کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت ششم بخش اول1⃣ ● درباره وقوع سه طلاق با يك لفظ يا در يك مجلس از نظر خاصه و عا
آیات 242-228 بقره قسمت ششم
بخش اول2⃣
رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) از ادعاى آن زن مزينه اى چنين فهميد كه مى خواهد بگويد، عبد يزيد به چنين عارضه اى مبتلا است ، و رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) براى اينكه اثبات كند كه در او چنين عارضه اى هست يا نه ، فرزندان عبد يزيد را خواند، و همه حضار در مجلس شهادت دادند كه از نظر قيافه ، اين اشخاص فرزندان عبد يزيد هستند پس معلوم شد عبد يزيد عنن نداشته وگرنه داراى فرزند نمى شد، در نتيجه ، نزديكى نكردنش با همسر جديدش از بى ميلى بوده ، (روايات ديگرى كه اين قصه را نقل كرده اند و در كنزالعمال و غيره آمده و ذيلا از نظر خواننده مى گذرد، مؤيد اين معنا است ،
چون در آنها آمده كه عبد يزيد از طلاق همسرش سخت اندوهناك بوده است ).
بدين جهت بود كه رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) دستور داد زن جديدش را طلاق بدهد و در تفسير الدر المنثور از بيهقى از ابن عباس روايت كرده كه گفت : ركانه همسرش را در يك مجلس سه طلاقه كرد، بعد پشيمان شد، و از دورى او سخت اندوهناك گرديده و جريان را از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) پرسيد.
حضرت پرسيد، چه جور طلاقش دادى ؟ عرضه داشت : در يك مجلس سه طلاقه اش كردم ، حضرت فرمود خيلى خوب پس يك بار او را طلاق داده اى ، و اگر مى خواهى رجوع كنى همين اكنون رجوع كن ، به همين جهت فتواى ابن عباس اين بود كه طلاق تنها در هنگام پاكى صحيح است ، و طلاق سنتى هم كه خدا بدان امر كرده و فرموده : ((فطلقوهن لعدتهن ))، همين است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○آیتالله بهجت قدسسره:○□
□○ایندو راه، خیلی با هم تفاوت دارند که انسان هنگام مرگ، «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکعْبَةِ» (به پروردگار کعبه سوگند، رستگار شدم) بگوید،
□○و یا دمِ رفتن، با حال حسرت و پشیمانی و ندامت برود و بگوید: ایکاش از این راه نمیرفتم!
□●(در محضر بهجت، ج۳، ص۲۴۲)●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#استاد_فاطمی_نیا:
□جمله ای بين بعضی از مردم معروف است كه بايد ترك شود چرا كه بی ادبی به ساحت خداوند است.
□و آن جمله اين است كه كسی كه قادر به گرفتن روزه نيست و به دستور خدا روزه نميگيرد ، به ديگران ميگويد سعادت روزه گرفتن نداشته!
□اين چه جمله ای است ؟! تو به دستور خدا روزه نگرفته ای ! اين جمله يعنی خداوند با فرمانش مرا بی سعادت كرده است ! اين بی ادبی به درگاه خداست.
همانطور كه روزه دار به امر خدا عمل ميكند ، كسی هم كه به سبب مريضی روزه نميگيرد ، به فرمان خداوند عمل ميكند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●از عهد شکر یکی از برکات ماه #رمضان برنمی آییم●■
#امام_خمینی (ره):
■●این ماه مبارک رمضان با آن همه برکاتی که دارد، ما نمیتوانیم از عهده شکر یکی اش برآییم ولی باید کوشش کنیم که در این ماه مبارک رمضان که بر ما گذشت، اگر حالی پیدا شد، این حال راتا ماه رمضان دیگر نگه داریم و اگر حالی پیدا نشد، متأسف باشیم و کوشش کنیم که پیدا کنیم.
■●این هیاهوها همه رفتنی است، تمام شدنی است، آنچه که هست آنی است که پیش خود ماست، آن باقی است و با ماست و ما باید کوشش کنیم که باطن خودمان را اصلاح کنیم.
