‼️فردا به امروز خیلی نزدیک است و امروز به فردا خیلی دور‼️
▪️هر چیز رفتنی دور است؛ امّا آمدنی نزدیک است. دنیا را مثل روزی که گذشت، رفته حساب کن و قیامت و آخرت را فردا حساب کن. امیرالمؤمنین علیه السّلام میفرماید: ما اَقرَبَ الغَدُ مِن یَومٍ: فردا به امروز چه نزدیک است.
▪️مالک دنیا باشید نه مملوک آن. بعد از موت، خداوند انسان را مالک آسمان و زمین میکند. انسان قبل از موت مملوک است.
▪️مالک صاحب اختیار است و اختیار خودش و ملکش دست خودش است و با ملکش هر کار که بخواهد، میکند. امّا مملوک اختیارش دست مالک است. مالک دنیا با مملوک دنیا خیلی فرق دارد.
▪️از دنیا آنچه داری، مالکش باش نه مملوکش. تنها مملوک خدا و اولیائش باش که آنها هم به تو عزّت میبخشند. مگذار دنیا به عزّت و اختیارت لطمه بزند و تو را در خدمت خود در آورد. (در حدیث قدسی آمده است که خدا میفرماید: خَلَقتُ الاَشیاءَ کُلَّها ِلاَجلِکَ وَ خَلَقتُکَ ِلاَجلی: همهی چیزها را به خاطر تو آفریدم و تو را به خاطر خودم آفریدم.) مملوک دنیا بودن، دین مستقلی است و انسان را از طاعت و عبادت و بندگی خدا باز میدارد.
☑️مصباح_الهدی|ص١٤٤
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️روز پنجم ربيع الاول مصادف است با رحلت حضرت سكينه بنت الحسين عليهاالسلام◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 27-26 آل عمران، قسمت دوم بخش اول ● ملك ، چه حق و چه باطل از ناحيه خداى تعالى است تُؤْتى ال
آیات 27-26 آل عمران، قسمت دوم
بخش دوم
● معناى ((عزت )) و ((ذلت )) و بيان اينكه عزت فقط از آن خدا از ناحيه او است
وَ تُعِزُّ مَن تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَن تَشاءُ
كلمه ((عزت )) به معناى نايابى است ، وقتى مى گويند فلان چيز عزيز الوجود است ، معنايش اين است كه به آسانى نمى توان بدان دست يافت ، و عزيز قوم به معناى كسى است كه شكست دادنش و غلبه كردن بر او آسان نباشد، بخلاف ساير افراد قوم ، كه چنين نيستند، زيرا عزيز قوم در بين قوم خودش مقامى دارد.
در نتيجه هر نيروئى كه تك تك افراد دارند او داراى همه آنها است ، ولى عكس قضيه چنين نيست ، يعنى تك تك افراد نيروى او را ندارند، اين معناى اصلى كلمه است ، ليكن بعدها در مورد هر چيز دشوارى نيز استعمالش كردند، مثلا گفتند: ((عزيز على كذا)) يعنى فلان حادثه بر من گران است .
همچنان كه در قرآن آمده : ((عزيز عليه ما عنتم )) و در آخر در مورد هر غلبه اى استعمال شد، مثلا گفتند: ((من عزیز)) كسى كه غلبه كرد، دار و ندار مغلوب را غارت نمود، در قرآن هم در اين معنا استعمال شده ، آنجا كه فرموده : ((و عزنى فى الخطاب )) ولى معناى اصلى كلمه همان است كه گفتيم .
در مقابل اين كلمه ، كلمه ذلت است كه در اصل لغت به معناى چيزى است كه دست يابى بدان آسان است ، حال چه دستيابى محقق و چه فرضى ، در قرآن كريم آمده : ((ضربت عليهم الذله و المسكنه )) و نيز آمده : ((و اخفض لهما جناح الذل )) و نيز فرموده : ((اذله على المؤمنين )).
و عزت يكى از لوازم ملك است ، عزت مطلق هم از لوازم ملك مطلق است ، پس غير خدا هركس سهمى از ملك و عزت داشته باشد خداى تعالى به او ارزانى داشته ، و مليكش كرده است ، و مردم و امتى هم كه سهمى از عزت داشته باشند باز خدا به ايشان داده ، پس عزت تنها و تنها از آن خدا است ، و اگر نزد غير خدا ديده شود از ناحيه خدا است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 207
همچنان كه خودش فرمود: ((ايبتغون عندهم العزه ، فان العزه للّه جميعا)) و نيز فرموده : ((و للّه العزه و لرسوله و للمؤمنين )).
تا اينجا آنچه گفتيم راجع به عزت حقيقى بود، و اما عزت غير حقيقى در حقيقت ذلت است ، به شكل عزت .
همچنان كه باز قرآن كريم مى فرمايد: ((بل الذين كفروا فى عزه و شقاق )) و به همين جهت در دنبال همين آيه فرموده : ((كم اهلكنا من قبلهم من قرن ، فنادوا و لات حين مناص )).
ذلت هم در مقابل عزت احكامى مقابل احكام آن دارد، پس هر چيزى كه غير خدا تصور شود به خودى خود ذليل است ، مگر آنكه خدا عزتش داده باشد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حضرت آیتالله بهجت قدسسره◾️
▪️اگر کسی اهلیت داشته باشد، _ یعنی طالب معرفت باشد و در طلب جدیت و خلوص داشته باشد، _ در و دیوار به اذنالله معلمش خواهند بود، وگرنه سخن پیغمبر صلیاللهعلیهوآله هم در او اثر نخواهد کرد؛ چنانکه در ابوجهل اثر نکرد!
◾️در محضر بهجت، ج١، ص٢٢◾️
▪️اهل منبر خوب استقصا نمیکنند روایات عامه (اهل سنت) را درباره این مطالب که آنچه اینها نقل کردهاند حجت است.
▪️میگوید حضرت امام حسن تشریف داشت، یزید هم بود، معاویه هم بود، شاید کس دیگری هم بوده که این را نقل کرده. حضرت امام مجتبی سلام الله علیه، کلمهای گفت، [که] در نظر آنها تند بود، بر علیه معاویه بود. [اما] وقتی که داشت تشریف میبرد، [معاویه] یک جایزه خطیرهای (بزرگی) برای او حواله داد.
▪️یزید اعتراض کرد؛ او آن حرف را به تو زد، [تو] به او این مقدار جایزه میدهی؟!
[معاویه] گفت: «یا بُنَیَّ، والله إنَّ أَلْحَق لَهُمْ، أَخَذْناهُ مِنْهُمْ أَفَلا نُرْدِفُهُمْ دآبةً أَخَذْناها مِنْهُمْ؟!؛ فرزندم! حق [حکومت] از آن ایشان (خاندان پیامبر) است، و ما [به ظلم] از آنها گرفتهایم! آیا آنها را بر مرکبی که از آنها غصب کردهایم، سوار نکنیم!» حاضر نباشیم پشت سر خودمان هم بنشینند؟
▪️چه کلمه بسیار عجیب و غریبی است! آدم اینها را نباید حفظ کند؟ ما در روایات خودشان، عجائب و غرائب دیدهایم، بر له (به نفع) اهلبیت علیهم السلام، بر علیه دشمنان اهل بیت.
◾️بیانات در درس خارج فقه، کتاب حج، ١۴ دی ١٣٨۴◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️آقا! آقا! این چه سوالیست که مطرح میکنید!
امامیکه بین شیعیان یک چهره متهم است◾️
☑️حجتالاسلام محمدحسین قرنی، کارشناسارشد مذهبی و سیرهشناس در گفتوگو با خبرگزاری فارس خاطرهای از علامه طباطبایی در بیان مظلومیت امام حسن(علیه السلام) بیان کرده است.
#حجتالاسلام_قرنی_گفته_است:
▪️در اوایل پیروزی انقلاب یکی از دوستان کویتیام که مجلهای را در کویت منتشر میکرد، به ایران آمد. از من خواست که مقدمات مصاحبهای فرهنگی با مرحوم علامه طباطبایی ره را برای او فراهم کنم. خدمت مرحوم علامه رفتیم و مصاحبه مفصلی در زمینههای مختلف فرهنگی با موضوعات مختلف حدیث، کلام، فقه، اصول، تاریخ و حکمت شکل گرفت و در آن نظریات تشیع در حوزههای مختلف بیان شد.
▪️وی افزود: مصاحبه ادامه داشت تا اینکه به مسأله امامت و قضیه امامت امام مجتبی (علیه السلام) رسید. دوست کویتی من پرسید؛
▪️«شما درباره صلح امام مجتبی (علیه السلام) چه نظری دارید و آن را چگونه توجیه میکنید؟»
▪️مرحوم علامه که در طول مصاحبه با اشتیاق و با سعه صدر به سؤالات پاسخ میداد، با شنیدن این پرسش برافروخته شد. چند دقیقهای جرأت حرف زدن نداشتیم. پس از دقایقی علامه فرمودند:
▪️«آقا، آقا، آقا! مثل اینکه امام حسن مجتبی (علیه السلام) در زندگی و در امامتش مرتکب خلافی شده و در طول تاریخ هر کسی به نوعی مسأله را توجیه کرده و حالا هم نوبت به من رسیده که من چگونه آن را توجیه کنم. این چه سؤالی است که مطرح میکنید؟ وای بر ما که امام مجتبی (علیه السلام) در بین شیعه یک چهره مظلوم و نعوذبالله گنهکار است که عملکردش احتیاج به توجیه دارد.»
▪️همراه با دوست روزنامهنگار کویتیام به علامه عرض کردیم که شما در این باره توضیح بفرمایید تا مقداری زنگارزدایی و غبارروبی شود. علامه فرمود:
▪️«مظلومیت امام حسن (علیه السلام) به این نیست که قبرش چراغ و گنبد و بارگاه ندارد. ما تا اسم مظلومیت امام مجتبی (علیه السلام) را میآوریم، مسأله قبر و زائر و چراغ و فرش و گنبد را مطرح میکنیم.» این بیان علامه قابل تعمق است. قبول نمیکنم در بین شیعیان کسی باشد که بپذیرد مثلاً؛ امام رضا (علیه السلام) به خاطر داشتن گنبد و مزار و فرش و چراغ امتیاز بیشتری از امام مجتبی (علیه السلام) دارد. کسی تصور این معنا را نمیکند. به هر حال علامه در ادامه سخنان خود فرمودند که؛ «مظلومیت امام مجتبی (علیه السلام) به این است که آن حضرت بین ما شیعیان هم یک چهره متهم است.»
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️لعن دشمنان اهلبيت در قرآن - بخش دوّم◾️ ▪️۲- وَالَّذينَ يَنقُضونَ عَهدَ اللهِ مِن بَعدِ ميثاقِهِ
◾️لعن دشمنان اهلبيت در قرآن - بخش سوّم◾️
▪️۳ـ اِنَّ الَّذينَ يَكتُمونَ ما أنزَلنا مِنَ البَيِّنتِ وَ الهُدى مِن بَعدِ ما بَيَّنهُ لِلنّاسِ فِى الكِتبِ اُولئِكَ يَلعَنُهُمُ اللهُ وَ يَلعَنُهُمُ اللّاعِنونَ (بقره-۱۵۹)
▪️هر آينه كسانى كه آنچه از حقايق آشكار و هدايت را كه فرو فرستاديم، پس از اين كه آن را در كتاب آسمانى قرآن براى مردم تبيين نموديم، كتمان میكنند، خدا آنها را لعنت میكند و همۀ لعنت كنندگان نيز آنها را لعنت میكنند.
▪️به موجب احاديث فراوان اهلبيت علیهم السّلام، مقصود از حقيقت و هدايتى كه در قرآن براى مردم به وضوح بيان گرديده است، ولايت و امامت اميرالمؤمنين علیه السّلام میباشد.
▪️در تفسير عيّاشى ذيل همين آيه از امام صادق علیه السّلام نقل شده است كه:
اِنَّ الَّذينَ يَكتُمونَ ما أنزَلنا مِنَ البَيِّنتِ وَ الهُدى، فى عَلىٍّ
هر آينه كسانى كه آنچه از حقايق آشكار و هدايت را كه در مورد على علیه السّلام فرو فرستاديم كتمان میكنند.
▪️از امام باقر علیه السّلام نيز روايت شده است كه:
اِنَّ الَّذينَ يَكتُمونَ ما أنزَلنا مِنَ البَيِّنتِ وَ الهُدى مِن بَعدِ ما بَيَّنهُ لِلنّاسِ فِى الكِتبِ، يَعنى بِذلِكَ نَحنُ وَاللهُ المُستَعانُ:
هر آينه كسانى كه آنچه از حقايق آشكار و هدايت را كه فرو فرستاديم، پس از اينكه آن را در كتاب آسمانى قرآن براى مردم تبيين نموديم كتمان میكنند، مقصود از آن ما اهلبيت هستيم و ما از خدا يارى میطلبيم.
▪️همچنين شخصى به امام صادق علیه السّلام عرض میكند مرا از مقصود اين سخن خداوند آگاه سازيد كه: هر آينه كسانى كه آنچه از حقايق آشكار و هدايت را كه فرو فرستاديم، پس از اينكه آن را در كتاب آسمانى قرآن براى مردم تبيين نموديم، كتمان میكنند. حضرت فرمودند: مقصود از حقايق آشكار و هدايت در آيه، ما اهلبيت هستيم و ما از خداوند يارى میطلبيم.
▪️در نتيجه منكران و پوشانندگان ولايت اميرالمؤمنين و ديگر ائمّه علیهم السّلام به موجب اين آيه شريفه، مورد لعنت خداوند و لعنت كنندگان قرار دارند.
▪️۴ـ اَلا لَعنَةُ اللهِ عَلَى الظّالِمينَ (هود-۱۸)
آگاه باشيد كه لعنت خداوند بر ظالمان است.
▪️با توجّه به اينكه ظلمى بالاتر از زير پا گذاشتن فرمان خدا در امر ولايت اميرالمؤمنين علیه السّلام و تمرّد كردن از نصب حضرت على علیه السّلام به مقام امامت و ولايت توسّط پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در غدير خم و غصب خلافت آن حضرت و حمله به خانه دختر داغديدۀ پيامبر اكرم و به آتش كشيدن آن و مضروب و مصدوم نمودن حضرت فاطمه علیها السّلام و به قتل رساندن فرزندى كه آن حضرت در رحم داشتند، متصوَّر نيست، قطعاً مرتكبان اين ظلمها از مصاديق بارز آيۀ مورد بحث میباشند.
▪️روشن است كه آنچه در قالب چهار آيه بالا در زمينۀ لعن بر دشمنان اميرالمؤمنين و حضرت فاطمه علیهما السّلام ذكر شد، عيناً بر لعن دشمنان معاند، غصب كنندگان حقوق، شكنجه گران و آزار رسانان ستمگر و قاتلان و به شهادت رسانندگان ديگر ائمّه علیهم السّلام نيز صدق میكند و به استناد همان آيات، آنان نيز مورد لعنت خدا و رسول و همۀ لعن كنندگان از ملائكه و مؤمنان جنّ و انس میباشند.
▪️با عنايت به موارد فوق، آشكار است كه لعن بر دشمنان اهلبيت علیهم السّلام مصداق تخلّق به اخلاق الله و پيروى از انبياء الله و عمل به آيات الله و اقتداى به ملائكة الله است و گرچه نبايد دوست و پيرو اهلبيت علیهم السّلام همّت خود را در رويارويى با دشمنان آن بزرگواران، صرفآ به لعن محدود كند، لكن هيچ شيعه خالصى هر چند هم كه در ضعف و ناتوانى باشد، از انجام اين حدّاقلّ معاف نيست و اگر به آن مبادرت ورزد، اجر و پاداش عظيمى شامل حالش خواهد شد.
▪️چنانكه در تفسير امام حسن عسکرى علیه السّلام از پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم روايت شده است كه: هر كس از نصرت و يارى ما اهلبيت ناتوان باشد و در خلوتهاى خود، دشمنان ما را لعن كند، خداوند صداى او را به همه عالَم وجود، از كرۀ خاک تا عرش اعلى میرساند. پس هر بار كه اين شخص دشمنان ما را لعن میكند، ملائكه او را در اين لعن كردن يارى میكنند و كسى را كه او لعن میكند لعن میكنند، پس آن گاه ثناى الهى را به جا آورده و به خداوند عرض میكنند: پروردگارا بر اين بنده درود فرست، زيرا آنچه در توان داشت بذل نمود و اگر بر بيش از اين قدرت داشت، انجام میداد. پس در اين هنگام ندايى از جانب خداى عزّ و جلّ اعلام میكند كه دعاى شما را در مورد اين شخص اجابت كردم و صدايتان را شنيدم و بر روح او در بين روحها درود فرستادم و او را در نزد خود از برگزيدگانِ نيكان قرار دادم.
◾️کتاب ره توشۀ دیدار
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#لعن_و_تبری - ۶
#ره_توشه_دیدار
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️«مَن كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَي لِقَاءِ اللهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ مَعَنَا...» اگر کسی با امام حسین رهسپار طریق گردد، توحید برای او مکشوف خواهد شد. در حادثهی کربلا و حتی همین امروز، عدهای این مصباح هدایت الهی را ندیدند و نمیبینند چرا که کورند و کور نمیبیند! «مَنْ كَانَ فِي هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى» (إسراء، ۷۲). در گوش این افراد پنبه است، پنبهی در گوش نیز به این معنی است که این افراد مطلقا استعدادی ندارند و خود را ضایع کردهاند! اگر کسی حتی اندکی نور داشته باشد، امام حسین علیه السلام او را جذب میکند کما اینکه در کربلا چنین کرد؛ در برخی نقلها وارد است که ۳۳ نفر از لشکر ابن سعد در روز عاشورا به امام حسین علیه السلام پیوستند و شهید شدند. اگر کسی اندکی استعداد با خود پیش امام حسین علیه السلام ببرد، حضرت او را نجات خواهد داد. اگر کسی «فَلْيَرْحَلْ مَعَنَا» را در جان خود پیاده کرده و با اباعبدالله الحسین که سرخیل عشاق است رهسپار گردد، نجات خواهد یافت. اگر نور فطرت کسی اندکی روشن باشد ولو یک عمر نصرانی بوده و یک رکعت هم نماز نخوانده باشد، حسین دست او را میگیرد؛ مگر وهب نصرانی چنین نبود؟ جناب زهیر که عُمْری عثمانی مسلک بود، جناب حر و... نمونه این افراد بودند منتها کسانی که پنبه در گوش خود کرده بودند و مطلقا هیچ استعدادی نداشتند و عین ثابته آنها طالب این بود که نور خدا را خاموش کنند، آمدند و بر صدر خدا نشستند و چه جنایتها که نکردند...
#ح_م
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️
▪️در نیّت و اعمالت هر چه صدق بیشتر باشد، ارزشش بیشتر است.
▪️صدق ضامن عدم خسارت است. شاهد این حقیقت، احادیث مَن بَلَغَ میباشند که میگویند اگر کسی به حدیثی که از قول معصومین نقل شده و در آن برای انجام عملی ثوابی وعده داده شده است عمل کرد، حتّی اگر آن حدیث جعلی باشد، آن پاداش به او داده میشود.
◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ
وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي...
#یاحسین
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴شهادت جانسوز حضرت امام حسن بن علی العسکری علهیما السلام را به محضر مبارک فرزند ایشان، حضرت امام عصر، مولانا حجة ابن الحسن ارواحنا لتراب مقدمه الفداء و تمامی شیعیان و محبان اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام تسلیت عرض میکنیم.
■●صلوات جناب محی الدین ابن عربی بر حضرت امام حسن عسکری صلوات الله علیه●■
■صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِن أرضِهِ و سَمائِهِ علی البَحرِ الزّاخِرِ، زَینِ المَفاخِرِ، الشّاهِدِ لأربابِ الشُّهودِ، الحُجَّةِ علی ذَوی الجُحُودِ، مُعَرِّفِ حُدُودِ حقائِقِ الرَّبانیَّةِ، مُنَوِّعِ أجناسِ العالَمِ السُّبحانیّة، عَنقاء قاف القِدَم، العالی عَن مَرقاة الهِمَمِ، وِعاءِ الأمانةِ، مُحیط الإمامةِ، مَطلَع الأنوارِ المُصطَفَوی، الحَسَن بن علیِّ العَسکری، علیه صلوات الله المَلِکِ الأکْبَر
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●توصيه های امام حسن عسكری عليه السلام به شيعيان●■
■اوصيكم بتقوى الله،
والورع في دينكم،
والاجتهاد لله،
وصدق الحديث
واداء الأمانة الى من ائتمنكم من برّ أو فاجرٍ،
وطول السجود
وحسن الجوار،
فبهذا جاء محمدٍ (صلى الله عليه وآله وسلم)..
■فإن الرجل منكم إذا ورع في دينه وصدق في حديثه، وأدّى الأمانة وحسّن خلقه مع الناس قيل: هذا شيعيّ فيسرّني ذلك.
اتقوا الله وكونوا زيناً ولا تكونوا شيناً
، جرّوا الينا كل مودة،
وادفعوا عنّا كل قبيح، فإنّه ما قيل فينا من حسن فنحن أهله، وما قيل فينا من سوء فما نحن كذلك، لنا حق في كتاب الله، وقرابة من رسول الله، وتطهير من الله لا يدّعيه أحد غيرنا إلاّ كذّاب،
اكثروا ذكر الله وذكر الموت وتلاوة القرآن والصلاة على النبي (صلى الله عليه وآله وسلم)، فإن الصلاة على رسول الله عشر حسنات، احفظوا ما وصيتكم به واستودعكم الله، واقرأ عليكم السلام.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●توصيه های امام حسن عسكری عليه السلام به شيعيان●■ ■اوصيكم ب
■●توصیههای امام حسن عسکری علیه السّلام به شیعیان●■
●تقوای الهی
●تلاش و اجتهاد برای خدا
●ورع در دین
●راستگویی
●ادای امانت به کسی که شما را امین پنداشته، خواه انسان خوب و شایستهای باشد، خواه فاجر.
●سجدههای طولانی
●حسنِ همسایگی
#رفتار_با_اهل_سایر_مذاهب:
●در نماز جماعت آنها شرکت کنید
●در تشییع جنازههای آنها حاضر شوید
●به عیادت بیمارهای آنها بروید
●حقّ آنها را ادا کنید. ...
■حضرت امام حسن عسکری علیه السّلام فرمودند: اگر یکی از شما دوستان و شیعیان من، در دین خودش ورع پیشه کند، اهل بی بندوباری، فسق و فجور و حرامخواری نباشد، راستگویی پیشه کند، امانت را ادا کند و با مردم خوش اخلاق باشد، دیگران میگویند: این را ببین، شیعه است و منِ امام عسکری خوشحال میشوم ...
@mohamad_hosein_tabatabaei