eitaa logo
نمو | محتوا
111 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
288 ویدیو
106 فایل
کانال اصلی ما در ایتا و سروش و روبیکا: @nomov_ir سایت: www.nomov.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 وَمَن يَقۡتُلۡ مُؤۡمِنٗا مُّتَعَمِّدٗا فَجَزَآؤُهُۥ جَهَنَّمُ خَٰلِدٗا فِيهَا وَغَضِبَ ٱللَّهُ عَلَيۡهِ وَلَعَنَهُۥ وَأَعَدَّ لَهُۥ عَذَابًا عَظِيمٗا   ‌و هر کس مؤمنى را به عمد بکشد، در این صورت کیفرِ او دوزخ اسـت .در حالى که در آنجا ماندگار است خدا بر او خشم نمـوده و او را لعنـت نموده و عذابى بزرگ برایش آماده ساخته است ﴿نساء،۹۳﴾ 📱 کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
🍀 امام رضا عليه السلام: 💢 أنَّ اللّه َ تَبارَكَ وَ تَعالى لَمْ يُبِحْ اَكْلاً وَلا شُرْبا اِلاّ ما فيهِ الْمَنْفَعَةُوَالصَّلاحُ وَ لَمْ يُحَرِّمْ اِلاّ ما فيهِ الضَّرَرُ وَالتَّلَفُ وَالْفَسادُ، فَكُلُّ نافِعٍ مُقَوٍّ لِلْجِسْمِ فيهِقُوَّةٌ لِلْبَدَنِ فَهُوَ حَلالٌ وَ كُلُّ مُضِرٍّ يَذْهَبُ بِالْقُوَّةِ أوْ قاتِلٍ فَحَرامٌ. 🔘خداوند تبارك و تعالى هيچ خوردنى و نوشيدنى را حلال نكرده است مگر آن كه درآن سود و صلاحى بوده و هيچ خوردنى و نوشيدنى را حرام ننموده، مگر آن كه در آ نزيان و نابودى و فسادى بوده است، پس هر چيز سودمندى نيرو بخش جسم، كه باعث تقويت بدن است حلال شده است و هر چيزى كه قواى جسمانى را از بين ببرد و ياموجب مرگ شود حرام است.  🖇مستدرك الوسائل، ج 16، ص 333، ح 2 📱کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
📌الگوهای تبیینی: 🔰پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله): 🔰بخش دوم: 🔷تهدیدهای فراوان از همه طرف پیامبر را احاطه کرد. بعضی از مردم نگران می‌شدند، بعضی متزلزل می‌شدند، بعضی نق می‌زدند، بعضی پیامبر را به ملایمت و سازش تشویق می‌کردند. ❇️اما پیامبر در این صحنه‌ی دعوت و جهاد، یک لحظه دچار سستی نشد و با قدرت جامعه‌ی اسلامی را پیش برد تا به اوج عزّت و قدرت رساند؛ و همان نظام و جامعه بود که به برکت ایستادگی پیامبر در میدان‌های نبرد و دعوت در جامعه سال‌های بعد توانست به قدرت اوّل دنیا تبدیل شود. 📚جهاد تبیین/ کلیات/ ص۷۷ 📱کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
❓اگر در ، تنها دست را تر کنیم و به صورت و دستها بکشیم (بدون ریختن آب)، کفایت می کند؟ ✅ اگر رطوبت دست به اندازه ای باشد که شستن صدق کند، اشکال ندارد. 📱کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
🔹 رَبَّنَآ إِنَّكَ مَن تُدۡخِلِ ٱلنَّارَ فَقَدۡ أَخۡزَيۡتَهُۥۖ وَمَا لِلظَّـٰلِمِينَ مِنۡ أَنصَارٖ   ‌پروردگارا، به یقین تو هر کس را به آتش درآورى، بی‌گمان رسوایش کرده‌اى و براى ستمکاران هرگز یاورانى نخواهد بود ﴿آل عمران،۱۹۲﴾ 📱 کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
🍀الإمامُ الصّادقُ عليه السلام:  💢قالَ لقمانُ لابنِهِ للمُسرِفِ ثلاثُ علاماتٍ: يَشتَرِي ما لَيسَ لَهُ، و يَلبَسُ ما لَيسَ لَهُ، و يَأكُلُ ما لَيسَ لَهُ. 🔘لقمان به فرزندش گفت: اسرافكار سه نشانه دارد : آنچه در شأنِ او نيست مى خرد، و آنچه برازنده او نيست مى پوشد، و آنچه فراخور حالِ او نيست مى خورد. 🖇بحارالانوار، ج۷۲، ص۲۰۶، ح۷ 📱کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
🔰دوره اول امامت: 📌بخش دوم: 💠نقش همخوان با این شخص، نقش فاطمه زهرا سلام‌الله‌عليها است. اگر آن مظلومیت عظیم و جانسوز در تاریخ خود را نشان نمی‌داد، حقایق اسلام آن‌چنان که بعدا آشکار شد، آشکار نمی‌شد. 🔶بیست و پنج سال گذشت و علی با قدرت‌های زمان مبارزه نکرد. این تنها نقطه‌ای است که در تاریخ ۲۵۰ساله‌ی ائمه‌ی ما، یک جا می‌بینیم که امام، مبارزه به معنای درگیری نداشته. تبلیغ می‌کرد، فضایل خود را بیان می‌کرد، اما درگیری نداشت. این دوره‌ی اول از زندگی ائمه است؛ یعنی دوره‌ی بيست و پنج ساله آغاز امامت، که امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌وسلامه‌عليه با دشمن، مبارزه به معنای درگیری ندارد؛ با کسی که قدرت را در دست گرفته است، جهاد ندارد. 📚انسان ۲۵۰ ساله[حلقه‌ی سوم]، ص۷۶ 📱کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مجرب بودن توسل به حضرت ام البنین سلام الله علیها 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 📱کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
❓اگر کارگر با وجود دقت و توجه در هنگام کار، سهوا به مال صاحب کار یا وسیله ای که برای استفاده در اختیار اوست آسیب بزند، آیا ضامن است و باید خسارت بدهد؟ ✅ اگر وسیله یا ابزاری باشد که جهت انجام کار در اختیار او قرار گرفته و بدون کوتاهی یا زیاده روی (افراط و تفریط) در هنگام کار بدان آسیب رسیده است، ضامن نیست؛ اما اگر مسئولیت تعمیر آن ابزار را داشته، ضامن است هر چند بدون کوتاهی یا زیاده روی باشد، مگر آن که طبیعت کار، اقتضای آن خسارت را داشته است. 📱کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
🔹 بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ   به نام خدا كه رحمتش بى اندازه است و مهربانى اش هميشگى ﴿حمد،۱﴾ 📱 کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
🍀رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: 💢 حَقُّ الوَلَدِ على والِدِهِ أن يُعَلِّمَهُ الكِتابَةَ، و السِّباحَةَ، و الرِّمايَةَ، و أن لا يَرزُقَهُ إلاّ الحلال. 🔘حقّ فرزند بر پدرش اين است كه او را سواد و شنا و تيراندازى بياموزد و جز روزى حلال خوراك او نكند. 🖇کنزل العمال، ۴۵۳۴۰ 📱کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
📌الگو‌های تبیینی: 🔰امیرالمؤمنین(علیه‌السّلام)؛ الگوی تبیین: ❇️در امیرالمؤمنین سه جور صفات هست: ▪️ یکی آن صفات معنوي الهي است که با هیچ میزانی برای ماها اصلاً قابل سنجش نیست. ▪️یک دسته دیگر صفات برجسته‌ی انسانی او است؛ اینها همان چیزهایی است که انسان مسلمان و غیر مسلمان و مسیحی و غیر مسیحی و بی‌دین و با‌دین و همه را مجذوب می‌کند. ▪️دسته‌ی سوم ازخصوصیات، امیرالمؤمنین خصوصیات حکومتی است که نتیجه‌ی همان مسئله‌ی امامت است؛ امامت یعنی این جور حکومت کردن. 🔷از خصوصیات حکومتی او این است عدل، انصاف، برابری و تبیین؛ حقایق را برای مردم بیان می‌کرد؛ شما خطبه‌های نهج‌البلاغه را نگاه کنید بسیاری از آن‌ها تبیین واقعیاتی است که در جامعه‌ی آن روز وجود داشته. 💡بخشی از نهج‌البلاغه خطبه‌ها است، بخشی نامه‌ها است؛ آن نامه‌ها غالباً ▪️نامه‌ی به کسانی است که حضرت به آن‌ها اعتراضی دارد. ▪️یا دشمنانند مثل معاویه و امثال این‌ها. ▪️یا عمال خود آن حضرت‌ند که حضرت به آن‌ها ایراد دارد. ▪️بعضی‌ها هم توصیه و دستورالعمل و فرمان است مثل عهد مالک‌اشتر. 🔺در همه‌ی اینها تبیین می‌کند حقایق را بیان می‌کند برای مردم یکی از رشته‌های کار امیرالمؤمنین این است. 📚جهاد تبیین/ کلیات/ ص۷۷-۷۸ 📱کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
❓۱. آیا کسی که برایش ضرورت ندارد و به دلیل عدم امکان یا ضرر یا مشقت زیاد، هنگام یا ، را برنخواهد داشت، جایز است اقدام به کاشت ناخن کند؟ ۲. کسی که بدون ضرورت ناخن مصنوعی کاشته است، وظیفه اش نسبت به وضو یا غسل و نماز چیست؟ ✅ ۱) در فرض سؤال کاشت ناخن جایز نیست. ۲) اگر برداشتن ناخن مصنوعی ممکن باشد، وضو یا غسل با آن باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است و چنانچه برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، باید علاوه بر وضو یا ای، تیمم کند و بعد از برداشتن ناخن، بنا بر احتیاط واجب قضای نمازها را نیز بخواند. 📱کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
🔹 ٱلۡأَخِلَّآءُ يَوۡمَئِذِۭ بَعۡضُهُمۡ لِبَعۡضٍ عَدُوٌّ إِلَّا ٱلۡمُتَّقِينَ   ‌دوستان در آن روز دشمن یکدیگرند مگر پرهیزگاران ﴿زخرف،۶۷﴾ 📱 کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
🍀رسول خدا صلى الله عليه و آله: 💢 أعلَمُ النّاسِ مَن جَمَعَ عِلمَ النّاسِ إلى عِلمِهِ. 🔘داناترين مردم كسى است كه دانش مردم را با دانش خود جمع كند. 🖇الامالی للصدوق، ص۳۴، ح۴۱ 📱کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
📍استخراج علوم انسانی از قرآن 🔺️قرآن مطالب مهمش را در لفاف قصه ها بیان می‌کند؛ مثلا جامعه شناسی آن در لابه‌لای قصه هایش نهفته است. همچنان که طلا را نمی‌توانیم به صورت شمش استخراج کنیم، بلکه باید از بین ترکیبات سنگ های مختلف استخراج شود و از میان آنها بیرون کشیده شود، همین‌طور طلای جامعه‌شناسی یا اقتصاد اسلامی هم از لابه‌لای همین‌ قصه ها باید بیرون آورده شود، این‌گونه نیست که که قرآن بابی به نام جامعه شناسی یا اقتصاد اسلامی داشته باشد. ✍️ آیت‌الله حائری‌ شیرازی 📚کتاب تمثیلات اعتقادی علمی/ج ۱/ص۱۵۸ 📱کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
🔹 يُسۡقَوۡنَ مِن رَّحِيقٖ مَّخۡتُومٍ خِتَٰمُهُۥ مِسۡكٞۚ وَفِي ذَٰلِكَ فَلۡيَتَنَافَسِ ٱلۡمُتَنَٰفِسُونَ     ‌از شرابى زلال و مُهر کرده، نوشانیده مى‌شوند ‌که مُهر [و موم] آن مُشک است و در [دستیابى به] چنین نعمت‌هایى است که باید رقابت کنندگان [در دنیا] با یکدیگر رقابت کنند. ﴿مطففین،۲۵،۲۶﴾ 📱 کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
📌الگوهای تبیینی: 🔰ائمه‌ی اطهار(علیهم‌السّلام): 🔶صدها حادثه‌ی توجه برانگیز و پُرمعنی و در عین حال ظاهراً بی‌ارتباط و گاه متناقض با یکدیگر در زندگی موسی‌بن‌جعفر‌(علیهما‌السّلام) هنگامی معنا می‌شود و ربط می‌یابد که ما آن رشته مستمری را که از آغاز امامت آن بزرگوار تا لحظه‌ی شهادتش ادامه داشته، مشاهده کنیم. این رشته، همان خط جهاد و مبارزه‌ی ائمه(علیهم‌السّلام) است که در تمام دوران ۲۵۰ ساله و در شکل‌های گوناگون استمرار داشته. 💡هدف از آن: ▪️اوّلاً تبیین اسلام ناب و تفسیر صحیح قرآن و ارائه تصویری روشن از معرفت اسلامی است. ▪️ثانياً تبيين مسئله‌ی امامت و حاکمیت سیاسی در جامعه‌ی اسلامی. ▪️ثالثاً تلاش و کوشش برای تشکیل آن جامعه و تحقق بخشیدن به هدف پیامبر معظم اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و همه‌ی پیامبران؛ یعنی اقامه‌ی قسط و عدل و زدودن اندادالله از صحنه‌ی حکومت و سپردن زمام اداره‌ی زندگی به خلفاءالله و بندگان صالح خداوند. 📚جهاد تبیین/ کلیات/ ص۷۸-۷۹ 📱کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
🍀امیرالمومنین عليه السلام: 💢انْقَطِعْ إلَى اللّه ِ سُبحانَهُ ، فإنَّهُ يَقولُ : وَ عِزَّتي و جَلالي لَأقْطَعَنَّ أملَ كُلِّ مَنْ يُؤَمِّلُ غَيْري بِاليَأْسِ . 🔘تنها به خداوند سبحان دل ببند، كه او مى‌فرمايد: به عزّت و جلال خودم سوگند كه اميد هر كس را كه به غير من اميد بندد به نوميدى مى‌كشانم. 🖇بحارالانوار، ج۹، ح۹۵، ص۱۲ 📱کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
❓قصد دارم سرمایه ای را به شخصی بدهم تا با آن کار کند و مبلغ ثابتی، سود ماهانه بدهد، آیا دریافت این سود، حکم ربا را دارد؟ ✅ اگر بدهید و شرط کنید که قرض گیرنده هر ماه مقداری سود به شما بپردازد، و حرام است اما اگر بدهید، یعنی دریافت کننده را وکیل مطلق کنید که با پول شما برای شما کار کند و مقداری از سودهای حاصل را به شما بپردازد و باقیمانده را برای خود بردارد، اشکال ندارد. 📱کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
🔹 وَضُرِبَتۡ عَلَيۡهِمُ ٱلذِّلَّةُ وَٱلۡمَسۡكَنَةُ وَبَآءُو بِغَضَبٖ مِّنَ ٱللَّهِۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمۡ كَانُواْ يَكۡفُرُونَ بِـَٔايَٰتِ ٱللَّهِ وَيَقۡتُلُونَ ٱلنَّبِيِّـۧنَ بِغَيۡرِ ٱلۡحَقِّۚ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَواْ وَّكَانُواْ يَعۡتَدُونَ   و [این گونه مُهر] خوارى و بینوایى بر آنان زده شد و مستحق خشم خدا شدند. این بدان سبب بود که به آیات خدا کفر مى‌ورزیدند و پیامبران را به ناحق مى‌کشتند، [و] بدین خاطر که نافرمانى نموده وهمواره تجاوز مى‌کردند ﴿بقره،۶۱﴾ 📱 کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
🍀امیرالمومنین عليه السلام: 💢 اَحْضَرُ النّاسِ جَوابا مَنْ لَمْ يَغْضِبْ. 🔘 حاضر جواب ترين مردم كسى است كه خشمگين نشود.  🖇 غررالحکم، ج۲، ص۳۹۰، ح۲۹۵۰ 📱کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
📍علت جلوه‌گری مکاتب غیرالهی 🔺️رونق مکاتبی همچون کمونیسم و مارکسیسم، مثل روشن کردن یک کبریت در فضای تاریک است که در یک لحظه همانند صاعقه فراگیر میشود. این فراگیری نور کبریت به سبب فراوانی نور آن نیست؛ بلکه به دلیل غلظت و ازدیاد تاریکی است. درخشش این نوع مکاتب هم به سبب قوت اطلاعات و دانش آنها نیست؛ بلکه به دلیل شدت جهل و نادانی‌ است. ✍️ آیت‌الله حائری‌ شیرازی 📚کتاب تمثیلات اعتقادی علمی/ج ۱/ص۱۵۸ 📱کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
❓پدری کرده پس از فوت، کلیه اموال اعم از منقول و غیر منقول به طور مساوی بین فرزندان پسر و دختر تقسیم شود؛ آیا چنین وصیتی شرعا نافذ است؟ ✅ اگر قصدش این بوده است که ـ بر خلاف حکم شرعی ـ به طور مساوی تقسیم شود، وصیت باطل است و اگر قصدش این بوده است که ارث دخترها به اندازۀ پسرها افزایش یابد، در صورتی که مجموع مقدار اضافه، بیش از ثلث ترکه (یک سوم از کل ارث) نباشد، وصیت نافذ است، وگرنه در بیش از ثلث، نیازمند تأیید ورثه می باشد. 📱کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov
🔹 كُلُّ نَفۡسِۭ بِمَا كَسَبَتۡ رَهِينَةٌ   ‌[چون] هر کس در گرو دستاوردِ خویش است. ﴿مدثر،۳۸﴾ 📱 کانال نمو|محتوا @mohtava_nomov