▪️«بقيه الله» به معنای باقی ماندن چيزی يا کسی از ناحيه خداوند برای مردم است. به تعبير ديگر، هر موجود نافع که از طرف خداوند برای بشر باقی مانده و مايه خير و سعادت او گردد «بقيه الله» محسوب می شود و از آنجا که مهدی موعود(عجل الله ) آخرين پيشوا و بزرگترين رهبر انقلابی پس از قيام پيامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) است يکی از روشن ترين مصاديق «بقيه الله» می باشد و از همه به اين لقب شايسته تر است.
◾️(تفسير نمونه، ج ۹، ص ۲۰۴)◾️
▪️به ويژه که تنها باقيمانده پس از پيامبران و امامان است. از اين رو در روايات متعددی به حضرت مهدی لقب «بقيه الله» داده شده است. از جمله در روايتی آمده است «چون حضرت خروج کند پشت کند به کعبه و جمع می شود سيصد و سيزده مرد و اول چيزی که تکلم می فرمايد اين آيه است: «بقيه الله خير لکم ان کنتم مؤمنين» پس می گويد «منم بقيه الله و حجت و خليفه او در ميان شما» سپس هيچ کس بر او سلام نمی کند مگر اين که می فرمايد: «السلام عليکم يا بقيه الله فی ارضه»
◾️(منتهی الامال، شيخ عباس قمی، انتشارات هجرت، ج ۲، ص ۷۵۷)◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#غدیریه1⃣ 🍀ولایت، تأویل قرآن🍀 🍀ولایت مطلقهی علوی، تأویل قرآن است بلکه قرآن و ولایت که مصادیق اتمّ
#غدیریه2⃣
🍀ولایت، تأویل قرآن🍀
□«يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» (مائده/۶۷)□
🍀به روایات کثیره آیهی فوق دربارهی حضرت علی علیهالسلام و داستان روز غدیر نازل شدهاست. این روایات را جمع زیادی از صحابه از جمله زید بن ارقم و ابوسعید خدری و ابن عباس و جابر بن عبدالله انصاری و ابوهریره و براء بن عاذب و حذیفه و عامر بن لیلی بن ضمره و ابن مسعود نقل کردهاند. جمع کثیری از علمای عامه نیز این شأن نزول را برای آیهی فوق نقل کردهاند.
□«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا» (مائده/۳)□
🍀اکمال دین و اتمام نعمت به ولایت است. چون ولایت صورت دین و معدن و مخزن نعم و آیات الهی است. نعمت عظمایی که «يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ يُنكِرُونَهَا». به روایات کثیره، آیه در روز غدیر بعد از اعلان امامت و وصایت حضرت علی علیه السلام توسط پیامبر نازل شده است.
□«وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» (توبه/۱۱۹)□
🍀در تفسیر شواهد التنزیل لقواعد التفضیل حسکانی از علمای عامه ذیل آیهی فوق از ابن عباس روایت شده است که «قال: نزلت في علی بن ابیطالب خاصة» و از کتاب تهذیب الکمال از جعفر بن محمد صلی الله علیه و آله روایت است که قال (مع) محمد و علی.
🍀❗️و بدان که صداقت را محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله صداقت کردند.
#ح_م
#العجل
•|یِڪ نَفر عِینِ عَلےٖ میٖرسَد از راهْ آخَر|•
#غدیــــــــــر
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت پنجم بخش اول1⃣ ● تقرير يك اشكال : لذائذ دنيوى براى بقاى انسان و حفظ نسل
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت پنجم
بخش اول2⃣
● تقرير يك اشكال : لذائذ دنيوى براى بقاى انسان و حفظ نسل او است ، در آخرت كه دار بقاء است ،چه حاجتى اين گونه لذائذ هست
و مسلما اگر خلقت انسان و غذا و شهوت جنسى اين رابطه يعنى لذت گيرى را در آدمى ننهاده بود هيچ انسانى به دنبال آن نمى رفت ، نه براى تحصيل غذا اين همه تلاش مى كرد، و نه براى عمل جنسى آن همه مشقات را مى پذيرفت ، و هر چه مثلا به او مى گفتند اگر غذا نخورى باقى نمى مانى ، و اگر جماع نكنى جنس بشر باقى نمى ماند، زير بار نمى رفت ، و در نتيجه غرض خلقت باطل مى شد، و ليكن خداى تعالى لذت غذا، و لذت جماع را در او به وديعت نهاد، تا آرامش خود را در به دست آوردن آن دو بداند، و تا غذا و شهوت جنسى را به دست نياورد آرام نگيرد، و براى به دست آوردنش هر مشقت و مصيبت و بلائى را به جان بخرد، و نه تنها به جان بخرد، بلكه در جمع آورى مال و ساير شهوات به ديگران فخر هم بفروشد و خلاصه او به مشتى گول زنك دلخوش باشد، و نظام خلقت به هدف خود برسد.
