eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
775 دنبال‌کننده
208 عکس
856 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 وانفسای خلایق در قیامت❗️ 📌امام باقر(ع) فرمودند: وقتی آیۀ «وَجِئ یومَئذٍ بجهنّم»1️⃣ نازل شد، از پیامبر(ص) سؤال شد: مراد از اینکه روز قیامت جهنّم آورده می شود، چیست؟ حضرت فرمودند: «أَخْبَرَنِی الرُّوحُ الْأَمِینُ(ع)»؛ جبرئیل(ع) به من گزارش کرد: «أَنَّ اللَّهَ لَا إِلَهَ غَیرُهُ إِذَا بَرَّزَ الْخَلَائِقَ وَ جَمَعَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ أَتَى بِجَهَنَّمَ»؛ آن گاه که خداوند همۀ خلایق را در روز قیامت می آورد، جهنّم را هم می آورد. کیفیّت و چگونگی آن را وارد نمی شوم. اشاره شده که جهنّم در حالت زفیر و شهیق2️⃣ است و زبانه های آتش، شعله ور است. «فَلَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَخَّرَهُمْ لِلْحِسَابِ»؛ اگر این نبود که خداوند می خواست مردم را به حساب بکشد، در این صورت وقتی جهنّم را در قیامت برای جمیع خلایق آشکار می کرد، همه هلاک می شدند و کسی باقی نمی ماند. بعد حضرت فرمودند که خلایق-نیکوکار و زشت کار- سر می کشند و سپس: «فَمَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَبْداً مِنْ عِبَادِهِ مَلَكاً وَ لَا نَبِیاً إِلَّا ینَادِی رَبِّ نَفْسِی نَفْسِی»؛ آنچه خداوند از بندگانش خلق فرموده است -چه فرشته، چه پیامبر- در آن هنگام ندا می کنند: پروردگارا! جان من! جان من! «نَفْسِی نَفْسِی»؛ یعنی دارم هلاک می شوم. سپس پیامبراکرم(ص) فرمودند: روح‌الامین(ع) به من گفت: «وَ أَنْتَ یا نَبِی اللَّهِ تُنَادِی أُمَّتِی أُمَّتِی» ای پیغمبرخدا(ص) تو می گویی: امّتی! امّتی! یعنی همه _حتّی انبیا(ع) و فرشتگان_ نَفْسِی نَفْسِی می گویند و متوجّه خود و نجات خود هستند، امّا تنها پیامبراکرم(ص) است که به فکر امّت است. «ثُمَّ یوضَعُ عَلَیهَا الصِّرَاطُ أَدَقَّ مِنَ الشَّعْرَةِ وَ أَحَدَّ مِنَ السَّیفِ»؛ 3️⃣ بر جهنّم، صراط قرار داده می شود که باریک تر از مو و از شمشیر تیزتر است و همگان باید از این راه عبور کنند و استثنا بردار نیست. 1️⃣ و جهنم را در آن روز [حاضر] آورند. سورۀ مبارکۀ فجر، آیۀ 23 2️⃣ عربده و فرياد هولناک و دلخراش 3️⃣ بحارالأنوار، ج8، ص65 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 همه وارد جهنّم می شوند❗️ 📌از روایات به دست می آید که صراط، راهی است که از وسط و متن جهنّم عبور می کند و بی استثنا همه از عالی و دانی، بِرّ و فاجر، حتّی خود پیامبر(ص) باید از آن عبور بکنند که به آن خواهیم رسید. با توجّه به تعریفی که اجمالاً از صراط شد، از جمله اینکه یکی از مراحل و عقبات قیامت عبور از آن است و پلی روی جهنّم است و از وسط و متن جهنّم عبور می کند، حال بحث در این است که خصوصیات صراط چیست؟ 📌این تذّکر لازم است تا تصوّر نشود که مثلاً نیکوکاران که در آیات به آن ها اشاره شده است، از راه دیگری غیر از صراط وارد بهشت می شوند. آیۀ قرآن خطاب به پیامبر(ص) می فرماید: «وَإِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَقْضِیا»؛ و هیچ کدام از شما نیستید مگر اینکه وارد جهنّم می شود و استثنابردار نیست. از آن وعدّه هایی است که حتماً واقع می شود. بعد دارد: «ثمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوْا»؛ آنجاست که پرهیزکاران را نجات می دهیم. «وَنَذَرُ الظَّالِمِینَ فِیهَا جِثِّیاً»؛1️⃣ و ستمکاران به زانو درمی آیند. آن‌ها را نجات نمی دهیم. 1️⃣ سورۀمبارکۀ مریم، آیات71و 72 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 صراط دنیا و صراط آخرت❗️ 📌 طبق روایات دو صراط وجود دارد: یک صراط در قیامت و یک صراط در دنیا. برای ورود به این بحث روایتی را مطرح می‌کنم که مفضّل -از اصحاب امام‌صادق(ع) که به دقیق بودن مشهور است- آن را نقل می کند: «سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنِ الصِّرَاطِ»؛ از حضرت دربارۀ صراط سؤال کردم. 📌«فَقَالَ هُوَ الطَّرِیقُ إِلَى مَعْرِفَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ»؛ حضرت فرمود: راه به سوی معرفت الله صراط است. اوّل به اجمال فرمودند. 💠 «وَ هُمَا صِرَاطَانِ صِرَاطٌ فِی الدُّنْیا وَ صِرَاطٌ فِی الْآخِرَةِ»؛ و آن، دو صراط است: یک صراط در دنیا و یک صراط در آخرت. «فَأَمَّا الصِّرَاطُ الَّذِی فِی الدُّنْیا»؛1️⃣ بعد هم صراط دنیا و آخرت را تفکیک می فرمایند. غرض، این جمله بود که صراط را «یک صراط» معنا می فرمایند سپس می فرمایند: «دو صراط» است. 1️⃣ معانی الاخبار، ص32 - بحارالأنوار، ج8، ص66 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 صراط قیامت ، باطن صراط دنیاست❗️ 📌آنچه در قیامت ظاهر می شود، بطن این عالم است. بهشت و دوزخ هر دو بطن این عالم اند؛ به عبارتی این عالم، ظاهری و باطنی دارد. ظاهرش همین است که ما لمس می کنیم امّا باطن این عالم که به بهشت و جهنّم تعبیر می شود، با برپایی قیامت مشاهده می شود. در آنجاست که پرده هایی که مانع دیدن باطن عالم است، برطرف می شود و باطن عالم دیده می شود. با برپایی قیامت، چشم ظاهربین ما به تعبیر قرآن: «فَبَصَرُكَ الْیوْمَ حَدِیدٌ»؛1️⃣ 🔻تیزبین می شود و باطن عالم را می بینیم. بنابراین روایت شریفه که از صراط دنیا و آخرت نام می برد، اشاره به این معناست که آخرت، باطن این ظاهر است. 🔻لذا چون در آن باطن صراط است، پس در این ظاهر هم باید صراط باشد. چرا؟ چون آخرت، باطن این ظاهر است و ظاهر و باطن باید با هم مطابقت داشته باشند. لذا صراط قیامت، باطن صراط دنیاست. پس هر کدام از ما هم اکنون صراطی همراه داریم بلکه صراط ها داریم که بعد اشاره می کنم. 🌺➖➖➖➖➖🌺 🔰برای شنیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه کنید https://www.aparat.com/v/6aOch 1️⃣ سورۀمبارکۀ ق، آیۀ 22 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔷 متهوّرانه و بی باک گناه نکن‼️ 📌در روایت مفصّلی، امام حسن عسکری(ع) خطاب به شیعیانشان فرمودند: 🔻«أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللَّهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْت»؛ زیاد ذکر خدا بگویید، زیاد به یاد خدا باشید و بسیار به یاد مرگ باشید. 📌 باید توجّه داشت که هم یاد خدا و هم یاد مرگ برای انسان نقش سازندگی دارد. انسان آن‏گاه که ـ ‏نعوذبالله ‏ـ دست‏خوش غَفَلات و مرتکب خطایا می شود،‌ جهتش این است که خدا را فراموش کرده است و مردن را! این‏طور نیست؟! 📌 اگر انسان به یاد خدا باشد، ‌اگر انسان به یاد موت باشد، هیچ‏وقت این‏طور متهوّرانه گناه نمی کند. 📌 لذا امام عسکری(ع) در این روایت خطاب به شیعیانشان فرمودند: 📌 زیاد به یاد خدا باشید و زیاد به یاد مرگ باشید؛ چراکه هر دوی اینها، هم انسان را از گناه باز می دارد و هم از آن طرف، انسان را به سوی اطاعت خدا می‏کشاند. رحمت الله علیه علیه السلام مبارک باد 🌺 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 طولانی ترین صرط،متعلّق به انسان است❗️ 📌انسان از مبدأ تا منتها باید حرکت بکند. امّا در بین موجودات، انسان مجموعه ای از عوالم وجود است و یک اعجوبه است. 📌الله‌تعالی اعجوبۀ کَون است: «فِیْکَ یَا اُعْجُوبَةُ الْکَوْن»؛ او انسان را خلیفۀ خودش کرده که یک اعجوبۀ کوچک است- همه چیز دارد و مجموعه ای از عوالم وجود است. 📌 هر وجودی به حسب خودش یک تعیّن و عینیّت دارد. پس یک صراط دارد؛ مثلاً فرشته یک صراط دارد، امّا انسان صراط ها دارد. 📌لذا در عالم وجود، طولانی ترین صراط فقط متعلّق‌به انسان است. چه بسا آیۀشریفۀ «ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ»؛ اشاره به همین باشد. 📌 البته انسان احسن تقویم است: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ» امّا بیچاره «ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ»؛1️⃣ است. 🔻 امتیاز اولیای خدا در همین رابطه است. آنان در سیرشان به هیچ وجه به این طرف و آن طرف متمایل نمی شوند. اگر هم تمایل هست، در آن سقوط نیست. فضیلت کُمّلین از اولیای خدا که در قرآن مورد ستایش قرار گرفته اند، در همین مسئله است. پس این راه ها یا طولانی ترین راه ها به یک معنا یک راه است. 1️⃣ ما انسان را در نیکوترین صورت (در مراتب وجود) بیافریدیم. سپس (به کیفر کفر و گناهش) به اسفل سافلین (جهنّم و پست ترین رتبۀ امکان) برگردانیدیم. سورۀمبارکۀتین، آیات 4و 5 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول 🔰➖➖➖➖➖➖🔰 برای شنیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه کنید https://www.aparat.com/v/9Of3v 🔰➖➖➖➖➖➖➖🔰 ◾️حضرت آیت‌الله رحمه الله علیه @agamojtabatehrani
📍 انحراف از خودمان است❗️ 📌 در روایت است که پیامبراکرم(ص) یک روز کنار اصحاب نشسته بودند. بعد یک خطّ مستقیم کشیدند و یک خط از یک طرف آن و یک خط از طرف دیگر کشیدند و فرمودند: این، راه مستقیم است. اینکه طبق آیۀ قرآن از خدا می خواهیم: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ»1️⃣؛ در حقیقت همین را می خواهیم که ان شاءالله اگر توفیق شد خواهم گفت که ده نوع هدایت برای رسیدن به این صراط داریم. انوار، تلألؤ می کنند تا ما این راه را بیابیم. این، نشانۀ لطف و دوست داشتن خدا نسبت‌به بندۀ خود است. امّا اگر در عین حال منحرف شویم، انحراف از خودمان است و دلیل رفتن به جهنّم هم خودمان هستیم. 1️⃣ ما را به راه راست هدایت فرما. سورۀ مبارکۀ حمد، آیۀ 6 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 اوّل کسی که از صراط عبور می کند❗️ 📌در روایت بود که پیامبر(ص) فرمودند: من اوّل کسی هستم که از صراط عبور می کنم. بعد امام علی(ع) است؛ سپس فاطمۀزهرا(س) و حسنین(ع) و سایر ائمه(ع) بدون مشقّت عبور می کنند. امّا دیگران بدون مشقت عبور نمی کنند. در روایت داشت که روز قیامت و در صحنۀ صراط، همه، حتّی فرشتگان و انبیا؟عهم؟ می گویند: «رَبِّ نَفْسَی نَفْسَی». 🔰حتّی گرچه انبیا(ع) حجاب ظلمانی نداشتند و گرفتار تعیّنات نبودند و سقوط در مورد آن‌ها مطرح نبوده است، گاهی حجاب های نورانی بر ایشان اثر می گذاشته است. 🔻آن‌ها عبور می کردند، امّا این جذبۀ حجاب های نورانی آن‌ها را جذب می کرد. گرچه در عین حال به وظیفه شان هم عمل می کردند. ◾️تنها این چهارده نفرند که حتّی حجاب های نورانی هم در عبورشان و در حرکت های معنوی‌شان هم هیچ بر آن‌ها اثر نمی گذارد. ◾️➖➖➖➖➖➖🔰 🌺برای شنیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه کنید https://www.aparat.com/v/r5cVN 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 مقایسه صراط ابراهیم(ع) وامام حسین(ع)❗️ 📌قرآن نقل می کند وقتی خداوند حضرت‌ابراهیم(ع) را در همین صراط امتحان می کند، به او امر می کند که زن و فرزندش را ببرد و در یک بیابان بگذارد. 📌حضرت‌ابراهیم(ع) فرمان می برد، امّا می گوید: «رَبَّنَا إِنِّی أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّیتِی بِوَادٍ غَیرِ ذِی زَرْعٍ عِنْدَ بَیتِكَ الْمُحَرَّمِ»؛1️⃣ 📌خدایا! چنین کردم امّا در اینجا هیچ آب و علفی نیست. سؤال، مگر خدا نمی بیند؟ حضرت‌ابراهیم(ع) قهرمان توحید است؛ شوخی نیست. 📌بعد هم خودش برمی گردد و دیگر از صحیح و سالم بودن هاجر و حضرت‌اسماعیل(ع) خبری ندارد. این، آزمایش اوست و او به دستور عمل می کند و هیچ تخلّف نمی کند. 📌 حضرت‌ابراهیم(ع) همان مقام برزخیّت را که مربوط‌به کُمّل اولیای خداست دارد و در صراط حرکت می کند. امّا نگاه کنید در این مطالب ریزه کاری های قابل تأمّلی هم هست. در ماجرای ذبح فرزندش، صورت حضرت‌اسماعیل(ع) را زمین می گذارد که در آن لحظه او را نبیند. یک سنخ خصوصیّات در او وجود دارد. 🔰امّا نسبت‌به معصومین(ع)، به خصوص امام حسین(ع) اصلاً و ابداً حجب نورانی مطرح نیست. اصلاً هیچ جا از امام‌حسین(ع) شنیده نشده که بگوید: خدایا! زن و بچّه ام را در بیابان بی علف گذاشتم. ابراهیم(ع)، زن و بچّه را گذاشت و رفت و خبر از حال‌شان نداشت. 📌امّا جلوی چشم امام حسین(ع) این زن و بچّه ها سه روز از عطش پرپر می زدند و یک کلمه امام حسین(ع) از وضعیت ایشان نگفت که «رَبَّنَا إِنِّی أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّیتِی بِوَادٍ غَیرِ ذِی زَرْعٍ». امتیاز امام حسین(ع) خیلی بیش از این‌هاست. 1️⃣ سورۀمبارکۀ ابراهیم، آیۀ 37 🔰➖➖➖➖➖ 🔻برای شنیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه کنید https://www.aparat.com/v/Xsag5 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 صراط دنیا همان صراط مستقیم است❗️ 📌صراط در دنیا چیست که در آخرت آن طور بروز و ظهور می کند که هم دقیق تر و باریک تر از مو و از طرفی هم از شمشیر تیزتر است؟ 📌 مطلبی را بیان کنم که در کنارش مسئلۀ صراط هم روشن می شود. صراط و راه، مبدئی و منتهایی دارد و یک رهروی که در آن راه حرکت می کند. در حرکت در این مسیر مسائلی پیش می آید؛ مثل سرعت، بُعد و انحراف از مسیر که همۀ این ها در روایات نسبت‌به صراط در دنیا و آخرت آمده است که البته این دو صراط، ظاهر و باطن هستند و الّا یک صراط بیشتر نیست. 🔰صراط دنیا که در آخرت بروز و ظهور می کند، همان صراط مستقیمی است که در آیات متعدّده قرآن به آن اشاره شده و امر شده که همۀ انسان ها آن را بپیمایند. 🌺 در آیۀ شریفه آمده است: «وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِیلِهِ».1️⃣ این، همان صراط مستقیم است. در حقیقت، صراط در قیامت همان صراط مستقیم در دنیاست. از آنجا که این صراط مستقیم در آیات مطرح است، نتیجه اش این است که کسانی هستند که این صراط مستقیم را می پیمایند. بر طبق روایتی که جلسۀ گذشته نقل شد، پیامبراکرم(ص) خطوطی کشیدند. سپس خطّ مستقیمی کشیدند و فرمودند که این، راهِ راست است و راه های انحرافی در کنارش هست. به عبارتی، اگر بخواهیم به طور کلّی صراط را تقسیم بندی کنیم باید بگوییم سه راه وجود دارد: راه مُفرِطین، راه مُفَرَّطین و راه مستقیم. 📌این مربوط‌به سیر معنوی است، نه حرکت مادی. این طور نیست که جادّه ای در دنیاست و گفته اند از اینجا حرکت کن تا مثلاً سر از مکّه در آوری. این راه، یک راه و سِیر معنوی است و هر انسانی باید این مسیر را طی کند. 1️⃣ و این است راه راست من. از آن پیروی کنید و از راه های دیگر که موجب تفرقۀ شما از راه اوست، متابعت نکنید. سورۀمبارکۀ انعام، آیۀ153 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 انوار هدایتی❗️ 📌در باب نور هدایت یعنی انواری که موجب می شود انسان صراط مستقیم را تشخیص دهد و حرکت کند، اهل معرفت می فرمایند: به حسب مقامات سِیر الی‌الله‌تعالی نسبت‌به افراد و سالکین، انوار هدایتی ده تاست. وقتی این انوار هدایتی معلوم شد، در کنارش صراط هم مشخص می شود. اوّل، نورِ هدایت فطری است. برای اینکه در قالب اصطلاحات گیر نکنیم و مطلب عمومی باشد، این طور می گوییم که خداوند هر موجودی از موجودات را که خلق کرد - البته به حسب حبّش به اسماء و صفاتش یعنی شناخت اسماء و صفاتش طبق حدیث قدسی- این نور هدایتی را هم قرار داد. نور هدایتی فطری، عبارت از این است که هر موجودی از نظر ذاتی اش طالب کمال مطلق و جمال مطلق است و همین طلب، منشأ حرکت او به سوی کلّ الکمال و جمیل مطلق است که الله تعالی باشد؛ یعنی هر موجودی خداجوست. حال این نور هدایت فطری موجب حرکت شخص در صراط مستقیم می شود و سِیر خود را شروع می کند. به عبارتی، خداجویی اش موجب می شود. نوری که در اوست، در کنارش ناری دارد و این نار، منشأ حرکت رو به جلوی او می شود. البته در این سِیر نباید حجاب های ظلمانی قالبیّه یا نورانیّۀ قلبیّه برای او پیش بیاید و به هیچ سمتی متمایل نشود؛ چون هر طرف متمایل بشود، از صراط مستقیم خارج می شود یا به سوی صراط مفرِطین یا مفَرَّطین متمایل می شود. اگر مرتکب معاصی بشود، این‌ها را حجب ظلمانی قالبیّه می گویند که انحراف است. یا به اموری که حجب نورانی قلبیّه است، مبتلا شود. مثلاً به کمالات معنویّه دل‌بستگی پیدا کند طوری که از توجّه به خداوند -آن طور که باید و شاید- منصرف شود و به این کمالات متوجّه بشود. این حرکت هم، حرکت انحرافی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 چراصراط های مختلفی وجود دارد؟❗️ 📌اگر قرآن صراط مستقیم است -کما اینکه در آیات متعدّد به آن اشاره شده است- پس صراط مفرطین و مفَرَّطین که در کنارش مطرح شده است چیست؟ 🔻این مطلب را بسط می دهم زیرا عمدۀ مطلب اینجاست. فرض کنید قرآن یک ظاهر و یک مفاهیم عرفیّه دارد که هر کس به فهم عرفی خودش از آن برداشتی می کند. همچنین معانی عالیّۀ باطنیّه دارد. از طرف دیگر در آن یک سنخ مطالبی در مورد امور مادّیه و نظام معیشتی انسان ها در این عالم است و یک سنخ اموری که مربوط‌به مسائل معنوی و قلبیّه ماست. 🔻به تعبیر دیگر مسائلی در ارتباط با امور قالبیّۀ اعضا و جوارح و مسائل حیوانیّه ما دارد و مطالبی راجع‌به جنبه های سیر معنوی قلبی درونی انسان. حال، انسانی که می خواهد در این سیر معنوی حرکت کند و این صراطی را طی کند که در روز قیامت به بهشت منتهی شود -نه جهنّم- نباید تنها ظواهر قرآن را اخذ کند و بواطن قرآن را رها کند. این، راه تفریط است. یا از آن طرف بواطن قرآن را بگیرد و به ظواهر قرآن عمل نکند. یا آیاتی را که متضمّن آداب ظاهریّه است بگیرد و به آن عمل کند و از آیاتی که متضمّن آداب باطنیّه است چشم پوشی کند. یا عکس، آداب باطنیّه را بگیرد و آداب ظاهریّه را رها کند؛ به عبارت دیگر یک عدّه فقط سراغ ظواهر قرآن و آداب ظاهریّه و آنچه مربوط‌به نظام معیشتی در این عالم است، بروند و نگاه‌شان به قرآن این باشد که آمده شهوت من و شما را تأمین کند تا در این عالم به طور کامل کیف های‌مان را بکنیم و برویم. به تعبیر دیگر، قرآن برای تنظیم امور معاش ما یعنی خوراک، مسکن و امثال این ها آمده است. بعد هم در کنارش فرض بفرمایید حدّاکثر این است که آداب ظاهریّه را هم عمل کنیم. اگر چنین باشد که خدا حیوان زیاد داشت و دیگر احتیاجی به انسان نداشت. بعد هم این موجود احسن تقویم و گُلِ سرسبد موجودات بشود. مسئله این نیست. این، یک نگاه افراطی است. 🔰 از آن طرف یک عدّه تفریط کنند و فقط دنبال باطن و سیرهای معنوی بروند و از دنیا به طور کل غافل شوند. 📌یک عدّه از این طرف فقط دنبال آداب ظاهریّه، نماز و روزه هستند و همین جهات ظاهریّۀ شرعیّه را حفظ می کنند امّا هیچ کاری به درون و باطن ندارند و در نتیجه تبدیل به حیوانی درّنده می شوند. 📌یک عدّه هم از آن طرف فقط سراغ باطن بروند و بگویند دلت را پاک کن و لذا به دستورات شرعیّه بی اعتنا شوند. 📌برای شنیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه کنید https://www.aparat.com/v/QXJrc 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani