eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.5هزار دنبال‌کننده
153 عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ رُوِيَ اَنَّهُ قِيلَ لِأَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «أَيُّ النَّاسِ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ علیه السلام أَخْوَفُهُمْ لِلَّهِ تَعَالَی وَ أَعْمَلُهُمْ بِالتَّقْوَى وَ أَزْهَدُهُمْ فِي الدُّنْيَا» ترجمه: سؤال شد از امیرالمؤمنین(ع) که از میان مردم چه کسی مورد نظر خداوند عزّوجلّ بوده و بهترین مردمان نزد خداوند می باشد؟ حضرت علی (ع)فرمودند: آن کسی که از نظر نفسانی بیم و خوفش از خداوند بیشتر باشد و همواره در راه تقوا قدم برمی دارد و کمترین وابستگی به دنیا را دارد. شرح: روایت نقل شده است که شخصی به علی(ع)، عرض می کند: چه کسی در بین مردم یا چه کسانی از مردم، مورد نظر خداوند قرار می گیرند و به تعبیری خداوند، آن ها را انتخاب می کند. خیر؛ خوب است به معنای خوبی است؛ ولی انتخاب است این جا. هان؟! یعنی خوبانی که مورد نظر خدا قرار می گیرند. علی (ع)، سه تا نشانه فرمود، به تعبیر من، که هر کدام در رابطه با یکی از ابعاد وجودی انسان است، اگر آدم بخواهد تحلیلش بکند. یکی نفس، دیگری اعضا و جوارح ظاهری است، دیگری قلب. قلب غیر نفس است. در رابطه با هر کدام یک نشانه حضرت فرمود. اما در رابطه با نفس: آن انسانی که از نظر نفسانی بیمش از خدا بیشتر باشد، «أَخْوَفُهُمْ لِلَّهِ تَعَالَی»؛ یعنی آن کسانی را که خوف از خدا ندارند، مورد نظر خدا نیستند. بله، حالا البتّه این یک چیزی دارد نمی خواهم من وارد آن بشوم. هر به اصطلاح ما، شخصی از مؤمنین نسبت به مراتب خوف مختلف می شود، توجّه کنید. اولیاء خدا مثلاً خوف از عظمت خدا دارند؛ امّا من باید خوفم از چی باشد. از این که نکند من را توی جهنّم ببرد که پایین ترینش هم، همین است. اوّل حضرت رفتند سراغ این نشانه، «أَخْوَفُهُمْ لِلَّهِ تَعَالَی»؛ این، از نظر نفسانیش این جور باشد، این جور نباشد که از خدا نترس باشد. می فهمید چه می خواهم بگویم؟ من یک نکته ای را به شما عرض کنم و آن این است به این که آنی که بیم از خدا دارد نعوذبالله، علی فرض که شیطان هم او را اغوا بکند،ها! فهمیدید؟ فریب بدهد و دستش آلوده به خطا و گناه بشود، می لرزد هنگام معصیت، من یک نشانه خیلی عمومی گفتم،ها! سطح پایین. بی باکانه معصیت نمی کند، می فهمی چه می خواهم بگویم؟ شد؟! پُر رو نیست به تعبیر من، خیلی همچین می آورم سطحش را پایین، شد؟! نه؛ ته دلش می لرزد، از این که دارد معصیت می کند؛ از این که دارد دروغ می گوید، از این که دارد غیبت می کند، از این که همین جور، دارد مال مردم را می خورد.همین جور برو جلو، دانه دانه.هان! می فهمی چه می خواهم بگویم؟«أَخْوَفُهُمْ لِلَّهِ تَعَالَی»؛ از نظر نفسانی؛ نفس بیشتر، خوفش از خدا بیشتر است به این معنا: حریم الهی را حفظ می کند. دوّم: می رود سراغ چی؟ «أَعْمَلُهُمْ بِالتَّقْوَى»؛ از نظر اعضا و جوارح ظاهریش، مراقبت می کند که اعضا و جوارحش آلوده به گناه، چیه؟ نشود. چشمش، گوشش، زبانش، دستش، همه چیزش این ها مال اعضا است. گوش کنید! مراقبت دارد، «أَعْمَلُهُمْ بِالتَّقْوَى»؛ این هم از نظر اعضايش؛ بعد می رود سراغ قلبش، دلش. نگاه کنید این بُعد ما سه تا چیز هم بیشتر نداریم،ها! هان؟ اشرف ابعاد وجودی را آخر می آورد علی (ع). آن را از اوّل شروع می کند چون همگانی تر است. «وَ أَزْهَدُهُمْ فِي الدُّنْيَا»؛ آنی که از نظر وابستگی دلش به دنیا، کمترین وابستگی را دارد. ازهد؛ زهد معنای همین است. این را بهتان بگویم،ها! زهد، حقیقت زهد این است، عدم وابستگی و تعلّق قلبی به چی؟ دنیا؛ این را به اش می گویند زهد. درست است؟ کمترین وابستگی نسبت به دنیا دارد از نظر درونیش. این جور نیستش که نعوذبالله، مثلاً فرض کنید، یک پیش آمد دنیوی برایش بکند، جگرش بسوزد. نه خیر؛ اصلاً و ابداً نمی سوزد. فهمیدی چی می خواهم بگویم؟ یک تعبیر خیلی ساده کردم. نه خیر نسبت به امور دنیا این جوری نیست، البتّه تا می رسد به جایی که پول و پِهن یکی است پیشش؛ یاعلی مدد! که آن ها اولیاء خاص خدایند. یک همچین آدمی است. بنابراین، سه تا نشانه می گوید علی (ع): «أَيُّ النَّاسِ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ»؛ در بین مردم که خدا انتخابش می کند؟سه تا نشانه: نفسانی اش، جوارحی اش، قلبی اش. شد؟! این سه تا درش باشد، این مورد نظر الهی قرار می گیرد؛ این است که خوب است نزد خدا؛ چون آدم خوب را انتخاب می کند. لذا تعبیر دارد، خَیر. بحارالأنوار، ، ج67، ص 378 〰〰〰〰〰 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ رُوِيَ اَنَّهُ قِيلَ لِأَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «أَيُّ النَّاسِ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ علیه السلام أَخْوَفُهُمْ لِلَّهِ تَعَالَی وَ أَعْمَلُهُمْ بِالتَّقْوَى وَ أَزْهَدُهُمْ فِي الدُّنْيَا» ترجمه: سؤال شد از امیرالمؤمنین(ع) که از میان مردم چه کسی مورد نظر خداوند عزّوجلّ بوده و بهترین مردمان نزد خداوند می باشد؟ حضرت علی (ع)فرمودند: آن کسی که از نظر نفسانی بیم و خوفش از خداوند بیشتر باشد و همواره در راه تقوا قدم برمی دارد و کمترین وابستگی به دنیا را دارد. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 برداشتن مانع برای انجام گناه حرام است❗️ 📌برای انجام هر فعلی نسبت به فاعل آن، دو چیز لازم است: یکی «مقتضی» و دیگری «عدم مانع». مثلاً اگر آتش بخواهد فرش را بسوزاند، هم باید حرارت داشته باشد و هم باید فرش خیس نباشد؛ چون اگر خیس باشد نمی سوزد؛ لذا فُقها می گویند: تهیّۀ اسباب برای معصیت، اعمّ است از فراهم کردن مقتضی آن و رفع مانع کردن از ارتکاب آن. مقتضی فراهم کردن برای معصیت مثل اینکه به بچّه ات پول بدهی که برود گناه کند؛ امّا رفع مانع یعنی چه؟ اگر بچّه خودش پول دارد، امّا از تو می ترسد و حساب می برد، اینجا تو مانعی؛ یعنی مقتضی موجود است، ولی مانع بر سر راه معصیت وجود دارد. در اینجا همین که به بچّه بگویی: «آزادی، هر کاری که می خواهی بکن» رفع مانع کردی؛ همین رفع مانع، بستر باز کردن برای ایجاد فعلی است که مبغوض مولا است و تو نباید این کار را بکنی. نه مقتضی معصیت را فراهم کن و نه رفع مانع کن؛ بلکه باید عکسِ این عمل کنی؛ چون آنچه در باب امر به معروف و نهی از منکر داریم، جلوگیری از منکر است؛ یعنی در آنجایی که مقتضی اثم موجود