کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○ده خصلت که نشاندهندهی کمال عقل در انسان مسلمان است: (بخش سوم)○□ #حضرت_رضا_عليه_السلام_میفرماین
□○ده خصلت که نشاندهندهی کمال عقل در انسان مسلمان است (امام رضا علیهالسّلام) - بخش سوّم○□
۶- «و لا يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ»
□○و در طول عمر خود هرگز از طلب علم و دانایی و تلاش برای پیبردن و دستیابی به آگاهی و دانایی بیشتر، خسته نمیشود. نمی گوید: ما فارغالتّحصیل شدهایم؛ بس است! سنّمان به قدری بالا آمده که علم آموزی از ما گذشته است؛ آن برای دوران جوانی و شادابی است.
□○در طول عمر خود هرگز از علم آموزی خسته و ملول نمیشود. هر جا احساس میکند حقیقتِ بلند یا آموزهی سازندهای عرضه میشود، به آن سمت میشتابد؛ برای اینکه یاد بگیرد و به داناییهای خود بیفزاید.
#ادامه_دارد....
□○استاد مهدی طیّب۹۲/۱۰/۱۲
#ده_خصلت_نشانه_کمال_عقل_مسلمان○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○استاد علی صفایی حائری○□
#تسبیح
□○تسبيح يعنى در تو بينش و آگاهى و حالتى به وجود آيد كه
وقتى « #درد و #رنج » را در انسان،
« #ظلم و #ستم» را در جامعه،
« #تفاوت و #تبعيض » را در هستى و آفرينش
و رابطه اين همه را با «اللَّه» ديدى،
با اين همه او را پاك و منزه ببينى.
□○چون درد و رنج، عامل حركت تو هستند
و ظلم و ستمى كه ديگران در حق تو داشته اند، علامت آزادى آنها و در عين حال، وسيله درگيرى و ورزيدگى توست.
□○تفاوت و تبعيض هم ملاك افتخار نيست؛ چون اين مهم نيست چه دارى و در چه موقعيتى هستى، مهم اين است كه دارايی هاى تو چقدر بازدهى داشته است و در موقعيت ها چه نوع موضع گيرى را داشته اى.
□○حرکت، ص ۱۸۶○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□ای عزیز بعد از آن که فرعون هلاک شد حق تعالی با کلیمش (علیه السلام) بنای مواعده گذاشت
□قوله سبحانه: "و اذ فرقنا بکم البحر فانجیناکم و اغرقنا آل فرعون و انتم تنظرون"."و اذا واعدنا موسی اربعین لیلة.."(سوره بقره - آیه ۵۰ و ۵۱)
□تا فرعون نفس را نکشی از اربعین کلیمی لوحی بر موسی روح ، لائح نخواهد شد.
■●شرح دفتر دل | جلد دوم
استاد صمدی آملی حفظه الله●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش پنجم2⃣ و به همين منظور جمله دوم يعنى جمله : ((و من لم يطعمه فانه منى
آیات 252-244 بقره قسمت دوم
بخش پنجم3⃣
●لشکر طالوت سه طایفه شدند
فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَ الَّذِينَ ءَامَنُوا مَعَهُ...
كلمه ((فئه )) به معناى پاره اى از مردم است ، و دقت در اين آيات مى رساند كه گويندگان اين سخن كه ((لا طاقه لنا...))، همان طائفه سوم بودند كه با مشت خود آب برداشتند، و پاسخ دهندگان به ايشان همانهائى بودند، كه اصلا آب ننوشيدند، و آيه شريفه از آنان تعبير كرده به : ((الذين يظنون انهم ملاقواالله )) و چون نمى توانيم كلمه ((ظن )) را درباره آنان به معناى پنداشتن بگيريم ، ناگزير بايد بگوئيم يا به معناى يقين است و يا كنايه از خشوع است .
و اين طائفه ممكن بود در پاسخ بگويند: ((غلبه جمعيتى اندك بر جمعيتى بسيار امر محالى نيست بلكه با اذن خدا امرى است ممكن ))، ولى اينطور نگفتند بلكه براى اينكه طرف را بهتر قانع كنند، قاطع تر جواب دادند، و از حوادثى كه در جاهاى ديگر اتفاق افتاده خبر داده و گفتند: چه بسيار اندك ها كه بر بسيارها غالب شدند.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●در فکرِ هم، یارِ هم، غمخوارِ هم باشیم●■
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
■●انبیا و ائمه علیهمالسلام نیامدهاند که بگویند مردم از دنیا هیچبهرهای نداشته باشند، بلکه آمدهاند طریقه دنیاداری با سعادت و عزت و… را هم به ما نشان بدهند.
■●انفاق، احسان، صداقت، دوستی و محبت و در فکر هم بودن یکی از راههای سعادت دنیوی ماست.
■●اگر در فکر هم، یار هم، غمخوار هم باشیم، در واقع در فکر خود هستیم و در نتیجه دنیای خود را هم نگهداری کردهایم. ...
■●در محضر بهجت، ج۲، ص۳۸۴●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روايتى سوره ماعون□ #تفسیرالمیزان □در كتاب #خصال از #على (علیه السلام) آمده كه در ضمن حديث #چه
□بحث روايتى سوره ماعون□
#تفسیرالمیزان
□در #كافى به سند خود از #محمد بن فضيل روايت كرده كه گفت: از عبد #صالح #موسى بن جعفر (علیه السلام) از #مفاد كلام خداى عزوجل پرسيدم كه می فرمايد: (الذين هم عن صلاتهم ساهون)، فرمود: كسى است كه حق نماز را #ضايع كند.
#مؤلف: و اين مضامين در رواياتى ديگر نيز آمده است.
□و در #الدرالمنثور است كه #ابن_جرير و ابن ابى حاتم و #بيهقى در كتاب #سنن خود، از #على بن ابيطالب روايت كرده اند:
كه در تفسير (الذين هم يراون) فرمود: يعنى با نماز خود #ريا مى كنند.
□و نيز در #همان كتاب آمده كه #ابونعيم و #ديلمى و #ابن عساكر از #ابوهريره نقل كرده اند كه گفت: #رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در #تفسير آيه و (يمنعون الماعون) فرمود: #ماعون همه آن چيزهايى است كه مردم به عنوان #كمك در بين خود #عاريه مى دهند و مى گيرند، از تبر گرفته تا ديگ و دلو و نظاير آن.(۳)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روايتى سوره ماعون□ #تفسیرالمیزان □در #كافى به سند خود از #محمد بن فضيل روايت كرده كه گفت: از
□بحث روايتى سوره ماعون□
#تفسیرالمیزان
□در #كافى به سند خود از #ابوبصير از امام #صادق (علیه السلام) روايت آورده كه در #ضمن حديثى فرمود:
منظور از #ماعون در جمله (و يمنعون الماعون ) #قرضى است كه بدهى و #احسانى است كه بكنى، و #اثاث خانه اى است كه به #عاريه بدهى، #زكات هم يكى از #مصاديق ماعون است.
□ #مؤلف: در اين روايت ماعون به #زكات هم تفسير شده، و اين تفسير از طرق #اهل سنت نيز از #على (علیه السلام) روايت شده، نظير روايتى كه در #الدرالمنثور به اين عبارت آمده: (ماعون) #زكات_واجب است كه از آن #مضايقه مى كنند، و به #نماز خويش خودنمايى و #ريا مى كنند، و #مانع زكات خود مى شوند.(۴)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روايتى سوره ماعون□ #تفسیرالمیزان □در #كافى به سند خود از #ابوبصير از امام #صادق (علیه السلام)
□بحث روايتى سوره ماعون□
#تفسیرالمیزان
□و در #الدرالمنثور است كه #ابن قانع از #على بن ابیطالب روايت كرده كه گفت: از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) شنيدم مى فرمود: مسلمان #برادر مسلمان است، وقتى با او #برخورد مى كند، سلامش مى گويد، و او سلام را به وجهى #بهتر به وى بر میگرداند، يعنى او بايد #سلام كند و اين بايد #عليك بگويد و بايد كه ماعون را از او #دريغ ندارد. پرسيدم يا رسول اللّه ماعون چيست؟ فرمود: از #سنگ گرفته تا آهن و از #آب گرفته تا هر چيز ديگر.
□ #مؤلف: رسول خدا در روايتى ديگر آهن را به #ديگ هاى مسين و #تبر آهنين، و سنگ را به ديگهاى سنگى #تفسير فرموده است.(۵)
@mohamad_hosein_tabatabaei
#در_پیشگاه_الهی_بگویید_چشم..
□نه عقل ما از عقل خاتم الانبیاء قویتر است و نه کشف ما از کشف اتم خاتم الانبیاء قویتر است.
□تمام عُلَما و دانشمندان عالم هم جمع بشوند
هرگز ابن سیناها
و محی الدین ها،
از اولین و آخرین هرگز به قیاس با صاحب عصمت در نمی آیند.
□ببینید صاحب عصمت چه جوری در پیشگاه الهی زانو زدند
و گفتند، #چــــــــــــشـم
#استاد_صمدی_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei
○بالغ آنست که غرق دنیا نیست
○کودک آنست که فکر فردا نیست
□○کودک چون در اکنون است شاد است و فکر بازی و لذت بردن از آنست و فکر فردا را نمی کند اما کسی که به بلوغ فکری و عقلی می رسد در می یابد که غیر از این دنیا چیز دیگری هست و خود را غرق در دنیا نمی کند و میفهند خدا و آخرت و فرای این ماده را و فرجام شناس و آغاز شناس می گردد.
□○دکتر ابراهیمی دینانی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○ده خصلت که نشاندهندهی کمال عقل در انسان مسلمان است (امام رضا علیهالسّلام) - بخش سوّم○□ ۶- «و
□○ده خصلت که نشاندهندهی کمال عقل در انسان مسلمان است (امام رضا علیهالسّلام) - بخش چهارم○□
۷- «الْفَقْرُ فی اللهِ اَحَبُّ اِلَيْهِ مِنَ الْغِنى»
□○اگر با رفتن راه خدا، فقر گریبانگیر او شد، دید اگر راه خدا را برود؛ فرمان خدا را ببرد؛ حلال و حرام را مراعات کند و رضایت الهی را در نظر بگیرد؛ ثروتهای انبوه به دستش نمیآید و فقیر میشود؛ این فقری که با رفتن راه خدا برایش پیش میآید؛ برای او محبوبتر و دوست داشتنیتر از ثروت سرشار است.
#ادامه_دارد....
□○استاد مهدی طیّب۹۲/۱۰/۱۲
#ده_خصلت_نشانه_کمال_عقل_مسلمان○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی●□
□●مستحب است در آغاز نماز ابتدا سه تکبیر گفته شود و چهارمین تکبیر را شخص به قصد تکبیرةالاحرام بگوید.
□●نمازگزار با هر تکبیر، یکی از نفسهایش را کنار میاندازد و با توجّه به چهار نفس انسان، بعد از تکبیر چهارم چیزی از او باقی نمیماند و این خود خداست که از این پس نماز را میخواند و خود اوست که در نماز، حامد و مسبّح خود است و هم اوست که در نماز، خود را تعظیم و تکبیر و تهلیل مینماید.
□●همین طور مستحب است ابتدای نماز، شش تکبیر گفته شده و تکبیر هفتم به قصد تکبیرةالاحرام ادا شود. اگر نمازگزار چنین کند، با این هفت تکبیر، از هفت پردهی دل، یا هفت طبقهی آسمان عبور کرده و به جایی میرسد که جز خدا احدی نیست.
#یاعلی
□●مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
نماز یکشنبه ی ماه ذی القعده فرصت خوبی برای توبه و بندگی
#و_بندگی_خدا_روزیتون✋
آیات 252-244 بقره قسمت دوم
بخش ششم
وَ لَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوت وَ جُنُودِهِ...
● استعاره از كنايه اى لطيف در: ((ربنا افرغ علينا صبرا))
كلمه ((بروز)) به معناى آشكار شدن است ، و به همين جهت بيرون شدن هماورد از لشگر دشمن و مبارزه طلب كردن او را ((براز)) مى گويند، و كلمه ((افراغ )) كه فعل امر ((افرغ ))، مشتق از آن است به معناى ريخته گرى است ، يعنى فلز آب شده اى را در قالب بريزند، و منظور از آن در اينجا اين است كه خداى تعالى صبر را در دل آنان و به قدر ظرفيت دلهايشان بريزد.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 444
پس در حقيقت اين تعبير، استعاره از كنايه لطيفى است ، و همچنين تثبيت اقدام كنايه است از اينكه ايشان را در جهاد ثابت قدم كند تا فرار نكنند.
فَهَزَمُوهُم بِإِذْنِ اللَّهِ
((هزم )) به معناى دفع كردن دشمن است .
وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاس بَعْضهُم بِبَعْضٍ...
همه مى دانند كه منظور از فساد زمين ، فساد سكنه زمين است ، يعنى فساد اجتماع انسانى ، البته اگر به دنبال فساد اجتماع ، خود كره زمين هم فاسد شود، اين فساد به تبع منظور آيه مى شود، نه بالذات ، و اين خود يكى از حقايق علمى است كه قرآن از آن پرده بردارى كرده است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□شب بیستوپنجم[ماه ذیالقعده]، شب دحوالأرض است؛ شبی که رحمت خدا از آسمان فرود آمد. سپریکردن این شب به عبادت، سفارش شده است. (اقبالالاعمال، ج٢، ص٢١) سیّد، روایات گوناگونی در فضیلت روزه روز دحوالأرض نقل فرموده است. (ج٢، ص١٧و٢١) در روایتی از امام رضا علیهالسلام روزه این روز، برابر با روزه شصت سال دانسته شده است. این روز، دعای مخصوصی هم دارد. (ج٢، ص٢٢)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□ترجمه آيات سوره قریش در تفسیرالمیزان□
□به نام خداوندى كه رحمت عامش شامل همه و رحمت خاصش از آن مومنين است.
□(خدا با اصحاب فيل چنين كرد) براى آنكه قريش با هم انس و الفت گيرند(۱)
□الفتى كه در سفرهاى زمستان و تابستان ثابت و بر قرار بماند(۲)
□پس (به شكرانه اين دوستى) بايد يگانه خداى كعبه را بپرستند(۳)
□كه به آنها هنگام گرسنگى طعام داد(۴)
□و از ترس و خطراتشان ايمن ساخت(۵)
@mohamad_hosein_tabatabaei