eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□برکات سالروز ازدواج آسمانی حضرت مولا امیرالمؤمنین علیه السلام و خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها بر شما صدافزون باد□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️ختم سورۀ واقعه (تقارن روز اوّل ماه ذی‌الحجّه با روز دوشنبه)◾️ ▪️مرحوم علّامه مجلسی از حضرت امام
◾️ختم سورۀ واقعه (تقارن روز اوّل ماه ذی‌الحجّه با روز دوشنبه)◾️ ▪️مرحوم علّامه مجلسی از حضرت امام سجّاد علیه السّلام روایت کرده است که فرمودند: چون اوّل هر ماه قمری به روز دوشنبه قرار گیرد، شروع به خواندن سورۀ واقعه کن تا چهارده روز. ▪️روز اوّل یک بار، روز دوّم دو بار، روز سوّم سه بار ... تا روز چهاردهم چهارده بار، این سوره را بخوان. ▪️خواندن این سوره بدین ترتیب موجب توسعۀ رزق و آسانی کارهای زندگی و حلّ مشکلات و ادای دیون می‌گردد و برای هر حاجتی مجرَّب است. علّامه می‌گوید مکرّر تجربه شده و به نتیجه رسیده است. ▪️دعای ختم هر روز که بعد از پایان خواندن سوره‌ها، فقط یک بار در هر روز خوانده می‌شود. ▪️دعای روزهای پنج‌شنبه (چهارم و یازدهم) که پس از خواندن سوره‌ها و دعای ختم هر روز، یک بار خوانده می‌شود. ☑️دعای ختم هر روز: ▪️اللّهم ارزُقْنی رزقاً حلالاًً طیباً واسعاً مِنْ غیرِ کدٍّ واستَجِب دَعْوَتی مِن غَیرِ ردٍّ وأَعُوذُبِکَ مِنَ الفَضیحَتَیْن الفقرِوالدَّیْنِ وَادْفَعْ عنّی هذَیْن بحقِّ الأِمامَیْن السِبْطَیْنِ اَلحَسنِ والحُسَین علیهماالسّلام اَللّهم یا رازقَ المُقلّین و یا راحِمَ الْمَساکین ویا ذاالقُوهِ المَتین ویا غیاثَ المُسْتَغیِثین ویا خیرَالنّاصرین ایّاکَ نَعْبُدُ وایاک نَسْتَعین. اللهم إنْ کانَ رزقی فِی السّماء فَأَنْزِلْهُ وإن کانَ فِی الأَرضِ فأخْرِجْهُ و إن کانَ بعیداً فَقَرّّبْهُ وإن کانَ قریباً فیَسِّرْهُ وإن کان یَسیراً فَکَثِّرْهُ وإن کانَ کَثیراً فَحَلّلهُ وإن کانَ حلالاً فَطَیّبْهُ وإن کانَ طیباً فَبارِکْهُ لنا برحمتِک یا أَرْحَمَ الرّاحمین وصَلِّ علی محمّدٍ وآله الطّاهرین. ☑️دعای روز پنج‌شنبه: ▪️یا واحِدُ یا احَدُ یا واجِدُ یا ماجِدُ یا جوادُ یا حلیمُ یا حَنّانُ یا مَنّانُ یا کریمُ اَسئَلُکَ تُحفَهً مِن تُحفاتِکَ تَلُمَّ بِها شَعَثی و تَقضی بِها دَینی و تُصلِحُ بِها شَأنی برحمتِک یا سیِدی. اللهم اِن کانَ رِزقی فِی السَّماءِ فَاَنزِلهُ و اِن کانَ فِی الارضِ فاَخرِجهُ و اِن کانَ بَعیداً فَقَرِّبهُ و اِن کانَ قَریبا فَیَسِّرهُ و اِن کانَ یَسیراً فَکثِرهُ و اِن کانَ کَثیراً فَبارِک لی فیهُ و اَرسِلهُ عَلی اَیدی خِیارِ خَلقِک وَ لا تُحوِجنی اِلی شِرارِ خَلقِکَ و اِن لَم یَکُن فَکِوِّنهُ بکَینونِیَّتِکَ و وَحدانِیّتِکَ اللهم ٱنقُلهُ اِلیَّ حَیثُ اکُونُ و لا تَنقُلنی اِلیهِ حَیثُ یَکُونُ اِنَّک علی کلِّ شَیءٍ قدیرٌ. یا رَحیمُ یا غَنیُّ صلِّ علی محمّدٍ و آل محمّدٍ و تَمِّم عَلَینا نِعمَتَکَ وَ هَنِّئنا کَرامَتَکَ وَ اَلبِسنا عافیَتَکَ بِرحمَتِکِ یا ارحَمَ الرّاحمینَ. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○نماز شب‌های دهۀ اوّل ماه ذی‌الحجّه ○□ □کسی که این ده شب، این نماز دو رکعتی را بخواند در ثواب حجّ
◾️نماز شب‌های دهۀ اوّل ماه ذی‌الحجّه◾️ ☑️کسی که این نماز را در این ده شب بخواند در ثواب حجّ حاجیان آن سال شریک خواهد شد ☑️حضرت بقیه الله‌الاعظم ارواحنافداه هم در میان حاجیان هستند... ☑️این نماز را از دست ندهیم... @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️بسمه تعالی ▪️در اعمال روز اول ماه ذی الحجه آمده است که هرکس از دشمن و ستمگری وحشت دارد این دعا را
◾️مراقبات روز اوّل ماه ذی‌الحجّه◾️ ☑️ ۱- روزۀ روز اوّل که معادل ۸۰ ماه روزه، اجر دارد. ☑️ ۲- نماز حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، که دو نماز دو رکعتی است و بخواند هر رکعت: ▪️سوره «حمد» یک بار ▪️سوره «توحید» پنجاه بار ▪️و بعد از پایان نماز هم بخواند تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها و سپس این دعا را: ▪️سبْحانَ ذِی الْعِزِّ الشّامِخِ الْمُنيفِ، سُبْحانَ ذِی الْجَلالِ الْباذِخِ الْعَظيمِ، سُبْحانَ ذِی الْمُلْكِ الْفاخِرِ الْقَديمِ، سُبْحانَ مَنْ يَری اَثَرَ النَّمْلَةِ فِي الصَّفا، سُبْحانَ مَنْ يَری وَقْعَ الطَّيْرِ فِی الْهَوآءِ، سُبْحانَ مَنْ هُوَ هكَذا وَلا هَكَذا غَيْرُهُ. ▪️منزّه است خداى صاحب عزت بلند و والا، منزّه است صاحب شوکت مرتفع و بزرگ، منزّه است صاحب فرمانروائى گرانمایه و دیرینه، منزه است آن‌کس که بیند جاى پاى مور را بر روى سنگ خارا، منزّه است آن‌کس که بیند ردّ عبور پرنده را در هوا، منزّه است آن‌کس که فقط او چنین است و جز او چنین نیست. ☑️ ۳- دو رکعت نماز که پیش از ظهر (حدود نیم ساعت به اذان ظهر) خوانده می‌شود و در هر رکعت: ▪️سوره «حمد» یک بار ▪️سوره «توحید» ده بار ▪️«آیت الکرسی (تا هوالعلی العظیم)» ده بار ▪️سوره «قدر» ده بار ☑️ ۴- ذکری که اگر از ظالمی می‌ترسد آنرا بگويد، تا حق تعالی کفایت کند شرّ ظالم را از او: ▪️حَسْبی حَسْبی حَسْبی مِنْ سُؤالی عِلْمُكَ بِحالی ▪️مرا کافی است، مرا کافی است، مرا کافی است از درخواست کردن من از تو، آگاهی تو بر حال من. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت چهارم بخش ششم ● علت تقابل رضوان با شهوات انسانى در آيه شريفه از اين
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت چهارم بخش هفتم ● چرا لذائذ اخروى مختص به مؤمن است جاى اين سؤال در ذهن باز مى شود كه : چه فرقى است بين دنيا و آخرت كه لذائذ دنيوى مشترك ، و لذائذ اخروى مختص باشد؟ و يا بگو چه مصلحتى ايجاب كرده كه نعمت هاى اخروى مختص به مؤمن باشد؟ و چون جاى چنين سؤالى بوده ، در آخر آيه مورد بحث فرمود: (و خدا به وضع بندگانش بصير است )، و معنايش اين است كه اين فرقى كه خداى تعالى بين مؤمن و كافر گذاشته بر اساس عبث و بيهوده كارى نبوده ، چون خدا بزرگتر از آن است كه كارى گزاف و بيهوده كند، بلكه در خود اين دو طايفه از مردم چيزى هست كه اين تفاوت را باعث شده ، و خدا بصير و بينا به بندگان خويش است و دليل اين تفاوت را مى داند، و آن عبارت است از وجود تقوا در مومن ، و نبود آن در كافر. در آيه بعدى اين تقوا را به بيانى معرفى كرده كه با آيه مورد بحث متصل و مربوط باشد، و آن اين است كه فرموده : ((الذين يقولون ربنا...)) تا آخر دو آيه ، كه خلاصه اين معرفى چنين است كه مؤمنين فقر و حاجت خود را نزد پروردگارشان اظهار مى دارند، و خود را از او بى نياز نمى دانند، و نه تنها به زبان اظهار مى دارند، بلكه صدق گفتار خود را با عمل صالح خود اثبات مى كنند، به خلاف كفار كه خود را از پروردگار خود بى نياز مى پندارند و پيروى شهوات دنيا زندگى آخرت و عاقبت امرشان را از يادشان برده است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۳۰- از اذکار عامّى که معصومین علیهم السّلام توصیه فرموده‌اند، خصوصاً صلوات
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۳۱- سجده‌ى طولانى بار گناه را از دوش سالک بر مى‌دارد، غصّه‌هاى دنیا را از قلب او زایل مى‌کند و راهبندان‌هاى مسیر سلوک را باز مى‌کند. ▪️لذا توصیه مى‌شود سالک در هر شبانه‌ روز، به‌ویژه در دل شب، با توجّه، یک سجده‌ى طولانى، به‌ نحوى که در اثر طول سجده، بدن احساس خستگى کند، انجام دهد. ▪️البتّه طول این سجده به تناسب توان و وضعیّت جسمى و روحى اشخاص متفاوت است. برخى از عارفان همچون اویس قرنى، تمام شب را تا به صبح در یک سجده به ‌سر مى‌بردند. البتّه چنین سجده‌ هایى براى افراد مبتدى نه امکان‌پذیر است و نه سودمند. ادامه دارد.... ◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۲۴ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۳۱- سجده‌ى طولانى بار گناه را از دوش سالک بر مى‌دارد، غصّه‌هاى دنیا را از
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۳۲- سالک باید در هر شبانه‌روز زمانى را براى تفکّر اختصاص دهد و به اینکه خداوند با من چگونه رفتار نموده است و متقابلاً من در رابطه با حضرت حق چگونه عمل کرده‌ام و نیز به هدف خلقت و زندگى خویش و اینکه به‌عنوان یک بنده، چه وظایفى در رابطه با مولایش متوجّه اوست، بیندیشد. ▪️در مراحل بعد، مدّتى در مورد مرگ و نزدیک بودن و غیرمترقّبه از راه رسیدن اجل و منازل و عقبات پس از مرگ و ضرورت آمادگى براى مرگ و آنچه سبب راحتى جان دادن و سهولت عبور از منازل و عقبات پس از مرگ و درنهایت، نیل به سعادت جاودان مى‌شود، فکر کند. پس از این مرحله، نهایتاً در مورد حقیقت نفس خود تفکّر کند. ادامه دارد.... ◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۲۵ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#حسین_منی_و_انا_من_حسین ☑️قسمت ۲۴ ▪️عالَم هم به حیث ظاهر و باطن وبه حیث جبروت،به انسان کامل تعلق