■● #امام_خمینی
صحیفه نور، جلد ۲۰،صفحه ۳
مورخ: ۱۳۶۵/۰۳/۱۹●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان○□
□اَللَّـهُمَّ اَعِنّی فيهِ عَلی صِيامِهِ و َقِيامِهِ وَ جَنِّبْنی فيهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ، وَارْزُقْنی فيهِ ذِكْرَكَ بِدَوامِهِ، بِتَوْفيقِكَ يا هادِیَ الْمُضِلّينَ.
□خدایا مرا در این روز بر روزه و شب زنده داریاش و دوری از لغزشها و گناهانش یاری کن، و ذکرت را همواره روزیام کن، به توفیقت ای راهنمای گمراهان.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان○□ □اَللَّـهُمَّ اَعِنّی فيهِ عَلی صِيامِهِ و َقِيامِهِ وَ جَنِّبْ
#شرح_دعاے_روز_هفتم
□●آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):●□
□«اَللّهُمَّ اَعِنّی فيهِ عَلی صِيامِهِ وَقِيامِهِ» خدايا كمك كن در اين ماہ روزہ بگيريم و شب زندهداری كنيم.
□اگر خدا كمك كند، گرسنگی را نمیفهميم. عبادت شب و سحر، دعاهای ابوحمزہ ثمالی و افتتاح را انجام می دهيم.
□گاهی افرادی غصہ میخورند كہ ماہ رمضان چگونہ روزہ بگيريم؟ خوب دعا كنيد و خدا كمكتان ميكند.
□«وَجَنِّبْنی فيهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ»
خدايا ماہ رمضان ما را از لغزش و گناہ حفظ كن.
□بدبختی است كہ آدم در ايام سال گناہ كند و ماہ رمضان هم بہ گناہ ادامہ دهد. در ماہ رمضان بايد تمام اعضا و جوارحمان روزہ باشد. اگر روزهای بگيريم كہ چشمان، زبانمان، گوشمان، نامحرم ببيند، دروغ بگويد و غيبت بشنود، روزهمان «عام» میشود. اما بہ ما میگويند كہ روزہ خاص بگيريد، يعنی اعضا و جوارحت هم روزہ باشند.
□درنيتهايتان بگوييد: «خدايا؛ من روزہ میگيرم، اما روزہ خاص میگيرم» يعنی اعضا و جوارحتان هم روزہ باشد.
□حديث داريم؛ زمانیكہ روزہ میگيريد بايد گوش و چشم و پوست بدنتان هم روزہ بگيرند. بايد اعضا و جوارحمان هم روزہ باشند تا اين روزہ در ما اثر بگذارد.
(البتہ يك روزہ ديگر هم داريم كہ روزہ خاص الخاص است. در اين روزہ، قلبمان در ماہ رمضان بہ غير خدا متوجہ نمی شود.)
□«وَارْزُقْنی فيهِ ذِكْرَكَ بدَوامِهِ»
خدايا روزی كن كہ در ماہ رمضان ياد تو باشم.
□«ذكر»، هم ياد معنا میكند و هم معنای ذكر زبانی را میدهد. دائما بايد بہ ياد خدا باشم.
□حديث است كہ اگر حيوانات ذكر نگويند، اسير دام صياد میشوند. اين صداهايی كہ از حيوانات میشنويم، ذكرهايی است كہ توسط آنان بيان میشد.
حتی درخت و بيابان و كوہ و دشت هم ذكر میگويند.
□«بِتَوْفيقِكَ ياهادِی الْمُضِلّينَ»
اما بہ توفيق خودت ای راهنمای گمراهان.
ای خدايی كہ گمراهان را راهنمايی ميكنی، توفيق بدہ اين دعاهای روز هفتم دربارہ ما مستجاب شود.
@mohamad_hosein_tabatabaei
■اَللَّهُمَّ اشْحَنْهُ بِعِبَادَتِنَا إِيَّاكَ وَ زَيِّنْ أَوْقَاتَهُ بِطَاعَتِنَا لَكَ
وَ أَعِنَّا فِی نَهَارِهِ عَلَى صِيَامِهِ
وَ فِی لَيْلِهِ عَلَى الصَّلاَةِ وَ التَّضَرُّعِ إِلَيْكَ
■ای خداوند، ماه رمضان را از زمزمه عبادت ما پرساز و شب و روزش را به طاعات ما آراسته گردان.
ما را یاری ده که روزهایش را روزه بداریم
و شبهایش را به نماز و تضرع
■وَ الْخُشُوعِ لَكَ وَ الذِّلَّةِ بَيْنَ يَدَيْكَ
حَتَّى لاَ يَشْهَدَ نَهَارُهُ عَلَيْنَا بِغَفْلَةٍ وَ لاَ لَيْلُهُ بِتَفْرِيطٍ
■و خشوع و مذلت در پیشگاه تو به سحر رسانیم،
تا مباد که روزهایش به غفلت ما شهادت دهند و شبهایش به سهل انگاری ما.
#صحيفه_سجاديه
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●"در صحیفۀ سجادیه در همان دعای چهل و چهارم این نام آمده است؛ این ماه #ماه_اسلام است. به فرمودۀ #امیرالمومنین: «الاسلام هو التّسلیم» اسلام آن تسلیم تمام عیار در برابر حضرت حق است.
□●این ماهی است که علاوه بر این که روزه دار روزه می دارد، با همۀ وجود #تسلیم در برابر خدا است. ارادۀ خود را فانی و مندک در ارادۀ الهی می کند در برابر خدا تسلیم مطلق است.
□●خود را به دست خدا می سپارد تا خدا آن گونه که مشیت الهی است با او رفتار بکند و او در برابر مشیت الهی هیچ پس نمی زند، میدان خالی نمی کند، شانه خالی نمی کند ؛ چه مشیت تکوینیۀ الهی، چه رخدادهایی که خدا در زندگی برای او پیش می آورد و چه در برابر مشیت تشریعیۀ الهی که اوامر و نواهی است که خدای متعال در قالب احکام دینی برای او صادر می کند.
□●هم تسلیم است در برابر آنچه خدا با او می کند، و هم تسلیم است در برابر آنچه خدا به او امر می کند و فرمان می دهد. پس #شهر_الاسلام هم نام دیگر این ماه است."
□●استاد مهدی طيب_ جلسه ١٣ مرداد ٩٠●□
#صحيفه_سجاديه
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#تفاوت_ذکر_با_ورد(۳) □○در ادامه بخوانید: زبان قرآن، ویژه و منحصر بفرد است○□ □توجه به این مسئله خو
#تفاوت_ذکر_با_ورد(۴)
□○در ادامه بخوانید: تفسیر و لله المشرق و المغرب
□مادامی که شما توجه نداشته باشید فکر نمی آید آدم بی توجه همیشه بی فکر هم هست. این فکر آنقدر بالا می رود که کلّمهم فی ذات عقولهم. بنابراین کلیم خداوند کسی است که با عقل و معرفت به آن جا رسیده است و عقلش را به کار انداخته و بالا رفته.
□مخاطب خداوند همواره عقل است چون عقل بالاترین موجود است و خداوند وقتی می خواهد صحبت کند با بالاترین موجود صحبت می کند یعنی با عالی ترین مرتبه انسانی صحبت می کند.
#غلامحسین_ابراهیمی_دینانی
□فیلسوف و اندیشمند ایرانی، استاد بازنشسته دانشگاه تهران، چهره ماندگار فلسفه ایران؛ دینانی را با عنوان «سرباز عقل» می شناسند. او با برنامه معرفت و نزدیک به چهل عنوان کتاب، نزد اهالی فرهنگ و اندیشه چهره شاخصی محسوب می شود.
و از متعلمان #علامه_ی_طباطبایی هستند.
@mohamad_hosein_tabatabaei