#استاد_فاطمی_نیا:
"به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان"
□○عده ای از لغويون در مورد لغت "رمضان" ميگويند در هرکلمه ای که حروف "ر م ض" به کار رفته باشد، معنای حرارت از آن استفاده ميشود.
□○حال باید بررسی شود رابطه ماه رمضان و معنای حرارت چیست؟
یکی از احادیث شریفه این معنا را بیان میکند و میفرماید:
"سمی رمضان رمضان لانه يحرق الذنوب "
ماه رمضان ، رمضان نامیده شد چرا که گناهان را میسوزاند و آن را ازبین میبرد.
از تمام لحظات این ماه مبارک باید استفاده کنیم ان شاءالله.
@mohamad_hosein_tabatabaei
■● #انسان_کامل_علّت_غایی_عالم ●■(۱)
■سومین جنبه نظر #عرفا در مساله #مهدویّت ناظر بر آن است که انسان کامل علّت غایی عالم است. عالم خلقت یک علّت موجده دارد که سبب ایجاد عالم می باشد و آن خداوند متعال است؛ امّا یک علّت غایی هم دارد که نتیجه حاصل از خلقت جهان است.
■در هر عملی که انسان انجام می دهد، قصدی دارد و در پی نتیجه ای است. باغبانی که مدّت ها از درختان خود نگهداری و مواظبت می کند، از این عمل در پی یک علّت غایی است و آن میوه ای است که این درختان به بار می آورند. اگر میوه نبود به تبع آن هیچ یک از این تلاش ها و مراقبت ها وجود نداشت. بدین ترتیب علّت غایی ایجاد جهان آفرینش میوه و محصولی است که از باغستان خلقت انتظار می رود و آن چیزی جز وجود #انسان_کامل نیست.
■خلقت همه موجودات عالم مقدّمه ای برای پدید آمدن انسان کامل بوده است. زیرا انسان کامل است که می تواند آیینه تمام نمای اسماء و صفات حقّ متعال باشد. به عبارت دیگر آفرینش تجلّی حضرت حقّ با تمامی اسماء و صفاتش در آیینه مخلوقات است. در این راستا ابتدا خداوند متعال تالار آیینه ای را به نام جهان آفرینش بر پا کرد تا حُسن و جمال بی منتهای خویش را در آن به منصّه ظهور گذارد. در ازل پرتو حسنت ز تجلّی دم زد.
#یاعلی
■● #جان_جهان، صفحه ٧٣ الی ٧٥●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات242-228 بقره قسمت پنجم بخش هفتم1⃣ بحث روايتى ● بحث روايتى (در ذيل آيات طلاق) در سنن ابى
آیات242-228 بقره قسمت پنجم
بخش هفتم2⃣
بحث روايتى
● بحث روايتى (در ذيل آيات طلاق)
مولف : اين معنا به چند طريق از آن جناب نقل شده ، و اينكه زراره بعد از كلام امام كه فرمود: ربيعه اين حرف را به راى خود نزده بلكه از على (عليه السلام ) به او رسيده است ، پرسيده بود خدا شايسته ات بدارد مگر راى على (عليه السلام ) اين بوده ، از اين جهت بوده كه در بين اهل سنت معروف شده بود كه راى على (عليه السلام ) اين است كه منظور از ((قروء)) حيض ها است ، نه طهرها و پاكى ها، به شهادت روايتى كه در تفسير الدر المنثور آمده و از شافعى و عبد الرزاق و عبد بن حميد و بيهقى از على بن ابی طالب (عليه السلام ) نقل كرده كه فرمود: شوهر زن مطلقه مى تواند به او رجوع كند، تا زمانى كه از حيض سوم غسل نكرده باشد، بعد از آن ديگر نمى تواند رجوع كند، و بر همه مردان حلال است كه با وى ازدواج كنند.
ولى ائمه اهل بيت منكر اين نسبت هستند و به آن نسبت مى دهند كه فرموده : ((قرءها)) عبارتند از پاكى و طهرها، نه حيض ها، همچنان كه در روايت ربيعه هم همين را به آن جناب نسبت دادند، البته اين نظريه را به عده اى ديگر از اصحاب مانند زيد بن ثابت و عبد الله بن عمر و عايشه نسبت داده اند، و از ايشان روايت هم كرده اند.
و در مجمع البيان از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده ، كه در ذيل جمله ((و لا يحل لهن ان يكتمن ما خلق الله فى ارحامهن ))، فرمود: منظور حمل است و حيض .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
#امام_على_عليه_السلام:
□در ماهرمضان بسيار #استغفــار
و دعــا ڪنيد زيرا بــا دعـا از شما
دفـــعِ بــلا مــےشـود و با استــغفــار
گنــاهــــانتــــان پــاڪ مـــــے گـــــردد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□ادب از ولایت گرفته شده است. ادب زبان، ذکر است. ادب بدن، روزه است. ادب مال، زکات است. آداب شرع همین ادبهاست. هر چه محبّت بیشتر شود، ادب بیشتر میشود.
□مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی□
#مصباح_الهدی
□●تٱلیف استاد مهدی طیّب●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#علامه_جعفری| در میان همهی مردم شهر
اگر قرار باشد
کسی حال فقرا را درک کند
او کسی است که روزه میگیرد
حتی اگر به افطار اطمینان داشته باشد.
@mohamad_hosein_tabatabaei