eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش هشتم 1⃣ ● زندگى زن در ملت هاى متمدن قبل از اسلام منظور ما از امتها
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش هشتم2⃣ ●زندگی زن در ملت های متمدن قبل از اسلام و براى هر يك از اين امت ها بر حسب اقتضاى مناطق و اوضاع خاص به خود، احكام و رسوم خاصى بود، مثلا امتياز طبقاتى كه در ايران وجود داشت چه بسا باعث مى شد زنان از طبقه بالا حق مداخله در ملك و حكومت و حتى رسيدن به سلطنت و امثال آن را داشته باشند، و يا بتوانند با محرم خود چون پسر و برادر ازدواج كنند، ولى ديگران كه در طبقه پائين اجتماع بودند چنين حقى را نداشته باشند. و مثلا در چين از آنجا كه ازدواج نوعى خودفروشى و مملوكيت بود، و زن در اين معامله خود را يكباره مى فروخت ، قهرا ديگر معقول نبود كه اختيارات يك زن ايرانى را داشته باشد، و همينطور هم بود يك زن چينى از ارث محروم بود، و حق آن را نداشت كه با مردان و حتى با پسران خود سر يك سفره بنشيند، و مردان مى توانستند دو نفرى و يا چند نفرى يك زن بگيرند، و در بهره گيرى از او، و استفاده از كار او با هم شريك باشند، آن وقت اگر بچه دار مى شد غالبا فرزند از آن مردى بود كه كودك به او بيشتر شباهت داشت . و مثلا در هند، از آنجائى كه معتقد بودند زن پير و مرد و مانند يكى از اعضاى بدن او است ديگر معقول نبود كه بعد از شوهر، ازدواج براى او حلال و مشروع باشد، بلكه تا ابد بايد بى شوهر زندگى كند و بلكه اصلا نبايد زنده بماند، چون گفتيم زن را به منزله عضوى از شوهر مى دانستند، و در نتيجه همانطور كه بر حسب رسوم خود مردگان را مى سوزاندند، زن زنده را هم با شوهر مرده اش آتش مى زدند، و يا اگر زمانى زنده مى ماندند، در كمال ذلت و خوارى زندگى مى كردند. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 398 زنان هند قديم در ایام حيض ، نجس و پليد بودند، و دورى كردن از آنان لازم بود، و حتى لباسهايشان وهر چيزى كه با دست يا جاى ديگر بدنشان تماس مى گرفت ، نجس و خبيث بود. و مى توان وضع زنان در اين امتها را اينطور خلاصه كرد كه : نه انسان بودند و نه حيوان ،بلكه برزخى بين اين دو موجود به حساب مى آمدند، به اين معنا كه از زن ، به عنوا ن يك انسان متوسط و ضعيف استفاده مى كردند، انسانى كه هيچگونه حقى ندارد، مگر اينكه به انسانهاى ديگر در امور زندگى كمك كند، مثل فرزند صغير كه حد وسطى است بين حيوان و انسان كامل ، به ساير انسانها كمك مى كند، اما خودش مستقلا حقى ندارد، و تحت سرپرستى و ولايت پدر يا ساير اولياى خويش است ، بله بين فرزند صغير و زن ، اين فرق بود كه فرزند بعد از بلوغش از تحت سرپرستی خارج میشد ، ولى زن تا ابد تحت سرپرستى ديگران بود. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●سلسله بیانات آیت‌الله بهجت قدس‌سره در مورد و علیهم‌السلام●□ □●با داشتن قرآن و عترت و علمای معاصر باز این‌قدر به آمریکا و شوروی گدایی می‌کنیم، تا تفضّلاً چیزی به ما بدهند. حاضریم صبح تا شام سر راه آنها بنشینیم تا پنج قران[ریال] به ما بدهند. □●صورت ظاهر ریال‌ها را می‌بینیم، ولی باطن آن را که استعباد و نوکری است، درک نمی‌کنیم. □●در محضر بهجت، ج۱، ص۱۱۳●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه○□ □○اگر تأثیر دارو و تأثیر میکرب را از علل طبیعیّه جدا کنیم، راه غلط پیموده ایم؛ و اگر تأثیر خدا را در آن دو انکار نمائیم، باز راه غلط پیموده ایم. □○امّا اگر گفتیم تأثیر دارو و میکرب از خداست، این منطق استوار است. □○«نور ملکوت قرآن» ج۲ ص ۳۹۴○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●کلام رهبر فقید انقلاب رضوان الله علیه دربارۀ کلمات عرفاء عظام●■ ■اگر خداى تبارک و تعالى از ما سؤال كند كه شما كه مثلاً معنى «وحدت وجود» را به حسب مسلک حكما نمی دانستيد و از عالِمِ آن علم و صاحب آن فن اخذ نكرديد و تعلّم آن علم و مقدّمات آن را نكرديد، براى چه كور كورانه آنها را تكفير و توهين كرديد، ما در محضر مقدس حق چه جوابى داريم بدهيم جز آنكه سر خجلت به زير افكنيم. ■و البته اين عذر پذيرفته نيست كه «من پيش خود چنين گمان كردم.» هر علمى مبادى و مقدماتى دارد كه بدون علم به مقدمات، فهم نتيجه ميسور نيست؛ ■خصوصاً مثل چنين مسئله دقيقه كه پس از عمرها زحمت باز فهم اصل حقيقت و مغزاى آن بحقيقت معلوم نشود. ■چيزى را كه چندين هزار سال است حكما و فلاسفه در آن بحث كردند و موشكافى نمودند، تو مىخواهى با مطالعه يك كتاب يا شعر مثنوى مثلاً با عقل ناقص خود ادراک آن كنى! البته نخواهى از آن چيزى ادراک كرد- رَحِمَ اللّه امرَأً عرف قَدرَه و لَم يتعدًّ طَورَه ■●«شرح چهل حدیث» ص ۳۸۹●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
#علامه_طباطبایی_ره آنچه مانع شناخت خداوند است و جهل نيست بلكه #غفلت است، و اين غفلت نيز دراثر مشغول شدن به امور بی ارزش دنياست. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●ما باید بدانیم كه با مرگ نمی‌پوسیم و از پوست به در می‌آییم، ماییم
■●ما باید بدانیم كه با مرگ نمی‌پوسیم و از پوست به در می‌آییم، ماییم كه مرگ را می میرانیم●■(۲) ■●ما تا سازماندهی نداشته باشیم هرگز به بیرون اثری بخشید. اینكه می‌بینید ما عالم بی‌عمل داریم، اینکه می‌بینید یك مطلب علمی صد درصد برای او حل شده است اما نمی‌كند این برای چیست؟ ■●علم كه شكوفاكننده وحی است این دستگاه بدن را خوب ترسیم می‌كند. ما از همین بیرون كه شروع كنیم وضع درونمان حل می‌شود. ■●ما از نظر بیرون یك چشم و گوش داریم و یك دست و پا، اینها اگر هماهنگ و سالم باشند چشم و گوش می‌فهمد و دست و پا برابر آن عمل می‌كند، یعنی فهم را چشم و گوش به عهده دارند و كار را دست و پا، اما اگر دست و پا ویلچری بود و چشم و گوش او سالم بود، این مار و عقرب را می‌بیند ولی قدرت فرار كردن ندارد، این عالم بی‌عمل مشكل علم ندارد، اما مگر علم كار می‌كند؟! این دست و پا مسئول عمل كردن است كه بسته است! ■●دیدار جمعی از اعضای مؤسسه امام موسی صدر با آیت الله العظمی جوادی آملی●■ ۱۰ اردیبهشت ۹۷ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●ما باید بدانیم كه با مرگ نمی‌پوسیم و از پوست به در می‌آییم، ماییم كه مرگ را می میرانیم●■(۲) ■●ما
■●ما باید بدانیم كه با مرگ نمی‌پوسیم و از پوست به در می‌آییم، ماییم كه مرگ را می میرانیم●■(۳) ■●اگر كسی علمی می‌فهمد و برابر آنچه فهمید عمل می‌كند این مثل كسی است كه دست و پای او سالم است و چشم و گوش او سالم است و مار و عقرب را می‌بیند و فرار می‌كند. ■●ما باید بدانیم كه با مرگ نمی‌پوسیم و از پوست به در می‌آییم، ماییم كه مرگ را می‌میرانیم، نگفت هر كسی را مرگ می‌چشد، فرمود هر كسی، مرگ را می‌چشد! هر ذائقی مذوق را هضم می‌كند، ما مرگ را می‌میرانیم، ما هستیم كه هستیم. ■●اگر انسان بداند كه ابدی است و آن‌قدر مقتدر است كه مرگ را می‌میراند، نه بیراهه می‌رود نه راه كسی را می‌بندد. غرض این است كه امام كه به یكی از اصحابش فرمود شما اگر هستید باید فرهنگی داشته باشید این دستور مستقیم است به آن شاگرد و غیرمستقیم است به وارثان آن شاگرد. ■●دیدار جمعی از اعضای مؤسسه امام موسی صدر با آیت الله العظمی جوادی آملی●■ ۱۰ اردیبهشت ۹۷ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□○عید بزرگ و اساسی وقتی است که عود به سوی خدا کنیم، آن روز خیلی قیمتی است و سیر به سوی قیامت است. □○روز عید یَومُ الجَمع، یَومٌ مَجمُوع، یَومُ الجُمُعَه و یَومَ یَجمَعُ الاَوَّلینَ وَ الآخِرین است. □○مرحوم حاج میرزا اسماعیل ○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●تقرب به شجره طوبای توحید صمدی قرآنی●■ ■●اما بهشتِ  کثرات را عمومِ مردمِ اجتماع بدون استثناء تجربه می کنند و از نعم آن برخور دارند و لذا حضرت آدم وقتی در بهشت کثرات قرار گرفت از جانب حضرت پروردگار ندا شنید (وَ لا تَقرَبَا هذِهِ الشَّجَرَة) یعنی اگر می خواهی در این بهشت کثرات باقی بمانی نباید به این شجره ی طیبه ی طوبای توحید صمدی قرآنی نزدیک شوی که نزدیکی بدان همان و دوری و صعود از این بهشت کثرات همان. ■● شارح: استادصمدی آملی حفظه الله●■(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●تقرب به شجره طوبای توحید صمدی قرآنی●■ ■●اما بهشتِ  کثرات را عمومِ مردمِ اجتماع بدون استثناء تجربه
■●تقرب به شجره ی طوبای توحید صمدی قرآنی●■ ■●و چون آدم صاحب قلبی است که فراتر از تمامی حدود است و در مقام لایقفی منزل دارد برای اوج به کمالات بی منتهای انسانی به بهشت کثرات پشت نمود و به درخت توحید صمدی نزدیک شد و به ذکر (سُبحَانَکَ إِنِّی کُنتَ مِنَ الظَّالِمِین) مترنّم گشت که خدایا من برای وصول به حقیقت تو خود را به سختی و ظلم بر هواها و تعلّقات جسمانی خویشتن افکندم، باشد که دستم را بگیری و مرا از هر چه حدود است بالا کشی و به خودت برسانی. ■● شارح: استادصمدی آملی حفظه الله●■(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●تقرب به شجره ی طوبای توحید صمدی قرآنی●■ ■●و چون آدم صاحب قلبی است که فراتر از تمامی حدود است و د
■●تقرب به شجره طوبای توحید صمدی قرآنی●■ ■●و اینچنین شد که آدم معلَّم به تمامی اسماء الله گشت و مسجود فرشتگان و ملائک ؛ پس خوب در این معنی تفکر نما و بدان که در متن هر قربی بُعدی نهفته است و هر صعودی نیز تنزّل و هبوط است بدین اصل تا بهتر به حقایقی که در این باب است واصل شوی. این حقیقت را مغتنم بشمار. ■● شارح: استادصمدی آملی حفظه الله●■(۳) @mohamad_hosein_tabatabaei
□●اميدواريم خدای متعال، را به حقیقت برای ما عید و سرشار از برکت قرار بدهد و ما را از برکات این عید عظیم برخوردار و بهره مند بگرداند. ما را از کسانی قرار دهد که مورد عفو و عنایت و رحمت و فضل و عطایا و جوایز الهی در این روز قرار می گیرند؛ و خدای ناکرده از کسانی نباشیم که در این روز زیان کار و مصیبت زده اند و سرافکنده در پیشگاه پروردگار باشیم. □●اميدواريم که خدای متعال این عید را با صدور امر فرج حجّت خودش، به حقیقت تبدیل کند و آن شادمانی عظیم را به شادمانی موفّقیت طی کردن این دوره ی عبادی ماه مبارک رمضان بیفزاید تا عید و شادمانی آن صد چندان بشود. □●اميدواريم که خدای متعال این اندوه و غم جدا شدن از ماه مبارک رمضان را با شادی عطایای خود و الطاف و عنایات خود در روز جبران بفرماید. @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم بخش اول1⃣ ● موقعيت زن در بين كلدانيان ، آشوريان ، روميان و يونانيان قديم امت هائى كه تاكنون نام برديم ، امت هايى بودند كه بيشتر آداب و رسوم شان بر اساس اقتضاء منطقه و عادات موروثى و امثال آن بود، و ظاهرا به هيچ كتاب و قانونى تكيه نداشت ، در اين ميان امت هائى از قبيل كلدانيان و روميان و يونانيان هستند كه تحت سيطره قانون و يا كتاب هستند. اما كلده و آشور، كه قوانين ((حامورابى )) در آن حكومت مى كرد، به حكم آن قوانين ، زن را تابع همسرش دانسته و او را از استقلال محروم مى دانستند. و نيز به حكم آن شريعت ، زن نه در اراده اش استقلال داشت و نه در عمل ، حتى اگر زن از شوهرش در امور معاشرت اطاعت نمى كرد و يا عملى را مستقلا انجام مى داد، مرد مى توانست او را از خانه بيرون كرده ، و يا زنى ديگر بگيرد، و بعد از آن حق داشت با او معامله يك برده را بكند، و اگر در تدبير امور خانه اشتباهى مى نمود مثلا اسراف مى كرد، شوهر مى توانست شكايتش را نزد قاضى ببرد، و بعد از آنكه جرم او اثبات شد، او را در آب غرق كند. و اما روم ، كه از قديمى ترين امتهائى است كه قوانين مدنى وضع كرده است ، اولين بارى كه دست به وضع قانون زد، حدود چهار صد سال قبل از ميلاد بود كه به تدريج ، در صدد تكميل آن برآمد، و اين قانون ، نوعى استقلال به خانه داده ، كه در آن چهار ديوارى دستورات سرپرست خانه واجب الاجراء است ، و اين سرپرست يا شوهر است و يا پدر فرزندان كه نوعى ربوبيت و سرپرستى نسبت به اهل خانه دارد، و اهل خانه بايد او را بپرستند، همانطور كه خود او در كودكى پدران گذشته خود را كه قبل از او تاسيس خانواده كردند مى پرستيد، و اين سرپرست اختيار تام دارد، و اراده او در تمامى آنچه كه مى خواهد و به آن امر مى كند نسبت به اهل خانه اش يعنى زنان و فرزندان نافذ و معتبر است ، حتى اگر صلاح بداند كه فلان زن و يا فلان فرزند بايد كشته شود، بايد بدون چون و چرا اطاعتش مى كردند، و كسى نبود كه با وى مخالفت كند. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 399 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●سلسله بیانات آیت‌الله بهجت قدس‌سره در مورد و علیهم‌السلام●□ □●برای دیدن حقیقت قرآن با قرآن و در قرآن، باید باطن ما کدورت و تیرگی، و چشم بصیرت ما آفت نداشته باشد. □●باید هم چشم و عینکمان قوی، و هم مزاج روحی‌مان سالم باشد، تا بتوانیم از قرآن درست برداشت نماییم. □●در محضر بهجت، ج۳، ص۲۴۹●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■● باید مثل امام علی (علیه السلام) برای محرومین دل بسوزاند●■ ■●دولت واقعاً باید با تمام قدرت آن طوری که علی علیه السلام برای محرومین دل می سوزاند این هم با تمام قدرت، دل بسوزاند برای محرومین، مثل یک پدری که بچه هایش اگر گرسنه بمانند، چطور با دل افسرده دنبال این می رود که آنها را سیر بکند، یک دولت تابع امیرالمؤمنین باید اینطور باشد. ■●صحیفه نور ، جلد ۱۸ ، صفحه ۱۳۰ بیانات حضرت امام خمینی(ره) در جمع رؤسای جمهوری و مجلس ، گروهی از مستضعفین جنوب تهران مورخ: ۱۳۶۲/۰۷/۰۴●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
... □○استاد علی صفایی حائری(عین.صاد)○□ □️می گویند دنیا بد است، آن را رها کن. دنیا رنج است، از آن بگذر. دنیا مردار است، از آن فرار کن. □در حالیکه دنیا بد نیست، که کم است، باید آن را زیاد کرد. باید با آن تجارت کرد. گندمی است که باید به خاکش سپرد و آبیاریش کرد و خرمنش را برداشت. □️بعضی، گندم را نگه می دارند و فقط به آن عشق می ورزند و به آن افتخار می کنند. بعضی گندم را رها می کنند و از آن می گذرند. اما آنها که وسعت خسیس زمستان را دیده اند، یک گندم را بارور می کنند، آن را به خاک می دهند تا از خاک برخیزند و زمستان را گرسنه نمانند. □اینها در واقع از گندم ها و از دنیا نگذشته اند که ان را برداشته اند. آن را بد نمی دانند که کم می شمارند و به زیاد کردنش مشغول می شوند. دنیا می شود کشتزارشان، می شود بازارشان... □️دنیا بد نیست، کم است. دنیا رنج است اگر اسیرش باشی و سود است، اگر امیرش بشوی. □○روش نقد، جلد۳، ص ۷۰○□ @mohamad_hosein_tabatabaei