eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
747 دنبال‌کننده
201 عکس
825 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 اولیای خاصّ خدا❗️ 📌نکته ای که باید اینجا بیان کنم این است که آیا منظور از اشاراتی که در آیات و روایت به «اعمال» شده است، «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» اعمالی است که لازمه اش اطاعت قلبی است؟ 📌 به عبارت دیگر آیا منظور این آیات و روایات فقط کسی است که انقیاد قلبی دارد و سراپای وجودش به دنبال پیروی از دستورات الهی است؟ اگر چنین باشد، کسانی مثل من که دلش رام خدا نیست و گوش دلش را به وحی نسپرده است تا طبق دستورات او عمل کند- اگرچه اطاعت عملی آن هم با فشار دارد - شامل این همه آیات و روایات نمی شود؟ 📌 در مباحث طاعت و اطاعت گفتیم: کسانی که انقیاد قلبی دارند، اوحدی از ناس هستند و در بین مردم تک اند. این ها اولیای‌خاصّ‌خدا(ع) هستند و تفاوتشان با امثال ما که انجام اعمال بر عهدۀ مان سنگینی می کند، این است که با عمل خود یک نحو عشق بازی با خدا می کنند؛ آیا این همه آیات و روایات مخصوص آنهاست؟ 📌 خیر؛ فقط به آنان اختصاص ندارد و به قول ما طلبه ها این آیات شمول دارد و کسانی هم که عمل را -گرچه با فشار- انجام می دهند، در بر می گیرد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
📍 میدان تکامل برای انسان ها باز است❗️ 📌در این عالم، میدان تکامل برای انسان باز است؛ در این سیر تکاملی تا جایی می توان پیش رفت که این قطره به آن اقیانوس هستی متصل شود. تمام دستورات الهی و امر و نهی ها، برای همین سیر تکاملی من و شماست. 📌 گاهی تعبیر می کنند که احکام شرعیه، الطاف هستند در احکام عقلیّه. معنایش این است که می دانم توان سیر، حرکت و رسیدن به مقامی بسیار بالا و والا را دارا هستم، امّا این سیر، دستورالعمل می خواهد. چه باید کرد و از کجا باید شروع کرد؟ لذا بیان کردم اطاعت عملی سر از اطاعت قلبی، اطاعت قلبی سر از عبودیّت و عبودیّت، سر از ربوبیّت در می آورد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
﷽ 📍 سیر طبیعی انسان از تولّد تا مرگ❗️ 📌هر انسانی مرکّب از جسم و روح است و هر دوی این‌ها در این عالَم، سیر دارند. جسم یک حرکت طبیعی دارد که از نطفه شروع می‏شود. 📌 البته نمی‏خواهم از هنگام نطفه شروع بکنم؛ بلکه از همان موقعی که از رحم خارج می‏شود و به صورت ظاهر وارد دنیا می‏شود، یک سیر و حرکت طبیعی دارد و دورانی را پشت سر می‏گذارد. فرض کنید که از طفولیّت به نوجوانی می‏رسد، به جوانی می‏رسد، کَهل1️⃣ می‏شود. 📌بعد هم به پیری می‏رسد. سپس می‏میرد. معنا ندارد در این سیر نمیرد و باقی بماند؛ چون اصلاً دار، دار حرکت است. 📌 انسان یک سیر طبیعی برای خودش دارد. وقتی پیر شد، جداسازی روح از این پیکره باید اتّفاق بیفتد؛ زیرا اگر این جدایی انجام نشود، باعث محذورات زیادی می‏شود. 1️⃣ میان‌سال 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اگر مرگ نبود❗️ 📌 در مطالعه ام به روایتی برخورد کردم با این مضمون که در زمان یکی از انبیا(ع) خدمت ایشان عرض کردند: از خدا بخواه که ما نمیریم و در دنیا بمانیم. پیغمبر آن زمان هم از خدا خواست و این درخواست پذیرفته شد. به حسب ظاهر مرگ تعطیل شد و این‌ها زنده ماندند. 📌 امّا این سیر و حرکت، متوقّف نشد. خوب دقت کنید! این جور نشد که بچه های شیرخوار همیشه شیرخوار بمانند، یا نوجوان همیشه در این سن بماند و دنبال بازیگوشی باشد یا جوان همیشه جوان بماند و پیر در همان سن باقی بماند. 📌 این حرکت، حرکت طبیعی و سنّت الهی است؛ لذا پیر، پیرتر می شود، یک وقت متوجّه شدند که پدرش هست، پدربزرگش هست، جدّش هست، جدّ جدّش هست و همۀ این‌ها هم زمین گیر شده اند. 📌 لذا یک فرد سی‌چهل ساله که خودش نتیجۀ کسی است، صبح باید چند نفر زمین گیر را مراقبت کند، تمیز کند، غذا در دهانش بگذارد و امثال این کارها. اصلاً به هیچ کار نمی رسد. این، روایت صحیحی است. 📌 بعضی نسبت‌به سند روایت تشکیک کردند. من اتّفاقاً سند این روایت را بررسی کردم، و سندش هم صحیحه بود؛ صحیحۀ هشام بن سالم است و در بحارالأنوار آمده است. خدمت پیغمبر آن زمان آمدند و درخواست کردند خداوند طبق همان تقدیرش، عمر ایشان را قرار بدهد؛ چون زندگی ایشان به هم ریخته است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
📍 مرگ یک نوع خانه ‏تکانی است❗️ 📌مرگ یک نوع خانه‏ تکانی است. فرض کنید اگر کسی از کفّار، عملی انجام داد که به تعبیر ما حُسن فعلی داشت، امّا حُسن فاعلی نداشت، مثلاً به فقرا کمک کرد؛ یعنی پیکرۀ عملش خوب بود، امّا این عمل روح ندارد. فعل، خوب است و حسن فعلی دارد. امّا حُسن فاعلی ندارد. چرا؟ چون کار را برای خدا انجام نداده است و کاری هم که برای خدا نباشد، عندالله ارزش ندارد. 📌خانه ‏تکانی آن‏ها این است که هنگام مرگ، ملکات فضیلتی را که ممکن است در رابطۀ با حُسن فعلی پیدا کرده باشند، از او جدا می‏کنند؛ چون حُسن فاعلی نداشته و برای خدا نبوده است؛ بلکه برای امور دنیایی بوده است. برای مثال، فرض کنید برای این بوده که از او تمجید کنند. 🔰پس همین‌جا می ماند. در مؤمنین هم این مسئله هست. از این جهت فرق نمی‏کند. مؤمنینی هم که در کارهای‌شان قصد قربت نداشتند، همین جداسازی انجام می‏شود و در این جهت، با کفّار فرقی ندارند. هر عملی که حُسن فاعلی نداشته باشد، در موقع جداسازی در دنیا می‏ماند. هر چه مربوط به دنیا است، باید همین‏جا بماند و برود. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
51.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 🔰حدیث بسیار زیبا و پرمعنا از علیه السلام / بخش اول 📍 شرح حدیث در بیان حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمه الله علیه 🎞 علیه السلام @agamojtabatehrani
47.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰حدیث بسیار زیبا و پرمعنا از علیه السلام /📌 بخش دوم📌 📍 شرح حدیث در بیان حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمه الله علیه 🎞 علیه السلام @agamojtabatehrani
📍 جدا سازی و پاک سازی روح❗️ 📌امام علی‌النّقی(ع) به عیادت یکی از اصحاب خود که بیمار شده بود می رود. وقتی بر او وارد شدند، دیدند گریه می کند: «وَ هُوَ یبْكِی وَ یجْزَعُ مِنَ الْمَوْتِ »؛فهمیده که کار دیگر تمام شده و دم آخر است و دستش به حسب ظاهر دیگر جایی بند نیست. 📌 «فَقَالَ لَهُ یا عَبْدَ اللَّهِ تَخَافُ مِنَ الْمَوْتِ لِأَنَّكَ لَا تَعْرِفُهُ»؛ حضرت به او فرمودند: بندۀ خدا تو از مرگ بیم داری؛ چون مرگ را نشناختی. 📌 «أَ رَأَیتَكَ إِذَا اتَّسَخْتَ وَ تَقَذَّرْتَ وَ تَأَذَّیتَ مِنْ كَثْرَةِ الْقَذَرِ وَ الْوَسَخِ عَلَیكَ وَ أَصَابَكَ قُرُوحٌ وَ جَرَبٌ وَ عَلِمْتَ أَنَّ الْغَسْلَ فِی حَمَّامٍ یزِیلُ ذَلِكَ كُلَّهُ»؛ 📌اگر این طوری ببینی که بدنت کثیف شده، آلوده شده، چرک و کثافت گرفته و به خاطر زیادی این چرک ها اذیتت می کند، فرض کن بدنت را دُمل، زخم، پیسی، لک و پیس گرفته، و این را هم بدانی که اگر در حمام شستشو کنی، پاک می شود، چرک ها از بین می رود، زخم ها خوب می شود، لک و پیس ها از بین می رود. «أَ مَا تُرِیدُ أَنْ تَدْخُلَهُ فَتَغْسِلَ ذَلِكَ عَنْكَ»؛ آیا دوست نداری داخل آن شوی تا خودت را شستشو دهی؟ 📌«أَ وَ مَا تَكْرَهُ أَنْ لَا تَدْخُلَهُ فَیبْقَى ذَلِكَ عَلَیكَ»؛ یا اینکه، دوست نداری داخل حمام شوی و این کثافت ها بر بدنت باقی بماند؟ «قَالَ بَلَى یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ(ع)»؛ جواب داد: بله. 📌 معلوم است که از خدا می خواهم این کثافت ها را دور کنم و بدنم سالم شود. «قَالَ فَذَاكَ الْمَوْتُ هُوَ ذَلِكَ الْحَمَّامُ»؛ بدان این مرگ همان حمّام است. 📌حضرت چقدر زیبا مثال زدند. اثرگذاری این جداسازی روی روح که جنبۀ تطهیری دارد. «وَ هُوَ آخِرُ مَا بَقِی عَلَیكَ مِنْ تَمْحِیصِ ذُنُوبِكَ وَ تَنْقِیتِكَ مِنْ سَیئَاتِكَ»؛ 📌حضرت فرمودند: این، آخرین چیزی است که از گناهان بر تو باقی مانده است؛ این کار، جداسازی و تفکیک از سیّئات می کند، 📌«فَإِذَا أَنْتَ وَرَدْتَ عَلَیهِ وَ جَاوَرتَهُ فَقَدْ نَجَوْتَ مِنْ كُلِّ غَمٍّ وَ هَمٍّ وَ أَذًى وَ وَصَلْتَ إِلَى كُلِّ سُرُورٍ وَ فَرَحٍ»؛ اگر نزدیک این حمام شوی و وارد آن شوی، از هر غم، همّ و اذیّتی نجات پیدا می کنی و به هر سرور و شادی می رسی. 📌«فَسَكَنَ الرَّجُلُ وَ نَشِطَ وَ اسْتَسْلَمَ وَ غَمَّضَ عَینَ نَفْسِهِ وَ مَضَى لِسَبِیلِهِ»1️⃣؛ وقتی این‌ها را شنید، آرامش پیدا کرد، چشم هایش را روی هم گذاشت و راحت مُرد. 1️⃣ معانی الاخبار، ص290 - بحارالانوار، ج6، ص156 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
ghorbatemam sadegh.mojtahedi(1).mp3
3.74M
🎙غربت امام جعفر صادق(ع)... 🔰 آیت‌الله مجتهدی تهرانی(ره) علیه السلام @agamojtabatehrani
﷽ 📍 جدا سازی و پاک سازی روح❗️ 📌مرگ، موجب می شود هر گناهی که ما مرتکب شده باشیم پاک شود؟ خیر. این، در زمینه ای است که ایمان باقی باشد. 📌 اگر گناهانی مرتکب شده باشد که ایمانی باقی نماند، اینجا کارساز نیست و محدودیت دارد. در یک مراتبی اثر دارد و پاک‌سازی می‌کند، و الّا ممکن است شخص گناهی مرتکب شود که اگر هزاران مرگ بر او وارد شود، اثر نداشته باشد؛ چرا؟ چون ایمان ندارد. به ظاهر می شود به او گفت مسلمان است، امّا از نظر باطن این طور نیست. 📌بحث ما در مورد مؤمن بود و در مورد آن ها و استعداد نسبت‌به مرگ که گفته شد؛ لذا شامل هر کس نمی شود، به خصوص کسانی که مبغض اهل‌بیت(ع) هستند. 📌در روایت داشت که بعد از پاک‌سازی، قرار است نزد اهل‌بیت؟سهم؟ بروند. باید پاک شوند تا نزد پاکان بروند. اگر کسی ضدّ پاکان است، این تعابیر برای او دیگر معنا ندارد. 📌 فرض کنید یزید بن معاویه، عبیدالله بن زیاد، این‌ها که به ظاهر هم مسلمان بودند، برای این‌ها پاک‌سازی و داخل بر پاکان شدن معنا ندارد. کسانی که امام حسین(ع) را کافر معرفی کردند، آیا امکان پاک‌سازی برای آن ها وجود دارد؟! 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
﷽ 📍 مرحله اوّل تطهیر، گرفتاری های دنیایی❗️ 📌یک سنخ ابتلائات مؤمنین در این عالم، آثار گناهان آن هاست. گره هایی که در کار و زندگی شان ایجاد می شود، از همین ناحیه است. اگرچه ممکن است خودش هم نفهمد یا یادش نیاید که چه کرده است. البته خوش به حال کسی که علّت آن را متوجّه بشود. 📌 این همه در روایات داشتیم که خوشا به حال کسی که در صحیفۀ عملش در قیامت هر جا که معصیتی دید، ذیلش یک استغفار ببیند. استغفار و توبه، بزرگ ترین فکّ و قطع رابطه است. اصلاً معنای توبه قطع رابطه با گناه است. من قبلاًً بحث توبه را کرده ام،1️⃣ 📌توبه؛ یعنی قطع رابطه با گناه؛ گناه همان مخلوق کثیف خودم است و به من می چسبد و من هم از آن رنج می برم. اثر وضعی در زندگی دنیایی من دارد و گره ها برای من درست می کند. خدا این گره ها را فقط برای مؤمنین ایجاد می کند. 📌من این‌ها را در بحث های امتحان گفتم که این گره ایجاد کردن ها، لطف خداست، برای اینکه متنبّه شود و قطع رابطه کند. 1️⃣ حضرت استاد(ره) بحث توبه را در دو نوبت، سال1362هـ.ش طی 26 جلسۀ و در سال 1374 هـ.ش طی 9 جلسۀ از نظر علمای اخلاق به طور مفصل و مبسوط بررسی کرده‌اند 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
﷽ 📍 پاک سازی مختصّ مومن است❗️ 📌 روایت را محمدبن مسلم از امام صادق(ع) نقل می کند که حضرت فرمودند: «وَ اللَّهِ لَا یصِفُ عَبْدٌ هَذَا الْأَمْرَ فَتَطْعَمُهُ النَّارُ»؛ به خدا قسم! کسی نیست که اهل رابطۀ امامتی و ولایتی باشد و مخلّد در آتش باشد. «قُلْتُ إِنَّ فِیهِمْ مَنْ یفْعَلُ وَ یفْعَلُ»؛ محمد بن مسلم مرد ملّایی است. می گوید: به حضرت عرض کردم: آقا! کسانی را می بینیم که به اصطلاح از شیعیان‌اند و قائل به امامت و ولایت هستند. این‌ها گاهی معصیت هم می کنند، «مَنْ یفْعَلُ وَ یفْعَلُ»؛ یعنی کار خلاف هم می کنند. «فَقَالَ إِنَّهُ إِذَا كَانَ ذَلِكَ ابْتَلَى اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَحَدَهُمْ فِی جَسَدِهِ فَإِنْ كَانَ ذَلِكَ كَفَّارَةً لِذُنُوبِهِ وَ إِلَّا ضَیقَ اللَّهُ عَلَیهِ فِی رِزْقِهِ»؛ حضرت می‌فرماید: بله هستند و این گناه ها را هم می کنند. امّا بدان خدا رهای‌شان نمی کند. در این دنیا آن ها را به ابتلائات بدنی مبتلا می کند تا کفّاره گناهان‌شان شود. اگر نشد، از نظر مالی، گره به کارشان می اندازد، «فَإِنْ كَانَ كَفَّارَةً لِذُنُوبِهِ وَ إِلَّا شَدَّدَ اللَّهُ عَلَیهِ مَوْتَهُ»؛ اگر کافی نبود، خدا مرگ را بر او سخت می گیرد. «حَتَّى یأْتِی اللَّهَ وَ لَا ذَنْبَ لَهُ»1️⃣. 1️⃣ المحاسن، ج1، ص172 - بحارالانوار، ج6، ص160 و ج 65، ص104 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول مجموعه_نقش_اعمال_از_مرگ_تا_قیامت آقا_مجتبی_تهرانی @agamojtabatehrani