eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
764 دنبال‌کننده
205 عکس
842 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰رابطه ادب و عقل یک دسته از روایات ما ادب و عقل را با یکدیگر مرتبط دانسته و به رابطه مستقیم آن ها بر یکدیگر اشاره دارد: 🔘"لَا اَدَبَ لِمَنْ لَا عَقْلَ لَهُ " کسی که عقل ندارد، بی ادب است. 🔘"اَلاَدَبُ فی الاِنسانِ کَشَجَرةٍ اَصلُها العَقلُ" ادب در انسان مانند درختی است که ریشه اش عقل است. 📚منبع: الهی؛ کتاب یکم- تادیب نفس به معنی الاعم، ص 54 @agamojtabatehrani
⭕️سفارشی به والدین❗️ 📌 به اولیا سفارش می کنم که حوا ستان جمع باشد. اگر کودک در زمانی که مثلاً تحت نظر شما بوده است، تا حدودی توانسته اید از نظر اعتقادی و عملی رو به راهش کنید، خیال نکنید این وضع او پایدار می ماند. وارد محیط آموزشی بشوید و ببینید آن جا از شما قوی تر هستند. 📌 البتّه در محیط آموزشی فقط سراغ استاد رفتم. مخصوصاً به کسانی که دلسوز هستند می گویم، این طور نیست که خیالت از نظر تربیتی، دینی و انسانی راحت باشد. اگرچه فرزندت در بهترین مدرسه ها باشد، باز هم خاطر جمع نباش و دست روی دست نگذار! از جهتِ دینی عرض می کنم و اینجا بحث جهاتِ علمی نمی کنم. یک وقت چشم باز می کنی، می بینی وامصیبتا! 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 @agamojtabatehrani
💠ادب از دیدگاه اهل معرفت 🔰تقسیم بندی ادب به دو نوع انسانی و الهی 📌 از دیدگاه اهل معرفت ادب یکی از منازل سلوک الی الله تعالی و مقامات والای معرفتی است. 📌اهل معرفت نه عقل عملی را نفی می کنند و نه کاری به آن دارند، بلکه بحث آن ها درباره ادب الهی است که سطح آن خیلی بالاتر از مسائلی است که در اخلاق مورد بررسی قرار می گیرد. ✔️ آن ها می گویند باید خدا در روش رفتاری انسان حاکم باشد و او مرزبندی ها را مشخص نماید. این روش رفتاری یا مرزبندی های الهی که از آن به دستورات شرع تعبیر می شود، آداب شرعیه است. 📌اهل معرفت به دنبال رعایت و حفاظت از مرزهای شناخته شده از ناحیه الله تعالی هستند و کاری به حکومت عقل عملی ندارند؛ هرچند که تضاد و تنافری میان حکم شارع و حکم عقل نیست. ☑️ با این بیان می توانیم ادب را از دو منظر اخلاقی و معرفتی به دو نوع انسانی و الهی تقسیم کنیم. 📚منبع: ؛ کتاب یکم- تادیب نفس به معنی الاعم، ص 54 مرحوم آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @agamojtabatehrani
💠منشأ بی عفّتی ها❗️ 📌 پدر و مادر! آیا به فرزندت علاقه مند هستی؟! اگر علاقه مند هستی، به او غیرت داشته باش؛ یعنی بُعد انسانی و الهی او را حفظ کن تا مثل حیوانات نشود. اینجا این روایت مطرح می شود که: «إِنَّ الغَيرَةَ مِنَ الإيمَانِ». به روشنی رابطۀ بین غیرت و حیا آشکار شد. ببینید چقدر معارف ما با هم هماهنگ هستند. 💠انسان -سوای از مؤمن بودن- اگر بخواهد انسانیّتش را حفظ کند، باید نسبت به فرزندش چنین غیرتی داشته باشد؛ چه دختر باشد و چه پسر، باید او را عفیف بار بیاوری. عفّت هم از حیا نشئت می گیرد و شاخه ای از حیا است. 💠 منشأ بی عفّتی ها در جامعۀ ما همین مسئلۀ بی حیایی است. برخی همین پردۀحیا را که در تربیت اصل و اساس است، می درند. بعد از آن، پدر و مادر هر کاری هم بکنند، ثمری ندارد. 🔰 البتّه این مسئله هم هست که وقتی از محیط خانواده بیرون رفت و وارد محیط آموزشی شد، مشکلات تربیتی اش بیشتر می شود. بدتر از همۀ این ها محیط جامعه و مخصوصاً رسانه های تصویری است که برخی از آن ها «جنایت کاران جامعه» هستند و چه مشکلاتی را در مسیر تربیت ایجاد می کنند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه هشتم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اسوۀ والای حیا❗️ 📌 همۀ شما این تعبیر پیغمبر اکرم(ص) راجع به حضرت فاطمه زهرا(س) را شنیده اید که حضرت فرمودند: «فاطِمَةُ بَضعَةٌ مِنّی»؛ فاطمه پارۀ تن من است. این حدیث بین عام و خاصّ1️⃣ متواتر است و کسی نسبت به آن شبهه ندارد. امّا آیا می دانید که پیامبر(ص) این جمله را در چه موقعیّتی و به چه علّتی بیان کرده است؟ 🍁 اوّلین مورد مربوط به جریان پرسش پیامبر(ص) از اصحاب خود، در باب بهترینِ زنان بود. روزی پیغمبر اکرم(ص) از اصحاب خود پرسیدند: «مَا خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ؟»2️⃣؛ بهترین زن ها کیست؟ 🍁 اصحاب عرض کردند: «فَلَمْ نَدْرِ مَا نَقُولُ»؛ نمی دانیم! «فَسَارَّ عَلِیٌّ(ع) إِلَى فَاطِمَةَ(س) فَأَخْبَرَهَا بِذَلِکَ»؛ در این هنگام امام علی(ع) از جا برخاستند و به منزل رفته و سؤال پیامبر(ص) را با حضرت زهرا(س) در میان گذاشتند. حضرت زهرا(س)فرمودند: «بهترینِ زنان آن زنی است که به مرد نامحرم نگاه نکند و مرد نامحرم نیز او را نبیند.» 📌امام علی(ع) برگشتند و این جواب را به پیامبر(ص) ارائه نمودند. حضرت رو به سوی امام علی(ع) کرده و فرمودند: «مَنْ عَلَّمَکَ هَذَا؟»؛ چه کسی این را به تو یاد داده است؟ امام علی(ع) عرض کرد: فاطمه(س) این مطلب را به من گفته است. در اینجا بود که پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «إِنَّهَا بَضْعَةٌ مِنِّی»؛ فاطمه(س) پارۀ تن من است. 1️⃣ شیعیان و اهل تسنّن 2️⃣ حلیة الأولیاء، ج 2، ص 41 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه هشتم @agamojtabatehrani