eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
751 دنبال‌کننده
201 عکس
827 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 ظلم های سه گانه،گناهانی که بخشیده می شوند ❗️ 📌روایتی از امام‌علی(ع) است که در محاسن برقی(ره) آمده و در نهج البلاغه نیست. مجلسی(ره) هم از آنجا نقل می کند: «إِنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(ع) صَعِدَ الْمِنْبَرَ فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ الذُّنُوبَ ثَلَاثَةٌ ثُمَّ أَمْسَكَ»؛ امام‌علی(ع) بالای منبر رفتند و حمد و ثنای الهی کردند. سپس فرمودند: گناهان بر سه دسته است. سپس ساکت شدند. در اینجا از لفظ گناه استفاده شده است. در روایت قبلی از لفظ ظلم که نزدیک به هم است. من نظرم این است که منظور از ظلم که در این روایات استعمال شده، همان تخلّفات و انحرافات ابعاد وجودی است که انسان متناسب با هر بُعد مرتکب می شود. گناه عقل، شرک است. گناه دل و قلب، وارد کردن حبّ غیر خدا در دل است؛ زیرا قلب باید مخزن حبّ الهی باشد و اعضا و جوارح نیز گناهان مخصوص به خود دارند. تخلّفات الهی از نظر مصرف و کارکرد فرق دارد. بعد از جملۀ «أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ الذُّنُوبَ ثَلَاثَةٌ ثُمَّ أَمْسَكَ»؛ حضرت ساکت شد. «فَقَالَ لَهُ حَبَّةُ الْعُرَنِيُّ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قُلْتَ الذُّنُوبُ ثَلَاثَةٌ ثُمَّ أَمْسَكْتَ»؛ شخصی به نام حبّه که در مجلس حضور داشت، عرض کرد: ای امیرالمؤمنین(ع)! فرمودید گناهان سه دسته هستند و سپس ساکت شدید. «فَقَالَ لَهُ مَا ذَكَرْتُهَا إِلَّا وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أُفَسِّرَهَا وَ لَكِنَّهُ عَرَضَ لِي بُهرٌ حَالَ بَيْنِي وَ بَيْنَ الْكَلَامِ»؛ حضرت فرمودند: قصدم این بود که آنچه را گفتم، تفسیر هم بکنم ولی نفسم قطع شد. 🔻شاید منظور حضرت از «حَالَ بَيْنِي وَ بَيْنَ الْكَلَامِ» اشاره به این باشد که نام گناهان را ولو به طور کلّی مطرح کردن، نفس امام‌علی(ع) را قطع می کند. حضرت سپس فرمود: «نَعَمْ الذُّنُوبُ ثَلَاثَةٌ فَذَنْبٌ مَغْفُورٌ وَ ذَنْبٌ غَيْرُ مَغْفُورٍ وَ ذَنْبٌ نَرْجُو لِصَاحِبِهِ وَ نَخَافُ عَلَيْهِ»؛ بله گناهان بر سه دسته هستند: یک دسته از گناهان مورد آمرزش قرار می گیرند. یک دسته مورد آمرزش قرار نمی گیرند و یک دسته از گناهان هم، برای صاحبش امید داریم و خوف داریم؛ به تعبیری مُراعیٰ1️⃣ است، پا در هوا و معلّق است، معلوم نیست تکلیفش چه می شود. «قِيلَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِين(ع) فَبَيِّنْهَا لَنَا»؛ به حضرت عرض کردند: برای ما در مورد گناهی که برای صاحبش هم امید می رود و هم خوف، توضیح بدهید. 📌«قَالَ نَعَمْ امّا الذَّنْبُ الْمَغْفُورُ فَعَبْدٌ عَاقَبَهُ اللَّهُ تَعَالَى عَلَى ذَنْبِهِ فِي الدُّنْيَا»؛ 📌حضرت فرمودند: گناهانی هستند که خداوند آن گناه کار را در دنیا به عقوبت رسانده است. از جمله موضوعات، بحث آزمایش های الهی2️⃣ که قبلاً مفصّل بحث کردم. 📌این بود که یک سنخ از ابتلائات و مصیبت های مؤمنین در دنیا کفارۀ گناهان آنان است که منشاء آن لطف و رحمت الهی است. آیات و روایات گویای این معناست. فرضاً اگر انسان در اثر غفلت دستخوش وسوسه های شیطان شده و مرتکب گناه شود که بُعد حقّ النّاسی نداشته باشد. 🔻خداوند از روی لطف و محبت، او را در دنیا متنبّه کرده و گرفتار بلایی می کند که کفّارۀ گناه او و موجب تطهیرش شود تا به این وسیله ظلمت گناه از وجود او شستشو شود. لذا حضرت در اینجا فرمودند: گناهانی که خداوند در دنیا عقوبت کرده در قیامت مورد آمرزش است. «فَاللَّهُ أَحْكَمُ وَ أَكْرَمُ أَنْ يُعَاقِبَ عَبْدَهُ مَرَّتَيْنِ» ؛ خداوند، کریم تر از این است که بنده اش را دوبار عقوبت کند. 1️⃣ در حال انتظار 2️⃣ حضرت استاد بحث انسان در آزمایش الهی را در سه نوبت، سال 1368 هـ.ش طی 57 جلسه، سال 1378 طی 13 جلسه و در سال 1384 هـ.ش مصادف با ماه محرم الحرام سال 1427هـ.ق طی 21 جلسه به طور مفصل و مبسوط مطرح کرده اند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 به اندازۀ تحمّل عقوبت،معصیت کنید❗️ 📌وقتی خداوند بنده را در دنیا عقوبت کند، در آخرت به خاطر همان گناه عقوبتش نمی کند. انسان باید آرزو کند که اگر مبتلا به گناهی شد، خدا در همین دنیا عقوبتش کند و عقوبت او را به قیامت نکشاند؛ چون ابتلائات دنیویّه با ابتلائات اُخرویه قابل قیاس نیست. هر چه تصویر کنیم، باز نتوانسته ایم قیامت و شداید آن را که مربوط به قبل از حساب است، درست تصویر کنیم. 🔻باید یکی از دعاهای ما این باشد که خدایا! ما را در دنیا عقوبت کن و به آخرت موکول نکن. 🔻آقا میرزا جواد آقای ملکی(ره) آن عالم ربانی، در کتاب اعمال السّنه و در اعمال ماه شعبان می گوید: در دنیا به قدری معصیت کنید که در آخرت تحمّل عقوبت آن را داشته باشید. 🔻چون عقوبت اُخروی قابل تحمّل نیست؛ لذا در دنیا به هر مقدار معصیت می کنید، استغفار هم بکنید. در روایات متعدّد آمده است که در قیامت همه حتی انبیا(ع) غیر از پیغمبراکرم(ص) فریاد وانفسا سر می دهند . من که نمی دانم این تعبیر به چه معناست؛ یعنی انبیا(ع) همان طور که از بعضی روایات برداشت می شود، امّت خودشان را فراموش می کنند؟! 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
•﷽• ◾️ لقمه حلال بخور؛ آهسته هم بگویی العفو خدا قبول میکند! آیت الله مجتهدی تهرانی(ره)🌱 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 گناهانی که بخشیده نمی شود❗️ 📌«وَ امّا الذَّنْبُ الثَّالِثُ فَذَنْبٌ سَتَرَهُ اللَّهُ عَلَى عَبْدِهِ وَ رَزَقَهُ التَّوْبَةَ»؛ امّا آن هم، گناهی است که بین عبد و رب انجام شده است و خداوند آن را از دیگران پوشاند او موفّق به توبه هم شد.! «فَأَصْبَحَ خَاشِعاً مِنْ ذَنْبِهِ رَاجِياً لِرَبِّهِ فَنَحْنُ لَهُ كَمَا هُوَ لِنَفْسِهِ نَرْجُو لَهُ الرَّحْمَةَ وَ نَخَافُ عَلَيْهِ الْعِقَابَ» ؛1️⃣ امّا بعد از توبه باز بیم از گناه دارد نکند که توبه پذیرفته نشود و امید دارد به پروردگارش که بپذیرد؛ پس ما هم نسبت به او همین را در نظر داریم؛ یعنی همان طور که او امید به گذشت و پذیرفتن توبه دارد و از طرفی بیم دارد که مورد قبول واقع نشود، ما هم نسبت به او همین طور هستیم. 1️⃣ المحاسن، ج1، ص7 - بحارالأنوار، ج7، ص265 ◾️➖◾️➖ 🌺برای دیدن و شنیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه کنید https://www.aparat.com/v/NfLAS 〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خدا در دفاع از مظلوم مدعی است❗️ 📌در مورد حبس حق، امام صادق(ع) به یونس بن ذهبیان فرمود: «يَا يُونُسُ مَنْ حَبَسَ حَقَ الْمُؤْمِنِ أَقَامَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ خَمْسَ مِائَةِ عَامٍ عَلَى رِجْلَيْهِ»؛ اگر کسی حق مؤمنی را حبس کند، خداوند روز قیامت او را پانصد سال روی پا نگه می دارد؛ «حَتَّى يَسِيلَ مِنْ عَرَقِهِ أَوْدِيَةٌ».1️⃣ کسی را در دنیا در نظر بگیرید که بخواهد پانصد سال در یک مکان داغ روی پای خود بایستد؛ او چه حالتی پیدا می کند؟ «وَ يُنَادِي مُنَادٍ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ هَذَا الظَّالِمُ الَّذِي حَبَسَ عَنِ اللَّهِ حَقَّهُ »؛ منادی ندا می کند این ظالم، کسی است که حقّ خدا را حبس کرد. در گذشته مطرح کردم که طبق روایات در بحث حقّ النّاس خداوند خودش طرف دعوا می شود. 🔻 گاهی ممکن است روز قیامت خدا را در محکمه ای به عنوان قاضی که اَحکمُ الحاکمین است مطرح کنیم، ولی در باب حقّ النّاس خداوند خودش مدّعی است و وکیل مدافع مظلومین می شود. 🔻«قَالَ فَيُوَبَّخُ أَرْبَعِينَ يَوْماً ثُمَّ يُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّار»؛2️⃣ سپس چهل روز توبیخ می شود و امر می کند او را به سوی آتش بکشند. 🔻نکته ای که در مورد عبارت «يُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّارِ» باید گفت، این است که ممکن است کسی را که امر می کنند به سوی آتش ببرند فردی مؤمن باشد و در عین حال مخلّد در آتش نباشد. نکتۀ دیگر اینکه ممکن است امر کنند کسی را به سوی آتش ببرند ولی او داخل آتش نشود. 📌 امّا همین به سوی آتش بردن برای او بالاترین عذاب است. در دنیا هم اگر امر شود کسی را برای اعدام ببرند، چه حالی به او دست می دهد؟ اگرچه او را اعدام نکنند. 1️⃣ آنچنان که سیلاب های عرق از او به جریان می افتد. 2️⃣ المحاسن، ج1، ص100 - وسائل الشیعه،ج12، ص211 - بحارالأنوار، ج72، ص314 〰️〰️〰️〰️〰️ 💠برای دیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه فرمائید. https://www.aparat.com/v/ZuTBS 🔹➖➖➖🔹➖➖➖🔹➖➖➖🔷 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه ◾️➖➖➖➖➖➖➖ @agamojtabatehrani ➖➖➖➖➖➖➖➖◾️
📍 مطالبۀ مقتول از قاتل در قیامت❗️ 📌در مورد حقّ النّاس روایاتی داریم که صرف حق را مطرح می کند. سپس جزئی تر می شود و حقّ جانی و حقّ مالی و امثال این ها جدا جدا مطرح می شود. امام‌باقر(ع) فرمودند: 🔻 «مَا مِنْ نَفْسٍ تُقْتَلُ بَرَّةٍ وَ لَا فَاجِرَةٍ إِلَّا وَ هِيَ تُحْشَرُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مُتَعَلِّقَةً بِقَاتِلِهِ بِيَدِهِ الْيُمْنَى»؛ هیچ جانی نیست که کشته شود چه نیکوکار و چه فاجر، مگر اینکه روز قیامت دست راست قاتلش را می گیرد. 🔻«يَقُولُ يَا رَبِّ سَلْ هَذَا فِيمَ قَتَلَنِي»؛ می گوید: پروردگارا! از او بپرس به چه دلیل مرا کشت. 🔻«فَإِنْ كَانَ قَتَلَهُ فِي طَاعَةِ اللَّهِ أُثِيبَ الْقَاتِلُ الْجَنَّةَ وَ ذَهَبَ بِالْمَقْتُولِ إِلَى النَّارِ»؛ اگر قتل او در طاعت الهی بوده و به عنوان مهدور الدّم کشته شدن حقّ او بوده، به قاتل ثواب می دهند و مقتول را هم به آتش می برند. اینجا دیگر امر نیست؛ بلکه بُردن به سوی آتش است؛ این ها ظرافت های روایت است. «وَ إِنْ قَالَ فِي طَاعَةِ فُلَانٍ قِیْلَ لَهُ اقْتُلْهُ كَمَا قَتَلَكَ ثُمَّ يَفْعَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِمَا بَعْدُ مَشِيَّتِهِ»1️⃣ در این روایت حدّ بالای جانی را مطرح کرده است؛ امّا مراحل پایین تر هم مطرح شده است. در روایتی که در «محاسن» از امام علی(ع) نقل شد، آمده بود «وَ لَوْ كَفٌّ بِكَفٍّ»؛ حتی در حدّی که دستش را به دست زده باشد، شامل قصاص خداوند می شود. روایت در مورد جنبه های مالی هم وارد شده که بعداً مطرح می کنم. در همین حدّ می گویم که کار، خیلی مشکل است. 🔻کلاً حقّ النّاس در هر بُعدی از آن در قیامت خیلی مشکل است. در مورد گناهان بین خود و خدا، وعده های زیاد داده شده است، امّا تجاوز به حقِّ غیر چنین نیست. روایت در این باب زیاد است. البته همۀ این ها مربوط به قبل از حساب است. 