است، تو باید مانع شوی. تو نمی توانی بگویی «من قصدم این نبود که او این کار را بکند»؛ تو که می دانستی او می خواهد مرتکب معصیت شود، نباید مانع را برطرف می کردی؛ تو مانع را برطرف کردی، مقتضی هم عمل می کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هفتم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 لعنت خداوند و پیامبر(ص)برای تهیّۀ کنندۀ اسباب برای شُرب خَمر❗️ 📌 در باب مشروبات الکلی یا همان خَمر است که روایات متعدّدی داریم. در بعضی از موارد تعبیر این است که «لَعَنَ رَسُولُ الله(ص)»؛ و در بعضی از روایات آمده است که «لَعَنَ اللهُ تَعَالَی». در یک روایت می فرماید: پیغمبر اکرم(ص) «فِي الْخَمْرِ عَشَرَةً»؛ دَه دسته را در ارتباط با خَمر لعن کرده اند: «غَارِسَهَا وَ حَارِسَهَا وَ عَاصِرَهَا وَ شَارِبَهَا وَ سَاقِيَهَا وَ حَامِلَهَا وَ الْمَحْمُولَةَ إِلَيْهِ وَ بَائِعَهَا وَ مُشْتَرِيَهَا وَ آكِلَ ثَمَنِهَا»1️⃣؛ ببینید پیغمبراکرم(ص)بحث تهیّۀ اسباب برای فعل حرام را از کجا شروع کرده است. آن کسی که درخت مو می کارد، برای اینکه مشروب شود، آن کسی که مراقبت از آن می کند، آن کسی که می فشارد و آب آن را می گیرد، کسی که می ریزد و می دهد دست دیگری، حامل آن مثل کسی که ماشین اجاره داده است که مشروب را حمل کند، خریدارش، مشتری اش و خلاصه همه و همه و حتّی کسی که محلّی را اجاره دهد و می داند که در آن محل، این فعل حرام می خواهد انجام شود، همۀ این ها حکم حُرمت دارد. نه اینکه برای انجام حرام اجاره داده باشد؛ بلکه همین قدر که می داند که در آن محل می خواهند فعل حرام انجام دهند، برای حُرمتِ اجاره دادن کافی است. 1️⃣وسائل الشیعه، ج17، ص224 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هفتم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 یاری کردن مؤمن در اطاعت الهی، در پی دارد یاری خداوند در دنیا و آخرت❗️ 📌روایت از امام صادق(ص) است: «مَا مِنْ مُؤْمِنٍ یَنْصُرُ أَخَاهُ وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلَى نُصْرَتِهِ إِلَّا نَصَرَهُ اللهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَة»؛ هیچ مؤمنی نیست که برادر مؤمنش را یاری کند در طاعت و در ترک معصیت، إلّا اینکه خدا یاری اش می کند در دنیا و آخرت. اگر خدا را قبول داریم و تکیه گاه ما او است، این وعده ای است که او در قرآن داده است که اگر کسی دین من را یاری کند، من یاری اش می کنم. از آن طرف هم حضرت می فرمایند: «وَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ یَخْذُلُ أَخَاهُ وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلَى نُصْرَتِهِ إِلَّا خَذَلَهُ اللهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَة»؛ خذلان در اینجا به معنی همین است که بستر گناه و معصیت را برای او باز کنی و اینکه او خودش را دارد بدبخت می کند، تو هم بنشینی و تماشا کنی و بگویی «خودش می کند؛ به من چه؟» و نعوذ بالله که منشأ این بی تفاوتی هم امور نفسانی باشد. مثلاً پدر می گوید: «اگر من پول ندهم، مادرش می دهد؛ خوب چرا من خودم را خراب کنم؟ چرا من خودم را بد نام کنم؟» یا مثلاً ماشین دارد سقوط می کند، ما هم یک هُلش می دهیم؛ بعد هم می گوییم: «هُل دادنِ من که اثری نداشت!» آیا عقل این توجیه ها را می پذیرد؟ خیلی مثال های ساده زدم تا صحبت های امام را باز کنم؛ چون این ها حرف های ایشان است. منزل اوّل سلوک عاشورایی، تعاون و همیاری جلسۀ هفتم. وسائل الشیعه، ج 12، ص 292 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هفتم @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 یاری کردن مؤمن در اطاعت الهی، در پی دارد یاری خداوند در دنیا و آخرت❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هفتم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 با توجّه به خِرد جمعی اسلام ربا و مشروب را حرام کرد ❗️ 📌شارع برخی از مصوّبات عُقلائیه را پذیرفته و امضا کرده و برخی را هم نپذیرفته است؛ یعنی احکامی را که عُقلا به آن عمل می کنند و اصطلاحاً به آن «سیرۀ عُقلائیه» یا «بنای عُقلاء» یا «عقل جمعی» و «خِرَد جمعی» می گویند، این طور نیست که شارع همۀ این ها را پذیرفته باشد؛ بلکه بخشی از آن را نپذیرفته و صراحتاً ردّ هم کرده است. یکی دو تا مثال هم می زنم تا بحث روشن شود؛ مثلاً «ربا» در همۀ محیط های عُقلا جاری است. در صدر اسلام هم خیلی فراوان بوده و چیز جدیدی نیست و چه بسا اصلاً محور یک سنخ از تبادلات تجاری بوده و الآن هم هست. این از مصوّبات آن ها است که هم سیرۀ عُقلائیه بر آن است و هم بنای عُقلا؛ امّا شارع آمده و بالصّراحه آن را ردّ کرده است: (وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا) .1️⃣ این آیه با صراحت خِرَد جمعی را در این مورد ردّ می کند. امثال این هم زیاد داریم؛ مثلاً مشروبات الکلی که شاید بتوان گفت خرید و فروش آن در محیط های عُقلایی بیش از نود و نُه درصد کشورها جایز است؛ شُربش هم جایز است و به این هم می گویند: «خِرَد جمعی»؛ امّا اسلام بالصّراحه می گوید: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ).2️⃣ این آیه بر خلاف کسانی که «خِرَد جمعی» را مطرح می کنند تا «دیانت جمعی» را بکوبند و نابود کنند، خِرَد جمعی را در این مورد می کوبد. 1️⃣ خدا داد و ستد را حلال ، و ربا را حرام گردانيده است . سورۀ مبارکۀ بقره، آیۀ 275 2️⃣+-اى كسانى كه ایمان آورده اید! شراب و قمار و بُت ها و تیرهاى بخت آزمایی، پلیدی از عمل شیطانند؛ پس، از آن ها دورى گزینید، باشد كه رستگار شوید. سورۀ مبارکۀ مائده، آیۀ 90 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هشتم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 سِرّ عدم پذیرش مصوبات عُقلائیه توسط دین❗️ 📌امّا سِرّ اینکه شارع بخشی از مصوّبات عقلائیه را نپذیرفته، چیست؟ سِرّش این است که عقلِ مستقلِ منفرد آلودگی ندارد، ولی این بناهای عُقلایی اصلاً مربوط است به بُعد مادّی و زندگی دنیوی انسان ها؛ لذا تمایلات نفسانی در آن دخالت دارد و چون آلوده به تمایلات نفسانی است، خالص نیست و به همین دلیل است که شارع بعضی از این مصوّبات عُقلائیه را که مبتنی بر تمایلات آلوده و نه عقل مستقل است، ردّ کرده است. یک مثال خیلی ساده می زنم تا فرقِ آنجایی که عقل در احکامش خالص است با جایی که تمایلات نفسانی دخالت می کند روشن شود؛ مثلاً شما دو نفر را می بینید که با هیچ کدام از این ها هیچ رابطه و پیوندی ندارید، نه پیوند رفاقتی و نه خویشاوندی؛ با هیچ کدامشان هیچ آشنایی ندارید. حالا یکی از این ها جلوی روی شما می خواهد دیگری را بکُشد و این را هم می دانید که او هیچ جُرمی هم ندارد و آن شخص از روی گردن کلفتی می خواهد او را بکشد. اینجا عقلت چه حکم می کند؟ بدون تأمّل می گوید این کار ظلم است. عقلی که آلودگی ندارد همین را می گوید، که ما اسمش را می گذاریم عقلِ خالصِ مستقل و شرع هم می گوید من حکم این عقل را قبول دارم. امّا اگر پیوند خویشاوندی، رفاقت، دوستی، شغلی یا یک پیوندی از این پیوندها با یکی از آن دو نفر داشته باشید، اینجا ممکن است تمایلات و غضب ها و امور نفسانی دخالت کند و تأثیرگذار باشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هشتم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 اسلام عقل خالص و خِرد جمعی آن را قبول دارد❗️ 📌پس ببینید که چقدر دین ما زیبا است؛ اسلام نگفته که من عقل را قبول ندارم؛ اسلام می گوید من عقل را قبول دارم، امّا خالصش را، چیزی که تو به آن می گویی «خِرَد جمعی»، ناخالص است و رگه هایی از تمایلات نفسانی در آن هست و چون این ناخالصی هست، لذا این شارع است که می تواند جداسازی کند و تشخیص دهد که کدام مصوّبه اش به نفع جامعه است و کدام مصوّبه اش به ضرر جامعه. به علاوه، شارع جامعه را یک بُعدی نمی نگرد، بلکه دو بُعدی می نگرد؛ هم به جسم و هم به روح توجّه می کند؛ لذا زیاده طلبی و بهره کشی اقتضا می کند که ربا محور بسیاری از مبادلات تجاری در بین عُقلا باشد؛ امّا شارع در مقابل تمام عالم می ایستد و می گوید چرا این طوری می کنید؟ این یک نوع بهره کشی است؛ جلویش را هم می گیرد؛ بنابر این مراقب باشید که هیچ وقت از خِرَد جمعی برای کوبیدن دین جمعی جامعه سوءاستفاده نکنند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هشتم @mojtabatehrani_ir
﷽ عَلَیهِ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «مَنْ عَمِلَ حَسَنَةً سِرّاً كُتِبَتْ لَهُ سِرّاً فَإِذَا أَقَرَّ بِهَا مُحِيَتْ وَ كُتِبَتْ جَهْراً فَإِذَا أَقَرَّ بِهَا ثَانِياً مُحِيَتْ وَ كُتِبَتْ رِئَاءً» ترجمه: هر کس عمل نیک و حسنه ای را به صورت پنهان و مخفی انجام دهد برای او ثواب و پاداش عمل پنهانی نوشته می شود و آن هنگام که عمل نیک و مخفی را که برای خداوند بوده است آشکار کند و برای دیگری نقل کند ثواب عمل مخفی او از صحیفه عملش محو و نابود می شود و ثواب عمل آشکار برای او نوشته می شود. اگر بار دوّم آن را نقل و آشکار کند، پاداش عمل آشکار هم از صحیفه عمل او محو و پاک می شود و برای او گناه ریا و خودنمایی نوشته می شود. شرح: من در گذشته یک روایتی خواندم که ضمن اش همین روایت به ذهنم آمد، گفتم: نه قاطی اش نکنم، بگذارم اش کنار؛ آن روایت این بود که: اگر کسی عمل نیکی را پنهان و مخفی انجام بدهد، این برابر هفتاد حسنه محسوب می شود. «تَعْدِلُ سَبْعِينَ »2 من روایتی را که خوانده ام؛ یعنی مقید باشد کار خیری که انجام می دهد حالا هر چیز که باشد، عبادت، غیر عبادت. توجه می کنید چه عرض کردم؟! این، در آن روایت داشت، اگر مقیّد باشد مخفی انجام دهد، خودنمایی نخواهد