eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□از خاطرم نمی رود که مرحوم علامه طباطبایی وقتی به من فرمود: آقا من هر روز مراقبتم قوی تر است شب مشاهدات من ، مکاشفات من زلالتر است ، صافی تر است؛ هر چه روز مراقبت شریف تر باشد ، شب مکاشفات زلال تر و صافی تر است. □●استاد علامه حسن زاده آملی پندهای حکیمانه●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□..يكى از مشايخ ما اصرار مى ‏فرمود اگر مى ‏خواهيد بصيرت پيدا كنيد و چشم دلتان باز شود در محضر قرآن باشيد ، درس و بحث نيز مغتنم است ، زيرا همه اين علوم ، شعبه ‏ها و جدول‏هايى ‏اند كه به كتاب الله پيوند دارند ، ولى اين طور نباشد كه اين ها رهزن باشند و ما را از حريم قرآن دور كنند، به طورى كه صبح كه از خواب برخاستيم به فلان درس و مباحثه و يا تأليف كتاب و مقاله برويم و بعد ببينيم كه شب و روز بر ما مى ‏گذرد و در محضر إله و كتاب الله نبوديم و همه گونه درس‏ ها را داشتيم ولى درس اصلى را كه قرآن بود فراموش كرديم ، پس درس و بحث باشد ولى در محضر قرآن بودن اصل باشد كه قرآن به انسان ديد و روشنايى و صفا و نور و توحد مى‏ دهد ، روايات نيز همانند قرآن اين چنين‏ اند. □○علامه حسن حسن زاده آملی دروس شرح فصوص الحکم قیصری○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□○اعمال روز اوّل ماه مبارک رمضان○□ □۱- غسل کردن در آب جارى و ریختن سى کف آب بر سر، که باعث ایمنى از جمیع دردها و بیماری‌ها در تمام سال است. □۲- کفى از گلاب بر رو بزند تا از خوارى و پریشانى نجات یابد و قدرى هم بر سر خود بزند تا در آن سال از سرسام [برسام‏] ایمن شود. □۳- دو رکعت نماز اوّل ماه و تصدّق را به عمل آورد. □۴- دو رکعت نماز کند: ○در رکعت اول حمد و سوره فتح ○در رکعت دوم حمد و هر سوره که خواهد بخواند □تا حق تعالى جمیع بدی‌ها را در آن سال از او دور گرداند و تا سال آینده در حفظ خدا باشد. □۵- بعد از طلوع فجر این دعا را بخواند: □اللَّهُمَّ قَدْ حَضَرَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَدِ افْتَرَضْتَ عَلَیْنَا صِیَامَهُ وَ أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ اللَّهُمَّ أَعِنَّا عَلَى صِیَامِهِ وَ تَقَبَّلْهُ مِنَّا وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا وَ سَلِّمْهُ لَنَا فِی یُسْرٍ مِنْکَ وَ عَافِیَةٍ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ. □۶- بخواند دعاى چهل و چهارم صحیفه کامله را اگر در شب نخوانده است. □۷- علامه مجلسى در زاد المعاد فرموده کلینى و شیخ طوسى و دیگران به سند صحیح روایت کرده‌‏اند که حضرت امام موسى کاظم علیه السّلام فرمود که: در ماه مبارک رمضان در اوّل سال یعنى روز اوّل ماه چنانچه علما فهمیده‏‌اند این دعا را بخوان و فرمود که هر که این دعا را از براى رضاى خدا و بى شائبه اغراض فاسده و ریا بخواند در آن سال به او نرسد فتنه و گمراهى و نه آفتى که ضرر رساند به دین او یا بدن او و حق تعالى او را حفظ کند از شر آنچه در آن سال واقع می‌‏شود از بلاها، و دعا این است: □اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِی دَانَ لَهُ کُلُّ شَیْ‏ءٍ وَ بِرَحْمَتِکَ الَّتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ‏ءٍ ... (برای خواندن دعای کامل به مفاتیح ‌الجنان مراجعه شود) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○اعمال روز اوّل ماه مبارک رمضان○□ □۱- غسل کردن در آب جارى و ریختن سى کف آب بر سر، که باعث ایمنى از
□الدعاء الرابع و الاربعون□ (وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ إِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ) □الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدَانَا لِحَمْدِهِ ، وَ جَعَلَنَا مِنْ أَهْلِهِ لِنَکُونَ لِإِحْسَانِهِ مِنَ الشَّاکِرِینَ ، وَ لِیَجْزِیَنَا عَلَی ذَلِکَ جَزَاءَ الْمُحْسِنِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی حَبَانَا بِدِینِهِ ، وَ اخْتَصَّنَا بِمِلَّتِهِ ، وَ سَبَّلَنَا فِی سُبُلِ إِحْسَانِهِ لِنَسْلُکَهَا بِمَنِّهِ إِلَی رِضْوَانِهِ ، حَمْداً یَتَقَبَّلُهُ مِنَّا ، وَ یَرْضَی بِهِ عَنَّا وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ مِنْ تِلْکَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضَانَ ، شَهْرَ الصِّیَامِ ، وَ شَهْرَ الْإِسْلَامِ ، وَ شَهْرَ الطَّهُورِ ، وَ شَهْرَ التَّمْحِیصِ ، وَ شَهْرَ الْقِیَامِ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ ، هُدًی لِلنَّاسِ ، وَ بَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَی وَ الْفُرْقَانِ فَأَبَانَ فَضِیلَتَهُ عَلَی سَائِرِ الشُّهُورِ بِمَا جَعَلَ لَهُ مِنَ الْحُرُمَاتِ الْمَوْفُورَةِ ، وَ الْفَضَائِلِ الْمَشْهُورَةِ ، فَحَرَّمَ فِیهِ مَا أَحَلَّ فِی غَیْرِهِ إِعْظَاماً ، وَ حَجَرَ فِیهِ الْمَطَاعِمَ وَ الْمَشَارِبَ إِکْرَاماً ، وَ جَعَلَ لَهُ وَقْتاً بَیِّناً لَا یُجِیزُ جَلَّ وَ عَزَّ أَنْ یُقَدَّمَ قَبْلَهُ ، وَ لَا یَقْبَلُ أَنْ یُؤَخَّرَ عَنْهُ . ثُمَّ فَضَّلَ لَیْلَةً وَاحِدَةً مِنْ لَیَالِیهِ عَلَی لَیَالِی أَلْفِ شَهْرٍ ، وَ سَمَّاهَا لَیْلَةَ الْقَدْرِ ، تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ ، دَائِمُ الْبَرَکَةِ إِلَی طُلُوعِ الْفَجْرِ عَلَی مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ بِمَا أَحْکَمَ مِنْ قَضَائِهِ . اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ فَضْلِهِ وَ إِجْلَالَ حُرْمَتِهِ ، وَ التَّحَفُّظَ مِمَّا حَظَرْتَ فِیهِ ، وَ أَعِنَّا عَلَی صِیَامِهِ بِکَفِّ الْجَوَارِحِ عَنْ مَعَاصِیکَ ، وَ اسْتِعْمَالِهَا فِیهِ بِمَا یُرْضِیکَ حَتَّی لَا نُصْغِیَ بِأَسْمَاعِنَا إِلَی لَغْوٍ ، وَ لَا نُسْرِعَ بِأَبْصَارِنَا إِلَی لَهْوٍ وَ حَتَّی لَا نَبْسُطَ أَیْدِیَنَا إِلَی مَحْظُورٍ ، وَ لَا نَخْطُوَ بِأَقْدَامِنَا إِلَی مَحْجُورٍ ، وَ حَتَّی لَا تَعِیَ بُطُونُنَا إِلَّا مَا أَحْلَلْتَ ، وَ لَا تَنْطِقَ أَلْسِنَتُنَا إِلَّا بِمَا مَثَّلْتَ ، وَ لَا نَتَکَلَّفَ إِلَّا مَا یُدْنِی مِنْ ثَوَابِکَ ، وَ لَا نَتَعَاطَی إِلَّا الَّذِی یَقِی مِنْ عِقَابِکَ ، ثُمَّ خَلِّصْ ذَلِکَ کُلَّهُ مِنْ رِئَاءِ الْمُرَاءِینَ ، وَ سُمْعَةِ الْمُسْمِعِینَ ، لَا نُشْرِکُ فِیهِ أَحَداً دُونَکَ ، وَ لَا نَبْتَغِی فِیهِ مُرَاداً سِوَاکَ . اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ قِفْنَا فِیهِ عَلَی مَوَاقِیتِ الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ بِحُدُودِهَا الَّتِی حَدَّدْتَ ، وَ فُرُوضِهَا الَّتِی فَرَضْتَ ، وَ وَظَائِفِهَا الَّتِی وَظَّفْتَ ، وَ أَوْقَاتِهَا الَّتِی وَقَّتَّ وَ أَنْزِلْنَا فِیهَا مَنْزِلَةَ الْمُصِیبِینَ لِمَنَازِلِهَا ، الْحَافِظِینَ لِأَرْکَانِهَا ، الْمُؤَدِّینَ لَهَا فِی أَوْقَاتِهَا عَلَی مَا سَنَّهُ عَبْدُکَ وَ رَسُولُکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فِی رُکُوعِهَا وَ سُجُودِهَا وَ جَمِیعِ فَوَاضِلِهَا عَلَی أَتَمِّ الطَّهُورِ وَ أَسْبَغِهِ ، وَ أَبْیَنِ الْخُشُوعِ وَ أَبْلَغِهِ . وَ وَفِّقْنَا فِیهِ لِأَنْ نَصِلَ أَرْحَامَنَا بِالْبِرِّ وَ الصِّلَةِ ، وَ أَنْ نَتَعَاهَدَ جِیرَانَنَا بِالْإِفْضَالِ وَ الْعَطِیَّةِ ، وَ أَنْ نُخَلِّصَ أَمْوَالَنَا مِنَ التَّبِعَاتِ ، وَ أَنْ نُطَهِّرَهَا بِإِخْرَاجِ الزَّکَوَاتِ ، وَ أَنْ نُرَاجِعَ مَنْ هَاجَرَنَا ، وَ أَنْ نُنْصِفَ مَنْ ظَلَمَنَا ، وَ أَنْ نُسَالِمَ مَنْ عَادَانَا حَاشَی مَنْ عُودِیَ فِیکَ وَ لَکَ ، فَإِنَّهُ الْعَدُوُّ الَّذِی لَا نُوَالِیهِ ، وَ الْحِزْبُ الَّذِی لَا نُصَافِیهِ . وَ أَنْ نَتَقَرَّبَ إِلَیْکَ فِیهِ مِنَ الْأَعْمَالِ الزَّاکِیَةِ بِمَا تُطَهِّرُنَا بِهِ مِنَ الذُّنُوبِ ، وَ تَعْصِمُنَا فِیهِ مِمَّا نَسْتَأْنِفُ مِنَ الْعُیُوبِ ، حَتَّی لَا یُورِدَ عَلَیْکَ أَحَدٌ مِنْ مَلَائِکَتِکَ إِلَّا دُونَ مَا نُورِدُ مِنْ أَبْوَابِ الطَّاعَةِ لَکَ ، وَ أَنْوَاعِ الْقُرْبَةِ إِلَیْکَ . اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَذَا الشَّهْرِ ، وَ بِحَقِّ مَنْ تَعَبَّدَ لَکَ فِیهِ مِنِ ابْتِدَائِهِ إِلَی وَقْتِ فَنَائِهِ مِنْ مَلَکٍ قَرَّبْتَهُ ، أَوْ نَبِیٍّ أَرْسَلْتَهُ ، أَوْ عَبْدٍ صَالِحٍ اخْتَصَصْتَهُ ، أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَهِّلْنَا فِیهِ لِمَا وَعَدْتَ أَوْلِیَاءَکَ مِنْ کَرَامَتِکَ ، وَ أَوْجِبْ لَنَا فِیهِ مَا أَوْجَبْتَ لِأَهْلِ الْمُبَالَغَةِ فِی طَاعَتِکَ ، وَ اجْعَلْنَا فِی نَظْمِ م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□الدعاء الرابع و الاربعون□ (وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ إِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَان
َنِ اسْتَحَقَّ الرَّفِیعَ الْأَعْلَی بِرَحْمَتِکَ . اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ جَنِّبْنَا الْإِلْحَادَ فِی تَوْحِیدِکَ ، وَ الْتَّقْصِیرَ فِی تَمْجِیدِکَ ، وَ الشَّکَّ فِی دِینِکَ ، وَ الْعَمَی عَنْ سَبِیلِکَ ، وَ الْإِغْفَالَ لِحُرْمَتِکَ ، وَ الِانْخِدَاعَ لِعَدُوِّکَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ إِذَا کَانَ لَکَ فِی کُلِّ لَیْلَةٍ مِنْ لَیَالِی شَهْرِنَا هَذَا رِقَابٌ یُعْتِقُهَا عَفْوُکَ ، أَوْ یَهَبُهَا صَفْحُکَ فَاجْعَلْ رِقَابَنَا مِنْ تِلْکَ الرِّقَابِ ، وَ اجْعَلْنَا لِشَهْرِنَا مِنْ خَیْرِ أَهْلٍ وَ أَصْحَابٍ . اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ امْحَقْ ذُنُوبَنَا مَعَ امِّحَاقِ هِلَالِهِ ، وَ اسْلَخْ عَنَّا تَبِعَاتِنَا مَعَ انْسِلَاخِ أَیَّامِهِ حَتَّی یَنْقَضِیَ عَنَّا وَ قَدْ صَفَّیْتَنَا فِیهِ مِنَ الْخَطِیئَاتِ ، وَ أَخْلَصْتَنَا فِیهِ مِنَ السَّیِّئَاتِ . اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ إِنْ مِلْنَا فِیهِ فَعَدِّلْنَا ، وَ إِنْ زُغْنَا فِیهِ فَقَوِّمْنَا ، وَ إِنِ اشْتَمَلَ عَلَیْنَا عَدُوُّکَ الشَّیْطَانُ فَاسْتَنْقِذْنَا مِنْهُ . اللَّهُمَّ اشْحَنْهُ بِعِبَادَتِنَا إِیَّاکَ ، وَ زَیِّنْ أَوْقَاتَهُ بِطَاعَتِنَا لَکَ ، وَ أَعِنَّا فِی نَهَارِهِ عَلَی صِیَامِهِ ، وَ فِی لَیْلِهِ عَلَی الصَّلَاةِ وَ التَّضَرُّعِ إِلَیْکَ ، وَ الْخُشُوعِ لَکَ ، وَ الذِّلَّةِ بَیْنَ یَدَیْکَ حَتَّی لَا یَشْهَدَ نَهَارُهُ عَلَیْنَا بِغَفْلَةٍ ، وَ لَا لَیْلُهُ بِتَفْرِیطٍ . اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْنَا فِی سَائِرِ الشُّهُورِ وَ الْأَیَّامِ کَذَلِکَ مَا عَمَّرْتَنَا ، وَ اجْعَلْنَا مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ، وَ الَّذِینَ یُؤْتُونَ مَا آتَوْا وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ ، أَنَّهُمْ إِلَی رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ ، وَ مِنَ الَّذِینَ یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ وَ هُمْ لَهَا سَابِقُونَ . اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، فِی کُلِّ وَقْتٍ وَ کُلِّ أَوَانٍ وَ عَلَی کُلِّ حَالٍ عَدَدَ مَا صَلَّیْتَ عَلَی مَنْ صَلَّیْتَ عَلَیْهِ ، وَ أَضْعَافَ ذَلِکَ کُلِّهِ بِالْأَضْعَافِ الَّتِی لَا یُحْصِیهَا غَیْرُکَ ، إِنَّکَ فَعَّالٌ لِمَا تُرِیدُ . @mohamad_hosein_tabatabaei
□○تلاش برای شروع خوب سال○□ □روایات زیادی داریم که: «ماه رمضان اول سال است و این که اگر این ماه سالم شد تمام سال بسلامت خواهد ماند.» انسان بیدار تأثیر کارهای خود را در حالات و خواسته هایش دیده و بجهت این که ماه رمضان اول سال بوده و خیر و شرّ در آن مقدّر می شود، می داند که عمل او در این ماه تأثیر بزرگی در تمام جوانب زندگیش دارد، بخصوص در رزق و اجل او، و توفیق انجام خیرات و عبادات. و همینطور تأثیر اول این ماه را نسبت به بقیه این ماه می داند. بهمین جهت مراقبین اهمیت زیادی به اعمالی که در این روز وارد شده، می دادند. بخصوص دعایی طولانی که مختص به این روز است. این دعا در «اقبال» از «تلّعکبریّ» با مستند کردن آن به امام صادق علیه السّلام نقل شده است. دعایی است بزرگ، شامل تمام مطالب دین، دنیا و آخرت. ولی آنچه مهم است کوشش در بدست آوردن شرایط دعا و ادای حق این دعاست. و به جان خود قسم کسی حق این دعا را نمی فهمد، مگر این که تلاش و اهمیت او برای تکمیل شرایط و اخلاص در آن، بیشتر شده، و مقدار محبت کسی که این دعا و امثال آن را به ما یاد داده، می فهمد، و قدر نعمت الهی معصومین علیهم السّلام را خواهد دانست. زیرا اگر آموزش آنان نبود، از کجا ادب سخن گفتن با خدای متعال را، آنگونه که شایسته است یاد می گرفتیم. و چطور می فهمیدیم که چگونه با خدا سخن گفته و با او مناجات نماییم، از او خواسته و شکر او را بجا آوریم، که او راضی باشد. و از کجا مقدار ناتوانی و تقصیر خود را در رعایت مراسم بندگی او می فهمیدیم. در عوالم نادانی و گمراهی باقی مانده و با چارپایانی که هلاک شدند هلاک می شدیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○توسل در شب اول○□ □مهمترین کاری که سالک باید انجام دهد، این است که در شب اول ماه به یکی از معصومین که حامی و نگهبان آن شب است مراجعه، و با چهره آبرومند و نورانی او نزد پروردگارش، به درگاه خدا روی آورد - زیرا چهره تاریک و بی آبروی او شایستگی رو نمودن به درگاه مقدس پروردگار بزرگ و زیبا را ندارد - و باید برای شفاعت نمودن و پناه دادن، خیلی از او خواهش نموده و توسل کاملی به او پیدا نماید، و آنقدر به درگاه او تضرع و گریه و زاری کند، تا او را پذیرفته و برای او وساطت نماید، و برای اینکه خداوند او را پذیرفته و او را موفق به انجام اعمالی که دوست دارد و خوشنودی او در آن است، بگرداند، به درگاه خداوند تضرع نماید. زیرا او کریم است و کریمها را رد نمی کند، بخصوص اولیایی که آنها را درهای رحمت خود و علامت راهنمایی خلقش قرار داده، و با کرامت خود تربیت و آنان را به پناه دادن پناه جویان امر نموده است. سالک می تواند با یک ساعت توسل بهمراه خوش زبانی به سعادتی برسد که با عبادت یک سال نتوان به آن رسید. بنابراین فرصت را غنیمت شمار و بعد از عرض سلام و درود و ثنا و بزرگداشت آنان به درگاه آنان عرض کن: «مولایم در این شب تو حامی امت و نگهبان آنانی. تویی برترین مخلوقات. پذیرایی از میهمان را دوست داشته و از جانب خدای بزرگ مأمور به پناه دادن می باشی. بنده تو، میهمان خدا و میهمان تو و پناه جوی از خدا و تو است. بنده ات را پناه ده و حمایتش نما. و پذیرائی خود را در این شب، وارد نمودن من در قصد و اراده و حزب خود، و در دعا و حمایت و شفاعت و ولایت و شیعیانت قرار ده. و به درگاه خدا تضرع نموده تا با عفو عالی و پذیرش و خوشنودیش با من رفتار نماید، و نگاه رحمتی به من نماید که بعد از آن خشمی نبوده و مرا به شیعیان مقرّب و دوستان سابق شما ملحق نماید. زیرا شفاعت تو را بخاطر مقام ارجمندی که نزد او داری رد نمی کند. پس بحق این مقامی که خداوند به تو عنایت فرموده است از تو می خواهم، مولایم که آنچه از تو خواستم به من ارزانی داشته و بمقدار کرامتت بیش از آن عنایت کنی. آقایم به حقارت، خواری و بد حالیم نگاه نکن، چون کریمان در پذیرایی از میهمان هیچکدام از عطایای خود را بزرگ ندیده، و کرامت و عطایای خود را با میهمان و درخواست کننده، اندازه گیری نمی کنند. زیرا عطا باندازه عطا کننده و پذیرایی باندازه میهماندار است. سرورانم شمایید که به کریمان، آداب کرامت، و به بخشندگان خوی سخاوت و بلند نظری آموختید. اگر بخشش ذکر شود، شما اول و آخر آن و اصل و فرع و پایان آن و اگر کرم گفته شود، شما معدن و جایگاه آن می باشید، خواهنده از شما، رد نمی شود و آرزومند از شما نا امید نمی گردد. سرورانم شما فرمودید: نیکی مانند باران به نیکوکار و بدکار می رسد. پس مرا از ابرهای رأفت خود محروم نفرمایید، باران رحمت شما بر من نیز ببارد که من گرسنه جود و تشنه کرم شما هستم. راضی نشوید که میهمان شما شب را در خانه شما گرسنه و تشنه بخوابد. شما، آقایم اگر مرا از پذیرایی خود محروم نمایی شب را در حمایت شما، گرسنه خوابیده و به هلاکت می رسم. تو هرگز با میهمان خود چنین رفتار نمی نمایی، هرگز.» خلاصه این که باید کاملا حواسش را جمع کند تا در خواستن ترحم و شفاعت و بریدن از غیر آنان بخوبی خوش زبانی نموده و با کمال جدیت در بدست آوردن عطوفت و خوشنودی آنان تلاش کند تا با عمل یک ساعت به سعادت یک سال و با تلاشی کم به فضل زیادی برسد. و آنگاه در هر روز و شب و در صبح و مغرب، بوسیله سلام دادن و درخواست رحمت آنان با گوشه ای از آنچه در اینجا ذکر کردیم این توسل را با نگهبانش محکم نماید. @mohamad_hosein_tabatabaei
□هر طپش میل تشنگی دارد هر که در راه سید الشهداست ماهِ «مهمانی» و «عطش» یعنی رمضان ماه سید الشهداست @mohamad_hosein_tabatabaei
□○آثار روزه در حدیث معراج○□ □نتیجۀ روزه کم‌خوری و کم‌گویی است و آن حکمت به ارمغان می‌آورد و حکمت معرفت را در پی دارد و معرفت یقین را... □در حدیث معراج خداوند پرسیدند: ای احمد! آیا آثار روزه را می‌دانی؟ □پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم پاسخ دادند: خیر. : □نتیجۀ روزه کم‌خوری و کم‌گویی است و آن حکمت به ارمغان می‌آورد و حکمت معرفت را در پی دارد و معرفت یقین را... □وقتی که بنده‌ای به یقین رسید، باکی ندارد که چگونه روزگار را سپری کند، در سختی یا آسانی و این مقام خوشنودهاست... □و هر کس طبق خوشنودی من رفتار کند، سه خصلت را به او می‌دهم: ○شکری که نادانی همراه آن نباشد، ○یادی که فراموشی نداشته باشد، ○دوستی‌ای که دوستی من را بر دوستی با آفریدگانم ترجیح دهد. □هنگامی که او من را دوست داشت، من هم او را دوست خواهم داشت؛ □دوستیِ او را در دل بندگانم انداخته و چشمِ قلب او را به عظمت جلالم می‌گشایم و علم آفریدگانم را از او پنهان نمی‌دارم؛ □در تاریکی شب و روز با او مناجات می‌کنم تا آنجا که سخن گفتن و همنشینی او با بندگانم قطع شود و کلام خود و فرشتگانم را به گوش او می‌رسانم و اسراری را که از بندگانم پنهان کرده‌ام برای او آشکار می‌کنم. □عقل او را غرق در شناخت خود کرده و درک او را بالا می‌برم؛ □مرگ را بر او آسان می‌کنم تا وارد بهشت شود و وقتی که ملک‌الموت او را ملاقات کند، به او می‌گوید: □خوشا به حالت! خداوند مشتاق تو است ... □خداوند می‌گوید: این بهشت من است، در آن بخرام و خوش باش و در همسایگی من ساکن شو. □روح انسان می‌گوید: خدایا خود را به من شناساندی و با این شناخت از جمیع آفریدگانت بی‌نیاز شدم. قسم به عزّت و جلالت اگر خوشنودی تو در این است که قطعه قطعه شده یا هفتاد بار به بدترین شکل کشته شوم خوشنودی تو برای من دوست داشتنی‌تر است.... □آنگاه خدای متعال می‌فرماید: به عزّت و جلالم سوگند، هیچگاه مانعی بین خود و تو قرار نمی‌دهم؛ تا هر وقت خواسته باشی بر من وارد شوی؛ که با دوستان خود چنین کنم‌. □○المراقبات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○دعای پر فضیلت هنگام افطار○□ □رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم به اميرالمؤمنين علی عليه‌ السّلام فرمودند: □اباالحسن! ماه رمضان نزديك شده است، قبل از افطار دعا كن، جبرئيل پيش من آمد و گفت: يا محمّد! كسى كه در ماه رمضان با اين دعا، قبل از افطار دعا كند، خداوند دعاى او را مستجاب، نماز و روزۀ او را قبول و ده دعاى او را مستجاب می‌كند، گناه او را بخشيده، غم و غصۀ او را از بين برده، گرفتاری‌هايش را برطرف كرده، حاجات او را برآورده نموده، او را به مقصودش رسانيده، عمل او را با عمل پيامبران و صدّيقين بالا برده و در روز قيامت چهرۀ او درخشان‌تر از ماه شب چهارده خواهد بود. گفتم: چه دعايى است؟ جبرئيل گفت: □اللَّهُمَّ رَبَّ النُّورِ العَظيمِ وَ رَبَّ الكُرسِيِّ الرَّفيعِ وَ رَبَّ البَحرِ المَسجُورِ وَ رَبَّ الشَّفعِ الْكَبيرِ وَ النُّورِ الْعَزيزِ وَ رَبَّ التَّوْرَاةِ وَ الْإِنجيلِ وَالزَّبُورِ وَالْفُرقَانِ الْعَظیمِ □أنْتَ إِلَهُ مَنْ فی‌السَّماوَاتِ وَ إِلَهُ مَنْ فی الْأَرضِ لَا إِلَهَ فيهِمَا غَيرُكَ □و أَنْتَ جَبَّارُ مَن فی‌السَّماواتِ وَ جَبَّارُ مَن فی‌الْأَرضِ لَا جَبَّارَ فیهِمَا غَيرُكَ □و أَنْتَ مَلِكُ مَن فی‌السَّمَاواتِ وَ مَلِكُ مَن فی‌الْأَرْضِ لَا مَلِكَ فيهِمَا غَيرُكَ □أسْأَلُكَ بِاسمِكَ الْكَبيرِ وَ نُورِ وَجهِكَ الْكَريمِ وَ بِمُلكِكَ الْقَديمِ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا حَیُّ يَا قَيُّومُ يَا حَیُّ يَا قَيُّومُ □أسأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذی أَشْرَقَ بِهِ كُلُّ شَيْ‏ءٍ وَ بِاسْمِكَ الَّذِي أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمَاواتُ وَ الْأَرضُ وَ بِاسمِكَ الَّذِی صَلَحَ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ بِهِ يَصلُحُ الْآخَرُونَ □یا حَيّاً قَبْلَ كُلِّ حَيٍّ وَ يَا حَيّاً بَعْدَ كُلِّ حَيٍّ يَا حَيُّ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ □واغْفِرلی ذُنُوبِی وَاجْعَل لِی مِنْ أَمری يُسْراً وَ فَرَجاً قَرِيباً □وثَبِّتْنی عَلی دِينِ مُحمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ وَ عَلی هُدَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيهِ وَ عَلیهِمُ السَّلَامُ □واجعَلْ عَمَلی فی الْمَرفُوعِ الْمُتَقَبَّلِ وَ هَبْ لی كَما وَهَبتَ لِأَوْلِيَائِكَ وَ أَهْلِ طَاعَتِكَ □فاِنِّی مومِنٌ بِكَ وَ مُتَوَكِّلٌ عَلَيكَ مُنِيبٌ إِلَيكَ مَعَ مَصيری إِلَيْكَ وَ تَجمَعُ لی وَ لِأَهلی وَ لِوُلْدِی الْخَيْرَ كُلَّهُ □و تَصرِفُ عَنِّی وَ عَنْ وُلْدِی وَ أَهْلی الشَّرَّ كُلَّهُ □أنْتَ الْحَنّانُ الْمَنّانُ بَديعُ السَّمواتِ وَ الْأرضِ □تُعطِی الْخَيْرَ مَن تَشَاءُ وَ تَصرِفُهُ عَمَّن تَشَاءُ □فامْنُن عَلیَّ بِرَحمَتِكَ یا أرحَمَ الرَّاحِمِينَ. □خدايا! اى پروردگار نور عظیم و اى پروردگار کرسی بلند و اى پروردگار درياى خروشان و اى پروردگار شفع بزرگ و نور ارجمند و اى پروردگار تورات و انجيل و زبور و قرآن عظيم □توئى‏ معبود هر كه در آسمان‌هاست و معبود هر كه در زمين است و جز تو معبودى در ميان آن‌ها نيست، □و توئى غالب بر هر كه در آسمان‌ها و هر كه در زمين است و جز تو غالبی در ميان آن‌ها نيست □و تویى فرمانروای هر كه در آسمان‌هاست و فرمانروای هر كه در زمين است و جز تو فرمانروایی در ميان آن‌ها نيست □از تو می‌خواهم به حقّ نام بزرگ و نور ذات بزرگوارت، و عظمت و پادشاهى ديرينه‌‏ات، اى زنده و اى پاينده، اى زنده و اى پاينده، اى زنده و اى پاينده □و از تو می‌خواهم به حقّ آن نامت كه هر چيز بدان پرتو گرفت، و بدان نامت كه آسمان‌ها و زمين بدان روشن گشت، و بدان نامت كه پيشينيان بدان شايستگى يافتند و پسينيان بدان شايسته گردند □اى زنده پيش از هر زنده، و اى زنده پس از هر زنده، معبودى جز تو نيست، درود فرست بر محمّد و خاندان محمّد □و بيامرز گناهان مرا و در كار من آسانى و گشايشى نزديك مقرّر فرما □و مرا بر دين محمّد و خاندان محمّد و بر هدايت محمّد و خاندان محمّد و بر راه و روش محمّد و خاندان محمّد كه درود بر او و آنان باد پا برجا و ثابت قدم بدار □و عمل و كردار مرا در فراز جايگاه پذيرفته قرار ده، و به من ببخشاى چنانچه به دوستان و اهل طاعت بخشیده‌ای □زيرا من به تو ايمان دارم و بر تو توكل می‌كنم، و به سوی تو انابه می‌كنم با اينكه بازگشتم بسوى توست، و هر آنچه خير و خوبى است همه را براى من و پدر و مادر و خاندان و فرزندانم گرد آور □و هر آنچه بدى است همه را از من و پدر و مادر و خاندان و فرزندانم برگردان □و تو بسیار مهربان و نعمت بخش، پديدآورندۀ آسمان‌ها و زمين هستی □عطا می‌کنی خير را به هر كه خواهى، و دور بگردانى آن را از هر كه خواهى □پس با رحمت خويش بر من منّت گذار، اى مهربان‌ترين مهربانان. □منبع: @mohamad_hosein_tabatabaei
□روزه به معنی محروم کردن خود از همه چیز به طور مطلق نیست، بلکه تنها امساک از مفطرات، آن هم از اذان صبح تا اذان مغرب است. در همین فاصله هم خیلی کارها، مثل خوابیدن، روزه را باطل نمی‎کند. دوست اهل بیت علیهم السّلام در دنیا صائم است؛ یعنی یک مقدار لبِ خواسته‎هایش را تو می‎گذارد، لبِ قبایش را تو می‎گذارد که به زمین نکشد و گرد و خاک نکند، یعنی بیش از نیاز واقعی‌اش در دنیا نمی‎خواهد، نه این‎ که مطلقاً از دنیا استفاده نکند. اگر این روزه‎ی مَجاز را مراعات کند، به حقیقت روزه یعنی به امیرالمؤمنین علیه السّلام راه پیدا می‎کند. همه‎ی اعمال عبادی که انجام می‎دهیم، در آغاز راه مَجاز است، ولی اگر حقّش را ادا کنیم، از حقیقت سر در می‎آورد؛ روزه به علی علیه السّلام می‎رسد و نماز به پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم. رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در رابطه با آیه‎ی اِستَعینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلوةِ: از صبر (روزه) و نماز استعانت بجوئید، فرمودند: یا عَلی أنتَ الصَّومُ وَ أنَا الصَّلوةُ: ای علی تو روزه‎ای و من نمازم. □مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی□ □●مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
: □عده ای از لغويون در مورد لغت "رمضان" ميگويند در هرکلمه ای که حروف "ر م ض" به کار رفته باشد، معنای حرارت از آن استفاده ميشود. حال باید بررسی شود رابطه ماه رمضان و معنای حرارت چیست؟ یکی از احادیث شریفه این معنا را بیان میکند و میفرماید: "سمي رمضان رمضان لانه يحرق الذنوب " ماه رمضان ، رمضان نامیده شد چرا که گناهان را میسوزاند و آن را ازبین میبرد. از تمام لحظات این ماه مبارک باید استفاده کنیم ان شاءالله. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 1-6 آل عمران ، قسمت دوم بخش دوم ● معناى ((فرقان )) و موارد استعمال آن در قرآن مجيد2⃣ إِنَّ
