بسم الله الرحمن الرحیم
"#ارتجاع؛ بزرگترین آفت #انقلاب" (بخش اول)
یکی از کلیدواژههایی که اخیراً توسط رهبر فرزانهی انقلاب، حضرت #امام_خامنهای (مدظلهالعالی) در زمینهی آسیبشناسی #انقلاب_اسلامی مطرح گردید و در آغاز #چهل_سالگی_انقلاب از اهمیت ویژهای برخوردار است، مسالهی "#ارتجاع" است.
معظمله در تاریخ ۹۶/۱۱/۲۹ و در دیدار مردم تبریز فرمودند :
"یکی از مهمترین آفتهای همهی انقلابها «ارتجاع» است. ارتجاع یعنی این حرکتی که انقلاب شروع کرده و ملت با سرعت داشتند در این مسیر حرکت میکردند، در یک جاهایی سست شود، بعد متوقف شود و بعد برگردد.
- همهی انقلابهای بزرگ تاریخ مثل انقلابهای فرانسه، روسیه، آمریکای لاتین و آفریقا در سالهای اول عمر خودشان به این بلیه دچار شدند. اینکه ۴۰سال بگذرد و شعارهای انقلاب دست نخورد، در هیچکدام از این انقلابها وجود نداشته. ما توانستیم این شعارها را حفظ کنیم، اما من وظیفه دارم خطر را به مردم عزیزمان بگویم.
- ما اگر به سمت #اشرافیگری رفتیم، این ارتجاع است. اگر به جای توجه به طبقهی ضعیف، دلسپردهی طبقات مرفه و زیادهخواه شدیم، این ارتجاع است.
اگر به جای تکیه به مردم، به خارجیها تکیه کردیم و امیدمان به بیگانه شد، این حرکت به سمت ارتجاع است.
- نخبگان و مدیران باید حواسشان باشد. مردم هم نگاه کنند و با حساسیت، رفتار ماها و مدیران را دنبال کنند.
وقتی ارتجاع اتفاق میافتد، همان آدمهای #انقلابی سابق سر کارند اما خط و راه عوض شده. کأنه انقلاب شده بود برای اینکه آن قبلیها بروند و ما بیاییم سر کار."
معنای ارتجاع :
واژه "ارتجاع" هرچند از اصطلاحات رایج در مباحث سیاسی است، ولیکن از دیدگاه ما یک مفهوم قرآنی نیز به شمار میآید.
ارتجاع، از لحاظ لغوی به معنای «بازگشت» و در اصطلاح سیاسی عبارت است از "مخالفت با پیشرفت و تحول در بنیادهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی یا روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی موجود".
گاهی نیز به جای معنای مصدری، به معنای وصفی استعمال میشود، و کسی یا تفکری که خواهان «خنثی شدن» اینگونه تحولات و «بازگشت به گذشته» است نیز ارتجاع نامیده میشود.
ارتجاع در قرآن :
ارتجاع یک واژهی عربی است، ولی در قرآن خود این لفظ به کار نرفته است، مفهوم قرآنی ارتجاع، گاهی با واژهی "#الرّدّ_علی_الاعقاب" و گاه با واژهی "#الانقلاب_علی_الاعقاب" که هردو به معنای بازگشت به گذشته میباشد، بهکار رفته و گاهی مفهوم آن بدون استفاده از الفاظ صریح مطرح شده است؛ در ادامه به بررسی بخشی از مهمترین آیات مربوط به این مفهوم خواهیم پرداخت.
#استمرار_انقلاب :
روشن است که مطرح کردن مفهوم ارتجاع در رابطه با انقلاب، در صورتی موجه خواهد بود که ما خواهان "استمرار انقلاب" باشیم.
ممکن است این سوال مطرح شود که مگر نه این است که با پیروزی انقلاب به هدف رسیدهایم، پس معنای "استمرار انقلاب" چیست؟
رهبر معظم انقلاب میفرماید :
"بعضی خیال میکنند انقلاب فقط در #سال_۵۷ بود و تمام شد؛ این خطاست. انقلاب در سال ۵۷ شروع شد. آغاز تغییر و آغاز حرکت اصلاحی در جامعه در سال ۵۷ اتفاق افتاد. این حرکت باید عمیقتر، وسیعتر و خردمندانهتر ادامه پیدا کند نه اینکه متوقف شود." (۹۶/۱۱/۲۹)
اهدافی که رهبر کبیر انقلاب، #امام_خمینی(ره) و انقلابیون مومن دنبال میکردند، بسیار بالاتر و والاتر از سقوط #رژیم_پهلوی بود، اهدافی مانند: گسترش ارزشهای الهی و معنویتِ مبتنی بر #اسلام_ناب_محمدی، #عدالت_خواهی، #استکبار_ستیزی، #استقلال_خواهی در زمینههای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ...
در واقع میتوان گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن۵۷، دو دستآورد بزرگ داشت، نخست برداشتن یک مانع بزرگ -رژیم وابسته، ستمگر و دینستیز پهلوی- از جلوی مسیر اصلاحی مردم حقطلب ایران، دیگری برپایی نظامی مبتنی بر اسلام ناب که بتواند تا حداکثر ممکن، ضامن اجرای احکام اسلام -هرچند در دراز مدت- باشد.
با این توضیح معلوم میشود که انقلاب، نه یک امر دفعیّالوقوع، بلکه یک فرایند تدریجیّالحصول و زمانبر خواهد بود؛ و در اینجاست که اگر این فرایند دچار توقف و بازگشت شود، "ارتجاع" تحقق پیدا کرده است.
در نوشتارهای آتی، به توضیح ارتجاع از دیدگاه قرآن و برخی تطبیقات تاریخی و تطبیق آن بر انقلاب اسلامی ایران خواهیم پرداخت.
#سید_محسن_طاهری
مسئول #مدرسه_علمیه_امام_صادق(ع)
گرگان
۹۷/۱/۱۰
♨️ "#ارتجاع؛ بزرگترین آفت #انقلاب" ( بخش دوم)
🔹#انقلاب_اسلامی ، انقلابی مبتنی بر #اسلام_ناب_محمدی(ص) است، هرچند افراد و گروههای گوناگونی در مبارزه با #رژیم_پهلوی حضور داشتند، اما هیچ انسان مطلع و منصفی، انکار نمیکند که تنها انگیزهای که باعث حضور جدی و فراگیر مردم در صحنهی مبارزه شد، انگیزهی دینی مردم بود که با روشنگری روحانیون اصیل و انقلابی به رهبری بیبدیل یک #مرجع_تقلید یعنی حضرت #امام_خمینی(ره) شکل گرفت.
🔹از این جهت انقلاب مردم ایران شباهت کاملی به نهضت انبیاء الهی و خصوصاً پیامبر اکرم #محمد_مصطفی (ص) دارد.به همین دلیل بر ما لازم است برای حفظ این انقلاب و استمرار آن در مسیر اصلیش، همواره معیارهای قرآنی و اسلامی را درنظر بگیریم تا مبادا از مسیر صحیح خود بیرون رود و به انحراف کشیده شود.
🔹همانطور که در بخش نخست اشاره شد، یکی از مفاهیم کلیدی قرآن در زمینهی آسیبشناسی نهضت انبیاء الهی، مفهوم "ارتجاع" است.
🔹از آیات قرآن کریم استفاده میشود که غالباً نهضت پیامبران الهی، پس از مدتی و خصوصا بعد از رحلت پیامبران، به انحراف کشیده میشد و بدون آنکه با شخص پیامبر یا ظواهر دینی تقابل آشکاری صورت گیرد، باطن و #حقیقت_دین دچار استحاله میگردید.
🔹#امام_خامنهای در این زمینه به دو آیهی #قرآن استشهاد کردهاند :"قرآن در دو جا اشاره میکند به انحطاط ملّتهایی که اوّل ایمان آوردند، بعد در نسل بعد دچار انحطاط شدند. یک جا در سورهی مریم [آیهی۵۹] است که میفرماید: «فَخَلَفَ مِن بَعدِهِم خَلفٌ اَضاعُوا الصَّلوةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوفَ یَلقَونَ غَیًّا»؛ یعنی اوّلیها مبارزه کردند و ایمان آوردند، منتها بعد -معنای «خَلْف» با سکون لام، با «خَلَف» با فتحهی لام، ضدّ هم است؛ «خَلْف» یعنی بازماندهی بد، «خَلَف» یعنی بازماندهی خوب؛ اینجا میگوید: فَخَلَفَ مِن بَعدِهِم خَلفٌ- بازماندههای بدی روی کار آمدند که «اَضاعُوا الصَّلوة»؛ اوّلین کارشان این بود که #نماز را ضایع کردند؛ «وَ اتَّبَعُوا الشَّهَوات»؛ دنبال #شهوات رفتند، دنبال شهوات شخصی رفتند؛ فَسَوفَ یَلقَونَ غَیًّا؛
🔹این دو عامل - عامل ضایع کردن نماز و دنبالهروی از شهوات - این نیروهایی را که باید در مقام جهاد و مبارزه ایستادگی کنند و این ایستادگی قطعاً به پیروزی منتهی خواهد شد، اینها را تضعیف میکند؛ اینها را پوک میکند...
🔹 در یک جای دیگر همین موضوع در سورهی اعراف [آیه ۱۶۹آمده]: «فَخَلَفَ مِن بَعدِهِم خَلفٌ وَرِثُوا الکِتابَ یَأخُذونَ عَرَضَ هذَا الاَدنی»؛ [یعنی] یکبار دیگر این «فَخَلَفَ مِن بَعدِهِم خَلفٌ» در قرآن تکرار شده و در دو جا آمده، این جای دوّمی است. «وَرِثُوا الکِتابَ»؛ حقایق را به دست گرفتند منتها جذب #دنیا_طلبی شدند، «یَأخُذونَ عَرَضَ هذَا الاَدنی»." (دیدار برخی دانشجویان / ۹۵/۴/۱۲)
🔹هرچند فعلا درصدد بررسی و تحلیل مفاهیم آسیبشناسانهی این دو آیه نیستیم، لیکن آنچه از این دو آیه شریفه به روشنی استفاده میشود این است که حرکت #توحیدی و اصلاحگرایانهی پیامبران الهی، پس از آنان و به دست نااهلان دچار انحطاط، انحراف و ارتجاع میشد.
🔹به دلیل همین تجربهی تلخ تاریخی است که خداوند متعال به مسلمانانِ صدر اول هشدار میدهد و میفرماید : «وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ؛ أَفَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ.» (آلعمران/۱۴۴) و #محمّد جز پيامبرى نيست؛ پيش از او نيز پيامبران (ديگرى آمده و) درگذشتهاند (مرگ براى همهی انبيا هست)؛ آيا اگر او بميرد و يا كشته شود، شما به گذشتهی خود برمىگرديد؟ و هركس به عقب برگردد، هرگز ضررى به خداوند نمىزند و خداوند بهزودى پاداش سپاسگزاران را خواهد داد.
🔹این آیه، یکی از آیاتی است که با استفاده از ترکیب لفظیِ "#الانقلاب_علی_الاعقاب" که به معنای "بازگشت به گذشته" است، اشاره صریح به مساله ارتجاع دارد.
🔹لحن جدی و هشدارآمیز آیاتی که مومنان را از گرفتار شدن در ورطهی ارتجاع برحذر میدارد، بیانگر آن است که این خطر همواره نهضتهای الهی را تهدید میکند و هیچ نهضت توحیدی از این قاعده مستثنی نیست.البته در خصوص موضوع "#ارتجاع_از_دیدگاه_قرآن"، پرسشهای کلیدی و کاربردی مهمی وجود دارد، برخی از این پرسشها عبارت است از :
1⃣منظور از "#اعقاب" چیست؟
2⃣ آیا علیرغم هشدار قرآن به مسلمانان صدر اسلام، بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص)، ارتجاعی اتفاق افتاد یا خیر؟
3⃣عوامل اصلی ارتجاعِ نهضتهای الهی از چه قرار است؟
✍در نوشتارهای بعدی به این پرسشها پاسخ خواهیم داد، انشاءالله.
۹۷/۱/۱۳
#سید_محسن_طاهری
مسئول #مدرسه_علمیه_امام_صادق(ع)
گرگان
اعمال عبادی
اعمال روز آخر ماه رجب
-غسل
-روزه که سبب آمرزش گناهان است
-نماز سلمان:
ده رکعت (پنج نماز دو رکعتی) در هر رکعت حمد و ۳بار توحید و ۳بار کافرون
بعد از هر سلام:
لا اله الا الله وحده لا شریک له، له المُلک وله الحَمد، یُحیى وَیُمیت وهو حىُّ لا یموت، بِیَدِهِ الخیر وهو على کلّ شى قدیر
وَ صلَّى الله عَلَى محمد وَ آلهِ الطّاهرین ولا حَولَ وَلا قُوّة إِلا بِالله العلیِّ العظیم
پس دستها را بر چهره خود کشیده و حاجتش را بطلبد.
⛔️ #ارتجاع بزرگ ترین آفت #انقلاب(بخش سوم)
🔹همانطور که در نوشتار سابق گذشت، خداوند متعال در بسیاری از آیات قرآن کریم نسبت به موضوع "ارتجاع"، به مسلمانان هشدار میدهد.
🔹یکی از هشدارهای صریح قرآن نسبت به خصوص #اصحاب_پیامبر_اکرم(ص)، در آیهی ۱۴۴ سورهی مبارکهی آلعمران است. در این آیه، ظاهراً در قالب سوال و در واقع با انگیزهی #انذار و هشدار، از مسلمانان میپرسد که آیا بعد از وفات پیامبرتان، به اعقاب خود برمیگردید؟!
🔹منظور از " #اعقاب" چیست؟
اعقاب جمع مکسر "عَقِب" (با عین مفتوح و قاف مکسور) به معنای "پاشنه" و ترکیب "#الانقلاب_علی_الاعقاب" به معنای "گردیدن بر پاشنهها" و کنایه از "بازگشت به عقب" (از بُعد مکانی) یا "بازگشت به گذشته" (از بُعد زمانی) است و شکی نیست که در این آیه و مانند آن، بُعد زمانی مورد نظر است.
🔹از آنجا که #قرآن کتاب #هدایت است، شایسته نیست که "بازگشت به گذشته" در این هشدار قرآنی، معنایی جز بازگشت به پیش از بعثت پیامبر اکرم(ص) داشته باشد؛ به تعبیر دیگر میتوان انقلاب علی الاعقاب را به معنای "بازگشت به دورهی #جاهلیت" دانست، زیرا قرآن دوران پیش از #بعثت را دوران "جاهلیت" نامیده است.
🔹مثلاً در سفارش به همسران پیامبر اعظم(ص) میفرماید : «لاتَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَى» (احزاب/۳۳)
ترجمه : [ای زنان پیامبر!] مانند جاهلیت نخستین خودآرایی نکنید.
🔹 اما #جاهلیت چیست؟
هرچند بررسی معنای جاهلیت نیازمند تحقیق مستقلی است، ولی با استفاده از برخی آیات قرآن میتوان به این معنا دست یافت. خداوند متعال در آیه ۵۰ سورهی مبارکهی مائده میفرماید :
«أَفَحُكمَ الجاهِلِيَّةِ يَبغونَ و َمَن أَحسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكمًا لِقَومٍ يوقِنونَ»آیا آنها حکم جاهلیّت را (از تو) میخواهند؟! و چه کسی بهتر از خدا، برای قومی که اهل یقین هستند، حکم میکند؟!
🔹از این آیه و مانند آن میتوان دریافت که "جاهلیت عبارت است از هرگونه عقاید، قوانین، اخلاق، آداب و رفتارهایی که برخلاف معارف اسلام ناب محمدی(ص) باشد".به عبارت دیگر : تقابل بین #حکم_الله و حکم جاهلیت در این آیه بیانگر آن است که هر روش و منشی که برخلاف خواستهی خداوند متعال باشد، نشاندهندهی بیخردی انسان و ناشی از جهل اوست.
🔹توجه داشته باشیم که #جهل در آیات و روایات بیش از آنکه در تقابل با علم باشد، مقابل "#عقل" شمرده میشود. (رجوع شود به حدیث جنود عقل و جهل)و از آنجاکه از دیدگاه اسلام، عقل انسان اگر تحتالشعاع هواهای نفسانی قرار نگیرد، انسان را به بندگی خدا دعوت میکند، در نتیجه، تخلف از وحی و دستورات دینی، کاری نابخردانه و غیرعاقلانه خواهد بود و از مصادیق "جاهلیت" شمرده خواهد شد.
📚نتیجه اینکه با توجه به مطالب بالا، معلوم میشود که ارتجاع (=بازگشت به جاهلیت) از دیدگاه اسلام بدین معناست که انسان بخواهد -به هر توجیهی- حکم خدا و مسیر حق را نادیده بگیرد و به بهانهی دلسوزی، #دموکراسی، #تجدد، مصلحتاندیشی، #تنش_زدایی، تعامل با قدرتها و ... راه دیگری را در پیش گیرد.
۹۷/۱/۱۶
#سید_محسن_طاهری
مسئول #مدرسه_علمیه_امام_صادق(ع)گرگان
⛔️ ارتجاع بزرگترین آفت انقلاب (بخش چهارم)
🔹در نوشتارهای گذشته به این نتیجه رسیدیم که "#ارتجاع" در یک نهضت الهی، به معنای بازگشت به دوران #جاهلیت و دور شدن از معارف، اهداف، شعارها، قوانین، اخلاق و سنتهای الهی است.
🔹خداوند متعال در قرآن کریم، علاوه بر هشدارهای عمومی و عبرتهای تاریخی، به شکل خاص به اصحاب پیامبر اکرم(ص) نیز هشدار میدهد و در آیهی ۱۴۴ سورهی مبارکهی آلعمران میفرماید: "...آیا بعد از شهادت یا وفات پیامبرتان، دوباره به جاهلیت برخواهید گشت؟!..."
💥ارتجاع در صدر اسلام:
🔹متاسفانه تاریخ نشان میدهد که بعد از رحلت #پیامبر_اعظم(ص)، دور جدیدی از جاهلیت آغاز شد و در نهایت با روی کار آمدن #بنی_امیه، جهان اسلام به انحطاط عجیبی مبتلا گردید و اگر دفاع مظلومانهی #اهل_بیت علیهمالسلام از #اسلام_ناب_محمدی(ص) و روشنگریهای آنان نمیبود، اسلام در معرض تحریف کامل قرار میگرفت و از حقایق اسلام چیزی باقی نمیماند.
🔹همانطور که سابقاً گفتیم خداوند متعال، خطاب به همسران پیامبر میفرماید: «لَاتَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى» (احزاب/۳۳) یعنی: همانند جاهلیت نخستین خودآرایی و جلوهگری نکنید.
🔹در اینجا سوالی به ذهن میرسد و آن اینکه مقصود از جاهلیت نخستین چیست و قید "الاولی" اشاره به چه معنایی است؟پاسخ سوال در خود آیه نهفته است، در واقع خداوند متعال، به صورت غیرمستقیم و با ترکیب "جاهلیت نخستین"، از جاهلیت یا جاهلیتهای دیگری نیز که احتمال وقوع آنها پس از ظهور اسلام وجود دارد، خبر میدهد.
🔹جالب اینجاست که در روایتی از امام کاظم(ع) وارد شده است که خود پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «بُعِثتُ بین جاهلیتین لَاُخراهما شرّ من اُولاهما» (الامالی الخمیسیة/۲۷۷/۲)
یعنی: من بین دو جاهلیت مبعوث شدهام که دومینِ آنها بدتر از نخستین است.
🔹امام باقر(ع) نیز در تفسیر "الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى" فرمودهاند: «سَتَکُونُ جَاهِلِیَّةٌ أُخْرَى» (بحارالانوار، ج۲۲، ص۱۸۹) یعنی: جاهلیت دیگری نیز به زودی اتفاق خواهد افتاد.
💥نشانههای جاهلیت دوم:
🔹در اینجا شایسته است به برخی از اتفاقاتی که میتواند نشاندهندهی تحقق جاهلیتی دیگر پس از ظهور اسلام است، اشاره کنیم.
#امام_خامنهای در این زمینه میفرماید:
"نکتهای را بنده در مطالعه کتاب «الاغانی» ابوالفرج توجه کردم، و آن این است که در سالهای حدود هفتاد و هشتاد و نود و صد، تقریباً تا پنجاه، شصت سال بعد از آن، بزرگترین خوانندهها و نوازندهها و عیاشها و عشرتطلبهای دنیای اسلام، یا مال مدینهاند، یا مال مکه! هر وقت خلیفه در شام، دلش برای غنا تنگ میشد و یک خواننده و نوازندهای میخواست، میفرستاد تا از #مدینه یا #مکه، خوانندهها و نوازندههای معروف، مغنّیها و خنیاگران را برای او ببرند. بدترین و هرزهترین شعرا در مکه و مدینه بود! مهبط وحی پیغمبر(ص) و زادگاه اسلام، مرکز فحشا و فساد شده بود! خوب است ما اینها را درباره مدینه و مکه بدانیم- که متأسفانه در آثاری که ماها داریم، از یک چنین چیزهایی اثری نیست - و این واقعیتی است که بوده!" (#انسان_۲۵۰_ساله، ص۲۱۳)
🔹این مفاسدِ جاهلی را ضمیمه کنید به #اشرافی_گری، #نژاد_پرستی، #جنگ_طلبی و خونریزیهای بنیامیه و دوری جامعه از #اخلاق و #معنویت که همگی نشانههایی از انقلاب علی #الاعقاب و #ارتجاع به جاهلیت است.
🔹به راستی علل و عوامل این "ارتجاع" چه بود؟! و چگونه یک نهضت الهی دچار آفت ارتجاع گردید؟
در نوشتار آینده به این پرسش اساسی پاسخ خواهیم داد. انشاءالله
۹۷/۱/۱۸
#سید_محسن_طاهری
مسئول #مدرسه_علمیه_امام_صادق(ع) گرگان
⛔️ ارتجاع بزرگ ترین آفت انقلاب(بخش پنجم)
💠در نوشتار سابق گفتیم که متاسفانه نهضت عظیم پیامبر گرامی اسلام(ص)، پس از رحلت ایشان مبتلا به #ارتجاع گردید و هشدارهای شدیداللحن قرآنی نتوانست مانع از تحقق آن شود.
در این نوشتار درصددیم که به ریشهیابی این ارتجاع بپردازیم.
📚علل و عوامل ارتجاع امت اسلامی:
🔹عوامل ارتجاع نهضت الهی و انحطاط جامعهی دینی را میتوان در دو سطح ارزیابی کرد:
عوامل اجتماعی و عوامل فردی
1⃣الف) عوامل اجتماعی:
🔹از آنجا که نظام سیاسی و اجتماعی اسلام، مبتنی بر دو رکن"#امامت" و "#امت" است، هرگاه هریک از آندو دچار خلل شوند، نظام اسلامی و جامعهی دینی نیز در رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی، با چالش مواجه خواهد شد.
به همین دلیل، میتوان گفت عوامل اجتماعی ارتجاع، از قرار زیر است:
💥الف - ۱) انحراف در موضوع "امامت" :
🔹متاسفانه پس از رحلت #پیامبر_اکرم(ص)، مسالهی امامت، از مسیر اصلی خود خارج شد و همین موضوع، زمینهی روی کار آمدن #بنی_امیه را فراهم کرد.در روایاتی که از طرق صحیح شیعه و اهلسنت وارد شده است، عدم معرفت #امام به منزلهی #ارتجاع به #جاهلیت شمرده شده است.
💠پیامبر گرامی اسلام میفرماید :
«مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة» یعنی : اگر کسی در حالی که امام زمانش را نشناخته است بمیرد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.
🔹برای استمرار حرکت جامعهی اسلامی در صراط مستقیم دین، نقش جایگاه امامت و رهبری امت، بر کسی پوشیده نیست، مردم تا حدود زیادی تابع حاکمان خود هستند و منش ناروای فردی #مدیران و حاکمان و نیز انحراف یا اشتباه آنان در تصمیمگیریهای مهم اجتماعی، به همهی آحاد #جامعه سرایت میکند و آنان را نیز به انحراف میکشاند.
💥الف - ۲) انحراف "امت" :
🔹مردم در جامعهی دینی نقش بسیار بزرگی برعهده دارند، یکی از مهمترین وظایف امت اسلامی در خصوص حفظ ارزشها و شعارهای دینی، #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر است، علاوه بر این در روایات اسلامی، بابی تحت عنوان #النصیحة_لائمة_المسلمین (خیرخواهی برای حاکمان مسلمانان) وجود دارد و همهی اینها بیانگر نقش مردم در نظارت بر مدیران حکومتی و حفظ ارزشهای دینی در جامعه است.
💠پیامبر اعظم(ص) جامعهی را که در آن امر به معروف و نهی از منکر وجود ندارد، به قایقی تشبیه کرده است که یکی از ساکنان آن به سوراخ کردن جای نشستنِ خود بپردازد و دیگران، سکوت کنند و مانعش نشوند.
💠اميرالمؤمنين (ع) نیز میفرماید :
« لَا تَتْرُكُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا يُسْتَجَابُ لَكُم.» امر به معروف و نهى از منكر را ترك نكنيد كه اگر ترك كرديد اشرار بر شما مسلط خواهند شد، بعد شما دعا میكنيد [كه خدايا، ما را از شرّ این مدیران فاسد نجات بده!] ولی خدا دعاى شما را مستجاب نمیكند. (نهج البلاغه نامه۴۷)
🔴نکته : در خصوص موضوع #النصیحة_لائمة_المسلمین، آنچه از کتب لغت و نیز روایات این باب استفاده میشود، این است که واژهی نصیحت، به معنای هرگونه اقدام با انگیزهی خیرخواهانه است و به همین جهت بسیاری از علما، اطاعت و حمایت از #حاکم_عادل را نیز از مصادیق "نصیحت حاکمان" دانستهاند؛ شاهد بر صحت این مدعا، این است که در برخی روایات، پیش از اینکه مسلمانان به #خیر_خواهی امامان توصیه شوند، به خیرخواهی خداوند متعال توصیه شدهاند.
روشن است که خیرخواهی بنده نسبت به خداوند متعال، چیزی جز #اطاعت و #ولایت_پذیری در برابر خدا و یاری دین او نیست.
🔹آیات و روایات و نیز تجربهی تاریخی حاکی از آن است که هرگاه مردم متدین، در انجام #تکالیف_اجتماعی خود، کوتاهی کردهاند، هیچ عامل دیگری -حتی وجود رهبران عادل و الهی- نمیتواند مانع از انحطاط جامعه گردد.
۹۷/۱/۲۰
#سید_محسن_طاهری
مسئول #مدرسه_علمیه_امام_صادق(ع) گرگان
🔴"ارتجاع بزرگترین آفت انقلاب"(بخش ششم_پایانی)
📚ب) عوامل فردی
🔹بدون شک همهی #تحولات_اجتماعی در نهایت، ریشه در ارادهی افراد دارد، این موضوع هم از بعد فلسفی به اثبات رسیده (#علامه_مصباح_یزدی، جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، بخش دوم) و هم مورد تاکید قرآن قرار گرفته است.
خداوند متعال میفرماید : «إِنَّ اللَّهَ لَايُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» (رعد/۱۱)خداوند هیچ تحولی را در جامعه بهوجود نمیآورد، مگر آنکه آحاد #جامعه در درون خود تحولی ایجاد کنند.
♨️ریشههای روانی :
🔹باید توجه داشت که رفتارهای اختیاری افراد، همواره ریشه در انگیزههای درونی آنان دارد.
همانطور که در بیانات #امام_خامنهای در بخش (۲) گذشت، قرآن کریم به دو عامل اشاره کرده است:
💠در آیهی ۵۹ سورهی مبارکهی مریم آمده است :
«فَخَلَفَ مِن بَعدِهِم خَلفٌ اَضاعُوا الصَّلوةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوفَ یَلقَونَ غَیًّا»
بر اساس این آیه، ضایع ساختن #نماز و پیروی #شهوات، به عنوان دو عامل انحطاط جامعه دینی مطرح شده است.
و از آنجا که نماز، نماد ارتباط قلبی با خداوند متعال است، میتوان آن را به غفلت از یاد خدا و ضعف ارتباط قلبی با او، تفسیر کرد.
🔹میتوان ادعا کرد که اضاعهی نماز، نقطهی مقابل اقامهی نماز است؛ به همین دلیل، امر به نماز در قرآن، غالباً با تعبیر "اقیمواالصلوه" آمده است نه به صورت "صلّوا"؛ و انحطاط جامعهی دینی در ترک نماز نیست، بلکه کافی است نماز و سایر عبادات، از روح و حقیقت خود دور شود و پوستهای از #دین باقی بماند.
فلذا چه بسا انسان در ظاهر اهل نماز و انجام مناسک ظاهری دین باشد، و در عین حال از حقیقت دین فاصله بگیرد.
💠شاید بتوان گفت عامل دوم، یعنی اتّباع شهوات، خود ریشهی روانی عامل اول باشد، زیرا شهوتگرایی، با #خدا_محوری در تضاد است؛ به همین جهت خداوند متعال فرموده است : "أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاه"ُ (جاثیه/۲۳) یعنی: آیا دیدهای کسی را که هوای نفسش را معبود خود قرار داده است؟
📚نقش #نخبگان :
هرچند هریک از آحاد جامعه، در تحولات اجتماعی تاثیرگذار هستند، ولیکن بدون تردید نقش برخی از افراد در این زمینه پررنگتر از دیگران است.
پیامبر اکرم(ص) میفرماید: " اثْنَانِ مِنَ النَّاسِ إِذَا صَلَحَا صَلَحَ النَّاسُ ، وَإِذَا فَسَدَا فَسَدَ النَّاسُ : الْعُلَمَاءُ وَالأُمَرَاءُ ". (کنزالعمال، حدیث ۲۹۰۰۷)
🔹و در روایت دیگر از آن حضرت آمده است : "صِنفانِ مِن اُمَّتي إذا صَلُحا صَلُحَت اُمَّتي ، و إذا فَسَدا فَسَدَت اُمَّتي ، قيلَ : يا رسولَ اللّه ِ ، و مَن هُما ؟ قالَ : الفُقَهاءُ و الاُمَراءُ." (الخصال، ج۱، ص۳۷)
دو گروه از امّت من هستند كه اگر آنها درست شوند امّتم درست شود و اگر آنها فاسد گردند امّتم فاسد گردد. عرض شد: اى رسول خدا! آن دو گروه كدامند؟ فرمود: #فقيهان(#علما) و #زمامداران.
🔹تاریخ صدر اسلام نیز نشان میدهد مهمترین عامل ارتجاع نهضت پیامبر اکرم(ص)، #دنیا_طلبی بسیاری از علما و فرمانروایان امت اسلامی بوده است.
دنیاطلبی، انسان را به خوشگذرانی و #اشرافی_گری میکشاند و باعث دور شدن از اقشار #مستضعف، سوءاستفاده از موقعیت، کتمانِ بخشی از حقایق دین، ترک #جهاد، از دستدادنِ روحیهی #دشمن_ستیزی و بسیاری از مفاسد دیگر خواهد شد.
💠#انقلاب_اسلامی و ارتجاع :
🔹با توجه به معیارهایی که قرآن کریم در خصوص خطر ارتجاع در نهضتهای الهی، مطرح کرده است و در این چند نوشتار به اختصار ذکر شد، بر ماست که این معیارها در زمان حاضر نیز مورد عنایت قرار دهیم و با عوامل ارتجاع در انقلاب اسلامی مقابله نماییم.
در اینجا خوب است بخشی از سخنان اخیر حضرت #امام_خامنهای را که در جمع بعضی از مسئولان ارشد نظام بیان فرمودند، متذکر شوم:
🔹"خیلی از شماها از اوایل انقلاب در میدان فعالیتهای انقلابی بودهاید، یعنی دههی ۶۰ را به خوبی درک کردهاید. [آیا] یادتان هست احساسات خودتان در آن دهه را؟ یادتان هست رفتار خودتان در آن دهه را؟ یادتان هست بیاعتنایی به مال را که در آن دهه داشتید؟ اهتمام به خدمت را که در آن دهه داشتید؟ یادمان میرود؛ این اشکال کار است.
🔹#تدریج! یکی از بلاهای ما تدریج است، یعنی بهتدریج دچار یک حالتی میشویم [اما] نمیفهمیم، پیری خودمان را نمیفهمیم؛ تدریجی است. کسی را که شما بیست سال است، بیستوپنج سال است ندیدهاید، حالا میبینید، پیری او را میفهمید، اما پیری خودتان را که تدریجی است و پیری آن دوست همراهتان را که دائم با هم هستید، حس نمیکنید، چون تدریجی است. ما سقوط خودمان، #عقبگرد خودمان را که تدریجی است، درست نمیفهمیم." (بیانات در جمع مسئولان نظام؛ ۹۷/۱/۲۰)
#سید_محسن_طاهری
مسئول #مدرسه_علمیه_امام_صادق(ع) گرگان
۹۷/۱/۲۲
🔴 در سر تا پای مرحوم بافقی از متاع و کالاهای خارجی خبری نبود
🔹آیت اللهالعظمی بهاءالدینی رحمت اللهعلیه از شاگردان مرحوم بافقی رحمت اللهعلیه:
➖ در وطنخواهی، نظیر ایشان مثل اینکه کم باشد، به گونهای که در سر تا پای ایشان از متاع و کالاهای خارجی خبری نبود، از عمامه وقبا و پیراهن و عبا و کفش.
➖ در تمام ضیافتهایی که از اهل علم میکرد، غیر از اجناس ایرانی چیزی مصرف نمیکرد. آنزمان هنوز بساط قند و چای در ایران دائر نشده بود و از خارج میآوردند، او به جای قند و چای، خرمای جهرم بین طلبهها تقسیم میکرد. با اینکه افطاریهای خیلی مفصل میداد، از برنج و خورشت و اینها، ولی چای نمی داد.
➖ میگفت پول ما نباید از مملکت خارج شود و در جیب خارجیها برود. حقیقت وطنخواهی را ما در ایشان دیدیم. از اموالی که در اختیار ایشان بود حاضر نبود غیر از ایران در جای دیگری مصرف شود.
هدایت شده از در محضر علامه مصباح یزدی
🔆انحصار دین در عزاداری و عبادات فردی «سکولاریسم» است|| قدر این حکومت و نظام و ولایت که حاصل خون شهدای زیادی بوده، بدانید
علامه #مصباح یزدی:
🔹تحقق نهضت اسلامي مرهون تغيير نگرشي بود که حضرت امام درباره مسائل دين و اجتماع به وجود آورد، در گذشته، دين تنها منحصر در امور فردي مانند نماز و روزه و عزاداري بود، و مبارزه با ظلم و کفر و استعمار و نظاير آن، اصلاً امري ديني تلقي نميشد.
🔸يكي از بركتهاي حضرت امام (ره) احياي نيمي از معارف اهل بيت(ع) مربوط به مسائل سياسي و اجتماعي بود، در حاليكه قبل از آن اگر يك روحاني و متدين وارد مسائل سياسي ميشد، در جامعه براي او نوعي نقطه ضعف تلقي شده، او را انگليسي ميخواندند.
🔹در فرمايشات حضرت امام(ره) همواره اسلام محور است و همين اسلام است كه دشمنان را به هراس انداخته است. اما آيا اسلام فقط نماز و روزه و حج و عزاداری است؟ اين، همان شخصي بودن دين و پذيرش دين سكولار است.
🔸 حتي باب امر به معروف و نهي از منکر در فقه هم که يک مقوله ديني- اجتماعي است، کمتر مورد توجه علماي حوزه بود؛ حتي اگر هم مورد توجه معدود افرادي از حوزه قرار ميگرفت، توجيه ميشد که از جمله شرايط امر به معرف و نهي از منکر، نداشتن خطر جاني، مالي و آبرويي براي آمر به معروف است، و از آنجا که مبارزه با ظلم، استعمار و استکبار خطراتي در پي داشت، لذا در عمل، نهايتا دايره امر به معروف و نهي از منکر به عدم رعايت حجاب در زنان و تراشيدن محاسن در آقايان محدود ميشد.
https://eitaa.com/mesbah_Links/4
🔹به ندرت افرادي پيدا ميشدند که پا را از اين فراتر ميگذاشتند، بعد از حرکت علما با محوريت حاج آقا حسين قمي و تحصن در حرم حضرت عبدالعظيم(عليهالسلام)، درس قرآن و تعليمات ديني دوباره در دروس مدارس گنجانده شد.
🔸در دوران محمدرضا نيز مقابله با دين و تمسخر و توهين به افراد متدين ادامه داشت، امام(ره) حرکتي را شروع کردند، و اين امر با سخنرانيها، اعلاميهها و نامهنگاري به مقامات مملکتي، سازمانهاي بينالمللي و علماي ديگر ادامه پيدا کرد، و برخي علما و مراجع نيز با اختلاف مراتب، به حمايت برخاستند تا اينکه نهايتا بعد از 15 سال، اين حرکت به ثمر نشست و انقلاب اسلامي پيروز شد و نظام اسلامي در ايران مسقر شد.
🔹بعد از گذشت بيش از 50 سال از شروع نهضت اسلامي، هنوز نتوانسته ايم ابعاد مختلف ولايتفقيه را تبيين کنيم، لذا اولين وظيفه، شناخت اسلام به عنوان يک کل هماهنگ جامع به همراه احکام اجتماعي آن است، و هر چه معرفت افراد در اين زمينه بيشتر شود، آسيب پذيري نظام کمتر ميشود.
🔸چگونه است که در باب صلوة و طهارت که کتابهاي متعددي در مورد آن نوشته شده و اتفاقا دشمني چنداني نيز نسبت به آن از سوي دشمنان اسلام وجود ندارد، اين مقدار اهتمام ورزيده ميشود، اما نسبت به امر به معروف و نهي از منکر و حکومت اسلامي که اتفاقا مورد تهاجم همه جانبه دشمنان از جمله شيطان بزرگ است، به بهانه اينکه يک کتابي در اين زمينه منتشر شده است، کار نميشود؟!
🔸مسائل سیاسی،اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی نیز به پژوهش های جمعی و ارگانیک نیاز دارد.
🔹باید قدر این حکومت و نظام و ولایت که حاصل خون شهدای زیادی بوده دانسته شود.اين انقلاب به برکت خون صدها هزار شهيد به دست آمده است؛ نوجوان هاي 13 –14 ساله فداکاري کردند تا نظام اسلامي به دست #جانشين امام زمان (عج) تشکيل و حفظ شد، و امروز به دست ما رسيده است؛ لذا #اولين و #کمترين وظيفه ما اين است که دستاوردهاي اين انقلاب را حفظ کنيم؛ چه قدر بايد بي عرضه باشيم که نتيجه خون صدها هزار شهيد را به باد بدهيم!
📲کانال در محضر «علامه مصباح یزدی»:
http://eitaa.com/mesbahbasir_com