کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت سوم بخش چهارم ● مراد از ايمان در جمله ((قال الحواريون نحن انصار اللّه
آیات 60-42 آل عمران، قسمت سوم
بخش پنجم1⃣
● راه عبادت كوتاهترين راه به سوى خداى سبحان است
خواننده عزيز بعد از تذكر اين مطلب اگر در كلام عيسى (عليه السلام ) و دعوتى كه از آن جناب نقل شد دقت كند، كه فرمود: ((فاتقوا اللّه و اطيعون ، ان اللّه ربى و ربكم فاعبدوه هذا صراط مستقيم ...))، خواهد فهميد كه آن جناب نخست مردم را امر به تقوا كرده و پرهيز از خدا و اطاعت خودش و سپس دستور خود را تعليل كرده به اينكه : ((ان اللّه ربى و ربكم ))، يعنى علت اينكه گفتم از خدا بترسيد، اين است كه خدا پروردگار شما امت است و پروردگار رسولى است كه به سوى شما گسيل داشته ، پس واجب است كه از او پروا كنيد، به او ايمان آورده ، مرا با پيروى خود اطاعت كنيد و سخن كوتاه اينكه بر شما واجب است كه با تقواى خود و اطاعتتان از رسول و ايمان آوردن به دعوت او و پيروى از او خدا را بپرستيد، اين آن نكته اى است كه از اين كلام بر مى آيد و به همين جهت در تعليل نامبرده ، تقوا و اطاعت را خلاصه نموده ، و از آن تعبير به پرستش كرد و تنها منظورش از اين تعبير اين بوده كه ارتباط مسأله تقوا و اطاعت با خدا را روشن سازد، چون اين ارتباط به روشنى ارتباط عبادت با خدا نيست ، بعد از روشن ساختن اين ارتباط فرموده : اين عبادت تنها صراط مستقيم است و با اين جمله فهماند راه عبادت ، كوتاهترين راهى است كه سالكش را به سوى خداى سبحان مى برد و به حق تعالى منتهى مى سازد.
آنگاه وقتى از مردم احساس كفر نمود و نشانه هاى ياس از ايمان عموم آنان برايش ظاهر گرديد، فرمود: ((من انصارى الى اللّه كيست كه مرا در پيمودن راه خدا يارى كند؟)) و با در نظر گرفتن روشنگريهاى قبليش معناى اين گفتارش چنين مى شود: كيست كه مرا در پيمودن صراط مستقيم و يا در عمل به دستوراتى كه قبلا دادم ، يعنى عبوديت خدا و يا تقوا و
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 322
اطاعت يارى كند؟ حواريين در پاسخش عين درخواست او را به زبان آورده و گفتند: ((نحن انصار اللّه مائيم انصار خدا)) و دنبال پاسخ جمله اى را گفتند كه به منزله تفسير آن است و آن اين است كه : ((آمنا باللّه و اشهد بانا مسلمون )) و منظورشان از اسلام ، تسليم خدا و رسول او شدن و اطاعت و پيروى كردن است و لذا وقتى همين حواريين پروردگار خود را از در تذلل و التجاء مخاطب قرار دادند و وعده اى را كه به عيسى داده بودند براى خداى تعالى بازگو نمودند، چنين گفتند: ((ربنا آمنا بما انزلت و اتبعنا الرسول ...)) و در اين گفتار خود به جاى اسلام اتباع رسول را آوردند، (كه از آن فهميده مى شود اسلام همان پيروى رسول است ((مترجم ))) و دامنه ايمان را هم توسعه داده ، گفتند: ((به تمامى آنچه نازل كرده اى ايمان آورديم )).
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت سوم بخش پنجم1⃣ ● راه عبادت كوتاهترين راه به سوى خداى سبحان است خوان
آیات 60-42 آل عمران، قسمت سوم
بخش پنجم2⃣
● راه عبادت كوتاهترين راه به سوى خداى سبحان است
در نتيجه با اين عبارت فهماند كه به تمامى احكام و دستورات كه عيسى (عليه السلام ) آورده و به همه كتاب و حكمت و تورات و انجيلى كه خداى تعالى به وى تعليم داده ، ايمان آورده اند، و رسول را در آنها پيروى مى كنند. و اين بطورى كه ملاحظه مى فرمائيد اول درجه ايمان نيست بلكه از مصاديق اعلى درجه ايمان است .
و در اين گفتار به صرف عرضه حال خود به پروردگارشان قناعت نكرده و عيسى (عليه السلام ) را بر اسلام و پيروى خود شاهد گرفتند، با اينكه مى توانستند بگويند: ((آمنا باللّه و انا مسلمون ))، به اين مقدار اكتفا ننموده ، گفتند: ((ربنا آمنا بما انزلت و اتبعنا الرسول ...))، پس كانه گفته اند: پروردگارا حال ما چنين حالى است و رسولت هم شاهد بر آن است .
رَبَّنَا ءَامَنَّا بِمَا أَنزَلْت وَ اتَّبَعْنَا الرَّسولَ فَاكتُبْنَا مَعَ الشهِدِينَ
اين آيه حكايت گفتار حواريين است و جا داشت بفرمايد: ((قالوا ربنا...))، ولى كلمه ((قالوا)) را از ظاهر كلام حذف كرد تا متن واقعه را نقل كند و اين خود يكى از اسلوبهاى كلامى قرآن كريم است كه بيانش در سابق گذشت .
حواريين از پروردگار خود خواسته اند كه ايشان را جزء شاهدان بنويسد و اين تقاضاى خود را با حرف ((فا)) بر ايمان و اسلام خود تفريع كردند و هر دو را يعنى هم ايمان و هم اسلام را اساس تقاضاى خود قرار دادند، خواستند بطور ضمنى اين شهادت را داده باشند كه عيسى (، السلام ) هم وحى خداى را به ايشان رسانيد و هم خودش به آن عمل كرد، براى اينكه وقتى ايمان آوردنشان صادق است كه رسول رسالت خود را به درستى تبليغ كرده ، هم به زبان آن را بيان كرده باشد و هم به عمل ، هم معالم دين را به مردم رسانده باشد و هم خودش به آنها عمل كرده باشد، پس اگر شهادت مى دهند بر اينكه عيسى (عليه السلام ) تبليغ رسالت خود كرده ، معنايش اين است كه ما معارف دين را به وسيله تعليم آن جناب آموخته ايم و با عمل آن جناب و پيروى ما از عمل او به آن معارف عمل هم كرده ايم و اگر رسول از آنچه مردم را بدان مى خواند تخطى و تعدى كرده باشد، مردم نمى توانند شهادت دهند به اينكه بدانچه خدا نازل كرده ، ايمان آورده و رساننده آن را پيروى كرده اند.
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 323
و ظاهرا اين شهادت همان حقيقتى است كه آيه شريفه : ((فلنسئلن الذين ارسل اليهم و لنسئلن المرسلين ))، به آن اشاره كرده كه همان شهادت بر تبليغ است و اما آيه شريفه : ((و اذا سمعوا ما انزل الى الرسول ترى اعينهم تفيض من الدمع مما عرفوا من الحق ، يقولون ربنا آمنا فاكتبنا مع الشاهدين ))، مربوط به شهادت بر حقانيت رسالت رسول است نه شهادت بر اينكه رسول رسالت خود را تبليغ كرده (و خدا داناتر است ).
و چه بسا بشود از اينجاى سخنشان ، بعد از استشهاد رسول بر اسلام خود، كه گفتند: ((فاكتبنا مع الشاهدين )) استفاده كرد: درخواستشان اين بوده كه خداى تعالى ايشان را جزء گواهان و شهداى اعمال قرار دهد و ما درباره گواهان اعمال در ذيل آيه : ((ربنا و اجعلنا مسلمين لك و من ذريتنا امه مسلمه لك ، و ارنا مناسكنا)) كه حكايت دعاى ابراهيم و اسماعيل (عليهما السلام ) است بحث مفصلى ايراد نموديم ، خواننده عزيز به تفسير آن آيه مراجعه كند.
وَ مَكرُوا وَ مَكرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيرُ الْمَكِرِينَ
منظور از ((مكر كنندگان )) بنى اسرائيل هستند كه عليه عيسى (عليه السلام ) توطئه كردند، توطئه اى كه جمله ((فلما احس عيسى منهم الكفر...)) به آن اشاره دارد و ما در ذيل آيه : ((و ما يضل به الا الفاسقين ))، در معناى مكرى كه به خدا نسبت داده شده بحث كرديم .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ #ابن_ترکه در انتهای قواعد توحید گوید:
▪️تمامی علوم در ما موجودند لیکن به علت وجود حجابهایی که مانع ظهور آنها هستند آن علوم ظاهر نشوند.
▪️مخفی نماند که ظهور آنها گاهی به واسطه حرکات لطیف فکری روحانی و بعد از مسلط نمودن قوه قدسیّه بر دو قوه وهمیه و متخیله و سایر قوای جسمانی و با تهذیب اخلاق و آراستن نفس به اخلاق حسنه میسّر است
▪️و گاهی به واسطه تسکین متخیّله و متوهمه و لجام زدن به آندو و بازداشتنشان از حرکات مضطرب و مشوش، و بعد از تسخیر قوای جسمانی با تزکیه و تصفیه است.
▪️و هردو طریق نزد اکثر محققان و صاحبنظران و اصحاب مجاهده حق است.
◾️ #علامه_حسنزاده_آملی
(رساله لقاء الله، ص۲۰۸)◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️شخصی سر کلاس ریاضی خوابش برد. وقتی که زنگ را زدند بیدار شد، با عجله دو مسأله را که روی تخته سیاه نوشته بود یادداشت کرد و به خیال اینکه استاد آنها را به عنوان تکلیف منزل داده است به منزل برد و تمام آن روز و آن شب برای حل آنها فکر کرد. هیچ یک را نتوانست حل کند، اما تمام آن هفته دست از کوشش بر نداشت. سرانجام یکی را حل کرد و به کلاس آورد. استاد به کلی مبهوت شد زیرا آنها را به عنوان دو نمونه از مسائل غیرقابل حل ریاضی داده بود.
▪️اگر این دانشجو این موضوع را میدانست احتمالاً آنرا حل نمیکرد ولی چون به خود تلقین نکرده بود که مسأله غیرقابل حل است، فکر میکرد باید حتماً آن مسأله را حل کند و سرانجام راهی برای حل مسأله یافت.
▪️حل نشدن بیشتر مشکلات زندگی ما به افکار خودمون بر میگردد.
متصل چون شد دلت با آن عدن
هین بگو مهراس از خالی شدن
امر "قل" زین آمدش کای راستین
کم نخواهد شد بگو دریاست این
#مولوی
(مثنوی معنوی، دفتر پنجم)
#راز_قل
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️آیت الله جوادی آملی:
اينكه گفتند:
▪️«دُم علی الطهارة يوسع عليك رزقك»[۱]
يعنی دائماً باوضو باشيد روزی شما زياد ميشود،
▪️تنها روزی به معنای نان و آب و اينها نيست، علم روزی است، اخلاق روزی است، عقل روزی است، فضيلتها روزی است. روزيهای ظاهری هم روزی است فرمود: «دُم علی الطهارة» دائماً باوضو باشيد اين #خيلی اثر دارد از همين راهها شروع ميشود.
◾️[۱]فیض القدیر شرح جامع الصغیر صفحه ۳۶۱◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
#علت_مجبت_به_دنیا_چیست؟
▪️این محبت نتیجه دو قوه شهویه و التذاذیه است. دو قوهای که خداوند آنها را به سبب حفظ نوع انسان به وی ارزانی داشته است. هنگامی که انسان عالم را محل لذّتجویی و کسب عیش پندارد حبّش به دنیا زیاد میگردد و از مردن، به سبب آنکه مانعی برای برآورده ساختن خواستههای اوست، گریزان میشود.
(شرح چهل حدیث، ص ۱۲۲)
▪️امام صادق(علیه السلام) حبّ دنیا را بسان آب دریایی میداند که هر چه انسان تشنه از آن بخورد سیراب نمیگردد و در نهایت به هلاکت میرسد.( آداب نماز، ص ۵۱)
▪️محبِّ دنیا نیز به مانند کرم ابریشم است که هر چه به دور خود میتند از رهایی و رستگاری دورتر میشود.
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️یک قهرمان ورزشی با استعانت از ذات اقدس اله با رقابت نفس گیر به میدان می رود تا این #پرچم را به اهتزاز در بیاورد، این #غرور صادق است و تعصب داشتن به این #قهرمانان باعث مباهات است.
◾️ #جوادی_آملی ۱۳۹۵/۶/۱◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ آیینه شو جمال پری طلعتان طلب
▪️خداوند فرمود: عَبدی اَطِعنى حَتّی اَجعَلَکَ مَثَلی: ای بندهی من، از من اطاعت کن تا تو را مَثَل (نمونه) خودم کنم. پیامبر و ائمّه علیهم السّلام هم میتوانند شاگردانشان را مثل خودشان بسازند. محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم، محمّد میسازد و علی علیه السّلام، علی..
▪️تفاوت مِثل و مَثَل
▪️تفاوت مِثل و عِین
▪️آیینه شـو جمال پری طلعتان طلب
▪️جاروب زن به خانه و پس میهمان طلب
◾️استاد مهدی طیّب
#شرح_مصباحالهدی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️
▪️تا وقتی احساس میکنیم کاری از ما بر میآید، به عمل خود متّکی هستیم و به خدا عرض میکنیم ما کار میکنیم و شما مزد و پاداش بده؛ امّا وقتی دیدیم از ما کاری بر نمیآید و همهکاره اوست، دست گدایی به سویش دراز میکنیم و دعا میکنیم.
▪️گرچه در گدایی آبروی آدم میریزد، ولی آبرو اصلاً برای ریختن است، منتها نه پیش خلق؛ بلکه در پیشگاه خداوند. همهی انسانها هم بعد از اینکه همهی تقلاّهایشان را کردند و همهی علم و هنرهایشان را به کار بستند و دیدند به جایی نرسیدند، دست گدایی پیش خدا دراز میکنند.
▪️فلانی را که عالِم بود و ادّعای خدایی میکرد، اخیراً دیدم ریش در آورده بود و گدایی میکرد، همه همینطورند. گدایی کاری است که همه باید بکنند. دائم به این و آن التماس دعا نگویید، خودتان دعا کنید. ولی وقتی خواستید دعا بکنید، اوّل برای همسایه و دوست و غریبه و اهل بلد و اهل مملکتتان دعا کنید، چون آنوقت درها برای خودتان باز میشود.
▪️نیاز هر چه بیشتر باشد، ارتباط با خدا نزدیکتر است. آخرت جای نیاز است.
◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#دعا
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️با ترویج فرهنگِ دعا، بساط عرفانهای کاذب جمع میشود.
▪️بلندترین معارفی که از پیامبر و اهل بیت علیهم السّلام به دست بشر رسیده در نیایشها، مناجات و ادعیۀ آنهاست.
▪️در مناجات و ادعیۀ اهلبیت علیهم السّلام، مخاطب، انسانِ با ظرفیت و درکِ محدود نیست، بلکه مخاطب خداست و محدودیتی برای فهم گفتار آنها وجود ندارد.
▪️دعا تنها راهنمای انسان نیست، بلکه راهبر انسان است و میتواند انسان را دارای کمالات و معارف کند ...
◾️استاد مهدی طیب ۸۷/۰۵/۱۷◾️
#دعا
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️بسيج مدرسه عشق و مكتب شاهدان و شهيدان گمنامی است كه پيروانش بر گلدستههای رفيع آن، اذان شهادت و رشادت سردادهاند.
#امام_خمینی
◾️(صحیفه نور، ج٢١، ص۵۳)◾️
#بسیج
@mohamad_hosein_tabatabaei
#آیت_الله_حق_شناس (ره):
▪️هرکس که دوست دارد بفهمد که نمازش به درگاه الهی پذیرفته شده یا نه، ببینند آیا نمازش او را از #گناه باز میدارد یا نه، سپس به همان مقدار که از #نماز پذیرفته شود از گناه دور خواهد ماند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
#حجاب_يعنی
(خدایا
میدانم که غیرتت به من تمام ناشدنی است
پس به احترام غیرتت حجاب برسر میکنم؛
قربه الی الله)
#زن_عفت_افتخار
🍀ولادت مبارک حضرت زینب کبری سلام الله علیها را به محضر باهر النور حضرت ولیعصر ارواحنا فداه و یکایک شیعیان و محبین آل الله تبریک و تهنیت عرض میکنیم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️مکرّراً خدمت حضرت علّامۀ والد (رضوان الله علیه) عرض میکردند: گاهی بیدار میشویم ولی همّت برخاستن نداریم، برایمان دعا کنید تا توفیق نماز شب پیدا کنیم.
▪️میفرمودند: «توفیق یعنی مهیّا شدن اسباب و مقدّمات امور؛ و برای نماز شب خود سالک باید همّت کند و اسباب و مقدّمات بیداری خود را فراهم نماید.»
◾️ #علامه_طهرانی
«نور مجرّد»، ج۱، ص۶۷۰◾️
#توفیق
#نماز_شب
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘مظهر صبر خدای حیّ داور زینبم!
☘یادگار حیدر و زهرای اطهر زینبم!
☘فتح کردی شام را سنگر به سنگر زینبم!
☘آمدی همچون علی از فتح خیبر زینبم!
☘گر چه آهی نیست از آه تو ظالم سوزتر
☘بازگشتی از همه سردارها پیروزتر
🍀ولادت حضرت زینب کبری سلام الله علیــها و روز پرســتار مبـارک باد🍀
@mohamad_hosein_tabatabaei
#خودشناسی
▪️برخی گمان میکنند با تغییر محل سکونت،
آدمهای تازه دور خود جمع کردن،
تغییر شغل یا مسافرت می توانند از شرّ مشکلاتشان خلاص شوند.
فراموش میکنند که هر جا بروند خودشان را همراه میبرند.
▪️نمیتوانیم از آنچه که هستیم فرار کنیم
اگر در تهران افسرده باشیم، در شمال هم احساس افسردگی خواهیم کرد.
با تغییر صحنه ممکن است مدتی اوضاع بهتر بنماید، با این حال رفته رفته همان رفتارهای پیشین را در پیش خواهیم گرفت، همان کمبودها، همان روحیّه، همان احساسها باز به سراغمان خواهد آمد.
▪️این امر در عشق هم صادق است .
به زعم خودمان انتخابمان درست بوده
دیری نمیگذرد که در می یابیم هنوز اندر خم همان کوچه اوّلیم، مضطرب، ناخوشبخت و زیاده خواه. و فکر می کنیم ایراد در شریک زندگیمان است
☑️دگرگونی ها را باید در درون محقّق کنیم نه در بیرون.
همین است و بس!
میتوان انتخاب کرد، اما نمیتوان از رنج
حاصل از انتخاب در امان ماند.
#اینو_میدونستید⁉️
▪️ #آیت_الله_حبیبی : حیوانات هر وقت از یاد خدا غافل می شوند ، در دام صیاد می افتند . انسان هم هر وقت از یاد خدا غافل شود ، در دام شیطان می افتد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️ #آیت_الله_حاج_میرزا_احمد_سیبویه، از شیخ حسین سامرایی كه از اتقیای اهل منبر در عراق بودند، نقل كردند:
در ایامی كه در سامرا مشرف بودم، در روز جمعه ای، طرف عصر به سرداب مقدس رفتم. دیدم غیر از من احدی نیست. حالی پیدا كردم و متوجه مقام حضرت صاحب الأمر علیه السلام شدم.
در آن حال صدایی از پشت سر شنیدم كه به فارسی فرمود: به شیعیان و دوستان بگویید كه خدا را به حق عمه ام حضرت زینب علیهاالسلام قسم دهند، كه فرج مرا نزدیك گرداند.
◾️ستاره ی درخشان شام ص ۳۳۰◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️
▪️ادعُونى اَستَجِب لَکُم، یعنی مرا به خانهی دلتان وعده بگیرید تا من اجابت کنم و بر شما وارد شوم. وقتی آمد، بگو اِلَهی اَلبَیتُ بَیتُکَ وَ العَبدُ عَبدُکَ. یعنی این دل من خانهی توست و من هم بنده و عبد مملوک تو هستم.
▪️دست خدا هنوز توی آب و گل است، لذا مأیوسین که میبینند خیلی کار بد از آنها سر میزند، در دعا میگویند: إن کُنتُ عِندَکَ فى اُمِّ الکِتابِ شَقِیاً فَاجعَلنى سَعیدا ً فَاِنَّکَ تَمحُو ما تَشاءُ وَ تُثبِتُ وَ عِندَکَ اُمُّ الکِتابِ: خدایا اگر در نزد تو در امّّّالکتاب از اشقیا هستم، پس مرا سعید کن؛ زیرا تو آنچه را بخواهی، محو میکنی و اثبات مینمایی و امّالکتاب نزد توست.
▪️گدایی کاسبیای است که هیچ خسارت و ضرر در آن نیست. دعاهای ائمّه علیهم السّلام را بخوان. آنها ارزش گدایی را میدانستند.
◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#دعا
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️زن مگو، مرد آفرین روزگار
▪️زن مگو، بنت الجلال، اخت الوقار
▪️زن مگو، خاک دَرَش نقش جَبین
▪️زن مگو، دست خدا در آستین
#عمان_سامانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️وضو كه از چشمه عشق گرفته شود زنگار را مىزدايد. از اينكه وضوء به چهار عضو سر و رو و دست و پا اختصاص يافت اين است كه ايزد تعالى چون نماز را واجب كرد نخواست كه بندگان وى آلوده به خدمت آيند، ايشان را فرمود وضوء كنند و با اين چهار عضو مخصوص كرد زيرا كه آدم اول روى به درخت گندم كرد و به پاى برفت و به دست از درخت گندم باز كرد و بر سر نهاد و بر حوا آورد، ايزد عز اسمه بفرمود اين چهار عضو گناه كار را به گاه خدمت بشستن و مسح كردن تطهير كنند.
▪️اين داستان بيان حال آدم و آدمیزاد است و همانند آن در آيات و روايات بسيار است. الحمدلله كه مولاى مكرم خود اهل اشارت است.
▪️نكتهاى كه در اين بيت بايد بدان اهميت داد اين است كه گفت: من هماندم كه از چشمه عشق وضو ساختم، يكسره بر هرچه كه هست چار تكبير زدم. يعنى از چشمه عشق وضو ساختن همان و چار تكبير زدن همان. نظير بيت ديگرش:
عاشق آندم كه بدام سر زلف تو فتاد
گفت: كز بند غم و غصه نجاتم دادند
▪️يعنى به دام سر زلف افتادن همان و از بند غم و غصه نجات يافتن همان. پس ديده بصيرت آدمى را حجابى جز غبار كدورت نفس نيست و همينكه در چشمه عشق پاك شد ديده بر آن پاك انداخت؛ اعنى تا اين را ببرد آن را بديد.
◾️ #علامه_حسنزاده_آملی
(نامهها برنامهها)◾️
#اسرار_وضو
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️فرمود: این دو طرف، دو دیوار بسته است. اینچنین نیست که آدم هر چیزی را تصدیق بکند، هر چیزی را تکذیب بکند.
فرمود: می خواهی تصدیق کنی، #فتوا بدهی، چیزی را #باور بکنی، بگویی آری؛ باید #محققانه باشد، نشد ساکت باش! بخواهی نفی کنی، تکذیب کنی؛ باید محققانه باشد، و گرنه ساکت باش! اگر خواستی بپذیری، (لا تقف ما لیس لک به علم انّ السّمع و البصر و الفواد کلّ اولئک کان عنه مسئولاً)* . فرمود: اگر خواستی دهنت را باز کنی، حرف بزنی؛ بعد از پژوهش حرف بزن. اگر خواستی دهن باز کنی، تکذیب کنی، بعد از پژوهش تکذیب بکن. در آیه دیگر فرمود: (بل کذّبوا بما لم یحیطوا بعلمه و لمّا یاتهم تاویله)*؛ هر دو گروه را ذات اقدس اله مذمّت کرده! تکذیب بی پژوهش، تصدیق بی پژوهش وضعش #خام_فکری است. مگر آدم می تواند دهن باز کند هر چه را بگوید (آری)، هر چه را بگوید (نه)؟!!
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
▪️فرمود: این دو طرف، دو دیوار بسته است. اینچنین نیست که آدم هر چیزی را تصدیق بکند، هر چیزی را تکذیب
.
☑️خام فکری، ثمره تصدیق و تکذیب بدون پژوهش
▪️اصلاً #دین ما را به #تحقیق وادار کرده است؛ ما هر جا #پژوهش کردیم، با #پژوهشگران مان بودیم، با #محققان مان بودیم؛ منطق ما صواب می شود. هر جا بی پژوهش بودیم، با پژوهشگران نبودیم؛ منطق ما صواب نیست.
بارها به عرضتان رسید که ما بین دو سیم خاردار بسته ایم. این از غرر #روایات ماست که مرحوم #کلینی (رضوان الله تعالی علیه) از بیان نورانی حضرت نقل می کند که (انّ الله سبحانه و تعالی خصّ (او حضّ او حصّن) _ که سه قرائت شده است _ عباده بآیتین من کتابه)*. فرمود: ذات اقدس اله با دو آیه مردم را به پژوهش دعوت کرده است. بالاخره مردم یا یک چیزی را ( #تصدیق ) می کنند، اثبات می کنند؛ یا ( #تکذیب ) می کنند، نفی می کنند. فرمود: این دو طرف، دو دیوار بسته است. اینچنین نیست که آدم هر چیزی را تصدیق بکند، هر چیزی را تکذیب بکند.
فرمود: می خواهی تصدیق کنی، #فتوا بدهی، چیزی را #باور بکنی، بگویی آری؛ باید #محققانه باشد، نشد ساکت باش! بخواهی نفی کنی، تکذیب کنی؛ باید محققانه باشد، و گرنه ساکت باش! اگر خواستی بپذیری، (لا تقف ما لیس لک به علم انّ السّمع و البصر و الفواد کلّ اولئک کان عنه مسئولاً)* . فرمود: اگر خواستی دهنت را باز کنی، حرف بزنی؛ بعد از پژوهش حرف بزن. اگر خواستی دهن باز کنی، تکذیب کنی، بعد از پژوهش تکذیب بکن. در آیه دیگر فرمود: (بل کذّبوا بما لم یحیطوا بعلمه و لمّا یاتهم تاویله)*؛ هر دو گروه را ذات اقدس اله مذمّت کرده! تکذیب بی پژوهش، تصدیق بی پژوهش وضعش #خام_فکری است. مگر آدم می تواند دهن باز کند هر چه را بگوید (آری)، هر چه را بگوید (نه)؟!!
▪️الکافی / جلد ۱ / صفحه ۴۳ و ▪️بحار الانوار / جلد ۲ / صفحه ۱۱۳ و ۱۸۶
▪️ سوره اسراء / آیه ۳۶
▪️ سوره یونس / آیه ۳۹
◾️نماز جمعه قم
شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر ؛ ۱۳۸۶/۰۹/۲۳◾️
✔️بیستم آذر . آغاز هفته پژوهش و فناوری
@mohamad_hosein_tabatabaei