آیات 1-6 آل عمران ، قسمت دوم بخش سوم ● شادى و غم ، رنج و راحت دائر مدار طرز فكر آدمى است حال ببينيم از آيات قرآنى ، درباره عذاب ، چه معنايى را استفاده مى كنيم ؟ قرآن كريم زندگانى كسانى را كه پروردگار خود را فراموش ‍ كرده اند هر قدر هم زندگى بسيار وسيعى داشته باشند زندگانى بسيار تنگ و سختى مى داند و مى فرمايد: ((و من اعرض عن ذكرى فان له معيشة ضنكا)). و باز قرآن كريم مال و اولاد را كه در نظر ما نعمت گوارا مى آيد، عذاب خوانده ، مى فرمايد: ((و لا تعجبك اموالهم و اولادهم ، انما يريد اللّه ان يعذبهم بها، فى الدنيا و تزهق انفسهم و هم كافرون )). و حقيقت امر همانطور كه بيان اجمالى آن در تفسير آيه : ((و قلنا يا آدم اسكن انت و زوجك الجنة )) گذشت ، اين است كه مسرت و اندوه و شادى و غم و رغبت و نفرت و رنج و راحت آدمى داير مدار طرز فكر آدمى در مسأله سعادت و شقاوت است . ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 14 اين اولا، و در ثانى سعادت و شقاوت و آن عناوين ديگرى كه همان معنا را مى رساند، به اختلاف موردش مختلف مى شود، سعادت و شقاوت روح ، امرى است و سعادت و شقاوت جسم ، امرى ديگر، و همچنين سعادت و شقاوت انسان ، امرى است و سعادت و شقاوت حيوان امرى ديگر، و به همين مقياس . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○گزیده‌ای از پرسش‌ها و پاسخ‌ها از محضر ○□ □ : شخصی که ایمان بسیار ضعیف دارد، چگونه اراده را قوی کند تا هر کاری را انجام ندهد و حتی بتواند از کارهایی که خارج از اختیار است جلوگیری کند. □ : بسمه‌تعالی، آنچه در تحت اختیار اوست، اختیاراً خلاف رضای خدا را به‌جا نیاورد، همین راهِ نجات است. □○به‌سوی محبوب، ص۷۶○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□تا در عادت هستيم چه در عرفان نظرى باشد به كنه معارف راه پيدا نمى كنيم و چه در عرفان عملى باشد به لقاءالله وصول نمى يابيم، لذا همان گونه كه در راه تحصيل و سير علمى، شهر و روستا و محيط و فاميل و رفت و آمدها را ترك كرديد تا توحد يافتيد و در حال پيشروى هستيد، در سير عملى نيز همين خروج از عادت و توحد لازم است. □اگر چه اين سير علمى نيز خودش يك نوع سير عملى و رياضت شرعى است ولى آن سير عملى به جهت ديگرى مدنظر است. □●دروس شرح فصوص الحکم قیصری علامه حسن زاده آملی●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی □بسیار خوب، نمازت را بخوان، در آغاز شب هم به استراحت بپردا
□اگر می خواهی، اگر به حقیفت تشنه ی این گونه فانی شدن هستی، البته راهش هم سنگین است. برنامه هایش نیز سنگین است. باید در این اطاعت و ترک معصیت، صبر کنی، که مصداق آیه ی شریفه ی: 《ان الله مع الصابرین》شوی.(۲۳) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی □اگر می خواهی، اگر به حقیفت تشنه ی این گونه فانی شدن هستی،
□این معیّت حق متعال با صبر کنندگان،به این علت است، که مقام (صبر) سخت است،مقام (رضا)نیز سخت است،اما در برخی از جهات مقام صبر سخت تر است، به همین دلیل در چند جای قران،خداوند متعال فرموده است:( انَّ اللهَ مع الصّابرین)؛ ما با صابرانیم.اما گاهی صبر،در حد صبر کردن شخص برای از دست دادن و از دنیا رفتن جوانش می باشد،در هفته ی اول کمی اشک می ریزد و بر سر میزند،اما به تدریج فراموشی به او روی می آورد،که می گوییم:(فلانی در مصیبت صبر کرد)،اما این کجا و کار اویس قرن کجا؟ این کجا و کار امام زین العابدین (علیه السلام) کجا؟ از اول شب تا نزدیکی سحر در نماز است،سپس در نزدیکی سحر به این دعای با عظمت می افتد که ما فقط بخواهیم آن را بخوانیم ، البته اگر بخواهیم سریع بخوانیم،حدود یک ساعت ونیم یابیشتر طول می کشد! و هرشب این دعا را نجوا می فرمودند، آن هم نه فقط لقلقه ی زبان ،بلکه با تن لرزان، و به تعبیر خود حضرت (علیه السلام) :{ چگونه انسان در پیشگاه خدا باشد و خائف نباشد؟} تمام بدن حضرت در لرزه است،(...کان أعضاؤهُ تر تعد من خشیة اللّه) در چنین حالتی متن دعا، از قلب و بطون حضرت بر می خیزد.(۲۴) @mohamad_hosein_tabatabaei
□اگر بخواهید به جايی برسيد، با کار حوزه و دانشگاه مشکلتان حل نمی شود. اين فقط به شما علم می دهد، آن که مشکل شما را حل می کند سجاده نماز شب است. □اگر خواستیم ببینیم آیا با خدا مأنوسیم یا نه، باید ببینیم از خواندن قرآن كه سخن خدا با ماست و از خواندن نماز كه سخن ما با خداست، احساس ملال می‌كنیم یا احساس نشاط؟ □●آیت الله از تلامذه علامه طباطبایی●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○" افتخارات كودكانه "○□ □توانگر زاده ای را دیدم بر سر گور پدر نشسته و با درویشْ بچه ای مناظره درپیوسته که: صندوق تربت پدرم سنگین است و کُتّابه رنگین و فرش رُخام انداخته و خشت پیروزه در او بکار برده، به گور پدرت چه ماند، خشتی دو فراهم آورده و مشتی دو خاک بر آن پاشیده. درویش پسر این بشنید و گفت: تا پدرت زیر آن سنگهای گران بر خود بجنبیده باشد پدر من به بهشت رسیده بود. □○برگرفته از کتاب " در صحبت سعدی " اثر حسین الهی قمشه ای○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
○جلسه اول○ □اکثر دعاها با اسم شریف الله آغاز می‌شود. الله جامع همه‌ی اسماء و به تعبیری قبله‌ی اسماء الله است و همه‌ی اسماء شئون الله هستند. الله اسم جامعی است که مستجمع همه‌ی اسماء بی منتهای حق متعال است. اسماء الله هم به حیث تعداد و هم به حیث حقیقت بی‌منتها هستند. اسماء خدا محدودیتی ندارند، هر اسمی در تمام موجودات حضور دارد؛ «فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» (بقره/۱۱۵). به هر سو بنگریم وجه خداست لذا هر موجودی وجه الله است و جمیل است. اگر بخواهیم همه‌ی این اسماء بی‌نهایت را با هم و یکجا در یک اسم گفته باشیم، آن اسم جامع الله جل جلاله است. کلید فهم دین و معارف فهم اسماء الله است. □حق متعال خطاب به پیغمبر صلی الله علیه و آله می‌فرماید «قَدْ نَرَىٰ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ حَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ» (بقره/۱۴۴). این آیه خیلی لطیف است. می‌فرماید ما توجه تو را به سمت سماء، به سمت سماء جمعی و مقام وحدت صرف دیدیم. دیدیم که تو به مقام اسم جامع نظام هستی و بلکه بالاتر، به اسم هو توجه داری پس اجازه می‌دهیم که روی خودت را به سمت قبله‌ای که مورد رضایت توست بازگردانی، همان قبله‌ای که به وفق عین ثابته‌ی توست. عین ثابته‌ی تو اسم جامع الله است لذا «فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا». فقط پیغمبر بزرگوار اسلام و اهل‌بیت علیهم السلام هستند که می‌توانند به آن قبله‌ی اتمّ توجه کنند. □من و شما هم «قِبْلَةً تَرْضَاهَا» داریم. هر کدام از من و شما به سمت قبله‌‌ای که بر وفق عین ثابته‌ی ما است برمی‌گردیم. چه بخواهیم چه نخواهیم، ما رو به قبله‌ی خودمانیم. چرا باید کسی را که قبله‌اش دنیاست مذمت کنیم در حالی که او در نمازش رو به دنیا دارد؟ او از این نظام بی‌کران و از این حقایق بی‌منتهای هستی‌ دنیا را طلب کرده لذا چون قبله‌ی او در باطن و در سرّ سویدایش دنیاست پس رو به دنیا نماز می‌خواند؛ ببین در نماز خیال تو کجا می‌رود، قبله‌ی تو همان سو است. منظور از این نماز هم این است که روی دل شخص به کدام سمت است. «الَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ» معنایش این نیست که عده‌ای صبح تا شب دارند نماز می‌خوانند بلکه نکته این است که روی دل این افراد دائما به سمت حق متعال است. از آنجاییکه الله اسم جامع است و همه‌ی اسماء را در خود دارد، باید بدانی در هر صورت اگر طالب هر اسمی باشی، در واقع الله در قبله‌ی تو است. قبله‌ی شخصی اسم القریب و قبله‌ی شخص دیگری اسم البعید حق متعال است لذا در بُعد است ‌و به امور پست توجه دارد و با آن نیز دلخوش است؛ «كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ». هر مخلوقی قبله‌ی خودش را دوست دارد. هر مخلوقی فطرتا به سمت قبله‌ی خودش نماز می‌خواند و هیچ کس نیز از این گریزی ندارد. □«فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ»، پس روی خودت را به جهت مسجد الحرام بازگردان. مسجد الحرام در ظاهر مظهر اسم جامع الله است، نشان است که ره گم نکنی. در ادامه می‌فرماید «وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ». این «حَيْثُ مَا كُنتُمْ» یعنی ببین تو خواهان چه اسمی هستی؟ چه اسمی بر تو غلبه دارد؟ در کدام حیث وقوف داری؟ در اسم الرحیم توقف کرده‌ای؟ در مرتبه‌ی اسم العلیم حق متعال ایستاده‌ای؟ در اسم المضل و الضّار؟ هر جا که هستید و وقوف کرده‌اید، شما نیز «فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَه». این ضمیر «ه» را می‌توان به همان ناحیه‌ای که شخص در آنجاست نسبت داد. این یک معناست که اگر در اسمی از اسماء الله هستید رویتان را به همان اسم برگردانید و چنین نیز هست. در عالم می‌بینیم که هر انسانی و هر مخلوقی رب خودش را طالب است. «وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ» (هود/۱۱۸). این اختلاف هم برداشته شدنی نیست و زیر سر همین اسم جامع الله است. تفسیر دیگر از ضمیر «ه» در شَطْرَهُ این است که تو به سمت هر اسم از اسماء جزئی که هستی، رویت را به سمت اسم جامع الله برگردان چرا که هیچ کدام از اسماء جزئی و کلی منعزل از اسم جامع الله نیستند لذا وقتی شخص بیمار می‌گوید یا الله کأنه می‌گوید یا شافی، کسی که بدهکار است و می‌گوید یا الله کأنه می‌گوید یا غنی و... 👇👇👇👇👇
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#شرح_دعای_سحر ○جلسه اول○ □اکثر دعاها با اسم شریف الله آغاز می‌شود. الله جامع همه‌ی اسماء و به تعبی
👆👆👆👆👆 □همه رو به الله دارند اما یکی رو به قبله‌ی هو می‌کند، دیگری رو به الله دارد، دیگری به الرحمن و شخص دیگری به الرحیم رو می‌کند و همینطور به اسماء جزئی تر. از آن سو کفار نیز به اسم مضل و ضارّ و... رو می‌کنند. هر موجودی قبله‌ی خود را بر اساس تنزلی از اسم جامع الله قرار داده است که فرمود «وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا»؛ هر وجهی رو به اسم متناسب با خودش دارد. پیرامون اسماء الله حقایقی هست که خوف بیان آن را داریم. فهم برخی مطالب کمی سنگین است... □شیطان کیست؟ ریشه‌ی کلمه‌ی شیطان از ریشه‌ی شَطَنَ است. به چاه خیلی عمیق شطون می‌گویند. همچنین آرزوی شطون نیز معنای نیتی دارد که خیلی دور و دراز است. شطن به معنای بند و طناب نیز هست که شیطان بر گردن افراد طناب و زنجیر می‌اندازد. چرا باید در مورد شیطان به اسم جامع الله استعاذه کنیم نه بر اسمی خاص؟ شیطان چه قدرتی دارد؟ دلیلش این است که وقتی شیطان شما را فریب داد، شما نمی‌دانی که کهف شما برای استعاذه، کدام یک از اسماء الله است. حال که نمی‌دانی، وقتی بگویی یا الله، آن اسمی که باید به او پناه ببری در الله موجود است؛ مثلا وقتی دچار جهل هستی، اگر بگویی اعوذ بالله در واقع گفته‌ای اعوذ بالعلیم. نکته‌ی دیگر این است که کار شیطان دور کردن است. کار او ایجاد بُعد است تا شما را از همه‌ی اسماء الله دور کند. اسماء الله سپر ما در برابر شیطان هستند. شما اگر مظهر هر اسمی شدی، آن اسم سپر تو است. چون شیطان می‌تواند روی ما را از هر اسمی برگرداند لذا باید به اسم جامع الله پناه ببریم. □در هنگام خواندن قرآن باید از شیطان به الله پناه ببریم. چرا؟ چون قرآن مقام جمعی است و انسان را به وحدت می‌برد. قرآن انسان را به مقام شهود می‌رساند. قرآن انسان را به مقام شهود می‌رساند‌؛ علامه طباطبایی فرمود اکثر عارفان یا در حین قرآن خواندن به شهود حق متعال رسیدند یا در روضه و گریه بر اباعبدالله الحسین علیه السلام. شما در روضه به مقام وحدت می‌رسی. اینجاست که در حدیث ام ایمن می‌فرماید شیطان به روضه‌ی اباعبدالله راهی ندارد. شیطان و جنودش تلاش می‌کنند تا کسی وارد این حصن نشود، شیطان مانع می‌شود که شما قرآن بخوانی، مانع می‌شود که به روضه بروی. اگر قرآن را باز کردی قرآن نور است و باید بگویی اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. اگر وارد روضه شدی دیگر در مقام وحدتی و خیال در آنجا راه ندارد...
...‌ □در تهران در یکی از محله ها و مراکز بزرگ در قسمت شمیران ، ( سید خندان ) نام دارد ، علت نامگذاری این محل به سید خندان ، به خاطر اخلاص و خوش اخلاقی یک نفر سیدی است که سابقا در آنجا بوده و همین نام خاطره نام او را بزرگ کرد که داستانش به ترتیب زیر است . □سابقا بین شمیران و تهران چند فرسخ فاصله بود ، و مسافران آنجا چند ساعت در راه بودند تا به تهران برسند ، در مسیر در وسط راه بین شمیران و تهران ، سیدی بود که شال سبز بر سر می بست و در محلی که حوض و درختان تناوری داشت ، و به اصطلاح قهوه خانه میان راه بود ، با روی گشاده و چهره ای خندان ، به الاغ سوارانی که می آمدند و تشنه بودند آب می داد ، گاهی یک شاهی یا سنار به او می دادند ، آن سید همیشه بشاش و خندان از مسافران استقبال می کرد و به آنها آب می داد و با لبخند این شعر را می خواند : کی میگیه بادمجون باد داره سید جان خوردنش هم بیداد داره سید جان از این رو این محل به طور خود جوش و طبیعی به ( سید خندان ) معروف شد ، اکنون سالها است که آن سید و آن مسافران مرده اند ولی آن محل به همین نام خوانده می شود . تا یادآوری اخلاص و خوش برخوردی و سقایی آن سید صاف دل باشد . ○تو نیکی می کن و در دجله انداز ○که ایزد در بیابانت دهد باز @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 1-6 آل عمران ، قسمت دوم بخش سوم ● شادى و غم ، رنج و راحت دائر مدار طرز فكر آدمى است حال
آیات 1-6 آل عمران ، قسمت دوم بخش چهارم ● سعادت و شقاوت روحى و جسمى ، و اينكه افراد بى خدا در هر حال پريشان روز هستند و انسان دنياپرست و مادى كه هنوز متخلق به اخلاق خدايى نشده و با ادب الهى بار نيامده تنها و تنها كاميابى هاى مادى را سعادت مى داند، و كمترين اعتنايى به سعادت روح و كاميابى هاى معنوى ندارد. قهرا چنين كسى هرچه زور دارد در اين مصرف مى كند كه مال بيشتر و فرزندان (دغلكارتر) و جاه و مقام منيع تر و سلطه و قدرت بيشترى به دست آورد و در آغاز، راه به دست آوردن خالص و بى دردسر آنها را، آرزو مى كند، و اين خيال را در سر مى پروراند كه اين امور، تنعم و لذت خالص است . مادام كه به دست نياورده اينطور خيال مى كند و از نداشتن آن حسرت مى خورد، ولى وقتى بدست مى آورد مى بيند: نه ، آنطور هم كه خيال مى كرده نيست ، اگر يك لذت در آن هست هزار الم و ناراحتى هم همراه دارد، براى اينكه آن طور كه مى پنداشت كامل به تمام معنا نيست بلكه نواقصى دارد، و رفع همان نواقص ، گرفتاريها دارد، و اسبابى مى خواهد، در اينجا بشدت ، دل به آن اسباب مى بندد، ولى وقتى به سراغ اسباب مى رود متوجه مى شود كه آنها هم هيچكاره هستند،در نتيجه يك حسرت ديگر هم از اين بابت بر دلش مى نشيند. آرى او مسبب الاسباب را نيافته و به وى دل نبسته تا همواره و در هر حال دلى آرام ، و در برابر هر مصيبتى تسليتى در داخل جان خود داشته باشد، لذا در برخورد با هر سببى حسرتى ديگر بر دلش مى نشيند. پس افراد مادى و بى خبر از خداى لايزال ، در حسرت بسر مى برند، تا چيزى را ندارند از نداشتن آن حسرت مى خورند، و وقتى به آن دست مى يابند باز متاسف گشته و از آن اعراض نموده چيزى بهتر از آن را مى جويند، تا بلكه با به دست آوردن آن عطش درونى خود را تسكين دهند، حال افراد مادى ، در دو حال (دارايى و ندارى ) چنين است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 و ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□یا أیُّهَا النّاسُ ... □وظُهورَکُم ثَقیلَةٌ مِن أوزارِکُم فَخَفِّفوا عَنها بِطولِ سُجودِکُم □اى مردم! ... پشت هاى شما از بار گناهانتان سنگین است ، پس با طول دادن خود ، آنها را سبک کنید. @mohamad_hosein_tabatabaei