eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
780 دنبال‌کننده
208 عکس
863 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 دلت را خالی کن ❗️ 📌اگر کسی بخواهد به حقیقت عبودیّت برسد، مرحلۀ اُوْلیٰ «تخلیۀ دل» است. دل نباید مشغول به غیر خدا و در محبّت ماسوای خدا باشد. 📌 آنگاه که از غیر خداوند تخلیه شد، دل به رب و محبّت و دوستی خداوند مشغول می شود و به مرحلۀ اولای از عبودیّت می رسد. آنگاه که دل از محبّت غیر خدا آزاد شود و برای محبّت خدا آماده شود، آنجاست که دل به حقیقت عبودیّت رسیده است. 📌 اگر دلِ انسان در گرو امور دنیوی- هر حیثش که می خواهد- باشد، این دل، دلی نیست که صاحبش بتواند ادّعا کند که حقیقتاً عبدالله است: چون عبودیّت از بزرگ ترین مقام ها برای انسان است؛ یعنی انسان هر چه از نظر معنوی سیر کند، آخرین مرحله اش مسئلۀ عبودیّت است. بنابراین، کمالِ صدق در گفتار در ارتباط با مناجات با رب، رعایت این موضوع است که الفاظی را که انسان در ارتباط با مناجاتش با خداوند به کار می بندد، الفاظی باشد که مفاهیمش در او شکل گرفته باشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
nf00281148-2.mp3
3.18M
◾️آخرین روضه حاج آقا مجتبی تهرانی در 📌شب 23 رمضان سال 1391، مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) در مسجد جامع بازارتهران، به روضه خوانی برای (س) پرداخت. 📌 روضه ای که به گفته خود ایشان برای اولین بار به این صورت خوانده می شد. 📌این روضه جانسور که آخرین روضه حاج آقا مجتبی تهرانی قبل از رحلت ایشان بود را بشنوید. @agamojtabatehrani
📍 ترک معارضی که ضرورت ندارد❗️ 📌قِسم اوّل از صدق که صدق در گفتار است، کمالش به دو چیز است. اوّل، مسئلۀ گفتاری است که عبد با ربّش در گفتگوها و اظهاراتش دارد، که مراقبت کند آنچه می گوید، آراستۀ به آن باشد و آن مفاهیم در آن شکل گرفته باشد. در مورد کمال دوّم، علمای اخلاق می فرمایند: مَعاریض1️⃣ را بدون ضرورت ترک کند. یعنی چه؟ انسان در گفتارهایی که دارد، ممکن است مطابق با واقع باشد. صدق به معنای مطابق بودن با واقع است و خبری که انسان می دهد در این حالت ممکن است مطابق با واقع و صادقانه باشد، امّا از نظر آنچه مُراد است، تطبیق نداشته باشد؛ یعنی طرفِ مقابل خلاف آنچه را او مورد نظرش هست بفهمد. چند مورد را بیان می کنم. یک مورد این است که انسان بعضی از حقیقت -و نه همه اش را- بگوید. فرض کنید در صحبت هایش مطلبی را از کسی نقل می کند. آن شخص پنج جمله گفته است، او چهار جمله اش را نقل کند و یکی را نقل نکند، که اگر آن یکی در کنار این چهار جمله قرار بگیرد، اصلاً صورت کار از نظر برداشت عوض می شود. مثالی بسیار ساده بزنم: کسی از انسان کاری را طلب می کند. کسی پیغام می آورد و می گوید: او فلان کار را از تو خواسته است. انسان شروع می کند و می گوید: این معذوریت را دارم و اگر این کار را بکنم، گرفتاری هایی برایم پیش می آید و...، ولی در آخر سر می گوید: به خاطر علاقۀ زیادی که به او دارم، همۀ آن ها را متحمّل می شوم. فردی که واسطه است، برود و بگوید که او گفت: این گرفتاری‌ها را دارم، این مشکلات برای من پیش می آید و...، امّا انتهایش را نگوید که گفت: چون او خواسته است، همه را قبول می کنم خوب دقّت کنید که دروغ نگفته است. خبر را رسانده و راست هم هست، امّا آن را تقطیع کرده است؛ بخشی را گفته و بخشی را نگفته است 1️⃣ جمع معراض، سخن های پوشیده و غیرصریح. کلامی که معنای آن مشکل، پوشیده و پنهان باشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 کسب فیض پیامبر(ص) از زهرا(س)❗️ 📌 روایت را بَحرانی نقل می کند و در بحار نیست: ببینیم چه مقدار اینها به دوستانشان علاقمندند. ◾️«قَالَتْ أسَمَاءُ: فَرَأيْتُهَا رَافِعَةً يَدَيْهَا إلَى السَّمَاءِ»؛ اسما - پرستار حضرت زهرا(س) - می گوید: دیدم زهرا(س) دستانشان را به آسمان بلند کرده است، ◾️ «وَ هِيَ تَقُولُ: اَللَّهُمَّ إنّي أَسْألُكَ بِمُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى وَ شَوْقِهِ إِلَيَّ»؛ ◾️و این جملات را می گوید: خدا! تو را قسم می دهم به علاقه ای که پیغمبراکرم(ص) به من دارد؛ اسمی از پیغمبراکرم(ص) نمی آورد؛ بلکه به علاقه ای که پیغمبراکرم(ص)به او دارد قسم می خورد. ◾️ معلوم می شود پیغمبراکرم(ص) از علاقه اش به زهرا(س) کسب فیض می کند. اگر من ادامه بدهم بعضی نمی توانند هضم کنند. ◾️«وَ بِعَلِّيٍ الْمُرْتَضَى(ع) وَ حُزْنِهِ عَلَيَّ»؛ و قسم می دهم تو را به همسرم علی(ع) و حُزن او نسبت به من. معلوم می شود حزن امام علی(ع) نسبت به زهرا(س) رتبه ای بوده است برای امام علی(ع). «وَ بِالْحَسَنِ الْمُجْتَبَى وَ بُكَائِهِ عَلَيَّ»؛ قسم به حسن(ع) و گریۀ او بر من قسم به حسن(ع) و گریه او بر من ◾️«وَ بِالْحُسَيْنِ الشَّهيِدِ وَ كَآبَتِهِ عَلَيَّ»؛ و قسم به حسین(ع) شهید و آن اضطرابش نسبت به من، «عَلَيَّ وَ بِبَنَاتِي‏ الْفَاطِمِيَّاتِ‏ وَ تَحَسُّرِهُنَّ عَلَيَّ(ع)»؛ اسم زینب و ام کلثوم را نمی برد. و قسم به دخترانم و به ناراحتی و حسرتی که به من دارند، ◾️«إنَّكَ تَرْحَمْ وَ تَغْفِرْ لِلْعُصَاةِ مِنْ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ(ص) وَ تَدْخُلْهُمُ الْجَنَّةِ، إِنَّكَ أكْرَمُ الْمَسْئُولِينَ وَ أرْحَمُ الرَّاحِمِينَ»؛1️⃣ ◾️ رحم کن و بیامرز معصیت کاران از امت محمّد(ص) را و آن ها را به بهشت ببر. 📌این جملاتی که زهرا(س) میگفت و اسما می شنید، چه وقت بود؟ چون می گوید: قسم به شوهرم علی(ع) و حزن او به من! قسم به حسن(ع) و بُکائش بر من! قسم به حسین(ع) و اضطراب و ناراحتی اش نسبت به من و به دخترهایم و حسرتی که دارند! لذا باید موقعی باشد که زهرا(س)به خاطر اذیّت امّت پیغمبراکرم(ص) در بستر بیماری افتاده باشد. ◾️خدا را شاهد می گیرم که رحمت واسعۀ حق تنها از این مجری جلوه می کند و غیر از این، چیز دیگری نیست. چه بسا لحظات آخر زهرا(س) است. امّا در عین حال می گوید خدایا شیعیان و این محبّین را بیامرز. شفاعت زهرا(س) از همین جا شروع شده است. 1️⃣ عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد)، ج‏11-قسم-2-فاطمة(س)، ص، 892 〰️〰️〰️〰️〰️ سلام الله علیها 📚 📖 📝 جلسه چهارم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خدایا! کسانی که جزء شیعیان ما هستند به جهنّم نَبر❗️ 📌دارد وقتی این آیات نازل شد معروف است دیگر اینکه در روایات ما هست: ◾️«وَ إِنَ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعين لَها سَبْعَةُ أَبْوابٍ لِكُلِّ بابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُوم»1️⃣ 📌 دارد که وقتی این آیۀ جهنّم و عذاب که جهنّم هفت در دارد و چه. دارد «فَسَقَطَتْ فَاطِمَةُ سلام‎الله‎علیها عَلَى وَجْهِهَا» به رو افتاد زهرا‎ سلام‎الله‎علیها. «الْوَيْلُ‏ ثُمَ‏ الْوَيْلُ‏ لِمَنْ‏ دَخَلَ‏ النَّار»2️⃣ ◾️وای وای بر آن که وارد آتش بشود. بله من یک روایت به ذهنم الآن آمد. که من دریک روایتی دیدم از پیغمبراکرم(ص) که حضرت فرمود: به دخترش زهرا‎سلام‎الله‎علیها که گریۀ تو موجب گریۀ ملائکه‌ها و فرشتگان می‎شود. یعنی هر وقت تو شروع کنی به گریه کردن فرشته ها همه گریه می‎کنند از گریۀ تو. یک همچین موجودی است؟ زهرا‎ سلام‎الله‎علیها رجاء رو نمی‎دانست؟ نعوذبالله. نعوذ بالله . این نیست، هر دو هست، هر دو هست. یعنی هم نظر به این سمت داره و هم نظر به آن سمت داره. با نظر به این سمت است می‎گوید: « الْوَيْلُ‏ ثُمَ‏ الْوَيْلُ‏ ». بله نظر به اون‎طرف می اندازه. می‎گوید: خدا کسانی که جزء شیعیان ما هستند به جهنّم نبردشان. ◾️خوب دقّت کنید عجیب است شما وقتی نگاه می کنید تواین روایاتی که راجع به زهرا‎ سلام‎الله‎علیهاست هر دوتا رو می‎بینید. آیۀ جهنّم وارد می‎شود یک همچنین حالتی. از رو می افتد زمین امّا از آن طرفم همین که به خدا می‎گوید: «صلی الله علیک یا فاطمة» 1️⃣ سورۀ مباركۀ حجر، آیات43و44؛ «و‌قطعاً وعده همه آنان دوزخ است، دوزخی که برای آن هفت در است و از هر دری بخشی از آنان وارد می‌شوند.» 2️⃣ بحارالانوار، ج43، ص88 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 سلام الله علیها 📖 📝 جلسه نوزدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 سبک سخن راست گفتن❗️ 📌این سبک سخن راست گفتن، بر دو قِسم است. اوّل، غفلت از ادای کلام است، درست همۀ آن را حفظ نکرده است تا بیاید بگوید: بلکه فقط مقداری را حفظ کرده است. این حالت از نظر اخلاقی موردنظر است که وقتی انسان دارد مطلب راستی را می گوید، مراقبت کند مفاهیمی که می خواهد القا کند، معاریض از مفاهیم است که از کلام استنتاج می شود، آن ها را درست و صحیح القا کند که طرف مقابل برداشت خلافی نکند. در غیر این صورت، راست می گوید، امّا راستی که می گوید، اگر ناخودآگاه تقطیع شده باشد، به شکلی که طرف مقابل خلاف آنچه گوینده گفته و او دارد القا و نقل می کند، برداشت کند، نقص از گوینده است که دارد خبر راست را می گوید. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 آثار محبت ❗️ 📌 وقتی که انسان نسبت به موجودی محبّت و عشق پیدا کرد، برایش دو حالت بسیار ارزنده حاصل می شود: یکی «رضا» و دیگری «توکّل» است؛ یعنی انسان در رابطۀ با آنچه آن موجود، در عالم برای او مقدّر کرده و قلم قضایی اش ترسیم نموده است، خشنودی و رضا پیدا می کند و در عالم وجود هیچ پشتوانه ای جز الله نمی بیند و یگانه اتّکائش به الله است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 📝 جلسه نهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani