eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
776 دنبال‌کننده
208 عکس
857 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 وصف عمل موازنه می شود؟❗️ 📌سنجش اعمال در قیامت عملی عادلانه است، زیرا در برابر هر عمل حسنۀ انسان، باید حقّش اعطا شود تا عدالت معنا یابد و در صورتی حقّ هر ذی حقّی عطا می شود که با خود حق موازنه شود؛ در آینده به این اشاره می کنم. اینکه بعضی از روایات در باب میزان آن را همان عدل می داند، چه بسا اشاره به همین معناست که این سنجش و موازنه خودش عدالت است؛ یعنی برای جلوگیری از ضایع شدن حقّ انسان است. هشام‌بن‌حکم از امام‌صادق(ع) نقل می کند که شخصی از وی سؤال کرد: «أَ وَ لَيْسَ تُوزَنُ الْأَعْمَالُ»؛ آیا اعمال را وزن نمی کنند؟ از جوابی که حضرت به این شخص می دهند، معلوم می شود که وزن را به معنای کشیدن گرفته است. حضرت فرمودند: « لَا»؛ عمل را نمی کشند. در قیامت ترازو نگذاشته اند که در یک کفّۀ ترازو اعمال را بریزند و در کفّۀ دیگر سنگ بگذارند و این ها را وزن کنند. سپس حضرت فرمودند: «إِنَّ الْأَعْمَالَ لَيْسَتْ بِأَجْسَامٍ»؛ اعمال، جسم نیست؛ از این جواب معلوم می شود که آن شخص زندیق می خواست یک خطّ انحرافی را طی کند. «وَ إِنَّمَا هِيَ صِفَةُ مَا عَمِلُوا»؛ این موازنه، همان وصف عمل و ارزیابی کردن اعمال است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @mojtabatehrani_
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰یه وقتایی کافیه از خودمون بپرسیم؛ این همه وقت میذاریم برای صحبت با خودمون و آدما؛ چقدر فرصت گذاشتیم برای صحبت با خدا؟ اصلا چقدر تو معادلات زندگیمون خدا رو جا دادیم؟ ◾️ تامل برانگیز از زبان مرحوم حاج‌آقا تهرانی رو از دست ندید. @agamojtabatehrani
📍 میزان ، عدل است؟❗️ 📌گاهی می‌خواهیم وزن موجودی مثل همین موجودات مادّی را از نظر ثقل و در ارتباط با جاذبه بدانیم که مثلا چند کیلوست. 📌 امّا یک وقت می‏خواهیم بگوییم چند می‏ارزد. توجّه کنید که حضرت چه زیبا این زندیق را کوبید. به او فرمودند که اعمال مانند اجسام نیستند که روز قیامت در قپان یا باسکول بگذارند. 🔻 اینجا ارزش عمل شناسایی می‏شود و بر طبق این ارزیابی، درجات بهشتی و پاداش عطا می‏شود. «وَ إِنَّمَا يَحْتَاجُ‏ إِلَى وَزْنِ الشَّيْ‏ءِ مَنْ جَهِلَ‏ عَدَدَ الْأَشْيَاءِ وَ لَا يَعْرِفُ ثِقْلَهَا وَ خِفَّتَهَا»؛ 🔻کسی اشیا را می‏کِشد که تعداد یا وزن آن را نداند، امّا آیا خدا عدد اعمال یا وزن مادّی آن را نمی‏داند؟ «وَ إِنَّ اللَّهَ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ شَيْ‏ءٌ»؛ به درستی که چیزی برخداوند پوشیده نیست؛ بعد از پاسخ حضرت، آن زندیق سؤال می‏کند: 🔻 «فَمَا مَعنَا المِیزَانِ؟»؛ پس معنای میزان چیست؟ «قَالَ: اَلعَدْلُ»؛ چقدر زیبا جواب می‏فرمایند. میزان، عدل است. 🔻بحث در این است که روز قیامت، عدالت باید رعایت شود و امّا رعایت آن در مورد اعمال چگونه است؟ به این است که حقّ هر ذی حقّی، عطا شود. پس در این‏صورت باید اعمال ارزیابی شود تا حق مشخّص گردد و بر طبق حقّش، حقّ او ادا شود. 🔻 سپس می‏پرسد: «فَمَا مَعناهُ فِی کِتَابِهِ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِینُهُ»؛ از معنای آیۀ قرآن سؤال می‏کند. قَالَ(س) : فَمَن رَجَّحَ عَمَلُه».1️⃣ رجحان به معنای مزیّت از نظر ارزشی است. 1️⃣ پس هرکس که کفۀ اعمالش سنگین باشد. پس هرکس عملش راجح و ارزشمند باشد. بحارالأنوار، ج7، ص248 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📌معنای میزان اعمال https://www.aparat.com/v/lE0ie ◾️برای دیدن کامل بحث به آدرس 👆مراجعه فرمائید. ◾️◾️◾️◾️◾️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 هر عملی یک سنجش دارد؟❗️ 📌سنجش هر عملی در قیامت با میزان خاصّ خودش انجام می شود. به عبارت دیگر چون اعمال مختلف می شود، به تبع آن برای سنجش و ارزیابی آن‌ها موازین هم مختلف می شود. اینکه در همۀ آیات قرآن، تعبیر به موازین دارد، «وَنضَعُ المَوازِینَ القِسطَ»؛1️⃣ میزان ها را قسط و عدل قرار دادیم، برای خاطر این است که حقّ کسی ضایع نشود. اشاره ای هم در آیات به قسط شده است. موازین قسط به این معنا نیست که برای هر کس یک ترازو آماده کنند و اعمالش را -مثل نماز، روزه، حج، جهاد و دفاع، امر به معروف و نهی از منکر- در یک کفّه بریزند و طرف دیگر وزنه بگذارند. طبق آیات قرآن در روز قیامت، هر عملی سنجش و ارزیابی خاصّ خودش را دارد. 1️⃣ سورۀمبارکۀ انبیاء، آیۀ47 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍چرا نماز من با نماز امام‌علی(ع) سنجیده می شود؟ 📌 اعمال شیعیان با امام شان مقایسه می شود؟❗️ 📌نمازها روز قیامت سنجش می شود؛ یعنی از نظر قدر شناسایی می شود. چگونه؟ بهترین ارزیابی این است که نمازهای ما را با نماز اولیا مقایسه کنند. 🔻اینجا لازم است به این نکته اشاره کنم: ممکن است سؤال شود چرا نماز من با نماز امام‌علی(ع) سنجیده می شود؟ توجّه کنید! آیا این درست است؟ عدالت است؟ جواب: بله! عدالت همین است. جهت این است که همین پیکرۀ ظاهری که من دارم، او هم داشت. از نظر قوای درونی همین قوا را که من دارم حضرت هم داشته است. 📌قوۀ عاقله -چه عقل نظری چه عقل عملی- و قوای نفس -مانند قوای شهوی، غضبی، وهمی و تخیّلی- همۀ این مجموعه ها را حضرت داشته است. اگر این قوا را نداشت، برایش نقص بود. انبیا(ع) هم این قوا را دارند؛ امّا توجّه کنید با داشتن همۀ این قوا، عمل را آن گونه انجام داده اند و در کنار آن ما را هم راهنمایی کرده اند. راهنمایی های آن‌ها به ما هم رسیده است. بنابراین از یک طرف، او که رهبر توست تو را راهنمایی کرده و از طرف دیگر خودش هم عمل کرده است؛ پس عمل تو را باید با عمل او سنجید. عدل همین است که همۀ اعمال حسنۀ ما با اعمال او سنجیده شود و غیر از این نیست؛ مسئله خیلی روشن است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 باطن عمل هم موازنه دارد؟❗️ 📌در باب میزان داریم که برای ارزش‏گذاری و تعیین پاداش به طور دقیق نه تنها ظاهر اعمال، بلکه باطن اعمال هم موازنه دارد و در روز قیامت رسیدگی می‏شوند. توجّه کنید! 