#معرفی_کتاب
📌الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی: ویژه طلاب و دانشجویان
مؤلف: سیدمهدی موسوی
ناشر: آفتاب توسعه
زبان: فارسی
ردهبندی دیویی: 297.485
سال چاپ: 1395
نوبت چاپ: 1
تیراژ: 1000 نسخه
تعداد صفحات: 664
قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز)
شابک 10 رقمی: 964786731X
شابک 13 رقمی: 9789647867313
کد کتاب در گیسوم: 11215776
✔️توضیح کتاب:
علوم انسانی نقش فرهنگسازی، سیاستگذاری، برنامهریزی و مدیریت اجتماعی را در هر جامعهای به عهده دارد و زمینهساز ساخت الگوها و شاخصههای پیشرفت و تعیینکننده مسیر تاریخی یک ملت و راه وصول به غایت مطلوب در زندگی است. در کتاب حاضر تلاش شده تا علاوه بر بیان تطورات تاریخی علوم انسانی، در برخی از مقاطع تمدن اسلامی و تمدن غرب، گزارشی از آرا و الگوهای سیزده نفر از اندیشمندان و متفکران مسلمان ایران و جهان اسلام ارائه شود که به نوعی با گفتمان انقلاب اسلامی قرابت دارند
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
@mohkamatqom
📌الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی
سید مهدی موسوی
ناشر : آفتاب توسعه
این کتاب در 3 بخش به نگارش درآمده است:
بخش اول با عنوان «درآمدی بر تطورات علوم انسانی»
و بخش دوم «الگوهای کلان در تولید علوم انسانی اسلامی در ایران
و بخش سوم «الگوهای مهم جهان اسلام در تولید علوم انسانی اسلامی».
🔹بخش اول این کتاب با عنوان «درآمدی برتطورات علوم انسانی» شامل دو فصل است که مولف در فصل اول با موضوع «تطورات علوم انسانی در تمدن اسلامی و امتداد آن در انقلاب اسلامی» به مضامینی همچون، جایگاه و مفهوم علوم انسانی در تمدن اسلامی و انقلاب اسلامی محصول علوم انسانی اسلامی پرداخته است. در فصل دوم از بخش اول این کتاب، موضوع «تطورات علوم انسانی در تمدن مدرن غرب» مطرح شده است.
🔸بخش دوم، شامل ۱۰ فصل با موضوعاتی همچون،
بنیان های تولید علوم انسانی از منظر امام خمینی(ره)،
نقشه راه دستیابی به علوم انسانی اسلامی از منظر مقام معظم رهبری،
بسترسازی فلسفی و قرآنی علامه طباطبایی جهت تولید علوم انسانی اسلامی،
گام های اساسی در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی در اندیشه شهید مطهری،
علوم انسانی در پرتو مکتب اسلام از منظر شهید آیت الله صدر،
امکان علوم انسانی اسلامی در بستر حیات معقول از منظر علامه جعفری،
تولید علوم انسانی در پرتو نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی،
روند اسلامی سازی علوم انسانی از منظر علامه آیت الله مصباح یزدی،
اجتهاد عام به مثابه روش علوم انسانی اسلامی از منظر آیت الله علی عابدی شاهرودی،
منطق تولید علوم انسانی اسلامی در نگاه حجت الاسلام حسینی شیرازی.
🔸و در بخش پایانی(بخش سوم) در دو فصل با عناوین «بایسته های اسلامی سازی علوم انسانی از منظر سید محمد نقیب العطاس» و «جغرافیای اسلامی سازی معرفت در نگرش طه جابر العوانی» تهیه و تنظیم شده است.
در پایان کتاب مولف، جمع بندی و سخن پایانی خود از الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی را ارائه کرده است
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
@mohkamatqom
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
🔹 « سلام فرمانده۲» و نظام اندیشه اسلامی🔹
💬سرود « سلام فرمانده ۲ » با همت دستاندارکاران آن در ادامه سرود « سلام فرمانده ۱ » منتشر گردید، دارای مفاهیم کلیدی و شبکهای مفهومیست که میتوان بر اساس « نظام اندیشه اسلام » آنرا بازخوانی و طراحی کرد تا ابعاد آن به خوبی مشخص و دقیق شود.
🔸این سرود از نقطهی مرکزی #ولایت_امام_زمان (عج) نشات میگیرد که این ولایت، در ادامهی ولایت امامان پیشین و ولایت رسولالله و ولایت الله است . ولایت الله که به تمامی معارف دین معنا و جهت میبخشد؛ در نقطه مرکزی این سرود نیز مفهوم ولایت امام غائب به سرود ما معنا بخشیده و آنرا جهتدهی میکند و مفاهیم دیگر ذیل این مفهوم روشن میشود. به تعبیری نظامبخش سرود همین مفهوم است . ولایتی که با پایان غیبت ولیّ آن، جهان رنگ و بویی تازه میگیرد.
باید متذکر شد که معنای ولایت « وابستگی فکری و عملی هر چه بیشتر با ولی است.»
🔸در بخش مبانی آن مفهوم #انتظار در میان کلمات سرود یافت میشود و این مفهوم است که در میان واقعیتهای هستی در میان متعلقات والای ایمان قرار میگیرد. ایمان همان ایمانیست که در نظام اندیشه از آن به شناخت و آگاهی تعهد آفرین یاد میشود. یعنی در این جهان در ادامه ایمان به توحید، ایمان به نبوت و ایمان به امامت قرار میگیرد و ایمان به امامت آخرین امام و ایمان به غیبت او نقش آفرینی میکند. متعلق ایمان در ذیل نقطه مرکزی ولایت امام غایب، ایمان به آن حضرت و انتظار ظهور حضرت یاد میشود.
🔗نتیجه این ایمان در بخش مبانی همان نفی هرگونه ولایت جز ولایت تفویضی امام و نائب ایشان در طول ولایت الله است و تنها به ولایت امام و نائب ایشان متعهد بودن . نتیجه این نفی و اثبات نیز در همان بخش که از #سربازی امام در لشکر سیدعلی یاد میکند مشخص میشود.
🔸حال با توجه به این مبانی، نظامات سرود سامان گرفته و دو بخش نظام فردی و اجتماعی را میتوان در این سرود یافت و از آن یاد کرد .
1⃣ نظام فردیست که در ادامه سربازی امام، با مفاهیمی همچون #تعهد و #وفای_به_عهد_سابق ، مسیر مسئولیت انسان را در برابر پیمان خود یاد میکند . مسئولیت و عهدی که سال گذشته در سالروز میلاد حضرت در نیمه شعبان توسط کودکان و نوجوانان با امام بسته شد و امروز یادآوری همان پیمان است و مسئولیت مخاطبین سرود سابق را تذکر میدهد .
2⃣در نظام اجتماعی و تمدنی مفاهیم بسیار کلیدی و دقیق در این سرود وجود دارد که از شنیدن آن انسان به فراخور کلمات لذت میبرد .
"مفاهیمی نظم بخش اجتماعی در دو بخش #جهاد_تبیین و جهاد عملی با کلیدواژه #پای_کاربودن شنیده میشود . محور این بخش #جهاد و نتیجه آن #جان_فدا بودن میباشد.
"در بخش بین المللی نیز در این سرود ، مفاهیم #جهانی_شدن اسم امام و #صاحب_الزمانی_شدن_دنیا دیده میشود که اولی ناظر به جهاد لسان و دومی ناظر به جهاد عمل است که رنگ و بوی دنیا در عمل در مسیر رنگ و بوی ولایت امام قرار بگیرد .
🔸در بخش تطبیقات نیز این سرود بسیار پررنگ وارد میدان شده و در عصر معاصر از اسامی همچون #میرزاکوچکخان ،#شیخ_احمدکافی ،#عمار ،#آرمان_علیوردی،#حاج_قاسم ،#سربازان_گمنام و #حاج_همت یاد کرده که هریک به ترتیب در عرصه های #قیام، #دغدغه_مندی، #جهاد_تبیین، #پایکاربودن ،#جان_فدابودن، #محبوبیت و #محبوب_خداشدن شاخصه عصر خود بودند .
هریک الگویی در محور یادشده در عصر حاضر برای انسانهای عصر امروزی شمرده میشوند و روحیه قیام نسل امروز را زنده میکند و همچنین شبهه دور از دسترس بودن این آرزوها را از قلب جوانان پاک میکند.
🔸در این سرود ،نتیجه و محور تمامی این افراد #قیام در مسیر #کمککردن به امام و #آماده_کردن_دنیا برای حضور و ظهور حضرت میباشد . لذا نقش تلاش عملی در این سرود در ناخودآگاه ذهن مخاطب فعال میشود و شنوندگان آن از فضای انتظار منفعلانه خارج و در مسیر انتظار فعال برای آمادهسازی جهان قرار میگیرند.
🔸در پایان #ازبین_رفتن_غمها یعنی همان شادی جبهه حق در جهان، پایان و منتهای این حرکت شمرده می.شود.
✍نگارش: محمد محسن امامی
@mohkamatqom
⁉️سوال
آیا مدل «نظام جامع اندیشه اسلامی» بعنوان مدل کارآمد برای فهم دین و اجرای ان، مدلی ثابت است یا خود نیز در طول زمان و همگام با تحولات متکامل می شود؟
آیا خود مدل نظام اندیشه دارای بخش های ثابت و متغیر است؟
❇️ پاسخ:
سلام علیکم
نظام اندیشه دارای دو حیثیت است:
۱. مفاهیم و گزارهها
۲. هیات و شاکله
به لحاظ حیث اول، ثبوتا امری ثابت است چرا که بر گرفته از وحی و عقل است و کاشف از واقعیت هستند. هرچند ممکن است در مقام اثبات به مرور زمان در حقیقی بودن آنها و یا تفسیر از آنها کسی تردید کند.
به لحاظ حیثیت دوم، یعنی هیات و ساختار، میتواند امری متغیر و بهروزشونده باشد و متناسب با اقتضائات زمان، بخشهایی از عناصر آن برجسته و تقدم یابد. هر چند که این خود نیازمند برهان و دلیل اجتهادی است.
#نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
#اجتهاد
@mohkamatqom
سیر مطالعاتی روشی آثار شهید مطهری و متفکرین انقلاب.mp3
18.74M
⚜سیر مطالعاتی روشی آثار شهید مطهری و متفکران انقلاب اسلامی
⚜استاد حجه الاسلام امین اسدپور
#مطالعه_فعال_و_کنشگرانه
#شهید_مطهری
#سیر_مطالعاتی
#نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
@mohkamatqom
شاهکار امام خمینی در انقلاب اسلامی.mp3
9.06M
🎵پادکست🎵
🔱شاهکار امام خمینی رحمه الله در انقلاب اسلامی 🇮🇷
✔️استاد حجه الاسلام سید مهدی موسوی
#انقلاب_اسلامی
#امام_خمینی
#تحول_باطنی
#نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
@mohkamatqom
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
✅ عید نوروز در بیان امام خمینی ره
🔹 در اعیادی که اسلام به ما عنایت فرموده است، در همه آن اعیاد آنچه که انسان ملاحظه میکند همهاش مسئله ذکر و دعاست، نماز است، روزه است، ذکر است، دعاست.
🔹 و در این عید[عید نوروز] هم که #عید_ملی است و اسلامی نیست لکن اسلام هم مخالفتی با آن ندارد باز میبینیم که در روایتی که وارد شده، از آداب امروز #روزه گرفتن است؛ از آداب امروز #دعا کردن است؛ #نماز خواندن است؛
🔹 و این به ما میفهماند اگر ملتی بخواهد به راه راست برود و بخواهد استقلال خودش را، آزادی خودش را بخواهد حفظ کند باید در عیدش و غیر عیدش #تذکر داشته باشد؛ ذکر خدا بکند، یاد خدا باشد، برای خدا باشد.
🗓 صحیفه امام خمینی؛ جلد۱۷؛ صفحه۳۶۹
8.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺تفسیر و تاویل جالب رهبر انقلاب از نحوه برخورد ایرانیانِ مسلمان با رسوم نوروز
@mohkamatqom