◾️ ◾️ ☑️قسمت ۲۵ ▪️حُسَيْنٌ مِنِّي وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ یعنی دایره‌ی وجود، یعنی إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ. هم به حیث روح، هم به حیث نفس و هم به حیث جسم. جسم انسان کامل بسیار اهمیت دارد، دیدن جسم انسان کامل خیلی مهم است، خیلی توفیق می‌خواهد... خدا رزقمان کند که جمال دل آرای حضرت بقیة الله الاعظم روحی فداه را ببینیم که اگر او نگاهی به کسی کند، کارش را می‌سازد... ▪️آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند ▪️آیا شود که گوشه چشمی به ما کنند ▪️ایشان به وجود کمال می‌دهند، اگر یک نگاه رحیمی به کسی کنند کار تمام است؛ أُنظُر إلَینا نَظرَةً رَحیماً... وقتی حضرت زین العابدین علیه‌السلام را به دربار یزید ملعون بردند، ایشان در انتها ۳ درخواست از یزید داشتند. فرمودند اول اینکه خیلی دوست دارم چهره‌ی پدرم، سید و مولای خود را ببینم... می‌خواهم از چهره‌ی امام حسین علیه‌السلام زاد و توشه بردارم، وقتی که حضرت زهرا سلام الله علیها شهید شدند، امیرالمؤمنین، حسنین را صدا زد و گفت حسنم، حسینم! بیایید و از مادرتان توشه بگیرید، تَزَوَّدُوا بِاُمِّکُم...قربان شما بشوم آقا جان که به این جسم مبارک شما جسارت کردند... امام زین العابدین که امام کل است می‌خواهد از چهره‌ی زخم خورده‌ی او زاد برگیرد... آقا می‌فرماید می‌خواهم او را ببینم و با او وداع کنم. اهمیت جسم را ببینید! که یزید ملعون می‌گوید این کار را نمی‌کنم. شاید وجهش این باشد که اگر آقا چهره‌ی پدرشان را می‌دیدند طوری می‌شد... دیدید که با دیدن این سر، چه بر سر حضرت رقیه آمد...  ▪️دومین چیزی که امام سجاد علیه‌السلام مطرح می‌کند این است؛ هرچیز از مواریث که از ما گرفته‌اید به ما پس بدهید....
◾️ ◾️ ☑️قسمت 1⃣ ▪️یکی از داستانهای قرآنی که را به زیباییِ تمام تبیین می‌کند، داستان و علیهماالسلام است. به اسم جناب خضر در قرآن اشاره‌ای نشده است اما در روایات ما به اینکه ایشان حضرت خضر است تصریح شده است. در روایتی داریم که این داستان‌ها از و حضرت موسی بوده است اما نمی‌توانیم بگوییم که این موارد در متن واقع اتفاق نیفتاده‌اند. در روایتی از حضرت ختمی مرتبت صلوات الله علیه و آله داریم که ایشان می‌فرماید خدا برادرم موسی را رحمت کند، اگر می‌کرد، صد واقعه از وقایع عمر او برایش متمثل می‌شد، یعنی این احتمال هست که حضرت موسی علیه‌السلام در و خودش این وقایع را دیده است. ▪️در هر صورت، سیر، سیرِ انفسی است و در این سیر، خضر موضوعیت دارد. نمی‌شود انسان، بدون خضر سیر انفسی کند، هرچند هم خضر خود را می‌طلبد اما اینگونه نیست که ما در سیر آفاقی لابد نیاز به یک راهنما داشته باشیم اما در سیر انفسی و باطنی، خضر اصالت و موضوعیت دارد؛ طی این مرحله بی همرهی خضر مکن ظلـمـات است بـترس از خطر گمراهی ▪️و دیده‌ایم که خیلی ها که در این مسیر افتاده‌اند و استادی ندارد یا بهتر بگوییم، ندارند، معمولا یا می‌شوند و یا دچار می‌شوند که بعضی از این انحرافات خیلی هم هستند... ▪️این داستان می‌خواهد به ما بگوید که اگر موسی هم باشی، در سیر باطنی خضر می‌خواهی. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به امام علی علیه‌السلام فرمود: «كُنْتَ مَعَ الأنْبياءِ سِرّاً وَ مَعِیَ جَهراً» همه‌ی انبیاء الهی خضر داشته‌اند و خضرشان عبارت است از . اصلا خضر یعنی ولایت. عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا همان است. در اینجا قصد داریم ان شاء الله به برخی از بطون این داستان پی ببریم...
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️ #موسی_و_خضر_علیهما‌السلام ◾️ ☑️قسمت 1⃣ ▪️یکی از داستانهای قرآنی که #سیر_انفسی را به زیباییِ تم
◾️ ◾️ ☑️قسمت 2⃣ ▪️وقتی حضرت موسی علیه‌السلام به جناب خضر رسید، «فَوَجَدَا عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِن لَّدُنَّا عِلْمًا» (کهف/۶۵) این رحمت که در این آیه آمده است، رحمت رحیمیه است که همان علم است؛ ما به او فهم باطنی و علم لدنی دادیم. البته همه علوم الهی لدنی هستند منتها برخی قدرت اخذ علم بدون واسطه از حق متعال را دارند و برخی چنین نیستند، برای کسب علم نیاز به معدات دارند ▪️الحق ان فاض من القدس الصور ▪️و انـــمــا اعــداده مـــن الـــفــکر ▪️موسی به جناب خضر گفت: می‌خواهم از شما تبعیت کنم تا از آن علم لدنی خود به من بدهید که من به رشد برسم. اینجا حرف معد که معلم است مطرح می‌شود. جناب خضر پاسخ داد: «قَالَ إِنَّكَ لَن تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْرًا» (کهف/۶۷)؛ تو نمی‌توانی مرا همراهی کنی... واقعا باطن بسیار سنگین و سخت است... اگر حقایق باطنی بخواهد نمود پیدا کند، خیلی ها متوقف می‌شوند. وقتی موسی که رسول است و مقام اولوالعزم دارد در مقابل سه واقعه‌ای که حضرت خضر در باطن برای او پیش آورد نمی‌تواند صبر کند، خب حساب من و شما مشخص است! اگر به یک خضر باطنی برخورد کردید خیلی باید مراقب باشید. خضرهای راه گاهی رفتارهایی می‌کنند که به حیث ظاهر هم ممکن است خلاف شریعت باشد، می‌بینیم که ما نیز در مواردی نمی‌توانیم صبر کنیم و به خطا می‌رویم. ▪️دلیل اینکه موسی نتوانست صبر کند این است که «وَكَيْفَ تَصْبِرُ عَلَىٰ مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْرًا»، تا وقتی که علم و آگاهی نداری نمی‌توانی صبر کنی. جناب موسی گفت: ان شاء الله صبر خواهم کرد و مخالفتی نمی‌کنم. نشانه صبر چیست؟ این است که هر اتفاقی که پیش می‌آید از من سوال نکن که «لَا يُسْئَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ» (انبیاء/۲۳)موسی نیز پذیرفت. با هم  سوار کشتی شدند. جناب خضر شروع به سوراخ کردن کشتی کرد! شما تصور کنید کسی در دریا دارد کشتی را سوراخ می‌کند! موسی گفت: «قَالَ أَخَرَقْتَهَا لِتُغْرِقَ أَهْلَهَا لَقَدْ جِئْتَ شَيْئًا إِمْرًا...» تو می‌خواهی همه این اهل کشتی را هلاک کنی؟! این چه کاریست که تو انجام می‌دهی؟! و به حیث ظاهری هم درست می‌گوید! جناب خضر به او تشری می‌زند که آیا نگفتم که سخنی نگویی؟! و موسی از او عذر خواهی کرد. جلوتر که رفتند، خضر به سراغ پسربچه‌ای رفت و او را سر برید! موسی برافروخت و گفت که ای جناب خضر! شما قتل نفس کردی! این کار دیگر خیلی زشت تر از کار اولت بود! باز خضر به او تشر زد! این بار موسی باز عذرخواهی کرد اما گفت اگر بار دیگر حرفی زدم دیگر با من صحبت نکن و من دیگر عذری ندارم و می‌توانی دست از دوستی من برداری. این شرط گذاشتن برای خضر باطن خوب نیست. چرا شرط می‌گذاری؟! خب او داشت این وقایع را پیش می‌آورد تا قیامت باطنی شما را آشکار سازد..... ▪️رفتند و به روستایی رسیدند. گرسنه بودند و از اهل آنجا غذایی خواستند. موسی نیز این وقایع را دیده و لابد گرسنه و خسته است! حالا ایشان به دیوار خرابی می‌رسند و خضر می‌خواهد این دیوار را از نو و بدون اجر بسازند!! شما تصور کنید! موسی گفت که آخر اینها تکه ای نان هم به ما نداده‌اند!! می‌خواهی دیوار را نیز درست کنی؟!  خضر گفت: «هَٰذَا فِرَاقُ بَيْنِي وَبَيْنِك»... حال تأویل این وقایع را به شما می‌گویم...
▪️امام صادق علیه السلام، در تفسیر آیۀ شریفۀ «سَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا» می‌فرمایند: این شراب، شرابی است که وقتی آدم می‌خورد از چرک ماسوا پاک می‌شود. ▪️این شراب «لا الهٰ الَّا الله» است. و تنها آدم آنرا ادراک می‌کند. پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله) آنرا کشف کرد، لذا از غیر خدا غافل بود. هر وقت سراغ آن حضرت بروید، از الله صحبت می‌کند. همه ائمه(علیهم السلام) اینچنین بودند. «ای با همه در حدیث و گوش همه کر ای با همه در حضور و چشم همه کور» @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️ #موسی_و_خضر_علیهما‌السلام ◾️ ☑️قسمت 2⃣ ▪️وقتی حضرت موسی علیه‌السلام به جناب خضر رسید، «فَوَجَ
◾️ ◾️ ☑️قسمت 3⃣ ▪️و اما آن کشتی، «أَمَّا السَّفِينَةُ فَكَانَتْ لِمَسَاكِينَ يَعْمَلُونَ فِي الْبَحْرِ فَأَرَدتُّ أَنْ أَعِيبَهَا وَكَانَ وَرَاءَهُم مَّلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْبًا» (کهف/۷۹). این کشتی برای مساکین است و در آن سوی دریا پادشاهی است که هر کشتی سالمی را غصب می‌کند، من این کشتی را معیوب کردم تا از غصب آن جلوگیری کنم. این تأویل جناب خضر است اما ببینیم که تفسیر انفسی مناسب حال ما پیرامون داستان این کشتی است چیست؟ این کشتی همین من و شما است که دارد در این سیر می‌کند و پادشاه ظالمی نیز هست که می‌خواهد ما را غصب کند و مترصد فرصتی است. این پادشاه ظالم، همان است. در روایات داریم که پرسیده‌اند آیا بالاتر از مطلقِ گناه داریم؟ فرمود بله، بالاتر از گناه عُجب است... عُجب هم غیر از تکبر است. در با نفر دیگر پیش می‌آید اما عُجب برای درون تو است، در درون خودت، خودت را می‌دانی. امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام می‌فرمایند: اگر در درون خودت، حقیقتاً و به معنای واقعی کلمه، شخص دیگری را از خودت بهتر و برتر ندانی، بویی از نبرده‌ای. حق متعال به جناب موسی گفت که برو و کسی را پیدا کن که از تو پایین‌تر باشد. او هرچه گشت نیافت تا این که به مردار بدبوی سگی رسید. با خود گفت اینکه دیگر مردار است و من از این یکی دیگر برترم تا اینکه گفت از کجا معلوم؟! که حق متعال گفت موسی! اگر خودت را از آن سگ مردار برتر می‌دانستی نبوت را از تو می‌گرفتم... ▪️لازم است که هر از چند گاهی، اولیاء خدا کشتی ما را سوراخ کنند تا این پادشاه ظالم ما را تصاحب نکنند. کسی که می‌خواهد در مسیر حق متعال حرکت کند، دچار می‌شود؛ مثلا او که چندی است نماز شب می‌خوانده و با خودش می‌گفته دیگر وقتش است که ملائکه را ببینم! ناگهان می‌بیند نماز صبحش قضا شده! این مسئله در بین دوستان مؤمن زیاد پیش می‌آید که مثلا با یک تعریف و تمجید یک ولی خدا یا مثلا دیدن یک خواب، شیطان ایمان ما را می‌دزدد. بلعم باعور مستجاب الدعا بوده است، خیلی از قتله‌ی امام حسین علیه‌السلام برای خودشان کسی بوده‌اند... این که ولی باطنی بیاید و کشتی ما را سوراخ کند خیلی هم خوب است. یک دفعه می‌بینیم که بیمار شده‌ایم، این مریضی ها خیلی بیشتر از هزاران بار استغفرالله گفتن در تطهیر ما مؤثر است. یک نقصی در اموال ما پیش می‌آید... این ها خیلی خوب است.