هدایت شده از بینشکده علم دینی
✨✨✨✨✨
✨
#تفسیر_سوره_حمد6⃣
🔰گفتیم همه چیز #اسمالله است و این اسماء از اوست. همچنین اسم در مسمای خود(ذات) فانی است. ما خیال می کنیم که استقلالی داریم اما واقعیت این است که اگر در یک آن، آن شعاع وجودی که سبب ظهور و تجلی موجودات توسط حق تعالی شده، برداشته شود و آن تجلی حضور نداشته باشد، تمام موجودات لاشئ شده و به حالت اولشان برمی گردند. زیرا همه عالم با تجلی حق تعالی وجود پیدا کرده است. و آن تجلی و نور، اصل حقیقت وجود است؛ یعنی #اسمالله است. لذا الله نورالسموات و الارض .
خداوند #نور آسمان ها و زمین است. این نور ظهوری دارد. انسان، حیوانات و همه موجودات ظهورات این نور هستند. پس همه موجودات #نورالله هستند.
می گوییم الله نور السموات و الارض زیرا وجود آسمان ها و زمین که نور هستند، از خداست. و این نور آنقدر در ذات الهی فانی است که می گوییم [الله نور السموات و الارض] نه [الله یُنَوِّر السماوات] زیرا در عبارت دوم، یک مفهوم جدایی میان خدا و موجودات نهفته است؛ در حالیکه گفتیم هیچ استقلالی میان موجودات و خداوند وجود ندارد. استقلال یعنی اینکه یک موجود، دیگر ممکن نباشد و واجب شود. در حالیکه تنها وجود واجب، ذات حق تعالی است.
بنابراین از این جهت که می فرماید: به اسم الله قل هو الله احد ، معنی اش آن نیست که بگو بسم الله الرحمن الرحیم؛ بلکه بدین معناست که #بااسماللهبگو . یعنی گفتنت هم با #اسمالله است.
نتیجه آن که چون همه ی امور و همه چیزها از اوست، و هیچ موجودی از خودش چیزی ندارد، پس حمدی که می کنیم و می کنند، به سبب اسم الله است. و از این جهت فرموده: #بسمالله .
#تفسیر_سوره_حمد
#رمضان
#امام_خمینی
🔻ما را در رسانه ها دنبال کنید:
ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🆔@b_elmedini
هدایت شده از بینشکده علم دینی
✨✨✨✨✨
✨
✨
#تفسیر_سوره_حمد7⃣
🔰 #الله جلوه حق تعالی است و #رحمان و #رحیم از جلوه های این جلوه است. #رحمان با رحمت و با رحمانیت، همه موجودات را ایجاد کرده است. این #رحمت است. اصلا وجود، #رحمت است. حتی آن وجودی که به موجودات شریر اعطا شده نیز باز رحمت است؛
#رحمتواسعه ای که همه موجودات را تحت پوشش خود دارد. لذا همه موجودات عین رحمت هستند یعنی خودشان رحمتند.
و #اللهِ بسم الله، جلوه است به تمام معنا؛ مقامی است که جلوه را به تمام معنا بروز می دهد. البته خود این اسم باز جلوه است؛ زیرا خود ذات حق تعالی اسم ندارد:((لا اسم له و لا رسم)). و به میزان ظهور رحمانیت، اسم الله و اسم رحمان و اسم رحیم، بهره ای از کمال را دارند. و علت آن که #رحمان و #رحیم را ذکر نموده از آن جهت است که صفت #رحمانیت و #رحیمیت بالذات هستند و سایر صفات، تبعی اند. پس از آن اوست،
به اسمِ الله و به اسم رحمان و هر حمد و ستایشی که باشد، به او واقع می شود.
گاهی انسان می گوید فلان انسان چه فیلسوف خوبی است. یا فلان غذا بسیار لذید بود. انسان خودش نمی داند اما در ضمن این حرکات خدا را حمد می کند. زیرا آن انسان فیلسوف از خودش هیچ ندارد و هر چه هست، جلوه اوست. آنچه هم ادراک کرده با عقلی ادراک کرده که جلوه اوست. خود ادراک جلوه اوست. در حقیقت هیچ حمدی برای غیر خدا واقع نمی شود.
#تفسیر_سوره_حمد
#امام_خمینی
#رمضان
🔻ما را در رسانه ها دنبال کنید:
ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🆔 @b_elmedini
هدایت شده از بینشکده علم دینی
#تفسیر_سوره_حمد8⃣
🔰#الحمدلله یعنی جمیع انواع ستایش ها مختص به ذات مقدس الوهیت است.
بدان ای عزیز که در تحت این کلمه شریفه، خاص ترین سرّ #توحید نهفته است. و با برهان نزد اصحاب حکمت و فلسفه آشکار است که تمام #حمدها از جانب تمام حمدگویندگان، از آنِ حق تعالی است؛ زیرا با برهان اثبات می شود که تمام عالم تحقق، سایه ی گسترده و فیض بسط یافته ی حضرت حق است؛ و تمام نعمت های ظاهری و باطنی، [از هر ولی نعمتی که مردم در ظاهر می بینند]، باشد، از حق تعالی _جلّ و علا_ است و احدی از موجودات در آن نعمت شرکت ندارند.
🔰پس چون #حمد در مقابل نعمت و احسان است و ولی نعمتی جز حضرت حق در عالم تحقق نیست، پس جمیع حمدها از آنِ اوست. همچنین هیچ جمال و زیبایی جز جمال و زیبایی او نیست، پس تمام حمدها و مدح ها به او بازمی گردد.
🔰به بیان دیگر، هر #حمد و مدحی از زبان هر حمد و مدح کننده ای، در ازای یک نعمت و کمال است. و از فطرت های الهی، ثنای کامل و شکر و حمد منعم(ولی نعمت) است. و همچنین از فطرت های الهی، تنفر از نقص و ناقص و ناقص کنندهی نعمت است.
و چون نعمت مطلق و خالص، از هر نقصی مبرّا بوده و هر جمال و کمال تامّ، مختص به حضرت حق است، و دیگر موجودات، نعمت ها را در حد ناقص و محدود دارند، پس فطرت همه مردم، ثناجو و ستایشگوی ذات مقدس او هستند و از دیگر موجودات متنفرند، مگر آن وجودهایی که در مسیر کمال فانی در ذات ذوالجلال گشته اند و #حمد و ثنا و عشق به آنها عین عشق به حضرت حق و حمد و ثنای اوست:
حبّ خاصّان خدا، حبّ خداست.
🔘 آداب الصلوه
#تفسیر_سوره_حمد
#امام_خمینی
#رمضان
🔻ما را در رسانه ها دنبال کنید:
ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🆔 @b_elmedini
هدایت شده از بینشکده علم دینی
✨✨✨✨✨
✨
✨
#تفسیر_سوره_حمد9⃣
🔰ما عرض کردیم یکی از احتمالات این است که #بسم الله ای که در هر سوره هست، متعلق به خود آن سوره است. مانند سوره #حمد که می گوییم #بسماللهالرحمنالرحیم، الحمدلله... . یعنی این #حمد به اسم خدا واقع می شود.
بر این مبنا که #بسم الله در سوره حمد متعلق به ((حمد)) است، باید دید حمد برای چه اسمی صورت گرفته است؟
در خصوص معنای #حمد دو احتمال وجود دارد:
🔹 احتمال اول آن است که منظور از ((الحمد)) تمام مصادیق حمد باشد؛ یعنی حمد از هر حامدی. هر حامدی که #حمد می گوید، به واسطه ی اسم الله، #حمد را می گوید. یعنی گوینده، خودش اسم است و همه اعضا و جوارحش هم از اسماء هستند. به بیان دیگر، چون انسان #اسمالله است، حمدی که می کند هم به واسطه ی اسم الله صورت گرفته است. از این جهت، در عین حالی که ظهور اسماءالله است، خودش هم از اسماءالله است.
بر مبنای توضیحات بالا، گفته می شود که الف و لام در ((الحمد))، الف و لام استغراق است(یعنی الف و لامی که برای نشان دادن فراگیر بودن و شمول یک چیز به کار می رود). به این معنا که هر حمدی از هر حامدی تحقق پیدا می کند، به وسیله ((اسم الله)) تحقق پیدا می کند و اسم الله هم همان شخص حمدکننده است.
با فرض معنای فوق، وقتی شما از خط خوب یک شخص یا زیبایی یک گل تعریف می کنید، باز هم در حال #حمد خدا هستید. زیرا گفته شد در عالم هیچ جمالی نیست جز جمال او و اگر این جلوه را از موجودات بگیرند چیزی از آنها باقی نمی ماند.
🔹 حتمال دوم آن است که الف و لام، استغراق نباشد که شامل کثیر افراد باشد. در اینجا منظور از ((الحمد)) حمد بی تعیّن و حمد مطلق است. روی این احتمال، حمدهای ما عکس حمد اول می شود و دیگر برای او واقع نمی شود. زیرا او نامحدود است و فقط خودش می تواند خودش را #حمد کند و موجودات محدود قادر به #حمد او نخواهند بود زیرا حمدشان مقید است در حالیکه وجود حق تعالی مطلق و بدون تعیّن است.
طبق این احتمال معنای #اسم هم فرق خواهد کرد و دیگر به این معنا نیست که شما اسمید و آن هم اسم است. بلکه آن، اسم الله و ظهور مطلق است و با آن اسم، #حمد واقع می شود.
#تفسیر_سوره_حمد
#رمضان
#امام_خمینی
🔻ما را در رسانه ها دنبال کنید:
ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🆔@b_elmedini
هدایت شده از بینشکده علم دینی
✨✨✨✨✨
✨
✨
#تفسیر_سوره_حمد0⃣1⃣
🔹وقتی فرمود #الحمدلله ، یعنی تمام اقسام حمد و تمام حیثیت و ویژگی #حمد از خداست، مال اوست، همین یک کلمه باور اگر آمد، تمام شرک ها از قلب انسان می ریزد. آن که می گوید که من از اول تا آخر عمر هیچ شرک نیاورده ام، برای این است که این را وجدان کرده، واجد این مسئله است، این را به حسب وجدانش آورده است. بافته نیست، یافته است.
🔹براهین اینقدر نمی تواند هنر داشته باشد؛ خوب است، نمی گویم برهان خوب نیست، برهان باید باشد؛ اما #برهان وسیله است. برهان وسیله ی این است که شما به حسب عقلتان یک مسئله ای را درک کنید و با مجاهده، به آن ایمان بیاورید.
🔹#فلسفه ، وسیله است، خودش مطلوب نیست. وسیله است برای اینکه شما معارف و مسائل را با برهان به عقلتان برسانید، هنرش همینقدر است.
پای استدلالیان چوبین بود ، مقصود همین است که چوب است، پای چوبی است. آنکه انسان را می تواند راه ببرد، انسان حقیقتاً با آن می تواند راه برود، عبارت از آن پایی است که انسان با آن #جلوهخدا را ببیند، عبارت از آن #ایمانی است که در قلب وارد می شود، و وجدان ذوقی است که انسان می کند و ایمان می آورد. این هم یک مرتبه است و مرتبه بالاتر دارد.
🔹و امیدوارم که ان شاءالله ما فقط قرآن و تفسیر نخوانیم و مسائل باورمان بیاید. قرآن کتابی است که می خواهد آدم درست کند و موجودی را بسازد. یک موجودی را که خودش ایجاد کرده است و با #اسماعظم ایجاد کرده، با #الله .
می خواهد از این مرتبه ی ناقصی که هست او را برساند به مرتبه ای که لایق اوست؛ و قرآن برای همین آمده است؛ همه ی انبیاء هم برای این آمده اند که دست انسان را بگیرند و از این چاه عمیقی که در آن افتاده است (آن چاهی که از همه عمیق تر است، چاه نفسانیت است) در آورند و جلوه ی حق را به او نشان دهند، تا اینکه همه چیز را نسیان کند؛ و خداوند ان شاءالله نصیب همه ی ما بکند.
🔘 تفسیر سوره حمد
#تفسیر_سوره_حمد
#رمضان
#امام_خمینی
🔻ما را در رسانه ها دنبال کنید:
ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🆔 @b_elmedini
سلام علیکم
درخواست (کد 411):
جانباز محترم مدافع حرم که از سادات هم می باشند در منزلی استیجاری و در شرائط بسیار نامساعدی زندگی می کنند و منزل ایشان در محلی فاقد امکانات همانند گازکشی است. این بزرگوار که جانباز اعصاب و روان نیز هستند دو فرزند خردسال نیز دارند و در این روزهای سرد و سرمای پیش رو نیاز به مساعدت و حمایت دارند.
در نظر داریم با حمایت حامیان محترم و خیرین گرامی، منزلی مناسب تر برای ایشان تهیه نمائیم.
حامیان محترم مدافعان حرم مبلغ مورد نظر خود را به شماره حساب زیر واریز و کد مورد (411) را با میزان مبلغ واریز شده به ادمین گروه در ایتا اطلاع دهید.
👇
شماره کارت:
6037
9977
5000
0649
به نام ستاد مردمی تکریم خانواده مدافعان حرم
👇
با کلیک بر روی آدرس زیر وارد صفحه شخصی ادمین گروه می شوید:
@Adminsetadtakrim
لینک عضویت در گروه ستاد تکریم
◀️
https://eitaa.com/joinchat/2185363467C5f947b769b
#مدافعان_حرم
#فاستبقوا_الخیرات
#گرمای_مهربانی
#جهاد_ادامه_دارد
🔰 سیلی سخت چه بود؟ سیلی سختتر چیست؟
🌐 رهبر معظم انقلاب: تشییع میلیونی شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در عراق و ایران، اولین سیلی سخت به آمریکاییها بود؛ اما سیلی سختتر «غلبه نرمافزاری بر هیمنه پوچ استکبار» و «اخراج آمریکا از منطقه» است، البته آمران و قاتلان سردار سلیمانی نیز باید انتقام پس دهند و این انتقام در هر زمانی که ممکن باشد، قطعی است.
هدایت شده از دوتا کافی نیست
🌸کانون خدمت بانوان و خانواده رضوی برگزار می کند
🔅تکریم و تجلیل مقام والای مادر در پویش شکوه مادری و معرفی مادران با ویژگی های :
1. عموم مادران متعهد به ارزش های انقلاب اسلامی(کمتر از 40 سال)
2. صاحب سه فرزند و بیشتر
3. مشارکت فعال در یکی از فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و علمی
📅 آخرین مهلت شرکت در پویش پانزدهم دی ماه است.
🌸 تقدیر از برگزیدگان، همزمان با ایام ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها 🌸
برای مشارکت در این پویش و ثبت نام کلیک نمائید. 👇👇
http://znac.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=707
#مادری
#فرزندآوری
#دوتا_کافی_نیست
کانال«دوتا کافی نیست»
@dotakafinist1
هدایت شده از علامه طباطبایی ره
✅ ناز خریدن علامه برای نماز صبح بچهها
حجتالاسلام نوقیان:
▫️خدا رحمت کند علامه طباطبایی را؛ دخترشان میگفت: پدر ما برای نماز صبح به مادر ما گفته بود: «نماز صبح بیدارکردن بچه ها با من!». کارش این بود که میآمد بالای سر ما با ناز و نوازش و محبت و بوسیدن، آنقدر ناز ما را میکشید، مگر خسته میشد؟ مگر لحنش عوض میشد؟ مگر تند میشد؟ تا ما بلند شویم و نمازمان را بخوانیم.
▫️آنوقت ما میگیم: حاج آقا! ما سر بچه شانس نیاوردیم. چطور؟ من میروم نماز صبح بیدارش کنم ، بیدار نمیشود. چه جوری بیدارش میکنی؟ اول میگم احمدآقا بلند شو نمازه! بلند نمیشه. دفعه بعد میگم هوی احمدآقا! یک دفعه از خواب میپره، میگه چی شد؟ میگم نمازه نماز! میگه: خب چیز مهمی نیست! دوباره میخوابد.
▫️هیچ فقیهی فتوا نمیدهد که شما به زور بچه را بلند بکنی. وظیفه دارم شب بچه میخواهد بخوابد از او بپرسم: دخترم! پسرم! اجازه میدی صبح برای نماز صبح بلندت کنم؟ حیف است، چون قیمتیترین نماز، نماز صبح است، نگاه نکن دو رکعت است، چون خواندنش سخت است خدا ثواب بیشتری بهش داده. بچه هم میگه باشه بابا.
_________________________
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
https://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
هدایت شده از خبرگزاری فارس
10.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انتقاد یک جوان به عدم جوانگرایی در انتصابهای رهبر انقلاب و پاسخ مهم آیتالله خامنهای
@Farsna
هدایت شده از بینشکده علم دینی
✨✨✨✨✨
✨
✨
#تفسیر_سوره_حمد4⃣1⃣
🔰اولیا نمی توانند مشاهدات خودشان را برای مردم بیان کنند، قرآن هم نازل شده، متنزل شده است، رسیده است به جایی که با این مردم دربند و در چاه ضلالت، مخاطبه کند. دست و زبان پیغمبر اکرم هم بسته است، نمی توانند آن را که واقعیت است برسانند مگر اینکه تنزل بدهند. قرآن مراتب دارد، هفت بطن یا هفتاد بطن از برای قرآن است؛ از این بطون تنزل کرده است تا رسیده است به جایی که با ما می خواهد صحبت کند. خدا خودش را با شتر معرفی می کند: ((افَلا یَنظُرُونَ الَی الابِلِ کَیفَ خُلِقَت))؛ و این برای ما تاسف آور است که به همین موجودات نازل: به شمس، به سماء، به ارض، به خود آدم، بخواهیم به خدا معرفت پیدا کنیم. زبان انبیا عقده داشته: رَبِّ اشرَح لِی صَدرِی، وَ یَسِّر لِی امرِی، وَ احلُل عُقدَةً مِن لِسانِی ؛ عقده ها در زبانشان، نه در قلبشان بوده است. نمی توانستند آنچه یافته اند آن طور که یافته اند بگویند، گفتنی نبوده است. از این جهت با مثال و با نظایر می خواستند چیزی به ما بفهمانند.
🔰خوب وقتی که خدا با شتر معرفی بشود، معلوم است که مرتبه ما چه مرتبه ای است، مرتبه همان حیوان است؛ و معرفتی که ما از آن پیدا می کنیم چه معرفتی است، یک چیز بسیار ناقص است.
آن جایی هم که گاهی مطلبی ذکر می شود راجع به انبیا: ((فَلَمَّا تَجَلَّی رَبُّهُ لِلجَبَلِ جَعَلَهُ دَکًّا وَ خَرَّ مُوسی صَعِقاً))، موسی بعد از اینکه تحت ربوبیّت
حق تعالی واقع شد و از این منازل گذشت، آن وقت عرض کرد: ((ارِنِی انظُر الَیکَ)) ؛ به من خودت را ارائه بده. ارائه بده، یعنی من با چشمم ببینمت؟!
اینکه از یک نبی بزرگی صادر نمی شود، آن نحو ارائه و آن نحو رویتی که مناسب با مرئی و رائی باشد که دست ما به آن نمی رسد. در عین حالی که به آنجا رسیده بود که متکلم بود، با خدا تکلم می کرد، عرض کرد: ((رَبِّ ارِنِی انظُر الَیکَ)) ؛ جواب آمد که: ((لَن تَرانِی)) ؛ یعنی- محتملًا- تا موسی هستی، رویت نمی شود، تا تو هستی نمی شود ؛ لکن مایوسش نکرد؛ ارجاعش کرد به اینکه: ((انظُر الَی الجَبَلِ)) . این «جبل» چیست؟ این جبلی که تجلی حق بر موسی نمی شود و بر آن می شود، این «جبل طور» است. آیا این تجلی، یک تجلی بود که اگر آن روز مردم در کوه طور بودند، آن را می دیدند؟
آیا مثل رویت شمس بود؟ این ((وَ لکِنِ انظُر الَی الجَبَلِ)) ، وعده ملاقات است؛ نمی بینی ((وَ لکِنِ انظُر الَی الجَبَلِ فَانِ استَقَرَّ مَکانَهُ فَسَوفَ تَرانِی)) . محتمل است که در «استَقَرَّ عَلی مَکانِهِ» مراد، این جبل باشد؛ این جبل محتمل است که همان انانیّت، نفس موسی بوده باشد که باز بقایا داشته است، با همان تجلی جبل را «دک» کرد، به هم زد اوضاع انانیّت را، و موسی به مقام موت رسید: ((خَرَّ مُوسی صَعِقاً)).
#تفسیر_سوره_حمد
#رمضان
#امام_خمینی
🔻ما را در رسانه ها دنبال کنید:
ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🆔@b_elmedini