□●همه مردم نسبت به يكديگر بايد به منزلهٴ چشم و گوش باشند●□
□●وجود مبارك رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) فرمود: همانطوری كه از چشم و گوش خود حمایت میكنید و همانطوری كه درباره چشم و گوش خود مسئول هستید یا مسئولیت دارید، همه مردم نسبت به یكدیگر باید به منزلهٴ چشم و گوش باشند. چقدر این بیان شیرین است!
□●در سورهٴ مباركهٴ «اسراء» فرمود: ﴿لا تَقْفُ ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ﴾ انسان باید مواظب چشم، گوش، دلِ خود باشد، گوش و چشم و دل خود را كاملاً حفظ كند، مسئول است.
□●همین بیان نورانی سورهٴ «اسراء» در بیان نورانی وجود مبارك پیامبر آمد، فرمود: «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِه»همه ما موظّف هستیم كه یكدیگر را، چشم یكدیگر بدانیم، گوش یكدیگر بدانیم، قلب یكدیگر بدانیم، مردم به منزلهٴ چشم و گوش و قلب ما هستند، این بیان، بوسیدن ندارد؟
□●فرمود: همانطوری كه از چشم خود حمایت و حفاظت میكنید، از مردم حمایت كنید، نگذارید این جوان معتاد شود، نگذارید در اثر بیكاری و كمشغلی به بیراهه برود، نگویید: «بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش»، این بیان نورانی را امام باقر(علیه السلام) ردّ كرد،
□●فرمود: «بَلِیةُ النَّاس عَلَینَا عَظِیمَة» فرمود: كار ما خیلی دشوار است، «إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ یجِیبُونَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ یهْتَدُوا بِغَیرِنَا» ما نمیتوانیم بگویم، «بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش»، فرمود: ما خیلی مسئول هستیم، ما هم شیعه اینها هستیم، با جان و دل اینها را پذیرفتیم، اینها را بالاتر از جان خود میدانیم، حرفهای اینها را پذیرفتیم،
□●فرمود: همانطوری كه از چشم خود حمایت میكنید، از جوانها حمایت كنید، همانطوری كه از گوش خود مواظبت میكنید، از قلب خود مواظبت میكنید، از این جوانها مواظبت كنید، نگذارید، اینها بیراهه بروند، كجراهه بروند، این فكر، فكر الهی نیست؟، این حرف، حرف آسمانی نیست؟!
□● #آیت_الله_جوادی_آملی۲۳-۰۳-۱۳۹۸●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□ #وَٱلْحَمْدُ_لِلّه_وَلّیِ_کُلِّ_نِعْمَة
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□
#وَٱلْحَمْدُ_لِلّه_وَلّیِ_کُلِّ_نِعْمَة
#یَنْبوعُالحَیاة
□○ #ای_نفس، غرقه در دریا، چه مشغول بود از ماهی گرفتن، و همچنین آرمیدهٔ در دنیا، اگر خبر دارد از بدی افتادنش درو، چه مشغول بود از ذخیرخای او ساختن! ای نفس، ترا در این جهان حس و حیات این رنج نه بس که از آلات خود و اضداد آن مییابی، که بلای دگر با آن ضمّ کنی و برمیداری، چون غرقه که خود را نتواند رهانید و سنگی گران بر دوش مینهد!
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○نفع صلوات برای پیامبر (صلی الله علیه وآله)○□
□از حضرت علامه در یکی از جلسات پنجشنبه یا جمعه سوال شد: ما که صلوات بر پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله) میفرستیم آیا درجه پیغمبر بالا میرود؟
□به این مضمون فرمودند: «نه، درجه صلواتفرستنده بالا میرود. مثَلش مثَل این است که شخصی باغ سیبی دارد، یک نفر باغبان یک سیب سرخ از آن باغ را میکَند و به صاحب باغ تقدیم میکند؛ این شخص مورد عنایتِ صاحب باغ میشود ولی بر ملک صاحب باغ افزوده نشده».
□○اقیانوس علم و معرفت، محمد کریم پارسا، ص۶۸○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○" راه رستگاری "○□
○دلش به ناله میازار و ختم کن حافظ
○که رستگاری جاوید در کم آزاری است
#حافظ
□مهم ترین پرسش همۀ آدمیان همین است که ما برای رسیدن به رستگاری چه باید بکنیم؟
》و پاسخ مکرر حافظ این بوده است که رستگاری و رسیدن به بهشت جاوید در این است که تا حد امکان مایۀ آزار هیچ کس نباشیم و تا آنجا که توانیم مایۀ سرخوشی و دل خوشی همگان شویم؛ چنانکه در کلام حضرت رضا در بیان صفات خردمندان آمده است:
#الخیر_منه_مأمول_والشرّ_منه_مأمون، یعنی
مومن کسی است که مردم به خیرش امیدوارند و از شرّ او ایمنند.
□○برگرفته از کتاب " در صحبت حافظ "
به قلم حسین الهی قمشه ای○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی○□
□○مؤمن در آخرالزّمان در دنیا غریب است و پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: طوبىٰ لِلغُرَباءِ: خوشا به حال غریبها. چون غریبِ در دنیا قریبِ در آخرت است. غریبها به هم قریبند. حتّی در عقد اخوت روز عید غدیر، همه ی حقوق برادری را به یکدیگر میبخشند، جز اینکه تنها به بهشت نروند.
□○محبّت و معرفت و ذکر خدا، آب است. مؤمن مثل ماهی است که همه ی وجودش از آب درست شده و در آب غوطه ور است، ولی دائم میگوید آب، آب. ماهی بزرگی در اقیانوسهاست به نام هیُّون. گاهی اوقات به خشکی میافتد. وقتی به خشکی افتاد، چند روز بالا و پایین میپرد تا جان بدهد. روز آخر پوستش شکاف برمیدارد و پوست میاندازد. از زیر پوست دو بال در میآورد و با آن بالها پرواز میکند و دوباره به اقیانوس بر میگردد. مؤمن هم مثل هَیّون است. وقتی به دنیا افتاد، آنقدر سجده میکند و سر برمیدارد تا بالأخره پوست بیندازد و بال در بیاورد و به جایگاه اوّل خود بازگردد.
#یاعلی
□○مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
○ای اسم اعظمت به زبانم، عَلَی الدَّوام
○ما جاءَ غَیرُ اِسمُکَ فی مُنتَهَی الکَلام
#عباس_شاه_زیدی
#احباللهمناحبحسینا
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●چگونه شفاعت با توحید توجیه میشود؟●□ □نکتۀ دیگری که وهابیان به سبب آن، سایر مسلمانان را مشرک می
□●مصادیق بدفهمی وهابیان در توحید عبادت چیست؟●□
□در حوزه توحید عبادت که وهابیان دچار بدفهمی شدهاند و به استناد آن، سایر مسلمانان شیعه و سنّی را مشرک میپندارند، ازجمله ساختن قبور یا احداث ضریح یا ساختمان بر فراز قبور یا به زیارت قبور و حرم انبیاء و اولیاء الهی رفتن و به مُهر سجده کردن را مصادیق شرک در عبادت میپندارند، این است که درک نکردهاند آنچه سبب میشود عمل، عبادت محسوب شود، شکل ظاهری عمل نیست؛ بلکه قصد و نیّت انجامدهنده عمل است.
□بنابراین اگر کسی کاری را به هر شکل و صورت به قصد عبادت انجام دهد، عملش عبادت بهشمار میآید و اگر برای غیر خدا انجام دهد، به شرک در عبادت مبتلا خواهد بود.
□چنان که بهموجب آیه ۳۵ سوره انفال، دست زدن و سوت کشیدن مشرکان در کنار کعبه، چون به نیت و قصد عبادت بتها انجام میشد، عبادت بهشمار میآمد و آنها را در شمار مشرکان در عبادت وارد میکرد؛ اما اگر هر عملی با هر شکل و صورت، بدون نیّت و قصد عبادت انجام شود، آن عمل عبادت نخواهد بود.
□کمااینکه اگر کسی بدون قصد و نیت عبادت، به گرد کعبه بگردد، یا الفاظ و حرکات نماز را انجام دهد، عملش عبادت نخواهد بود.
□عملی که بدون نیّت و قصد عبادت انجام میشود، اگر مورد تأیید شرع باشد، کاری غیرمعارض با توحید در عبادت و عملی مشروع خواهد بود و اگر کاری باشد که شرع از انجام آن نهی کرده باشد، کاری غیرمعارض با توحید در عبادت، ولی خلاف شرع و گناه خواهد بود و انجامدهندۀ آن شخص موحّد، اما گناهکار بهشمار میآید و نمیتوان وی را مشرک تلقی کرد.
