eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
732 دنبال‌کننده
200 عکس
802 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
0696.mp3
10.21M
صوت جلسات شکر - آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی- جلسه پنجم
❄️ ⭕️ صدقه ی هوشمندانه 🔹 اگر می‌خواهی صدقه بدهی، همین طوری صدقه نده؛ زرنگ باش، حواست جمع باشد 🔸 صدقه را از طرف علیه السلام ؛ برای سلامتی عجل الله تعالی فرجه الشریف بده؛ برای دو معصوم است؛ دو معصومی که خدا آنها را دوست دارد. 🔺 ممکن نیست خداوند این صدقه تو را رد کند؛ تو هم اینجا حق واسطه گری ات را میگیری؛ تو واسطه ای و همین حق واسطه گری‌ است که اجازه میدهد و به مراحل خاص برسی 👤 مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی رحمه الله علیه @agamojtabatehrani
✅تاثیر وضو در اجابت دعا 🌷امام صادق علیه السلام فرمودند: 📙«مَنْ تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ‏ الْوُضُوءَ ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَینِ فَأَتَمَّ رُكُوعَهَ» 📝اگر كسی وضو بگیرد، در وضویش هم مقید باشد که آن را نیكو انجام بدهد، و دو ركعت نماز بگذارد، «فَأَتَمَّ رُكُوعَهَا وَ سُجُودَهَا»؛ ركوع و سجودش را به طور كامل به جا بیاورد، «ثُمَّ جَلَسَ فَأَثْنَى عَلَى اللَّهِ»؛ بعد بنشیند و ثنای الهی را بگوید، «وَ صَلَّى عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله»؛ و درود بر پیغمبر صلی الله علیه و آله بفرستد؛ 📌که این‏ها از آداب دعاست كه در گذشته به آن ها اشاره كردم، «ثُمَّ سَأَلَ اللَّهَ حَاجَتَهُ»، بعد هم از خدا حاجتش را بخواهد، «فَقَدْ طَلَبَ الْخَیرَ فِی مَظَانِّهِ»؛ حاجتش را از خدا بخواهد كه خیر را در جایگاهش و بجا بخواهد. 📌فرض كنید هدف گیری كرد، «وَ مَنْ طَلَبَ الْخَیرَ فِی مَظَانِّهِ لَمْ یخِبْ» هر كسی خیر را در جایگاهش بخواهد، هیچ وقت ناكام نمی شود؛ یعنی بی برو برگرد قبول می شود. 👤 آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی 📚الكافی، 🆔 @heyatt @agamojtabatehrani
﷽ 📍علّت هراس از مرگ❗️ 📌 انسان مجموعه‏ای است از ابعاد حیوانی و انسانی و در بسیاری از غرائزِ بُعد حیوانی خود، با حیوانات دیگر مشترک است، از ‏جمله همین غریزۀ حفظ حیات و زندگی از خطرات احتمالی. به‏همین خاطر اگر خطری متوجه زندگی فعلی انسان شود با آن مبارزه می‏کند و این، البته لازمۀ حیات مطلق است. 📌 ‏امّا فطرت که مخصوص انسان است و در حیوانات دیگر وجود ندارد، عبارت است از آینده‏نگری انسان. انسان، میل به جاودانگی حیات؛ یعنی خلود دارد. 📌وقتی آینده را تصوّر می‏کند، میل دارد همیشه باشد. این از خصائص انسان است، حیوان نمی‏تواند چنین تصویری داشته باشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
📍دستگیری امام رضا علیه السلام❗️ 📌 دستگیری که اولیای خدا می‌خواهند نسبت به موالیانشان داشته باشند، والاترین دستگیری شان همین است که می‌خواهد آن ها را از اضطراب آن عالم برهانند و اضطرابشان را کم کنند. بالاترین کرامت، آقایی و مولایی همین است. فرض کنید به دیدار و زیارت آن ها می‌رویم. 📌 بعضی‌ها تقاضا می‌کنند. بهترین عطای آنها برای ما باید این باشد که روح ما را نسبت به اهوال قیامت آرام کنند. نمی‌گویم حاجت نخواهید. بخواهید! مهم این است بخواهید که آن طرف ما را بپایند. دنیا تمام می‌شود. دنیای مشروع بخواهید امّا یادتان نرود این تعلقات دنیایی شما را به این سو نکشد که از آن طرف غافل بشوید. 