روحانی آن بهره برداریم و نیروی روحی بگیریم و رشد عقلی تحصیل نماییم و استکمال وجودی پیدا کنیم یعنی به اخلاق ملکوتی متخلق شویم و به اوصاف الهی متصف گردیم، ما را بدان دعوت نمی فرمودند و این سفره را برای ما مهیا نمیکردند آری ، این کتاب برای ما نازل شده است و این سفره خوراك من و شماست. تا خیال و فکر خوش بر وی زند فکر شیرین مرد را فربه کند جانور فربه شود لیک از علف آدمی فربه زعزست و شرف آدمی فربه شود از راه گوش جانور قربه شود از حلق و نوش ▪️گوش انسان دهان جان اوست، از این دهان می توانیم این کتاب را تحصیل کنیم و این قول ثقیل را حمل نماییم و به اسرار آن بـرسیم. به هرجا که رسیده اید این کتاب شما را بالا میبرد یک آیه برای یک شخص روزنه ای است، همان آیه برای شخص دیگر دروازه ای است و برای دیگری جهانی و برای دیگری جهانهایی ، تا بینش و قابلیت و قوه هاضمه کسانی که در کنار این سفره نشسته اند چه اندازه باشد. ▪️سفره پهن است و قابلیت و استعداد هم به انسان داده اند که اسباب جمع داری و شما را دعوت هم فرموده اند و دست رد به سینه کسی نمیزنند و کبر و ناز و حاجب و دربان هم در این درگاه نیست؛ بلکه ناز شما را هم میکشند و به قول کمال اصفهانی: بر ضیافت خانه فیض نوالت منع نیست در گشاده ست و صلا در داده خوان انداخته ▪️این ضیافت خانه خدا نوالش همواره وقف عام است خوان انداخته است و صلا هم در داده اند چه کسی از روی صدق گفت آمدم و به مقصد نرسید؟ بمجاز این سخن نمیگویم بحقیقت نگفته ای الله ◾️انسان و قرآن /صفحه ی ۱۲۲ استاد علامه حسن زاده ی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبات شب آخر ماه مبارک رمضان◾️ ▪️شب بسيار مباركى است و براى اين شب چند عمل وارد شده است: ✔️اوّل: غسل. ✔️دوم: زيارت امام حسين عليه السّلام. ✔️سوم: خواندن سوره هاى «انعام» و «كهف» و «يس» و گفتن صد مرتبه: ▪️ أسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ ✔️چهارم: اين دعا را كه شيخ كلينى از امام صادق عليه السّلام روايت كرده بخواند: ▪️اللَّهُمَّ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ وَ أَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ يَا رَبِّ أَنْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِی هَذِهِ أَوْ يَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ لَكَ قِبَلِی تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُرِيدُ أَنْ تُعَذِّبَنِی بِهِ يَوْمَ أَلْقَاكَ ▪️خدايا اين است ماه رمضان، كه قرآن را در آن نازل كردى، اينک در حال گذشتن است، و من به ذات كريمانه‌ات پناه می‌آورم از اينكه سپيدۀ اين شب طلوع كند، يا ماه رمضان بگذرد، و نزد تو برايم نتيجۀ كار ناشايست يا گناهى باشد كه بخواهى مرا به سبب آن، روزى كه ملاقاتت كنم عذاب نمايى. ✔️پنجم: بخواند: ▪️یا مُدَبّرَ الاُموُرِ، یا باعِثَ مَن فی القُبُور، یا مُجری البُحُور، یا مُلَیَّن الحَدیدِ لِداوُد، صَل عَلی مُحَّمد وَافعَل بی کَذا وَ کَذا (به جاى «كذا و كذا» حاجات خود را بخواهد) ✔️ششم: ماه رمضان را با دعاهاى وداع، وداع گويد: دعاهايى كه شيخ كلينى و شيخ صدوق و شيخ مفيد و شيخ طوسى، و سيّد ابن طاووس نقل كرده‌اند و شايد بهترين آنها دعاى چهل و پنجم صحيفۀ كامله باشد. ▪️سيّد بن طاووس از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه هر كس در شب آخر ماه رمضان، آن ماه شريف را وداع گفته و بگويد: ▪️اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِی لِشَهْرِ رَمَضَانَ وَ أَعُوذُ بِكَ أَنْ يَطْلُعَ فَجْرُ هَذِهِ اللَّيْلَةِ إِلا وَ قَدْ غَفَرْتَ لِی ▪️خدايا اين ماه را آخرين بار روزه‌ام در ماه رمضان قرار مده، و به تو پناه می‌آورم از اينكه سپيدۀ اين شب سر زند، مگر اينكه مرا آمرزيده باشى. ▪️پيش از آنكه سپيده بر آيد، حق تعالى او را بيامرزد، و توبه و بازگشت نصيب وى كند. ▪️سيّد بن طاووس و شيخ صدوق از جابر بن عبدالله انصارى روايت كرده‌اند كه در جمعۀ آخر ماه رمضان خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم رسيدم، چون نظر آن حضرت بر من افتاد، فرمودند: اى جابر اين آخرين جمعه از ماه رمضان است، پس آن را وداع كن و بگو: ▪️اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِی مَحْرُوما ▪️خدايا اين ماه را آخرين بار روزه‌داری ما قرار مده، و اگر قرار دادى پس مرا رحمت شده قرار بده و محروم از رحمت قرار مده. ▪️زيرا كه هر كه اين دعا را در اين روز بخواند به يكى از دو خصلت نيكو ظفر مى‌يابد؛ يا به رسيدن ماه رمضان آينده يا به آمرزش خدا و رحمت بى‌انتها. ✔️هفتم: سيّد بن طاووس و كفعمى از حضرت رسول صلّى الله عليه و آله و سلّم روايت كرده‌اند كه فرمودند: هر كه در شب آخر ماه رمضان، ده ركعت نماز و هر دو رکعت به یک سلام بخواند و در هر ركعت: ▪️سوره «حمد» ۱ بار ▪️سوره «توحید» ۱۰ بار و در هر يك از ركوع و سجود ده مرتبه بگويد: ▪️سبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ ▪️و هنگامی كه از ده ركعت فراغت يافت هزار مرتبه استغفار كند. ▪️و پس از استغفار سر به سجده گذارد و در حال سجده بگويد: ▪️يا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا رَحْمَانَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ رَحِيمَهُمَا يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ يَا إِلَهَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ تَقَبَّلْ مِنَّا صَلاتَنَا وَ صِيَامَنَا وَ قِيَامَنَا ▪️سوگند به كسی كه مرا به راستى به پيامبرى مبعوث كرد، كه جبرئيل مرا از اسرافيل خبر داد و اسرافيل از پروردگار خود، كه سر از سجده برنداشته، خدا او را بيامرزد، و ماه رمضان را از او قبول كند، و از او درگذرد. ▪️و اين نماز در شب عيد فطر هم روايت شده است، ولى در اين روايت آمده است كه تسبيحات اربعه را در ركوع و سجود به جاى ذكر ركوع و سجود بخواند، و به جای «اغفر لنا ذنوبنا» تا آخر بگويد: ▪️اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ تَقَبَّلْ صَوْمِی وَ صَلاتِی وَ قِيَامِی ▪️گناهم را بیامرز، و روزه و نماز و شب زنده داری‌ام را بپذیر @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️تفسیر سوره عصر به بیان ارزشمند (اعلی الله مقامه)◾️ ▪️بِسم الله الرحمن الرحیم و العَصر إنَّ الإنسانَ لفی خُسر «ای الاشتغال بالامور الطبيعية و الاستغراق بالنفوس البهيميّه» إلّا الّذین آمَنوا «ای الكاملين في القوة النظريّة» و عَمِلوا الصّالِحات «ای الكاملين فی القّوة العملية» و تواصَوا بالحقِّ «ای الّذین يكمّلون عقول الخلائق بالمعارف النظريّة» و تواصَوا بالصَّبر «أي الّذین يكمّلون اخلاق الخلائق و يهذبونها» ▪️یعنی: سوگند به عصر که انسان بر اثر اشتغال به امور طبیعی و استغراق در نفوس بھیمی در زیانکاری است مگر کسانی که در دو قوه نظری و عملی کامل شده اند و به معارف نظری مکمل عقول خلایق اند و اخلاقشان را تکمیل و تهذیب می نمایند. ▪️ایمان تصدیق است و تصديق علم و علم كمال قوه نظری و به فعلیت رسیدن آن است. عمل صالح از قوه عملی به کمال رسیده صادر می گردد که موجب ترفيع كلم طيّب نفس ناطقه انسانی است که : «إليه يَصْعَدُ الكَلِمُ الطيِّبُ و العملُ الصّالحُ یَرفَعُهُ » (فاطر، ۱۰). ◾️قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️مراقبات شب عید فطر ▪️يكى از شب‌هاى شريف است و در فضيلت و ثواب عبادت و احياى آن احاديث بسيارى وارد شده، از جمله در روايت آمده است آن شب كمتر از شب قدر نيست، و براى آن چند عمل مستحبّ است: ✔️اوّل: غسل كردن هنگامی كه آفتاب غروب كرد. ✔️دوّم: شب زنده‌دارى به نماز، دعا، استغفار و درخواست از خدا و بيتوته [شب زنده دارى] در مسجد. ✔️سوّم: پس از نماز مغرب و عشاء و نماز صبح و نماز عيد بخواند: ☘اللهُ أَكْبَرُ اللّهُ أَكْبَرُ لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ وَ لِلهِ الْحَمْدُ الْحَمْدُ لِلهِ عَلَى مَا هَدَانَا وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلَى مَا أَوْلانَا☘ ▪️خدا بزرگ‌تر است، خدا بزرگ‌تر است، معبودى جز خدا نيست و خدا بزرگ‌تر است، و خداى را سپاس، و سپاس خداى را بر آنچه ما را بدان هدايت كرد، و او را شكر بر آنچه به ما ارزانى داشت. ✔️چهارم: چون نماز مغرب و نافلۀ آن را خواند، دست‌ها را به جانب آسمان بلند كند و بگويد: ▪️يا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ يَا ذَا الْجُودِ يَا مُصْطَفِیَ مُحَمَّدٍ وَ نَاصِرَهُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِی كُلَّ ذَنْبٍ أَحْصَيْتَهُ وَ هُوَ عِنْدَكَ فِی كِتَابٍ مُبِينٍ. ▪️اى صاحب نعمت و كرم، اى داراى جود، اى برگزينندۀ محمّد و اى ياور او، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و بر من بيامرز هر گناهى كه شماره نمودى‌اش، و آن پيش تو در كتابى آشكار است. ▪️پس به سجده رود و در سجده صد مرتبه بگوید: ▪️«اَتُوبُ اِلَی اللهِ» ▪️سپس هر حاجتى كه دارد از خدا بخواهد، كه به خواست خدا برآورده خواهد شد. ▪️و در روايت شيخ آمده است كه پس از نماز مغرب به سجده رود و بگويد: ▪️يا ذَا الْحَوْلِ يَا ذَا الطَّوْلِ يَا مُصْطَفِياً مُحَمَّداً وَ نَاصِرَهُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِی كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتُهُ وَ نَسِيتُهُ أَنَا وَ هُوَ عِنْدَكَ فِی كِتَابٍ مُبِينٍ ▪️اى صاحب قدرت، اى داراى عطا، اى برگزينندۀ محمّد و اى ياور او، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و بر من بيامرز هر گناهى را كه مرتكب شدم و آن را فراموش كردم، و آن گناه نزد تو در كتابى آشكار است. : ▪️«اَتُوبُ اِلَی اللهِ» ✔️پنجم: امام حسين عليه السّلام را زيارت كند كه فضيلت بسيار دارد. ✔️ششم: ده مرتبه این ذكر را كه در شب جمعه نیز وارد شده است بگويد: ☘يا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ يَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِيَّةِ ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَيْرِ الْوَرَى سَجِيَّةً وَ اغْفِرْ لَنَا يَا ذَا الْعُلَى فِی هَذِهِ الْعَشِيَّةِ☘ ▪️اى خدايى كه فضل و كرمت بر خلق دائم است و دو دست ‏عطا و بخششت به جانب بندگان دراز است اى صاحب بخشش‌هاى بزرگ، درود فرست بر محمّد و آل او كه در اصل خلقت و فطرت بهترين خلقند. اى خداى بلند مرتبه در همين شب گناه ما را ببخش. ✔️هفتم: ده ركعت نمازى كه در شب آخر ماه رمضان گذشت بجا آورد. ✔️هشتم: دو ركعت نماز بجا آورد: ▪️سوره «حمد» یک مرتبه ▪️سوره «توحيد» هزار مرتبه ▪️سوره «حمد» یک مرتبه ▪️سوره «توحيد» يك