کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت چهارم بخش پنجم1⃣ ● معناى (موسع ) و (مقتر) و آيه شريفه ((و متعوهن على الموس
آیات 242-228 بقره قسمت چهارم
بخش پنجم2⃣
● معناى (موسع ) و (مقتر) و آيه شريفه ((و متعوهن على الموسع قدره ...))
حَقاًّ عَلى المُْحْسِنِينَ
كلمه ((حقا)) مفعول مطلق است براى فعلى كه حذف شده ، و تقدير آن ((حق الحكم حقا)) است ، و از ظاهر اين جمله هر چند به نظر مى رسد كه وصف محسن بودن دخالت در حكم دارد، و چون از خارج مى دانيم احسان واجب نيست ، نتيجه مى گيريم كه پس احسان مستحب است و حكم در آيه حكمى است استحبابى ، نه وجوبى ، و ليكن روايات صريح از طرق ائمه اهل بيت (عليه السلام ) حكم در آيه را واجب دانسته ، و شايد وجه در آن همان باشد كه در سابق فرمود: ((الطلاق مرتان فامساك بمعروف او تسريح باحسان ...)) كه در آن آيه احسان بر زنان مطلقه ((مسرحه )) را واجب كرد، پس در اين آيه نيز حكم احسان بر محسنين كه همان مردان طلاقگو باشند محقق و واجب شده است ، و خدا داناتر است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
#آیتالله_بهجت_قدسسره:
□اهم مقدمات انتظار فرج را که توبه و طهارت از گناهان است، تحصیل کنیم.□
□○درمحضر بهجت، ج٣، ص٢٨٠○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل #دولابی●□
□●زمین ظهور حضرت ولیِّ عصر عجّل الله تعالی فرجه غیر از زمین دنیاست: یَومَ تبدّلُ الاَرضَ غَیرَ الاَرضِ: روزی که زمین به زمین دیگری مبدّل میشود.
□●حضرت حجّت علیه السّلام پس از ظهور میفرماید: یا اَهلَ العالَمِ مَن اَرَادَ اَن یَنظُرَ اِلى آدَمَ، نُوحٍ، اِبراهیمَ، مُوسی، عیسی، مُحمَّدٍ، عَلیٍّ، حَسَنٍ، فَلیَنظُر اِلَی: ای اهل عالم هر کس میخواهد به آدم و نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمّد و علی و حسن نظر کند، پس به من بنگرد. تا کسی حقبین نشود، یعنی حضرت را نبیند، وارد قیامت نمیشود.
□●هر وقت حاجتی داشتی، برای حضرت ولیِّ عصر عجّل الله تعالی فرجه عریضه بنویس و بده به آب نهرهای جاری یا به نسیم صبا و باد صبحدم؛ آن را به حضرت میرسانند.
□●در همه ی زمانها سیصد و سیزده نفر ابدال وجود دارند که اصحاب امام زمان عجّل الله تعالی فرجه هستند و میخهای خیمه ی زمینند. اَلمُؤمنُ کَالجَبَلِ الرّاسِخِ: مؤمن مانند کوه استوار است. وَ الجِبالَ اَوتاداً: و خداوند کوهها را میخ های زمین قرار داد.
□●امام زمان عجّل الله تعالی فرجه اگر دست بر سر ما بکشند، علم و حلم را به درون ما میریزند.
□● #مصباح_الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب●□
#امام_زمان_عجل_الله_تعالی_فرجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●انسان کامل مظهر اسم اعظم حقّ متعال●■۲ ■●اوّلین تعیّن ذات مقام احدیّت میباشد که قائم مقامی ذات را
■●انسان کامل مظهر اسم اعظم حقّ متعال●■۳
■●همانطور که اسماء الهی مراتبی دارند که در دراس همه آنها #اسم_اعظم خداوند است و همانگونه که اسم اعظم تمامی اسماء دیگر را تحت پوشش دارد، عین ثابت انسان کامل (طرح علمی انسان کامل در علم حضرت حقّ) که مَجلی و مظهر اسم اعظم حقّ متعال است نیز همین اشراف را بر سایر اعیان داردو عین ثابت همه چیز در عالم هستی تحت پرتو عین ثابت انسان کامل است.
■●با تجلّی دوم حضرت احدیّت که #فیض_مقدس نامیده می شود، اعیان در خارج پدیدار شدند و طرح عالم خلقت عملی شد و جهان خلقت که اعیان خارجیّه نامیده میشود، پدید آمد. در این مرحله ابتدا جبروتیان که در مرحله تامّ تجرّدند، پدید آمدند و #عالم_جبروت به وجود آمد. سپس ملکوتیان پدید آمدند و #عالم_ملکوت ایجاد شد و درنهایت #عالم_ناسوت که عالم مُلک و طبیعت است، به وجود آمد.
■●#جان_جهان، مهدویّت در عرصه عرفان، ص٧٠ -٧٢●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●انسان کامل مظهر اسم اعظم حقّ متعال●■۳ ■●همانطور که اسماء الهی مراتبی دارند که در دراس همه آنها #ا
■●انسان کامل مظهر اسم اعظم حقّ متعال●■۴
■●اسم اعظم به سبب حقیقت عینی خود همانند انسان کامل است؛ بدین معنا که تعیّن اسم اعظم الهی در حضرت علمی، عین ثابت انسان کامل است و تعیّن آن در عالم خارج، خودِ انسان کامل. اوست که خلیفه خداوند در عالم و همان حقیقت محمّدی است که عین ثابت او در مقام واحدیّتّ با #اسم_اعظم متّحد است.
■●بر این اساس میتوان دریافت که از منظر جهان بینی عرفانی وجود انسان کامل در عالم هستی امری اجتناب ناپذیر است. همانطور که حقّ متعال اسمائی دارد و در راس آنها #اسم_اعظم است که مستجمع جمیع صفات کمالیّه و جمالیّه و جلالیّه است؛ اسم اعظم، هم در حضرت علمی یا عالم اعیان ثابته باید نماینده و مظهری داشته باشد که عین ثابت انسان کامل است، و هم در اعیان خارجیّه، که خود انسان کامل است.
■●#جان_جهان، مهدویّت در عرصه عرفان، ص٧٠ -٧٢●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●انسان کامل مظهر اسم اعظم حقّ متعال●■۴ ■●اسم اعظم به سبب حقیقت عینی خود همانند انسان کامل است؛ بدی
■●انسان کامل مظهر اسم اعظم حقّ متعال●■۵
■●عالم بدون #انسان_کامل قابل تصوّر نیست. خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: قلِ ادعواللهَ و اِدعوا الرّحمنَ ایّا ما تدعوا فلهُ الاسماءُ الحسنی: بگو خدا را با نام الله یا رحمان یا هر نام دیگری بخوانید، پس برای او نیکوترین نامها وجود دارد.
■●و نیز میفرماید: ولله الاسماءُ الحُسنی فادعوه بها: و برای خداوند نامهای نیک است؛ پس خدا را به آنها بخوانید. امام صادق علیه السّلام در توضیح این آیه مبارکه فرموده اند: نحن و اللهِ الاسماءُ الحُسنی الّتی لا یَقبَلُ من العِباد عملاً الّا بِمَعرفَتِنا: به خدا سوگند ما آن نامهای نیکوی خداوند هستیم که خداوند عملی را از بندگان نمیپذیرد مگر آنکه با شناخت ما همراه باشد.
■●#جان_جهان، مهدویّت در عرصه عرفان، ص٧٠ -٧٢●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●غروب جمعه را دریابید●■
■از فاطمه زهرا(سلام الله علیها) نقل شده است:
از رسول خدا شنیدم که میفرمود:
■به راستی، در جمعه ساعتی است که اگر مرد [و زن] مسلمان در آن ساعت از خدای عزیز و جلیل خیری درخواست کند، به او داده میشود".
لذا عرض کردم: ای رسول خدا! آن کدام ساعت است؟
فرمود: "اذا تُدلی نصفَ عین الشمس للغروب؛ وقتی نصف قرص خورشید غروب کرد".
■زید در ادامه میگوید:
حضرت فاطمه(سلام الله علیها) همیشه [جمعهها] به غلامش میفرمود:
"بر بلندی برآی و هرگاه دیدی نصف قرص خورشید به غروب نزدیک شده است، به من اعلام کن تا دعا کنم".
■●وسائل الشیعه، ج۵، ص۶۹●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●انسان کامل مظهر اسم اعظم حقّ متعال●■۵ ■●عالم بدون #انسان_کامل قابل تصوّر نیست. خداوند متعال در قر
■●انسان کامل مظهر اسم اعظم حقّ متعال●■۶
■●بنابراین #انسان_کامل مظهر تامّ اسماء الهی است و از آنجا که تمامی اسماء الهی در #اسم_اعظم حضرت حقّ جمع شدهاند، انسان کامل مظهر اسم اعظم حضرت حقّ و مظهر تمامی اسما حسنای الهی است. عارف از این منظر به وجود #حضرت_مهدی ارواحنافداه معتقد است. زیرا محال است بتوان جهان را لحظهای خالی از وجود انسان کامل و مظهر اسم اعظم حقّ متعال تصوّر نمود. در عصر حاضر حضرت بقیّة الله الاعظم ارواحنافداه این جایگاه را دارند.
■●#جان_جهان، مهدویّت در عرصه عرفان، ص٧٠ -٧٢●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□مؤسسه ی طوبای محّبت ، ناشر آثار كلامى حاج محمّد اسماعيل دولابى مقدم دوستداران ايشان را در نمايشگاه كتاب تهران گرامى مى دارد.
□شبستان اصلى، ناشران داخلى، راهرو٢٣، غرفه ى ٣٨□
#نکته_ناب
□●اسم عزیز حق متعال اسم سنگینی است. مربوط به مرتبه واحدیت است.
●چو سلطــان عزت علم در کشد
●جهان سر به جیب عدم درکشد
□●در تعریف اسم عزیز گفته اند که عزیز یعنی لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ (شوری/۱۱). این آیه تفصیل اسم شریف العزیز است. لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ در مقام تنزیه است. هر مخلوقی هر کمالی دارد آن کمال را از خدا دارد و بلکه خدا فوق آن کمال است.
□●اینکه حق متعال را از نقائص تنزیه کنی کار متوسطان است بلکه هر کمالی دیدی باید بگویی سبحان الله! یعنی حق تعالی بالاتر از این کمال است. در عین حالی که لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ است، وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ نیز است. او السَّمیع است یعنی مطلق سمیع است و هرکس سمعی دارد، در حقیقت شنونده خود خداست و هر بصری نیز بنابر اسم البصیر در حقیقت خداست.
□●حضرت بقیة الله الاعظم، عزیز است. يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ... به معنای عزیز که دقت کنی، او تلبُّس اتمّ به توحید دارد. خود امام زمان نیز چنین است؛ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ. مثل او داریم؟! واحِدٌ دَهرِه. تکِ روزگارش است. وحید و فرید است. در عین حالی که "لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْء"ٌ، او "وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ." با همه است.
□●آیا با این معنا میتوان قائل شد که امام زمان ارواحنا فداه غایب است؟! مَتَى غِبْتَ حَتَّى تَحْتَاجَ إِلَى دَلِیلٍ یَدُلُّ عَلَیْکَ؟! بِنَفْسي اَنْتَ مِنْ مُغَيَّبٍ لَمْ يَخْلُ مِنّا. بِنَفْسي اَنْتَ مِنْ نازِحٍ ما نَزَحَ عَنّا. جانم به قربان آن آقایی که هرگز از ما خالی نبوده و جانم بفدای آن آقایی که هرگز از ما جدا نبوده.
□●يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُّزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَيْنَا إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقِينَ (یوسف/۸۸). وقتی عزیز را اینگونه معنا کردیم همه ما در مقابل او ذلیل و فقیریم. او باید به ما صدقه بدهد و میدهد! اصلاً کار امام در نظام هستی صدقه دادن به فقراست. همین وجود تو صدقه سری امام زمان علیهالسلام است. همینطور مرتب دارد در کَیل [پیاله] وجودی تو صدقه میریزد. و العِلم المصبُوب، ریزش او مدام است.
#یاعلی
#ادامه_دارد
@mohamad_hosein_tabatabaei