eitaa logo
موسسه محکمات
343 دنبال‌کننده
226 عکس
69 ویدیو
9 فایل
رسالت موسسه مطالعات اجتهاد بنیان محکمات تبیین و ترویج نظام جامع اندیشه اسلامی براساس آثار متفکران انقلاب اسلامی است. 🛂ارتباط با مدیر کانال : @admin_mohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
💭بخش دوم ✔️حوزه علمیه متولی امر دین در جامعه حوزه علمیه و روحانیت با رسالت تبیین، تفسیر، دفاع و اجرای همه بخش های دین مبین اسلام مهم ترین متولی امر دین در جامعه هستند که وظیفه دارند ضمن شناخت مستدل، مستند و جامع اسلام در تحقق و اجرای آن تلاش و کوشش همه جانبه کنند. ✔️ضرورت آشنایی حوزویان با نظام اندیشه اسلامی با توجه به شرایط پیچیده دنیای جدید و پرسش های نوین انسان معاصر و شبهات گسترده جبهه ی کفر، نفاق و طاغوت ضروری است که حوزویان با نظام و چارچوب اندیشه اسلام به عنوان یک کلِ یک پارچه و یک شبکه ی مرتبط به خوبی آشنایی داشته باشند تا ضمن تبیین و دفاع از معارف اسلامی، پاسخ های صحیح به پرسش های نوپیدا ارائه دهند و تمهیدات لازم را برای گفتمان سازی فکری_فرهنگی و جریان سازی اجتماعی_سیاسی فراهم کنند. ✔️غفلت از شناخت اسلام به عنوان یک نظام، مکتب و دستگاه فکری منسجم موجب تقلیل گرایی و تحویل انگاری اسلام و ناتوانی در مواجهه با پرسش های نوین و نیاز های زمان در شرایط پیچیده ی دنیای جدید است. بنابراین لازم است تا طلاب علون دینی و دانش پژوهان معارف اسلامی ضمن آموزش رسمی و کسب تخصص با کلیت معارف اسلامی در قالب یک مکتب جامع و نظام فکری منسجم آشنا شوند و با مفاهیم کلیدی و مرکزی و گزاره های بنیادین و غایات و رویکرد های کلان دین اسلام ارتباط برقرار کنند تا بتوانند دارای یک جهان بینی صحیح و یک تلقی مستدل و متین از آفرینش عالم، و بهره مند از زندگی و جهت گیری معنوی شوند. ادامه دارد.... @mohkamatqom
💭بخش سوم ✔️ مهم ترین خلا دنیای غرب مهم ترین خللی در دنیای غرب دارند خلا یک فکر، یک اندیشه راهنما و به اصطلاح متداول، یک ایدئولوژی است که متکی به یک فکرِ صحیح و تلقیِ درست از عالَم وجود باشد ، لذا مرتب سعی میکنند ایدئولوژی های دروغی، درست و تزریق کنند. ✔️یکی از علل ترس غرب از انقلاب اسلامی یک علت عمده که از این انقلاب میترسند، همین است که این انقلاب، یک تفکرِ صحیحِ درستِ تعریف شده ی متکی بر یک جهان بینیِ صحیح و یک تلقیِ مستدل و متین از آفرینش عالم دارد. ✔️اثر داشتن این ایدئولوژی صحیح بر اساس آن هر کسی میداند کجای دنیا و کجای راه قرار دارد و به سمت کدام هدف حرکت می کند. زندگی، هدف دار و مبارزه نیز هدف دار می شود. ✔️هدف حیات انسانی در مبنا و تفکر اسلامی هدفِ حیات انسانی رسیدن به درجات کمال است؛ کمال معنوی که حتما آراستگی مادی را با خودش دارد؛ یعنی به تعبیر رایج آخرتی که از دنیا عبور می کند. ایجاد یک جامعه عادلانه، یک جامعه صالح، یک کشور پیشرو و معنوی در عین حال دارای قدرت های والای مادی، با جهت گیری معنوی، با اخلاق انسانی و با احساس حقیقی انسانیت. این هدف والا و زیبای انسان در حیاتش است که غرب آن را ندارد. همه تمدنی که آنها روی هم سوار کرده اند و این مسابقه ای که وجود دارد بر اساس فرد پرستی و سود پرستی شخصی است لذا در این مسابقه، در یک جا پیشرفت هایی به دست می آورند؛ اما در چند جای دیگر، دچار اختلال می شوند. ✔️جوان مومن انقلابی باید این گونه باشد که... با تفکر فلسفی اسلام و فهم درست از مبانی اسلامی در هر لحظه میداند در کجای راه است و به سمت کدام هدف حرکت می کند و قدرت تحلیل برای حوادث را می یابد و وظیفه خودش را درهر شرایطی تشخیص میدهد. پ.ن ۱: این بخش گزیده کلام مقام معظم رهبری با قدری تصرف در جمله بندی است. پ.ن ۲: کلام رهبری به صورت کامل در مقدمه کتاب آمده است، ر.ک صفحه ۱۵. پایان. ✍نگارش: محمد چیت ساززاده @mohkamatqom
💭 عدم شناخت اسلام به مثابه یک نظام و مکتب موجب تقلیل گرایی و تحویل انگاری اسلام است. امام خمینی رحمه الله از این خطا، به عنوان فاجعه ای برای اسلام و انسان یاد می کنند: 《یک فاجعه ای برای اسلام از اول تا حالا بوده، و آن فاجعه اینکه اسلام را نشناخته اند. کسانی که بحث از اسلام کرده اند، چه در سابق و چه در لاحق، اینها اسلام را با همه ابعادش نشناختند. هر کسی یک بعدی از ابعاد اسلام را در آن نظر کرده است و همه مطالبی که در اسلام بوده است و در قرآن کریم بوده است، به همان معنایی که خودش ادراک کرده، برگردانده. سابق- یک دسته متکلمین بوده اند که اینها روی فهم تکلم خودشان ، روی فهم ادراک خودشان، اسلام را آن طور توجیه می کردند که خودشان فهمیده بودند. یک دسته فلاسفه بودند که روی فلسفه ای که آنها می دانستند ، اسلام را به صورت یک فلسفه ادراک می کردند، خیال میکردند که مکتب فلسفی است. یک دسته عرفا و این طایفه بودند که اسلام را به فهم عرفانی توجیه می کردند و اسلام را کانّه یک مکتب عرفانی می دانستند تا این زمان های آخر.》 منبع: صحیفه امام ، ج ۴، ص۶ . @mohkamatqom
💭 جزئی نگری محض و غفلت از کل نگری خطری جدی است. حضرت آیت الله خامنه ای می فرمایند: 《گاهی جزئی نگری و نگاه نکردن مسیر مستمرِ از ابتدا تا انتها، انسان را گمراه می کند؛ حتی گاهی آدم راه را گم می کند، هدف را گم می کند. نمی خواهیم بگوییم جزئی نگر نباشیم؛ چرا، نگرش به جزئیات یعنی همان برنامه ریزی؛ این را ما منکر نیستیم. برنامه ریزی، نگاه به فصول مختلف بخش های مختلف؛ یعنی جزئی نگری. می خواهیم بگوییم این نگاه به بخش ها و اجزا و ابعاض موجب نشود که ما غافل بشویم از نگاه به کل. چون نگاه به کل برای ما درس آموز است.》 بیانات رهبری در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه های شیراز. ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۳۸۷ @mohkamatqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜ تحلیل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره مجاهدت امام کاظم عليه‌السلام ⚜ همه نزدیکان امام، می‌دانستند که حضرت برای چه مجاهدت می‌کند. @mohkamatqom
انسان ، خلیفه الله.mp3
3.31M
🎵پادکستمقام خلیفه اللهی انسان استاد حجه الاسلام سید مهدی موسوی دوره سطح یک نظام جامع اندیشه اسلامی - اصفهان بهمن ماه ۱۴۰۱ @mohkamatqom
💐عید مبعث، عید همه‌ی عدالت‌خواهان جهان است و عید هشدار به امّت اسلامی است. در مبعث، در یک چنین روزی، قلب مقدّس پیامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مخزن گران‌بهاترین امانت الهی شد یعنی وحی الهی، و سنگین‌ترین مسئولیّت عالمِ وجود بر دوشهای پُرتوان آن بزرگوار نهاده شد که مسئولیّت هدایت بشر تا آخر عالم است. البتّه این بعثت، هدیه‌ی بزرگی هم بود به همه‌ی بشریّت. ⚜حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دامت برکاته)⚜ ۲۱ اسفند ماه ۱۳۹۹ @mohkamatqom
🔻سه رکن مسئولیت: 🔹شناخت سرمایه ها 🔹حفاظت از سرمایه ها 🔹بهره برداری درست از سرمایه ها @mohkamatqom
جریان تاریخی انسان 1.mp3
4.33M
🎵پادکست ⚜تبیین جایگاه انسان در سیر تاریخی قسمت « ۱ » ⚜انسان در کجای تاریخ قرار گرفته؟ ادامه این کلیپ صوتی را در قسمت بعدی آن بشنوید.... @mohkamatqom
جریان تاریخی 2.mp3
5.65M
🎵پادکست ⚜تبیین جایگاه انسان در سیر تاریخی قسمت « ۲ » ⚜ربط تاریخی عصر کنونی با عصر عاشورا @mohkamatqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 دوره پیشرفته سطح یک نظام جامع اندیشه اسلامی ویژه طلاب سطوح عالی حوزه علمیّه قم (پایه 7 و بالاتر)   🗓10 تا 12 اسفند 1401 دو روز کامل درسی محل برگزاری: 🌐مجمتع علمی حوزوی شهید صدوقی قم فاز 2  
ثبت‌نام و حضور گروهی در دوره با معرفی مدارس علمیّه و مراکز علمی حوزوی رایگان است.
    برای ثبت نام گروهی با این آدرس در ارتباط باشید:   @Nezamandishe1401
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 💢دوره پیشرفته سطح یک نظام جامع اندیشه اسلامی💢 ویژه طلاب سطوح عالی حوزه علمیّه قم (پایه 7 و بالاتر)   🗓10 تا 12 اسفند 1401 دو روز کامل درسی محل برگزاری: 🌐مجمتع علمی حوزوی شهید صدوقی قم فاز 2   ✅لینک ثبت‌نام فردی: http://rbo.ir/forms/andishe.aspx   💠برای ثبت نام گروهی با تخفیف ویژه با این آدرس در ارتباط باشید:   @Nezamandishe1401 💠اطلاعات بیشتر در: @andisheh_tahzib
نسبت ما با ائمه.mp3
3.06M
🎵پادکست ⚜چگونه در عصر کنونی در مسیر امام حسین (ع) باشیم؟ ⚜بیان حجه الاسلام سید مهدی موسوی را در پاسخ به این سوال بشنویم.... @mohkamatqom
⚜نظام اندیشه معتقد است که بین مجموعه‌ی اجزا و عناصر و گزاره‌های دین اعم از اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و... اولاً رابطه و نظام وارگی و پیوستگی و انسجام برقرار است ثانیاً این اجزا و عناصر سلسله مراتب و لایه‌بندی‌هایی دارند و برخی اهم و برخی مهم و برخی کم اهمیت اند، برخی اصل و برخی فرع اند، برخی زیربنا و برخی روبنا هستند. ⚜نظام اندیشه عهده‌دار شناسایی آن لایه‌ای از معرفت دین است که لایه‌ی سخت بنیاد و مرکزی دین است که به سایر لایه‌ها معنا، نظم و کارآمدی می‌دهد و با بودن این لایه بقیه لایه‌ها معنا و روح دیگری پیدا می‌کنند؛ مثلاً اسلام می‌گوید عدالت سوسیالیسم هم می‌گوید عدالت و هر دو برای آن اعتباری قائل‌اند اما به‌واسطه لایه زیرین معارف دینی (توحید) عدالت در اینجا معنایی پیدا می‌کند که در نگاه سوسیالیسم که بر پایه‌ی اقتصاد است نه توحید معنای دیگری پیدا می‌کند؛ در بقیه لایه‌ها همین‌طور است. در نتیجه نظام جامع اندیشه اسلامی یعنی کشف گزاره‌های کلیدی و بنیادین که هویت‌بخش، نظم‌دهنده و معنا بخش به سایر معارف دینی است. ⚜چهار عرصه‌ای که نظام اندیشه در آن به نظم‌بخشی و هویت دهی می‌پردازد: اول: درون انسان که به انسان هویت و شاکله وجودی می‌دهد. دوم: عرصه ورود به فرهنگ و جامعه است. سوم: تخصص‌ها، دانش‌ها و فناوری‌ها؛ نظام اندیشه کمک می‌کند که دانش‌ها، فناوری‌ها و شغل‌ها در نظم و ارتباط درستی قرار بگیرند تا چرخه علمی و دانشی در جامعه ممکن شود که بدون آن امکان تمدن سازی نیست. چهارم: عرصه تمدنی است که نظام اندیشه باید به ما هویتی بدهد که امکان ورود تمدنی و رقابت و تقابل و تهاجم تمدنی و فرهنگی و کنشگری تمدنی داشته باشیم. 🔱سؤال: نظام جامع اندیشه اسلامی چگونه می‌تواند به سطح شخصیتی انسان و ایجاد شاکله وجودی انسان ربط داشته باشد؟! 🔱جواب: قرآن کریم می‌فرماید: قل کل یعمل علی شاکلته؛ انسان بر اساس شاکله و هویت و شخصیتی که برایش ایجاد شده است عمل می‌کند و انسان موجودی است که به‌واسطه عملش خودش را می‌سازد و با اشیاء پیرامونی خودش ارتباط برقرار می‌کند و انسان موجودی کنشگر است. نظام جامع اندیشه اسلامی دقیقاً به دنبال ایجاد این شاکله و هویت و شخصیت است که بر اعمال و کنشگری انسان اثر دارد و از طرف دیگر این اعمال افراد در ساخت هویت افراد اثر دارد. متفکران فرموده‌اند عملی می‌تواند به سازندگی منجر شود و به ساخت شخصیت انسان بینجامد که به ایمان متکی باشد. ایمان یعنی باور و گروش قلبی آگاهانه و متعهدانه به یک پدیده که با اراده و آگاهی یک عمل را محقق می‌کند. در ایمان دو عنصر مهم است: اول اینکه آگاهانه است دوم اینکه به تعهد و تصمیم و عمل منجر شود و البته رکن اصلی ایمان آگاهی است و اولین مرز تفاوت شاکله انسان مسلمان از انسان غیرمسلمان آگاهی و تلقی‌های او از عالم است، چرا که در تعصبات تعهد و گروش قلبی وجود دارد اما آگاهانه نیست که در نتیجه هویت‌بخش نیست. ✍نگارش : محمد چیت ساززاده @mohkamatqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از اول تا آخرش عید است ⚜ حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دامت برکاته): از ماه شعبان نباید غفلت کرد. ماه شعبان از اوّل تا آخرش است، مثل ماه رمضان. ماه رمضان هم از اوّل تا آخرش عید است، عیدِ اولیاء‌الله. هر روزی که در آن موقعیّتی وجود داشته باشد که انسان بتواند به صفای نفسِ خود، به نورانیّتِ دلِ خود بپردازد، آن روز، روزِ مغتنم و روزِ عید است. ۱۳۹۷/۰۲/۱۰ @mohkamatqom
زمینه‌های نگارش منشور روحانیت.m4a
11.66M
📌زمینه های تاریخی نگارش پیام «منشور روحانیت» در سوم اسفند 1367 🎤 حجه الاسلام سید مهدی موسوی(زید عزه) https://eitaa.com/usul121 @mohkamatqom
t-222 (1).pdf
4.47M
📚 درآمدی بر نظام اندیشه اسلامی بر اساس آراء امام و رهبری ✍️ نویسنده:حجه الاسلام سیدمهدی موسوی(زید عزه) ویژه‌ طلاب حوزه‌های علمیه «غفلت از شناخت اسـلام بـه عنـوان یـک «نظـام» ،«مکتـب »و «دسـتگاه» فکـری منسجم موجب تقلیل گرایی و تحویل انگاری اسلام و ناتوانی در مواجه بـا پرسـشهای نوین و نیازهای زمان در شرایط پیچیده دنیای جدید است.» @mohkamatqom
1.06M
📌جایگاه روش تربیت در طرح پاسخ حجه الاسلام سید مهدی موسوی به این پرسش: سلام علیکم طلبه درس خارج هستم در مورد نظام اندیشه سوال داشتم ممنون میشم پاسخ بدین. جایگاه روش تربیت در این طرح چیه؟ خصوصا جهت کاربردی اون نه صرف تحلیل اون هم به نسبت چهار سطح مطرح شده در طرح. https://eitaa.com/usul121 @mohkamatqom
آشنایی با نظام جامعه اندیشه.m4a
19.08M
📌 معرفی نظام جامع اندیشه اسلامی 🎤استاد حجه الاسلام سید مهدی موسوی(زید عزه) مخاطب: استادان حوزه علمیه اصفهان قم: ۴ اسفند (دوم شعبان) ۱۴۰۱ مجمتع دارالولایه جمکران https://eitaa.com/usul121 @mohkamatqom
1.11M
📌 جایگاه روش تربیت در طرح بخش دوم: پاسخ حجه الاسلام سید مهدی موسوی به این پرسش‌ها: در مورد نکته دوم که فرمودید این سوال: آیا نظامات اندیشه در بستر نظام تربیتی و روش تربیتی مطرح شده؟ وروش شناخت ما از دامان این نظام و روش برخاسته؟ یا فقط روش شناخت ما استدلال و برهان است در مورد نکته سوم هم این سوال:چگونگی پیاده شدن نظام اخلاقی در خانواده و جامعه؟ و تفاوت ونسبت بین نظام اخلاقی و نظام تربیتی؟ @mohkamatqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
994.9K
📌 نقش در مطالعه بهتر آثار متفکران انقلاب 🎤پاسخ حجه الاسلام سید مهدی موسوی به این پرسش: حاج آقا در مورد اون مسئله ای که در مسجد حوزه چهار باغ مطرح کردم یک سوالی داشتم اینکه چگونه می توانیم این نظام جامع اندیشه را در سیر مطالعاتی حضرت اقا پیاده و اجرا کنیم ؟ خیلی ممنون @mohkamatqom
859.1K
📌 نقش در ورود طلاب به عرصه تولید علوم انسانی 🎤پاسخ حجه الاسلام سید مهدی موسوی به این پرسش: با سلام برای طرح نظام اندیشه اسلامی خدمتتون پیام میدم. دنبال یه طرح هستم تا بتونم بر اساسش جلو برم برای رسیدن به تولید علوم انسانی اسلامی امکانش هست لطف بفرمائین و در این باره راهنمایی بفرمائین 🙏🏻😊🌺 @mohkamatqom
موسسه محکمات
📌جایگاه روش تربیت در طرح #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی پاسخ حجه الاسلام سید مهدی موسوی به این پرسش: سلا
🔱 جایگاه روش تربیت در طرح ⚜طرح نظام جامع اندیشه اسلامی مبتنی بر یک نگاه تربیتی به دین و معارف اسلامی است و معتقد است که اگر ما می خواهیم مخاطب مان اعتدال در اندیشه و رفتار خود داشته باشد طبیعتا باید یک نظمِ فکریِ جامع نسبت به کل معارف اسلامی داشته باشد تا بتواند اصل را از فرع جدا کند، بنیاد ها را از فروعات تشخیص دهد و بر اساس آن اصول و بنیاد ها حیات اجتماعی خود را سامان دهد. ⚜در طرح نظام جامع اندیشه اسلامی به لحاظ محتوایی هم تربیت لحاظ شده است و روش تربیت همان بازگشت کثرات به وحدت است؛ به این معنا که بسیاری از مشکلات و آسیب هایی که امروز جامعه اسلامی و افراد به آن گرفتار هستند ناشی از این است که گرفتار کثرتی در برنامه ها، ایده ها، آرمان ها و نگرش های نسبت به دین و معارف دینی هستند و خود این کثرت به نوعی حیرت و تشتت رفتاری و اندیشه ای را به همراه می آورد؛ اما اگر بتوانیم به مخاطب نشان دهیم که کل دستگاه اسلام برای اقامه است و همه معارف دین ذیل توحید است و انسان باید توحید را در جان و دل و ذهن و فکر خودش درونی سازی کند ، این و و نظام اخلاقی و اجتماعی توحیدی ارکانی برای انسان می شوند. بنابراین در نظام اندیشه اسلامی یک خلق می شود که اگر انسان در درون این جهان معنایی توحیدی خودش را بیابد، به صورت یکجا آن معارف تربیتی اسلام در جان او تجلی پیدا می کند، که این همان مبنایی است که حضرت امام خمینی(رحمه الله) در دستگاه تربیتی خودشان بیان کرده اند و همچنین علامه طباطبایی(رحمه الله) در جلد اول المیزان ذیل تفاوت میان دستگاه تربیتی یونان و انبیا و قرآن ، به دستگاه تربیتی توحیدی اشاره می کنند. ⚜ به صورت خاص یکی از نظاماتِ نظام جامع اندیشه اسلامی همان نظام اخلاقی و تربیتی انسان است که ابتدا به صورت ترسیم می شود و بعد در این نظام اخلاقی پیاده میشود و شخص بر اساس آن تربیت می شود و همچنین در نشان داده می شود که این انسان به عنوان یک کنشگر اخلاقی، یک کنشگر مجاهد و مسئول در برابر خود، خدا و طبیعت چگونه باید جامعه پیرامون خودش را سامان دهد. در بخش دوم نظام جامع اندیشه اسلامی که بخش نظامات اندیشه اسلامی است محوریت تربیت اسلامی رعایت شده است و حتی در نظام اجتماعی هم فرهنگ به عنوان اساس حیات اجتماعی معرفی شده است. ⚜ در مبحث نظام جامع اندیشه اسلامی به دنبال این هستیم که انسان را در متن تاریخ و در نسبت وجودی با انبیا الهی و اتصال وجودی با اهل بیت معصومین و علمای بزرگ اسلام از یک سو و از سوی دیگر در گسست از و گسست از جریانی که در برابر حق قرار دارد، ترسیم کنیم؛ یعنی کنشگری انسان و مسئولیت پذیریِ او یا در اتصالِ با است که ادامه جبهه حکما و فقها و در ادامه جبهه ائمه معصومین(علیهم السلام) و ادامه قرار دارد یا گسست از اینها پیدا می کند و در جبهه باطل قرار می گیرد. این فضایی است که بر کلِ نظام جامع اندیشه اسلامی از حیث تربیت حاکم است، خلاصه اینکه یک جهان معنایی و یک دستگاه توحیدی را پیشنهاد می دهد که در صدر و ذیل آن و نهفته است. ✍نگارش: محمد چیت ساززاده @mohkamatqom
1.87M
📌 نسبت با اجتهاد 🎤پاسخ حجه الاسلام سید مهدی موسوی به این پرسش: سلام علیکم اعیاد شعبانیه مبارک باشه إن شاالله همیشه در صحت و سلامت باشید. یه سوال داشتم در مورد نظام اندیشه، اینکه ما با خواندن آثار متفکرین اسلامی درسته که نظام فکری این متفکران را بدست می آوریم ولی ما در واقع یه شخصیتی می شوی که شبیه اون متفکر فکر میکنیم به عبارتی مقلد حساب می شوی و جایی برا اجتهاد ما باقی نمی ماند. و اینکه رسیدن به درجه اجتهاد با نظام جامع اندیشه در ارتباط هست و کمکی به اجتهاد ما میکند؟ و اینکه انسان خودش مجتهد بشود و به این امور دست پیدا کنه بهتر نیست به قول معروف سعی کنیم خودمان چشمه جوشان شویم و تولید کنیم.. ممنونم اگه پاسخ بدید🌺 @mohkamatqom
موسسه محکمات
📌 جایگاه روش تربیت در طرح #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی بخش دوم: پاسخ حجه الاسلام سید مهدی موسوی به ای
🔱 نسبت میان و نظام جامع اندیشه اسلامی بر این اصل استوار است که اندیشه با تربیت عجین است و اگر به اندیشه رویکرد تربیتی نداشته باشیم اندیشه از جوهره خودش که سازندگی و تعالی وجودی انسان است منفصل میشود و خنثی میگردد. همچنین معتقدیم که بنیاد و اساس تربیت را هم تفکر و اندیشه و آن معانی درونی شده می سازد، به این معنا که شاکله وجودی آدمی بر پایه آن نوع نگاه و نگرش، باورمند و درونی شده و جزئی از وجودِ آدمی گشته و صورت بندی و ساخته می شود. بنابراین میان نظام اندیشه اسلامی با نظام تربیت اسلامی در سطح کلانش نوعی اشتراک و تساوی وجود دارد البته در بحث های جزئیات اندیشه ورزی و جزئیات تربیت کردن طبیعتا تفاوت هایی وجود دارد که دوباره بین آنها هم یک رابطه تولیدی و تکمیلی برقرار است. لذا نظام اندیشه هم در بستر نظام تربیتی و آن نگاه تربیتی و در راستای تربیت و رشد انسان و رشد جامعه سامان پذیرفته و طرح و تبیین شده است. نظام اندیشه فقط محصول استدلال و برهان نیست اگر چه استدلال و برهان اساس حیات انسانی است اما بیش از آنکه استدلال و برهان را معیار دانش و اندیشه ورزی معرفی کند به آن عنصر و و و و عنصر و توجه دارد. ⚜آیا صرف استدلال و برهان برای نظام مندی کافی است؟! خیر! بلکه باید انسجام میان گزاره ها و روابط شبکه ای هماهنگ به هم پیوسته و هم افزای میان این مفاهیم و گزاره ها را هم دقت کنیم که قرار است به ما یک شبکه و یک نظام بدهد، که درون خود نظام اندیشه و گزاره های آن به نوعی هماهنگی و انسجام وجود دارد که به صورت جمعی و ترکیبی میتواند به سایر اجزا و عناصر معرفتی ما و کنش ها و ابعاد حیات انسان نظم بدهد و یک منظومه جامعی را برای حیات انسان ایجاد کند. ⚜در نتیجه ، تفاوت میان و مشخص می شود که در واقع کل نظام اندیشه اسلامی مساوی با نظام تربیتی اسلام تلقی می شود و بخشی از این نظام اندیشه یا نظام تربیتیِ کلان اسلام را نظام اخلاقی می سازد، یعنی آن قواعد عام گرایشی و رفتاری انسان که شاکله ملکات انسانی و خلقیات انسانی را ایجاد می کند. ✍نگارش: محمد چیت ساز زاده @mohkamatqom
موسسه محکمات
📌 نسبت #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی با اجتهاد 🎤پاسخ حجه الاسلام سید مهدی موسوی به این پرسش: سلام علیک
🔱 نسبت با بخش اول: ✔️ طرح نظام جامع اندیشه اسلامی به عنوان مقدمه ای برای به دست آوردن اسلام شناسی جامع است و طبیعتا اسلام شناسی جامع مقدمه اجتهاد است. بدون طرح جامع از اسلام و یک صورت بندی منسجم و هماهنگ از همه معارف اسلامی امکان دست یابی به اجتهاد همه جانبه وجود ندارد. ✔️ نظام جامع اندیشه اسلامی نه تنها در برابر اجتهاد نیست و باب اجتهاد را منسد نمی کند بلکه به مخاطب خود نشان می دهد که اجتهاد شرط لازم و ضروری در معارف دینی است؛ البته این اجتهاد حتما باید در قالب یک نقشه راه و طرح اسلام به عنوان مسلکی اجتماعی و مکتبی جامع ناظر به همه جوانب زندگی باشد. اگر چنین طرحی از اسلام در ذهن پژوهشگر اسلامی باشد طبیعتا اجتهاد او اجتهادی جامع ، به روز و ناظر به نظامات رفتاری و اجتماعی و در همه سطوح حیات انسانی خواهد بود. و اگر چنین نقشه راهی برای متعلم و پژوهشگر حوزه های دینی نداشته باشیم نهایتا به همان سطح از اجتهاد اکتفا خواهد کرد که پیشینیان انجام داده اند دیگر چنین شخصی مجتهد در اسلام ناظر به شرایط زمان و مکان و نیاز های انسان جدید نیست بلکه مجتهد در آراء و اقوال قدما تا همان جایی است که آنها کار را پیش آورده اند. لذا لازمه اجتهاد جامعِ متناسب با زمان و مکان و پرسش های انسان معاصر داشتن یک طرح و نقشه جامع است. ✔️ ما برای اجتهاد در فقه هم همین مسیر را طی می کنیم؛ یعنی ابتدا با آراء و اقوال برخی از فقها و اصولیین مهم آشنا می شویم ، به دستگاه فکری آنها مسلط می شویم و در گام بعدی با توجه به اندیشه و دستگاه فکری متفکران به آیات و روایات مراجعه می کنیم و الّا بدون استفاده از آثار متفکران و علمایی مثل شیخ انصاری و مرحوم آخوند و امام خمینی و میرزای نایینی و دیگر فقها و علما امکان استنباط معارف فقهی را از قرآن و روایات نداریم. ✔️ در واقع متفکران نظام اندیشه اسلامی هم همین نقش را دارند ، ما که آنها را پایان اندیشه ورزی و پایان علم نمی دانیم بلکه آنها را آغاز اندیشه ورزی و تعقل و تفکر می دانیم و بناست از آنها یک دستگاه اجتهادی در مواجهه با معارف اسلامی یاد بگیریم، عقلانیتِ کلان برآمده از مکتب اسلام را یاد بگیریم، اصول و مفاهیم کلیدی و گزاره های پایه ای را از منظر آنها نسبت به اسلام بدانیم و آنها طریقی مطمئن برای مواجهه با قرآن و روایات باشند، لذا نظام اندیشه اسلامی نسبت به اجتهاد در قرآن و روایات و عقل و... طریقیت دارد. اگر ما چنین مواجهه ای با اندیشمندان مسلمان نداشته باشیم، دستگاه های فکری را عمیقا، همدلانه از کسانی که راه را رفته اند یاد نگیریم طبیعتا به اجتهاد نمیرسیم. ادامه دارد..... @mohkamatqom