eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️نباید به ابتدای کار خود شاد باشیم. باید دید عاقبت ما چه می‌شود؟ نباید از عاقبت، یا از فردای خود خاطرجمع باشیم! ◾️ (در محضر بهجت، ج۱، ص۱۶۳)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️تواضع ظاهرى و باطنى در پيشگاه معلم و استاد سبب مى‌‏شود، ذهن شاگرد از آنچه خود مى‏‌داند خالى شود و علمى را كه براى دين و دنيايش مفيدتر و سزاوارتر است فراگيرد و دانش سودمند همين است. ▪️وگرنه صرف علم آموزى، بدون تواضع و فروتنى، تنها فن و صنعت و ايجاد نقش و صورتى در ذهن است كه جز بر خودبينى، غرور و نادانى شاگرد نمى‏‌افزايد و در نهايت جز به دنيا دوستى و محبت مظاهر دنيا، به سرنوشت ديگرى نمى‏‌انجامد. ▪️نتيجه تعلم خالى از تواضع اين است كه چنين شاگردى به عرض اندام در برابر استاد، دوستان و هم درسانش تمايل پيدا نموده و مردم را به خود دعوت مى‏‌كند تا آنجا كه غرورى خيالى، او را فراگرفته و طالب رياستى دروغين مى‌‏شود و براى رسيدن به جاه و مقام و برترى بر همسنگانش تلاش مى‏‌كند. ◾️ (سرالاسراء، ج۱، ص۴۲۳)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️روینا عن علی بن أبی طالب رضی الله عنه أنه قال: أوصانی رسول الله فقال: یا علی أمان لک من الوسواس أن تقرأ «وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَسْتُورًا » إلی قوله « وَلَّوْا عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا». ▪️از جناب علی بن أبی طالب علیه السلام روایت شده که پیامبر به ایشان سفارشاتی را فرموده‌اند از آن جمله اینکه فرموده‌اند: ای علی امان از وسواس خواندن این آیات [از سوره إسراء] است: ▪️وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَسْتُورًا ﴿۴۵﴾ وَ جَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَ فِي آذَانِهِمْ وَقْرًا وَ إِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا ﴿۴۶﴾ ◾️ (رساله وصایا)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
لب‌ها معطر است سلامٌ علی الحسین عالم معطر است سلامٌ علی الحسین... @mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ» @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي... @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات60-42 آل عمران، قسمت پنجم بخش دوم ● رواياتى درباره برترين زنان عالم : (فاطمه (س ) مريم ، خديجه
آیات 60-42 آل عمران ، قسمت پنجم بخش سوم ⚫️ اثبات سیادت عالی تمرین مراتب اصطفاء است مؤلف قدس سره : روایات در این مضمون و قریب به این مضمون از طریق شیعه و سنی بسیار است و سیده زنان بودن هر چهار نفر منافات ندارد كه در بين خودشان يكى از ديگران برتر باشد، همچنان كه از خبر ششم كه از تفسير الدر المنثور نقل كرديم استفاده مى شد كه : ((فاطمه (عليها السلام ) در دورانى مى زيسته كه مردمش تكامل يافته تر و متمدن تر از ساير دوران ها بودند و قهرا خود آن جناب هم از آن سه تن ديگر افضل مى شود)) و همچنين از اخبارى ديگر و نظير اين بحث در تفسير آيه : ((ان اللّه اصطفى آدم و نوحا...)) گذشت . چيزى كه جا دارد در اينجا بدان توجه شود اين است كه در آيه مورد بحث سخنى از سيادت نرفته و آنچه اين احاديث بر آن تكيه دارند مسأله سيادت است نه اصطفا، و بين سيادت و اصطفا از نظر معنا فرق هست ، ليكن از آنجائى كه سيادت از مراتب كمال اصطفا است ، لذا اثبات آن براى اين چهار تن اثبات عالى ترين مراتب اصطفا است . ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 338 و در تفسير عياشى در ذيل آيه : ((اذ يلقون اقلامهم ايهم يكفل مريم )) از امام باقر (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود: يعنى بعد از آنكه مريم با مرگ پدرش يتيم شد، قرعه انداختند كه چه كسى سرپرستيش را عهده دار شود؟. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
▪️برای رفتن از دنیا، عجله نداشته باشید؛ عجله خوب نیست. صبر کنید زیبایی ها را درک کنیم. نگرانی هم نداشته باشیم که کجا می رویم. آدم یک مهمانی که می خواهد برود می پرسد کدام ناحیه است، چه جور است؛ آب و هوایش چطور است؟ شما هم از افراد، از کتابها، از عقلتان و از ائمه بپرسید. بپرسید که کجا می رویم. ما چون خبر نداریم، قدری وحشت داریم. البته اختیاری نیست، انسان را می برند؛ اما می خواهیم بدانیم جای خوبی است که با کِیف برویم و خودمان جلو بیفتیم. وقتی می گویند بفرمایید! جلو برویم.. اگر بدانیم جای خوبی است، خودمان جلوتر می رویم؛ اما اگر انسان نداند کجا می رود، یک مقدار آهسته و کند می رود. کمی می رود، بعد می ایستد. ولی بالاخره ما را می برند کفار و اشقیا را به زور می برند. چقدر بشر جاهل است که او را به زور به طرف خدا می برند. زور او هم نمی رسد که نرود؛ جیغ می زند. خدا ما را بینا کند که ببینیم این مهمانی اعظم است. مهمانی خدا بعد از این عالم طبیعت است. هر چه از ایمان نصیب شما ‍شده باشد، و سفره ی خدا را دیده باشید، آن مهمانی خداست، ملاقات خداست،. هر چه عبادت کردی جزایش آن است. ◾️کتاب طوبای محبت یک، چاپ جدید(هجدهم) مجلس نهم ، صفحه ی۹۹◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️بزرگانی که سيرهای علمی کرده اند و در تجرید و تصفیه نفس وادیها پیموده اند فرموده اند که روح انسانی چون همّ خود را واحد گرداند و با اطمینان خاطر و عدم اضطراب با هر اسمی از اسمای شریف حیات و صرف کمال و فعل مطلق انس بگیرد و حشر پیدا کند، سلطان آن اسم در وی تجلی کند و اثر آن اسم در وی ظاهر گردد و به اقتضای آن اسم عمل کند و این زمینی رنگ آسمانی گیرد و این جهانی به خوی آن جهانی در آید و در عالم طبیعت کار آن جهانی نماید و دسـت تصـرف بـه کائنات دراز کند و در کشف و کرامت به روی خود باز کند و کم کم به جایی رسد که هرگاه اراده کند از این نشأه إعراض كند و بدان نشأه پرواز کند. از آن جمله فرموده اند که مداومت بر " یا حیّ یا قیّوم " برای صفای نفس و تجرد روح تأثیر غریبی دارد ولی با حضور قلب و اطمینان خاطر باشد نه به صرف لقلقه لسان و آن دو صد پریشانی ، تجربه ضرر ندارد. ◾️مآثر آثار / مؤثر٣٤_ ص۱۷۳ استاد صمدی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ. ١٧ ▪️خداوند متعال زمان ظهور امام زمان عليه السلام زمين را با احقاق حق و پایان دادن به ظلم و فساد زنده خواهد کرد ◾️کتاب الغيبة نعمانی ص ٣٢ ، تأويل الايات شرف الدين ج٢ص٦٦٢، تفسير البرهان علامه بحرانی ج٤ ص٢٩١ منبع : كتاب المختصر من تاريخ الامام المنتظر عند السنه والشیعه ج١ ٣٣ مولف سيد محمد موسوی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️امام زمان (عجل اللّٰه تعالی فرجه) ▪️امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) اگر دست بر سر ما بکشند، علم و حلم را به درون ما می‌ریزند. ظاهراً میگوییم آقا می‌آید، ولی در حقیقت ما به خدمت حضرت می‌رویم. ما به پشت دیوار دنیا رفتیم و گم شدیم باید از پشت دیوار بیرون بیاییم تا ببینیم که حضرت از همان ابتدا حاضر بودند. نه انتظار ما طوری است که آنها پهلوی ما بیایند، و نه حرکت ما جوری است که ما به آن طرف برویم و آنها را ببینیم. اگر براستی منتظری، چرا لاغر و خانه نشین نشده‌ای؟ به محض اینکه حقیقتا منتظر بشوی او رسیده است. یک دوستت یک ساعت دیر از سفر بیاید این همه تقلا می‌کنی. اگر انتظار داری آثارش کو؟ اگر انتظار داری باید غم دنیا برود، حتی اگر خود امام هم دیر آمد با او دعوا نکنی و هِی نگویی عَجِّل. البته طلب تعجیل ظهور برای افراد مبتدی خوب است، ولی بالاتر از آن هم هست. ما سه دسته منتظر داریم: ۱. کسی که از دور زیاد یاد امام می‌کند و انتظار دیدار او را می‌کشد، که فرموده‌اند (أفضَلُ الأعمالِ إنتِظارُ الفَرَجِ) ۲. کسی که آثار و جای پا و جلوه‌ای از امام را دیده است، که فرموده‌اند (فَإنَّ ذٰلِکَ فَرَجُکُم) ۳. اگر انتظار کامل شود و محبت به حد کمال برسد، طوری می‌شود که حضرت را در همه وقت با قلب خود مشاهده می‌کند. ◾️شیخ محمد اسماعیل دولابی کتاب مصباح الهدی صفحه ۳۱۸، ۳۱۹ و ۳۲۰◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei