✳️تحلیلی بر جنگ چالدران
💢جنگی که اگر رخ نمیداد ایران حوزه نفوذش تا مدیترانه گسترش می یافت و احتمالا بسیاری از مناطقی ترکیه،عراق و سوریه الان شیعه بودند.
💢از بخت بد روزگار حکومت صفویه هنوز دنبال تثبیت، حدف حاکمان خودمختار داخلی و جنگ با ازبکان بود لذا باید در چند جبهه می جنگید.
💢علی رغم اینکه راهبرد شاه اسماعیل درگیری مستقیم با عثمانی ها نبود ولی سلطان سلیم اول عثمانی با یک قمار بزرگ وارد درگیری با امپراتوری صفویه شد.
💢سلطان سلیم پی برده بود اگر به همین منوال پیش رود در آینده دیگر توان رقابت و جنگ با صفویه را نخواهد داشت لذا پیش دستی کرد اول با کمک مفتی ها حکم جهاد و قتل عام شیعیان را گرفت و برای اینکه از پشت سر خیالش راحت شود شیعیان آناتولی را از صغیر و کبیر یعنی بیش از ۴۰ هزار نفر آنها را قتل عام کرد.
💢سپس با تجهیزات کامل با همراه کردن گروهی از کردهایی که دلخوشی از صفویه نداشتند رهسپار ایران شد.
💢در جنگی نابرابر در منطقه چالدران که تعداد ارتش عثمانی بیش از ۱۰۰ هزار نفر در برابر نیروهای جان بر کف و فدایی شاه اسماعیل اول به تعداد ۲۰ هزار نفر که اکثر سواره نظام بودند،سلیم با توپهایی که حکم موشکها و پهباد های امروزی داشت،صف آرایی کرد.
💢علی رغم رشادتهای بسیار نیروهای صفوی و وارد کردن خسارت به لشکر سلطان سلیم ولی عثمانی ها با توپهایی که در اختیار داشتند شاه اسماعیل را به عقب رانده و شکست دادند، البته وقتی فهمیدند که ماندن در ایران، برای آنها خطراتی دارد خیلی سریع بعد از چند روز ایران را ترک کردند.
💢اشتباه راهبردی شاه اسماعیل اول این بود حرف برخی فرماندهان را گوش نداد و حمله ناگهانی به دشمن و به کار بردن سلاح آتشین را عار و ننگ می دانست و با نگرش صوفیانه اش خود را فردی شکست ناپذیر قلمداد می کرد به نوعی اینجا عقلانیت را فدای احساساتش کرد لذا فرصت را به دشمن داد تا کامل در چالدران مستقر شوند و این راز شکست آنها بود.
💢در نتیجه جنگ چالدران با یک خطای جبران ناپذیر ، موجبات تسلط عثمانی بر مناطق استراتژیک بین النهرین، دیاربکر، جنوب شرق آناتولی و قطع راههای ارتباطی صفویان با شام و دریای مدیترانه فراهم گردید که با وجود جنگهایی در دوران بعد دیگر به ایران الحاق نشدند.
💢در اثر این شکست مهمتر از همه شیعیان در حوزه قلمرو عثمانی در تنگنا قرار گرفته و ارتباط آنان با مریدشان شاه اسماعیل اول و دیگر حکمرانان صفویه قطع گردید و حوزه نفوذ ایران محدود گردید...
@moj_tarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️پر معنا و مفهوم ترین نماز جمعه به امامت آیت الله خامنهای( حفظهالله )
🔹علی رغم تهدیدات مکرر رژیم اسرائیل امروز میهن پرستان شجاع ایرانی به نماز جمعه آمدند تا این شعر را با هم زمزمه کنند...👇👇
چـو ایـران نباشد تن من مـبـاد
در این بوم و بر زنده یک تن مباد
همـه روی یکسر بجـنگ آوریــم
جــهان بر بـداندیـش تنـگ آوریم
همه سربسر تن به کشتن دهیم
بـه از آنکه کشـور به دشمن دهـیم
✳️بزنگاه تاریخی
🔹همیشه به ترسناک ترین و مخوف ترین لحظات تاریخی بزنگاه می گویند که هر اتفاق غیر قابل تصوری رخ می دهد.
🔹در هر بزنگاه پس از تلنباری از مسائل و مصائب، دشمنی بی رحم بر سر مردم ایران و حکومتها فرود می آمدند ....
🔹ایران سراسر بزنگاه بوده
از دوره باستان تا عصر کنونی
از هجوم آشوری ها، اسکندر مقدونی، رومیان،اعراب، مغولان،محمود افغان، استعمارگران و ...
🔹هر چه تاریخ ایران را ورق بزنیم جنگ و محنت دیده میشود هر بار مهاجمان با بی رحمی تمام ایران را مانند درختی تنومند و ریشه دار سر و برگ آنرا زده اند و رفته اند و باز دوباره رویش و این تاریخ پر تکرار ایران بوده است.
🔹دشمن داشتن این سرزمین با موقعیت خاص استراتژیک حاصل امروز و دیروز نیست
🔹قرنها بر همین منوال حاکمان و مردم در این جغرافیا زیست کرده اند و برای حفظ این سرزمین شگفت انگیز جان ها فدا شده است...
@moj_tarikh
🔻دریاسالار غلامعلی بایندر
✍ دریاسالار بایندر از آن گروه از ارتشیان ایران است که در برابر فرمان تسلیم ایران در برابر نیروهای متفقین، ایستادگی کرد.
🔹 این سردار بزرگ ایران در شبیخون نیروهای ارتش انگلستان در سحرگاه سوم شهریور ۱۳۲۰ به شهادت رسید و خون خود را به پای درخت استقلال و آزادی و سربلندی ایران ریخت.
🔸واپسین سخنان او که در پشت بی سیم خطاب به فرماندهانی که او را به تسلیم فرا می خواندند ، گفت، این بود : ” من می روم تا ایران بماند.
📌قهرمانان وطن دوست ایرانی را به نسل جدید معرفی کنیم.
#هویت_ایرانی
@moj_tarikh
❌کشف حجاب و گسترش اقتصاد سیاه در رژیم پهلوی
⭕️11- آغاز سال تحصیلی 1356ش. یکی از غیر انسانیترین و فاشیستیترین طرحهای دوران پهلوی در مبارزه با چادر و زنان چادری در ایران تهیه شد.
🔹در بندهایی از این طرح: ممنوع بودن چادر برای دانشآموزان و دانشجویان، ممنوعیت بانوان کارمند در استفاده از چادر، محرومیت زنان چادری از دسترسی به مقامها و موقعیتها حتی در حد تشویق، ممنوعیت زنان چادری از مراجعه به وزراتخانهها و سازمانهای دولتی، ممنوعیت زنان چادری از مسافرت با شرکت هواپیمایی ملی ایران، ممنوعیت ورود زنان چادری به فرودگاهها،
🔸ممنوعیت زنان چادری از استفاده از اتوبوسهای شرکتهای واحد، ممنوعیت ورود زنان چادری به سینماها، ممنوعیت زنان چادری از خرید در فروشگاههای شرکت تعاونی شهر و روستا،
🔹 ممنوعیت زنان چادری از خدمات سازمانهای اجتماعی مانند جمعیت بهزیستی و آموزشی فرح پهلوی، جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران و انجمن ملی حمایت کودکان، ممنوعیت ورود کودکان و نوجوانان چادر به سر به کتابخانهها و محرومیت از شرکت در هر گونه مجامع عمومی و... مورد تأکید قرار میگیرد.
🔸 در اواخر فروردین سال 1357ش. رژیم پهلوی پا را از تهیه طرح و تهدید زبانی و فشار در مجامع عمومی بر زنان چادری فراتر میگذارد و با اجیر کردن عدهای اوباش، سیاست اسید پاشی بر روی زنان چادری را در پیش میگیرد.
📌اشتباه راهبردی شاه و همفکرانش این بود که فکر می کردند با تصویب قوانین و با طرح ها و بخشنامه های غیر منطبق بر جامعه سنتی که خواستار فرهنگ و سبک زندگی غربی نبود آنها را هر طور می خواهند تحت سیطره خود نگه دارند.
📚فصلنامه 15 خرداد، دوره سوم، سال بیست و یکم، شماره 77 و 78، ص 138-143
@moj_tarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹برنارد لوئیس مورخ یهودی انگلیسی که به دنبال تجزیه ایران به کشورهای کوچک بر مبنای قومیت بوده تا از این طریق ایران تهدیدی علیه غرب به حساب نیاید.
@moj_tarikh
❇️ سریعترین جنگهای جهان در ۱۲۰ سال گذشته که منجر به اشغال یک منطقه یا کشور شده است
🔹جنگ شش روزه (بین کشورهای عربی و اسرائیل): ۱۴۴ ساعت
🔹جنگ فوتبال (بین هندوراس و السالوادور): ۹۶ ساعت
🔹اشغال ایران توسط متفقین در جنگ جهانی دوم در زمان پهلوی اول: ۸۰ ساعت
📌این هم نشانه ای از قدرتی که در دوره رضاشاه پهلوی یک عده بدون سند و مدرک تاریخی از آن دفاع می کنند.
🔹علی رغم بی طرفی ایران در شهریور ۱۳۲۰ طی جنگ جهانی دوم بدون مقاومت ایران اشغال شد و شاه ایران به جزیره دور افتاده موریس در آفریقا جنوبی تبعید و در غربت درگذشت.
@moj_tarikh
✳️استعمار ذهنی
🔹شگرد خاص و ویژه غرب برای سیطره بر کشورها و غارت منابع آنان
@moj_tarikh
🗨نقشه جزایر سه گانه
💢ایران در شورای امنیت سال ۱۹۷۱، برای اثبات حق حاکمیت خویش بر جزایر، نقشهای از خلیجفارس را که در سال ۱۹۶۷، به مناسبت پنجاهمین سال انقلاب اکتبر در شوروی چاپ شده است، انتشار داد. این نقشه که به عنوان سند حقانیت ایران در سازمان ملل توزیع گردید.
💢در اطلس یادبود پنجاهمین سالگرد انقلاب اکتبر که در سال ۱۹۶۷ از طرف شوروی انتشار یافته جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، به رنگ قلمروی ایران در نقشهی خلیجفارس مشخص شدهاند و زیر نام هر جزیره، تعلق آن به ایران در پرانتز ذکر شده است.
💥این نقشه در روزنامهی اطلاعات روز دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۵۰ منتشر شده است.
💢در نقشهای که در کتاب «ایران و قضیه ایران» لرد کرزن در سال ۱۸۹۲ م از سوی انجمن سلطنتی جغرفیای بریتانیا منتشر کرده، این جزایر (ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) جزئی از قلمروی ایران محسوب شدهاند.
@moj_tarikh
⭕️نقشهی جزایر ایران و ساحل #دزدان_دریایی؛
🔹در معتبرترین نقشهٔ ایران که انجمن جغرافیایی سلطنتی بریتانیا در سال ۱۸۹۲ در لندن منتشر کرده، جزایر بوموسی، تنب بزرگ و کوچک به رنگ سرزمین ایران کشیده شده و جای فعلی #امارات، اسمش به "ساحل دزدان دریایی" مشخص کردند.
📌راجع پیشینه تاریخی جزایر سه گانه روی این لینک ها بزنید 👇
https://eitaa.com/moj_tarikh/908
https://eitaa.com/moj_tarikh/909
https://eitaa.com/moj_tarikh/910
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️خیانت پهلوی
🔹قراردادی که راجع به جزایر سه گانه در دوره محمدرضاشاه بسته شده است.
@moj_tarikh
تنب بزرگ و ابوموسی پیروز مجتهدزاده.pdf
771.4K
🟩مقاله تنب بزرگ و ابوموسی نوشته پیروز مجتهد زاده
🔹برای مطالعه بیشتر راجع به جزایر سه گانه که این روزهای امارات متحده ادعای حاکمیت بر آنان را دارد به کتاب" جزایر تنب و ابوموسی " نوشته دکتر پیروز مجتهد زاده رجوع گردد.
#ایران
#جزایر_سه_گانه
@moj_tarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜در ۲۰۰ سال گذشته استعمارگران چه بر سر ایران بزرگ آوردند
✳️به علت فهم غلط حاکمان در بی توجهی به دانش و نبود سلاح مدرن طبق معاهداتی قسمت های مهم و استراتژیکی از ایران جدا شدند.
@moj_tarikh
✔️قصه پرغصه عباس میرزا
✍️سهند ایرانمهر
🔸امروز سالگرد درگذشت عباس میرزای قاجار، ولیعهد فتحعلی شاه و فرمانده ارتش ایران در جنگ با روسیه تزاری است.
🔹عباس میرزا را برخی سرسلسله اولین اصلاحات و تجددخواهان مینامند.
🔹مورخین و وقایع نگاران از منش انسانی و رفتار مصلحانه او به تواتر سخن گفتهاند.
🔹موریس دوکوتز، سفیر کبیر روسیه تزاری در توصیف خود از ایران آن روزگار تصویر دقیقی از نابسامانیها میدهد و در این راه گاه از حدود ادب نیز پا فراتر میگذارد وقتی به عباس میرزا می رسد چنین می نویسد:
«عباسمیرزا … دشمن واقعی تجمّل است … حرکات و اطوارش خیلی جالب توجه و مظهر اصالت و نجابت است... چشمانش آیینه ضمیر اوست. مکر و کید در آن مشاهده نمیشود. فجایعی که در نتیجه قوانین سخت مملکت معمول است هر جا دستش برسد جلوگیری میکند».
وقتی دوکوتز در جریان یکی از مراودات خود به باغ «عباس میرزا » دعوت میشود و در آن باغ زیبا متوجه میشود که بخشی از دیوار در حال فروریختن است اما برای تعمیر آن اقدامی نشده از ولیعهد چرایی این ماجرا را می پرسد:
«از حضرت ولیعهد پرسیدم که چرا این دیوار را خراب نکردهاید؟ فرمود: زمانی که این باغ را وسعت میدادم محتاج به خریداری مقداری از اراضی مالک مجاور شدم، ولی چون مالک زمینی که این دیوار زشت و خراب متعلق به آن است، دهقان سالخوردهای است که به ماترک آباء و اجدادش علاقه تامی دارد، به قیمتی که به او دادم راضی به فروش زمینش نشد. من هم نه تنها دلتنگ نشدم، بلکه علاقه او را هم به یادگار اجدادش، تقدیس و تمجید کردم و نیز جسارت او مقبول طبع من واقع شد. فعلا صبر میکنم شاید بتوانم با ورثه او کنار بیایم».
🔸مکاتبات عباس میرزا نشان میدهد که ذهن وی بر خلاف اذهان آرام سایر رجال زمانهاش به شدت درگیر چرایی عقبماندگی ایرانیان بوده است چنانکه در نامه به ژوبر فرستاده ناپلئون مینویسد:
🔹«نمیدانم این قدرتی که شما (اروپاییها) را بر ما مسلط کرده چیست و موجب ضعف ما و ترقی شما چه؟ شما در قشون، جنگیدن و فتح کردن و بکار بردن قوای عقلیه متبحرید و حال آنکه ما در جهل و شغب غوطهور و به ندرت آتیه را در نظر میگیریم. مگر جمعیت و حاصلخیزی و ثروت مشرق زمین از اروپا کمتر است؟ یا آفتاب که قبل از رسیدن به شما به ما میتابد تأثیرات مفیدش در سر ما کمتر از شماست؟ …»
🔸بی کفایتی پادشاه، دسیسه چینیها و عقب ماندگی مزمن ساختار حکومت و جامعه، در کنار شکست عباس میرزا از روس ها و از همه بدتر هزیمت اصلاندوز سرانجام رمق را از مردی که به تعبیر رجال روس« میتوانست پطر کبیر آینده ایران» باشد، گرفت و نادیده گرفتن شرایط و موقعیت متزلزل کشور -که امکان فتح تهران را برای پاسکوویچ فراهم میکرد و به مدد فراست عباس میرزا در عهدنامه ترکمنچای به «ارس» محدود گردید - فراموش و اینطور وانمود شد که گویی ایران چنان توانمندی و ارتشی داشته است که می توانست روس را تا پترزبورگ هم عقب بنشاند! مخالفان و سعایت کنندگان چنین ترویج دادند که وی در مذاکرات مزدور روسها یا عثمانی بوده و جاسوسی آنان را کرده و در ازای آن رشوت گرفته است. خود او این فشار و قضاوت غیرمنصفانه را اینگونه منعکس کرده است؛
🔹«یک بار کشتن، بهتر است از اینکه هر بار در مجلسهای دارالخلافه طوری مذکور شوم که العیاذبالله اسلام را مغلوب کفر میخواهم و فتحنامه روس را در جنگ عثمانلو ، به دروغ، شهرت میدهم تا پولی از خزانه همایون درآرم و به دشمن دولت عاید کنم. سختا که آدمی است بر احداث روزگار».
🔸سرانجام آن درد کهنه نخبهکشی و آن افت مزمن که در سپهر سیاست ایران زیر پای مصلحان و دلسوزان این سرزمین را خالی کرده است گریبان این شاهزاده با کفایت را نیز گرفت. در مورد مرگ او گفتهاند که بیماری مزمن گوارش و کلیه -که درمان آن هربار بخاطر مشغلههای جنگی و سیاسی او به تاخیر میافتاد -عاقبت والی متجدد آذربایجان را از پای انداخت تا در کارنامه تاریخ سرزمینی که خود بر فرزندانش تیغ میکشد، سیاههای دیگر ثبت شود.
📌 عباس میرزا این شخص وطن دوست ایرانی در ۲۵ اکتبر ۱۸۳۳/ ۳ آبان ۱۲۱۲ش. در سن ۴۴ سالگی در گذشت.
@moj_tarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️جزایر سه گانه از چه زمانی متعلق به ایران بوده اند؟
👤دکتر پیروز مجتهد زاده
@moj_tarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗨آخرین شاه ایران هم به داشتن قدرت نظامی و جانفشانی برای حفظ تمامیت ارضی ایران اذعان کرده است.
💢محمدرضا شاه پهلوی می گوید ایران علی رغم بی طرفی در جنگ جهانی دوم به علت خوش باوری پدرش به اشغال بیگانگان در آمد.
💢به علت نداشتن سلاح مدرن و غفلت از دانش و تکنولوژی روز، قدرتهای بزرگ با بی رحمی تمام در شهریور ۱۳۲۰ بدون هیچ مقاومتی ایران را مورد تهاجم قرار دادند.
💥بسیاری از مردم بیگناه در اثر قحطی و گرسنگی در طی این جنگ جان خود را از دست دادند.
💢رضاشاه پهلوی با ذلت و خواری با اشاره انگلستان به جزیره موریس در آفریقای جنوبی تبعید گردید
📌تاریخ همه چیز را به بشر گوشزد می کند که چه باید کرد.
#پهلوی
@moj_tarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴جنایتکاران ۳۰۰۰ساله
◾️روایتی از جنایات غرب در جهان
🔹اینفانتینو رییس فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) در انتقاد از جنگ طلبی اروپاییان می گوید: من اروپایی هستم و فکر میکنم به خاطر کاری که ما اروپایی ها در 3000 سال گذشته در سراسر جهان انجام داده ایم، باید برای 3000 سال آینده عذرخواهی کنیم.
@moj_tarikh
🔴 لبخند به دوربین پای جنازه شعلهور! آری این خودِ واقعی غرب است!!
⭕️ عکس یادگاری با بدن شعلهور آفریقاییای که زندهزنده سوزانده شد.
🔹️نگرو_اسمیت جوان ۱۸ سالهی سیاهپوست کندذهنی بود که به بهانه واهی لینچ شد.
🔹️لینچ یا زنده سوزاندن، رسم رایج مردم آمریکا در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ بود. رسمی که هیچ مشکل قانونی نداشت و مردم بعد از انجام آن دور بدن شعلهور پایکوبان با غرور و افتخار عکس یادگاری میگرفتند.
🔹️پیشینه حقوقی و فرهنگی لینچ کردن از آنسوی اقیانوس اطلس از بریتانیا به آمریکا آورده شده بود.
🔹️هنگامی که قانون لغو بردهداری ۱۸۳۳ به تصویب رسید موارد لینچ کردن بر اساس نژاد بهشدت افزایش یافت.
🔹️مابین سالهای ۱۸۸۲ تا ۱۹۶۸ در مجموع حدود ۳۵۰۰ سیاهپوست در آمریکا اینگونه کشته شدند!
@moj_tarikh
✳️ایران در جنگ جهانی اول
🔹روایتی عبرت آموز از وضعیت ایران
🔹جنگ عالمگیر شروع شد. ایران وسط دو فشار کمرشکن قرار گرفت. ترکیه و متحدین اصرار داشتند ما به نفع آنها وارد جنگ شویم. روس و انگلیس تقاضا داشتند ما بیطرف بمانیم. ایران بیطرفی را ترجیح داد. لکن لازم بود قوای روس خاک ما را تخلیه کند و از تحریکات و انتریگهای سابق دست بکشد، ولی متأسفانه نهتنها روسها چنین نکردند بلکه دعوی استقلال و بیطرفی ما را با نهایت تعجب تلقی نمودند.
🔹ترکها به نوبت خود به بیطرفی ما خندیدند و صرف حضور قوای روسیه را در ایران نشانۀ نقض بیطرفی ما و خطری برای امنیت خودشان تلقی کردند. قوای چریک، عشایر ترک و بعد هم قوای نظامی خود را به طرف آذربایجان و کردستان و کرمانشاه پیش راندند و درنتیجه صفحۀ غربی ایران میدان جنگ خونین شد.
🔹بدیهی است در این کشمکشها بر سر ایران و ایرانی چه آمد؛ تمام مزارع، خانهها و باغها سوخته و خراب و غارت شده است و عدّۀ بیشماری از اهالی ایران کشته شدهاند.
🔹با سقوط بغداد به دست انگلیسها و انقراض تزاریسم در روسیه ایران تصوّر کرد نفسی به راحت خواهد کشید، چه اشتباه بزرگی! ترکها هرچه در جنوب ناتوان شده بودند بر فعالیت و قتل و غارتشان در آذربایجان افزودند. واحدهای نظامی روس هم به چنان قتل و غارتی دست زدند که نظیر آن کمتر دیده شد. قحطی و امراض مسریه (نتیجۀ قهری جنگ) ایرانیان بدبخت را از پای درآورد.
بالأخره از ۱۹۱۵ ایران میدید که بیطرفیاش را محترم نمیشمارند و از هر طرف به ضرر او تمام میشود. دولت ایران صلاح دید طرح اتحادی به متفقین پیشنهاد کند، به دو شرط: ۱. استقلال و تمامیت ایران را عملاً احترام کنند. ۲. از نظر پول و اسلحه به ایران کمک کنند تا به نحو مؤثری در جنگ شرکت کند، ولی روس و انگلیس کمترین تغییری حاضر نشدند در برنامۀ خود بدهند.
🔹جنگ تمام شد. متفقین پیروز شدهاند. دورۀ عدالت و انسانیت در تاریخ سیاست شروع شده. آیا بر سر ایران چه خواهد آمد؟ ایران متمدن سههزارساله، تنها دژ محکم مدنیت که در قرون قدیمه در مقابل حملات هونها و تورانیها مقاومت کرده و دنیای غرب را از خطر حملۀ وحشیانۀ آنها محافظت نمود، مشعل روشنی که در ایام تیرگی اوضاع اروپا در قرون وسطی دنیای متمدن آن روز را از نظر علم، هنر، فلسفه و ادبیات روشن داشته است، با چنین ایرانی چه معامله خواهند کرد؟ آیا چنانچه شایسته است با او به عدالت رفتار خواهد شد؟ آیا زورمندان فاتح چنانچه مدّعی بودند که برای حق و آزادی میجنگند به ملّت ستمدیده و باهوش ایران اجازه خواهند داد در محیط امنیت صلح و استقلال زندگی کند؟
📌[سیاستنامۀ ذکاءالملک: مقالهها، نامهها و سخنرانیهای سیاسی محمّدعلی فروغی، بهکوشش ایرج افشار، هرمز همایونپور، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار، ۱۴۰۰، ص ۸۷-۸۹]
@moj_tarikh
📸 عکسی دیده نشده از انتقال اجساد سه شهید آزادسازی جزایر سه گانه از فرودگاه بندرعباس به تهران در سال ۱۳۵۰
🔹راجع به جزایر سه گانه(بوموسی ،تنب بزرگ و تنب کوچک) مطلبی آماده کردم که بزودی منتشر می شود...
@moj_tarikh
✳️تأملی بر کتاب «ایران چه حرفی برای گفتن دارد» نوشتۀ محمدعلی اسلامی ندوشن و نگاه کلانِ او به تاریخ نگاری ایران با تکیه بر دیباچه کتاب
🔹در دیباچهی کتاب، محمدعلی اسلامی ندوشن بر اهمیت شناخت دقیق و آگاهانه از تاریخ ایران برای درک بهتر شرایط کنونی و برنامهریزی آینده تأکید میکند. او بر این باور است که تاریخ ایران نباید تنها در سطح ضمیر ناخودآگاه جمعی باقی بماند، بلکه باید بهگونهای روشن و با نگرشی دقیق و علمی مورد تحلیل و بازبینی قرار گیرد. ایران در طول تاریخ، نقطهی تلاقی تمدنها و فرهنگهای بزرگ بوده است. این کشور روابط تاریخی و تأثیرات متقابلی با تمدنهایی همچون یونان، هند، میانرودان، روم، عرب و دیگر نقاط جهان داشته است. این تعاملات تاریخی موجب شده بخشی از تاریخ ایران بهعنوان میراث مشترک تمدنی با دیگر فرهنگها تلقی شود. اسلامی ندوشن همچنین به ویژگیهای منحصربهفرد ایران اشاره میکند؛ سرزمینی که همواره در صحنهی تاریخ حضور داشته است. ایران در طول زمان گاه نقش فرمانروا و گاه تحت سلطه را تجربه کرده، اما هیچگاه از صف نخست تحولات تاریخی عقب نمانده است. او ایران را یکی از ملتهای پررنج جهان میداند که به دلیل موقعیت جغرافیایی و تاریخی خود، با دشواریها و ماجراهای بزرگی روبهرو بوده است.
🔹 وی بر ضرورت نگارش تاریخ جامع و بیطرفانهی ایران تأکید دارد؛ تاریخی که نهتنها بر وقایع سیاسی و نظامی تمرکز کند، بلکه ابعاد فرهنگی، ادبی، هنری و فکری این سرزمین را نیز به تصویر بکشد. اسلامی ندوشن معتقد است که بسیاری از منابع زندهی فرهنگی ایران، از جمله ادب فارسی، شعر، قصهها، مثلها و هنر عامیانه، هنوز بهطور کامل مورد استفاده و تحلیل قرار نگرفتهاند. او هشدار میدهد که این میراث گرانبها، با گسترش رسانههای مدرن و تغییرات سریع اجتماعی، در معرض نابودی قرار دارد و باید پیش از فراموشی، ثبت و حفظ شود. در نهایت، اسلامی ندوشن بر این باور است که تاریخ و فرهنگ ایران، با تمام پیچیدگیها و شگفتیهایش، میتواند پیامهای ارزشمندی برای جهان معاصر داشته باشد. او امیدوار است که روزی، با رویکردی علمی، ژرفنگر و دلسوزانه، تاریخ ایران بهگونهای جامع و شایسته نگاشته شود و جایگاه واقعی این سرزمین در تاریخ بشریت بهخوبی به جهانیان معرفی گردد.
📌کانال تأملاتی در باب ایران
لینک کانال👇👇
https://eitaa.com/joinchat/547554295C891b785d76
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بررسی ظرفیتهای تجزیه ایران و تفرقه قومی در شبکه رسمی اسرائیل!!
🔹دشمن برای از هم گسیختگی ایران راهبرد شناخت دقیق فرهنگ اقوام ایرانی را پیشنهاد می دهد.
🔹استعمارگران برای تسلط بر ایران قبل از هر اقدامی ایران شناسان ماهری روانه کشور کردند.
#ایران
@moj_tarikh
✳️ نشست تخصصی "نقش دانش تاریخ در حکمرانی مطلوب"
🔹کارگروه علوم تاریخی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، برگزار می کند:
سخنرانان:
دکتر اصغر منتظرالقائم؛
دکتر محمدرضا بارانی
دکتر محسن الویری
دکتر ابوالحسن فیاض انوش
دکتر عباس برومند اعلم
⏳زمان: چهارشنبه 7 آذر 1403
ساعت؛ 18-20
📌بصورت برخط در فضای مجازی به نشانی زیر :
https://www.skyroom.online/ch/sccr/tahavol
پیش درآمدی گفتمانی بر دوگانه سازیِ «ایران» و «اسلام» در تاریخ نگاری ایرانی با تأملی بر کتاب «انیران»
ازآنجا که در گفتار پیشین، به کتاب انیران (نوشتۀ مشترکِ صادق هدایت، شین پرتو و بزرگ علوی) بهعنوان نمونهای برجسته از تجلی نظم گفتاریِ تمایزیابی هویتی ایرانیان بر اساس اسطوره آریایی اشاره شد، بر خود لازم دانستم که تأمل بیشتری بر این اثرِ پر اثر! در تاریخ نگاری و البته کمتر شناخته شده داشته باشم و توضیحاتی پیرامون آن ارائه کنم.
نام این کتاب، انیران، اشاره به هر آن چیزی دارد که رنگ و بویِ ایرانی ندارد. به عبارت دیگر، هرآن چه که ناایرانی باشد، همان انیران است.
در تاریخ نگاریی معاصر ایرانی به خصوص تاریخ نگاریِ ناسیونالیستی، انیران مشخصاً به «اعراب» (تاریخ نگاریِِ میرزا فتحعلی خوندزاده و میرزا آقاخان کرمانی) «مغولان» (تاریخ نگاریِ عباس اقبال آشتیانی) و «ترکان» (تاریخ نگاری سعید نفیسی و ابراهیم پورداود) اطلاق می گردد.
در این میان «اعراب» بیش از مغولان و ترکان در معرض و تیررسِ نقد تاریخ نگاری ناسیونالیستی قرار می گیرد. کما اینکه آثار و مکتوباتِ آخوندزاده و کرمانی و هدایت و... گویایِ این مدعاست. این تاریخ نگاری ناسیونالیستی رنگ و بویِ نژادی! به خود می گیرد. کتابِ «انیران» هم محصول و پیامد همین نظامِ گفتاری است.
این کتاب بهگونهای انتقادی، به واکاوی تأثیرات فرهنگها و باورهای بیگانه بر هویت و تمدن ایرانی میپردازد، بهویژه پیامدهایی که پس از ورود اسلام و فرهنگ عربی بر جامعه ایرانی داشت. در بسیاری از بخشهای این کتاب، ردپای نقدی آشکار بر ورود فرهنگ و باورهای عربی و اسلامی به ایران دیده میشود. این دیدگاه با اندیشههای صادق هدایت همسویی دارد؛ نویسندهای که در آثارش بارها دغدغه هویت ایرانی و تأثیرپذیری آن از بیگانگان را مطرح کرده است.
برخی از بخشهای کتاب انیران را میتوان بهعنوان نقدی شدید و گزنده بر اعراب تعبیر کرد. این نقدها، بهویژه در توصیف حمله اعراب به ایران و پیامدهای آن بر فرهنگ و ساختار اجتماعی این سرزمین، به اوج میرسند. نویسنده یا نویسندگان این اثر، حمله اعراب را نهتنها بهعنوان یک رویداد نظامی، بلکه بهمثابه ضربهای سهمگین بر پیکره تمدن ایرانی ترسیم میکنند.
در این نگاه، اعراب بهعنوان عامل فروپاشی نظام سیاسی ساسانی و تحمیل فرهنگی بیگانه معرفی میشوند؛ فرهنگی که از منظر کتاب، با تمدن پیشرفته ایرانزمین ناسازگار بوده و به نوعی موجب خمودگی و زوال ارزشهای ملی شده است. در این راستا، ورود اسلام به ایران، بهعنوان آغازگر دورهای از«بیگانگی فرهنگی» معرفی میشود؛ دورانی که در آن، زبان، آداب و رسوم، و حتی باورهای اصیل ایرانی دستخوش تغییراتی عمیق و ناخواسته شدند. این رویکرد در برخی آثار ادبی همعصر انیران نیز مشهود است؛ آثاری که میکوشند هویت ایرانی را در تقابل با هویت اسلامی-عربی بازتعریف کنند.
چاپ اول کتابِ «دوقرن سکوت» (1330ش.) عبدالحسین زرین کوب اساساً در امتداد همین فضای گفتمانی است. به سخن دیگر، کتاب«انیران» به مثابه پیشا تاریخِ ماجرای «دو قرن سکوتی» است که در دورۀ معاصر توسط عبدالحسین زرین کوب(1330ش.) پروبلماتیزه شد.
در تقابل با این فضای غالب تاریخنگاری، شهید مرتضی مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران (۱۳۴۸ش) رویکردی متفاوت اتخاذ کرد. او، برخلاف تاریخنگاری ناسیونالیستی و بعضاً شوونیستی که بر «غیریتسازی» و برجستهکردن تقابل میان «اعراب و اسلام» با «ایران» تأکید داشت، سعی کرد نوعی همزیستی مسالمتآمیز میان این دو فرهنگ و تمدن (اسلام و ایران) را نشان دهد.
شهید مطهری با استدلالهای خود به این نکته پرداخت که تعامل میان ایران و اسلام، نه یک رویارویی صرف، بلکه فرایندی پیچیده و دوسویه بود که از دل آن تمدنی جدید و هویتی منحصربهفرد شکل گرفت. این نگاه، برخلاف جریانهای غالبِ ناسیونالیستی و ضدیتِ با اعراب، بر نقاط اشتراک و همکاری تأکید داشت و میکوشید تا نقش ایران در تعالی تمدن اسلامی را برجسته کند.
✍🏻رضا پارسامقدم
🔺 پینوشت: برای مطالعه بیشتر به منابع زیر مراجعه کنید:
- کتاب انیران نوشته صادق هدایت، شینپرتو و بزرگ علوی.
- مقاله تعیّن نظم گفتمانی خوانش نژادیِ ناسیونالیستهای رمانتیک ایرانی در تاریخنگاری معاصر ایران (از قاجاریه تا پایان دورۀ پهلوی)
#انیران
#آریایی
@Idea_of_Iran
✳️رکبی که شیبک خان از شاه ایرانی خورد
👤علیرضا تقوی نیا
🔸️۱۲ آذر سال ۸۸۹ هجری شمسی مصادف با دوم دسامبر ۱۵۱۰ میلادی سالروز یکی از پیروزی های تاریخی ارتش صفوی برای حفظ و حراست از کیان تاریخی ایران به شمار می رود.
🔸️محمد شاهبخت خان معروف به "شیبک خان" ، پادشاه قدرتمند ازبک و از نوادگان جوچی فرزند ارشد چنگیز خان مغول بود .
🔸️وی فردی سنی مذهب و متعصب بوده که رویای فتوحات چنگیز را در سرش می پرورید و پس از ظهور شاه اسماعیل صفوی ( مرشد اعظم ) و برانداختن حکومت آق قویونلو در پی نبرد با شیعیانی که آنها را کافر می دانست برآمد.
🔸️شیبک خان از جنوب شرق، سیستان را فتح و تا نزدیکی کرمان و یزد پیش آمد و از شمال شرق خراسان و گرگان ( استر آباد ) را متصرف و تا دامغان قلمرو خود را گسترش داد.
🔸️شاه اسماعیل صفوی نیز پس برتری بر حاکمان محلی همچون "کیاحسین چلاوی دوم" در مازندران و سمنان، "محمد کرّه" در یزد و "علاء الدوله ذوالقدر" حاکم اِلبستان متوجه شیبک خان شد و سعی کرد از در رابطه دوستی و احترام با او وارد مذاکره شود و به همین منظور شعری فارسی تغنی کرده و همراه با نامه ای برای خان ازبک فرستاد :
"درخت دشمنی برکن که رنج بی شمار آرد"
"نهال دوستی بنشان که کام دل به بار آرد "
🔸️شیبک خان در پاسخ با غرور و توهین بسیار به شاه صفوی این بیت را مکتوب کرد :
" ما را طمع به ملک خراب عراق نیست "
" گر مکه و مدینه نگیرم حساب نیست "
🔸️شاه اسماعیل هم که دیگر طمع ارضی و جاه طلبی او را نظاره و از حل مسئله به صورت مسالمت آمیز ناامید شده بود، خود را مهیای جنگ ساخت و این بیت را در پاسخ به مراسله شیبک خان سرود :
"هرکس به جان، غلام علی بوتراب نیست "
"صد مکه و مدینه بگیرد حساب نیست "
🔸️در هر صورت جنگ اجتناب ناپذیر بود و مرشد سرخ کلاهان، سپاه ایران را که به صورت اعتقادی و دینی برایش می جنگیدند به سوی خراسان گسیل کرد.
🔸️گماشتگان شیبک خان که از هیبت شاه صفوی و سپاهش به هراس افتاده بودند پیش از وقوع هر نبردی گریخته و خود او نیز که در هرات بود به مرو فرار کرد .
🔸️شاه اسماعیل به توس رسید و ابتدا افرادی را برای تصرف قلاع خراسان تعیین کرد و سپس خود به زیارت امام هشتم شیعیان رفت.
🔸️مردم خراسان که خود را ایرانی و مرید اهل بیت پیامبر میدانستند شهر به شهر از سپاه صفوی استقبال کرده و تصرف این ایالت به همین علت برای سرداران ایرانی صعوبات زیادی نداشت .
🔸️شاه اسماعیل با سپاهش روانه مرو شد . قشون ایران از ۱۷ هزار جنگجو تجاوز نمی کرد ولی ازبکان نزدیک به ۳۰ هزار نفر را در اختیار داشتند .
🔸️شیبک خان پس ۷ روز نبرد، شکست خورد و به دژ مرو فرار کرد و از خانات نواحی ماوراء النهر کمک خواست .
🔸️شاه اسماعیل هر چه صبر کرد نتوانست ازبکان را از قلعه بیرون بکشد و با توجه به فرا رسیدن زمستان و در پیش بودن قوای کمکی خانات فرارود ، بی شک قادر نبود بیش از این صبوری کند ، پس به نیرنگ متوسل شد.
🔸️او با سرعت از آن نقطه عقب نشینی کرد و بلافاصله به شیبک خان نامه تحقیر آمیزی نوشت و گفت به علت سردی هوا به قشلاق می رود و مجددا باز خواهد گشت.
🔸️وی همچنین امیربیگ موصلو را با ۳۰۰ سوار در کناره پل "رودخانه محمودی" گماشت و خود و سپاهش در آن روستا که ۳ فرسخی مرو بود اردو زدند .
🔸️شیبک خان که خیال می کرد عقب نشینی سریع و عجیب شاه صفوی از موضع ضعف است و احتمالا عثمانی ها از شرق به ایران لشکر کشیده اند و یا شورشی در آذربایجان رخ داده ، فرصت را مناسب دیده و به تحریک همسرش "مغول خانم" با تکبر تمام به تعقیب ایرانیان پرداخت .
🔸️امیربیگ موصلو و گردانش با دیدن سپاه ازبک بلافاصله در عرض رود گریخته و پس از آن که ازبکان به طور کامل از رودخانه عبور کردند پل را ویران و از مسیری دیگر به سرعت سپاه صفوی پیوستند .
🔸️شیبک خان وقتی با آرایش جنگی سپاه صفوی مواجه شد متوجه فریب شاه اسماعیل شده و عزم بازگشت نمود اما پس از مشاهده پل تخریب شده راهی جز ایستادگی و جنگ ندید.
🔸️او بلافاصله سپاه ازبک را آراست و فرمان حمله داد؛ ابتدا میمنه و میسره سپاه ایران درهم شکسته و صفوفشان متفرق گشت تا این که شاه اسماعیل خود مجبور به ورود به نبرد شده و به قلب سپاه ازبک تاخت.
🔸️ورود مرشد که نیروهای ایرانی او را دارای نیروی فرازمینی می دانستند ، ورق درگیری را برگردانده و لشکر ازبکان را مضمحل ساخت .
🔸️در نهایت شیبک خان و ۵۰۰ نفر از یارانش به خرابه ای پناه برده و توسط هزاران ایرانی مورد حمله قرار گرفتند که موجب هلاکت تمامی آنان و پیروزی مطلق صفویان شد.
🔸️نتیجه این جنگ لرزه شدیدی بر اندام حکام شرق و غرب انداخت و ازبکان چنان ضربه ای خوردند که تا مدت های مدیدی جرات نزدیک شدن به مرزهای ایران را نداشتند .
@moj_tarikh