پس معلوم شد كه منظور خداى تعالى از اين تدبير غير از اين نبوده ، كه فرد و نسل بشر باقى بماند، فرد، با غذا خوردنش ، و نسل ، با جماع كردنش . اين غرض خلقت ، و اما براى خود انسان باقى نمى ماند مگر خيال .
خوب ، وقتى معلوم شد كه اين لذائذ دنيوى مقصود اصلى در خلقت نيست ، بلكه براى غرضى محدود و زماندار است ، اشكال بالا متوجه مى شود كه در قيامت وجود اين لذائذ چه معنا دارد، با اينكه بقاى آن زندگى نه بستگى به خوردن دارد، و نه به جماع .
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 170
باز تكرار مى كنيم كه لذت خوردن و نوشيدن و همه لذائذ مربوط به تغذى براى حفظ بدن از آفت تحليل رفتن و از فساد تركيب آن يعنى مردن است ، و لذت جماع و همه لذائذ مربوط به آن كه امورى بسيار است براى توليد مثل و حفظ نوع از فنا و اضمحلال مى باشد.
پس اگر براى انسان وجودى فرض كنيم كه عدم و فنا در دنبالش نيست ، و حياتى فرض كنيم كه از هر شر و مكروهى مامون است ، ديگر چه فايده اى مى توان در وجود قواى بدنى يك انسان آخرتى تصور كرد؟ و چه ثمره اى در داشتن جهاز هاضمه ، و تنفس ، و تناسل ، و مثانه ، طحال ، و كبد و امثال آن مى تواند باشد؟ با اينكه گفتيم همه اين جهازها براى بقا تا زمانى محدود است ، نه براى بقاى جاودانى و ابدى .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
▪️ #سؤال: ببخشید، مرحوم آیتالله قاضی، فرموده بودند، هر کس نماز اول وقت را مقید باشد، به مقامات میرسد، آیا حضور قلب و خشوع را هم شرط دانستند یا نه؟
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
▪️اینها حضور میآورد، مقید شدن به این مطلب، مقید شدن ها! [یعنی] از کارها دست بردارد و برود عقب نماز، همین حضور میآورد، امروز کمی حضور میآورد، فردا آن هم زیادتر میشود، تا آخرش.
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️هر کس محاذی او شود، او را به بالا میبرد.....
◾️حاج محمد اسماعیل دولابی: امام حسین علیه السّلام مجرا و نهری بین خدا و خلق است. هر کس محاذی او شود، او را به بالا میبرد. وقتی با #امام_حسین علیه السّلام کارت اصلاح شد، عبادتت هم تمام شد، دنیا هم تمام شد و به جای اصلی خودت رفتهای.
◾️مصباح الهدی ص ۳۰۲◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۳۶- سالک براى آماده شدن براى ترک دنیا و سفر آخرت، که ممکن است هر لحظه زما
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۳۷- سالک باید از فرصت عمر تا مىتواند بهرههاى معنوى ببرد و فراتر از انجام حجّ واجب، حتّىالمقدور از فضا و فرصت معنوى حج و عمرهى مستحب و زیارت مرقدهاى مطهّر پیامبر اکرم، ائمّهى معصومین و امامزادگان علیهم السّلام استفادهى بسیار ببرد و در صورت نبود امکان تشرّف، آن والامقامان و دردانگان عالم وجود را از راه دور زیارت کند.
▪️بهویژه توصیه مىشود به خواندن زیارت عاشوراى حضرت اباعبدالله الحسین علیه السّلام و زیارت آل یاسین حضرت بقیة الله، ارواحنا فداه، و زیارت جامعهى کبیرهى ائمّهى معصومین علیهم السّلام مداومت ورزد و از تأثیرات شگفتآور آن زیارات متمتّع شود.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۲۹
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۳۷- سالک باید از فرصت عمر تا مىتواند بهرههاى معنوى ببرد و فراتر از انجا
☑️چهل دستورالعمل سلوکی
▪️۳۸- زیارت اهل قبور و اهداء تحفههاى معنوى و حتّى تبرّعات مادّى، در کنار مزار اولیاى خدا، عارفان بالله، علماى دین، صلحا، اتقیا و ابرار، و قبور والدین، مربّیان و اساتید معنوى و ذوى الحقوق مادّى خویش، آثار سازنده و ارزندهاى براى زائر دارد و به روح صفاى معنوى مىبخشد و از تعلّقات مادّى زائر مىکاهد و غفلت و کدورت ناشى از زندگى روزمرّهى مادّى را برطرف مىکند.
▪️لذا سالک الى الله باید از این کار سودمند معنوى نیز خود را بىبهره نگذارد.
ادامه دارد....
◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۳۰
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#غدیریه2⃣ 🍀ولایت، تأویل قرآن🍀 □«يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ
#غدیریه3⃣
🍀ولایت، تأویل قرآن🍀
□«إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ» (رعد/۷)□
🍀قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «أنا المنذر و علی الهادی من بعدی؛ یا علی، بك یهتدی المهتدون».
□«قُلْ كَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ» (رعد/۴۳)□
🍀در کتاب التفسیر عیاشی از ابی جعفر علیه السلام در خصوص آیهی فوق روایت است که: «فقال: نزلت في علی بعد رسول الله صلی الله علیه و آله و في الائمة بعده و علی عنده علم الکتاب».
🍀❗️و بدان علم از سرچشمهی علوی جریان دارد.
□«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا» (مریم/۹۶)□
🍀و فی الکافی عن الصادق علیه السلام: «ولایة امیرالمؤمنین علیه السلام هو الود الذی قال الله تعالی».
□«اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» (فاتحة/۶)□
🍀در کتاب معانی الاخبار از امام صادق علیه السلام روایت شده است که: «قال الصراط المستقیم امیرالمؤمنین».
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
بخش سوم: ☑️اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام علیهم السلام2⃣ ▪️لاحَلالَ إِلاّ ما أَحَلَّهُ ال
بخش سوم:
☑️اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام علیهم السلام3⃣
▪️مَعاشِرَالنّاسِ، فَضِّلُوهُ فَقَدْ فَضَّلَهُ الله، وَاقْبَلُوهُ فَقَدْ نَصَبَهُ الله.
مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّهُ إِمامٌ مِنَ الله، وَلَنْ یَتُوبَ الله عَلی أَحَدٍ أَنْکَرَ وِلایَتَهُ وَلَنْ یَغْفِرَ لَهُ، حَتْماً عَلَی الله أَنْ یَفْعَلَ ذالِکَ بِمَنْ خالَفَ أَمْرَهُ وَأَنْ یُعَذِّبَهُ عَذاباً نُکْراً أَبَدَا الْآبادِ وَ دَهْرَ الدُّهورِ. فَاحْذَرُوا أَنْ تُخالِفوهُ. فَتَصْلُوا ناراً وَقودُهَا النَّاسُ وَالْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْکافِرینَ.
▪️هان مردمان! او رابرتر دانید، که خداوند او را برگزیده؛ و پیشوایی او را بپذیرید، که خداوند او را برپا کرده است.
هان مردمان! او از سوی خدا امام است و هرگز خداوند توبه منکر او را نپذیرد و او را نیامرزد. این است روش قطعی خداوند درباره ناسازگار علی و هرآینه او را به عذاب دردناک پایدار کیفر کند. از مخالفت او بهراسید و گرنه در آتشی درخواهید شد که آتش گیری آن مردمانند؛ و سنگ، که برای حق ستیزان آماده شده است.
▪️مَعاشِرَالنّاسِ، بی - وَالله - بَشَّرَالْأَوَّلُونَ مِنَ النَّبِیِّینَ وَالْمُرْسَلینَ، وَأَنَا - (وَالله) - خاتَمُ الْأَنْبِیاءِ وَالْمُرْسَلینَ والْحُجَّةُ عَلی جَمیعِ الَْمخْلوقینَ مِنْ أَهْلِ السَّماواتِ وَالْأَرَضینَ. فَمَنْ شَکَّ فی ذالِکَ فَقَدْ کَفَرَ کُفْرَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولی وَ مَنْ شَکَّ فی شَیءٍ مِنْ قَوْلی هذا فَقَدْ شَکَّ فی کُلِّ ما أُنْزِلَ إِلَی، وَمَنْ شَکَّ فی واحِدٍ مِنَ الْأَئمَّةِ فَقَدْ شَکَّ فِی الْکُلِّ مِنْهُمْ، وَالشَاکُّ فینا فِی النّارِ.
مَعاشِرَالنّاسِ، حَبانِی الله عَزَّوَجَلَّ بِهذِهِ الْفَضیلَةِ مَنّاً مِنْهُ عَلَی وَ إِحْساناً مِنْهُ إِلَی وَلا إِلاهَ إِلاّهُوَ، أَلا لَهُ الْحَمْدُ مِنِّی أَبَدَ الْآبِدینَ وَدَهْرَالدّاهِرینَ وَ عَلی کُلِّ حالٍ.
▪️هان مردمان! به خدا سوگند که پیامبران پیشین به ظهورم مژده داده اند و اکنون من فرجام پیامبران و برهان بر آفریدگان آسمانیان و زمینیانم. آن کس که راستی و درستی مرا باور نکند به کفر جاهلی درآمده و تردید در سخنان امروزم همسنگ تردید در تمامی محتوای رسالت من است، و شک و ناباوری در امامت یکی از امامان، به سان شک و ناباوری در تمامی آنان است. و هرآینه جایگاه ناباوران ما آتش دوزخ خواهد بود.
▪️هان مردمان! خداوند عزّوجلّ از روی منّت و احسان خویش این برتری را به من پیشکش کرد و البته که خدایی جز او نیست. آگاه باشید: تمامی ستایش ها در همه روزگاران و در هر حال و مقام ویژی اوست.
#خطبه_غدیر
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت پنجم بخش اول2⃣ ● تقرير يك اشكال : لذائذ دنيوى براى بقاى انسان و حفظ نسل
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت پنجم
بخش دوم
● جواب به اشكال فوق
و اما جواب از اين اشكال اين است كه (خداى سبحان آنچه از لذائذ دنيا و نعمت هاى مربوط به آن لذائذ را خلق كرده كه انسانها را مجذوب خود كند، و در نتيجه به سوى زندگى در دنيا و متعلقات آن كشيده شوند، همچنان كه در كلام مجيدش فرمود((: انا جعلنا ما على الارض زينه لها)).
و نيز فرموده : ((المال و البنون زينه الحيوة الدنيا)).
و نيز فرموده : ((تبتغون عرض الحيوة الدنيا)).
و نيز در آيه اى كه مى بينيد و جامع ترين آيه نسبت به فرض ما است فرموده : ((و لا تمدن عينيك الى ما متعنا به ازواجا منهم زهره الحيوة الدنيا، لنفتنهم فيه ، و رزق ربك خير و ابقى .
و نيز فرموده : ((و ما اوتيتم من شى ء فمتاع الحيوة الدنيا، و زينتها، و ما عند اللّه خير و ابقى ، افلا تعقلون )) و آياتى ديگر از اين قبيل كه همه اين نكته را بيان مى كنند
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 171
كه نعمت هاى موجود در دنيا و لذائذ مربوط به هر يك از آنها امورى است مقصود للغير، نه مقصود بالذات ، وسيله هائى است براى زندگى محدود دنيا، كه از چند روزه دنيا تجاوز نمى كند، و اگر مسأله زندگى مطرح نبود اين نعمت ها نه خلق مى شد و نه ارزشى داشت ، حقيقت امر همين است .
و ليكن اين را هم بايد دانست كه آنچه از هستى انسان باقى مى ماند همين وجودى است كه چند صباحى در دنيا زندگى كرده ، با دگرگونى ها و تحولاتش مسيرى را از نقص به كمال طى نموده ، و اين قسمت از وجود انسان همان روحى است كه از بدن منشا گرفته و بر بدن حكم مى راند.
بدنى كه عبارت است از مجموع اجزائى كه از عناصر روى زمين درست شده ، و نيز قواى فعاله اى كه در بدن است ، به طورى كه اگر فرض كنيم غذا و شهوت (و يا علاقه جذب عناصر زمين به سوى بدن ) نمى بود، وجود انسان هم دوام نمى يافت . پس فرض نبود غذا و ساير شهوات ، فرض نبود انسان است ، نه فرض استمرار نيافتن وجودش ، (دقت بفرمائيد).
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 شهادت حضرت امام محمد بن علی الباقر علیهما السلام را به ساحت مقدس حضرت صاحب الزمان، و شیعیان و محبین اهلبیت علیهم السلام تسلیت عرض میکنیم.
▪️صلوات عرشی جناب ابن عربی بر حضرت امام محمد باقر علیهالسلام▪️
▪️صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی باقرِ العلومِ، شخصِ العِلمِ و المعلومِ، ناطقة الوجودِ، ضرغامِ آجامِ المعارِفِ، المُنکشِفِ لِکُلِّ کاشفِ، الحیاةِ السّاریَهِ فی المجارِی، النُّورِ المُنبَسِطِ علی الدُّراری، حافظِ معارجِ الیقینِ، وارثِ علومِ المُرسَلینِ، حقیقةِ الحقائقِ الظُّهوریَّهِ، دَقیقةِ الدّقائق النُّوریَّهِ، الفُلکِ الجاریَّة فی اللُّجَجِ الغامرَةِ، المُحیطِ عِلمُهُ بِالزُّبُرِ الغابِرَة، النَّباء العَظیمِ و الصِّراطِ المُستَقیمِ، المُستَنَدِ لِکُلِّ وَلیٍّ، مُحَمَّد بنِ عَلیٍّ علیه السلام.
@mohamad_hosein_tabatabaei