بحمدالله حقیر سال ۱۳۹۰ کتابی در خصوص شخصیت ربانی ایت الله شیخ عبدالنبی اراکی نوشتم ونو اوری حکمی وفقهی واصولی ایشان را قلمی کردم وبا عنایت به حالات خوب ایشان با هم ترازان و شاگردانش مصاحبه نمودم ایشان در تعبیر خواب ومکاشفه مهارت خوبی داشت
آیت الله بهجت فرمودند: از مرحوم شیخ عبدالنبی اراکی نقل شده که در اراک، شبی در مدرسه بودیم، زنی پشت در آمد و اظهار داشت، بی پناهم و جایی ندارم و نمی توانم در این وقت شب به جایی بروم، هوا هم سرد بود،لذا به ناچار گفتم: بیایید داخل. پس از ورود،گفتم : سفره ام آن جاست باز کنید و نان بخورید و در داخل حجره، کرسی هم داشتم، به او گفتم آن طرف بخوابید و من مطالعه دارم. رفت، خورد و خوابید من هم مطالعه کردم، نان خوردم و در طرف دیگر کرسی خوابیدم. یک یا دو بار با فاصله، پای آن زن با پای من برخورد کرد، دیدم صلاح نیست زیر کرسی باشم، از جا برخاستم و بیرون حجره رفتم و تا صبح در هوای سرد در حیاط مدرسه ماندم و دور حیاط می گشتم تا این که صبح شد. از کارهای دیگر آن زن مثل نماز و..... اطلاع ندارم.هوا که روشن شد زن از اطاق بیرون آمد و رفت. علم تعبیرخواب من از ماجرای آن شب شرو ع شد
🌾بسم الله الرحمن الرحیم🌾
🔲 حکمت بالغه در نهج البلاغه ، (بر اساس نسخه صبحی صالح) .
🔘 حکمت نود و هفتم (از ۴۸۰ حکمت) .
◻️ درباره (معرفت و دانایی)
«وَ سَمِعَ (علیه السلام) رَجُلًا مِنَ الْحَرُورِيَّةِ يَتَهَجَّدُ وَ يَقْرَأُ، فَقَالَ: نَوْمٌ عَلَى يَقِينٍ، خَيْرٌ مِنْ صَلَاةٍ فِي شَكٍ».۱
▫️ترجمه
و آنحضرت (علیه السلام) ، صدای مردی (از جماعت خوارج) را شنید که نماز شب می گزارد و قرآن تلاوت می کرد ، (آنگاه) فرمود :
« خواب همراه با یقین از نماز (و عبادت) ، آمیخته به شک (و تردید) ، برتر است .
✅ نکات و توضیحات :
🟡 این سخن ، اشاره دارد به جماعتی از خوارج ، كه در خصومت با امير المؤمنين در صحراى «حروراء» ، (نزديك كوفه) ، اجتماع نموده بودند .
🟡 در این سخن حکمت آمیز ، ( تلویحا) به ویژگی برجسته خوارج اشاره دارد ، (به اینکه) آنان ، جماعتی جاهل و درمانده در شک و گمانی باطل بودند .
گروهی که از روشنایی عقل و علم و معرفت بهره ای نداشتند .
🟡 خوارج در جهالتی عمیق بسر می بردند ، لذا حاضر شدند بر سر پندارهای واهی و جاهلانه خود با آفتاب درخشان عقلانیت و حکمت و دانایی و یقین ، یعنی امام امیرالمومنین علیه السلام به جنگ و مقاتله بر خیزند !
و عجبا که چنین نمودند !
🟡 سه گروه با تندیس حقانیت و عدالت و فضیلت ، یعنی علی (علیه السلام) به جنگ برخاستند ، ناکثین و قاسطین و مارقین .
فرق مارقین با دو گروه دیگر در این بود که اینها (مارقین) ، به مرض «حماقت» دچار بودند .
حماقت ، دردی است که اگر نگوییم لاعلاج ، لا اقل صعب العلاج است ، دردی است که درمان نمی شود ، اما طبیبان حاذق را ، درمانده می سازد !
🟡 ناکثین و قاسطین حق را شناختند ولی روی آن شمشیر کشیدند یا از آن روی بر کشیدند ، اما مارقین حق را نشناختند و در وهم و شک و تردید و گمان و جهالت خود ماندند تا مردند !
🟡 خوارج علی (ع) را نشناختند و به او ایمان نیاوردند ، بلکه آنان در حقیقت ، خود را از درخشانترین موهبت پروردگار محروم نمودند !
🟡 محروم شدن از امیر المومنین ، محرومیت از همه حکمت ها و معارف عظیم الهی است ، چرا که آن حضرت دروازه ورود به همه آن معارفست ، چنانکه (طبق نقل متواتر) حضرت محمد ص فرمود : « انا مدینة العلم [الحکمة] و علی بابها ، فمن اراد المدینة فلیات الباب » .۲
🟡 مشکل خوارج تنها نادانی آنها نبود ، بلکه مشکل مهمتر آنها خیره سری آنان در حماقتشان بود که این همان راز به هدر رفتن خونشان بود !
🟡 خوارج که از عقلانیت باز مانده بودند از اخلاق نیز بهرهمند نبودند چون هر که از عقل بهره نداشته باشد از اخلاق و فضیلت هم برخوردار نیست .
🟡 خوارج مردند و دفن شدند اما افکار و عقاید و باورها و رفتارها و منش ها و روش های آنها همواره در همه دوران ها وجود داشته است و در زمان ما بیشتر و برجسته تر و خطرناکتر هست ، گرچه اکنون آنها ، تحت اسامی و عناوین و اشکال و شمایل دیگری هستند .
🟡 امروزه همه جریانات تکفیری و سلفی از قبیل داعش و القاعده و وهابیون و ... که با پرچم های سیاه و منقش به شعار توحید و نام پیامبر (ص) ، فعالیت (به ادعای خود) جهادی نموده اند و می نمایند ، همه آنها مصادیقی از خوارج ( در زمان ما ) می باشند ، ضمن آنکه اینان جماعت های بازی خورده قدرت های استکباری و استعماری و صهیونیستی نیز هستند .
◻️ منابع
۱. نهجالبلاغه ، سید رضی ، متوفی به سال ۴۰۰ ه ق .
۲. کنز العمّال: ج ۱۱ ص ۶۱۴ ح ۳۲۹۸۱.
✍ پژوهش و نگارش :
احمد خیرخواه
۱۵ / ۸ / ۱۴۰۳ ش
🌹🌾🌹🌾🌹🌾🌹🌾🌹🌾🌹🌾🌹🌾🌹🌾🌹🌾
ولی این فقره را از حضرت علی ببینید:
حضرت علی (علیهالسلام) در فرمان خود به مالک اشتر برای انتخاب قاضی میفرمایند:
«... پس برای قضاوت و داوری بین مردم بهترین کسانی را انتخاب کن که:
۱. انبوه کارها بر او سخت نیاید و از عهده انجام آنها برآید؛
۲. طرفین متخاصم در ستیزه و لجاج، رأی خود را بر او تحمیل نکنند؛
۳. در صورت اشتباه، بر اشتباه خود اصرار نورزد و جانب حق را بگیرد؛
۴. طمعکار نباشد (زیرا طمعکاری مانع احقاق حق است)؛
۵. در قضاوت به اطلاعات سطحی اکتفا نکند؛
۶. در موارد شبهه تا کشف حقیقت درنگ و تأمل کند؛
۷. در صدور احکام، متکی به ادله قطعی باشد؛
۸. کمتر از همه از مراجعه دادخواهان به تنگ آید؛
۹. در کشف حقایق صبور باشد؛
۱۰. پس از روشن شدن موضوع، حکم قاطع صادر کند؛
۱۱. تملق و چاپلوسی و حیله و خدعه، او را به هر سو نکشاند؛
و البته این چنین کسانی کمیاباند»
تمام اینها را در هوش مصنوعی می توانید محقق کنید. 😂😂😂
نگاه فرایندی به ظهور.pdf
294.7K
مقاله با عنوان:
نگاه فرایندی به ظهور؛ با تکیه بر ابرگرایش تعاملگرایی
نوشته؛ مسعود رحمانی
سعی شده است در این نوشته یک نگرش نوین از مهدویت ارائه گردد
۲۶ص
تقدیم به استاد دکتر ایزدپناه اطال الله عمره الشریف
🌹 امام رضا جانم دریاب دلم را
سلامی میفرستم با نسیمی تا خراسانت
دلم را میفرستم تا نشیند بر سر خوانت
یقین دارم خدا از روز اول مقصدش این بود
تو را از بهر سلطانی فرستاده به ایرانت
شنیدم خستهها را بیشتر تحویل میگیری
ز من هم خسته تر داری چنین باشد پریشانت؟
یقینا دست خالی از در تو بر نمیگردد
گر از باب الجواد تو بیاید صحن ، مهمانت
شفا ، نقاره ، ایوان ، صحن ، گنبد ، پنجره فولاد
بدون شک همین ها شد نشانی خراسانت
🌹أَلسَّلٰامُ عَلَیکَ یٰاعَلی بنِ موسی الرضا
🌹روزتون امام رضایی، التـماس دعــا
در بحث لام در مغنی، ابن هشام 22 معنا ابتدا ذکر می کند و بعد اینها را در همدیگر ادغام میکند
يرجحه أن فيه تقليلاً للاشتراك ، وأنّه إذا قيل : «هذا المال لزيد والمسجد» لزم القول بأنها للاختصاص مع كون «زيد» قابلاً للملك؛ لئلا يلزم استعمال المشترك في معنييه دفعةً
در مورد ذهاب حمره مشرقیه روایت و عبارت شیخ اعظم در رسائل این هست:
ومنها: موثقة عبد الله بن وضاح - على الأقوى -: " قال: كتبت إلى العبد الصالح: يتوارى القرص ويقبل الليل ويزيد الليل ارتفاعا وتستتر عنا الشمس وترتفع فوق الجبل حمرة ويؤذن عندنا المؤذنون، فأصلي حينئذ وأفطر إن كنت صائما، أو أنتظر حتى تذهب الحمرة التي فوق الجبل؟
فكتب (عليه السلام) إلي [3]: أرى لك أن تنتظر حتى تذهب الحمرة وتأخذ بالحائطة لدينك " [4].
فإن الظاهر أن قوله (عليه السلام): " وتأخذ " بيان لمناط الحكم، كما في
عبارت شیخ و تحلیل ایشان:
فبأن ظاهرها الاستحباب، والظاهر أن مراده الاحتياط من حيث الشبهة الموضوعية - لاحتمال عدم استتار القرص وكون الحمرة المرتفعة أمارة عليها -، لأن إرادة الاحتياط في الشبهة الحكمية بعيدة عن منصب الإمام (عليه السلام)، لأنه لا يقرر الجاهل بالحكم على جهله، ولا ريب أن الانتظار مع الشك في الاستتار واجب، لأنه مقتضى استصحاب عدم الليل، والاشتغال بالصوم، وقاعدة الاشتغال بالصلاة.
🌀 تأملی در بودجه دولتی حوزههای علمیه
📝 مغالطات دردناک
🖋 علی مهدوی
🔻 بخش نخست
🔸 گاه از زبان برخی نمایندگان معمم مجلس شورای اسلامی و گاه برخی خواص -در بیان لزوم تخصیص بودجه به حوزهها و همچنین دفاع از ضرورت افزایش بودجهی حوزههای علمیه- میشنویم:
❗️«طلاب از ضعیفترین اقشار جامعه هستند؛ برای همین لازم است بودجهی حوزههای علمیه عدد قابل توجهی باشد!»
♨️ در حالی که اهم بودجهی نهادهای حوزوی خرج حقوق و مزایای کارمندان و هزینههای جاری نهادهای عریض و طویل ایجادشده در حوزههای علمیه میشود.
✅ بد نیست نسبت تقریبی مخارج این نهادها از محل بودجه را بدانیم:
➖ حقوق و دستمزد کارکنان حوزه: ۶۰ درصد
➖ هزینههای جاری نهادهای حوزوی: ۱۳ درصد
➖ حق التدریس: ۱۲ درصد
➖ بودجه برنامهای: ۱۵ درصد (آنچه برای اجرای برنامههای حوزه باقی میماند)
🔺 یعنی همهی آن چیزی که قرار است خرج برنامههای حوزوی مربوط به طلاب (نه معیشت طلاب) شود حتی ۲۰ درصد کل بودجه هم نیست!
🔢 شورای عالی حوزههای علمیه (برادران)، شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران + جامعة الزهرا، جامعة المصطفی، شورای حوزههای علمیه خراسان و دفتر تبلیغات، شش نهاد رسمی ادارهی حوزههای علمیه هستند که هرساله بودجه قابل توجه دولتی (چند هزار میلیارد تومان) دریافت میکنند.
❇️ بنابراین این بودجه هیچ ربطی اصلا به #معیشت_طلاب و اینکه طلاب از قشر ضعیف یا قوی جامعه باشند ندارد.
کما اینکه دانشگاههای دولتی نیز بودجههای کلان چندهزار میلیاردی دارند.
📌 ادامه دارد...
#فصل_بودجه
#فصل_شفافیت
#بودجه_حوزه
@Manahejj