📌صِرف رعایت ظواهر اعمال کافی است؟ اینکه مثلاً در نماز بگوید: «قُرْبَةً اِلَی اللهِ، اللهُ اَکْبَرُ»، امّا از اوّل تا آخر نماز چیزی که یادش نباشد خدا باشد و همۀ‏ حواس دنبال کذا و کذا باشد، آیا کافی است؟ 📌 گرچه بر حسب ظاهر شرع تکلیفش ساقط شده است، امّا این نماز با نماز فردی مقایسه می‏شود که بعد از گفتن «الله اکبر»‏ تا آخر نماز هیچ چیز جز خدا در ذهنش نیست. 📌توجّه کنید که عمل من را با او حساب می‏کنند! وقتی از امام حسن(ع) سؤال می‏کنند: در پای مبارک پدر شما تیر رفته است و در این حالت نمی‏گذارد آن را در بیاوریم؛ زیرا خیلی ناراحتش کرده‏است. فرمود: هر وقت پدرم به نماز ایستاد، آن را از داخل پایش در بیاورید. این، نماز اوست که وقتی به نماز می‏ایستد، دیگر هیچ چیز جز خدا نیست؛ از خود بی‌خود است. هر چه هست سرا پایش خداست. در قیامت همۀ این‏ها را موازنه می‏کنند. 📌بالاتر بیان کنم؛ خیلی دقیق است. مگر به همین راحتی‏هاست که شخص، خودش را آدم خیلی متدیّن نشان دهد و ظاهر آراسته‏ای درست کند، در صورتی که از نظر باطن چیزی ته بساط داشته باشد، در غیر این صورت چیزی دستش را نمی‏گیرد. در اینجا به بعضی از روایات اشاره می‏کنم. امام‏ علی(ع) می‏فرمایند: «زینَةُ البَواطِنِ اَجمَلُ مِن زینَةُ الظَّوَاهِرِ».1️⃣ البته معنای این روایت این نیست که فقط دلت را صاف کن و اعمال را کنار بگذار. 1️⃣ آراستگی باطن، زیباتر از آراستگی ظاهر است. غررالحکم و دررالکلم، ص393 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه: من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 ◾️کانال حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمه الله علیه را به دوستداران معارف آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین معرفی کنید . @agamojtabatehrani
📌چرا عمل من با عمل امام‌علی(ع) سنجیده می شود؟ https://www.aparat.com/v/Njnxr 🔰🔰🔰🔰 برای دیدن کامل بحث به آدرس 👆 مراجعه فرمائید. @agamojtabatehrani
◾️دستگیری از مؤمنان در اوّلین گام برزخ ..... 🔻در روایات متعدّد آمده است هنگام مرگِ مؤمنین، معصومین(ع)، به خصوص پیغمبر اکرم(ص)، امام علی(س)، حضرت زهرا(س) و در بعضی روایات حسنین (ع) حاضر می شوند. 🔻 نکته‌ای که خواستم اشاره کنم، این است که هنگام مرگ، در همان گام اوّل ورود به عالم برزخ که حضرات معصومین(ع) تشریف می‌آورند، کاری کنیم که همانجا ما را پاک و پاکیزه کنند و به برزخ ردّمان بکنند، تا آن فشارها را نداشته باشیم. 📌 توجّه کنید که این موضوع هیچ منافاتی هم با روایات برزخ مبنی بر اینکه برزخ ما به عهدۀ خودمان است ندارد؛ یعنی کاری کنیم که هنگام مرگ، ما را دستگیری کنند و دَری که به برزخ ما باز می‌شود، «رُوضَۀٌ مِن رِیِاضِ اَلجَنَّة» باشد. ◾️ikna ◾️➖➖➖➖➖➖◾️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔰باطن اعمال هم در روز قیامت رسیدگی میشوند ! https://www.aparat.com/v/YyTcx برای دیدن کامل بحث به آدرس 👆مراجعه فرمائید. @agamojtabatehrani