eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.6هزار دنبال‌کننده
155 عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 اگر امام (ع)نباشد زمینی نیست❗️ 📌محمد‌بن‌فُضِیل است می‌گوید: به امام هشتم عرض کردم: «أَ تَبْقَى الْأَرْضُ بِغَيْرِ إِمَامٍ» اصلاً می‌شود زمین بدون امام باقی بماند «قَالَ لَا» حضرت فرمودند: نه خیر نمی‌شود. «قُلْتُ‏» می‌گوید عرض کردم: «فَإِنَّا نُرَوَّى عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع)» می‌گوید برای ما از جدّ بزرگوار شما امام صادق (صلوات‌الله‌علیه) نقل شده روایت شده که «أَنَّهَا لَا تَبْقَى بِغَيْرِ إِمَامٍ»؛ حضرت فرمودند: زمین بدون امام نمی‌ماند بعد این جمله را نقل می‌کند، «إِلَّا أَنْ يَسْخَطَ اللَّهُ عَلَى أَهْلِ‏ الْأَرْضِ‏ أَوْ عَلَى‏ الْعِبَادِ»؛ به اینکه برای ما این‌طوری روایت کرده‌اند که اگر امام نباشد به روی زمین، خداوند اهل زمین را مورد سخط و خشم قرار می‌دهد بندگان را ،«فَقَالَ لَا»؛ نه این روایت این‌طور نیست که برای تو نقل کرده‌اند، اشتباه است که اگر امام نباشد خداوند نسبت به اهل زمین خشمگین می‌شود. نه! «لَا تَبْقَى إِذاً لَسَاخَت‏»1️⃣؛ اصلاً زمین نمی‌ماند و ساخط توجّه کنید: دو تعبیر است یک وقت می‌گوید اگر امام نباشد خداوند اهل زمین را مورد خشم قرار می‌دهد. سخط، یکوقت می‌گوییم اگر امام نباشد زمینی نیست، دو تا است این‌ها، حضرت می‌گوید: نه اشتباه است. در یک روایت است از امام صادق (صلوات‌الله‌علیه) «لَوْ أَنَ‏ الْإِمَامَ‏ رُفِعَ‏ مِنَ‏ الْأَرْضِ»؛ و فرض محال‌اش «لَوْ»، بقول ما می‌گوییم «لَوْ»؛ امتناعیه از نظر ادبی علی فرض محال، امامی برداشته شود از زمین. امامی دیگر نباشد آنهم چه مقدار «سَاعَةً»؛ این برای خاطر اینکه ما متوجّه بشویم. صحبت این‌ها نیست به اینکه یک روز دو روز؛ این‌ها نیست. «سَاعَةً لَمَاجَتْ بِأَهْلِهَا كَمَا يَمُوجُ الْبَحْرُ»؛ در هم کوبیده تمام از بین می‌رود. 1️⃣الکافی، ج1، ص179 - بحار الأنوار ، ج‏23، ص 34 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه چهارم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 شب نیمه شعبان درب‌های آسمان باز می شود❗️ 📌روایت از پیغمبراکرم است که دارد: «قال رسول الله(صلّى‏ اللَّه‏ عليه‏ وآله‏ وسلّم‏): کُنتُ نائماً لیلة النصف مِن شَعبان فَاَتالی جِبرائیل فَقال یا محمد(صلّى‏ اللَّه‏ عليه‏ وآله‏ وسلّم‏) أتَنام فی هذه اللیله»؛ استراحت کرده بود پیغمبراکرم شب نیمه شعبان حضرت فرمود: جبرائیل آمد گفت استراحت کردی در امشب؟ «فقلت یا جبرائیل ما هذه لیله؟»؛ سؤال کردم این چه شبی است؟ «قال اللیلة النصف من الشعبان»؛ این نیمه شعبان است. «قُم یا محمد(صلّى‏ اللَّه‏ عليه‏ وآله‏ وسلّم‏)»؛ در روایت دارد جبرائیل به من گفت بلند شو ولی اکتفا نکرد به بلند شو، «فَاَقامَنی»؛ زیر بغلم را گرفت بلندم کرد. مهلت نداد خودم بلند شوم، زیر بغلم را گرفت بلندم کرد. «فَاَقامنی»؛ سر پایم کرد. «ثُم ذَهَبَ لی إلی البَقیع»؛ بعد با من آمد رفتیم به سمت بقیع. «ثم قال لی إرفَع رَأسَک». این‌ها درش خیلی مسائل ظریف دارد من هم ساده‌اش را می‌خوانم می‌روم. به من گفت سرت را بالا کن. «فان هذه لیله»؛ امشب شبی است که باز می‌شود در او درب‌های آسمان. باز می‌شود در این شب «ابواب الرَحمه و باب الرِضوان و باب المَغفِره و باب الفَضل و باب التُوبه و باب النِعمَه و باب الجُود و باب الاِحسان». عجب شب، شب خیلی عظیم و بزرگی است. 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 شب نیمه شعبان یکی از بهترین شب‌هاست❗️ 📌در امشب آزاد می‌شوند انسان‌ها به عدد موهای بدن حیواناتی مثل شتر. ثبت می‌شود عمرها. تقسیم می‌شود ارزاق از سال به سال شروع کرد. بعد گفت «یا محمد(صلّى‏ اللَّه‏ عليه‏ وآله‏ وسلّم‏) مَن اَحیاها بِتَکبیرٍ وَ تَسبیحٍ و تَحلیلٍ و دُعاءٍ و صَلاه و قَرائتٍ و تَطوع و اِستغفارٍ کانت الجنة لَه مَنزل و مُقیما»؛ در امشب اگر کسی ذکر الهی، تسبیح الهی ،تحلیل، دعا، تلاوت قرآن، نماز مستحبی، استغفار انجام بدهد جایگاه او، استراحت‌گاه او بهشت است. و غفران دارد نسبت به ماتقدم. 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani_ir
📍دعای شب نیمه شعبان❗️ 📌حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌حسین آقا تهرانی از مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی نقل کردند که ایشان توصیه فرمودند برای سلامتی و دفع بلا و گرفتاریدر شب نیمه شعبان بین نماز مغرب و عشا این دعا 21 مرتبه خوانده شود: بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ اَللّهُمَّ اِنَّکَ عَلِیمٌ حَلِیمٌ ذوُ اَنَاةٍ وَ لاَ طَاقَةَ لَنَا بِحُکْمِکَ یَااللهُ یَااللهُ یَااللهُ، اَلْاَمَانُ اَلْاَمَانُ اَلْاَمَانُ مِنَ الطّٰاعُونِ وَ الْوَبَاءِ وَ مَوْتِ الْفُجْأةِ وَ سُوءِالْقَضَاءِ وَ شَمَاتَةِ الْأعْدَاءِ رَبَّنَا اکْشِفْ عَنَّا الْعَذَابَ إنّٰا مُوْمِنوُنَ إنّٰا مُوْقِنُون بِرَحمَتِکَ یَا اَرحَمَ الرّاحِمینَ. 1️⃣ خداوندا! همانا که تو دانا، شکیبا و بردبار هستی و ما تحمل حکم تو را نداریم. خداوندا، خداوندا، خداوندا، به تو پناه می برم، به تو پناه می برم، به تو پناه می برم از طاعون و وبا و مرگ ناگهانی و سرنوشت ناگوار ُ. پروردگارا! هر نوع گرفتاری را از ما دور ساز. به راستی که ما به تو ایمان و یقین داریم. به مهربانیت،ای مهربان ترین مهربانان. 1️⃣عنوان الکلام مرحوم فشارکی، ص254 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دل امام زمان(عج) را به درد نیاوریم❗️ 📌حواستان را جمع کنید. ما همۀ این‌ها را قبول داریم. امّا این را هم قبول داشته باشی که دل امام زمان(عج) را به درد نیاوریم. نشسته‌ای که فکر کنی؟ بله یگانه آرزو این است که قابلیت پیدا کنیم به این که خدمتش برسیم، زیارتش بکنیم، همه این‌ها درست، امّا می‌دانی چه کسانی موفق می‌شوند؟ آنها که دلش را به درد نمی‌آورند. یکی از بزرگان را من می‌گویم، (رضوان‌الله تعالی علیه) ایشان فرمود: گفت خودت را برو اصلاح کن. همان تعبیرات زیبا که برو آدم شو، خود حضرت می‌آید پیش تو. تو بی‌خود دنبال می‌گردی و دربدری. ما باید این طور باشیم. البته این‌ها دریای کرم هستند و در این شبهه‌ای نیست. ما هم وظیفه‌ای داریم. پای یک بچّه هم که توی چاله برود من دلم می‌سوزد. سؤال می‌کنم طرف بخورد زمین و یک خراش دستش بردارد. به خدا قسم امام زمان(عج) از معصیت من خیلی بیشتر ناراحت می‌شود چون محبّتش خیلی زیاد است. شما نمی‌دانید و من هم نمی‌توانم بگویم. شما نمی‌دانید امام زمان(عج) چقدر ما را دوست دارد. بابا، ننه، این‌ها کی‌اند؟ این‌ها کی‌اند؟ مال اینه که از دست ما ناراحت می‌شوند. می‌گوید تو که متصّل به من هستی. درست است یا نه؟ ضربه به تو، ضربه به من است. این است مسئله. چکار کنم بحثم به اینجا کشیده شد، من گاهی می‌گویم شاید مشتبه ز کعبه به این خانه آمد خودش آمده تقدیر بحث من بود که به اینجا رسیدیم. ما باید مراقب باشیم. مکرراً گفت‌ام ما یک جوری عمل می‌کنیم مثل این که بی‌صاحبیم. ما بی‌صاحب نیستیم و صاحب داریم. ما آقابالاسر داریم، ما دلسوز داریم. تمام هستی ما از اوست به یک معنا، این از فیض اوست. چرا غافلیم؟ نباید غافل باشیم. نسبت به تمام امور باید مراقبت داشته باشیم. 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani_ir
💐میلاد امام زمان عجل الله تعالی شریف مبارک باد💐 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 شرافت ذاتی نیمه شعبان❗️ 📌 اختصاص دارد برای اتصال، نیمه شعبان است. نیمه شعبان. من نمی‌خواهم وارد شوم. از نظر موقعیت زمانی این‌طور است که یک شرافت ذاتی دارد و یک شرافت ما می‌گوییم عرضی دارد. شرافت ذاتی نیمه شعبان این همه ما روایات داریم. چه بسا اصلاً همین موجب بوده است که این ظرف زمانی اختصاص پیدا کرده است به آن مولود آن چنانی. مثل ظرف مکانی کعبه. خوب دقّت کنید آنجا یک شرافت ذاتی مکانی دارد کعبه. این موجب شده است که علی(علیه‌السّلام) باید در این ظرف مکانی به دنیا بیایید. شرافت ذاتی مکانی موجب شده است که علی(علیه‌السّلام) آنجا شریف‌ترین موجودات حق ولی‌الله‌اعظم. مال مکان. نیمه شعبان عین تقریباً می‌شود گفت کعبه است از نظر زمانی از نظر شرافتش شرافت ذاتی دارد این. و این موجب شده است که این ظرف باید انتخاب بشود از ظرف خداوند برای امام زمان(صلوات الله علیه). 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 اعمال ما هر شب و روز به امام زمان(عج) عرضه می‌شود ❗️ 📌«عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ أَبَانٍ اَلزَّيَّاتِ دارد وَ كَانَ مَكِيناً عِنْدَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اُدْعُ اَللَّهَ لِي وَ لِأَهْلِ بَيْتِي»؛ جایگاه خاصّی داشت و حضرتش بهش احترام کردند. گفت یک روز رفتم خدمت آقا امام رضا(ع) و به ایشان عرض کردم آقا دعا کنید برای من و خانواده‌ام. «فَقَالَ أَ وَ لَسْتُ أَفْعَلُ»؛ مگر من دعایتان نمی‌کنم؟ «إِنَّ‏ أَعْمَالَكُمْ‏ لَتُعْرَضُ‏ عَلَيَ‏ فِي‏ كُلِ‏ يَوْمٍ‏ وَ لَيْلَةٍ»؛ تمام کارهای تو و زن و بچّه‌ات و همه هر روز و هر شب به ما می‌رسد، «قَالَ فَاسْتَعْظَمْتُ ذَلِكَ»؛ وقتی حضرت این را به من گفت، توی دلم گفتم مگر می‌شود؟ هر روز و هر شب بخواهند اعمال ما را عرضه کنند؟ هیچی نگفته فقط توی دلش و شاید فقط به ذهنش آمده. بلافاصله می‌گوید حضرت رو کرد به من، «أَ مَا تَقْرَأُ كِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ»؛ تو کتاب خدا قرآن را نخواندی؟ «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ‏- قَالَ هُوَ وَ اللَّهِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ(ع)» 1️⃣. یک تحزّن دیگر پیدا شد برای اولیاءالله و آن این است که در هر شب و هر روز پیغمبراکرم(ص)متحزن است برای من و تو. و ولی‌الله الاعظم که ولی‌عصر(عج) است متحزن است. آن موقع امام هشتم(ع)بود، الآن امام زمان(عج) است. 1️⃣الکافی، ج1، ص219 – وسائل الشیعه، ج16، ص108 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 اگر دست‏مان را دراز کنیم، امام‏زمان(عج) دست ما را می‏گیرد❗️ 📌ایݧّام تولّد امام‏زمان(عج) است. باید دل‌های‏مان را متوجّه قلب عالم امکان کنیم. باید متوجّه آن روح سراسری ماسوی‏الله شویم.باید به وظایف‏مان عمل کنیم و برای اصلاح خویش، از او استمداد کنیم. شب قدرِ سال‏ها پیش بود واقعاً از صمیم دل گفتم ما بی‏صاحب نیستیم. بی‏صاحب‏ها باید غصّه بخورند. ما صاحب داریم؛ امّا به وظیفۀ‏مان عمل نمی‏کنیم. اگر دست‏مان را دراز کنیم، صاحب ما دست ما را می‏گیرد. این نکته را می‏گویم که ما اصلاً و ابداً مأیوس نیستیم؛ چراکه برای رفع مشکلات مخصوصاً مشکلاتی که جنبۀ سرنوشت‏سازی برای اسلام و مسلمین دارد، متوجّه آن حضرت می‏شویم و از او درخواست می‏کنیم. 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه دوازدهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 جامعه با وجود امام زمان(عج) یک دست می‌شود❗️ 📌در روایات داریم که هیچ وقت فکر نکنیم روزی بیاید که جامعه یک دست شود. یک دستی جامعه برای موقعی است که امام‌زمان(عج) تشریف بیاورند، و الّا چند دستگی است؛ لذا باید شخص مؤمن مراقب باشد که فریب نخورد. معمولاً از گذشته تا امروز جوامع اسلامی را تحت یک سنخ عناوین جالب، فریب ‌می‌دهند. حرکت‌های انحرافی در جامعۀ ما هم به همین شکل بوده است. حتّی کسانی که در این مسیر فتنه انگیز بودند؛ یعنی این انحراف‌ها را در جامعه وارد می‌کردند. این‌طور نبود که با چهره‌های ظاهری مشخّصی این کار را بکنند؛ مثلاً این‌طور نیست که مشرک یا کافر باشد. 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir
﷽ روی عَن عَلِیِّ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: روی عَنَّهُ سُئِلَ عن علی علیه السلام: «أَيُّ شَيْ‌ءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالی أَحْسَنُ، فَقَالَ (ع) الْكَلَامُ، فَقِيلَ أَيُّ شَيْ‌ءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالی أَقْبَحُ، قَالَ عَلَیهِ السَّلامُ: الْكَلَامُ، ثُمَّ قَالَ عَلَیهِ السَّلامُ: بِالْكَلَامِ ابْيَضَّتِ‌ الْوُجُوهُ‌ وَ بِالْكَلَامِ اسْوَدَّتِ الْوُجُوهُ.» ترجمه: در میان مخلوقاتی که خداوند تبارک و تعالی خلق کرده است کدام یک از همه نیکوکارتر و زیباتر ؟ حضرت فرمودند: سخن و گفتار. سپس آن شخص عرض کرد: در میان مخلوقاتی که خداوند تبارک و تعالی آفریده است کدام یک از همه زشت تر و بدتر است؟ حضرت فرمودند: سخن و گفتار. سپس حضرت فرمودند: با سخن گفتن است که چهره ها سفید و نورانی می شود و با سخن گفتن است که چهره ها و صورت ها سیاه می شود. شرح: ما در روایاتمان خودمان هست، مراجعاتی را که به ائمّه(ع) می‌کردند و سؤالاتی که می‌کردند از ایشان، در غیر به قول ما احکام، و غیر آن‌ها، سؤالات است، تا اعتقادی‌اش هم همین‌جوری است؛ یا اخلاقی، اعتقادی و امثال این‌ها، حضرات ائمّه (ع)، طرف مقابل را می‌دیدند، توجّه کردید؟ آن‌هایی که مسئله، جنبه‌های به قول ما عقلی داشت، بر وفق و سطح فهم آن شخص حرف می زدند.«کَلِّمِ النَّاس ما می‌گوییم، (داریم از ائمّه(ع) هم) عَلَی قَدْرِ الُعقُولِهِمْ» حالا یا اگر نه، جنبه‌های به تعبیر ما اخلاقی این حرف‌ها داشت، می‌دیدند چی مورد احتیاج‌اش است، بر طبق آن باهاش صحبت می‌کردند. من این را مقدمةً گفتم که این روایت را که عرض می‌کنم. دارد شخصی به امام‌علی (ع)، عرض می‌کند، ازش می‌پرسد: در بین مخلوقات خداوند، چه چیزی زیباتر است؟ «أَيُّ شَيْ‌ءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ أَحْسَنُ؟»؛ هان! نیکوتر چیست در بین آن چه را که خدا خلق فرموده؟ دارد:«فَقَالَ عَلَیْهِ السَّلامُ: الْكَلَامُ»؛ در جواب حضرت فرمودند: سخن. بعد دارد:«فَقِيلَ أَيُّ شَيْ‌ءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ أَقْبَحُ ؟»؛ عرض شد به حضرت به این که، در بین مخلوقات الهی که خدا خلق کرده، چه چیزی زشت تر است؟ باز حضرت فرمودند «الْكَلَامُ»؛ تا این جا معلوم می‌شود که حضرت دیدند، این یک کسی است که مراقبت زبانی ندارد، آنی که مورد احتیاج‌اش است؛ در نظر گرفتند و فرمودند؛ اما خب مطلب، مطلب اساسی و کلّی است. «ثُمَّ قَالَ» ؛سپس حضرت فرمودند: «وَ بِالْكَلَامِ ابْيَضَّتِ‌ الْوُجُوهُ‌ وَ بِالْكَلَامِ اسْوَدَّتِ الْوُجُوهُ»؛جهت این است که با سخن، انسان رو سپید می‌شود. چهره‌ها با سخن، سفید می‌شود و چهره‌ها با سخن، سیاه می‌شود. رو سیاهی و رو سپیدی انسان، بر محور کلام انسان است. این خودش یک مطلب اساسی است. و از نظر قیامتی هم، من یک وقت گفته‌ام، ما داریم اکثر کسانی که وارد جهنّم می شوند، دارد با زبان وارد می شوند. این کنایه است؛ یعنی محصول کار زبان‌شان است که می‌روند توی جهنّم این‌ها. این تعبیر که می‌کنند، کنایه است، ما می‌گوییم. نه این که زبانش دراز می‌شود، می‌آید روی زمین، مثلاً فرض کنید با زبان‌اش راه می‌رود، تا می‌رود توی جهنّم، فهمیدی چه می‌خواهم بگویم؟ معنای‌اش این است که رفتن جهنّم‌اش برای خاطر زبان‌اش است. شد؟! لذا حضرت این را فرمودند؛ هم در دنیاش این است، هم در آخرتش همین است. گوش کنید. انسان باید صحبت‌اش را و سخن‌اش را حساب شده باشد. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ آنی که معتقد است از نظر قیامتی‌اش، در نظر بگیرد، چی دارد می‌گوید. شد؟! لذا شما ببینید در بین افعال، در فقه‌مان هم این‌جوری است دیگر. بسیار ما راجع به محرّمات، راجع به زبان داریم فقط. درست است یا نه؟ راجع به چشم فقط چیه؟ نامحرم. درست است یا نه؟ بیش از این داریم ما؟ سؤال می‌کنم دیگر! چشم، می‌دانید که از چیزهایی است که خیلی از اعضای رئیسه ماست؛ یک چیز بیشتر نیست توش ، حُرمت‌اش. امّا زبان چی؟ بیا ببین. دروغ است، غیبت است، ناسزاست همین‌جوری، یک، دو سه چهار... همین‌جور می‌شمارند، محرّمات است. شد؟! چیه این؟ هم از این، کارهایی ساخته است که انسان را بهشتی می‌کند و هم ازش ساخته است که انسان را جهنّمی می‌کند. زبان است؛ یعنی کلام است به این که انسان به وسیله او رو سفید می‌شود در دنیا و آخرت یا رو سیاه می‌شود، در چی؟ دنیا و آخرت. بحارلانوار، جلد 75، صفحه55 〰〰〰〰〰 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
19.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ روی عَن عَلِیِّ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: روی عَنَّهُ سُئِلَ عن علی علیه السلام: «أَيُّ شَيْ‌ءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالی أَحْسَنُ، فَقَالَ (ع) الْكَلَامُ، فَقِيلَ أَيُّ شَيْ‌ءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالی أَقْبَحُ، قَالَ عَلَیهِ السَّلامُ: الْكَلَامُ، ثُمَّ قَالَ عَلَیهِ السَّلامُ: بِالْكَلَامِ ابْيَضَّتِ‌ الْوُجُوهُ‌ وَ بِالْكَلَامِ اسْوَدَّتِ الْوُجُوهُ.» ترجمه: در میان مخلوقاتی که خداوند تبارک و تعالی خلق کرده است کدام یک از همه نیکوکارتر و زیباتر ؟ حضرت فرمودند: سخن و گفتار. سپس آن شخص عرض کرد: در میان مخلوقاتی که خداوند تبارک و تعالی آفریده است کدام یک از همه زشت تر و بدتر است؟ حضرت فرمودند: سخن و گفتار. سپس حضرت فرمودند: با سخن گفتن است که چهره ها سفید و نورانی می شود و با سخن گفتن است که چهره ها و صورت ها سیاه می شود. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دعوت شدن به خیر یا شّر❗️ 📌اینکه قلب و دل انسان، واردات شیطانیّه و واردات رحمانیّه دارد: بر گرفته شده از روایاتی است که در اینجا به بعضی از آن روایات اشاره می‌کنم. این روایات در کتاب اصول‌کافی است. در روایت اوّل که سندش هم بسیار عالی، موثّفه و صحیحه است، دارد:«عَنْ أَبِي‌عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ مَا مِنْ‌ قَلْبٍ‌ إِلَّا وَ لَهُ أُذُنَانِ»؛ هیچ دلی نیست، مگر اینکه دو گوش دارد. «عَلَى إِحْدَاهُمَا مَلَكٌ مُرْشِدٌ»؛ به‌سمت یکی از این گوش‌ها فرشته‌ای قرار دارد که او را ارشاد می‌کند. «وَ عَلَى الْأُخْرَى شَيْطَان مُفَتِّنٌ»؛ و به‌سمت دیگر، شیطان فتنه‌انگیزی قرار دارد که او را اغوا می‌کند. «هَذَا يَأْمُرُهُ وَ هَذَا يَزْجُرُهُ»؛ آن فرشته از یک طرف امر به خیر و از طرف دیگر از عمل زشت نهی می‌کند. «الشَّيْطَانُ يَأْمُرُهُ بِالْمَعَاصِي»؛ شیطان امر به معصیت می‌کند، «وَ الْمَلَكُ يَزْجُرُهُ عَنْهَا»؛ و فرشته می‌گوید: نکن. بعد دارد:«وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ: عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعِيدٌ مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ»1️⃣. در این روایت تحت عنوان «مَا مِنْ‌ قَلْبٍ‌ إِلَّا وَ لَهُ أُذُنَانِ»، به این مطلب اشاره می‌شود که قلب دو گیرنده دارد که امواج را دریافت می‌کنند. همچنین به دو فرستندۀ این امواج که یکی شیطانی و دیگری رحمانی است، اشاره کرده و به اینکه هر کدام از این‌ها چه می‌کنند نیز اشاره شده است. فرشته به خیر و دیگری به شر که گناه است دعوت می کند. 1️⃣الکافی، ج 2، ص266- بحارالأنوار، ج 60، ص205 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه چهارم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دل انسان هم گیرنده‌های دارد❗️ 📌امام‌صادق(ع) فرمود:«مَا مِنْ‌ مُؤْمِنٍ‌ إِلَّا وَ لِقَلْبِهِ أُذُنَانِ فِي جَوْفِهِ أُذُنٌ يَنْفُثُ فِيهَا الْوَسْوَاسُ الْخَنَّاسُ»؛ تعبیر در این روایت این‌طور است. برای قلب مؤمن در درونش دو گوش وجود دارد که در یکی از آن‌ها شیطان می‌دمد و موج می‌فرستد. «وَ أُذُنٌ يَنْفُثُ فِيهَا الْمَلَكُ». بعد می‌فرماید:«فَيُؤَيِّدُ اللَّهُ الْمُؤْمِنَ بِالْمَلَكِ فَذَلِكَ قَوْلُهُ تَعَالَی وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ‌»1️⃣. این معنا در روایت وجود دارد که دل انسان مصبّ دو فرستنده و دو موج است و این دل هم آن دو موج را دریافت می‌کند؛ چون ممکن است دو فرستنده امواجی را پخش کنند، ولی گیرندۀ من یک موج بیشتر دریافت نکند. امّا در مورد قلب انسان این‌گونه نیست. دو فرستنده که یکی شیطانی است و دیگری رحمانی، هر کدام موج می‌فرستند و دل انسان هم با گیرنده‌های خود، آن دو موج را دریافت می‌کند. آنچه مطرح کردم، مقدّمه‌ای برای بحث آینده است. 1️⃣الکافی، ج 2، ص267- بحارالأنوار، ج 66، ص199 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه چهارم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍سیاهی تخیّل و فکر گناه ❗️ 📌امام‌صادق(ع) فرمود: حواریّون آمدند و اطراف حضرت‌عیسی(ع) جمع شدند و «فَقَالُوا لَهُ‌»؛ به حضرت عرض کردند: «يَا مُعَلِّمَ‌ الْخَيْرِ»؛ ما را ارشاد کن. «فَقَالَ لَهُمْ»؛ حضرت به ایشان فرمود: «إِنَّ مُوسَى كَلِيمَ اللَّهِ(ع) أَمَرَكُمْ أَنْ لَا تُحْلِفُوا بِاللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى كَاذِبِينَ»؛ حضرت‌موسی(ع) آمد به شما گفت که قسم دروغ به خدا نخورید، ولی من امر می‌کنم که نه قسم دروغ بخورید و نه راست. لذا در باب قسم داریم که حتّی قسم راست خوردن هم از نظر فقهی مکروه است. بعد حضرت فرمود: آن‌ها عرض کردند: «يَا رُوحَ اللَّهِ زِدْنَا»؛ اضافه بفرمایید. «فَقَالَ إِنَّ مُوسَى نَبِيَّ اللَّهِ أَمَرَكُمْ أَنْ لَا تَزْنُوا»؛ فرمود: حضرت‌موسی(ع) آمد به شما گفت: زنا نکنید، «وَ أَنَا آمُرُكُمْ»؛ ولی من امر می‌کنم، «أَنْ لَا تُحَدِّثُوا أَنْفُسَكُمْ بِالزِّنَا»؛ تخیّل زنا هم نکنید. می‌دانید حدیث نفس یعنی چه؟ در حدیث نفس، اراده هم وجود ندارد. می‌فرماید: فکر گناه هم نکن. این به قول ما هر دو صورت را می‌گیرد. حدیث نفس؛ یعنی بالا و پایین کردن. این کار را بکنم یا نکنم. توجّه کردید! من آمدم بگویم تخیّل زنا هم نکنید. «فَإِنَّ مَنْ حَدَّثَ نَفْسَهُ بِالزِّنَا كَانَ كَمَنْ أَوْقَدَ فِي بَيْتٍ مُزَوَّقٍ»؛ کسی که از نظر درونی فکر زنا کند، مثل کسی است که در اتاقی که آن را با رنگ‌های زیبا آرایش کرده و زینت داده‌اند، آتش روشن کند، امّا آتش نگیرد. خوب دقّت کنید! «فَأَفْسَدَ التَّزَاوِيقَ الدُّخَانُ وَ إِنْ لَمْ يَحْتَرِقِ الْبَيْتُ»1️⃣. من می‌خواهم از این استفاده کنم. کسی که فکر زنا می‌کند، مثل این است که آتش روشن کند، امّا هیزمت آتش نگرفته باشد ولی از آن دود بلند شود. این دود چه‌کار می‌کند؟ اتاق را سیاه می‌کند. 1️⃣الکافی، ج 5، ص542- بحارالأنوار، ج 14، ص331 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه چهارم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 مهیّاشدن در ماه شعبان برای ورود به ماه مبارک رمضان❗️ 📌یک سفارش هم می‌خواستم به دوستان بکنم! روزهای آخر ماه شعبان است. نسبت‌به ماه رجب و شعبان به‌خصوص راجع‌به استغفار در ماه شعبان روایات زیادی وارد شده است. روایت را عبدالسّلام بن صالح هروی نقل می‌کند. البته به ذهنم این است که روایت را محدّث قمی از اباصلت هروی نقل می‌کند. شاید این دو یک نفر نباشند. می‌گویند: «دَخَلْتُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ عَلِی بْنِ مُوسَى الرِّضَا(ع)- فِی آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ لِی یا أَبَا الصَّلْتِ- إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَكْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ»؛ بر امام‌هشتم(ع) وارد شدم در آخرین جمعه از ماه شعبان که چند روزی به آخر ماه مانده بود. به من فرمود: ای اباصلت! بیشتر ماه شعبان گذشت و آخرین جمعۀ این ماه است. «فَتَدَارَكْ فِیمَا بَقِی مِنْهُ تَقْصِیرَكَ فِیمَا مَضَى مِنْهُ»؛ کوتاهی‌هایی را که در گذشتۀ این ماه کردی، تدارک کن در آنچه از این ماه باقی مانده است. «وَ عَلَیكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا یعْنِیكَ»؛ بر تو باد به اینکه رو آوری به کارهایی که برای تو سود و فایده دارد.«وَ أَكْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ»1️⃣؛ زیاد دعا بخوان و استغفار کن و قرآن تلاوت کن. 1️⃣ وسائل الشیعه، ج 10، ص 301 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه چهاردهم @mojtabatehrani_ir