بکند، چیز نباشد، این هفتاد برابر، آن وقت، آنجا گفتم؛ هفتاد که دارد یعنی اگر علنی انجام داد، البتّه علنی واسه خدا،ها! نه ریا؛ علنی انجام داد واسه او چقدر می نویسند حسنه، مخفی انجام داد هفتاد برابر می نویسند این را. من آن روایت را خواندم بعد این روایت به ذهنم آمد، بعد به من مراجعه هم کردند. گفتم اگر یادم بماند، می گویم. حالا یادم ماند، گفتم امروز این را بخوانم. این روایت از امام صادق صلوات الله علیه است، دقّت کنید: «منْ عَمِلَ حَسَنَةً سِرّاً»؛ آنجا هم سرّ بود، این هم سرّ است. پنهان عمل نیکی را انجام بدهد. «كُتِبَتْ لَهُ سِرّاً»؛ برای او همین جور عمل مخفی، پس معلوم می شود عمل مخفی با عمل چی؟ خیر آشکار فرق می کند؛ امّا این جا ندارد که سرّ اگر باشد، چه مقدار است ارزشش، توجه می کنید، پاداشش چه مقدار است تویش ندارد، فقط می گوید سرّا در این روایت؛ اما توی آن روایت داشت. که اگر پنهان باشد «تَعدِل»؛ چی؟« سَبعینَ»؛ هفتاد تا. نگاه کنید، روایت را با روایت معنا می کنم، دقّت کنید. «فَإِذَا أَقَرَّ بِهَا»؛ اگر بیاید نقل بکند. فهمیدی؟ که من این کار را کردم، مثلاً فرض کن حالا هر چه می خواهد باشد. عملی که به اصطلاح ما، حسنه محسوب می شود برای خدا بوده است، بیاید این را بگوید. شد؟! «مُحِيَتْ»؛ یعنی آن سرّ بودن، محو می شود پاک می کنند از صحیفه عملش، «كُتِبَتْ جَهْراً»؛ همین که گفت، شصت و نه تایش رفت. دیگر بهتر از این نمی توانم بگویم. شصت و نه ها با همین که گفت... فهمیدی؟ با یک تیر، شصت و نه تا را زد و رفت. بله، خرابکاری معنایش همین است. شد؟« فَاِذا اَقََرَّبِها مُحِیَت و َکُتِبَت جَهْراً»؛ این، تا این جا. بدترش حالا: «فَإِذَا أَقَرَّ بِهَا ثَانِياً»؛ یک دفعه گفت؛ بعد یک جا دیگر رفت، باز یک دفعه دیگر گفت. دفعه دوّم گفت. شد؟«مُحِيَتْ وَ كُتِبَتْ رِئَاءً (رِیاءً)»؛ آن یکی را که پاک کرد هیچی، این هم پاک شد. واسه اش ریا نوشته می شود. اِ! ریا یعنی چی؟ هان؟! ریا آن جایی است برایش چیه؟، نه حسنه، سیّئه می شود. این سیّئه است. فهمیدید چه می خواهم بگویم؟ در باب ریا ما داریم دیگر، عمل ریایی، این همه روایات داریم. توجّه کنید! کسی که واسه خدا بخواهد کار کند که تویش خودنمایی ندارد. یا خود یا خدا. دو تا «خ» ما بیشتر نداریم یا خود یا خدا. می فهمی چه می گویم؟ خود و خدا با هم جمع چیه؟ نمی شود. بحارالأنوار، جلد 69، صفحه 324 وَ عَنِ الصَّادِقِ(ع) قَالَ: مَنْ عَمِلَ حَسَنَةً سِرّاً كُتِبَتْ لَهُ سِرّاً فَإِذَا أَقَرَّ بِهَا مُحِيَتْ وَ كُتِبَتْ جَهْراً فَإِذَا أَقَرَّ بِهَا ثَانِياً مُحِيَتْ وَ كُتِبَتْ رِئَاءً. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ عَلَیهِ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «مَنْ عَمِلَ حَسَنَةً سِرّاً كُتِبَتْ لَهُ سِرّاً فَإِذَا أَقَرَّ بِهَا مُحِيَتْ وَ كُتِبَتْ جَهْراً فَإِذَا أَقَرَّ بِهَا ثَانِياً مُحِيَتْ وَ كُتِبَتْ رِئَاءً» ترجمه: هر کس عمل نیک و حسنه ای را به صورت پنهان و مخفی انجام دهد برای او ثواب و پاداش عمل پنهانی نوشته می شود و آن هنگام که عمل نیک و مخفی را که برای خداوند بوده است آشکار کند و برای دیگری نقل کند ثواب عمل مخفی او از صحیفه عملش محو و نابود می شود و ثواب عمل آشکار برای او نوشته می شود. اگر بار دوّم آن را نقل و آشکار کند، پاداش عمل آشکار هم از صحیفه عمل او محو و پاک می شود و برای او گناه ریا و خودنمایی نوشته می شود. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 فروش کاغذ و هرچیزی برای گمراه کردن مردم حرام است❗️ 📌این بحث که انسان نباید اسباب جرم، خلاف، گناه و عمل ناروا را برای دیگران فراهم کند، مصداق و مثال زیاد دارد؛ امّا استاد ما یک مصداق را به خصوص ذکر می کند که من عین عبارت ایشان را از نوشته ای که به قلم خودشان است می خوانم. ایشان می فرماید: «وَ أمَّا بِیْعُ الْقِرْطَاسِ مَعَ الْعِلْمِ بِاتِّخَاذِ كُتُبِ الضَّلَالِ مِنْ بَعْضِهِ»؛ اگر انسان بخواهد کاغذ بفروشد به کسی که می داند كه می خواهد بعضی از این کاغذها،نه همه اش را مصرف کند در اینکه کتابی بنویسد یا منتشر کند که مردم را گمراه می کند. بعد ایشان می فرماید: «إنَّ دَفْعَ إضْلَالِ النَّاسِ مِنَ الْأُمُورِ الَّتِی یَهْتَمُّ بِهِ الشَّارِعُ الْأقْدَسُ»؛ جلوگیری از گمراه کردن مردم از مسیر دین، از آن اموری است که شارع مقدّس اهتمام زیادی به آن دارد؛ «فَكَیْفَ یُمْكِنُ الْقَولُ بِجَوَازِ بِیْعِ الْقِرْطَاسِ مِمَّنْ یُعْلَمُ أنَّهُ یَكْتُبُ فِیهِ ضِدَّ الْإسْلَامِ وَ رَدَّ الْقُرآنِ الْكَرِیمِ وَألْعَیَاذُ بِاللهِ»؛ ایشان می گوید: اصلاً مگر می شود چنین حرفی از دهان کسی بیرون بیاید؟ «فَكَیْفَ یُمْكِنُ الْقَول»1️⃣؛ معنی اش این است که چطور کسی می تواند چنین حرفی بزند و بگوید که مانعی ندارد که کاغذ بفروشیم به کسی که می دانیم می خواهد در این کاغذها بر ضدّ اسلام و در ردّ قرآن و احکام قرآن مطلب بنویسد؟ 1️⃣ المکاسب المحرمه، ج 1، ص 201 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هشتم @mojtabatehrani_ir
﷽ السلام علیک یا ابا عبدالله (ع) به مناسبت ایام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت‌اباعبدالله‌الحسین (ع) از روز چهارشنبه پانزدهم شهریورماه 15/6/1402 برابر با بیستم صفر به مدت ده شب مراسمی به شرح زیر برقرار می‌باشد. شروع نماز جماعت ساعت 18:45 سخنرانی: ساعت 19:45 آدرس: خیابان ایران، کوچه شهید ملکی، مدرسه نور @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ به مناسبت یازدهمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت ایت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 بهترین نمونه از اولیاء خدا که دل‌ها مسخّر او شدند؛ برای اینکه می‌خواست دل‌ها را مسخّر حقّ کند، حسین علیه‌السلام است. این یکی دو روز خیلی به یاد کربلا می‌افتم. چند سال ایّام اربعین کربلا مشرف بودم، حالا به فکر افتادم که چه نعمت بزرگی را از دست دادم، چه نعمت‌هایی را انسان از دست می‌دهد و موقعی که از آن‌ها مُتنعّم است غافل می‌باشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ به مناسبت یازدهمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت ایت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 〰️〰️〰️〰️〰️ به مناسبت دهمین سالگرد رحلت حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) @mojtabatehrani_ir