کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️تعالى معنوى و تکامل روحانى مستلزم مراعات امور و انجام اعمالى است که در ای
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۲- درک محضر اولیاء الله و عارفان کامل و اهل یقین، صلحاء، اتقیاء و نیکان عصر خویش. شخص چنانچه بزرگانى از این دست را مىشناسد، در حدّى که مایهى آزار و اذیّت آنان نباشد، هفتهاى را بدون اینکه ساعاتى در حضور آنان باشد، نگذراند.
▪️۳- مطالعهى کتابهایى که در مورد زندگى، احوال، رفتار و سخنان اولیا نوشته شده است و نیز مطالعهى کتبى که خود آن بزرگان نگاشتهاند و آثارى از نور وجودیشان در آنها موجود است و به خوانندهى آنها منتقل مىشود.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۲
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت سوم بخش سوم ● فساد گفته مفسرى ديگر و نيز از بيان ما فساد گفتار آن
آیات18-10 آل عمران ، قسمت سوم
بخش چهارم
● منشاء اشتباه اين مفسران ، غفلت از وجود ارتباط بين تمام اجزاى اين عالم مى باشد.
و اين مفسرين اشتباهشان تنها از اين جا ناشى شده كه در مسأله روابط اشيا و آثار و افعال آنها آنطور كه بايد بحث نكرده اند، در نتيجه خيال كرده اند هر يك از امور كه در اين عالم پديد مى آيد امرى مستقل الوجود از ديگران است ، و ذاتش هيچ ارتباطى به موجودات پيرامونش ، و يا به مجموع موجودات عالم ندارد، نه به آن دسته كه قبل از او بودند، و نه به آنها كه بعد از او خواهند آمد.
نتيجه اين اشتباه اين شده كه هر حادثه را كه در حقيقت نتيجه اسباب و علل ، و مقتضاى اثرى است كه خداى تعالى به آنها داده ، تنها به علت و فاعل مافوق او نسبت دهند، و بگويند فلان عمل كار فلان علت ، و آن ديگر كار آن علت است ، و هيچ ارتباطى بين اين اعمال نيست ، و هيچ رابطه اى بين اثر اين علت با ساير علل نيست و ساير علل هيچ نقش و سهمى در پديد آمدن و بقاى آن ندارند. و خلاصه هر حادثه اى پديد آمده ، سبب خودش مى باشد، اگر ستارگانى در گردشند، و درياهائى در موجند، و كشتى هائى بر آبها در حركتند، و اگر زمينى هست كه موجوداتى را بر دوش خود گرفته ، و اگر گياهانى مى رويند، و حيواناتى مى جنبند، و انسانهائى زندگى مى كنند، و تلاش مى كنند نه رابطه اى روحى و معنوى بين آنها هست ، و نه وحدتى جسمى از ماده و قوه در بين آنها وجود دارد.
و معلوم است چنين پندارى مستلزم يك پندار ديگر است ، و آن اين است ، كه نظير همين بى ارتباطى و جدائى را بين عناوين اعمال و صور افعال يعنى صورت خوب و بد خيال كنند، و چنين پندارند كه خوب و بد و شقاوت و سعادت ، و هدايت ، و ضلالت ، و اطاعت و معصيت ، و احسان و اضرار، و عدل و ظلم ، و امثال اين عناوين هيچ ارتباطى بهم ندارند، و تحقق و وجودشان به هم پيوسته نيست .
و غفلت كرده اند از اينكه اين عالم ، با همه اعيان موجودات و انواع مخلوقات كه در آن است ، تمامى اجزايش به هم مرتبط است ، جزئى از همين عالم است كه مبدل به جزئى ديگر
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 157
مى شود، روزى انسان است و روزى ديگر گياه ، و روزى ديگر خاك بى جان است ، روزى در حال جمع است ، و روزى در حال تفريق ، روزى زنده است و روزى ديگر مرده ، آن روز كه زنده است زندگى او عينا مرگ موجوداتى ديگر است ، روزى نو است و روزى كهنه اما آن روز كه نو است تازگى او عينا فساد اجزائى كهنه و قديم است .
همچنين حوادثى كه پديد مى آيد مانند حلقه هاى زنجير به هم پيوسته است ، هر فرضى كه درباره يك حادثه بكنى در اوضاع حوادث مقارن آن اثر مى گذارد، و حتى در قديم ترين حوادث مفروض جهان مؤثر است ، عينا مانند يك سلسله زنجيرى كه اگر يك حلقه آنرا به طرف خود بكشى تمام حلقه ها را به طرف خود كشيده اى ، در حالى كه هزاران حلقه است ، و تو يكى را كشيده اى ، پس كمترين تغيير و دگرگونى كه در يك ذره از ذرات اين عالم فرض كنى ، باعث مى شود سراسر عالم وضعى ديگر به خود بگيرد، هر چند كه ما آن را نبينيم و احساس نكنيم .
پس صرف نداشتن علم دليل بر نبودن نيست ، اين قاعده اى است كه از قديم الايام زير بناى بحث هاى علمى بوده ، و امروز هم علوم طبيعى و رياضى آن را به طور كامل روشن ساخته است .
قرآن كريم قرنها قبل از اينكه ما نخست كتب فلسفه و طبيعى و رياضى ديگران را بخوانيم ، و سپس خودمان مستقلا در آنها بحث كنيم آن را با بهترين بيان خاطرنشان ساخته ، مى فرمايد نظام جارى در سراسر عالم بهم پيوسته و متصل است ، بين نظام جارى در آسمانها و نظام جارى در زمين ارتباط هست ، و هر يك به سود ديگرى جريان دارد، و همه در تحقق دادن به غرض خلقت دست در دست هم دارند، و قدر الهى در همه آنها نافذ است ، و همه را به سوى معاد سوق مى دهد، كه ((ان الى ربك المنتهى )).
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
☑️روزه در ماههای حرام
▪️ماه ذیالقعده آغاز ماههاى حرام است، كه حق تعالى در قرآن مجيد ذكر فرموده است. سيّد ابن طاووس روايتى نقل كرده كه ذیالقعده به هنگام سختى شديد، گاهِ استجابت دعاست.
▪️روايت شده هر كه در يكى از ماههاى حرام سه روز پی در پى كه پنجشنبه، جمعه و شنبه باشد روزه بگيرد، ثواب نهصد سال عبادت براى او نوشته شود.
▪️شيخ بزرگوار على بن ابراهيم قمى فرموده در ماههاى حرام گناهها و حسنات دوچندان میشود.
◾️مفاتیحالجنان
#مراقبات_ماه_ذیالقعده◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۲- درک محضر اولیاء الله و عارفان کامل و اهل یقین، صلحاء، اتقیاء و نیکان عص
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۴- حضور مستمرّ و منظّم و بهرهمندى از جلسات معنوى متناسب با روحیّه و سطح خود.
▪️جلسات عرفانى و معنوى اصیل و صحیح و مربّیانى که تربیت مشتاقان تعالى معنوى را در آن جلسات بر عهده دارند، به دو لحاظ متفاوتند.
▪️یکى از نظر سبک. برخى جلسات و مربّیان معنوى بیشتر بر خوف و ادب ورزیدن در پیشگاه حضرت حق و بر ریاضت، مجاهدت و سلوک تأکید دارند، که در اصطلاح اهل عرفان به مناجاتیان معروفند.
▪️برخى دیگر بیشتر بر رجا، محبّت و صمیمیّت با خدا و خوبان خدا و بر نقش جذبه در تعالى عرفانى تأکید دارند، که در اصطلاح اهل عرفان به خراباتیان مشهورند.
▪️هر یک از این دو سبک جلسات نیز داراى سطوح مختلفى است. برخى براى مبتدیان، بعضى براى متوسّطان و برخى دیگر براى منتهیان مناسبند. به بیان دیگر از نظر سطح، برخى ابتدایى، بعضى متوسّط و برخى دیگر عالیند.
▪️بر این اساس، سالک الى الله باید از جلسهاى استفاده کند که هم از نظر سبک با روحیّاتش سازگارتر باشد و هم از نظر سطح با او تناسب داشته باشد.
▪️بهترین معیار براى تشخیص مناسب بودن جلسه با شخص، تأثیرى است که بر او مىگذارد. لذا پس از چند نوبت حضور در جلسهاى، اگر شخص احساس کرد با خدا آشناتر و نسبت به خداوند متوجّهتر، نزدیکتر، صمیمىتر، مؤدّبتر، مطیعتر و باتقواتر شده است، مىتواند مطمئن باشد جلسهى مزبور براى او مناسب است و شرکت منظّم در آن را مغتنم شمارد.
▪️در غیر این صورت، از ادامهى حضور در آن مجلس خوددارى کند و این بدان معنا نیست که الزامآ جلسهى مزبور مجلس خوبى نیست، بلکه ممکن است بسیار خوب و عالى هم باشد، ولى چه از نظر سبک و چه از نظر سطح، با خصوصیّات روحى او تناسب نداشته باشد.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۳
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۴- حضور مستمرّ و منظّم و بهرهمندى از جلسات معنوى متناسب با روحیّه و سطح خ
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۵- انتخاب یک رفیق راه هم روحیّه و هم سطح براى اینکه به اتّفاق، مسیر سلوک را طى کنند.
▪️داشتن چنین رفیق راهى، طىّ طریق را بسیار آسان، مسیر سلوک را بسیار کوتاه و احتمال سستى یا بیراهه رفتن را بسیار کم مىکند.
▪️اهمّیّت این نکته بدان حدّ است که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم مىفرمایند :
اَلرَّفیقُ ثُمَّ الطَّریقُ
ابتدا رفیق راهى برگزیدن، پس آنگاه در طریقت گام نهادن.
▪️حضرت عیسى علیه السّلام در پاسخ یارانشان که از ایشان پرسیدند با که همنشینى کنیم، فرمودند :
مَن یُذَکِّرُکُمُ اللهَ رُؤیَتُهُ وَ یَزیدُ فى عِلمِکُم مَنطِقُهُ وَ یُرَغِّبُکُم اِلَى الآخِرَةِ عَمَلُهُ
با آن کس که دیدارش شما را به یاد خدا اندازد و سخنش بر دانایى شما بیفزاید و عملش شما را به آخرت راغب سازد.
▪️امیرالمؤمنین علیه السّلام مىفرمایند:
قارِن اَهلَ الخَیرِ تَکُن مِنهُم
قرین و همنشین اهل نیکى باش تا از آنها شوى.
▪️همهى این سخنان تأکیدى است بر تأثیر شگفتآور مجالست و معاشرت، بهویژه هنگامى که محبّت، صمیمیّت و یگانگى در بین باشد.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۴
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️سالک بعد از سیر در ملکوت و اصلاح ملکوت خود، به مُلک بر میگردد و آنجا خلیفه میشود. مُلک کمال انسان است.
▪️کمال این است که روی زمین درست بنشینی. وَ هُوَ الّذی جَعَلَکُم خَلائِفَ الاَرضِ: و خداست که شما را خلیفههای زمین قرار داد. اگر روی زمین درست بنشینی، به بهشت راهت میدهند.
▪️مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
#مسیر_سلوک_الی_الله
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️در اول اصول کافی حدیثی است: سه چیز را خداوند به آدم ابوالبشر عرضه کرد. عقل، ایمان و حیاء
▪️به او گفته شد که یکی از این سه چیز را انتخاب کن. حضرت آدم، عقل را برگزید. بعد به ایمان و حیاء خطاب آمد که پس شما بروید، چون آدم انتخابش را کرد. ایمان و حیاء گفتند که ما جایی هستیم که عقل هست و نمیتوانیم از عقل جدا شویم.
☑️دکتر ابراهیمی دینانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات18-10 آل عمران ، قسمت سوم بخش چهارم ● منشاء اشتباه اين مفسران ، غفلت از وجود ارتباط بين تمام ا
آیات 18-18 آل عمران ، قسمت سوم
بخش پنجم
● در اين عالم نه فقط اعيان خارجى ، بلكه اوصاف و افعال نيز با هم مرتبط و وابسته هستند
اين ارتباط تنها در اعيان موجودات و حوادث جارى در آنها برقرار نيست ، بلكه اوصاف افعال و عناوين اعمال هم با يكديگر مرتبطند مانند ارتباطى كه امور متناقض با هم دارند.
آرى اگر فرض شود يكى از دو نقيض ، وجود نداشته باشد امر طرف ديگر درست نمى شود، همچنان كه اين معنا را در مسأله صنع و ايجاد به چشم احساس مى كنيم ، مى بينيم كه پديد آمدن و تكون يك موجود، مستلزم فساد موجود ديگر است ، تا سابقى نباشد، لاحقى نمى آيد.
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 158
در اعمال هم تا يكى از دو طرف مقابل نباشد طرف ديگر تحقق نمى يابد، وقتى اين طرف آثار مطلوب خود را در اجتماع طبيعى انسان بروز مى دهد، كه طرف ديگرى مقابل خود داشته باشد، و همچنين در اجتماع الهى انسان كه همان دين حق باشد، تا باطلى نباشد حق جلوه اى ندارد، اگر اطاعت خدا مثلا خوبست و حسن دارد، براى اين است كه معصيت بد است ، و اگر كار نيك باعث ثواب است ، براى اين است كه كار بد باعث عقوبت است ، و اگر ثواب و پاداش براى ثوابكار لذت بخش است ، براى اين است كه عقاب برايش دردآور است ، و اگر به طور كلى لذت ، محبوب است ، براى اين است كه درد مبغوض و مايه بدبختى است ، و سعادت عبارت است از حالت و وضعى كه وجود موجود براى رسيدن به آن وضع ، خلق شده ، و شقاوت عبارت است از حالت و وضعى كه موجود به آن حالت پشت كرده و رو به حالت قبلى مى گذارد، و اگر اين حر كت (از شقاوت به سعادت ) در وجود موجود نبود وجود موجود باطل مى شد.
پس اطاعت ، و سپس حسنه ، و در مرحله سوم ثواب ، و در مرحله چهارم در لذت ، و در مرحله آخر سعادت ، درست در مقابل معصيت و بدى ، و سپس عقوبت ، و در مرحله چهارم درد و آنگاه
شقاوت قرار دارد، و هر يك از اين نامبرده ها، وقتى ظهور و جلوه پيدا مى كند كه طرف مقابلش دچار خفا شده باشد و وقتى زنده مى شود كه طرف مقابلش مرده باشد، همچنان كه مى بينيم هركس مردم را به دسته اول دعوت مى كند، از دسته دوم برحذر مى دارد، و زنهار مى دهد، و اصلا غير از اين ممكن نيست ، همچنان كه اگر كسى مردم را به لذائذ مادى فرا بخواند، دعوتش را با بدگوئى از خلاف آن انجام مى دهد، و غير از اين ممكن نيست .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
▪️خدا کند یقین برای انسان روزی شود!... چه قدر خوب است انسان از ناحیۀ امر روزی، راحت باشد؛ زیرا همّ و غمّ روزی، بدتر از زحمت کار است. کسی که به همّ و غمّ روزی مبتلا است، شب و روز کار میکند، و پیوسته غصّۀ روزی را میخورد!
☑️در محضر بهجت، ج۲، ص۱۱۳
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۵- انتخاب یک رفیق راه هم روحیّه و هم سطح براى اینکه به اتّفاق، مسیر سلوک
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۶- پرهیز از مجالست با اهل شکّ و انکار که با ارزشها و حقایق معنوى ناباورانه و با تردید برخورد مىکنند، مقامات عرفانى و کمالات روحانى را افسانه مىپندارند و صرف وقت و توان در جهت آن را اتلاف عمر مىشمارند. مجالست با این گروه بر عزم و اراده و طلب سالک تأثیر منفى مىگذارد.
▪️۷- پرهیز از مجالست و معاشرت با اهل گناه، غفلت و دنیاطلبى. همنشینى و مراوده با کسانى که بىپروا مرتکب معاصى مىشوند، قبح گناه را در نظر سالک مىریزد و دوستى و معاشرت با اهل غفلت و دنیاطلبى، سالک را نیز به غفلت مبتلا مىسازد، محبّت و حرص دنیا را در وجودش ایجاد و تقویت مىنماید و اهتمام او را بر حرکت در خط ورع و تقوا و معنویّت، سست مىکند.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۵
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۶- پرهیز از مجالست با اهل شکّ و انکار که با ارزشها و حقایق معنوى ناباوران
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۸- سالک باید ورودىهاى وجود خویش را کنترل کند تا انبعاثات و رویشهاى درونیش اصلاح شود.
▪️یعنى باید چشم، گوش و دیگر حواس و اعضایى که اطلاعات را به درون او راه مىدهند و دهان را که مجراى ورود نوشیدنىها و خوراکىها به وجود اوست، از پلیدى و حرام حفظ کند تا دل پاک شود و افکار و نیّات پاک و زیبا در آن بروید و در حال خواب نیز رؤیاهاى معنوى و متعالى دیده شود.
▪️خوردن یک لقمه، شنیدن یا خواندن یک جمله، دیدن یک صحنه و ... مىتواند محرومیّتهاى عظیم را براى سالک در پى آورد.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۶
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️برشی از کلاس «ماجرای فکر فلسفی» دکتر دینانی
▪️شنیدن بسیار خوب است اما برای #فکر کردن نه از این #گوش گرفتن و از گوش دیگر رد دادن. نه در #تراکم زیاد شنیدهها گرفتار بودن.
آب از جویبار عبور میکند و کف جوی حاصل –میوه- نمیدهد؛ اما آبی که وارد مزرعه میشود، محصولات فراوان میدهد.
▪️دلیل اینکه جویبار محصول نمیدهد این است که آب را عبور میدهد و از آن #فرصت استفاده ندارد. حالا گوشهای ما امروزه چه حالتی دارد؟ مثل جویبار فقط عبور میدهد و فرصت استفاده و فکر کردن درباره شنیدهها را ندارد.
▪️باید فکر کرد و مجال #تفکر همیشه باید باقی باشد
#فلسفه #دکتر_دینانی
#کلاس_فلسفه
#معرفت
@mohamad_hosein_tabatabaei