فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌روایت حضور مستشاران آمریکایی در ایران
🔹شاپور آذربرزین، فرمانده نیروی هوایی ارتش پهلوی
@moj_tarikh
6.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️رونمایی از کتاب «انقلاب اسلامی در نهاوند»
در مراسمی با حضور رییس بنیاد ایران شناسی کشور، از کتاب «انقلاب اسلامی در نهاوند» نوشته علی جعفری و فرشید جعفری رونمایی شد.
✳️این کتاب به تاریخ پر از حماسه مردم کهن دیار نهاوند از ابتدای دوران پهلوی تا پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته است.
#روایت_قرن
#ایران
#نهاوند
@moj_tarikh
rahbarbetamemana.pdf
937.7K
کتابچه👆
#یک_رهبر_به_تمام_معنا( گذری بر زندگانی حضرت فاطمه.ع.)
@moj_tarikh
مقاله پژوهشی.pdf
783.1K
✳️مقاله👆 تعین نظم گفتمانیِ خوانش نژادیِ ناسیونالیست های رمانتیک ایرانی در تاریخ نگاری معاصر ایران( از قاجاریه تا پایان دوره پهلوی) نوشته دکتر رضا پارسامقدم
🟩خلاصه مقاله 👆👇
🔹گفتمان تاریخ نگاری برتری نژادی قوم ایرانی و مقصر دانستن عرب و ترک در عقب ماندگی ایران در نامه خسروان نوشته جلال الدین میرزا قاجار نمایان است. جلال الدین میرزا به مثابه نخستین مورخی که اولین مانیفست باستان گرایی در ایران را در قالب کتاب نامۀ خسروان به نگارش درآورد. در این اثر یورش تازیان به ایران، فاجعۀ سهمگین جلوه داده شده است.
🔹ناسیونالیسم در معنایِ رمانتیکیِ آن حسرت شکوه و عظمت از دست رفتۀ ایرانیان و فخر به ایران دوران باستان به مثابه آرمانشهر با چاشنی نژادی و مقصر انگاشتن اعراب و اسلام بود.
🔹فتحعلی آخوندزاده در عین تحقیر عنصر تازی ولی ایرانیان را مقصر عقب ماندگی می داند و باز داروی تجویزی اش ذیل ناسیونالیسم رمانتیک بازگشت به ایران باستان و مقصر انگاری دوره اسلامی و اعراب معرفی می نماید.
🔹ناسیونالیسم مشروطه خواهان بیشتر ناسیونالیسم مدنی و حقوق شهروندی بود تا متاثر از افکار آخوندازه و جلال میرزا... میرزا ملکم خان در قانون یا مستشارالدوله در یک کلمه دنبال پیاده سازی قانون و عدالت در جامعه بود.
🔹آخوندزاده و کرمانی و بسیاری از معاصران آنها تصویر با شکوهی از دوران تمدن هخامنشی و ساسانی ترسیم و
عرب بادیه نشتین را مسئول از میان رفتن آن تمدن با عظمت معرفی کردند. کرمانی اسلام را دینی بیگانه می انگارد، که توسط سامی ها بر ملّت نجیب آریایی ها تحمیل شده است.
🔹 آخوندزاده و کرمانیِ درصدد ایدئولوژی سازی با محوریتِ نژادی و ایده آلیزه نمودنِ ایران پیش از دوره اسلامی بودند و مشروخواهان بدونِ هرگونه نسبت چندانی با گفتارهایِ آنان به دنبالِ قانون و محدود کردن اختیاراتِ نظامِ استبدادی و خودسر قاجاریه بودند.
🔹حاملِ اصلی و اولیۀ گفتمان نژادی در ایران میرزا آقاخان کرمانی است. او اولین کسی است که واژه نژاد آریایی را در ایران به کار برده است.
🔹کرمانی در کتاب آئینۀ سکندری در مطلبی تحت عنوان در بیان ابتدای تاریخ ایران و ملّت آرین این چنین، حامل گزاره های نژادی و عرب ستیزانه است دو کتاب سه مکتوب و صد خطابه کرمانی هر دو شامل انتقادات تند و صریح از زندگی مادّی و به ویژه اخلاقی و فکری و مذهبی ایرانیان از موضع اندیشۀ ترقی خواهانه است که در عین حال با چاشنی شدید ناسیونالیسم ایرانی و ضد عربی همراه است.
🔹کرمانی در کتاب نامۀ باستان از ملّت آریانا سخن می گوید و ژرمن ها را هم نژاد ایرانیان معرفی می کند.
خشونت دشنام های آخوندزاده به عرب ها در کنار ستایش وی از دین دیگر(دین زرتشت) جای تردید باقی نمی گذارد که اسلام ستیزی او بر اساس نژاد و خلوص نژادی است.
🔹پیرنیا و اقبال در کتاب تاریخ کامل ایران با خوانشِ نژادی خود برتریِ نژادِ آریایی بر نژادهای دیگر را این چنین بیان می دارد: وقتی آریاها به فلات ایران آمدند در اینجا مردمانی یافتند که زشت و از حیث نژاد و عادات و اخلاق و مذهب از آنان پست تر بوده اند زیرا آریاها مردمانِ بومی را دیو یا تور نامیده اند.
🔹سعید نفیسی به مثابه یکی از حاملان نظم گزاره ای تاریخ نگاریِ نژادی در ایران به مثابه هسته های نظام بخش قدرت - دانش در ایران، در کتاب تاریخ تمدن ایران ساسانی به برتری نژادی اریایی تاکید دارد.
🔹عباس اقبال می گوید: ایران یعنی سرزمینی که مسکن طوایف آریائی مادای و پارسه شده است از همان اوان استقرار این قوم محصور بوده است بین مساکن اقوام زردپوست و سامی نژاد که هیچکدام داخل در مرحله تمدن نشده و در همان بدویت و وحشیگری سر می کرده اند.
🔹ابراهیم پورداوود در آثارش بر گذشته پر شکوه ایران غبطه می خورد و حتی مبدا قرار دادن فتح بابل توسط کوروش را برای تقویم ایرانی پیشنهاد می دهد و می گوید صلاح ما نیست پیرو ترکها و تاتارها باشیم.
🔹رشید یاسمی و ذبیح الله صفا نیز در ادامه بر شکوه گذشته ایرانیان تاکید داشتند.
🔹خوانش نژادی مورخان مزبور، امتدادِ همان فضای گفتمانیِ تاریخ نگاریِ نژادی آخوندزاده و کرمانی است که در دوره های بعد از آنان نیز استمرار یافت و به مثابۀ حاملانِ اصلی و پیام رسانان گفتمانِ نژادگرایانه درآمدند و این گفتمان چنان فراگیر شد که فارسی زبانی و خلوص آریایی رضا پهلویِ ضامن اصالت ایرانی و برتری نژادی سلسله او بر قاجارها ترک زبان و بنابراین فرومایه غیر ایرانی شد.
☑️ چالش جدی آقای سیاستمدار!
🔸به بهانه درگذشت هنری #کیسینجر
🔹انقلاب اسلامی و #امام_خمینی.ره. از دیدگاه کیسینجر
▪️هنری کیسینجر وزیر خارجه پیشین آمریکا و نظریهپرداز نظم جهانی در ۱۰۰ سالگی درگذشت. هنری کیسینجر از جمله نظریهپردازان و تحلیلگران غربی است که در خصوص انقلاب و هویت آن چالشهای جدی داشت.
▪️کیسینجر سالها قبل، بعد از پیروزی انقلاب، شخصیت امام خمینی(ره) و چالشی که با انقلاب اسلامی برای غرب ایجاد کرده بود را اینگونه توصیف میکند: «آیتالله خمینی، غرب را با بحران جدی برنامهریزی مواجه کرد، تصمیمات او آنچنان رعدآسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامهریزی را از سیاستمداران و نظریهپردازان سیاسی میگرفت. هیچکس نمیتوانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند، او با معیارهای دیگری، غیر از معیارهای شناختهشده در دنیا، سخن میگفت و عمل میکرد. گویی از جایی دیگر الهام میگرفت، دشمنی آیتالله خمینی(ره) با غرب، برگرفته از تعالیم الهی او بود. او در دشمنی خود نیز خلوصنیت داشت.»
▪️کیسینجر بهعنوان کسی که هم در عرصه سیاست عملی در جایگاه وزیرخارجه آمریکا بوده و هم بهعنوان یک استراتژیست و چهره نظری در عرصه سیاست شناخته میشود، ماهیت چالش ایران و آمریکا را فراتر از اختلافات سیاسی میداند و معتقد است این اختلاف ریشه در نگاه متفاوت طرفین در نظم جهانی و تمدنسازی دارد.
▪️از نظر کیسینجر آمریکا بهعنوان نماینده تمدن غرب درصدد حفظ نظم فعلی است و جمهوری اسلامی ایران در پی ایجاد تمدنی جدید با محوریت اسلام است که از بنیان در تعارض با نظم فعلی جهان و رهبری آمریکاست. کیسینجر در کتاب «نظم جهانی» خود معتقد است که جمهوری اسلامی به دلیل ماهیت اسلامیاش بهدنبال تغییر نظم کنونی جامعه جهانی است، زیرا هدف نهایی اسلام در برگیری تمام جهان است. در همین رابطه وی سخنان امامخمینی(ره) نیز پیرامون بیداری اسلامی و به بنبست رسیدن کمونیسم و لیبرالیسم را پروژهای جایگزین در تقابل با نظم جامعه جهانی میداند.
▪️این تقابل جهانی میان ایران و آمریکا آنقدر جدی است که از نظر کیسینجر حتی اگر روزی جمهوری اسلامی ایران نیز بخواهد از طریق مذاکره و توافق با غرب برای حل برخی اختلافات اقدام کند، آمریکا چنین نگاهی ندارد و تصور آمریکاییها این است که آنچه از سوی سران جمهوری اسلامی مدنظر است، نزاع با غرب برای شکل دادن و رهبری نظم جهانی است. در همین رابطه کیسینجر در صفحه 179 کتاب نظم جهانی مینویسد: «با توجه به تعریف مفهوم سیاست برای آیتاللهها، نزاع با غرب بر سر اعطای امتیازات خاص یا مذاکره درخصوص شیوهها و شرایط نیست بلکه رقابتی بر سر ماهیت نظم جهانی است.»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
@moj_tarikh
✳️هنری کیسنجر وزیرخارجه پیشین امریکا و فرد تاثیر گذار در سیاست خارجی آمریکا در جنگ و ویرانی کشورها از شیلی تا آرژانتین، فلسطین، سوریه، عراق، ایران، اندونزی، ویتنام، لائوس، کامبوج، بنگلادش، و از آفریقای جنوبی و آنگولا تا جامائیکا و مسئول مرگ میلیون ها انسان بی گناه در سن ١٠٠ سالگی مرد.
📌پی نوشت:
تیتر امروز اینترسپت
"هنری کیسینجر، دیپلمات ارشد آمریکایی که مسئول مرگ میلیونها نفر بود، در ۱۰۰ سالگی درگذشت."
🔹بر اساس محاسبه دکتر گرندن، استاد تاریخ دانشگاه ییل و نویسنده کتاب بیوگرافی کسینجر، وی بانی کشتار حداقل ۳ میلیون نفر انسان در دوره مسئولیتش بوده است.
#کیسینجر
@moj_tarikh
13.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 هدف بزرگ این روحانی مبارز، پراندن تاج از سر پادشاهان بود!
✍ ۱۱ آذر سالروز شهادت سردار مبارز گیلانی، میرزا کوچک خان جنگلی
@moj_tarikh
✅بی احترامی به جسد میرزا کوچک خان جنگلی توسط رضاخان در راستای خوش خدمتی به #انگلستان
▪️انگلستان که از وجود اشخاص وطن پرست همچون رئیسعلی دلواری و میرزا کوچک خان متضرر شده بود ترجیح دادن نیروی وابسته در راس باشد لذا با پادشاهی رضاخان موافقت کردند.
@moj_tarikh
چاپ میرزا کوچک خان.pdf
5.04M
🗞 ویژه نامه «میرزا کوچک خان»
❓#سوالاتی که در این شماره #پاسخ_داده_میشود :
1⃣ آیا میرزا شخصیتی تجزیه طلب بوده اند؟
2⃣ چرا برخی میرزا را مزدور شوروی معرفی می کنند؟
3⃣ امامین انقلاب چه نگاهی نسبت به میرزا کوچک خان دارند؟
4⃣ جریان نفوذ در نهضت جنگل چه بوده است؟
@moj_tarikh
✳️نقش زنان در قیام جنگل
🔹ابراهیم فخرایی در کتاب سردار جنگل می گوید: «بارها اتفاق افتاد که ما توسط نیروهای دولتی و یا سالداتهای روسی محاصره میشدیم و امیدی به رهایی نمیدیدیم. در این مواقع صدای شلیک گلولهها از پشت سر قزاقها، حلقه را میشکست. آنان به خیال اینکه جنگلیها از پشت سر آنان را غافلگیر کردهاند پا به فرار میگذاشتند. چندین بار به همین طریق جان میرزا نجات داده شد. بعدها توسط جاسوسان با خبر شدیم که آنان زنان روستاهای اطراف بودند که با شنیدن خبر محاصره به کمک ما آمده بودند. در بعضی از درگیریها تعداد جنگلیان اندک بود، زنان شجاع و دلیر در کنار مجاهدین روی در روی دشمن تفنگها را پُر میکردند و گاه در این نبردها گلوله خورده و کشته میشدند.
@moj_tarikh
✳️خلاصه نشست «خلقیات ایرانیان»۱ پژوهشگاه فرهنگ،هنر و ارتباطات
👤دکتر مقصود فراستخواه
🔹هیچ ملتی خلقوخوی ذاتی ندارد که علت توسعهیافتگی یا عقبماندگیاش باشد.
🔹کنشها، اقدامات پیشرو، ابتکارات، رهبران هوشمند و گروههای اجتماعی هستند که میتوانند با ایجاد موقعیتی، شرایط را برای شکلگیری و گسترش خلقیات خوب در جامعه فراهم کنند.
🔹خلقیات ما به موقعیتهای واقعی زیست ما بستگی دارد که بخشی مربوط به ساختارها و نهادها و بخشی در ارتباط با اعمال ما است.
🔹در «برچسبزنی»، سعی میکنیم با برچسبزدن به چیزی، رفتار خود را توجیه یا از زیر بار انجام کاری شانه خالی کنیم.
🔹در تاکتیک ارجاع و اسناددهی، رفتار خود را به عامل بیرونی و سیستم احاله میدهیم و میگوییم مسئله خیلی پیچیدهتر از آن است که ما خود بتوانیم کاری کنیم. در این تاکتیک، نگاه قربانی و درماندگی آموختهشده وجود دارد و مانع از بازاندیشی در رفتارها و قضاوتهایمان میشود.
🔹به جای تمرکز بر امر مبهمی به نام خلقیات و متصفکردن آن به صفاتی چون بینظم، استبدادپذیر، عقبمانده و ...، باید به نهادها و ساختارها و موقعیتهای اجتماعی برگردیم. چون در ارزشهای ادراکشده بیشتر نمرههای جامعه ایران نزدیک به متوسط جهانی و حتی بالاتر از آن است.
📌متن کامل گفتگو 👇
https://www.ricac.ac.ir/news/4943
#هویت_ایرانی
@moj_tarikh