مرتبه ▪️و پس از سلام سر به سجده گذارد و صد مرتبه بگويد: ▪️«اَتُوبُ اِلَی اللهِ» : ▪️يا ذَا الْمَنِّ وَ الْجُودِ يَا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ يَا مُصْطَفِیَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ افْعَلْ بِی كَذَا وَ كَذَا. (بجاى «كذاو كذا» حاجات خود را بخواهد) ▪️و روايت است كه حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام اين دو ركعت را به اين كيفيت به جا می‌آوردند، سپس سر از سجده برداشته و می‌فرمودند: به حقّ آن خداوندی كه جانم به دست قدرت اوست هر كه اين نماز را بخواند هر حاجتی از خدا بطلبد، البتّه عطا كند و اگر به عدد ريگ‌های بيابان گناه داشته باشد خدا بيامرزد. ‌ ▪️در روايت ديگرى به جاى هزار مرتبه سوره «توحيد» صد مرتبه وارد شده، ليكن اين نماز را بايد پس از نماز مغرب و نافلۀ آن بجا آورد و شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس پس از پايان نماز اين دعا را نقل كرده‌اند: ▪️يا اللهُ يَا اللّهُ يَا اللهُ يَا رَحْمَانُ يَا اللهُ يَا رَحِيمُ يَا اللهُ يَا مَلِكُ يَا اللهُ يَا قُدُّوسُ يَا اللهُ يَا سَلامُ يَا اللهُ يَا... (برای مطالعه دعای کامل به مفاتیح الجنان مراجعه بفرمایید) ✔️نهم: چهارده ركعت نماز بجاى آورد، در هر ركعت: ▪️سوره «حمد» و «آيت الكرسی» و سه مرتبه سوره «توحيد» ▪️تا در برابر هر ركعتى ثواب چهل سال عبادت و ثواب عبادت هر كه در آن ماه روزه گرفته و نماز خوانده براى او باشد. ✔️دهم: شيخ طوسى در كتاب «مصباح» فرموده كه در آخر شب غسل بجاى آر، و تا طلوع فجر در جاى نماز خود بنشين. @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️دعای روز آخر ماه مبارک رمضان - اقبال الاعمال◾️ ▪️سیّد بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال برای روز آخر ماه مبارک رمضان این دعا را نقل کرده است: 《 اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ تَفَضَّلْتَ عَلَيْنَا فَهَدَيْتَنَا وَ مَنَنْتَ عَلَيْنَا فَعَرَفْتَنَا وَ أَحْسَنْتَ إِلَيْنَا ، فَأَعَنْتَنَا عَلَى أَدَاءِ مَا افْتَرَضْتَ عَلَيْنَا مِنْ صِيَامِ شَهْرِكَ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَكَ‏ الْحَمْدُ بِمَحَامِدِكَ كُلِّهَا عَلَى جَمِيعِ نَعْمَائِكَ كُلِّهَا حَتَّى يَنْتَهِيَ الْحَمْدُ إِلَى مَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى [تَرْضَاهُ‏] وَ هَذَا آخِرُ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ، فَإِذَا انْقَضَى فَاخْتِمْهُ لَنَا و الشهادة [بِالسَّعَادَةِ] وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ وَ الرِّزْقِ الْوَاسِعِ الْكَثِيرِ الطَّيِّبِ الَّذِي لَا حِسَابَ فِيهِ وَ لَا عَذَابَ عَلَيْهِ وَ الْبَرَكَةِ وَ الْفَوْزِ بِالْجَنَّةِ وَ الْعِتْقِ مِنَ النَّارِ وَ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْهُ وَ أَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِأَفْضَلِ الْخَيْرِ وَ الْبَرَكَةِ وَ الْكَرَامَةِ وَ السُّرُورِ عَلَيَّ وَ عَلَى أَهْلِي وَ وَالِدَيَّ وَ ذُرِّيَّتِي يَا كَرِيمُ، اللَّهُمَّ هَذَا (شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ‏ [أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ‏] هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ) وَ قَدْ تَصَرَّمَ فَأَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ أَنْ تَغِيبَ الشَّمْسُ مِنْ هَذَا الْيَوْمِ أَوْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ هَذِهِ اللَّيْلَةِ وَ لَكَ قِبَلِي ذَنْبٌ أَوْ تَبِعَةٌ تُرِيدُ أَنْ تُعَذِّبَنِي بِهَا [عَلَيْهَا] يَوْمَ أَلْقَاكَ ، أَيْ مُلَيِّنَ الْحَدِيدِ لِدَاوُدَ أَيْ كَاشِفَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ عَنْ أَيُّوبَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ وَ هَبْ لِي فَكَاكَ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ وَ كُلُّ تَبِعَةٍ وَ ذَنْبٍ لَكَ قِبَلِي، وَ اخْتِمْ لِي بِالرِّضَا عَنِّي وَ الْجَنَّةِ يَا اللَّهُ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ الْمُبَارَكِينَ الْأَخْيَارِ وَ سَلِّمْ تَسْلِيماً. 》 《 خداوندا، تو مهربان‌ترين مهربانان هستى و معبودى جز تو وجود ندارد، بر ما تفضّل نمودى و هدايتمان كردى و بر ما منّت نمودى و [خود را] به ما شناساندى و به ما نيكى كردى و ما را بر اداى روزه‌ى ماه خود، ماه رمضان كه بر ما واجب گردانيده‌اى، يارى دادى. پس ستايش تو را به همه‌ى ستايش‌هاى تو بر همه‌ى نعمت‌هايت، تا اين‌كه ستايش به آنچه دوست دارى و مى‌پسندى، منتهى گردد و اين آخرين روز ماه رمضان است. پس هرگاه به‌سر آمد، آن را براى ما همراه با نيكبختى [شهادت] و رحمت و آمرزش و روزى گسترده و فراوان و پاكيزه، كه نه از ما حساب بكشى و نه در برابر آن كيفر كنى، و بركت و دست يافتن به بهشت و آزادى از آتش جهنّم به پايان آر و آن را آخرين ديدار ما با ماه رمضان قرار مده و هلال آن را با برترين خير و بركت [و كرامت] و شادمانى براى من و خانواده و پدر و مادر و فرزندانم، بر ما برآور، اى بزرگوار. خدايا، اين همان ماه رمضانى است كه قرآن را در آن براى هدايت مردم و به عنوان نشانه‌هاى روشن از هدايت و جداسازى [حق از باطل] فروفرستاده‌اى [فروفرستاده‌شده است] به پايان رسيد. پس به روى [اسما و صفات، يا ذات] بزرگوارت پناه مى‌بريم كه آفتاب اين روز غروب يا سپيده‌دم اين شب طلوع كند و گناه يا كار زشت پيامددارى داشته باشم كه بخواهى در روزى كه تو را ملاقات مى‌كنم، به واسطه‌ى آن مرا عذاب كنى. اى نرم‌كننده‌ى آهن براى حضرت داوود، اى برطرف‌كننده‌ى اندوه بزرگ از حضرت ايوب، بر حضرت محمّد و اهل بيت او درود فرست و آزادى از آتش جهنّم و همه‌ى گناهان پيامددار و ناروا را كه دارم، به من ارزانى دار و كار مرا به خشنودى خود و بهشت ختم كن. اى خدا اى مهربان‌ترين مهربانان، بر حضرت محمّد و اهل بيت خجسته و نيك او درود و به نحو شايسته سلام بفرست. 》 @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️جوهر اصلی شعر سعدی همان ترانه ابدی است كه سرود دست‌جمعی ذرات كائنات يعنی مدح و تسبيح جمال مطلق و بيان اسرار معرفت حق است، چنان‌كه گفت:  آفرينش همه تنبيه خداوند دل است  دل ندارد كه ندارد به خداوند اقرار ▪️و به حقيقت سعدی اسرار معرفت را از برگ‌های كتاب آفرينش خوانده، و كلام منثور و منظوم خود را ترجمان آن اسرار كرده است. ▪️(یکم اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی)▪️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️وداعِ جمعۀ آخر ماه مبارک رمضان◾️ ▪️سيّد بن طاووس و شيخ صدوق از جابر بن عبدالله انصارى روايت كرده‌اند كه در جمعۀ آخر ماه رمضان خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم رسيدم، چون نظر آن حضرت بر من افتاد، فرمودند: اى جابر اين آخرين جمعه از ماه رمضان است، پس آن را وداع كن و بگو: {اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِی مَحْرُوما} ▪️خدايا! اين ماه را آخرين دورۀ روزه‌داری ما قرار مده، و اگر قرار دادى، پس مرا رحمت شده قرار بده و محروم از رحمت قرار مده. ▪️هر كه اين دعا را در اين روز بخواند به يكى از این دو خصلت نيكو ظفر مى‌يابد: ▪️رسيدن به ماه رمضان آينده ▪️آمرزش خدا و رحمت بى‌انتها. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️روزه‎ی ماه رمضان روح را پاک می‎کند و فطریه بدن را. ▪️شیعه تا به ملاقات خوبان خدا نرسیده، روزه است. وقت ملاقات، عید فطر شیعه است که باید افطار کند. ▪️مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبات روز عید فطر◾️ ✔️۱- پس از نماز صبح و نماز عيد، تكبيراتى كه در شب عيد پس از نماز فريضه خوانده شد را بخواند: ▪️اللّهُ أَكبَرُ اللّهُ أَكبَرُ لا إلهَ إلا اللّهُ وَ اللّهُ أَكبَرُ اللّهُ أَكبَرُ وَ لِلهِ الحَمدُ الحَمدُ لِلَّهِ عَلَى ما هَدانَا وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلى ما أَوْلانَا ✔️۲- پس از نماز صبح دعايى را كه سيّد روايت كرده: «اللّهم انى توجّهت اليک بمحمّد امامى...» بخوان، و شيخ خواندن اين دعا را پس از نماز عيد ذكر كرده. ✔️۳- كنار گذاشتن زكات فطر پيش از نماز عيد. ✔️۴- غسل، و بهتر است اگر ممكن شود آن را در نهر انجام دهد، و وقت آن پس از طلوع فجر است تا زمان بجا آوردن نماز عيد و چون خواستى غسل كنى بگو: ▪️اللَّهُمَّ إِيماناً بِكَ وَ تَصديقاً بِكِتابِكَ وَ اتِّباعَ سُنَّةِ نَبِيِّكَ مُحمّدٍ صَلّى اللّه عَلَيهِ وَ آلهِ ▪️آنگاه «بسم اللّه» بگو و غسل را بجاى آر، و هنگامی‌كه از غسل فارغ شدى بگو: ▪️اللّهُمَّ اجعَلهُ كَفّارَةً لِذُنوبی وَ طَهِّر دِينی اللّهُمَّ أَذهِب عَنّی الدَّنَسَ. ✔️۵- پوشيدن جامۀ نيكو و بكار بردن بوى خوش، رفتن به صحرا براى بجا آوردن نماز عيد در زير آسمان، و خوردن مقدار كمى از تربت سيّدالشهدا عليه السّلام كه برای هر دردى شفاست مستحبّ است. ✔️۶- پس از طلوع آفتاب و هنگامی‌كه آماده بيرون رفتن شدى، اين دعا را بخوان: ▪️اللَّهُمَّ مَن تَهَيَّأَ في هَذَا اليَومِ أَو تَعَبَّأَ أَو أَعَدَّ وَ استَعَدَّ لِوِفَادَةٍ إِلَى مَخلُوقٍ رَجاءَ رِفدِهِ وَ نَوَافِلِهِ وَ فَواضِلِهِ وَ عَطاياهُ فَإِنَّ إِلَيكَ يا سَيِّدی تَهْيِئَتِی وَ تَعْبِئَتِی وَ إِعدَادی وَ استِعدَادی رَجَاءَ رِفدِكَ وَ جَوَائِزِكَ وَ نَوَافِلِكَ وَ فَوَاضِلِكَ وَ فَضائلِكَ وَ عَطَاياكَ وَ قَد غَدَوتُ إِلَى عِيدٍ مِن أَعيَادِ أُمَّةِ نَبيِّكَ مُحمّدٍ صَلَواتُ اللَّهِ عَلیهِ وَ عَلى آلهِ وَ لَمْ أَفِدْ إِلَيكَ اليَومَ بِعَمَلٍ صَالِحٍ أَثِقُ بهِ قَدَّمْتُهُ وَ لا تَوَجَّهتُ بِمَخلُوقٍ أَمَّلْتُهُ وَ لَكِنْ أَتَيْتُكَ خَاضِعاً مُقِرّا بِذُنُوبِی وَ إِسَاءَتِی إِلَى نَفْسِی فَيَا عَظيمُ يَا عَظيمُ يَا عَظيمُ اغْفِر لِيَ الْعَظِيمَ مِنْ ذُنُوبِی فَإِنَّهُ لا يَغفِرُ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ إِلا أَنتَ يَا لا إِلَهَ إِلا أَنتَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ ✔️۷- خواندن دو رکعت نماز عيد، در ركعت اول سوره هاى «حمد» و «اعلى» و سپس پنج تكبير بگويد، و بعد از هر تكبيرى دست به قنوت بردارد، و بگويد: ▪️اللَّهُمَّ [أَنتَ أَهْلُ] أَهلَ الكِبرِياءِ وَ العَظَمَةِ وَ أَهلَ الجُودِ وَ الجَبَرُوتِ وَ أَهلَ العَفوِ وَ الرَّحمَةِ وَ أَهلَ التَّقوَى وَ المَغفرَةِ أَسأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا اليَومِ الَّذی جَعَلتَهُ لِلمُسلِمِينَ عِيداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهِ عَلَيهِ وَ آلِهِ ذُخراً وَ شَرَفاً وَ مَزِيداً أَن تُصَلِّيَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ وَ أَن تُدخِلَني فی كُلِّ خَيرٍ أَدخَلتَ فيهِ مُحمّداً وَ آلَ مُحمّدٍ وَ أَن تُخرِجَنِي مِن كُلِّ سُوءٍ أَخرَجتَ مِنهُ مُحمّداً وَ آلَ مُحمّدٍ صَلَواتُكَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ أَجمَعِينَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسأَلُكَ خَيرَ مَا سَأَلَكَ مِنهُ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ وَ أَعُوذُ بِكَ فيهِ مِمّا استَعاذَ مِنهُ عِبادُكَ الصّالِحُونَ الْمُخلِصُونَ ▪️پس تكبير ششم را بگويد و به ركوع رود، و پس از ركوع و سجود براى ركعت دوم قيام كند، و پس از سوره «حمد» سوره «شمس» را بخواند، سپس چهار تكبير بگويد، و پس از هر تكبيرى دست به قنوت بردارد، و همان دعا را بخواند، چون فارغ شد، پنجمين تكبير را گفته و به ركوع رود، و نماز را به پايان برساند، و پس از سلام تسبيح حضرت زهرا عليها السّلام را بجا آورد. ▪️پس از نماز عيد دعاهاى بسيارى وارد شده كه شايد بهترين آنها دعاى چهل و ششم صحيفه كامله سجاديه باشد. ✔️۸- زیارت حضرت سيّدالشهداء عليه السّلام. ✔️۹- خواندن دعاى «ندبه» و سيّد ابن طاووس فرموده كه چون از دعا فارغ شود، به سجده رود و بگويد: ▪️أَعُوذُبِكَ مِن نَارٍ حَرُّهَا لا يُطفَى وَ جَدِيدُهَا لا يَبلَى وَ عَطشَانُهَا لا يَرْوَى، ▪️پس گونه راست را بر زمين گذارد و بگويد: ▪️إِلَهِي لا تُقَلِّب وَجهِي فی النَّارِ بَعْدَ سُجُودی وَ تَعْفِيرِي لَكَ بِغَيْرِ مَنٍّ مِنِّی عَلَيكَ بَلْ لَكَ الْمَنُّ عَلَيَّ ▪️سپس گونه چپ را بر زمين گذارد و بگويد: ▪️أَرحَمْ مَن أَسَاءَ وَ اقْتَرَفَ وَ اسْتَكَانَ وَ اعتَرَفَ. ▪️آنگاه به حال سجده برگردد و بگويد: ▪️إِنْ كُنتُ بِئْسَ الْعَبدُ فَأَنتَ نِعْمَ الرَّبُّ عَظُمَ الذَّنبُ مِنْ عَبدِكَ فَليَحسُنِ الْعَفوُ مِنْ عِندِكَ يَا كَرِيمُ ▪️پس صد مرتبه بگويد: ▪️الْعَفْوَ الْعَفْوَ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀...فَنَحْنُ مُوَدِّعُوهُ وِدَاعَ مَنْ عَزَّ فِرَاقُهُ عَلَینَا، وَ غَمَّنَا وَ أَوْحَشَنَا انْصِرَافُهُ عَنَّا، وَ لَزِمَنَا لَهُ الذِّمَامُ الْمَحْفُوظُ، وَ الْحُرْمَةُ الْمَرْعِیةُ، وَ الْحَقُّ الْمَقْضِی، فَنَحْنُ قَائِلُونَ: السَّلَامُ عَلَیک یا شَهْرَ اللهِ الْأَکبَرَ، وَ یا عِیدَ أَوْلِیائِهِ، السَّلَامُ عَلَیک یا أَکرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ، وَ یا خَیرَ شَهْرٍ فِی الْأَیامِ وَ السَّاعَاتِ، السَّلَامُ عَلَیک مِنْ قَرِینٍ جَلَّ قَدْرُهُ مَوْجُوداً، وَ أَفْجَعَ فَقْدُهُ مَفْقُوداً، وَ مَرْجُوٍّ آلَمَ فِرَاقُهُ، السَّلَامُ عَلَیک مِنْ أَلِیفٍ آنَسَ مُقْبِلًا فَسَرَّ، وَ أَوْحَشَ مُنْقَضِیاً فَمَضَّ، السَّلَامُ عَلَیک غَیرَ کرِیهِ الْمُصَاحَبَةِ، وَ لَا ذَمِیمِ الْمُلَابَسَةِ، السَّلَامُ عَلَیک غَیرَ مُوَدَّعٍ بَرَماً وَ لَا مَتْرُوک صِیامُهُ سَأَماً، السَّلَامُ عَلَیک مِنْ مَطْلُوبٍ قَبْلَ وَقْتِهِ، وَ مَحْزُونٍ عَلَیهِ قَبْلَ فَوْتِهِ، السَّلَامُ عَلَیک مَا کانَ أَحْرَصَنَا بِالْأَمْسِ عَلَیک، وَ أَشَدَّ شَوْقَنَا غَداً إِلَیک... 🍀فرازهایی از دعای چهل و پنجم صحیفه‌ سجادیه🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
بسمه تعالی شانه جهان بر ابروی عید از هلال وسمه کشید هلال عید در ابروی یار باید دید ☘جناب شیخ اکبر محی الدین ابن عربی در جلد پنجم فتوحات مکیه باب هفتاد و یکم که در اسرار روزه است در اسرار رویت هلال ماه رمضان و شوال می‌گوید: «تاهنگامی که هلال معرفت در افق دل های عارفان، از اسم الهی "رمضان" طلوع نکرده، روزه واجب است، و چون هلال معرفت در افق دل های عارفان از اسم الهی "فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ" طالع گردید، افطار بر ارواح -از السَّمَاوَاتِ- و بر اجسام -از وَالْأَرْضِ- واجب می‌شود، وطلوع در اینجا به معنی"ظهر = آشکار گشت" می‌باشد، چون هلال معرفت در پرتو خورشید غارب و پنهان است.» ☘ مظهر است، خداوند طاعات و عبادات همگان از مؤمنین و محبین را قبول درگاهش بفرماید، بدان قبول هر عملی از اعمال موقوف به معرفت و رویت در قلب عامل و عمل است کما اینکه در روایت فرمود، «تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام» و تمام، کمال است یعنی کمال حج به لقاء نور امام در قلب حاجی و در تمام مناسک حج است از اینرو است که قرآن به حاجی که قاصد است میگوید در حج که قصد است مقصد را امام قرار بده نه خانه‌ی از سنگ و گل را که آن نشان است و این صاحب نشان!! «وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَىٰ كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ» (حج/۲۷) شما این مطلب را در تمام اعمال عبادی توسعه بده و بگو، تمام الصوم لقاء الامام و تمام الصلوة لقاء الامام.... ☘کمال روزه این است که در انجام آن هلال ولایت از افق قلب انسان متجلی شود. بدون معرفت به ولی الله الاعظم چه عیدی و چه فطری؟!! عید وقتی است که نور ولایت مطلقه در قلب سالک الی الله متجلی شود فهذا یوم العید. مانع رویت هلالِ قمرِ ولایت، حجاب اعمال و افکار ماست وگرنه آن نور نیّر الهی هرگز در محاق نبوده است. آفتابی چنین درخشنده دیده ها در حجاب یعنی چه ☘نفس آدمی را به مثل پرده تاریک شب بدان که ظلمت اش همه‌ی آفاق و انفس جان او را گرفته است، به عبودیت و معرفت و تطهیر باطن، شمس و قمر ولایت در قلب او طلوع می‌کند. اینجا همان موطن ظهور قیامت است که شمس و قمر یکی می‌شود: «وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ» (قیامت/۹). به محض طلوع ماه که در شب اول رخ می‌دهد، عید سالک آغاز می‌شود هرچند رویت ماه شب اول سخت است اما برقی است که چون بدرخشد خرمن سالک الی الله را آتش می‌زند و مسیر حرکت او را روشن می‌کند؛ «يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ كُلَّمَا أَضَاءَ لَهُم مَّشَوْا فِيهِ...» (بقره/۲۰) ☘خنک آنکه لیلةالبدر كه ليلة القدر است در جانش تجلی کرد؛ «سَتَرَوْنَ رَبَّكُمْ كَمَا تَرَوْنَ القَمَرَ لَيْلَة البَدْر»، فهذا معنی الظهور و الفرج، «فَانتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُم مِّنَ الْمُنتَظِرِينَ»، در معکم نیک تأمل و اندیشه شود. باید ظلمت شب را به نور ایمان خرق کرد تا ماه ولایت تلألو کند، إقرأ وارق... ☘سه شنبه ۲۹ رمضان المبارک ۱۴۴۰ ه ق اسلامشهر☘
اللهُ أَکْبَرُ، اللهُ أَکْبَرُ، لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ اللهُ أَکْبَرُ، اللهُ أَکْبَرُ، وَلِلهِ الْحَمْدُ، الْحَمْدُ لِلهِ عَلَی مَا هَدَانَا وَلَهُ الشُّکْرُ عَلَی مَا أَوْلانَا... عید سعید فطر بر شما مبارک باد @mohamad_hosein_tabatabaei
هله عاشقان بکوشید که چو جسم و جان نماند دلتان به چرخ پرّد چو بدن گران نماند... ره آسمان درونست پر عشق را بجنبان پر عشق چون قوی شد غم نردبان نماند @mohamad_hosein_tabatabaei