eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
780 دنبال‌کننده
209 عکس
866 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 صحبت های در گوشی هم نوشته می شود❗️ 📌اعمال جوارحی، شامل هر آنچه انسان با اعضا و جوارحش انجام می دهد مثل دیدن، شنیدن، چشیدن و امثال آن است. لذا سخن های بندگان هم نوشته می شود، چه سخن آشکار باشد و چه آهسته. برای فرشتگان الهی تفاوتی نیست بین سخنی که انسان جهراً بگوید یا سرّاً؛ هر دو نوشته می شود: «أَمْ یَحْسَبُونَ أَنَّا لاَ نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَ نَجْوَاهُمْ»؛ این ها گمان می کنند که اسرار و نجوایشان را ما نمی شنویم. منظور، سخنی است که در گوشی، آهسته و به طور سری می گویند. «بَلَى وَ رُسُلُنَا لَدَیْهِمْ یَکْتُبُونَ»1️⃣؛ آری فرستادگان ما نزد آنها هستند و می نویسند. 📌بالاتر از نوشتن اعمال، حتّی اندیشه های من و شما و آنچه در فکر ما می گذرد هم نوشته می شود؛ اگرچه به زبان جاری نکنیم و به عمل منجر نشود؛ «إِنَّ رُسُلَنَا یَکْتُبُونَ مَا تَمْکُرُونَ»2️⃣؛ فرستادگان ما آنچه را در درون شماست، می نویسند. 📌«تَمْکُرُونَ» به معنای مکر کردن است؛ یعنی نقشه ها و حیله های شیطانی که در درون شماست و هنوز جامۀ عمل نپوشانده است هم، نوشته می شود. 1️⃣ سورۀ‌مبارکۀ زخرف، آیۀ 80 2️⃣ سورۀ‌مبارکۀ یونس، آیۀ 21 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @agamojtabatehrani
📍 پرونده سازی❗️ 📌خداوند برای نگاه بانان و کاتبین اعمال انسان دو ویژگی نام می برد: یک، «کِرَاماً کَاتِبِینَ»! آنان که مامور نوشتن هستند، بزرگوار هستند؛ یعنی اهل عصمت اند . آن‌که پرونده سازی می کند و به دروغ علیه انسان گواه می دهد، موجود لئیم است؛ در حالی که این ها کریم هستند. 📌دوّم، «یَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ»؛ این ها آنچه را شما انجام می دهید می دانند؛ یعنی نه تنها خطا نمی کنند، بلکه قبل از آنکه عمل از ما صادر شود، از نَفَسْ های ما می فهمند که چه می خواهیم انجام دهیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 تحت نظر❗️ 📌اگر انسان توجّه کند و اعتقاد داشته باشد همۀ ابعاد وجودی او تحت نظر است و از فکر، ذکر، گفتار، کردار، قصد و نیّت او مراقبت می شود. 📌 همین که اراده کرد، اثرش ظاهر می شود؛ ارادۀ خوب بوی طیّب دارد و بوی گند ارادۀ بد، عالم ملکوت را دربر می گیرد؛ در این صورت آیا انسان فکر معصیت خواهد کرد؟ و آیا ممکن است واجب الهی را ترک کند؟! 🔰وقتی بداند اطاعت عملی، او را به اطاعت قلبی می کشاند و اطاعت قلبی؛ یعنی گوش به فرمان بودن، او را به وادی عبودیّت می کشاند و بعد هم سر از ربوبیّت درمی آورد، در این صورت آیا حاضر است دست از عمل صالح بردارد؟! 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @agamojtabatehrani
📍 اولیای خاصّ خدا❗️ 📌نکته ای که باید اینجا بیان کنم این است که آیا منظور از اشاراتی که در آیات و روایت به «اعمال» شده است، «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» اعمالی است که لازمه اش اطاعت قلبی است؟ 📌 به عبارت دیگر آیا منظور این آیات و روایات فقط کسی است که انقیاد قلبی دارد و سراپای وجودش به دنبال پیروی از دستورات الهی است؟ اگر چنین باشد، کسانی مثل من که دلش رام خدا نیست و گوش دلش را به وحی نسپرده است تا طبق دستورات او عمل کند- اگرچه اطاعت عملی آن هم با فشار دارد - شامل این همه آیات و روایات نمی شود؟ 📌 در مباحث طاعت و اطاعت گفتیم: کسانی که انقیاد قلبی دارند، اوحدی از ناس هستند و در بین مردم تک اند. این ها اولیای‌خاصّ‌خدا(ع) هستند و تفاوتشان با امثال ما که انجام اعمال بر عهدۀ مان سنگینی می کند، این است که با عمل خود یک نحو عشق بازی با خدا می کنند؛ آیا این همه آیات و روایات مخصوص آنهاست؟ 📌 خیر؛ فقط به آنان اختصاص ندارد و به قول ما طلبه ها این آیات شمول دارد و کسانی هم که عمل را -گرچه با فشار- انجام می دهند، در بر می گیرد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani