eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
780 دنبال‌کننده
208 عکس
862 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 سر آمد تباه کنندگان اعمال❗️ 📌اگرچه در محاسبۀ اعمال، بندگان خدا مشمول رحمت واسعۀ حق می شوند و نیز مورد شفاعت قرار می گیرند، امّا وقتی حق النّاس و تجاوز به حقِّ غیر و تضییعِ حق مطرح شود، ر ها نخواهند شد. 🔻البته کسانی که حقّ آن ها ضایع می شود مختلف هستند: یک دسته، کسانی هستند که یا خودشان این توانایی را داشتند یا دیگران می توانستند حقّ او را بگیرند، امّا اقدام نکردند. 🔻امّا ممکن است کسی نه خودش و نه دیگری توانایی احقاق حقّ او را نداشته و جز خدا هیچ پشتیبانی نداشته باشد؛ لذا ظالم را به خدا واگذار کند. بدترین و گرفتارترین کس در قیامت چنین کسی است. پیامبراکرم(ص) فرمودند: 📌«قَالَ رَسُولُ اللهِ(ص) اِشتَدَّ غَضَبُ اَللَّهِ عَلَى مَن ظَلَمَ مَنْ لَايَجِدُ نَاصِراً غَيرَ اللَّهِ»؛1️⃣ خشم خدا شدّت پیدا کرد نسبت به کسی که تجاوز کرد به حقّ کسی که جز خدا یاوری نداشت. 📌بنابراین سرآمد اعمالی که در قیامت انسان را تباه کرده و به ظلمت می کشاند، تجاوز به حقوق دیگران است؛ از کوچک ترین تجاوز تا بالاترین تجاوز. از نظر شدّت، شدیدترین ظلم نسبت به آن مظلومی است که دست او از نظر ظاهری به هیچ جا بند نباشد و جز خدا کسی را نداشته باشد. خدا نیاورد که در قیامت خدا مدّعی انسان بشود 📌. یک وقت خداوند در محکمه ای که برای قضاوت نسبت به دو نفر تشکیل شده است، قاضی و حاکم است؛ احکم الحاکمین است. امّا یک وقت طرفِ دعوا خداست. اینجاست که غضب الهی شدید می شود. 1️⃣ کنزالعمال، ج 3، ص 500 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 رحمت الله علیه ◾️➖➖➖➖➖➖➖ @agamojtabatehrani ◾️➖➖➖➖➖➖➖
💠نبات متبرّک یک بار خود حاج آقا فرمودند: پدرم مرحوم آیت الله آمیرزا عبدالعلی تهرانی(ره) گاهی به مغازۀ یک عالم اهل معنا، به نام سیّد عبدالکریم کفّاش در انتهای بازار آهنگرها می رفتند که به سیّد عبدالکریم پینه دوز معروف بود. این سیّد با اینکه روحانی بود و اهل علم، از طریق پینه دوزی و کفش دوختن در مغازۀ کوچک خویش، امرار معاش می کردند. بین علما مشهور بود که وجود مقدّس مولا صاحب الزّمان(عج) به ایشان توجّه خاصّ دارند وگاهی به حجرۀ او هم سر می زنند. 💠 روزی امام عصر(عج) قطعه نباتی را به سیّد عبدالکریم کفاش مرحمت کرده بودند که ایشان هم مقداری از آن قطعه نبات را به پدرم، میرزا عبدالعلی، مرحمت کردند. پدرم به منزل آمدند و مقداری از آن نبات مرحمتیِ امام عصر(عج) را در دهان من نهادند. حاج آقا می‏فرمود: «این علومی که نصیب شد و عنایاتی که به من رسید، ریشۀ همه اش، از آن نبات مرحمتی امام عصر(عج) است.» 💠ایشان در جای دیگر می فرمودند: «هنوز حلاوت آن نبات در کام من است و من فکر نمی کنم که خدا بدن مرا به آتش بسوزاند؛ چراکه در آن، تبرّکی از امام زمان(عج) وجود دارد. حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه ◾➖◾➖◾➖◾ 💠کانال آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 حسّاس ترین مواقع زندگی انسان ❗️ 📌 امام‌باقر(ع) فرمودند: 🔻«لَمَّا حَضَرَ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ(ع) الْوَفَاةُ»؛ هنگام وفات پدر بزرگوارشان امام‌زین‌العابدین(ع) او را به سینۀ شان چسباندند. 🔻«ثُمَّ قَالَ يَا بُنَيَّ أُوصِيكَ بِمَا أَوْصَانِي بِهِ أَبِي(ع) حِينَ حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ وَ بِمَا ذَكَرَ أَنَّ أَبَاهُ أَوْصَاهُ بِهِ»؛ و فرمودند: پسرم تو را به آنچه پدرم هنگام وفات به من وصیّت فرمود، سفارش می کنم. 🔻«قَالَ يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّه»؛1️⃣ گفت: ای پسرم! بپرهیز از ظلم به کسی که یاوری جز خدا نداشته باشد. 🔻حسّاس ترین مواقع زندگی انسان، هنگام مرگ است و حسّاس ترین مطالب را در این موقع بازگو می کند، به ویژه اگر آن شخص امام‌معصوم(ع) باشد که گفتۀ او در این موقع برای قیامت انسان سرنوشت ساز است. 📌امام‌باقر(ع) می فرماید که امام‌علی بن الحسین زین العابدین(ع) هنگام وفاتش مرا به سینه اش چسباند و گفت: آن سفارشی را می کنم که پدرم -یعنی امام حسین(ع)- هنگام مرگ کرد. 1️⃣ الکافی، ج2، ص331 - وسائل الشیعه،ج16، ص48 - بحارالأنوار، ج68، ص76 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 کوچکی قصاص دنیا در مقابل قصاص آخرت❗️ 📌امام‌علی(ع) از پیغمبراکرم(ص) نقل فرمودند: «يَا ابْنَ آدَمَ اعْمَلِ الْخَيْرَ وَ دَعِ الشَّرَّ»؛1️⃣ «أَلَا وَ إِنَّ الظُّلْمَ ثَلَاثَةٌ فَظُلْمٌ لَا يُغْفَرُ وَ ظُلْمٌ لَا يُتْرَكُ و ظُلْمٌ مَغْفُورٌ لَا يُطْلَبُ »؛ ستم و تجاوز و انحراف به سه گونه است: ظلمی که قابل گذشت نیست مثل شرک. 📌ظلمی که قابل گذشت است مثل تخلّفاتی فردی که در ارتباط بین عبد و خداوند است و ظلمی که رها نمی شود. 📌«وَ امّا الظُّلْمُ الَّذِي لَا يُتْرَكُ فَظُلْمُ الْعِبَادِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً الْقِصَاصُ هُنَاكَ شَدِيدٌ لَيْسَ هُوَ جَرْحاً»؛2️⃣ 📌 امّا ظلمی که رها نمی شود، ظلم بندگان به یکدیگر است که قصاص آن سخت است، نه اینکه مثلاً تازیانه زدن و امثال آن باشد. 📌 «وَ لَكِنَّهُ مَا يُسْتَصْغَرُ ذَلِكَ مَعَهُ»؛3️⃣بلکه کیفر آنجا طوری است که همۀ کیفرهای دنیایی در برابر آن ناچیز است. 📌 همۀ مجازات های دنیایی که به عنوان حدود و تعزیرات و قصاص مطرح است، در مقابل قصاص در قیامت کوچک است. تازیانه و ضربۀ آخرت، غیر از تازیانه و ضربۀ دنیاست. 📌 حضرت تعبیر به قصاص کرده اند. فرض کنید انسان در دنیا ضربه ای به غیر وارد کرده و استحلال هم نشده و مجازات آن هم به قیامت موکول شده است. 📌در این صورت، قصاص و ضربۀ قیامتی قابل قیاس با قصاص دنیا نیست؛ همان گونه که آتش جهنّم با آتش دنیا قابل مقایسه نیست. 📌به عبارت دیگر، نه تنعّمات و لذّت های اُخروی قابل قیاس با تنعّمات و لذّ ت های دنیویّه است و نه عذاب و ناراحتی و دردهای آخرتی با عذاب دنیایی آن قابل مقایسه است. 1️⃣ اى فرزند آدم! خير را به جاى آور و شرّ را واگذار كه اگر چنين كنى، خوش رفتار و ميانه رفتار باشى. 2️⃣ بِالْمُدَي وَ لَا ضَرْباً بِالسِّيَاطِ 3️⃣ نهج البلاغه، خطبۀ 176 - غررالحکم و درر الكلم، ص180 - بحارالأنوار، ج7، ص271 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 ظلم های سه گانه،گناهانی که بخشیده می شوند ❗️ 📌روایتی از امام‌علی(ع) است که در محاسن برقی(ره) آمده و در نهج البلاغه نیست. مجلسی(ره) هم از آنجا نقل می کند: «إِنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(ع) صَعِدَ الْمِنْبَرَ فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ الذُّنُوبَ ثَلَاثَةٌ ثُمَّ أَمْسَكَ»؛ امام‌علی(ع) بالای منبر رفتند و حمد و ثنای الهی کردند. سپس فرمودند: گناهان بر سه دسته است. سپس ساکت شدند. در اینجا از لفظ گناه استفاده شده است. در روایت قبلی از لفظ ظلم که نزدیک به هم است. من نظرم این است که منظور از ظلم که در این روایات استعمال شده، همان تخلّفات و انحرافات ابعاد وجودی است که انسان متناسب با هر بُعد مرتکب می شود. گناه عقل، شرک است. گناه دل و قلب، وارد کردن حبّ غیر خدا در دل است؛ زیرا قلب باید مخزن حبّ الهی باشد و اعضا و جوارح نیز گناهان مخصوص به خود دارند. تخلّفات الهی از نظر مصرف و کارکرد فرق دارد. بعد از جملۀ «أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ الذُّنُوبَ ثَلَاثَةٌ ثُمَّ أَمْسَكَ»؛ حضرت ساکت شد. «فَقَالَ لَهُ حَبَّةُ الْعُرَنِيُّ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قُلْتَ الذُّنُوبُ ثَلَاثَةٌ ثُمَّ أَمْسَكْتَ»؛ شخصی به نام حبّه که در مجلس حضور داشت، عرض کرد: ای امیرالمؤمنین(ع)! فرمودید گناهان سه دسته هستند و سپس ساکت شدید. «فَقَالَ لَهُ مَا ذَكَرْتُهَا إِلَّا وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أُفَسِّرَهَا وَ لَكِنَّهُ عَرَضَ لِي بُهرٌ حَالَ بَيْنِي وَ بَيْنَ الْكَلَامِ»؛ حضرت فرمودند: قصدم این بود که آنچه را گفتم، تفسیر هم بکنم ولی نفسم قطع شد. 🔻شاید منظور حضرت از «حَالَ بَيْنِي وَ بَيْنَ الْكَلَامِ» اشاره به این باشد که نام گناهان را ولو به طور کلّی مطرح کردن، نفس امام‌علی(ع) را قطع می کند. حضرت سپس فرمود: «نَعَمْ الذُّنُوبُ ثَلَاثَةٌ فَذَنْبٌ مَغْفُورٌ وَ ذَنْبٌ غَيْرُ مَغْفُورٍ وَ ذَنْبٌ نَرْجُو لِصَاحِبِهِ وَ نَخَافُ عَلَيْهِ»؛ بله گناهان بر سه دسته هستند: یک دسته از گناهان مورد آمرزش قرار می گیرند. یک دسته مورد آمرزش قرار نمی گیرند و یک دسته از گناهان هم، برای صاحبش امید داریم و خوف داریم؛ به تعبیری مُراعیٰ1️⃣ است، پا در هوا و معلّق است، معلوم نیست تکلیفش چه می شود. «قِيلَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِين(ع) فَبَيِّنْهَا لَنَا»؛ به حضرت عرض کردند: برای ما در مورد گناهی که برای صاحبش هم امید می رود و هم خوف، توضیح بدهید. 📌«قَالَ نَعَمْ امّا الذَّنْبُ الْمَغْفُورُ فَعَبْدٌ عَاقَبَهُ اللَّهُ تَعَالَى عَلَى ذَنْبِهِ فِي الدُّنْيَا»؛ 📌حضرت فرمودند: گناهانی هستند که خداوند آن گناه کار را در دنیا به عقوبت رسانده است. از جمله موضوعات، بحث آزمایش های الهی2️⃣ که قبلاً مفصّل بحث کردم. 📌این بود که یک سنخ از ابتلائات و مصیبت های مؤمنین در دنیا کفارۀ گناهان آنان است که منشاء آن لطف و رحمت الهی است. آیات و روایات گویای این معناست. فرضاً اگر انسان در اثر غفلت دستخوش وسوسه های شیطان شده و مرتکب گناه شود که بُعد حقّ النّاسی نداشته باشد. 🔻خداوند از روی لطف و محبت، او را در دنیا متنبّه کرده و گرفتار بلایی می کند که کفّارۀ گناه او و موجب تطهیرش شود تا به این وسیله ظلمت گناه از وجود او شستشو شود. لذا حضرت در اینجا فرمودند: گناهانی که خداوند در دنیا عقوبت کرده در قیامت مورد آمرزش است. «فَاللَّهُ أَحْكَمُ وَ أَكْرَمُ أَنْ يُعَاقِبَ عَبْدَهُ مَرَّتَيْنِ» ؛ خداوند، کریم تر از این است که بنده اش را دوبار عقوبت کند. 1️⃣ در حال انتظار 2️⃣ حضرت استاد بحث انسان در آزمایش الهی را در سه نوبت، سال 1368 هـ.ش طی 57 جلسه، سال 1378 طی 13 جلسه و در سال 1384 هـ.ش مصادف با ماه محرم الحرام سال 1427هـ.ق طی 21 جلسه به طور مفصل و مبسوط مطرح کرده اند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 به اندازۀ تحمّل عقوبت،معصیت کنید❗️ 📌وقتی خداوند بنده را در دنیا عقوبت کند، در آخرت به خاطر همان گناه عقوبتش نمی کند. انسان باید آرزو کند که اگر مبتلا به گناهی شد، خدا در همین دنیا عقوبتش کند و عقوبت او را به قیامت نکشاند؛ چون ابتلائات دنیویّه با ابتلائات اُخرویه قابل قیاس نیست. هر چه تصویر کنیم، باز نتوانسته ایم قیامت و شداید آن را که مربوط به قبل از حساب است، درست تصویر کنیم. 🔻باید یکی از دعاهای ما این باشد که خدایا! ما را در دنیا عقوبت کن و به آخرت موکول نکن. 🔻آقا میرزا جواد آقای ملکی(ره) آن عالم ربانی، در کتاب اعمال السّنه و در اعمال ماه شعبان می گوید: در دنیا به قدری معصیت کنید که در آخرت تحمّل عقوبت آن را داشته باشید. 🔻چون عقوبت اُخروی قابل تحمّل نیست؛ لذا در دنیا به هر مقدار معصیت می کنید، استغفار هم بکنید. در روایات متعدّد آمده است که در قیامت همه حتی انبیا(ع) غیر از پیغمبراکرم(ص) فریاد وانفسا سر می دهند . من که نمی دانم این تعبیر به چه معناست؛ یعنی انبیا(ع) همان طور که از بعضی روایات برداشت می شود، امّت خودشان را فراموش می کنند؟! 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
•﷽• ◾️ لقمه حلال بخور؛ آهسته هم بگویی العفو خدا قبول میکند! آیت الله مجتهدی تهرانی(ره)🌱 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 گناهانی که بخشیده نمی شود❗️ 📌«وَ امّا الذَّنْبُ الثَّالِثُ فَذَنْبٌ سَتَرَهُ اللَّهُ عَلَى عَبْدِهِ وَ رَزَقَهُ التَّوْبَةَ»؛ امّا آن هم، گناهی است که بین عبد و رب انجام شده است و خداوند آن را از دیگران پوشاند او موفّق به توبه هم شد.! «فَأَصْبَحَ خَاشِعاً مِنْ ذَنْبِهِ رَاجِياً لِرَبِّهِ فَنَحْنُ لَهُ كَمَا هُوَ لِنَفْسِهِ نَرْجُو لَهُ الرَّحْمَةَ وَ نَخَافُ عَلَيْهِ الْعِقَابَ» ؛1️⃣ امّا بعد از توبه باز بیم از گناه دارد نکند که توبه پذیرفته نشود و امید دارد به پروردگارش که بپذیرد؛ پس ما هم نسبت به او همین را در نظر داریم؛ یعنی همان طور که او امید به گذشت و پذیرفتن توبه دارد و از طرفی بیم دارد که مورد قبول واقع نشود، ما هم نسبت به او همین طور هستیم. 1️⃣ المحاسن، ج1، ص7 - بحارالأنوار، ج7، ص265 ◾️➖◾️➖ 🌺برای دیدن و شنیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه کنید https://www.aparat.com/v/NfLAS 〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خدا در دفاع از مظلوم مدعی است❗️ 📌در مورد حبس حق، امام صادق(ع) به یونس بن ذهبیان فرمود: «يَا يُونُسُ مَنْ حَبَسَ حَقَ الْمُؤْمِنِ أَقَامَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ خَمْسَ مِائَةِ عَامٍ عَلَى رِجْلَيْهِ»؛ اگر کسی حق مؤمنی را حبس کند، خداوند روز قیامت او را پانصد سال روی پا نگه می دارد؛ «حَتَّى يَسِيلَ مِنْ عَرَقِهِ أَوْدِيَةٌ».1️⃣ کسی را در دنیا در نظر بگیرید که بخواهد پانصد سال در یک مکان داغ روی پای خود بایستد؛ او چه حالتی پیدا می کند؟ «وَ يُنَادِي مُنَادٍ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ هَذَا الظَّالِمُ الَّذِي حَبَسَ عَنِ اللَّهِ حَقَّهُ »؛ منادی ندا می کند این ظالم، کسی است که حقّ خدا را حبس کرد. در گذشته مطرح کردم که طبق روایات در بحث حقّ النّاس خداوند خودش طرف دعوا می شود. 🔻 گاهی ممکن است روز قیامت خدا را در محکمه ای به عنوان قاضی که اَحکمُ الحاکمین است مطرح کنیم، ولی در باب حقّ النّاس خداوند خودش مدّعی است و وکیل مدافع مظلومین می شود. 🔻«قَالَ فَيُوَبَّخُ أَرْبَعِينَ يَوْماً ثُمَّ يُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّار»؛2️⃣ سپس چهل روز توبیخ می شود و امر می کند او را به سوی آتش بکشند. 🔻نکته ای که در مورد عبارت «يُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّارِ» باید گفت، این است که ممکن است کسی را که امر می کنند به سوی آتش ببرند فردی مؤمن باشد و در عین حال مخلّد در آتش نباشد. نکتۀ دیگر اینکه ممکن است امر کنند کسی را به سوی آتش ببرند ولی او داخل آتش نشود. 📌 امّا همین به سوی آتش بردن برای او بالاترین عذاب است. در دنیا هم اگر امر شود کسی را برای اعدام ببرند، چه حالی به او دست می دهد؟ اگرچه او را اعدام نکنند. 1️⃣ آنچنان که سیلاب های عرق از او به جریان می افتد. 2️⃣ المحاسن، ج1، ص100 - وسائل الشیعه،ج12، ص211 - بحارالأنوار، ج72، ص314 〰️〰️〰️〰️〰️ 💠برای دیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه فرمائید. https://www.aparat.com/v/ZuTBS 🔹➖➖➖🔹➖➖➖🔹➖➖➖🔷 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه ◾️➖➖➖➖➖➖➖ @agamojtabatehrani ➖➖➖➖➖➖➖➖◾️
📍 مطالبۀ مقتول از قاتل در قیامت❗️ 📌در مورد حقّ النّاس روایاتی داریم که صرف حق را مطرح می کند. سپس جزئی تر می شود و حقّ جانی و حقّ مالی و امثال این ها جدا جدا مطرح می شود. امام‌باقر(ع) فرمودند: 🔻 «مَا مِنْ نَفْسٍ تُقْتَلُ بَرَّةٍ وَ لَا فَاجِرَةٍ إِلَّا وَ هِيَ تُحْشَرُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مُتَعَلِّقَةً بِقَاتِلِهِ بِيَدِهِ الْيُمْنَى»؛ هیچ جانی نیست که کشته شود چه نیکوکار و چه فاجر، مگر اینکه روز قیامت دست راست قاتلش را می گیرد. 🔻«يَقُولُ يَا رَبِّ سَلْ هَذَا فِيمَ قَتَلَنِي»؛ می گوید: پروردگارا! از او بپرس به چه دلیل مرا کشت. 🔻«فَإِنْ كَانَ قَتَلَهُ فِي طَاعَةِ اللَّهِ أُثِيبَ الْقَاتِلُ الْجَنَّةَ وَ ذَهَبَ بِالْمَقْتُولِ إِلَى النَّارِ»؛ اگر قتل او در طاعت الهی بوده و به عنوان مهدور الدّم کشته شدن حقّ او بوده، به قاتل ثواب می دهند و مقتول را هم به آتش می برند. اینجا دیگر امر نیست؛ بلکه بُردن به سوی آتش است؛ این ها ظرافت های روایت است. «وَ إِنْ قَالَ فِي طَاعَةِ فُلَانٍ قِیْلَ لَهُ اقْتُلْهُ كَمَا قَتَلَكَ ثُمَّ يَفْعَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِمَا بَعْدُ مَشِيَّتِهِ»1️⃣ در این روایت حدّ بالای جانی را مطرح کرده است؛ امّا مراحل پایین تر هم مطرح شده است. در روایتی که در «محاسن» از امام علی(ع) نقل شد، آمده بود «وَ لَوْ كَفٌّ بِكَفٍّ»؛ حتی در حدّی که دستش را به دست زده باشد، شامل قصاص خداوند می شود. روایت در مورد جنبه های مالی هم وارد شده که بعداً مطرح می کنم. در همین حدّ می گویم که کار، خیلی مشکل است. 🔻کلاً حقّ النّاس در هر بُعدی از آن در قیامت خیلی مشکل است. در مورد گناهان بین خود و خدا، وعده های زیاد داده شده است، امّا تجاوز به حقِّ غیر چنین نیست. روایت در این باب زیاد است. البته همۀ این ها مربوط به قبل از حساب است. 🔻 هنوز بحث حساب، کتاب، صراط، میزان و دیگر موارد مطرح نشده است؛ بلکه در همان مرحلۀ اوّل ورود به قیامت باید این تسویه حساب های مربوط به حقّ النّاس انجام شود. 1️⃣ و اگر بگوید که در راه اطاعت فلان شخص کشته شده، به مقتول گفته می شود: او را بکش همان طور که تو را کشت. آنگاه خداوند طبق ارادۀخود، دربارۀ آن ها انجام می دهد.«بَعْدُ مَشِيَّتِهِ» 🔻 الکافی، ج7، ص272- وسائل الشیعه، ج29، ص13-بحارالأنوار، ج7، ص217 ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ 📌برای شنیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه کنید https://www.aparat.com/v/KBsCU 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 سخت ترین عقبات قیامت❗️ 📌که صراط از سخت ترین عقبات قیامت است که چه بسا سخت تر از آن نباشد. راجع‌به صراط، آیات متعدّدی در اخبار آمده است که به بعضی از آن‌ها اشاره می کنم. راجع‌به صراط روایات متواتری وجود دارد که نشان از وجود صراط و چیستی آن در قیامت است و تواتر آن‌ها معنوی است. 🔻از جمله روایتی از امام‌صادق(ع) است که مراد از آیۀ شریفه: «اِنَّ رَبَّکَ لَبِالمِرصَادِ»2️⃣، را صراط در قیامت می دانند و فرمودند: «قَنْطَرَةٌ عَلَى الصِّرَاط»؛1️⃣ پلی بر صراط است. همچنین در ذیل آیه شریفه: «فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ. وَ مَا اَدرَاکَ مَا العَقَبَة»3️⃣؛ عقبه را تجاوز و عبور نمی کند و تو چگونه نسبت‌به عقبه دانا می شوی. پیامبراکرم(ص) فرمودند: «إِنَّ فَوْقَ الصِّرَاطِ عَقَبَةً كَئُوداً »؛ بر صراط یک عقبۀ کئود4️⃣ و گردنه ای سخت است. سپس در روایت برای تقریب به اذهان آلودۀ مادیّت ما این‌چنین توصیف می کند: 📌«طُولُهَا ثَلَاثَةُ آلَافِ عَام أَلْفُ عَامٍ هُبُوطٌ وَ أَلْفُ عَامٍ شَوْكٌ وَ حَسَكٌ وَ عَقَارِبُ وَ حَيَّاتٌ وَ أَلْفُ عَامٍ صُعُودٌ»؛ 📌درازای این راه سه هزار سال است که هزار سال جنبۀ هبوطی، هزار سال جنبۀ حرکتی -به این معنا که در این حرکت چه چیزهایی است- و هزار سال جنبه های صعودی دارد. اشارات زیبایی در این روایت به کار رفته است. ◾️أَنَا أَوَّلُ مَنْ یقْطَعُ تِلْكَ الْعَقَب وَ ثَانِي مَنْ يَقْطَعُ تِلْكَ الْعَقَبَةَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ(ع) وَ قَالَ بَعْدَ كَلَامٍ لَا يَقْطَعُهَا فِي غَيْرِ مَشَقَّةٍ إِلَّا مُحَمَّدٌ وَ أَهْلُ بَيْتِهِ(ع)»؛5️⃣ ◾️من اوّلین کسی هستم که از آنجا بدون سختی عبور می کنم. این مطلب منحصر به پیغمبر(ص) است. بعد ایشان می فرمایند: امام علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) و اهل‌بیت‌او(ع) بدون مشقّت عبور می کنند. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 📌برای شنیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه کنید. https://www.aparat.com/v/Qy2Cs ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ 1️⃣ پروردگار تو سخت در كمين است. سورۀ مبارکۀ فجر، آیۀ 14 2️⃣ الکافی، ج2، ص331 - وسائل الشیعه، ج16، ص47 - بحارالأنوار، ج72، ص312 3️⃣ سورۀ مبارکۀ بلد، آیات 11 و 12 4️⃣ دشوار 5️⃣ بحارالأنوار ج8، ص66 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani