6.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | آیتالله علوی گرگانی:
آدمی که نفهم باشه یا از آقا جلو میوفته یا عقب میمونه!
🏴 ضایعه وفات #آیتالله_علوی_گرگانی را به محضر حضرت بقیهالله الاعظم، رهبر معظم انقلاب و همه مسلمین جهان تسلیت عرض میکنیم.
🔻 مرحوم #آیت_الله_علوی_گرگانی:
من سالهای طولانی شب های جمعه (سالهای ۵۱ به بعد) به جهت تبلیغ از قم به تهران می رفتم؛ در مسیری که به طرف مکان بر گزاری جلسه بود، افرادی بسیاری از کسبه بودند، هر هفته به آنان سلام گرمی می کردم.
یک روز شخصی به نام آقای #نجات_زهاویدان پیش من آمد و گفت: “من از جمله کسبه ای بوده ام که هر هفته بر من سلام می کردید، اما من مسلمان نبوده ام بلکه اعتقاد به آیین یهودیت داشته ام اما بواسطه ی این حسن بر خورد شما و هم چنین حقانیت دین اسلام ، می خواهم بدست شما مسلمان شوم.
این شخص مسلمان شد و نامش را به محمد علی احمدی تغییر داد و از آن جا که اولاد نداشت تمام اموالش را هم به بنده بخشید. و بعد از یکی دو ماه که مسلمان شد ، از دنیا رفت.
من هم منزل این شخص را صندوق قرض_الحسنه وحدت فاطمیه قرار دادم که تاکنون پابرجاست.
💬 حسین سبحانی صدر
@jelvenews | جلوهنیوز
❇️ مهندسى مسئله فقهی / برتری کتاب حدائق بر جواهر
🔺 نكته ای که به تدريج در بحث هاى فقهى ايجاد شده است بحث تنظيم و مهندسى مسئله است.
🔺 در يك مسئله فقهى جهات مختلف باید از هم جدا شود و در هر جهتى ابحاث مربوط به آن جهت طرح شود و با ابحاث ديگر خلط نشود.
🔺 مثلا تعريف مسئله و شروط مسئله و موانع آن و تشخيص اصول عمليه در هر جهت و بيان ادله لفظى، كه لازم است اين نكات و جهات از يكديگر جدا و تفكيك شوند و اين نكته روش بحث در هر مسئله اى را شفاف تر و علمى تر و دقيق تر مى كند.
🔺 مثلاً وقتى انسان مقايسه مى كند روش بحث و تدوين كتاب جواهر را با روش بحث در كتاب حدائق، ملاحظه مى كند كه در جواهر حالت امتزاج جهات بحث يك مسأله است أما در حدائق، ابتدا جهات هر مسأله اى را تفكيك مى كند و در هر جهت جداگانه به مسئله مى پردازد .
🔺 و اين يكى از ويژگيها و امتيازهاى كتاب حدائق بر كتاب جواهر است كه مورد توجه فقها قرار گرفته است.
🔺 و اين روشى است كه هر چه بيشتر اعمال شود روش استدلال فقهى مستحكم تر و جهات علمى آن بيشتر روشن مى شود كه لازم است روش در استدلال فقهى مورد توجه قرار گيرد.
🔸 درس خارج فقه - 93/02/08
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ هشدار آیت الله سبحانی به طلاب
✍توصیه های آیت الله سبحانی به طلاب در آخرین جلسه سال۱۴۰۰ و به مناسبت ارتحال آیت الله علوی گرگانی:
🔺 بزرگان رفتنی اند و این هشدار است که شما خوب درس بخوانید و جای اینها را پر کنید.
🔺 تن به تنبلی نزنید و مسأله را خیلی کوچک نشمرید.
🔺 مرتب درس بخوانید.
🔺 عصرهای ماه رمضان، شب های ماه رمضان از درس غفلت نکنید.
JRI_Volume 5_Issue 10_Pages 111-138(1).pdf
535.6K
نقدی بر پنداره عدم تغلیظ دیه در موارد قتل خطایی در ماه های حرام
نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی (فقهی)
محمد عربشاهی
. http://taejtehad.mfeb.ir/article_247329.html
تن انسان دغدغه مند می لرزد از خواندن این دو صفحه !
👌علامه بلاغی برای یادگیریف زبان عبری(یهودی) چه سختی هایی را تحمل کردند تا از اسلام و قرآن در برابر تورات دفاع کنند.
با این همه صوت و کلاسهای آنلاین و آفلاین و کتاب و... بهانه یادگیری!
آیا ما مثل این علامه بزرگوار سختی کشیدیم برای دفاع از اسلام؟
منبع: کتاب ذوق لطیف ایرانی،ج ۳
💢نقدی بر پندارۀ عدم تغلیظ دیه در موارد قتل خطایی در ماههای حرام
✍️حجتالاسلام محمد عربشاهی
بحث تغلیظ دیه در قتل خطایی از دیرباز در کتب فقهی مطرح بوده است، ولی در عصر حاضر شبهات و نقدهای بسیاری در مقالات و نشستهای علمی –از جمله نشست «فقه پژوهی دیه» که از سوی دفتر آیتالله صانعی برگزار گردید – به این دیدگاه وارد شده است.
آنان با استناد به ادلهای چون: امضایی و موقتی بودن دیات، خدشۀ سندی و دلالی روایات، نبود سنت نبوی و روایات متواتر، مدرکی بودن اجماع، تنقیح مناط و نداشتن قصد هتک، اصل برائت و قاعدۀ درأ، حکم مشهور را به نقد کشیدهاند.
علیرغم جدید بودن برخی از این شبهات و مطرح نشدن آن در کتب فقهای پیشین، تاکنون مقالهای در پاسخ به این پژوهشگران نگاشته نشده است. بحث حاضر با روش تحلیلی و با رویکرد انتقادی، در صدد پاسخ به این نقدها و دفاع از مدعای مشهور فقها است.
👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/a02437
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
27.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢دعوت استاد علیدوست از آقای عابدینی برای طرح نظرات خود در کرسیهای نظریهپردازی حوزه
با نوآوری و اظهار نظر منضبط فقهی مخالف نیستم
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست در واکنش به سخنان اخیر آقای احمد عابدینی مطرح کرد:
✂️جناب آقای عابدینی! نیک میدانید که اینجانب به هیچ وجه با نوآوری و اظهار نظر منضبط فقهی در هر مساله که باشد مخالف نیستم و این حق هر محققی است که با چارچوبهای قابل قبول و ابزارهای مناسب نظری را نقد و رأیی را جایگزین نماید؛ لکن این که برخلاف واقع – که اتفاقا برای بسیاری از کسانی که اطلاع از واقع ندارند، گمراه کننده است – حکم مخالف، سبک انگاری شود، به هیچ وجه قابل قبول نیست! مخاطبان گرامی نقد ایشان را بر تغلیظ دیه ملاحظه کنند و رد آن را هم در مقاله «نقدی بر پنداره عدم تغلیظ دیه در موارد قتل خطایی در ماههای حرام» از آقای محمد عربشاهی ملاحظه نمایند تا معلوم شود، جناب آقای عابدینی تا چه پایه پایبند به رعایت هنجارهای علمی در گزارش از اقوال و ادله مساله و رفتار فقیهان در مشی به اندیشه تغلیظ بودهاند!
✂️از جناب ایشان باید پرسید: آیا وضعیت حوزههای علمیه از جهت نوآوری و تلاشهای علمی، این گونه است که ایشان بیان میکند؟! واضح است که نمیتوان نمره عالی به جریانات حاکم بر فضای علمی حوزه داد لکن آن گونه که در این گزارش و امثال آن منعکس میشود، با واقعیت بسیار فاصله دارد.
👈 متن کامل سخنان را در «شبکه اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/66006-2/
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
15.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جایی پیش اومد که از خدا ناامید بشید؟ از اسباب ناامید شدم اما از خدا نه!
🔹نجف بودیم، وضع اقتصادی چندان خوب نبود. یک روز میخواستم نان و ماست بگیرم برای منزل، دیدم پول ندارم؛ گله ای به حضرت امیرالمؤمنین کردم که ما پناهنده شما شدیم آیا سزاوار است که من الان میخواهم برم منزل هیچ نداشته باشم؟ همینطور که سرم پایین بود، یکدفعه به ذهنم آمد تو حاضری ده دینار بگیری و عقیدهت رو بدی؟ تو ثروتمندی؛ چه گلهای داری؟
🔹خاطرهای از آیت الله ناصری که در سال ۱۳۹۱ پخش شد