🔻 هنوز بحث حساب، کتاب، صراط، میزان و دیگر موارد مطرح نشده است؛ بلکه در همان مرحلۀ اوّل ورود به قیامت باید این تسویه حساب های مربوط به حقّ النّاس انجام شود. 1️⃣ و اگر بگوید که در راه اطاعت فلان شخص کشته شده، به مقتول گفته می شود: او را بکش همان طور که تو را کشت. آنگاه خداوند طبق ارادۀخود، دربارۀ آن ها انجام می دهد.«بَعْدُ مَشِيَّتِهِ» 🔻 الکافی، ج7، ص272- وسائل الشیعه، ج29، ص13-بحارالأنوار، ج7، ص217 ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ 📌برای شنیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه کنید https://www.aparat.com/v/KBsCU 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 سخت ترین عقبات قیامت❗️ 📌که صراط از سخت ترین عقبات قیامت است که چه بسا سخت تر از آن نباشد. راجع‌به صراط، آیات متعدّدی در اخبار آمده است که به بعضی از آن‌ها اشاره می کنم. راجع‌به صراط روایات متواتری وجود دارد که نشان از وجود صراط و چیستی آن در قیامت است و تواتر آن‌ها معنوی است. 🔻از جمله روایتی از امام‌صادق(ع) است که مراد از آیۀ شریفه: «اِنَّ رَبَّکَ لَبِالمِرصَادِ»2️⃣، را صراط در قیامت می دانند و فرمودند: «قَنْطَرَةٌ عَلَى الصِّرَاط»؛1️⃣ پلی بر صراط است. همچنین در ذیل آیه شریفه: «فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ. وَ مَا اَدرَاکَ مَا العَقَبَة»3️⃣؛ عقبه را تجاوز و عبور نمی کند و تو چگونه نسبت‌به عقبه دانا می شوی. پیامبراکرم(ص) فرمودند: «إِنَّ فَوْقَ الصِّرَاطِ عَقَبَةً كَئُوداً »؛ بر صراط یک عقبۀ کئود4️⃣ و گردنه ای سخت است. سپس در روایت برای تقریب به اذهان آلودۀ مادیّت ما این‌چنین توصیف می کند: 📌«طُولُهَا ثَلَاثَةُ آلَافِ عَام أَلْفُ عَامٍ هُبُوطٌ وَ أَلْفُ عَامٍ شَوْكٌ وَ حَسَكٌ وَ عَقَارِبُ وَ حَيَّاتٌ وَ أَلْفُ عَامٍ صُعُودٌ»؛ 📌درازای این راه سه هزار سال است که هزار سال جنبۀ هبوطی، هزار سال جنبۀ حرکتی -به این معنا که در این حرکت چه چیزهایی است- و هزار سال جنبه های صعودی دارد. اشارات زیبایی در این روایت به کار رفته است. ◾️أَنَا أَوَّلُ مَنْ یقْطَعُ تِلْكَ الْعَقَب وَ ثَانِي مَنْ يَقْطَعُ تِلْكَ الْعَقَبَةَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ(ع) وَ قَالَ بَعْدَ كَلَامٍ لَا يَقْطَعُهَا فِي غَيْرِ مَشَقَّةٍ إِلَّا مُحَمَّدٌ وَ أَهْلُ بَيْتِهِ(ع)»؛5️⃣ ◾️من اوّلین کسی هستم که از آنجا بدون سختی عبور می کنم. این مطلب منحصر به پیغمبر(ص) است. بعد ایشان می فرمایند: امام علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) و اهل‌بیت‌او(ع) بدون مشقّت عبور می کنند. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 📌برای شنیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه کنید. https://www.aparat.com/v/Qy2Cs ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ 1️⃣ پروردگار تو سخت در كمين است. سورۀ مبارکۀ فجر، آیۀ 14 2️⃣ الکافی، ج2، ص331 - وسائل الشیعه، ج16، ص47 - بحارالأنوار، ج72، ص312 3️⃣ سورۀ مبارکۀ بلد، آیات 11 و 12 4️⃣ دشوار 5️⃣ بحارالأنوار ج8، ص66 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 وانفسای خلایق در قیامت❗️ 📌امام باقر(ع) فرمودند: وقتی آیۀ «وَجِئ یومَئذٍ بجهنّم»1️⃣ نازل شد، از پیامبر(ص) سؤال شد: مراد از اینکه روز قیامت جهنّم آورده می شود، چیست؟ حضرت فرمودند: «أَخْبَرَنِی الرُّوحُ الْأَمِینُ(ع)»؛ جبرئیل(ع) به من گزارش کرد: «أَنَّ اللَّهَ لَا إِلَهَ غَیرُهُ إِذَا بَرَّزَ الْخَلَائِقَ وَ جَمَعَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ أَتَى بِجَهَنَّمَ»؛ آن گاه که خداوند همۀ خلایق را در روز قیامت می آورد، جهنّم را هم می آورد. کیفیّت و چگونگی آن را وارد نمی شوم. اشاره شده که جهنّم در حالت زفیر و شهیق2️⃣ است و زبانه های آتش، شعله ور است. «فَلَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَخَّرَهُمْ لِلْحِسَابِ»؛ اگر این نبود که خداوند می خواست مردم را به حساب بکشد، در این صورت وقتی جهنّم را در قیامت برای جمیع خلایق آشکار می کرد، همه هلاک می شدند و کسی باقی نمی ماند. بعد حضرت فرمودند که خلایق-نیکوکار و زشت کار- سر می کشند و سپس: «فَمَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَبْداً مِنْ عِبَادِهِ مَلَكاً وَ لَا نَبِیاً إِلَّا ینَادِی رَبِّ نَفْسِی نَفْسِی»؛ آنچه خداوند از بندگانش خلق فرموده است -چه فرشته، چه پیامبر- در آن هنگام ندا می کنند: پروردگارا! جان من! جان من! «نَفْسِی نَفْسِی»؛ یعنی دارم هلاک می شوم. سپس پیامبراکرم(ص) فرمودند: روح‌الامین(ع) به من گفت: «وَ أَنْتَ یا نَبِی اللَّهِ تُنَادِی أُمَّتِی أُمَّتِی» ای پیغمبرخدا(ص) تو می گویی: امّتی! امّتی! یعنی همه _حتّی انبیا(ع) و فرشتگان_ نَفْسِی نَفْسِی می گویند و متوجّه خود و نجات خود هستند، امّا تنها پیامبراکرم(ص) است که به فکر امّت است. «ثُمَّ یوضَعُ عَلَیهَا الصِّرَاطُ أَدَقَّ مِنَ الشَّعْرَةِ وَ أَحَدَّ مِنَ السَّیفِ»؛ 3️⃣ بر جهنّم، صراط قرار داده می شود که باریک تر از مو و از شمشیر تیزتر است و همگان باید از این راه عبور کنند و استثنا بردار نیست. 1️⃣ و جهنم را در آن روز [حاضر] آورند. سورۀ مبارکۀ فجر، آیۀ 23 2️⃣ عربده و فرياد هولناک و دلخراش 3️⃣ بحارالأنوار، ج8، ص65 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 همه وارد جهنّم می شوند❗️ 📌از روایات به دست می آید که صراط، راهی است که از وسط و متن جهنّم عبور می کند و بی استثنا همه از عالی و دانی، بِرّ و فاجر، حتّی خود پیامبر(ص) باید از آن عبور بکنند که به آن خواهیم رسید. با توجّه به تعریفی که اجمالاً از صراط شد، از جمله اینکه یکی از مراحل و عقبات قیامت عبور از آن است و پلی روی جهنّم است و از وسط و متن جهنّم عبور می کند، حال بحث در این است که خصوصیات صراط چیست؟ 📌این تذّکر لازم است تا تصوّر نشود که مثلاً نیکوکاران که در آیات به آن ها اشاره شده است، از راه دیگری غیر از صراط وارد بهشت می شوند. آیۀ قرآن خطاب به پیامبر(ص) می فرماید: «وَإِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَقْضِیا»؛ و هیچ کدام از شما نیستید مگر اینکه وارد جهنّم می شود و استثنابردار نیست. از آن وعدّه هایی است که حتماً واقع می شود. بعد دارد: «ثمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوْا»؛ آنجاست که پرهیزکاران را نجات می دهیم. «وَنَذَرُ الظَّالِمِینَ فِیهَا جِثِّیاً»؛1️⃣ و ستمکاران به زانو درمی آیند. آن‌ها را نجات نمی دهیم. 1️⃣ سورۀمبارکۀ مریم، آیات71و 72 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 صراط دنیا و صراط آخرت❗️ 📌 طبق روایات دو صراط وجود دارد: یک صراط در قیامت و یک صراط در دنیا. برای ورود به این بحث روایتی را مطرح می‌کنم که مفضّل -از اصحاب امام‌صادق(ع) که به دقیق بودن مشهور است- آن را نقل می کند: «سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنِ الصِّرَاطِ»؛ از حضرت دربارۀ صراط سؤال کردم. 📌«فَقَالَ هُوَ الطَّرِیقُ إِلَى مَعْرِفَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ»؛ حضرت فرمود: راه به سوی معرفت الله صراط است. اوّل به اجمال فرمودند. 💠 «وَ هُمَا صِرَاطَانِ صِرَاطٌ فِی الدُّنْیا وَ صِرَاطٌ فِی الْآخِرَةِ»؛ و آن، دو صراط است: یک صراط در دنیا و یک صراط در آخرت. «فَأَمَّا الصِّرَاطُ الَّذِی فِی الدُّنْیا»؛1️⃣ بعد هم صراط دنیا و آخرت را تفکیک می فرمایند. غرض، این جمله بود که صراط را «یک صراط» معنا می فرمایند سپس می فرمایند: «دو صراط» است. 1️⃣ معانی الاخبار، ص32 - بحارالأنوار، ج8، ص66 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 صراط قیامت ، باطن صراط دنیاست❗️ 📌آنچه در قیامت ظاهر می شود، بطن این عالم است. بهشت و دوزخ هر دو بطن این عالم اند؛ به عبارتی این عالم، ظاهری و باطنی دارد. ظاهرش همین است که ما لمس می کنیم امّا باطن این عالم که به بهشت و جهنّم تعبیر می شود، با برپایی قیامت مشاهده می شود. در آنجاست که پرده هایی که مانع دیدن باطن عالم است، برطرف می شود و باطن عالم دیده می شود. با برپایی قیامت، چشم ظاهربین ما به تعبیر قرآن: «فَبَصَرُكَ الْیوْمَ حَدِیدٌ»؛1️⃣ 🔻تیزبین می شود و باطن عالم را می بینیم. بنابراین روایت شریفه که از صراط دنیا و آخرت نام می برد، اشاره به این معناست که آخرت، باطن این ظاهر است. 🔻لذا چون در آن باطن صراط است، پس در این ظاهر هم باید صراط باشد. چرا؟ چون آخرت، باطن این ظاهر است و ظاهر و باطن باید با هم مطابقت داشته باشند. لذا صراط قیامت، باطن صراط دنیاست. پس هر کدام از ما هم اکنون صراطی همراه داریم بلکه صراط ها داریم که بعد اشاره می کنم. 🌺➖➖➖➖➖🌺 🔰برای شنیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه کنید https://www.aparat.com/v/6aOch 1️⃣ سورۀمبارکۀ ق، آیۀ 22 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔷 متهوّرانه و بی باک گناه نکن‼️ 📌در روایت مفصّلی، امام حسن عسکری(ع) خطاب به شیعیانشان فرمودند: 🔻«أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللَّهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْت»؛ زیاد ذکر خدا بگویید، زیاد به یاد خدا باشید و بسیار به یاد مرگ باشید. 📌 باید توجّه داشت که هم یاد خدا و هم یاد مرگ برای انسان نقش سازندگی دارد. انسان آن‏گاه که ـ ‏نعوذبالله ‏ـ دست‏خوش غَفَلات و مرتکب خطایا می شود،‌ جهتش این است که خدا را فراموش کرده است و مردن را! این‏طور نیست؟! 📌 اگر انسان به یاد خدا باشد، ‌اگر انسان به یاد موت باشد، هیچ‏وقت این‏طور متهوّرانه گناه نمی کند. 📌 لذا امام عسکری(ع) در این روایت خطاب به شیعیانشان فرمودند: 📌 زیاد به یاد خدا باشید و زیاد به یاد مرگ باشید؛ چراکه هر دوی اینها، هم انسان را از گناه باز می دارد و هم از آن طرف، انسان را به سوی اطاعت خدا می‏کشاند. رحمت الله علیه علیه السلام مبارک باد 🌺 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 طولانی ترین صرط،متعلّق به انسان است❗️ 📌انسان از مبدأ تا منتها باید حرکت بکند. امّا در بین موجودات، انسان مجموعه ای از عوالم وجود است و یک اعجوبه است. 📌الله‌تعالی اعجوبۀ کَون است: «فِیْکَ یَا اُعْجُوبَةُ الْکَوْن»؛ او انسان را خلیفۀ خودش کرده که یک اعجوبۀ کوچک است- همه چیز دارد و مجموعه ای از عوالم وجود است. 📌 هر وجودی به حسب خودش یک تعیّن و عینیّت دارد. پس یک صراط دارد؛ مثلاً فرشته یک صراط دارد، امّا انسان صراط ها دارد. 📌لذا در عالم وجود، طولانی ترین صراط فقط متعلّق‌به انسان است. چه بسا آیۀشریفۀ «ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ»؛ اشاره به همین باشد. 📌 البته انسان احسن تقویم است: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ» امّا بیچاره «ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ»؛1️⃣ است. 🔻 امتیاز اولیای خدا در همین رابطه است. آنان در سیرشان به هیچ وجه به این طرف و آن طرف متمایل نمی شوند. اگر هم تمایل هست، در آن سقوط نیست. فضیلت کُمّلین از اولیای خدا که در قرآن مورد ستایش قرار گرفته اند، در همین مسئله است. پس این راه ها یا طولانی ترین راه ها به یک معنا یک راه است. 1️⃣ ما انسان را در نیکوترین صورت (در مراتب وجود) بیافریدیم. سپس (به کیفر کفر و گناهش) به اسفل سافلین (جهنّم و پست ترین رتبۀ امکان) برگردانیدیم. سورۀمبارکۀتین، آیات 4و 5 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول 🔰➖➖➖➖➖➖🔰 برای شنیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه کنید https://www.aparat.com/v/9Of3v 🔰➖➖➖➖➖➖➖🔰 ◾️حضرت آیت‌الله رحمه الله علیه @agamojtabatehrani
📍 انحراف از خودمان است❗️ 📌 در روایت است که پیامبراکرم(ص) یک روز کنار اصحاب نشسته بودند. بعد یک خطّ مستقیم کشیدند و یک خط از یک طرف آن و یک خط از طرف دیگر کشیدند و فرمودند: این، راه مستقیم است. اینکه طبق آیۀ قرآن از خدا می خواهیم: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ»1️⃣؛ در حقیقت همین را می خواهیم که ان شاءالله اگر توفیق شد خواهم گفت که ده نوع هدایت برای رسیدن به این صراط داریم. انوار، تلألؤ می کنند تا ما این راه را بیابیم. این، نشانۀ لطف و دوست داشتن خدا نسبت‌به بندۀ خود است. امّا اگر در عین حال منحرف شویم، انحراف از خودمان است و دلیل رفتن به جهنّم هم خودمان هستیم. 1️⃣ ما را به راه راست هدایت فرما. سورۀ مبارکۀ حمد، آیۀ 6 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 اوّل کسی که از صراط عبور می کند❗️ 📌در روایت بود که پیامبر(ص) فرمودند: من اوّل کسی هستم که از صراط عبور می کنم. بعد امام علی(ع) است؛ سپس فاطمۀزهرا(س) و حسنین(ع) و سایر ائمه(ع) بدون مشقّت عبور می کنند. امّا دیگران بدون مشقت عبور نمی کنند. در روایت داشت که روز قیامت و در صحنۀ صراط، همه، حتّی فرشتگان و انبیا؟عهم؟ می گویند: «رَبِّ نَفْسَی نَفْسَی». 🔰حتّی گرچه انبیا(ع) حجاب ظلمانی نداشتند و گرفتار تعیّنات نبودند و سقوط در مورد آن‌ها مطرح نبوده است، گاهی حجاب های نورانی بر ایشان اثر می گذاشته است. 🔻آن‌ها عبور می کردند، امّا این جذبۀ حجاب های نورانی آن‌ها را جذب می کرد. گرچه در عین حال به وظیفه شان هم عمل می کردند. ◾️تنها این چهارده نفرند که حتّی حجاب های نورانی هم در عبورشان و در حرکت های معنوی‌شان هم هیچ بر آن‌ها اثر نمی گذارد. ◾️➖➖➖➖➖➖🔰 🌺برای شنیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه کنید https://www.aparat.com/v/r5cVN 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 مقایسه صراط ابراهیم(ع) وامام حسین(ع)❗️ 📌قرآن نقل می کند وقتی خداوند حضرت‌ابراهیم(ع) را در همین صراط امتحان می کند، به او امر می کند که زن و فرزندش را ببرد و در یک بیابان بگذارد. 📌حضرت‌ابراهیم(ع) فرمان می برد، امّا می گوید: «رَبَّنَا إِنِّی أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّیتِی بِوَادٍ غَیرِ ذِی زَرْعٍ عِنْدَ بَیتِكَ الْمُحَرَّمِ»؛1️⃣ 📌خدایا! چنین کردم امّا در اینجا هیچ آب و علفی نیست. سؤال، مگر خدا نمی بیند؟ حضرت‌ابراهیم(ع) قهرمان توحید است؛ شوخی نیست. 📌بعد هم خودش برمی گردد و دیگر از صحیح و سالم بودن هاجر و حضرت‌اسماعیل(ع) خبری ندارد. این، آزمایش اوست و او به دستور عمل می کند و هیچ تخلّف نمی کند. 📌 حضرت‌ابراهیم(ع) همان مقام برزخیّت را که مربوط‌به کُمّل اولیای خداست دارد و در صراط حرکت می کند. امّا نگاه کنید در این مطالب ریزه کاری های قابل تأمّلی هم هست. در ماجرای ذبح فرزندش، صورت حضرت‌اسماعیل(ع) را زمین می گذارد که در آن لحظه او را نبیند. یک سنخ خصوصیّات در او وجود دارد. 🔰امّا نسبت‌به معصومین(ع)، به خصوص امام حسین(ع) اصلاً و ابداً حجب نورانی مطرح نیست. اصلاً هیچ جا از امام‌حسین(ع) شنیده نشده که بگوید: خدایا! زن و بچّه ام را در بیابان بی علف گذاشتم. ابراهیم(ع)، زن و بچّه را گذاشت و رفت و خبر از حال‌شان نداشت. 📌امّا جلوی چشم امام حسین(ع) این زن و بچّه ها سه روز از عطش پرپر می زدند و یک کلمه امام حسین(ع) از وضعیت ایشان نگفت که «رَبَّنَا إِنِّی أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّیتِی بِوَادٍ غَیرِ ذِی زَرْعٍ». امتیاز امام حسین(ع) خیلی بیش از این‌هاست. 1️⃣ سورۀمبارکۀ ابراهیم، آیۀ 37 🔰➖➖➖➖➖ 🔻برای شنیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه کنید https://www.aparat.com/v/Xsag5 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 صراط دنیا همان صراط مستقیم است❗️ 📌صراط در دنیا چیست که در آخرت آن طور بروز و ظهور می کند که هم دقیق تر و باریک تر از مو و از طرفی هم از شمشیر تیزتر است؟ 📌 مطلبی را بیان کنم که در کنارش مسئلۀ صراط هم روشن می شود. صراط و راه، مبدئی و منتهایی دارد و یک رهروی که در آن راه حرکت می کند. در حرکت در این مسیر مسائلی پیش می آید؛ مثل سرعت، بُعد و انحراف از مسیر که همۀ این ها در روایات نسبت‌به صراط در دنیا و آخرت آمده است که البته این دو صراط، ظاهر و باطن هستند و الّا یک صراط بیشتر نیست. 🔰صراط دنیا که در آخرت بروز و ظهور می کند، همان صراط مستقیمی است که در آیات متعدّده قرآن به آن اشاره شده و امر شده که همۀ انسان ها آن را بپیمایند. 🌺 در آیۀ شریفه آمده است: «وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِیلِهِ».1️⃣ این، همان صراط مستقیم است. در حقیقت، صراط در قیامت همان صراط مستقیم در دنیاست. از آنجا که این صراط مستقیم در آیات مطرح است، نتیجه اش این است که کسانی هستند که این صراط مستقیم را می پیمایند. بر طبق روایتی که جلسۀ گذشته نقل شد، پیامبراکرم(ص) خطوطی کشیدند. سپس خطّ مستقیمی کشیدند و فرمودند که این، راهِ راست است و راه های انحرافی در کنارش هست. به عبارتی، اگر بخواهیم به طور کلّی صراط را تقسیم بندی کنیم باید بگوییم سه راه وجود دارد: راه مُفرِطین، راه مُفَرَّطین و راه مستقیم. 📌این مربوط‌به سیر معنوی است، نه حرکت مادی. این طور نیست که جادّه ای در دنیاست و گفته اند از اینجا حرکت کن تا مثلاً سر از مکّه در آوری. این راه، یک راه و سِیر معنوی است و هر انسانی باید این مسیر را طی کند. 1️⃣ و این است راه راست من. از آن پیروی کنید و از راه های دیگر که موجب تفرقۀ شما از راه اوست، متابعت نکنید. سورۀمبارکۀ انعام، آیۀ153 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 انوار هدایتی❗️ 📌در باب نور هدایت یعنی انواری که موجب می شود انسان صراط مستقیم را تشخیص دهد و حرکت کند، اهل معرفت می فرمایند: به حسب مقامات سِیر الی‌الله‌تعالی نسبت‌به افراد و سالکین، انوار هدایتی ده تاست. وقتی این انوار هدایتی معلوم شد، در کنارش صراط هم مشخص می شود. اوّل، نورِ هدایت فطری است. برای اینکه در قالب اصطلاحات گیر نکنیم و مطلب عمومی باشد، این طور می گوییم که خداوند هر موجودی از موجودات را که خلق کرد - البته به حسب حبّش به اسماء و صفاتش یعنی شناخت اسماء و صفاتش طبق حدیث قدسی- این نور هدایتی را هم قرار داد. نور هدایتی فطری، عبارت از این است که هر موجودی از نظر ذاتی اش طالب کمال مطلق و جمال مطلق است و همین طلب، منشأ حرکت او به سوی کلّ الکمال و جمیل مطلق است که الله تعالی باشد؛ یعنی هر موجودی خداجوست. حال این نور هدایت فطری موجب حرکت شخص در صراط مستقیم می شود و سِیر خود را شروع می کند. به عبارتی، خداجویی اش موجب می شود. نوری که در اوست، در کنارش ناری دارد و این نار، منشأ حرکت رو به جلوی او می شود. البته در این سِیر نباید حجاب های ظلمانی قالبیّه یا نورانیّۀ قلبیّه برای او پیش بیاید و به هیچ سمتی متمایل نشود؛ چون هر طرف متمایل بشود، از صراط مستقیم خارج می شود یا به سوی صراط مفرِطین یا مفَرَّطین متمایل می شود. اگر مرتکب معاصی بشود، این‌ها را حجب ظلمانی قالبیّه می گویند که انحراف است. یا به اموری که حجب نورانی قلبیّه است، مبتلا شود. مثلاً به کمالات معنویّه دل‌بستگی پیدا کند طوری که از توجّه به خداوند -آن طور که باید و شاید- منصرف شود و به این کمالات متوجّه بشود. این حرکت هم، حرکت انحرافی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 چراصراط های مختلفی وجود دارد؟❗️ 📌اگر قرآن صراط مستقیم است -کما اینکه در آیات متعدّد به آن اشاره شده است- پس صراط مفرطین و مفَرَّطین که در کنارش مطرح شده است چیست؟ 🔻این مطلب را بسط می دهم زیرا عمدۀ مطلب اینجاست. فرض کنید قرآن یک ظاهر و یک مفاهیم عرفیّه دارد که هر کس به فهم عرفی خودش از آن برداشتی می کند. همچنین معانی عالیّۀ باطنیّه دارد. از طرف دیگر در آن یک سنخ مطالبی در مورد امور مادّیه و نظام معیشتی انسان ها در این عالم است و یک سنخ اموری که مربوط‌به مسائل معنوی و قلبیّه ماست. 🔻به تعبیر دیگر مسائلی در ارتباط با امور قالبیّۀ اعضا و جوارح و مسائل حیوانیّه ما دارد و مطالبی راجع‌به جنبه های سیر معنوی قلبی درونی انسان. حال، انسانی که می خواهد در این سیر معنوی حرکت کند و این صراطی را طی کند که در روز قیامت به بهشت منتهی شود -نه جهنّم- نباید تنها ظواهر قرآن را اخذ کند و بواطن قرآن را رها کند. این، راه تفریط است. یا از آن طرف بواطن قرآن را بگیرد و به ظواهر قرآن عمل نکند. یا آیاتی را که متضمّن آداب ظاهریّه است بگیرد و به آن عمل کند و از آیاتی که متضمّن آداب باطنیّه است چشم پوشی کند. یا عکس، آداب باطنیّه را بگیرد و آداب ظاهریّه را رها کند؛ به عبارت دیگر یک عدّه فقط سراغ ظواهر قرآن و آداب ظاهریّه و آنچه مربوط‌به نظام معیشتی در این عالم است، بروند و نگاه‌شان به قرآن این باشد که آمده شهوت من و شما را تأمین کند تا در این عالم به طور کامل کیف های‌مان را بکنیم و برویم. به تعبیر دیگر، قرآن برای تنظیم امور معاش ما یعنی خوراک، مسکن و امثال این ها آمده است. بعد هم در کنارش فرض بفرمایید حدّاکثر این است که آداب ظاهریّه را هم عمل کنیم. اگر چنین باشد که خدا حیوان زیاد داشت و دیگر احتیاجی به انسان نداشت. بعد هم این موجود احسن تقویم و گُلِ سرسبد موجودات بشود. مسئله این نیست. این، یک نگاه افراطی است. 🔰 از آن طرف یک عدّه تفریط کنند و فقط دنبال باطن و سیرهای معنوی بروند و از دنیا به طور کل غافل شوند. 📌یک عدّه از این طرف فقط دنبال آداب ظاهریّه، نماز و روزه هستند و همین جهات ظاهریّۀ شرعیّه را حفظ می کنند امّا هیچ کاری به درون و باطن ندارند و در نتیجه تبدیل به حیوانی درّنده می شوند. 📌یک عدّه هم از آن طرف فقط سراغ باطن بروند و بگویند دلت را پاک کن و لذا به دستورات شرعیّه بی اعتنا شوند. 📌برای شنیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه کنید https://www.aparat.com/v/QXJrc 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍🔻 مگر می شود بدون تطهیر ظاهر، باطن را تطهیر کرد؟ 🔻 صراط مستقیم حدّ وسط است❗️ 📌صراط مستقیم این است که هم به ظاهر و هم به باطن توجّه شود. هم مسائل دنیویّه و هم اُخرویّه لازم است، امّا نه طوری که پرداختن به مسائل دنیویّه، انسان را از مسائل اُخرویّه باز دارد؛ 🔰بلکه باید در صراط مستقیم حرکت کرد و به هر دوی این‌ها توجّه کرد؛ یعنی نگه داشتن حدّ وسط. صراط مستقیم، حدّ وسط است. 🔻 مگر می شود بدون تطهیر ظاهر، باطن را تطهیر کرد؟ 📌 کسی که به ظواهر و دستورات و احکام شرعیّه ملتزم نمی شود، با ظاهر نجس نمی تواند باطن پاک پیدا کند. اگر انسان نزد مولا مؤدّب به آداب ظاهریّه نشود، آیا می تواند مؤدّب به آداب باطنیّه بشود؟ هر دوی این ها لازم است به طوری که انسان باید دقّت کامل بکند که به یک سو از این‌ها نغلتد. غلتیدن بر هر سو، انحراف و نتیجه اش افتادن در جهنّم است. 🔻در حرکت روی صراط اگر پایش بلغزد، در قعر جهنّم فرو می رود. جهنّم چیست؟ 🔻 هواهای نفس من و شما همان شعله ها و زبانه های آتش است. گاهی در قالب مسائل شهوی و حیوانی خودنمایی می کند. ◾️گاهی تلبیس ابلیس در یک قالب روحانی ما را فریب می دهد. انسان خیال می کند که مجذوب شده و رسیده امّا چنین نیست. 📌 پس اینکه در روایات دارد که در قیامت همه باید از صراط عبور کنند و صراط اَدَقّ1️⃣ و از مو باریک تر است، باریکی اش برای چیست؟ 📌چون تشخیص آن کار مشکلی است؛ یعنی تشخیص اینکه مبدأ حرکت من در هر کاری از کارهایم هوای نفس و خود است یا خدا؟ این تشبیه از مو باریک تر که در روایات متعدّد آمده، به این معناست که انسان به این زودی ها این صراط را تشخیص نمی دهد. همان صراط مستقیمی که من و شما باید از آن عبور کنیم. تشخیص اینکه در متن عملِ من خداست یا خود، کار مشکلی است و از مو باریک تر است. در قیامت بحث همین است. 1️⃣ دقیق تر 〰️〰️〰️〰️〰️ 🔰برای دیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه فرمائید https://www.aparat.com/v/1IXog ◾️◾️◾️◾️◾️◾️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 ما هر روز، هر ساعت و هر دقیقه با هر حرکت داریم از این صراط عبور می کنیم و نتیجۀ آن روز قیامت ظاهر می شود. ◾️طبق موازین شرعیّه قدم بردارید❗️ ➖➖➖➖ 📌استنباط احکام، کار هر کسی نیست. شما در باب تقلید دیدید که امام‌؟رضوت؟ احتیاط به واجب هم می کند و می گوید: مجتهد باید تارک هویٰ بشوند. بحث تنها اعلمیّت نیست بلکه باید تارک هویٰ باشد. 📌برای اینکه می خواهد صراط مستقیم را از نظر ظواهر شرع نشان بدهد که اَدَقّ از شَعْرَه1️⃣است. اگر هوای نفس باشد، نتیجه اش سقوط به جهنّم است نه عبور از صراط. می خواهد صراطی نشان بدهد که از رویش رد شوند؛ لذا مشکل ترین مطلب همین است و اوّلین کار این است که انسان از نظر ظاهرش طبق موازین شرعیّه از نظر احکام شرعی قدم بردارد و مؤدّب به آداب شرع باشد. بعد سراغ تطهیر باطن برود. غیر از مؤدّب شدن به آداب شرع راهی نیست. 📌آن‌هایی که مؤدّب به این آداب شوند و در هیچ یک از حرکات آن‌ها هوای نفس راه نداشته باشد. خود نباشد بلکه همه اش خدایی باشد. این افراد قبل از آنکه به قیامت برسند از صراط خودشان عبور کردند. ◾️ما الآن در همین دنیا از صراط های‌مان عبور می کنیم و در قیامت این عبور ما ظهور پیدا می کند. 📌 ما هر روز، هر ساعت و هر دقیقه با هر حرکت داریم از این صراط عبور می کنیم و نتیجۀ آن روز قیامت ظاهر می شود. 📌 آن‌هایی که عبور می کنند، طبق همان تعبیری که در روایت بود، منتهای سیرشان معرفةالله و قُرب جمال حق است؛ یعنی همه چیز متّصف به اوصاف الهیّه شدن است. 📌➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠برای دیدن کامل بحث به آدرس زیر مراجعه کنید https://www.aparat.com/v/ebPm0 1️⃣ از مویی باریک تر 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔰 مؤدّب باش !!! 🔷 کلیپ تصویری بیانات رحمت الله علیه 👇👇👇 https://www.aparat.com/v/ebPm0 ➖➖➖➖➖➖ @agamojtabatehrani
🔰من و جبرئیل(ع) کنار امام علی(ع) !!! https://www.aparat.com/v/mk6sH برای شنیدن کامل بحث به آدرس 👆👆👆مراجعه کنید ◾️➖➖➖➖➖➖➖➖ 📍 تنها اکتفا کردن به نبوّت، کافی نیست❗️ 📌روایتی است در این باب که خود روایت را مطرح می‌کنم و مضمونش را می گویم. پیامبراکرم(ص) فرمودند: صراط، راهی است که باید همه بروند. در روز قیامت، من و جبرئیل(ع) کنار امام علی(ع) نشسته ایم. 📌معنای اینکه با علی(ع) نشسته ایم چیست؟ چرا با علی(ع)؟ چه بسا در آینده، معنی با امام علی(ع) بودن را در این تعبیر بیان کنم. 📌چرا ایشان با جبرئیل(ع) نشسته اند؟ غیر این است که جبرئیل(ع) دستورات را برای من آورد و من هم به شما ابلاغ کردم که چه کار بکنید. کنارش امام علی(ع) است. حالا اشاره می کنم که معنایش چیست. مسئلۀ اطاعت از اوصیا و اولیا(ع) است و تنها اکتفا کردن به نبوّت، کافی نیست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ ◾️➖➖➖➖➖➖➖➖ 📍جلوه های الهی اهل بیت(ع)❗️ 📌قضیه ای یادم آمد که بیان می کنم. این جریان را مُسنَد می گویم و تا به حال در عمرم به این صورت مُسنَد نگفتم. این جریان را از مرحوم پدرم(ره) نقل می کنم. 🔻ایشان فرمودند: من از آقاشیخ‌محمّدحسین‌اصفهانی معروف به کمپانی(ره) از مراجع تقلید نقل می کنم. مرحوم پدرم گفتند: آقا شیخ‌محمّدحسین(ره) برای من نقل کرد که در سفری که به عتبات مشرّف شدم، به حرم حضرت‌ابالفضل(ع) مشرّف شدم و مشغول زیارت بودم. یک وقت دیدم پنج تا جوان وارد شدند و جنازه ای را وارد حرم کردند. جنازه را کنار ضریح گذاشتند. 🔻یکی از این‌ها با اعتقاد صاف خودش به حضرت‌ابوالفضل(ع) رو کرد: یا اباالفضل(ع) ! ما هستیم. معلوم بود از اهالی یکی از روستاهای عراق بودند. 🔻گفت: ما از روستا که می آمدیم، از مادر این جوان اجازه گرفتیم که به زیارت شما بیاییم. اجازه را گرفتیم و او را اینجا آوردیم. حالا که اینجا آمدیم، این جوان بیمار شد و مُرد. ما جواب مادر او را چه بدهیم؟ 📌 شیخ محمّد حسین(ره) گفت: من نفهمیدم چطور شد که یک وقت دیدم این ها که پنج تا بودند، شش تا شدند. دیدم مرده ای دیگر در بساط نیست. بعد با یک حال عجیبی بلند شدند و رفتند. هیچ استبعاد نکنید. 📌اگر عیسی(ع) در زمان حیاتش مرده را زنده می کرد، این‌ها در ممات‌شان مرده را زنده می کنند. شبهه ای در این نیست. این مطلب هم به خاطر همین است که روی آن صراط مستقیم‌شان حرکت می کردند. 📌امام‌صادق(ع) وقتی می خواهد عمویش عبّاس(ع) را توصیف کند، می گوید: «نافِذَ البَصیرَةِ صُلْبَ الإیمانِ». همان چیزی که ما در باب صراط داریم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
💠زنده شدن مرده در حرم ابوالفضل علیه السلام 📌👇🔰 https://www.aparat.com/v/WZpNV ... 🔰داستانی از کرامات حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام از زبان آیت الله رحمت الله . @agamojtabatehrani
﷽ 📍معنای وزن❗️ 📌راجع به اینکه میزان در قیامت چیست، مفسّرین نظریات مختلفی دارند. شاید حدود ده نظریه در مورد میزان و چگونگی و کیفیّت سنجش در قیامت را مشاهده کرده ام. 🔻 برخی گفته اند که مراد از سنجش و میزان در قیامت، سنجش اعمال حسنه و سیّئه است. سنگینی هر کدام از این دو عمل، سرنوشت انسان و بهشت و جهنّم او را مشخّص می کند. اگر حسنات سنگین تر بود بهشتی است و اگر سیّئات سنگین تر بود، جهنّمی است. البته به این دیدگاه اشکالاتی وارد می کنند. چنانچه می گویند: اعمال، اعراض است؛ مثلاً نماز مجموعه ای از اعراض مثل حرکت در کِیف یا کمّ یا یک نوع وضع و امثال این هاست. 📌از طرفی، اعراض در قیامت ظهور و بروز پیدا نمی کند. البته این پاسخ، بسیار مفصّل است. 📌عدّه ای دیگر در پاسخ می گویند که صحیفۀ اعمال در روز قیامت وزن می شود نه خود اعمال. عدّه ای دیگر می گویند: در قیامت، صاحبان اعمال را به لحاظ آثار اعمال بر آن‌ها مورد سنجش قرار می دهند؛ یعنی کسی که میزان اعمال او ثقیل باشد رستگار است و اگر خفیف باشد، جهنّمی است که مربوط‌به صاحبان اعمال است. 📌 بنا به دیدگاه شیخ بهایی(ره) پاسخ می دهند که چه بسا اعراضِ در دنیا به صورت جواهر در عالم دیگر جلوه گر شود. 📌بعضی دیگر گفته اند: که چون اعراض از بین می رود، نامه اش را می کِشند و بعضی گفته اند: به اعتبار آثار اعمالش، خودش سنگین است پس آن را می کِشند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔰وقت سنجش کارهای خوب و بد !!! https://www.aparat.com/v/1Qb9h 📌برای دیدن کامل بحث به آدرس 👆 مراجعه فرمائید. 🔷➖➖➖➖➖🔷
﷽ 📍 وزن اعمال چگونه محاسبه می شود؟❗️ 📌آیا وزن اعمال، از نظر صحّت، سقم و ارزشی‌بودن، به صورت عدد و قابل شمارش بودن است؟ مثلاً چند رکعت نماز خوانده، چندروز روزه گرفته، چند مرتبه حج رفته، چند بار به مشاهد مشرّفه رفته است؟ همان طور که در دنیا میزان اندازه‌گیری بعضی امور همین عدد است. 🔻 یا اینکه عددی نیست و چیز دیگری است حالا اگرعددی نیست، چیست؟ آیا کشیمنی1️⃣ است؟ اینکه آیۀ شریفه می فرماید: «ثَقُلَتْ مَوازينُهُ»، یعنی ترازویش سنگین می شود، با توجّه به اینکه سنگین و سبک بودن چیزی مربوط‌به جاذبه است و اگرجاذبه برود، از وزن خبری نیست، آیا آنجا جاذبه وجود دارد؟! این مطلب را گفتم برای اینکه اهل آن کمی فکر کنند. مسئله این ها نیست؛ نه عددی است و نه کِشیمنی. 📌مطلب دیگر، اینکه اصلاً چرا این بحث مطرح است و چه نتیجه ای دارد؟ چرا تعیین قدر لازم است؟ جهت، این است که تعیین بهشت بر حسب اعمال حسنه یک نواخت نیست. بهشت دارای درجات و مراتب است و این درجات و مراتب بر حَسَب همین وزن هاست. 📌مشخّص شدن تعیین جایگاه هر کس در قیامت به اعمال او بستگی دارد: لذادر قیامت مسلّماً میزان، حق است و این، از شاخه های اعتقادی معاد است. 1️⃣ مقابل عددی؛ چنانکه نان را آنگاه که در ترازو کشند کشیمنی گویند و آنگاه که یک یک بی کشیدن فروشند عددی نامند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 موازین قسط، انبیا و اوصیا (ع) هستند؟❗️ 📌اعمال صالحۀ حسنه و امثال این ها که رابطه ای با جنبه های معنوی پیدا می کند و روز قیامت سنجش می شود، در ربط با این وسائط، معنا پیدا می کنند؛ لذا شناسایی قدر و ارزش آن ها مرتبط با همین وسائط است. ما این امر را در روایات متعدّده داریم 🔻هشام بن سالم از امام صادق(ع)نقل می کند: «قال سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ نَضَعُ الْمَوازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً»؛ 📌 می گوید: من دربارۀ آیه از حضرت سؤال کردم؛ اینکه خداوند می فرماید ما موازین قسط را روز قیامت قرار می دهیم و به هیچ نفسی و جانی ستم نمی شود. 📌«قَالَ هُمُ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَوْصِيَاءُ»؛1️⃣حضرت فرمود: موازین قسط، انبیا و اوصیا(ع) هستند. 1️⃣بحارالانوار، ج7، ص249 - معانی الاخبار، ص32. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📌موازین قسط، انبیا و اوصیا (ع) هستند؟️ https://www.aparat.com/v/aQEdk 📌📌📌📌📌 ◾️برای دیدن کامل بحث به آدرس 👆 مراجعه کنید @agamojtabatehrani