eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
753 دنبال‌کننده
201 عکس
829 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 شهوات،موتور حرکت جامعه می شود❗️ 📌در حقیقت وقتی فرد یا جامعه‏ای از شهواتش پیروی می‏کند، اگر بخواهند نظرش را جلب کنند و او را به حرکت وادارند، از طریق میل به هوای نفسانی و خواسته‏های حیوانی‏اش اقدام می‏کنند؛ همان‏طور که صالحین، بُعد معنوی یک جامعه را تحریک می‏کنند تا به آن سمت میل کند و به سوی اعمال صالحه کشیده شود، اینجا برای اینکه از گُرده فرد یا جامعه کار بکشند، آن‌ها را از طریق بُعد شهوانی تحریک می‏کنند. 📌البته بحث ما، بُعد اجتماعی است و روابط اجتماعی کلّ جامعه را در بر می‏گیرد. بنابراین یک جامعه‌‏ای که می‏گوید، من جامعۀ الهی، ایمانی و معنوی هستم، کارش به جایی می‏رسد که برای جلب توجّه آن، سراغ هوای نفسشان بروند و الّا نظرش جلب نمی‏شود؛ یعنی اگر معیارهای الهی را مطرح و به کار بگیرند، نظرش جلب نمی‏شود. در حالی‏که در جامعۀ الهی باید میل به سوی خدا باشد و مسائل معنوی و تذکّر نسبت‌به مبدأ و معاد، بهشت و جهنّم، او را به حرکت در آورد. 📌امّا اگر در جامعه‏ای که الهی و اسلامی است، محور، شهوات و هواهای نفسانی شد؛ به اصطلاح اسم با مسمّی تطبیق نمی‏کنند. اسمش ایمانی و اسلامی است، امّا باطنش شهوی و هوای نفس است. این جامعه، الهی نیست و شیطانی است؛ چون ابزار حرکت جامعه، شیطانی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
◾️‏اول آبان سالروز ترور مجتهد والامقام، نور چشم امام، امید آینده اسلام، شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی است. 💠استاد آیت الله تهرانی با ایشان هم مباحث بودند و در تمجید مقام علمی ایشون می‌گفتند اگر شهید نمی‌شد امروزه از اعلم مراجع بود. صلواتی به روح این شهید غریب هدیه کنیم .
📍 دین به دنیا فروختن❗️ 📌وَ بَيْعَ الدِّينِ بِالدُّنْيَا» و فروختن دین به دنیا؛برای تبیین این عبارت دو وجه متصوّر است: صورت اوّل، این است که انسان سر دو راهی دنیا و آخرت، دنیا را انتخاب کند. 📌 اگر بخواهد رعایت جهات شرعی بکند، دنیا از دستش می‏رود؛ پس دین را کنار می‏گذارد. تمایل به یک امر دنیایی، مثل مال، ریاست و امثال آن دارد و برای به‏ دست آوردن آن یا برای حفظ آن - فرق نمی‏کند، چه از نظر حدوثی و چه بقایی- باید دروغ بگوید، نیرنگ بزند یا سایر کارهای حرام را انجام دهد. 🔻 یک وقت با دروغ گفتن می‏خواهد مالی یا پستی را به‏دست بیاورد. یک وقت با دروغ گفتن می‏خواهد مال یا پستش را حفظ کند. در هر دو صورت، دین را به دنیا فروخته است. 📌 هرمعصیتی از معاصی، یک نوع بیع دین به دنیاست، مثل خرید و فروشی که مردم انجام می‏دهند و پولی می‏دهند و جنسی می‏خرند؛ یعنی برای به‏ دست آوردن چیز دیگر، چیزی می‏دهند. دین و آخرتش را برای به‏ دست آوردن یا نگه داشتن دنیا رها می‏کند. 🔻صورت دوّم این است که دنیا را با ابزار دینی کسب کند. این هم یک نوع معامله است، در قالب چهره مذهبی و دینی دنبال آباد کردن دنیایش است. اگر کار جامعه‏ ای که مدّعی ایمان و اسلام است به اینجا برسد که از دین و آخرت دست بردارند تا دنیا را به دست آورند، از علامات قیام قیامت است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
💠هر گناه یک نوع فروختن دین به دنیا ‼️ 📌 هرمعصیتی از معاصی، یک نوع بیع دین به دنیاست، مثل خرید و فروشی که مردم انجام می‏دهند و پولی می‏دهند و جنسی می‏خرند؛ یعنی برای به‏ دست آوردن چیز دیگر، چیزی می‏دهند. دین و آخرتش را برای به‏ دست آوردن یا نگه داشتن دنیا رها می‏کند. رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 کرنش به مادّیت❗️ 📌 اگر معیار ارزشی جامعه عوض شد و به جای معنویّت که معیار ارزشی است، مادّیت جایگزین شد، در آن صورت، مردم به مادّیت کُرنش می‏کنند و در بررسی ارزشمند بودن یک فرد وضع اقتصادی‏اش ملاک است. هر جا دست بگذاریم، می‏گویند: محور، اقتصاد است. اسمش هم مسلمان و مؤمن است. امّا آن اقتصادی که اسلام و معنویّت را از بین ببرد، همان می‏شود که در این روایت هست. این جامعه از نظر معیارهای ارزشی واژگون شده است. اسم اسلام و ایمان هست، امّا باطنش و میل درونی‏اش، تعظیم مادّیت است. اگر جامعه به اینجا رسید که افراد جامعه از نظر درونی، معیار ارزشی آن‌ها مادّیت باشد و کُرنش آن‌ها به مادّیت باشد، بر طبق روایت، از نشانه‏های قیامِ قیامت است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 ذوب شدن دل مؤمن❗️ 📌 پیغمبر(ص) در اینجا فرمودند: وقتی کار به اینجا برسد؛ یعنی جامعه به ‏طورکلی واژگون شود، معیارهای معنوی برود و معیارهای مادّی جایگزین او بشود، مؤمنین حقیقی که در جامعه در اقلّیت هستند، قلب‌شان و آنچه در درون‌شان است، ذوب می‏شود، همان‏گونه که نمک در آب حل می‏شود. 🔻به‏ خاطر اینکه منکر را می‏بینند و قدرت تغییر آن را ندارند. مؤمن خوب می‏داند آنچه در جامعه می‏گذرد، تمام بازیگری ‏های نفسانی است که برخلاف معیارهای ارزشی و الهی است. ◾️ او می‏بیند خداپرستی جایش را به شهوت‏ پرستی داده است، امّا چون میل جامعه به آن سوست و او هم نمی‏تواند عوض کند؛ لذا طبق تعبیری که پیغمبر(ص) فرمود، دلش آب می‏شود؛ یعنی از نظر روانی آن‏قدر بر او فشار می ‏آید که چنین حالتی پیدا می‏کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 عرضه اعمال بر امام زمان ❗️ 📌 در عرضه اعمال بر ائمه (علیهم السلام) این احتمال رابیان می‏کنم که چه بسا ظهور روایات این باشد که اعمال به حضور امامِ‏زمان ‏هر عصری عرضه شود. فرض کنید زمان امام‏صادق؟س؟ به ایشان عرضه می‏شود و همین طور سایر ائمه(علیهم السلام) تا به زمان ما برسد. 📌روایت را یک وقتی در بحث آثار گناه1️⃣ مطرح کردم. عبدالله بن ابان‌الزیّات، نزد امام‏هشتم(علیه السلام) خیلی منزلت داشت؛ یعنی محترم بود؛ چون دارد «وَ كَانَ مَكِیناً عِنْدَ الرِّضَا(علیه السلام)». او نقل می‏کند: 🌺«قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا (علیه السلام) ادْعُ اللَّهَ لِی وَ لِأَهْلِ بَیْتِی»؛ می‏گوید به امام(علیه السلام) عرض کردم: برای من و خانواده‏ام دعا کنید! 🌺«فَقَالَ أَ وَ لَسْتُ أَفْعَلُ»؛ امام(علیه السلام)فرمودند: مگر من این کار را نمی‏کنم که به من التماس دعا می‏گویی؟ 🔻 «إِنَ‏ أَعْمَالَكُمْ‏ لَتُعْرَضُ‏ عَلَیَ‏ فِی‏ كُلِ‏ یَوْمٍ‏ وَ لَیْلَةٍ»؛ تمام کارهای شما در هر روز و شب به من عرضه می‏شود. «فَاسْتَعْظَمْتُ ذَلِكَ»؛ عبدالله بن ابان می‏گوید: در دلم این مسئله را خیلی بزرگ شمردم. در حقیقت وقتی عبدالله بن ابان این جمله را از امام(علیه السلام) می‏شنود، مثل من ضعیف بوده، نمی‏کشیده و می‏گوید: «فَاسْتَعْظَمْتُ ذَلِكَ»؛ پیش خودم خیلی بزرگ شمردم. کارهای ما را هر روز و هر شب خدمت آقا می‏آورند؟! 🔻 می‏گوید: تا این موضوع به ذهنم خطور کرد و حالت تعجّبی در من به وجود آمد، بلافاصله امام(علیه السلام) به من فرمود: «فَقَالَ لِی أَ مَا تَقْرَأُ كِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ آیا قرآن را قرائت نکرده ای؟! 🔻«وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ‏»؛ بگو: شما کارتان را انجام بدهید. امّا بدانید به زودی خدا، پیغمبر (صل الله علیه و آله و سلم) و مؤمنون، این‏ها را می‏بینند. 📌 «هُوَ وَ اللَّهِ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ(علیه السلام)» 2️⃣ ؛ و او به خدا قسم امام‏علی‏بن‏ابی‏طالب(علیه السلام) است. 🔻یعنی منظور از مؤمنون، امام (علیه السلام) است. از مجموعۀ روایات، آنچه قدر مسلّم است، این است که اعمال به امام هر عصری عرضه می‏شود؛ پس اعمال ما هر روز و هر شب خدمت امام‏زمان (عجل الله تعالی فرجه شریف) عرضه می‏شود. 1️⃣ حضرت استاد بحث گناه را در سال 1369 هـ.ش طی 41 جلسه از منظر علمای اخلاق به طور مفصّل و مبسوط بیان فرمودند. 2️⃣ الکافی، ج 1، ص219- وسائل الشیعه، ج16، ص108 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 جابه جا شدن منکر و معروف ❗️ 📌 اگرمعیارهای ارزشی جامعه عوض شد، عمل منکر شرعی، معروف می‏شود. آنچه شارع به انجام آن امر فرموده است، کار زشت تلقّی می‏شود. در حقیقت نگاه‏ها نسبت‌به اعمال، عوض می‏شود؛ معروف، منکر و منکر، معروف می‏شود. زمانی که جامعه منحرف نشده بود، جلودارش خدا بود؛ لذا از نظر اعمال، دیدش الهی بود و ارزش‏ها هم بر اساس برچسب‏های الهی سنجیده می‏شد. امّا حالا جلودارش شهوت و هوای نفس است و برچسب اعمال هم عوض شده است. 🔻 پس از زاویۀ عینکی که به چشم زده واقعیت‏ها را وارونه می‏بیند؛ عینک سبز به چشم زده، همه چیز را سبز و خرم می‏بیند؛ کاه را یونجه می‏بیند و هر چه به او بگویی که این منکر است نمی‏پذیرد؛ بلکه آن را معروف می‏بیند. «وَ اؤْتُمِنَ الْخَائِنُ‏ وَ يُخَوَّنُ الْأَمِينُ وَ يُصَدَّقُ الْكَاذِبُ وَ يُكَذَّبُ الصَّادِقُ»؛ خیانت‏کاران مورد اطمینان قرار می‏گیرند و امین می‏شوند و کسانی که در زمرۀ اُمَنا هستند، به عنوان خائن‏ها قلمداد می‏شوند. دروغگو را تصدیق می‏کنند و کسی را که راست می‏گوید، تکذیبش می‏کنند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اموال عمومی غنیمت می شود❗️ 📌«وَ يَكُونُ الْكَذِبُ طَرَفاً وَ الزَّكَاةُ مَغْرَماً وَ الْفَيْ ءُ مَغْنَماً»؛ دروغ گویی به عنوان خوش صحبتی قلمداد می شود. زکات، ضرر حساب می شود و اموال عمومی را غنیمت می دانند. دروغ می گوید و می گویند: آدم خوش صحبتی است. یا به عنوان زیرکی و زرنگی قلمداد کنند و نمی گویند که دین ندارد. می گویند که زیرک است؛ چقدر قشنگ توانست صحبت بکند. دروغ گفته، امّا مورد ستایش قرار می گیرد. آنچه را مثل زکات وظیفه دارد که پرداخت کند، می گوید: نه، این، ضرر است و هیچ فایده ندارد. در حالی که زکات رشد و نموّ است، آن را نقص مالی قلمداد می کند. همچنین آنچه را جزء اموال عمومی است یا جنبه های مسائل حکومتی است و متعلّق به امام است، به عنوان غنیمت، تصرّف می کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 کمیاب شدن افراد بزرگوار و بازارها نزدیک می شود❗️ 📌«وَ يَكُونُ الْمَطَرُ قَيْظاً وَ يَغِيظُ الْكِرَامَ غَيْظاً»؛ باران سودبخش برای آن‌ها زیان بخش می شود و افراد بزرگوار کمیاب می شوند. 📌طبیعت باران این است که آثار مطلوب داشته باشد؛ امّا این وضعیت وارونۀ اجتماعی حتّی در این روابط هم اثر می گذارد و عوض اینکه باران سودبخش باشد برای آن‌ها زیان بخش می شود. و افراد بزرگوار کمیاب می شوند ؛ گویی که در زمین فرو می روند. 🔻«وَ يُحْتَقَرُ الرَّجُلُ الْمُعْسِرُ»؛ کسی که از نظر دنیایی دستش خالی است، در نظر افراد جامعه کوچک جلوه می کند؛ زیرا معیار ارزش، دیگر معنویّت نیست؛ بلکه مادّیت است. «فَعِنْدَهَا يُقَارِبُ الْأَسْوَاقُ»؛ در این موقع است که بازارها نزدیک می شوند. 📌بزرگان علما روی این مطلب تکیه می کنند که این سخنان جنبۀ غیبی دارد؛ زیرا در آن زمان این موارد جزء محالات بوده است. در آن زمان شهرهای بزرگ یک بازار بیشتر نداشتند؛ لذا تصوّر بازارهای متعدّد در کنار هم افسانه به نظر می رسیده است. 📌 به همین خاطر هر دو جمله ای که پیامبر می فرمودند، سلمان(ره) با تعجب می پرسد: آیا چنین چیزی می شود؟! پیغمبر(ص) هم هر بار جواب می دهد:«إِي وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ»؛ چنین روزی می آید. قسم به آن کسی که جانم در دست اوست! 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 حرص و در آمد زیاد و وای بر ضعفای امّت پیامبر ❗️ 📌 «إِذَا قَالَ هَذَا لَمْ أَبِعْ شَيْئاً وَ قَالَ هَذَا لَمْ أَرْبَحْ شَيْئاً فَلَا تَرَى إِلَّا ذَامّاً لِلَّهِ»؛ یک نفر می گوید: امروز چیزی نفروختیم. دیگری می گوید: سودی نکردیم، نمی بینی آن‌ها را مگر اینکه خدا را نکوهش می کنند. 📌در حقیقت با همین حرف هایی که می زنند، خدا را نکوهش می کنند. مگر تو رازق خودت هستی؟! مگر تو وِیلِ جهنّم هستی؟! چقدر می خواهی؟! 📌 وِیلِ جهنّم است که هر چه می ریزند، پُر نمی شود. حضرت در بخش دیگر روایت می فرماید: «يَا سَلْمَانُ؟ره؟ إِنَّ عِنْدَهَا يُؤْتَى بِشَيْ ءٍ مِنَ الْمَشْرِقِ وَ شَيْ ءٍ مِنَ الْمَغْرِبِ يُلَوَّنُ أُمَّتِي»؛ در این موقع است که کالایی از شرق و کالایی از غرب می آید و امّت من خود را به الوان مختلف زینت می کنند. 📌«فَالْوَيْلُ لِضُعَفَاءِ أُمَّتِي مِنْهُمْ وَ الْوَيْلُ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ»؛ وای بر ضعفای امّت من از دست این ها و وای بر ایشان از ناحیۀ خدا! 📌یک عدّه از امّت من هستند که توانایی تهیۀ این کالاها-چه لباس رنگارنگ یا هر کالای دیگری- را برای خودشان ندارند،. وای بر این ها از دست کسانی که توانایی تهیۀ این کالاها را دارند! همچنین وای بر این ها از ناحیۀ خداوند؛ زیرا این ها دل‌شان پر می زند برای تهیۀ این کالاها، در حالی که مؤمن نباید این چنین باشد. 📌«لَا يَرْحَمُونَ صَغِيراً وَ لَا يُوَقِّرُونَ كَبِيرا وَ لَا يَتَجَاوَزُونَ عَنْ مُسِي ءٍ»؛ آن‌ها به زیردستان و افراد صغیر رحم نمی کنند و به بزرگان احترام نمی کنند و از کسی که بد کرده، نمی گذرند؛ یعنی آنچه را خدا در روابط اجتماعی برای احترام به یکدیگر می خواهد، رعایت نمی کنند و اگر کسی به آن‌ها بد کند و پوزش بطلبد، از او نمی گذرند؛ یعنی عفو و گذشت در جامعه، جایی ندارد. «أَخْبَارُهُمْ خَنَاءٌ»؛ خبر دادن آن‌ها با تهدید و ناسزاست. 📌 وقتی خبرهایی را برای همدیگر نقل کنند، همراه با یک نوع تهدید و آمیخته به یک نوع ناسزا گویی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 زینت مساجد و معاملات غیر شرعی❗️ 📌«قَالَ سَلْمَانُ(ره) وَ إِنَّ هَذَا لَكَائِنٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ(ص) إِي وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ»؛ سلمان می گوید: چنین روزهایی می آید؟ پیامبر؟صل؟ می فرماید: بله، قَسم به آن کسی که جان من در دست اوست! 📌«يَا سَلْمَانُ(ره) إِنَّ عِنْدَهَا تُزَخْرَفُ الْمَسَاجِدُ كَمَا تُزَخْرَفُ الْبِيَعُ وَ الْكَنَائِسُ»؛ در این زمان مسجدها، زینت داده می شوند، شبیه زینت های معابد یهود و نصارا! ◾️«وَ يُحَلَّى الْمَصَاحِفُ وَ تَطُولُ الْمَنَارَاتُ وَ تَكْثُرُ الصُّفُوفُ بِقُلُوبٍ مُتَبَاغِضَةٍ وَ أَلْسُنٍ مُخْتَلِفَةٍ» و قرآن ها را زینت می دهند و مناره ها را بلند می سازند و صفوف جماعت زیاد می شود، امّا با دل هایی که نسبت‌به هم بغض دارند و زبان‌های مختلف که اتّحاد ندارند. 📌منظور این نیست که قرآن ها را تمیز نگه می دارند؛ بلکه منظور زینت دادن قرآن هاست. 📌از طرفی صفوف جماعت زیاد می شود؛ یعنی کم نمی شود. پیکرها کنار هم می ایستند، امّا دل ها وحدت ندارند؛ بلکه بغض دارند. زبان‌ها مختلف هستند و یکصدا نیستند. در بخش دیگری می فرمایند: «وَ عِنْدَهَا تَحَلَّى ذُكُورُ أُمَّتِي بِالذَّهَبِ وَ يَلْبَسُونَ الْحَرِيرَ وَ الدِّيبَاجَ»؛ آنجاست که مردها خودشان را به طلا زیور می کنند و لباس حریر و دیباج می پوشند، «وَ عِنْدَهَا يَظْهَرُ الرِّبَا وَ يَتَعَامَلُونَ بِالْغِيبَةِ وَ الرِّشَاءِ»؛ آنجاست که ربا آشکار می شود و معاملات با غیبت و رشاست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 زمان عرضه اعمال بر پیامبر ❗️ 📌 یک دسته از روایات می‏گوید: هر روز، صبح و شب اعمال عرضه می‏شود. روایت را ابی‏بصیر از امام‏صادق(علیه السلام) نقل می‏کند: «قَالَ: تُعْرَضُ الْأَعْمَالُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ(صل الله علیه و آله و سلم)أَعْمَالُ الْعِبَادِ كُلَ‏ صَبَاحٍ‏ أَبْرَارُهَا وَ فُجَّارُهَا»؛ حضرت فرمودند: هر روز صبح، اعمال چه خوب‏ها و حسنات و چه بدها و سیّئات؛بر پیغمبر‏اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) عرضه می‏شود. «فَاحْذَرُوهَا»؛ پس مراقب اعمال باشید؛ «وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ»1️⃣. در این روایات اشاره به عرضۀ اعمال در صباح دارد. روایت دیگری است که هم صباح دارد هم مساء. یک دستۀ از روایات دوشنبه و پنج‏شنبه را زمان عرضۀ اعمال می‏داند. مجبورم تیتروار بگویم: بنابراین اعمالی که در صحیفۀ روزانۀ ما ثبت می‏شود، به پیغمبر‏اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) عرضه می‏شود. 1️⃣ این همان کلام خداوند است که پس به زودی خدا و رسولش عملتان را می‌بینند. سورۀ‌مبارکۀ توبه، آیۀ 105 - الکافی، ج1، ص219 - وسائل الشیعه، ج16، ص107 - بحارالانوار، ج17، ص131 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 کفۀ دین سبک تر از کفۀ دنیا و انجام حج برای غیر خدا❗️ 📌«وَ يُوضَعُ الدِّينُ وَ تُرْفَعُ الدُّنْيَا»؛ آنجا کفّۀ دین پایین می آید و کفّۀ دنیا بالا می رود؛ یعنی دنیا انسان را در جامعه سربلند می کند، امّا دین سرافکنده می کند. «وَ عِنْدَهَا يَكْثُرُ الطَّلَاقُ فَلَا يُقَامُ لِلَّهِ حَدٌّ وَ لَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً»؛ در آن موقع طلاق زیاد می شود و حدود الهی در آن جامعه اقامه نمی شود. امّا این ها ضرری به خدا نمی زند. «وَ عِنْدَهَا تَظْهَرُ الْقَيْنَاتُ وَ الْمَعَازِفُ»؛ در آن موقع آلات لهو، به طور آشکار در جامعه استفاده می شود. 🔹 «وَ عِنْدَهَا تَحُجُّ أَغْنِيَاءُ أُمَّتِي لِلنُّزْهَةِ وَ تَحُجُّ أَوْسَاطُهَا لِلتِّجَارَةِ وَ تَحُجُّ فُقَرَاؤُهُمْ لِلرِّيَاءِ وَ السُّمْعَةِ»؛ در آن موقع حجّ پولدارهای امّت من برای گردش و حج متوسّطین آن‌ها، برای تجارت و حجّ فقرای آن‌ها برای ریاست است. 🔺حج تعطیل نمی شود؛ هم اغنیا، هم متوسّطین و هم فقرای امّت حج به جا می آورند؛ امّا دسته اوّل برای گردش کردن می روند، متوسّطین برای خرید جنس و تجارت می روند و فقیرها هم حج به جا می آورند برای اینکه بگویند: حاج آقا شده. «فَعِنْدَهَا يَكُونُ أَقْوَامٌ يَتَعَلَّمُونَ الْقُرْآنَ لِغَيْرِ اللَّه وَ يَتَّخِذُونَهُ مَزَامِيرَ»؛ آن موقع یک عدّه قرآن یاد می گیرند، امّا نه برای خدا بلکه برای قشنگی. قرآن یاد می گیرند برای حالات کذایی که در آن هست؛ چون در یک جای دیگر آمده است که قرآن را به خاطر لحن ها و روش های کذایی اش می خواهد؛ این ها برای خدا نیست. «وَ يَكُونُ أَقْوَامٌ يَتَفَقَّهُونَ لِغَيْرِ اللَّهِ»؛ گروهی تفقّه می کنند، امّا نه برای خدا. این، مربوط به ماست. هدفش مُلّا شدن و فقیه شدن است. «وَ يَتَغَنَّوْنَ بِالْقُرْآنِ»؛ این ها از ناحیۀ قرآن می خواهند این حالت تَغَنِّی را اشباع بکنند 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 چگونگی اطلاع پیامبر از اعمال ❗️ 📌 پیغمبر‏اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) از اعمال ما دو نوع مطّلع می‏شوند؛ اوّل اطّلاع بر اعمال روزانۀ انسان که تقدیم حضورش می‏شود. روایات بسیاری در این باب داریم: یک دستۀ از روایات، صِرف عرضۀ اعمال بر پیغمبر‏اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) است. روایات را صاحب وسایل‌الشیعه، در ابواب جهاد نفس آورده است. روایت را سماعه از امام‏صادق(علیه السلام) نقل می‌کند و روایت موثّقه است. «قَالَ سَمِعْتُهُ‏ یَقُولُ‏ مَا لَكُمْ‏ تَسُوءُونَ‏ رَسُولَ‏ اللَّهِ(صل الله علیه و آله و سلم)»؛ می‏گوید: شنیدم که امام(علیه السلام) می‏فرمودند: چرا پیغمبر‏اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) را ناراحت می‏کنید؟! «فَقَالَ له رَجُلٌ كَیْفَ نَسُوؤُهُ»؛ شخصی عرض می‏کند: ما چگونه پیغمبر‌‏اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) را ناراحت می‏کنیم؟! 🔷 زمان امام‏ صادق(علیه السلام) تا زمان پیغمبر‏اکرم(صل الله علیه و آله و سلم)، بیش از صد سال فاصله است. توجّه می‏کنید؟ بیش از یک قرن فاصله است. لذا شخصی عرض می‏کند: آقا! ما چگونه پیغمبر(صل الله علیه و آله و سلم) را اذیت می‏کنیم؟ «فَقَالَ أَ مَا تَعْلَمُونَ أَنَّ أَعْمَالَكُمْ تُعْرَضُ عَلَیْهِ»؛ حضرت فرمودند: مگر نمی‏دانید کارهای شما بر پیغمبراکرم(صل الله علیه و آله و سلم)عرضه می‏شود ؟ «فَإِذَا رَأَى فِیهَا مَعْصِیَةً سَاءَهُ ذَلِكَ»؛ وقتی در صحیفۀ عمل معصیت ببیند، پیغمبراکرم(صل الله علیه و آله و سلم) را ناراحت می‏کند. «فَلَا تَسُوءُوا رَسُولَ اللَّهِ وَ سُرُّوهُ»1️⃣؛ پس پیغمبر(صل الله علیه و آله و سلم) را ناراحت نکنید. او را مسرور کنید. نظیر این روایت در باب صد‌و‌یکم از ابواب جهاد‌نفس در وسایل‌الشیعه زیاد است. 1️⃣ بحارالانوار، ج17، ص131 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 🎞 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 تسلّط اشرار بر اخیار❗️ 🌺خبر از اخبار آخر الزمان 📌«يَا سَلْمَانُ(ره) ذَاكَ إِذَا انْتُهِكَتِ الْمَحَارِمُ وَ اكْتُسِبَتِ الْمَآثِمُ»؛ ای سلمان(ره)! در آن زمان محارم و مرزهای الهی هتک می شود و گناه انجام می شود. «وَ سُلِّطَ الْأَشْرَارُ عَلَى الْأَخْيَارِ وَ يَفْشُو الْكَذِبُ وَ تَظْهَرُ اللَّجَاجَةُ وَ يَتَبَاهَوْنَ فِي اللِّبَاسِ»؛ اشرار بر اخیار مسلّط شوند، دروغ آشکارا گفته شود و لجاجت ظاهر شود. این ها به لباس مباهات لباس کنند. «وَ يُمْطَرُونَ فِي غَيْرِ أَوَانِ الْمَطَرِ وَ يَسْتَحْسِنُونَ الْكُوبَةَ وَ الْمَعَازِفَ»؛ باران می بارد، امّا زمانی که برای آن‌ها مفید نیست. آلات لهو و لعب را نیک می شمارند و نحوۀ نواختن آن‌ها را تشویق می کنند. «وَ يُنْكِرُونَ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ»؛ اگر کسی امر به معروف یا نهی از منکر کند، بَد می شمارند. «حَتَّى يَكُونَ الْمُؤْمِنُ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ أَذَلَّ مِنَ الْأَمَةِ»؛ در این موقع مؤمن، خوارترین شخص در آن جامعه است. «فَعِنْدَهَا لَا يَخْشَى الْغَنِيُّ إِلَّا الْفَقْرَ»1️⃣؛ در آن زمان شخصی که از نظر مادّی در رفاه است، از هیچ چیز نمی ترسد جز اینکه دستش خالی از مال بشود. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 6، ص 307 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 دست گیری اوّلیا در اوّلین گام برزخ❗️ 📌در روایات متعدّد آمده است هنگام مرگِ مؤمنین، معصومین(ع)، به خصوص پیغمبر اکرم(ص)، امام علی(س)، حضرت زهرا(س) و در بعضی روایات حسنین (ع) حاضر می شوند. روایت مشهوری است که «حارِث همدان» از امام علی(ع) نقل می کند که فرازهایی از آن را قبلاً به مناسبتی نقل کردم. حضرت می فرماید: «مَنْ يَمُتْ يَرَنِي »؛ هر کسی بمیرد، من را می بیند. راجع به امام هشتم(س) هم وارد شده که حضرت هنگام مرگ زائرین خود بر آن‌ها وارد می شوند. نکته ای که خواستم اشاره کنم، این است که هنگام مرگ، در همان گام اوّل ورود به عالم برزخ که حضرات معصومین(ع) تشریف می آورند، کاری کنیم که همان جا ما را پاک و پاکیزه کنند و به برزخ ردّمان بکنند، تا آن فشارها را نداشته باشیم. توجّه کنید که این موضوع هیچ منافاتی هم با روایات برزخ مبنی بر اینکه برزخ ما به عهدۀ خودمان است ندارد؛ یعنی کاری کنیم که هنگام مرگ، ما را دست گیری کنند و دَربی که به برزخ ما باز می شود، «رُوضَۀٌ مِن رِیِاضِ اَلجَنَّة» باشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @mojtabatehrani_ir
📍 روز قیامت هم شاهد و هم مشهود❗️ 📌در قیامت، آنچه در دنیا برای ما به صورت مفاهیم و تئوری ذهنی جلوه گر بود، به صورت خودِ حقیقی مان ظاهر می شود. ما همین الآن با اعمال خود در حال نوشتن کتاب وجودی خود و صحیفۀ اعمالمان هستیم، امّا چه زمانی ظهور پیدا می کند؟ (وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الْبُرُوجِ)؛ در آنجا دارد، (وَالْيَوْمِ الْمَوْعُودِ وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ)؛1️⃣روز قیامت، هم شاهد است و هم مشهود. معنای سادۀ آن، این است که هم نگاه می کند، هم موردِ نگاه است. انسان در قیامت چشم باطن ملکوتی اش باز می شود و حقایق را می بیند و بر او کشف می شود آنچه در دنیا در پس پرده و حجاب بود؛ تیزبین می شود امّا نه معنای دیدن دوردست. مثلاً صد متر را دوهزار متر می بیند؛ بلکه به معنای دیدن حقیقتی که بر او پوشیده بود. انسان شاهدِ بواطن است. هم باطن و حقیقت خودش را شهود می کند و هم باطن دیگران 1️⃣ قسم به آسمان بلند که دارای کاخ های با عظمت است! و قسم به روز موعود (قیامت که وعده گاه خلایق است)! و قسم به شاهد و به مشهود! سورۀ‌مبارکۀ بروج، آیات 1 الی3 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
📍 ابعاد مختلف ظلم❗️ 📌 امام‌علی(ع) فرمودند: «بِئْسَ الزَّادُ إِلَى الْمَعَادِ الْعُدْوَانُ عَلَى الْعِبَادِ»؛1️⃣ تجاوز کردن به حق بندگان خدا زشت و بد توشه ای است برای آخرت، این به طور کلّی بود. «إِيَّاكَ وَ الْجَوْرَ فَإِنَّ الْجَائِرَ لَا يَشَمُّ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ»؛2️⃣ بپرهیز از ظلم. به درستی که ظالم، بوی بهشت را استشمام نمی کند. پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «إِيَّاكُمْ وَ الظُّلْمَ فَإِنَّ الظُّلْمَ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ الظُّلُمَاتُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ»؛3️⃣بپرهیزید از تجاوز به حقّ دیگران، پس تجاوز به حقّ دیگران روز قیامت نزد خداوند، ظلمات است. روایتی می گویم: معنای ظلمات روز قیامت هم معلوم شود. شخصی آمد خدمت پیغمبراکرم(ص) و گفت: «قَالَ رَجُلٌ لِرَسُولِ لله(ص) اُحِبُّ اَنْ اُحْشِرَ یَوْمَ اَلقِیَامَةِ فِی النُّورِ»؛ من دوست دارم که حشر من روز قیامت در نور باشد. «قَالَ لَا تَظْلِمُ اَحَداً تُحْشَرْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی النُّورِ» ؛4️⃣حضرت فرمود: تجاوز به حقّ کسی نکن. روز قیامت، حشرت در نور است 1️⃣ نهج البلاغه، حکمت 221 - غررالحکم و درر الكلم، ص310 - بحارالأنوار، ج72، ص320 2️⃣ غررالحکم و دررالکلم، ص68 3️⃣ وسائل الشیعه، ج9، ص42 - بحارالأنوار، ج70، ص303 4️⃣ کنزالعمال، ج16، ص128 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 ظلم،موجب حشر در ظلمت است❗️ 📌در روایات متعدّد آمده است و حتما شما هم شنیده اید که در قیامت، بعضی روسیاه هستند. معنای این روسیاهی چیست؟ آیا منظور این است که صورت‌شان را سیاه کرده اند؟ نه، مطلب چیز دیگری است؛ بحث حشر است. گروهی حشرشان در ظلمات است و سیاه رویی آن ها به جهت آن ظلمات است. هر چه آن تاریکی بیشتر، روسیاهی آن ها بیشتر است. ابوبصیر از امام‌صادق(ع) از این آیۀ شریفه سؤال می کند: «كَأَنَّما أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعًا مِنَ اللَّيْلِ مُظْلِمًا»؛ چهره های آن ها را قطعه ای از شب سیاه فرا گرفته است. «قَالَ أَ مَا تَرَى الْبَيْتَ إِذَا كَانَ اللَّيْلُ كَانَ أَشَدَّ سَوَاداً مِنْ خَارِجٍ فَكَذَلِكَ وُجُوهُهُمْ تَزْدَادُ سَوَادا»؛1️⃣ حضرت فرمود: هنگام شب، اتاقی که از خارج به آن نگاه می کنی، تاریک تر است. منظور حضرت چیست؟ یک اتاق را هنگام شب نگاه کن. هرچه شب تاریک تر باشد، اتاق تاریک تر است. به همین شکل، سیاهی ناشی از صفحۀ وجودی آن ها به نسبت زشتی عمل‌شان سیاه تر و خودشان روسیاه تر خواهند بود؛ یعنی این سیاهی، ناشی از صفحۀ وجودی است که آن ها را احاطه کرده است؛ مثل تاریکی یی که اتاق را احاطه کرده است. در قیامت، هرچه عمل زشت تر باشد، آن ها رو سیاه تر خواهند بود. 1️⃣ بحارالأنوار، ج7، ص186 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
📍 ظلم ، گونه های مختلف ❗️ 📌در باب ظلم به غیر، روایات فراوانی داریم که خداوند در قیامت از این عمل نمی گذرد؛ چون حقّ غیر مطرح است. در بحث توبه از نهج البلاغه نقل کردم: «اَلظُّلمُ ثَلَاثَة...»؛ 1️⃣ ظلم بر سه گونه است؛ 🔻ظلمی که مورد غفران قرار می گیرد که عبارت از ظلم و تجاوز به خود است که بُعد فردی است و بین بنده و خداست؛ مثل کوتاهی در امر صوم و صلاة. این ظلم، خفیف ترین سه ظلم است و با توبه اصلاح می شود. 🔻 ظلمی که اصلاً مورد غفران قرار نمی گیرد، شرک است. 📌 شرک، مربوط به بُعد اعتقادی است و اصلاً قابل گذشت نیست، مگر اینکه ایمان بیاورد. 🔻قِسم سوّم، ظلم به غیر است که خدا رهایش نمی کند، مگر اینکه مظلوم از او بگذرد. 1️⃣ نهج البلاغه، خطبۀ 176 - غررالحکم و درر الكلم، ص180 - بحارالأنوار، ج7، ص271 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 اقسام صحیفۀ اعمال در قیامت❗️ 📌پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «قَالَ رسولُ اللّهِ(ص): الدَّواوينُ عندَ اللّهِ عَزَّ وِ جَلَّ ثَلَاثةٌ»؛ صحیفۀ اعمال نزد خدای عزّ وجلّ، سه قسم است: 1️⃣ «فَأَمَّا الدِّيْوانُ الَّذي لَا يَغْفِرُهُ اللّهُ فَالشِّرْكُ باِللّهِ»؛ صحیفه ای که خدا آن را نمی آمرزد، شرک به خداست. 🔷«قالَ اللّه ُ عَزَّ وَ جَلَّ: مَنْ يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللّهُ علَيْهِ الجَنَّةَ»؛ طبق آیۀ قرآن، خداوند بهشت را بر او حرام کرده است. 📌«وَ اَمَّا الدِّيْوَانُ الَّذي لَا يَعْبَأُ اللّهُ بَهِ شْيْئاً فَظُلْمُ الْعَبْدِ نَفْسَهُ فِيْمَا ِبينَْهُ وَ بَيْنَ رَبِّهِ، مِنْ صَومِ يَوْمٍ تَرَكَهُ، أو صَلٰاةٍ تَرَكَها»؛ 📌 صحیفه ای که قابل گذشت و اصلاح هست، ظلم بنده به خودش در کارهایی است که به رابطۀ او و خدا مربوط می شود، مانند یک روز روزه نگرفته یا غفلت شیطانی بوده یک نماز ترک شده است. «فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَغْفِرُ ذَلِكَ وَ يَتَجَاوَزُ إنْ شَاءَ»؛ خداوند آن ها را می بخشد و گذشت می کند. «و امّا الدِّيوانُ الذي لا يَترُكُ اللّه ُ مِنهُ شيئا»؛ امّا صحیفۀ اعمالی که خداوند رهایش نمی کند، «فَظُلْمُ الْعِبَادِ بَعْضِهِم بَعْضاً، القِصَاصُ لَا مَحَالَةَ»؛2️⃣ستم بندگان به یکدیگر است که چاره ای جز قصاص ندارد. 🔻بحث قصاص مطرح است. به این بحث خواهیم رسید که ابتلا به این سنخ از ظلم ها، چه مصیبت عظیمی دارد. بدترین مصیبت ها در قیامت برای کسانی که بُعد اعتقادی شان درست بوده، گرفتار شدن به چنین ظلم هایی است. 📌گاهی منجر به این می شود که تمام حسناتش را باید برای جلب رضایت مظلوم بدهد و گاهی به اینجا می رسد که تمام سیّئات عملی او را برای خودش باید کسب کند 1️⃣ دِيْوَانٌ لا يَعْبَأُ اللّه ُ بِهِ شَيْئاً، وَ دِيْوَانٌ لاَ يَتْرُكُ اللّهُ مِنْهُ شَيْئاً، وَ دِيْوَانٌ لاَ يَغْفِرُهُ اللّه، صحیفه ای كه خداوند به آن هيچ اعتنايى نمى كند، ديوانى كه خداوند از آن چيزى را فرو نمى گذارد و ديوانى كه خداوند آن را نمى بخشايد. 2️⃣ مسند احمد، ج43، ص156 - نهج الفصاحه، ص489 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 سر آمد تباه کنندگان اعمال❗️ 📌اگرچه در محاسبۀ اعمال، بندگان خدا مشمول رحمت واسعۀ حق می شوند و نیز مورد شفاعت قرار می گیرند، امّا وقتی حق النّاس و تجاوز به حقِّ غیر و تضییعِ حق مطرح شود، ر ها نخواهند شد. 🔻البته کسانی که حقّ آن ها ضایع می شود مختلف هستند: یک دسته، کسانی هستند که یا خودشان این توانایی را داشتند یا دیگران می توانستند حقّ او را بگیرند، امّا اقدام نکردند. 🔻امّا ممکن است کسی نه خودش و نه دیگری توانایی احقاق حقّ او را نداشته و جز خدا هیچ پشتیبانی نداشته باشد؛ لذا ظالم را به خدا واگذار کند. بدترین و گرفتارترین کس در قیامت چنین کسی است. پیامبراکرم(ص) فرمودند: 📌«قَالَ رَسُولُ اللهِ(ص) اِشتَدَّ غَضَبُ اَللَّهِ عَلَى مَن ظَلَمَ مَنْ لَايَجِدُ نَاصِراً غَيرَ اللَّهِ»؛1️⃣ خشم خدا شدّت پیدا کرد نسبت به کسی که تجاوز کرد به حقّ کسی که جز خدا یاوری نداشت. 📌بنابراین سرآمد اعمالی که در قیامت انسان را تباه کرده و به ظلمت می کشاند، تجاوز به حقوق دیگران است؛ از کوچک ترین تجاوز تا بالاترین تجاوز. از نظر شدّت، شدیدترین ظلم نسبت به آن مظلومی است که دست او از نظر ظاهری به هیچ جا بند نباشد و جز خدا کسی را نداشته باشد. خدا نیاورد که در قیامت خدا مدّعی انسان بشود 📌. یک وقت خداوند در محکمه ای که برای قضاوت نسبت به دو نفر تشکیل شده است، قاضی و حاکم است؛ احکم الحاکمین است. امّا یک وقت طرفِ دعوا خداست. اینجاست که غضب الهی شدید می شود. 1️⃣ کنزالعمال، ج 3، ص 500 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 رحمت الله علیه ◾️➖➖➖➖➖➖➖ @agamojtabatehrani ◾️➖➖➖➖➖➖➖
💠نبات متبرّک یک بار خود حاج آقا فرمودند: پدرم مرحوم آیت الله آمیرزا عبدالعلی تهرانی(ره) گاهی به مغازۀ یک عالم اهل معنا، به نام سیّد عبدالکریم کفّاش در انتهای بازار آهنگرها می رفتند که به سیّد عبدالکریم پینه دوز معروف بود. این سیّد با اینکه روحانی بود و اهل علم، از طریق پینه دوزی و کفش دوختن در مغازۀ کوچک خویش، امرار معاش می کردند. بین علما مشهور بود که وجود مقدّس مولا صاحب الزّمان(عج) به ایشان توجّه خاصّ دارند وگاهی به حجرۀ او هم سر می زنند. 💠 روزی امام عصر(عج) قطعه نباتی را به سیّد عبدالکریم کفاش مرحمت کرده بودند که ایشان هم مقداری از آن قطعه نبات را به پدرم، میرزا عبدالعلی، مرحمت کردند. پدرم به منزل آمدند و مقداری از آن نبات مرحمتیِ امام عصر(عج) را در دهان من نهادند. حاج آقا می‏فرمود: «این علومی که نصیب شد و عنایاتی که به من رسید، ریشۀ همه اش، از آن نبات مرحمتی امام عصر(عج) است.» 💠ایشان در جای دیگر می فرمودند: «هنوز حلاوت آن نبات در کام من است و من فکر نمی کنم که خدا بدن مرا به آتش بسوزاند؛ چراکه در آن، تبرّکی از امام زمان(عج) وجود دارد. حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه ◾➖◾➖◾➖◾ 💠کانال آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 حسّاس ترین مواقع زندگی انسان ❗️ 📌 امام‌باقر(ع) فرمودند: 🔻«لَمَّا حَضَرَ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ(ع) الْوَفَاةُ»؛ هنگام وفات پدر بزرگوارشان امام‌زین‌العابدین(ع) او را به سینۀ شان چسباندند. 🔻«ثُمَّ قَالَ يَا بُنَيَّ أُوصِيكَ بِمَا أَوْصَانِي بِهِ أَبِي(ع) حِينَ حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ وَ بِمَا ذَكَرَ أَنَّ أَبَاهُ أَوْصَاهُ بِهِ»؛ و فرمودند: پسرم تو را به آنچه پدرم هنگام وفات به من وصیّت فرمود، سفارش می کنم. 🔻«قَالَ يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّه»؛1️⃣ گفت: ای پسرم! بپرهیز از ظلم به کسی که یاوری جز خدا نداشته باشد. 🔻حسّاس ترین مواقع زندگی انسان، هنگام مرگ است و حسّاس ترین مطالب را در این موقع بازگو می کند، به ویژه اگر آن شخص امام‌معصوم(ع) باشد که گفتۀ او در این موقع برای قیامت انسان سرنوشت ساز است. 📌امام‌باقر(ع) می فرماید که امام‌علی بن الحسین زین العابدین(ع) هنگام وفاتش مرا به سینه اش چسباند و گفت: آن سفارشی را می کنم که پدرم -یعنی امام حسین(ع)- هنگام مرگ کرد. 1️⃣ الکافی، ج2، ص331 - وسائل الشیعه،ج16، ص48 - بحارالأنوار، ج68، ص76 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 کوچکی قصاص دنیا در مقابل قصاص آخرت❗️ 📌امام‌علی(ع) از پیغمبراکرم(ص) نقل فرمودند: «يَا ابْنَ آدَمَ اعْمَلِ الْخَيْرَ وَ دَعِ الشَّرَّ»؛1️⃣ «أَلَا وَ إِنَّ الظُّلْمَ ثَلَاثَةٌ فَظُلْمٌ لَا يُغْفَرُ وَ ظُلْمٌ لَا يُتْرَكُ و ظُلْمٌ مَغْفُورٌ لَا يُطْلَبُ »؛ ستم و تجاوز و انحراف به سه گونه است: ظلمی که قابل گذشت نیست مثل شرک. 📌ظلمی که قابل گذشت است مثل تخلّفاتی فردی که در ارتباط بین عبد و خداوند است و ظلمی که رها نمی شود. 📌«وَ امّا الظُّلْمُ الَّذِي لَا يُتْرَكُ فَظُلْمُ الْعِبَادِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً الْقِصَاصُ هُنَاكَ شَدِيدٌ لَيْسَ هُوَ جَرْحاً»؛2️⃣ 📌 امّا ظلمی که رها نمی شود، ظلم بندگان به یکدیگر است که قصاص آن سخت است، نه اینکه مثلاً تازیانه زدن و امثال آن باشد. 📌 «وَ لَكِنَّهُ مَا يُسْتَصْغَرُ ذَلِكَ مَعَهُ»؛3️⃣بلکه کیفر آنجا طوری است که همۀ کیفرهای دنیایی در برابر آن ناچیز است. 📌 همۀ مجازات های دنیایی که به عنوان حدود و تعزیرات و قصاص مطرح است، در مقابل قصاص در قیامت کوچک است. تازیانه و ضربۀ آخرت، غیر از تازیانه و ضربۀ دنیاست. 📌 حضرت تعبیر به قصاص کرده اند. فرض کنید انسان در دنیا ضربه ای به غیر وارد کرده و استحلال هم نشده و مجازات آن هم به قیامت موکول شده است. 📌در این صورت، قصاص و ضربۀ قیامتی قابل قیاس با قصاص دنیا نیست؛ همان گونه که آتش جهنّم با آتش دنیا قابل مقایسه نیست. 📌به عبارت دیگر، نه تنعّمات و لذّت های اُخروی قابل قیاس با تنعّمات و لذّ ت های دنیویّه است و نه عذاب و ناراحتی و دردهای آخرتی با عذاب دنیایی آن قابل مقایسه است. 1️⃣ اى فرزند آدم! خير را به جاى آور و شرّ را واگذار كه اگر چنين كنى، خوش رفتار و ميانه رفتار باشى. 2️⃣ بِالْمُدَي وَ لَا ضَرْباً بِالسِّيَاطِ 3️⃣ نهج البلاغه، خطبۀ 176 - غررالحکم و درر الكلم، ص180 - بحارالأنوار، ج7، ص271 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani