eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
788 دنبال‌کننده
209 عکس
868 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 چگونگی اطلاع پیامبر از اعمال ❗️ 📌 پیغمبر‏اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) از اعمال ما دو نوع مطّلع می‏شوند؛ اوّل اطّلاع بر اعمال روزانۀ انسان که تقدیم حضورش می‏شود. روایات بسیاری در این باب داریم: یک دستۀ از روایات، صِرف عرضۀ اعمال بر پیغمبر‏اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) است. روایات را صاحب وسایل‌الشیعه، در ابواب جهاد نفس آورده است. روایت را سماعه از امام‏صادق(علیه السلام) نقل می‌کند و روایت موثّقه است. «قَالَ سَمِعْتُهُ‏ یَقُولُ‏ مَا لَكُمْ‏ تَسُوءُونَ‏ رَسُولَ‏ اللَّهِ(صل الله علیه و آله و سلم)»؛ می‏گوید: شنیدم که امام(علیه السلام) می‏فرمودند: چرا پیغمبر‏اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) را ناراحت می‏کنید؟! «فَقَالَ له رَجُلٌ كَیْفَ نَسُوؤُهُ»؛ شخصی عرض می‏کند: ما چگونه پیغمبر‌‏اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) را ناراحت می‏کنیم؟! 🔷 زمان امام‏ صادق(علیه السلام) تا زمان پیغمبر‏اکرم(صل الله علیه و آله و سلم)، بیش از صد سال فاصله است. توجّه می‏کنید؟ بیش از یک قرن فاصله است. لذا شخصی عرض می‏کند: آقا! ما چگونه پیغمبر(صل الله علیه و آله و سلم) را اذیت می‏کنیم؟ «فَقَالَ أَ مَا تَعْلَمُونَ أَنَّ أَعْمَالَكُمْ تُعْرَضُ عَلَیْهِ»؛ حضرت فرمودند: مگر نمی‏دانید کارهای شما بر پیغمبراکرم(صل الله علیه و آله و سلم)عرضه می‏شود ؟ «فَإِذَا رَأَى فِیهَا مَعْصِیَةً سَاءَهُ ذَلِكَ»؛ وقتی در صحیفۀ عمل معصیت ببیند، پیغمبراکرم(صل الله علیه و آله و سلم) را ناراحت می‏کند. «فَلَا تَسُوءُوا رَسُولَ اللَّهِ وَ سُرُّوهُ»1️⃣؛ پس پیغمبر(صل الله علیه و آله و سلم) را ناراحت نکنید. او را مسرور کنید. نظیر این روایت در باب صد‌و‌یکم از ابواب جهاد‌نفس در وسایل‌الشیعه زیاد است. 1️⃣ بحارالانوار، ج17، ص131 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 🎞 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 تسلّط اشرار بر اخیار❗️ 🌺خبر از اخبار آخر الزمان 📌«يَا سَلْمَانُ(ره) ذَاكَ إِذَا انْتُهِكَتِ الْمَحَارِمُ وَ اكْتُسِبَتِ الْمَآثِمُ»؛ ای سلمان(ره)! در آن زمان محارم و مرزهای الهی هتک می شود و گناه انجام می شود. «وَ سُلِّطَ الْأَشْرَارُ عَلَى الْأَخْيَارِ وَ يَفْشُو الْكَذِبُ وَ تَظْهَرُ اللَّجَاجَةُ وَ يَتَبَاهَوْنَ فِي اللِّبَاسِ»؛ اشرار بر اخیار مسلّط شوند، دروغ آشکارا گفته شود و لجاجت ظاهر شود. این ها به لباس مباهات لباس کنند. «وَ يُمْطَرُونَ فِي غَيْرِ أَوَانِ الْمَطَرِ وَ يَسْتَحْسِنُونَ الْكُوبَةَ وَ الْمَعَازِفَ»؛ باران می بارد، امّا زمانی که برای آن‌ها مفید نیست. آلات لهو و لعب را نیک می شمارند و نحوۀ نواختن آن‌ها را تشویق می کنند. «وَ يُنْكِرُونَ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ»؛ اگر کسی امر به معروف یا نهی از منکر کند، بَد می شمارند. «حَتَّى يَكُونَ الْمُؤْمِنُ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ أَذَلَّ مِنَ الْأَمَةِ»؛ در این موقع مؤمن، خوارترین شخص در آن جامعه است. «فَعِنْدَهَا لَا يَخْشَى الْغَنِيُّ إِلَّا الْفَقْرَ»1️⃣؛ در آن زمان شخصی که از نظر مادّی در رفاه است، از هیچ چیز نمی ترسد جز اینکه دستش خالی از مال بشود. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 6، ص 307 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 دست گیری اوّلیا در اوّلین گام برزخ❗️ 📌در روایات متعدّد آمده است هنگام مرگِ مؤمنین، معصومین(ع)، به خصوص پیغمبر اکرم(ص)، امام علی(س)، حضرت زهرا(س) و در بعضی روایات حسنین (ع) حاضر می شوند. روایت مشهوری است که «حارِث همدان» از امام علی(ع) نقل می کند که فرازهایی از آن را قبلاً به مناسبتی نقل کردم. حضرت می فرماید: «مَنْ يَمُتْ يَرَنِي »؛ هر کسی بمیرد، من را می بیند. راجع به امام هشتم(س) هم وارد شده که حضرت هنگام مرگ زائرین خود بر آن‌ها وارد می شوند. نکته ای که خواستم اشاره کنم، این است که هنگام مرگ، در همان گام اوّل ورود به عالم برزخ که حضرات معصومین(ع) تشریف می آورند، کاری کنیم که همان جا ما را پاک و پاکیزه کنند و به برزخ ردّمان بکنند، تا آن فشارها را نداشته باشیم. توجّه کنید که این موضوع هیچ منافاتی هم با روایات برزخ مبنی بر اینکه برزخ ما به عهدۀ خودمان است ندارد؛ یعنی کاری کنیم که هنگام مرگ، ما را دست گیری کنند و دَربی که به برزخ ما باز می شود، «رُوضَۀٌ مِن رِیِاضِ اَلجَنَّة» باشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @mojtabatehrani_ir
📍 روز قیامت هم شاهد و هم مشهود❗️ 📌در قیامت، آنچه در دنیا برای ما به صورت مفاهیم و تئوری ذهنی جلوه گر بود، به صورت خودِ حقیقی مان ظاهر می شود. ما همین الآن با اعمال خود در حال نوشتن کتاب وجودی خود و صحیفۀ اعمالمان هستیم، امّا چه زمانی ظهور پیدا می کند؟ (وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الْبُرُوجِ)؛ در آنجا دارد، (وَالْيَوْمِ الْمَوْعُودِ وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ)؛1️⃣روز قیامت، هم شاهد است و هم مشهود. معنای سادۀ آن، این است که هم نگاه می کند، هم موردِ نگاه است. انسان در قیامت چشم باطن ملکوتی اش باز می شود و حقایق را می بیند و بر او کشف می شود آنچه در دنیا در پس پرده و حجاب بود؛ تیزبین می شود امّا نه معنای دیدن دوردست. مثلاً صد متر را دوهزار متر می بیند؛ بلکه به معنای دیدن حقیقتی که بر او پوشیده بود. انسان شاهدِ بواطن است. هم باطن و حقیقت خودش را شهود می کند و هم باطن دیگران 1️⃣ قسم به آسمان بلند که دارای کاخ های با عظمت است! و قسم به روز موعود (قیامت که وعده گاه خلایق است)! و قسم به شاهد و به مشهود! سورۀ‌مبارکۀ بروج، آیات 1 الی3 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
📍 ابعاد مختلف ظلم❗️ 📌 امام‌علی(ع) فرمودند: «بِئْسَ الزَّادُ إِلَى الْمَعَادِ الْعُدْوَانُ عَلَى الْعِبَادِ»؛1️⃣ تجاوز کردن به حق بندگان خدا زشت و بد توشه ای است برای آخرت، این به طور کلّی بود. «إِيَّاكَ وَ الْجَوْرَ فَإِنَّ الْجَائِرَ لَا يَشَمُّ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ»؛2️⃣ بپرهیز از ظلم. به درستی که ظالم، بوی بهشت را استشمام نمی کند. پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «إِيَّاكُمْ وَ الظُّلْمَ فَإِنَّ الظُّلْمَ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ الظُّلُمَاتُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ»؛3️⃣بپرهیزید از تجاوز به حقّ دیگران، پس تجاوز به حقّ دیگران روز قیامت نزد خداوند، ظلمات است. روایتی می گویم: معنای ظلمات روز قیامت هم معلوم شود. شخصی آمد خدمت پیغمبراکرم(ص) و گفت: «قَالَ رَجُلٌ لِرَسُولِ لله(ص) اُحِبُّ اَنْ اُحْشِرَ یَوْمَ اَلقِیَامَةِ فِی النُّورِ»؛ من دوست دارم که حشر من روز قیامت در نور باشد. «قَالَ لَا تَظْلِمُ اَحَداً تُحْشَرْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی النُّورِ» ؛4️⃣حضرت فرمود: تجاوز به حقّ کسی نکن. روز قیامت، حشرت در نور است 1️⃣ نهج البلاغه، حکمت 221 - غررالحکم و درر الكلم، ص310 - بحارالأنوار، ج72، ص320 2️⃣ غررالحکم و دررالکلم، ص68 3️⃣ وسائل الشیعه، ج9، ص42 - بحارالأنوار، ج70، ص303 4️⃣ کنزالعمال، ج16، ص128 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 ظلم،موجب حشر در ظلمت است❗️ 📌در روایات متعدّد آمده است و حتما شما هم شنیده اید که در قیامت، بعضی روسیاه هستند. معنای این روسیاهی چیست؟ آیا منظور این است که صورت‌شان را سیاه کرده اند؟ نه، مطلب چیز دیگری است؛ بحث حشر است. گروهی حشرشان در ظلمات است و سیاه رویی آن ها به جهت آن ظلمات است. هر چه آن تاریکی بیشتر، روسیاهی آن ها بیشتر است. ابوبصیر از امام‌صادق(ع) از این آیۀ شریفه سؤال می کند: «كَأَنَّما أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعًا مِنَ اللَّيْلِ مُظْلِمًا»؛ چهره های آن ها را قطعه ای از شب سیاه فرا گرفته است. «قَالَ أَ مَا تَرَى الْبَيْتَ إِذَا كَانَ اللَّيْلُ كَانَ أَشَدَّ سَوَاداً مِنْ خَارِجٍ فَكَذَلِكَ وُجُوهُهُمْ تَزْدَادُ سَوَادا»؛1️⃣ حضرت فرمود: هنگام شب، اتاقی که از خارج به آن نگاه می کنی، تاریک تر است. منظور حضرت چیست؟ یک اتاق را هنگام شب نگاه کن. هرچه شب تاریک تر باشد، اتاق تاریک تر است. به همین شکل، سیاهی ناشی از صفحۀ وجودی آن ها به نسبت زشتی عمل‌شان سیاه تر و خودشان روسیاه تر خواهند بود؛ یعنی این سیاهی، ناشی از صفحۀ وجودی است که آن ها را احاطه کرده است؛ مثل تاریکی یی که اتاق را احاطه کرده است. در قیامت، هرچه عمل زشت تر باشد، آن ها رو سیاه تر خواهند بود. 1️⃣ بحارالأنوار، ج7، ص186 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
📍 ظلم ، گونه های مختلف ❗️ 📌در باب ظلم به غیر، روایات فراوانی داریم که خداوند در قیامت از این عمل نمی گذرد؛ چون حقّ غیر مطرح است. در بحث توبه از نهج البلاغه نقل کردم: «اَلظُّلمُ ثَلَاثَة...»؛ 1️⃣ ظلم بر سه گونه است؛ 🔻ظلمی که مورد غفران قرار می گیرد که عبارت از ظلم و تجاوز به خود است که بُعد فردی است و بین بنده و خداست؛ مثل کوتاهی در امر صوم و صلاة. این ظلم، خفیف ترین سه ظلم است و با توبه اصلاح می شود. 🔻 ظلمی که اصلاً مورد غفران قرار نمی گیرد، شرک است. 📌 شرک، مربوط به بُعد اعتقادی است و اصلاً قابل گذشت نیست، مگر اینکه ایمان بیاورد. 🔻قِسم سوّم، ظلم به غیر است که خدا رهایش نمی کند، مگر اینکه مظلوم از او بگذرد. 1️⃣ نهج البلاغه، خطبۀ 176 - غررالحکم و درر الكلم، ص180 - بحارالأنوار، ج7، ص271 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 اقسام صحیفۀ اعمال در قیامت❗️ 📌پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «قَالَ رسولُ اللّهِ(ص): الدَّواوينُ عندَ اللّهِ عَزَّ وِ جَلَّ ثَلَاثةٌ»؛ صحیفۀ اعمال نزد خدای عزّ وجلّ، سه قسم است: 1️⃣ «فَأَمَّا الدِّيْوانُ الَّذي لَا يَغْفِرُهُ اللّهُ فَالشِّرْكُ باِللّهِ»؛ صحیفه ای که خدا آن را نمی آمرزد، شرک به خداست. 🔷«قالَ اللّه ُ عَزَّ وَ جَلَّ: مَنْ يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللّهُ علَيْهِ الجَنَّةَ»؛ طبق آیۀ قرآن، خداوند بهشت را بر او حرام کرده است. 📌«وَ اَمَّا الدِّيْوَانُ الَّذي لَا يَعْبَأُ اللّهُ بَهِ شْيْئاً فَظُلْمُ الْعَبْدِ نَفْسَهُ فِيْمَا ِبينَْهُ وَ بَيْنَ رَبِّهِ، مِنْ صَومِ يَوْمٍ تَرَكَهُ، أو صَلٰاةٍ تَرَكَها»؛ 📌 صحیفه ای که قابل گذشت و اصلاح هست، ظلم بنده به خودش در کارهایی است که به رابطۀ او و خدا مربوط می شود، مانند یک روز روزه نگرفته یا غفلت شیطانی بوده یک نماز ترک شده است. «فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَغْفِرُ ذَلِكَ وَ يَتَجَاوَزُ إنْ شَاءَ»؛ خداوند آن ها را می بخشد و گذشت می کند. «و امّا الدِّيوانُ الذي لا يَترُكُ اللّه ُ مِنهُ شيئا»؛ امّا صحیفۀ اعمالی که خداوند رهایش نمی کند، «فَظُلْمُ الْعِبَادِ بَعْضِهِم بَعْضاً، القِصَاصُ لَا مَحَالَةَ»؛2️⃣ستم بندگان به یکدیگر است که چاره ای جز قصاص ندارد. 🔻بحث قصاص مطرح است. به این بحث خواهیم رسید که ابتلا به این سنخ از ظلم ها، چه مصیبت عظیمی دارد. بدترین مصیبت ها در قیامت برای کسانی که بُعد اعتقادی شان درست بوده، گرفتار شدن به چنین ظلم هایی است. 📌گاهی منجر به این می شود که تمام حسناتش را باید برای جلب رضایت مظلوم بدهد و گاهی به اینجا می رسد که تمام سیّئات عملی او را برای خودش باید کسب کند 1️⃣ دِيْوَانٌ لا يَعْبَأُ اللّه ُ بِهِ شَيْئاً، وَ دِيْوَانٌ لاَ يَتْرُكُ اللّهُ مِنْهُ شَيْئاً، وَ دِيْوَانٌ لاَ يَغْفِرُهُ اللّه، صحیفه ای كه خداوند به آن هيچ اعتنايى نمى كند، ديوانى كه خداوند از آن چيزى را فرو نمى گذارد و ديوانى كه خداوند آن را نمى بخشايد. 2️⃣ مسند احمد، ج43، ص156 - نهج الفصاحه، ص489 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 سر آمد تباه کنندگان اعمال❗️ 📌اگرچه در محاسبۀ اعمال، بندگان خدا مشمول رحمت واسعۀ حق می شوند و نیز مورد شفاعت قرار می گیرند، امّا وقتی حق النّاس و تجاوز به حقِّ غیر و تضییعِ حق مطرح شود، ر ها نخواهند شد. 🔻البته کسانی که حقّ آن ها ضایع می شود مختلف هستند: یک دسته، کسانی هستند که یا خودشان این توانایی را داشتند یا دیگران می توانستند حقّ او را بگیرند، امّا اقدام نکردند. 🔻امّا ممکن است کسی نه خودش و نه دیگری توانایی احقاق حقّ او را نداشته و جز خدا هیچ پشتیبانی نداشته باشد؛ لذا ظالم را به خدا واگذار کند. بدترین و گرفتارترین کس در قیامت چنین کسی است. پیامبراکرم(ص) فرمودند: 📌«قَالَ رَسُولُ اللهِ(ص) اِشتَدَّ غَضَبُ اَللَّهِ عَلَى مَن ظَلَمَ مَنْ لَايَجِدُ نَاصِراً غَيرَ اللَّهِ»؛1️⃣ خشم خدا شدّت پیدا کرد نسبت به کسی که تجاوز کرد به حقّ کسی که جز خدا یاوری نداشت. 📌بنابراین سرآمد اعمالی که در قیامت انسان را تباه کرده و به ظلمت می کشاند، تجاوز به حقوق دیگران است؛ از کوچک ترین تجاوز تا بالاترین تجاوز. از نظر شدّت، شدیدترین ظلم نسبت به آن مظلومی است که دست او از نظر ظاهری به هیچ جا بند نباشد و جز خدا کسی را نداشته باشد. خدا نیاورد که در قیامت خدا مدّعی انسان بشود 📌. یک وقت خداوند در محکمه ای که برای قضاوت نسبت به دو نفر تشکیل شده است، قاضی و حاکم است؛ احکم الحاکمین است. امّا یک وقت طرفِ دعوا خداست. اینجاست که غضب الهی شدید می شود. 1️⃣ کنزالعمال، ج 3، ص 500 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 رحمت الله علیه ◾️➖➖➖➖➖➖➖ @agamojtabatehrani ◾️➖➖➖➖➖➖➖
💠نبات متبرّک یک بار خود حاج آقا فرمودند: پدرم مرحوم آیت الله آمیرزا عبدالعلی تهرانی(ره) گاهی به مغازۀ یک عالم اهل معنا، به نام سیّد عبدالکریم کفّاش در انتهای بازار آهنگرها می رفتند که به سیّد عبدالکریم پینه دوز معروف بود. این سیّد با اینکه روحانی بود و اهل علم، از طریق پینه دوزی و کفش دوختن در مغازۀ کوچک خویش، امرار معاش می کردند. بین علما مشهور بود که وجود مقدّس مولا صاحب الزّمان(عج) به ایشان توجّه خاصّ دارند وگاهی به حجرۀ او هم سر می زنند. 💠 روزی امام عصر(عج) قطعه نباتی را به سیّد عبدالکریم کفاش مرحمت کرده بودند که ایشان هم مقداری از آن قطعه نبات را به پدرم، میرزا عبدالعلی، مرحمت کردند. پدرم به منزل آمدند و مقداری از آن نبات مرحمتیِ امام عصر(عج) را در دهان من نهادند. حاج آقا می‏فرمود: «این علومی که نصیب شد و عنایاتی که به من رسید، ریشۀ همه اش، از آن نبات مرحمتی امام عصر(عج) است.» 💠ایشان در جای دیگر می فرمودند: «هنوز حلاوت آن نبات در کام من است و من فکر نمی کنم که خدا بدن مرا به آتش بسوزاند؛ چراکه در آن، تبرّکی از امام زمان(عج) وجود دارد. حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه ◾➖◾➖◾➖◾ 💠کانال آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani