eitaa logo
کانال محتوای تبلیغی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام الله علیها
2.9هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
2.2هزار ویدیو
3.3هزار فایل
*این کانال محتوای تبلیغ عمومی می باشد که توسط اساتید و مبلغان تولید شده و با توجه به مناسبت های تبلیغی بارگذاری می شود.* «کپی مطالب به همراه لینک» @mohtavayetablighJameaAlZahra «.« ارتباط با ادمین».» @admin_mobaleghan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔳⚜🔳⚜🔳⚜🔳 ⚜معارف اربعین⚜ 🔘 قسمت دوم 🖊نعمت عقل، تفضّلي است الهي و اگر به عبدي اعطا شود، به همه خيرات مجهز مي شود. عقل، نورانيتي است كه صاحبش را از ظلمات وهم و حجب جهل خارج كرده و او رابه شأن هادي و دليل خلق مي رساند. ➖ عقلاي قوم رهبراني هستند كه مردم با اتّجاه به آنها به حيات طيّبه مي رسند. چرا كه عقل، مخاطب كلام خداست و آنها حاملان اين كلام می شوند. ☑️ منحصراً نيل به مقام عقلانيت در طي طريق الحسين(علیه السلام) ممكن مي گردد و عبد با مُحرِم شدن در اين حريم «كليم الله» مي گردد و با خدا مناجات مي كند. 🔹 عقلاي قوم همان كساني هستند كه در فضلشان مي فرمايند: ⚜ المُؤمِنُ كيِّسُ الفِطَن اتَّقُوا فَراسَةَ الْمُؤْمِنَ فَاِنَّهُ یَنْظُرُ بِنُورِ اللهِ مؤمن عاقلي هوشيار است كه صاحب فراست و زيركي است. ➖ كياست آنها همان است كه در مدخل جواني و شباب خود، به حقيقت هستي نائل آمده اند و همه عمر خود را در شاهراه صراط مستقيم كه "بين الحرمين" شريفين است تعريف كرده اند. آنها چه زيبا به سؤال نكير و منكر در شب اول قبر پاسخ مي دهند: فيما يُفني شَبابَك؟؟ آنها كه همه عمر بر بال ملائك "مشغولةٌ بذكر الله" بوده اند، پاسخي جز طريق الحسين (علیه السلام) ندارند. ايشان حقيقتاً در عالم زاد و توشه بربستند و چه زادی افضل و اعظم از بكاء بر حسين(علیه السلام) و پيمودن طريق الحسين(علیه السلام) است و اين، همه خير در عالم است. ⚜ «إنَّمَا يُدْرَكُ اَلْخَيْرُ كُلُّهُ بِالْعَقْلِ» 🖋 اينان خود، حمل نورانيت عقل كرده اند و هاديان و معلّمان خلق گشته اند و چه زيبا قوم خود را شفاعت می كنند. ⚜ «زائرُ الحُسين(علیه السلام) مشفّعٌ يَوم القِيامَة» و اين مصرع؛ يعني مصرع الحسين(علیه السلام) تنها نقطه اي است در عوالم كون و مكان، كه حقيقت عقل با حقيقت عشق يكي مي شود و عقل و عشق دلالتي واحد می گيرند: ⚜ «ههُنا مصارع العُشّاق وَ مُناخُ الرُكاب»؛ اين عشاق، هم عقلا هستند و عقلای قوم همان عشاق اند. 💎 صاحبان عقل و عشق به معناي اتم و اكمل، همان كسانی هستند كه حلّ در فناء حسين(علیه السلام) شدند و به مقام كليم اللهي رسيدند. و به هر ميزاني كه بنده اي در اين طريق، طّي مسافت و حمل معرفت كند، صاحب نورانيتي از اين عقل مي گردد و با خدا سخن مي گويد و مناجات مي كند. ➖ همانطور كه موسي در كوه طور به ملاقات رب رفت و بعد از بكاء بر حسين(علیه السلام) و ذكر مصيبت حضرتش، مؤيد به نورانيت عقل شد و به مقام كليم اللهي رسيد: ✨ و كَلَّمَ اللَّهُ مُوسى‌ تَكْلِيماً. ✔️ طلا كردن اين مسِ وجود و رساندن آن به عالم اكبرش، فقط در طفّ نينوا حاصل مي شود. ⚜ اتَزعَمُ انَّك جِرم صَغير ، بَل فيك انطَوي عالم الاكبَرُ 💎 سفينة الحسين(علیه السلام) اكسير اعظم و ياقوت احمري است كه براي نجات خلق از حيرت ضلالت و منور كردن قلوب، هيچ رنگ و نژاد و سواد و مرزی نمي شناسد ... 🍃 فقط؛ ارادتي بنما تا بهره اي ببري و چه بيچاره اند، اسيران به دام طنّاز جاه و مقام و زخرف دنيا ، فريفتگان و شب زدگان كور دلی كه مستمسك سراب شده اند و چشمان كم سو و قلوب مختومشان، درك و بهره اي از ماء معين ندارد. آنان مدعيان دروغين عقل و علم و عشق اند، در حاليكه حقيقتاً عوامي اُمّي بيش نمي باشند. آنان "همج الرعاعي" هستند كه هيچ نشانی از خود در نگاره هاي تاريخ نخواهند يافت؛ چرا كه تقدير عالم به دست عقلای عشاق الحسين(علیه السلام) رقم می خورد... 🏴🍃 وعده ما کربلا ؛ ستون ۱۴۰۰، عمود سلام 🍃 همه شب از شوق نگاهت گل نرگس 🍃 بنشینم بر سر راهت گل نرگس... ✍ آن لحظه ای که "قلب المومن عرش الرحمن" می شود... قبه الحسین در مشهد زوار...و صورت زوار وجه اللهی میشود... چه دیدنی است صورت ماه تو در صورت زوار جد غریبت سیدی و مولای ▫️يا مـن قَـد آثَرَ هجْراني وعَـلَيَّ بلقُيـاهُ اسـتأثـرْ ▫️أقسـمتُ عليكَ بـما أوْلتْـكَ النّضرَةُ من حُسنِ المَنظَرْ ▫️وبوجهِـك إذْ يحمَـرُّ حيـاً وبـوجهِ محبّـك إذّ يصفّرْ ▫️وبِلُـؤلؤِ مَبْسَمِـك المنظـومِ ولـؤلُؤِ دَمـعي إذّ يُنثَـرْ ▫️أنّ تترُكَ هذا الهَجـرَ فليسَ يَليـقُ بمِثـلي أن يُهجَـرْ والخال وجه اللهی .... _آهو ز تو آموخت به هنگام دویدن _رم کردن و استادن و وا پس نگریدن _بلبل زمن وشمع زمن گل زمن آموخت _افروختن و سوختن و جامه دریدن ۳ 🔳⚜🔳⚜🔳⚜🔳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا❁﷽❁ا ▪️«فما بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما كانُوا مُنْظَرِينَ» {و آسمان و زمين بر آنان گریه نكردند و مهلت نيافتند} (سوره مبارکه دخان،آیه ۲۹)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💔‌‌تو غم انگیزترین دوری دوران منی ... ☘سلام ساحل آرامش...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◼️قالَ الاِمامُ الصّادِقُ عليه السلام: ◾️عَلَيكَ بِالسَّخاءِ وَ حُسْنِ الخُلقِ فَإنَّهُما يَزينانِ الرَّجُلَ كَما تَزينُ الواسِطَةُ الْقِلادَةَ. ▪️امـام صـادق عليه السلام فرمـود: بر تو باد بخشندگى و خوشخويى، زيرا همان گونه كه گوهر درشتِ وسط گردنبند، سبب زيبايى آن است، اين دو خصلت نيز مايه زينت و زيور مردند. 📚 ميزان الحكمه ص 2300
19.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷شکوفایی صبر در دلِ انتظار🌷 💓 : : 🖌سختی‌هایی که در دل این نوع راهپیمایی‌ها پیش می‌آید، سختی‌های تکامل‌زا می‌باشد و موجب رشد روحانیت زائر می‌گردد. نوعی پیاده‌روی است که زائر صفای پنهانی را در بستر آن احساس می‌کند و حضوری را پیش می‌آورد در شوقِ بیشتر نسبت به حضرت اباعبدالله«علیه‌السلام». صبر برای عبور از دیروز به سوی پس‌فردای تاریخ انقلاب اسلامی و جهانی دیگر. لذا به ما فرموده‌اند در امروزتان صبر و بردباری پیشه کنید تا در دل آن از هزاران تنگنای استکباری عبور کنید و در آن جهان که جهان دیگری است، حاضر گردید. صبر یعنی نگه‌داری خود در بحران، یعنی انتظار نسبت به آنچه پیش می‌آید و غفلت از گوهر آن شکیبایی، غفلت از وجودی است که باید در خود در این زمانه احیاء نماییم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◼️امام رضا علیه السلام فرمودند: ◾️مَـنْ فَـرَّجَ عـَنْ مُـؤمِنٍ فَرَّجَ اللّه ُ عَنْ قَلْبِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ. ▪️كسى كه گِره از كار مؤمنى بگشايد و شادش كند، خداوند هم در روز قيامت، كارِ بسته او را مى گشايد. 📚اصول كافى، ج 2، ص 200
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | اگر مقاومت کردید، قله را فتح خواهید کرد ✏️ برشی از بیانات اخیر رهبر انقلاب در پایان دیدار مراسم عزاداری اربعین حسینی. ۱۴۰۲/۶/۱۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷قسمت اول 🌷🌷 تومصطفاست یک گل آفتاب افتاده داخل چشمانت و اخم هایت را در هم کرده ای ،اما من خنده آن را دوست دارم ،آن خنده های صاف و زلال بچه گانه را .آن اوایل که با تو آشنا شده بودم با خودم می‌گفتم:چقدر شوخ وسرزنده وچقدر هم پررو !اما حالا دیگر نه !بعد از هشت سال که از آشناییمان می‌گذرد ،دوست دارم هم لبت بخندد وهم چشم هایت.به تو اخم کردن نمی‌آید آقا مصطفی! اینجا بر لبه ی سنگ سرد نشسته ام وزیر چادر ،تیک تیک میلرزم .آن گل آفتابی که در چشمان تو افتاده ،یک ذره هم گرما به تن من نمی‌بخشد.انکار با موذی گری میخواهد دو خط ابروی تو را به هم نزدیک تر کند ودل مرا بیشتر بلرزاند .میدانی که همیشه در برابر اخمت پای دلم لرزیده.تا اینجا پای پیاده آمدم .از خانه مان تا بهشت رضوان شهریار ده دقیقه راه است ،اما برای همین مسافت کوتاه هم رو به باد ایستادم وداد زدم :«آقا مصطفی!»نه یک بار که سه بار .دیدم که از میان باد آمدی ،با چشم هایی سرخ و موهایی آشفته. با همان پیراهنی که جای جایش لکه های خون بود و شلوار سبز لجنی شش جیبه.آمدی وگفتی :«جانم سمیه!» گفتم :«مگه نه این که هر وقت میخواستم جایی برم ،همراهی ام میکردی ؟حالا می‌خوام بیام سر مزارت ،با من بیا !»شانه به شانه ام آمدی. به مامان که گفتم فاطمه ومحمد علی پیش شما باشند تا برم بهشت رضوان وبرگردم ،با نگرانی پرسید :«تنها؟!» _چرا فکر می‌کنی تنها؟ _پس با کی ؟ _آقا مصطفی! پلک چپش پرید :«بسم الله الرحمن الرحیم.»چشم هایش پر از اشک شد . زیر لب دعایی خواند و به سمتم فوت کرد . لابد خیال کرد مخم تاب برداشته.در را که خواستم ببندم ،گفت :«حداقل با آژانس برو ،خیالم راحتتره!» اما من پیاده آمدم .به خصوص که هوا بارانی بود وتو همراهم . صدایت زدم وتو آمدی ،شانه به شانه ام . حالا هم نشسته ام اینجا روی این سنگ سفید مقابل عکست.آن وقت ها هیچ موقع تنها یک نمیگذاشتی .آن وقت هایی که بودی ومیتوانستی کنارم باشی اگر میگفتم مرا برسان ،از اینجا تا آن سر دنیا هم که بود می‌آمدی .مگر اوقاتی که به قول خودت احساس میکردی تکلیفی شرعی به گردنت هست وغیب می‌شدی .حالا هم دستم را محکم بگیر ورهایم نکن آقا مصطفی! حالا هم میخواهم مرا برسانی! مخصوصاً که این رسیدن با خیلی از رسیدن ها فرق دارد . این بار میخواهم برسم به آن بالا ،به آن بالا بالاها تا بفهمم آنجا چه خبر است .هر چند «آن را که خبر شد خبری باز نیامد». ادامه دارد ...✅🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌در این زمانه غریبم بگو به حضرتِ عشـ❤️ـق به هر بهانه نشد بی بهانه برگردد سلام حضرت عشـ❤️ـق ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◼️امام رضا علیه السلام فرمودند: ◾️مَنْ غابَ عَنْ اَمْرٍ فَرَضِىَ بِهِ كانَ كَـمَنْ شَهِـدَهُ وَ اَتـاهُ. ▪️كسى كه از صحنه كارى غايب باشد، اما به آن كار (چه نيك و چه بد) راضى باشد، همچون كسى است كه در صحنه عمل حاضر بوده و آن را انجـام داده اسـت. 📚توحيد، صدوق، ص 392
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال محتوای تبلیغی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام الله علیها
🌷🌷قسمت اول 🌷🌷 #اسم تومصطفاست یک گل آفتاب افتاده داخل چشمانت و اخم هایت را در هم کرده ای ،اما من خند
🌷🌷قسمت دوم 🌷🌷 تومصطفاست هوا نمور است اما این گل آفتاب باسماجت میان دوخط ابرویت جاخوش کرده می گفتی"تو بچه شمال بارون دیده کجا سمیه خانم ومن بچه جنوب آفتاب دیده کجا؟قلیه ماهی و خورشت بامیه وماهی هشووفلافل کجا؟ میرزاقاسمی وفسنجون ترش وکاله کباب و ماهی شکم پرکجا؟ولی قدرت خدا روببین توباچه لذتی قلیه ماهی وماهی هشومی خوری ومن میرزاقاسمی وفسنجون ترش! این نشونه این نیست که روح ما به قواره جسم همدیگه س؟نشونه این نیست که از روز اول ناف مارابه نام هم بریدن؟ درست می گفتی که اقامصطفی راست و درست قسمت وحکمت در این بودکه مامال هم باشیم مایی که درایران به ولایت باهم یکی بودیم هرچند یکی از ما شمالی بود یکی جنوبی من متولد مرداد۱۳۶۵در رشت وتو متولد شهریور۱۳۶۵درشوشتر تو از من یک‌ ماه کوچک تر بودی واین آزارم می داد طوری که همان جلسه اول خواستگاری ازبس چادری که جلوی دهنم گرفته بودم به مامانم گفتم بگو که من یک ماه بزرگ ترم" مادرت شنید وگفت این که چیز مهمی نیست ! راست می گفت چیز مهمی نبودچون تو روز به روز از من بزرگتر شدی انقدر که دیگر در پوست خودت نگنجیدی پوست ترکاندی وشدی یک پارچه ماه ماه شب چهارده حالا هم آمده ام اینجادر محضر خودت خود خودت تا زندگی هشت سال ونیم مان را دوره کنیم .می خواهم تا جایی که میشودبخشی از آن روزها ولحظه ها رادر این ضبط کوچک جابدهم همه آنچه یادم می ایدرابادرخواست نویسنده ای انجام می‌دهم که باوردارداگر تو رابنویسید خیلی از تاریکی هاروشن می‌شود. چه کسی می تواند پیش بینی کندمن که زاده رشت وبزرگ شده سیاهکلم من که چند سال تمام هوای شرجی شمال را به سینه کشیده ام به دلیل شغل پدر که سپاهی بودمهاجرت کنیم به تهران از قضای روزگارتوهم از جایی که هوای شرجی داشت به همراه خانواده کوچ کنی به بند پی یکی از مناطق نزدیک بابلسر استان مازندران وبعدها هم بیایید نزدیک تهران درست همان محله ای که مابعد از چندی به آنجا آمدیم دریای شمال ودنیای جنوب هر دو دریایندهر چند هرکدام رنگ وبووعطروصدای خودرا دارنداگر راهی باز شود هر دو دریا همدیگر را در آغوش می کشند همانطور که روح من وتو همدیگر را پیدا کردندمثل گیاه عشقه دور هم پیچیدند.ما خانواده هفت نفره بودیم پدرومادرم،سجادبرادرم بزرگترم بایک سال تفاوت سنی بامن سبحان برادر دومی ام و صحابه خواهرم واقامحمدکه ته تغاری خانواده رابطه من وسجادکه بقول مادرم شیربه شیربودیم یه جور دیگه بودپدرم اجاره نشین بودوبقول خودش خوش نشین.مادرم هم عاشق مرغ وخروس وغازواردک به ما بچه هابا این پرندگان خیلی خوش می گذشت وقتی از صبح تا شب وسط بازی ها سراغی هم از آنها می گرفتیم وباهاشان بازی می کردیم البته نه مثل آن بار که سجادباچوب دنبالشان کردوحیوان های زبان بسته عصبانی شدندودنبال من کردندوافتادم وپیشانی ام شکست زمان جنگ بود وپدر به جبهه رفته بود ومادر برسر زنان هرجور بود مرا رساند درمانگاه باد خبر را به گوش مادربزرگ وپدر بزرگم رساندان ها که خانه شان ادامه دارد.....✅🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴❇️🏴❇️🏴 ❇️ 🏴 ا❁﷽❁ا ✨«الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا» { كسانى كه به جاى مؤمنان كافران را به دوستى برمى‌گزينند، آيا عزت را نزد آنان مى‌جويند، در حالى كه عزت به تمامى از آن خداست} (سوره مبارکه نساء‌آيه ۱۳۹) ا┅═✧❁🏴❁✧═┅ا 🔳تنزیل آیه ۱۳۹ سوره مبارکه نساء‌ ، در اشاره به اولیاء‌ طاغوت است و کسانی که آنان را به ولایت و سرپرستی خویش برگزیده و عزّت را نزد کافران می جویند. این آیه شریفه، طبق نقل مفسرین، در یکی از بطون اشاره دارد به بنی امیّه ملعون و مخالفتی که از امر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) نمودند در عدم واگذاری خلافت به بنی هاشم و اهل بیت (علیهم السلام)؛ و نیز در مذمّت افرادی است که عزّت و قوّت را نزد اولیاء کفر می جویند و نه در نزد اولیاء الله: ▫️نزلت في بني امية حيث خالفوا نبيهم‏ على أن لا يردوا الأمر في بني هاشم (۱) ▫️..«أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ» يتعززون بموالاتهم‏ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً لا يتعزز إلا من أعزه اللَّه و قد كتب العزة لأوليائه كما قال عز و جل‏ «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ» (۲) ✔️اولین حاکم اموی که به خلافت رسید،‌ معاویه (لعنة الله علیه) بود که گرچه در دوران امامت حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) و پس از جریان صلح رخ داد، اما آن ملعون قبل از این واقعه، با حربه های گوناگون [توسل به مکر و حیله و زور و ظلم]، ابتدا پایه های حکومتش را در شام تثبیت کرد و پس از جریان صلح، بر کل بلاد اسلامی حاکم شد. ✔️با وجود آنکه امیرالمومنین علی (علیه السلام) در دوران حکومتشان، دستور به برکناری و عزل معاویه از فرمانداری بر شام دادند، اما آن ملعون شام را تسلیم ننمود و مردم شام را تحت بیعت خود نگه داشت. پس از شهادت امیرالمومنین علی (علیه السلام) نیز با وجود آنکه جمع کثیری از مردم با حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) بیعت کردند، اما وی به جنگ با آن حضرت برخاست و حاکمیت امام حسن (علیه السلام) بر کوفه و دیگر سرزمین های را به رسمیت نشناخت (۳). از آنجا که یاران حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) در قتال با اعداء‌الله سستی و تکاهل نموده و در دفاع از آن حضرت تزلزل و غفلت و تقصیر کرده تا جایی که به نیزه خوردن و مجروح شدن آن حضرت منجر گردیدند، امام (علیه السلام) مجبور به پذیرش پیشنهاد صلح از جانب معاویه شدند؛ صلحی که حکمت آن در لسان خود امام به «سوراخ کردن کشتی توسط حضرت خضر علیه السلام» مَثَل زده شد [یعنی بقای شیعیان در قبال واگذاری خلافت تا مدتی معین] (۴). صلحی که به شروطی مهم و اساسی و حیاتی مقید شده بود؛ از جمله اینکه معاویه پس از خودش می بایست خلافت را به اهل بیت (علیهم السلام) برگرداند (۵)؛ اما آن ملعون تمامی این شروط و عهود را زیرپا گذاشت و نقض کرد: «ألَا وَ إِنِّي كُنْتُ مَنَّيْتُ الْحَسَنَ وَ أَعْطَيْتُهُ أَشْيَاءَ وَ جَمِيعُهَا تَحْتَ قَدَمِي لَا أَفِي لَهُ بِشَيْ‏ءٍ مِنْهَا» (۶). ☑️گرچه معاویه لعین به اعتراف خودش خلافت را نه با رضایت مردم، بلکه با شمشیر و با کراهت مردم به دست آورد (۷)، اما با مکرها و حیله های بسیاری که پس از به خلافت رسیدن إعمال نمود، سبب تثبیت هر چه بیشتر پایه های حکومتش شد؛ مکرها و حیله و شروری همچون خود را کاتب وحی و خال المومنین و امیرالمومنین خواندن، فرمان دادن به جعل احادیث در بیان فضائل ملعون اول و ثانی؛ جعل احادیث در ذمّ اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، دستور سبّ حضرت امیرالکونین علی (علیه السلام) بر منابر، ایجاد خفقان و تنگ کردن عرصه بر شیعیان تا کسی جرأت مخالفت ننماید و .. (۸). 🖋لذا از مصائب و فتن عظیمی که در دوران امامت سبط اکبر رسول خدا، امام حسن المجتبی (علیه السلام) بر امّت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) رخ داد، به خلافت رسیدن معاویه‌ (لعنة‌الله علیه) بود که در فراز ابتدایی آيه شریفه فوق بدان اشاره شده است: «الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ.
🏴❇️🏴❇️🏴 ❇️ 🏴 ◀️از مصائب بزرگ دیگر، تهمتی است که در این جریان به حضرت امام حسن المجتبی (علیه السلام) زده شد و آن «مُذلّ المؤمنين» خوانده شدن حضرت مُعزّ المؤمنین، السیّد الزکی، حسن مجتبی (علیه السلام) بود (۹). چنانکه شریفه محط بحث در اشاره به افرادی است که عزّت را نزد کافران و اولیاء طاغوت جستجو می کنند، در حالیکه مطلقِ عزّت، برای خدا و رسول و مؤمنان است «وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَعْلَمُونَ» (سوره منافقون، آیه ۸) که مطابق تفسیر، مقصود از مؤمنان، عترت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) می باشند و عزّت تا آخر دهر مخصوص ایشان است: «وَ الْمُؤْمِنُونَ عَلِيٌّ وَ عِتْرَتُهُ فَالْعِزَّةُ لِلنَّبِيِّ وَ لِلْعِتْرَةِ وَ النَّبِيُّ وَ الْعِتْرَةُ لَا يَفْتَرِقَانِ فِي الْعِزَّةِ إِلَى آخِرِ الدَّهْر» (۱۰) ⏪حضرت امام جعفر الصادق (علیه السلام) در حدیثی به زیبایی جریان امر صلح و علّت آنچه واقع شد، را تبیین فرمودند: ▫️اِعْلَمْ أَنَّ اَلْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَمَّا طُعِنَ وَ اِخْتَلَفَ اَلنَّاسُ عَلَيْهِ سَلَّمَ اَلْأَمْرَ لِمُعَاوِيَةَ فَسَلَّمَتْ عَلَيْهِ اَلشِّيعَةُ عَلَيْكَ اَلسَّلاَمُ يَا مُذِلَّ اَلْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَا أَنَا بِمُذِلِّ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ لَكِنِّي مُعِزُّ اَلْمُؤْمِنِينَ إِنِّي لَمَّا رَأَيْتُكُمْ لَيْسَ بِكُمْ عَلَيْهِمْ قُوَّةٌ سَلَّمْتُ اَلْأَمْرَ لِأَبْقَى أَنَا وَ أَنْتُمْ بَيْنَ أَظْهُرِهِمْ كَمَا عَابَ اَلْعَالِمُ اَلسَّفِينَةَ لِتَبْقَى لِأَصْحَابِهَا وَ كَذَلِكَ نَفْسِي وَ أَنْتُمْ لِنَبْقَى بَيْنَهُمْ» (۱۱) ▪️بدان كه چون حسن بن على عليهما السّلام در اثر نيزۀ دشمن آسيب ديد و مردم در بارۀ حكومت امام حسن عليه السّلام به اختلاف پرداختند،امام [مجبور شد] حكومت را به معاويه واگذار نمايد، شيعيان بر امام حسن عليه السّلام چنين سلام گفتند: «سلام بر تو اى خواركنندۀ مؤمنان!» امام نيز در پاسخ آنها گفت: «من خواركنندۀ مؤمنان نيستم بلكه عزيزكنندۀ ايشانم؛زيرا همين كه احساس كردم كه شما توان مقاومت در برابر ياران معاويه را نداريد، حكومت را به معاويه واگذار نمودم تا بتوانيم در ميان آنان بمانيم، اين اقدام من مانند اقدام آن عالِم [حضرت خضر عليه السّلام] است كه به كشتى عيب و آسيب رساند تا براى صاحبان آن باقى بماند. رفتار من با شما نيز چنين است تا در ميان آنان زنده بمانيم! 🖋لذا آيه مبارکه ۱۳۹ سوره مبارکه نساء در یکی از وجوه و بطون اشاره دارد به فتنه عظیمِ به خلافت رسیدن معاویه لعین که سرآغاز خلافت بنی امیه ملعون گردید؛ و عدم واگذاری خلافت به آل الله (علیهم السلام) ؛ و تهمت ناروایی که به حضرت معزّ المومنین سبط اکبر رسول خدا (صلی الله علیه واله) وارد آمد. ا┅═✧❁منابع ❁✧═┅ا (۱). تفسير القمي، ج۱ ص: ۱۵۶؛ البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۲ ؛ ص۱۸۹؛ تفسير الصافي، ج۱ ص: ۵۱۲ (۲). تفسیرکنزالدقائق و بحرالغرائب ج۳ ص۵۶۶؛ تفسير الصافي، ج۱ ص: ۵۱۱ (۳). الارشاد ج۲ صص ۹ و ۱۰ (۴).بحار الأنوار ج ۷۵، ص ۲۸۶؛ عوالم العلوم و المعارف ج ۲۰، ص ۶۴۴؛ تحف العقول ج ۱، ص ۳۰۷ (۵).کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج ۱، ص ۵۴۱؛ بحارالانوار ج۴۴ ص۴۸ (۶). کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج ۱، ص۵۴۲؛ بحارالانوار ج۴۴ ص۴۸ (۷). کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج ۱، ص۵۴۲؛ بحارالانوار ج۴۴ ص۴۹ (۸). تسلیة المجالس ج۲ صص۵۱ و ۵۲؛ مقاتل الطالبیین ص۷۸؛ شرح نهج البلاغه (ابن ابی الحدید) ج ۴ ص۶۳ و ج۱۱، صص۴۴-۴۵ (۹).تفسیرنورالثقلین ج۵ ص۶۸۳؛ تفسیرکنزالدقائق و بحرالغرائب ج۱۴ ص۴۶۳ (۱۰).بحار الأنوار ج۲۵ ص۱۷۰؛ الزام الناصب فی اثبات الحجه الغائب عجل الله تعالی فرجه الشریف ج۱ ص۳۲ (۱۱).بحار الأنوار ج ۷۵، ص ۲۸۶؛ عوالم العلوم و المعارف ج ۲۰، ص ۶۴۴؛ تحف العقول ج ۱، ص ۳۰۷