□یقیناً هیچ مسلمانی در ساختن قبر برای کسی که از دنیا رفته است یا ساختن ضریح و بنا بر فراز قبر انبیاء و اولیاء یا زیارت کردن قبر ایشان، قصد و نیّت عبادت شخصی که در آنجا مدفون است را ندارد. کمااینکه هیچ شیعهای در سجده کردن بر مُهر، قصد و نیت عبادت مُهر را ندارد. بنابراین، بیشک نمیتوان این اعمال را از مصادیق شرک در عبادت شمرد.
□در ضمن اینکه به استناد آیات و احادیث و سیرۀ پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم اصحاب برجسته آن حضرت که در کتب مورد قبول خود وهابیان نقل شده است، به روشنی میتوان اثبات کرد که کارهای مزبور، مورد تأیید و توصیۀ اسلام و کاملاً مشروع و پسندیده است.
□با توجه به آنچه به اجمال به آن اشاره شد، روشن گردید که آنچه به سبب آن، وهابیان، دیگر مسلمانان را مشرک و مهدورالدّم میدانند، باطل است و متقابلاً عقاید وهابیان در مورد جسمانیت خداوند، بیشک با توحید ناسازگار میباشد.
□خدای وهابیون، خدای مجسّم است□
□●گفتگو با استاد مهدی طیّب
«روزنامه همشهری - سال ۱۳۸۸»●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●استخاره و شرايط انجام آن●■
●«بخش اول»●
#استاد_فاطمی_نیا:
■استخاره دو نوع است، یک وقتی است که انسان فقط با قلب و زبان خود از خدای متعال طلب خیر میكند كه استخارهی اصلی هم همین است، مثلا من به دنبال کاری میروم و دعا ميكنم و از خدای متعال میخواهم که در اين كار من خیر قرار دهد.
■یک نوع ديگر استخاره هست که مثلا با تسبیح یا قران انجام میشود و اين نوع استخاره برای زمانی است که ابهام و ترديدی در گوشهای از گوشههای قلب ما بماند كه با مشورت هم برطرف نشود، و الا در جايی كه مشورت كرده ايم و ابهام و شكی نداريم ، ديگر استخاره جا ندارد.
■مثلا برای دختر خانومی خواستگار آمده ، خواستگار و خانواده ايشان از لحاظ تدين و اخلاق و رفتار و ... مورد رضايت هستند و آنها را كاملا ميشناسيم، در مشورت هم به اين نتيجه رسيديم كه مورد مناسبی است، اینجا دیگر استخاره لازم نيست.
■●برگرفته از جلسه ١٠٩ سيری در صحيفه سجاديه●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●استخاره و شرايط انجام آن●■ ●«بخش اول»● #استاد_فاطمی_نیا: ■استخاره دو نوع است، یک وقتی است که ان
■●استخاره با قرآن ، بسيار مشكل است●■
#استاد_فاطمی_نيا:
■از بعض روایات استفاده ميشود اگر با قرآن ميخواهيم استخاره کنیم، باید اهل آن استخاره كند!
■استخاره با قرآن خیلی مشکل است، اصلا باید موهبت شده باشد، اگر نشده است با قرآن استخاره نکنید!
■من در بعضی از این پیشنمازهای مساجد دیدهام که مثلا به ایشان میگویند یک خانم پشت پرده استخاره میخواهد، حتما کار مهمی برای او پیش آمده است که استخاره میخواهد، ان پیشنماز عزيز هم قرآن را باز میکند و میگوید: «ان شاء الله خیر است!»
ای وای بر من! پیشنماز عزیز، روحانی عزيز! با قرآن بازی نکنيد، تو از کجا فهمیدی که این خوب است یا بد؟ استخارهی قرآن فرد به فرد متفاوت است، مانند تعبیر خواب است.
■اگر استخارهی با قرآن به تو موهبت نشده باشد ، با تسبیح استخاره کنید، با قرآن استخاره نكنید!
■●برگرفته از جلسه ۱۰۹ سیری در صحیفه سجادیه●■
@mohamad_hosein_tabatabaei