📌 گرچه در بین ائمۀ ما امام هشتم صلوات الله علیه خودش این کار را می‌کند بدون اینکه ما از او بخواهیم. 📌در این روایات ببینید. به این مناسبت روایتی از امام هشتم صلوات الله علیه می خوانم. این روایت را در خصائل صدوق دیده‌ام. امام هشتم صلوات الله علیه فرمود: 📌«مَنْ‏ زَارَنِي‏ عَلَى‏ بُعْدِ دَارِي‏»؛ اگرکسی من را از راه دوری که دارم، دیدار کند. برای دیدار من بیاید. «أَتَيْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي ثَلَاثَةِ مَوَاطِن‏»؛ 📌من روز قیامت می آیم و دستش را در سه موطن می‌گیرم. «حَتَّى أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا»؛ تا اینکه او را از اضطراب موطن‌ها خلاص کنم. 📌سه موطن عجیب است.«إِذَا تَطَايَرَتِ الْكُتُبُ يَمِيناً وَ شِمَالا»؛ آن موقع که نامۀ اعمال را به دست ما دهند. انسان آن موقع خیلی مضطرب می شود. 📌«عِنْدَ الصِّرَاط»؛ دوم، هنگامی که می‌خواهد از صراط عبور کند. 📌سوم، «عِنْدَ الْمِيزَان‏»؛ آنگاه که می خواهند او را بسنجند. بدون اینکه تقاضا کند امّا یک پیوند می‌خواهد. 📌 پیوند ظاهری با من داشته باش. من در این مواطن، به تو اطمینان درونی می‌دهم. 〰️〰️〰️〰️〰️ علیه السلام علیه السلام @agamojtabatehrani
❗️خدا از پرده‌داری، خوشش می‌آید‼️ 📌 روایت از امام هشتم صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: اگر کسی عمل نیک انجام بدهد، که می‌گویم حسنه؛ ولی مقید باشد که آشکار نشود، مخفی بماند این برابری می‌کند با که آشکار انجام بدهد. هفتاد «الْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ تَعْدِلُ‏ سَبْعِينَ‏ حَسَنَةً» می‌خواهد کسی کار نیک را نفهمد. 📌حالا من نکته ای را می‌خواهم این جا عرض کنم، یک اشاره کنم و رد شوم. این مال آن خلوصی است که انسان، چیه؟ درش دارد، مقید است که کسی نفهمد؛ ولی آن جایی که آشکار انجام می‌دهد در معرض این است که خلوصش چه بشود؟ سابیده بشود. چه برسد به این که خودش، هی مطرح کند، این که دیگر التماس دعا. 📌حالا من نمی‌خواهم بگویم، آن روایت خاص خودش را دارد. یک روایت دارد که آدم کار نیک بکند، آن موقع ریا نکند، بعدش هی شروع کند به گفتن، شد! دفعه اولش که گفت، ما یک روایت داریم. آن پاک می‌شود دفعه دوم و سوم که تکرار بکند مورد لعن خداست. من این‌ها را نمی‌خواهم بگویم؛ رفتم یک جای دیگر، نمی‌خواستم این را بگویم. 📌حالا آن یک روایت دارد برای خودش، نه. «الْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ تَعْدِلُ‏ سَبْعِينَ‏ حَسَنَةً» یک. دو:«وَ الْمُذِيعُ بِالسَّيِّئَةِ مَخْذُولٌ» آن کسی که آشکارا گناه می‌کند، مرز الهی را می‌شکند آشکار، خدا او را خوار خواهد کرد. این را بدانید! صحبت کافر نیست ها، این جا صحبت کسانی است که هان؟ حسنه، سیئه مال کی‌هاست؟ مؤمنین است. 📌فهمیدی چه می‌خواهم بگویم؟! آن که می‌گوید خدا را قبول دارم، قیامت را قبول دارم، مال آن‌هاست. «وَ الْمُذِيعُ بِالسَّيِّئَةِ مَخْذُولٌ» خدا خوارش می‌کند. حالا بعد می‌رسم بعد می‌گویم، باز یک اشاره به سرِّ کار می‌کنم. 📌«وَ الْمُسْتَتِرُ بِالسَّيِّئَةِ مَغْفُورٌ لَه»؛ اما آن کسی که نعوذبالله، خطایی از او سر زد، گناهی کرد مخفیانه؛ شد؟! مقید است که آشکار نشود، کسی نفهمد. رسیدید شما به عرض من؟ این کی‌هایند؟ آن‌هایی هستند من می‌گویم، این‌ها مورد مغفرت خدا قرار می‌گیرند. 📌 پس معلوم شد در مقابل آن که آشکار معصیت می‌کند، شد؟! بی باک است و آن که نه، بی باکی ندارد؛ این‌ها با هم فرق می‌کنند. شد؟! دومی، چیه؟ مورد مغفرت خدا قرار می‌گیرد. 📌 سِرّش را می‌گویم. حالا آن جا خلوص گفتم، این جا می‌گویم چیست. پرده‌دری نسبت به حریم الهی است، مسئله این جا. شد؟! خدا از پرده‌داری،78 خوشش می‌آید و لذا چشم پوششی می‌کند. از پرده‌دری عبد، خدا بدش می‌آید. 〰️〰️〰️〰️〰️ السلام علیه السلام رحمه الله علیه 📌🔰📌🔰📌 @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌خدای با حیاها ‼️ 🔰شرح حدیثی از علیه السلام در بیان حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمه الله علیه. علیه السلام 📍❗️ 🎞 @agamojtabatehrani
0697.mp3
10.78M
صوت جلسات شکر - آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی- جلسه ششم
💚💚💚💚💚💚💚 حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) : سیّد کریم پینه دوز می گفت: «از عج پرسیدم چه کار کردم که شما می آیید و من را می برید مکّه و کربلا و طیّ الارض می کنیم» 📌حضرت گفتند: «به خاطر اینکه با نفست مبارزه کردی هرچه هوای نفس است زدی کنار و آن گونه که خدا خواسته عمل کردی» رحمت الله علیه 🌸 @agamojtabatehrani
0698.mp3
11.89M
صوت جلسات شکر - آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی- جلسه هفتم
✅ بندگان خوب خدا از دیدگاه امام رضا(علیه‌السلام) چگونه‌اند؟ رُوِیَ اَنَّهُ سُئِلَ عَنِ عَلِیٍّ ابنِ مُو سَی الرِّضا عَلَیهماِ السَّلامُ عَن خِیارِ العِبادِ، «اَلَّذینَ اِذا اَحسَنُوا أَستَبشَروُا وَ اِذا اَسائُوا اِستَغفَروُا وَ اِذا اُعطوُا شَکَروُا وَ اِذَا ابتَلَوا صَبَرُوا وَ اِذا غَضِبُوا عَفَوا» ⬅️ در روایتی از امام هشتم(علیه‌السلام) در مورد بندگان خوب خدا سؤال کردند که دارای چه خصوصیاتی هستند؟ ایشان پنج خصوصیت را فرمودند، «فَقالَ عَلَیهِ‌السَّلامُ»؛ حضرت در جواب فرمودند: 🔸اوّل؛ «اَلَّذینَ اِذا اَحسَنُوا أَستَبشَروُا»؛ آنها کسانی هستند که وقتی کار نیک و طاعاتی از طاعات الهیّه را انجام می‌دهند، از این که موفّق به انجام آن شده‌اند، مسرور می‌شوند. 🔸دوم؛ «وَ اِذا اَسائُوا اِستَغفَروُا» اگر نعوذبالله، این‌ها غفلت کردند و دستشان آلوده شد به خطاکاری، این‌ها از خداوند پوزش می‌طلبند، استغفار می‌کنند و بی‌تفاوت نمی‌گذرند. 🔸سوم؛ «وَ اِذا اُعطوُا شَکَروُا»؛ اگر خداوند به آنها عطایی کرد و نعمتی به آنها عنایت کرد، سپاسگزاری می‌کنند و این‌طور نیست که بی‌تفاوت باشند، بلکه نسبت به معطی خودشان، تشکّر و سپاسگزاری می‌کنند. 🔸چهارم؛ «وَ اِذَا ابتَلَوا صَبَرُوا»؛ اگر گرهی به کارشان بیافتد و ابتلایی پیدا کنند، از خدا گِله نمی‌کنند، بلکه صبر می‌کنند و اهل شکایت نیستند. 🔸پنجم؛ «وَ اِذا غَضِبُوا عَفَوا»، اگر خشمگین شوند، عفو می‌کنند؛ انتقام نمی‌گیرند و حتّی اهل انتقام‌گیری هم نیستند. ⬅️ لذا حضرت این پنج خصوصیت را در جواب اینکه بنده‌های خوب خدا چه کسانی هستند، فرمودند؛ که اوّلی در ربط با طاعات بود، دومی در ربط با «نعوذبالله»! سیّئات، سومی در ربط با نعمت‌ها، چهارمی در ربط با ابتلائات بود و پنجمی هم در جایی بود که «نعوذبالله»!، خشمگین شوند؛ ⬅️ که همان‌طور که حضرت فرمودند، آنجا هم اهل عفو و بخششند. خوشا به حال کسی که این پنج خصوصیت در آنها باشد که برطبق این روایتی که از امام رضا(علیه‌السلام) است، این فرد از بندگان خوب خدا محسوب می‌شود. 🔸حاج آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه تحف العقول، ص (469) رحمه الله علیه @agamojtabatehrani
📍دست به گردن مرگ یا مرگ دست به گردن او❗️ 📌 «قِيلَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (ع)»؛ به امام علی (ع) عرض شد: 📌«مَا الِاسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ قَالَ أَدَاءُ الْفَرَائِضِ وَ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ وَ الِاشْتِمَالُ عَلَى الْمَكَارِمِ »؛ آمادگی برای مرگ چیست؟ حضرت فرمودند: انجام واجبات، ترک محرمات وکسب ملکات پسندیده. چگونه آماده شویم برای مرگ تا از آن نترسیم و نگران نباشیم؟ 📌امام در سه جمله فرمود: «أَدَاءُ الْفَرَائِضِ» ؛ واجبات را انجام بده، 📌 «وَ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ»؛ حرام های الهی را ترک کن، «وَ الِاشْتِمَالُ عَلَى الْمَكَارِمِ»؛ و خصال و ملکات پسندیده را کسب کن. 📌«ثُمَّ لَا يُبَالِي أَ وَقَعَ عَلَى الْمَوْتِ أَمْ وَقَعَ الْمَوْتُ عَلَيْهِ»؛ پس دیگر باکی ندارد که مرگ بر او واقع شود یا او بر مرگ. 📌اگراین سه چیز را مهیّا کرده باشی، دیگر باک نداری که مرگ بر تو واقع شود یا تو بر مرگ، او دست به گردن تو بیندازد یا تو دست بر گردن او. «وَ اللَّهِ مَا يُبَالِي ابْنُ أَبِي طَالِبٍ أَ وَقَعَ عَلَى الْمَوْتِ أَمْ وَقَعَ الْمَوْتُ عَلَيْهِ»1️⃣ ؛ به خدا قسم! پسر ابوطالب باشد باک ندارد که دست گردن مرگ بیندازد یا مرگ دست به گردن او بیندازد! 1️⃣ امالی صدوق، ص110 - بحار الانوار، ج68، ص263 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
0699.mp3
11.61M
صوت جلسات شکر - آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی- جلسه هشتم
📍 برداشت اشتباه ازمرگ❗️ 📌 وقتی انسان تمایل به جاودانگی و خلود دارد، همین خواست خلود، دلیل بر این است که جاودانگی و بقائی وجود دارد. 📌 در این صورت معلوم می‏شود این برداشت از مرگ که به معنی نیستی مطلق است، غلط است و نیستی مطلق نسبت به انسان وجود ندارد. 📌در حقیقت تصوّر اوّل؛ یعنی میل به جاودانه‏ بودن صحیح است، ‏امّا تصوّر دوّم او که مرگ را نیستی مطلق می‏داند اشتباه است؛ چون همان تصوّر اوّل، تصوّر دوّم را باطل می‏کند. میل دارد جاودانه باشد؛ پس جاودانه خواهد بود. همین که در او میل بقا هست، بداند که باقی خواهد بود، این دو، ملازم هم هستند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
0699.mp3
11.61M
💠صوت 🔰آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی -📌جلسه هشتم رحمه الله علیه 📌📌📌📌 @agamojtabatehrani
📍 از فرصت‏ها (شب پانزدهم ماه ذی القعده) استفاده کنید❗️ 📌در آیات و روایات داریم که انسان باید از فرصت ‏هایی که به‏ دستش می‏ آید کمال استفاده را بکند و فرصت را از دست ندهد. 📌از امام ‏علی (علیه السلام) روایات متعدّد و تعبیرات مختلفی نقل شده است. در یکی از آن‏ها حضرت فرمود:«إِنَّ الْفُرَصَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوهَا»؛ فرصت‏ ها سریع می‏گذرد؛ مثل ابر. 📌 فرصت ‏ها را غنیمت بشمارید. «إِذَا أَمْکَنَتْ فِی أَبْوَابِ الْخَیْر»؛ آنجایی که این فرصت‏ ها برای شما درب‏ های خیر را باز می کند؛ میدان را باز می‏ کند تا شما به خیر دست پیدا کنید، 📌«وَ إِلَّا عَادَتْ نَدَما»1️⃣؛ اگر از این فرصت‏ها استفاده نکردید، بازگشت می ‏کنند و از دست می‏ روند. در حالی که شما جز پشیمانی چیز دیگری عایدتان نخواهد شد؛ یعنی تأسّف می‏ خورید برای این فرصتی که پیش آمد و می ‏توانستید از آن بهره‏ گیری کنید، ولی بهره نگرفتید. یکی از انواع این فرصت‏ها که در آثار اسلامی داریم، مسئلۀ فرصت زمانی است. 1️⃣ غرر الحکم و درر الکلم، ص 238 @agamojtabatehrani