◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️
▪️ادعُونى اَستَجِب لَکُم، یعنی مرا به خانهی دلتان وعده بگیرید تا من اجابت کنم و بر شما وارد شوم. وقتی آمد، بگو اِلَهی اَلبَیتُ بَیتُکَ وَ العَبدُ عَبدُکَ. یعنی این دل من خانهی توست و من هم بنده و عبد مملوک تو هستم.
▪️دست خدا هنوز توی آب و گل است، لذا مأیوسین که میبینند خیلی کار بد از آنها سر میزند، در دعا میگویند: إن کُنتُ عِندَکَ فى اُمِّ الکِتابِ شَقِیاً فَاجعَلنى سَعیدا ً فَاِنَّکَ تَمحُو ما تَشاءُ وَ تُثبِتُ وَ عِندَکَ اُمُّ الکِتابِ: خدایا اگر در نزد تو در امّّّالکتاب از اشقیا هستم، پس مرا سعید کن؛ زیرا تو آنچه را بخواهی، محو میکنی و اثبات مینمایی و امّالکتاب نزد توست.
▪️گدایی کاسبیای است که هیچ خسارت و ضرر در آن نیست. دعاهای ائمّه علیهم السّلام را بخوان. آنها ارزش گدایی را میدانستند.
◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#دعا
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️زن مگو، مرد آفرین روزگار
▪️زن مگو، بنت الجلال، اخت الوقار
▪️زن مگو، خاک دَرَش نقش جَبین
▪️زن مگو، دست خدا در آستین
#عمان_سامانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️وضو كه از چشمه عشق گرفته شود زنگار را مىزدايد. از اينكه وضوء به چهار عضو سر و رو و دست و پا اختصاص يافت اين است كه ايزد تعالى چون نماز را واجب كرد نخواست كه بندگان وى آلوده به خدمت آيند، ايشان را فرمود وضوء كنند و با اين چهار عضو مخصوص كرد زيرا كه آدم اول روى به درخت گندم كرد و به پاى برفت و به دست از درخت گندم باز كرد و بر سر نهاد و بر حوا آورد، ايزد عز اسمه بفرمود اين چهار عضو گناه كار را به گاه خدمت بشستن و مسح كردن تطهير كنند.
▪️اين داستان بيان حال آدم و آدمیزاد است و همانند آن در آيات و روايات بسيار است. الحمدلله كه مولاى مكرم خود اهل اشارت است.
▪️نكتهاى كه در اين بيت بايد بدان اهميت داد اين است كه گفت: من هماندم كه از چشمه عشق وضو ساختم، يكسره بر هرچه كه هست چار تكبير زدم. يعنى از چشمه عشق وضو ساختن همان و چار تكبير زدن همان. نظير بيت ديگرش:
عاشق آندم كه بدام سر زلف تو فتاد
گفت: كز بند غم و غصه نجاتم دادند
▪️يعنى به دام سر زلف افتادن همان و از بند غم و غصه نجات يافتن همان. پس ديده بصيرت آدمى را حجابى جز غبار كدورت نفس نيست و همينكه در چشمه عشق پاك شد ديده بر آن پاك انداخت؛ اعنى تا اين را ببرد آن را بديد.
◾️ #علامه_حسنزاده_آملی
(نامهها برنامهها)◾️
#اسرار_وضو
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️فرمود: این دو طرف، دو دیوار بسته است. اینچنین نیست که آدم هر چیزی را تصدیق بکند، هر چیزی را تکذیب بکند.
فرمود: می خواهی تصدیق کنی، #فتوا بدهی، چیزی را #باور بکنی، بگویی آری؛ باید #محققانه باشد، نشد ساکت باش! بخواهی نفی کنی، تکذیب کنی؛ باید محققانه باشد، و گرنه ساکت باش! اگر خواستی بپذیری، (لا تقف ما لیس لک به علم انّ السّمع و البصر و الفواد کلّ اولئک کان عنه مسئولاً)* . فرمود: اگر خواستی دهنت را باز کنی، حرف بزنی؛ بعد از پژوهش حرف بزن. اگر خواستی دهن باز کنی، تکذیب کنی، بعد از پژوهش تکذیب بکن. در آیه دیگر فرمود: (بل کذّبوا بما لم یحیطوا بعلمه و لمّا یاتهم تاویله)*؛ هر دو گروه را ذات اقدس اله مذمّت کرده! تکذیب بی پژوهش، تصدیق بی پژوهش وضعش #خام_فکری است. مگر آدم می تواند دهن باز کند هر چه را بگوید (آری)، هر چه را بگوید (نه)؟!!
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
▪️فرمود: این دو طرف، دو دیوار بسته است. اینچنین نیست که آدم هر چیزی را تصدیق بکند، هر چیزی را تکذیب
.
☑️خام فکری، ثمره تصدیق و تکذیب بدون پژوهش
▪️اصلاً #دین ما را به #تحقیق وادار کرده است؛ ما هر جا #پژوهش کردیم، با #پژوهشگران مان بودیم، با #محققان مان بودیم؛ منطق ما صواب می شود. هر جا بی پژوهش بودیم، با پژوهشگران نبودیم؛ منطق ما صواب نیست.
بارها به عرضتان رسید که ما بین دو سیم خاردار بسته ایم. این از غرر #روایات ماست که مرحوم #کلینی (رضوان الله تعالی علیه) از بیان نورانی حضرت نقل می کند که (انّ الله سبحانه و تعالی خصّ (او حضّ او حصّن) _ که سه قرائت شده است _ عباده بآیتین من کتابه)*. فرمود: ذات اقدس اله با دو آیه مردم را به پژوهش دعوت کرده است. بالاخره مردم یا یک چیزی را ( #تصدیق ) می کنند، اثبات می کنند؛ یا ( #تکذیب ) می کنند، نفی می کنند. فرمود: این دو طرف، دو دیوار بسته است. اینچنین نیست که آدم هر چیزی را تصدیق بکند، هر چیزی را تکذیب بکند.
فرمود: می خواهی تصدیق کنی، #فتوا بدهی، چیزی را #باور بکنی، بگویی آری؛ باید #محققانه باشد، نشد ساکت باش! بخواهی نفی کنی، تکذیب کنی؛ باید محققانه باشد، و گرنه ساکت باش! اگر خواستی بپذیری، (لا تقف ما لیس لک به علم انّ السّمع و البصر و الفواد کلّ اولئک کان عنه مسئولاً)* . فرمود: اگر خواستی دهنت را باز کنی، حرف بزنی؛ بعد از پژوهش حرف بزن. اگر خواستی دهن باز کنی، تکذیب کنی، بعد از پژوهش تکذیب بکن. در آیه دیگر فرمود: (بل کذّبوا بما لم یحیطوا بعلمه و لمّا یاتهم تاویله)*؛ هر دو گروه را ذات اقدس اله مذمّت کرده! تکذیب بی پژوهش، تصدیق بی پژوهش وضعش #خام_فکری است. مگر آدم می تواند دهن باز کند هر چه را بگوید (آری)، هر چه را بگوید (نه)؟!!
▪️الکافی / جلد ۱ / صفحه ۴۳ و ▪️بحار الانوار / جلد ۲ / صفحه ۱۱۳ و ۱۸۶
▪️ سوره اسراء / آیه ۳۶
▪️ سوره یونس / آیه ۳۹
◾️نماز جمعه قم
شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر ؛ ۱۳۸۶/۰۹/۲۳◾️
✔️بیستم آذر . آغاز هفته پژوهش و فناوری
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حاج آقا دولابی:
▪️وقتی غفاریت خدا رو باور کردی، به خودت میگویی در دیزی باز است ولی حیایِ گربه کجا رفته است؟!
آن وقت ادب میکنی و از گناه پرهیز میکنی...
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️امام سجاد (علیه السلام):
▪️الْمُؤْمِنُ مِنْ دُعَائِهِ عَلَى ثَلَاثٍ إِمَّا أَنْ يُدَّخَرَ لَهُ وَ إِمَّا أَنْ يُعَجَّلَ لَهُ وَ إِمَّا أَنْ يُدْفَعَ عَنْهُ بَلَاءٌ يُرِيدُ أَنْ يُصِيبَه
▪️مؤمن نسبت به دعای خود از سه حال خارج نیست: ۱. یا برای او ذخیره میشود، ۲. یا بلافاصله برایش محقّق میشود، ۳. یا بهواسطۀ آن از بلایی که مقدّر بود به او برسد، جلوگیری میشود.
◾️(تحف العقول، ص ۲۸۰)◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️روش آیت الله بهجت برای رفتار با بچه های بازیگوش!◾️
▪️بچهها توی خانه بازیگوشی و شیطنت میکردند. گاهی درمانده میشدیم.
▪️از آیتالله بهجت قدسسره پرسیدم: «با بچهای که از دیوار راست میرود بالا و حرف گوش نمیکند، باید چه کار کرد؟»
▪️گفتند: «همانطوری که توقع دارید خدا با شما رفتار کند، با این بچهها هم همانطور رفتار کنید.
▪️اینطور اگر نگاه کنید، دیگر زدن بچهها یا بداخلاقی با آنها بهخاطر اشتباه، بیمعنی میشود. بچه هم احساس نمیکند که بابایش درکش نمیکند.»
◾️کتاب به شیوه باران ، ص ٣٩◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت روحانی مجاهد و عظیم الشان؛ میرزا کوچک خان جنگلی (۱۱/ آذر)◾️
☑️آخرین پیام مکتوب میرزا کوچک گیلانی به مردم ایران
#النعمةُ_إذا_فُقِدَت_عُرِفَت
▪️... مردم همه منتظرند روزگاری را ببینند که از جمعیت ما اثری به میان نباشد. پس از آنکه نتایج تلخی از سوء افکار و انتظار خود دیدند آنوقت دو دست ندامت به سر کوفته قدر هویت ما را می فهمند . بلی آقای من، امروز دشمنان، ما را دزد و غارتگر خطاب می کنند در صورتی که هیچ قدمی جز در راه آسایش مردم و حفاظت مال و جان و ناموس آنها بر نداشتیم. ما هر گونه اتهاماتی را که به ما نسبت می دهند می شنویم و حکمیت را به خداوند قادر و حاکم علی الاطلاق واگذار می کنیم. عجالتاً تحت تقدیرات الهی هستیم تا ببینیم کار، به کجا منتهی خواهد گردید. در خاتمه سلامتی و دوام شما را از خداوند مسئلت داشته، ادعیه خالصانه خود را تقدیم می دارد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️آيا تسليم شدن رفاه را به دنبال دارد؟
#قسمت_اول
▪️وقتي در #جنگ_جهاني_اول ايران اشغال شد برخي از استانها نه تنها تسليم شدند بلکه برخي از آنها حاضر به همکاري با انگليسيها هم شدند و انگليسي ها هم با استفاده از همين فضاي همکاري توانست مزدوراني از ايرانيان به استخدام خود دراورد: از جمله پليس جنوب به استعداد ۶ هزار نفر؛ شبه نظاميان مسيحي آذربايجان غربي، به استعداد ۷ هزار نفر؛ مزدوران خراسان و سيستان، به استعداد ۲۵۰۰نفر؛ مزدوران کرد (که تعداد دقيق آنها ذکر نشده).
▪️و برخي از استانها از جمله #گيلان اقدام به مقاومت کردند و به جنگ با انگليسيها برخواستند. انگليسي ها در مناطق تصرف شده خود به هر دليل اقدام به خريد و انبار غله از ايران کردند و #قحطي_مصنوعي ايجاد کردند بطوري که در ايران قحطي مصنوعي درست شد.
▪️و با آنکه اولاً خشکسالي در کشور نبود و گزارشات از وفور باران حکايت ميکند و ثانياً غله در عراق و هند به وفور و ارزان يافت ميشد، اما اجازه حمل غله به ايران داده نمي شد. در ايران به حدّي قحطي بالا گرفت که حدود 9 ميليون نفر از مردم ايران مردند و افراد از شدت قحطي گوشت مرده ها را هم ميخوردند تا نميرند.
◾️یاد داشت: دکتررضا رمضان نرگسی (صومعه سرایی)◾️
⬅️ادامه دارد.....
☑️آيا تسليم شدن رفاه را به دنبال دارد؟
#قسمت_اول
▪️وقتي در #جنگ_جهاني_اول ايران اشغال شد برخي از استانها نه تنها تسليم شدند بلکه برخي از آنها حاضر به همکاري با انگليسيها هم شدند و انگليسي ها هم با استفاده از همين فضاي همکاري توانست مزدوراني از ايرانيان به استخدام خود دراورد: از جمله پليس جنوب به استعداد ۶ هزار نفر؛ شبه نظاميان مسيحي آذربايجان غربي، به استعداد ۷ هزار نفر؛ مزدوران خراسان و سيستان، به استعداد ۲۵۰۰نفر؛ مزدوران کرد (که تعداد دقيق آنها ذکر نشده).
▪️و برخي از استانها از جمله #گيلان اقدام به مقاومت کردند و به جنگ با انگليسيها برخواستند. انگليسي ها در مناطق تصرف شده خود به هر دليل اقدام به خريد و انبار غله از ايران کردند و #قحطي_مصنوعي ايجاد کردند بطوري که در ايران قحطي مصنوعي درست شد.
▪️و با آنکه اولاً خشکسالي در کشور نبود و گزارشات از وفور باران حکايت ميکند و ثانياً غله در عراق و هند به وفور و ارزان يافت ميشد، اما اجازه حمل غله به ايران داده نمي شد. در ايران به حدّي قحطي بالا گرفت که حدود 9 ميليون نفر از مردم ايران مردند و افراد از شدت قحطي گوشت مرده ها را هم ميخوردند تا نميرند.
◾️یاد داشت: دکتررضا رمضان نرگسی (صومعه سرایی)◾️
#ادامه_دارد.....
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️آيا تسليم شدن رفاه را به دنبال دارد؟ #قسمت_اول ▪️وقتي در #جنگ_جهاني_اول ايران اشغال شد برخي از
☑️آيا تسليم شدن رفاه را به دنبال دارد؟
#قسمت_دوم
▪️در چنين شرايطي خطه شمال که دراختيار انگليسيها نبود توانسته بود با مديريت #ميرزا_کوچک_جنگلي از اين قحطي درامان بماند، حتّي توانست پناهگاهی برای بسیاری از ایرانیان قحطي زده باشد. جنگلیها مقرری مشخصی از برنج برای مردم تهران، همدان، و چند شهر و آبادی دیگر در نظر گرفته بودند. عملکرد کمیته تحت ریاست کوچک خان در خصوص مدیریت قحطی باعث شد هیئتهای مذهبی آمریکایی حقوق بشری در رشت پول امداد را پس فرستند و بگویند به دلیل تدابیر مؤثری که جنگلیها به کار گرفتهاند به کمک ایشان نیازی نبودهاست. به گفته یکی از پزشکان بیمارستان آمریکایی در تهران با نام «جی دی فریم»، جنگلیها با فراهم آوردن سرپناه برای مردم بیپناهي که به گيلان پناه مياوردند و کنترل ورود و خروج برنج از شهر رشت عملیات امداد ترتیب دادند. این عملیات امداد شگفتی این پزشک را برانگیخته بود.
▪️اين در حالي بود که ساکنان تهران، همدان، قزوين، زنجان، مشهد و ساير شهرهاي ايران به طور شرم آوري تقريباً هيچ کمکي به بهبود اوضاع وحشتناک قحطي زدگان نميکردند، جنگليها ماهيانه ده هزار تومان (برابر با ۱۰ هزار دلار به نرخ عادي) براي کمک به آوارگان قحطي زدهاي که به رشت ميآمدند خرج ميکردند.
◾️یادداشت: دکتر نرگسی (صومعه سرایی)◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei