فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 نحوۀ دستگیری امامحسین(ع)❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_آزمایش_الهی
📕 #نقش_طاعات_و_عبادات_در_امتحان_الهی
🏷 جلسه نهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 امامحسین (ع)قایق نجات است❗️
📌پیغمبراکرم(ع) فرمود: مَثَل اهل بیت من، مَثَل سفینۀ نوح است. کسی که به آن تمسّک بجوید، نجات مییابد و کسی که از آن تخلّف کند، غرق میشود. اعتقادم این است که لحن این روایت غیر از لحن روایتی است که راجع به امام حسین(ع) است. از پیغمبراکرم(ع) راجع به ائمّۀ دیگر من ندیدم و فقط راجع به امام حسین(ع) داریم که سفینه تعبیر شده است. در آن روایت کلّ اهل بیت(ع) است و این حدیث، روی فرد خاص دست گذاشته است. در باب سفینۀ نوح مثالی میزنم: حضرتنوح دعوت کرد که بیایید و سوار کشتی شوید. هر کس سوار بشود، نجات پیدا میکند و غرق نمی شود. خودشان آمدند و نجات هم پیدا کردند؛ این، یک نوع است. یک نوع دیگر این است که فرد داخل دریا فریاد میکشد: اگر میخواهی غرق نشوی، سوار کشتی شو. او خودش میآید، سوار میشود و میرود. یک وقت اینطور نیست. ما به قایق نجات تعبیر میکنیم. میبینیم دارد غرق میشود. او میرود دستش را میگیرد و بیرون میآورد؛ خیلی بالاتر از مورد اوّل است. وقتی میبیند کسی دارد غرق میشود، نجاتش میدهد. این کار، غیر این است که بگوید: بیا سوار شو. لحن روایتی که راجعبه امامحسین(ع) است، لحن دوّم است: «إِنَّ الْحُسَيْنَ(ع) مِصْبَاحُ الهُدَى وَ سَفِينَةُ النَّجَاةِ». قایق نجات چه میکند؟ می ایستد و میگوید: داری غرق میشوی، بیا به من متمسّک بشو تا غرق نشوی. یا اینکه تا میبیند کسی دارد غرق میشود، میرود و او را میگیرد. مثل اینکه دو لحن است؛ ایصال به مطلوب امام حسین(ع) خیلی قویتر از این حرفهاست.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_آزمایش_الهی
📕 #نقش_طاعات_و_عبادات_در_امتحان_الهی
🏷 جلسه نهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 امامحسین (ع)قایق نجات است❗️
📚 #مجموعه_آزمایش_الهی
📕 #نقش_طاعات_و_عبادات_در_امتحان_الهی
🏷 جلسه نهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 سپیدی پیشانی و زیرگلوی امام حسین(ع) جذب کننده است❗️
📌لذا وقتی راجع به حضرت زهرا(س) بحث کردم، در مسئلۀ علّت مبقیۀ دین، امام حسین(ع) مطرح شد. بقای دین از مسیر امام حسین(ع) _گفتارش و اعمالش_ بود. تنها مسئلۀ ارائۀ طریق نیست و به این معنا دستگیری است. روایتی را در بحارالانواراست، «رُوِيَ فِي بَعْضِ الْكُتُبِ الْمُعْتَبَرَةِ عَنِ الطَّبَرِيِّ»؛ بعضی از کتب معتبر از طبری نقل کردهاند. «عَنْ طَاوُسٍ الْيَمَانِيِّ»؛ میگوید: از طاووس یمانی نقل کرد: «أَنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ(ع) كَانَ إِذَا جَلَسَ فِي الْمَكَانِ الْمُظْلِمِ يَهْتَدِي إِلَيْهِ النَّاسُ»1️⃣؛ وقتی امام حسین(ع) در یک محل تاریکی مینشست، مردم را به سوی خودش جلب میکرد. خوب دقّت کنید دارد: «بِبَيَاضِ جَبِينِهِ وَ نَحْرِهِ»؛ به سپیدی پیشانی و زیرگلویش. وقتی در یک جای تاریک مینشست، با سپیدی پیشانی و زیر گلویش مردم را به سوی خود جلب میکرد. «یَهتَدِی» هم در روایت آمده و مسئلۀ هدایت است. از مسائلی که در ارتباط با امام حسین(ع) است، مسئله اینطور به ذهن میآید که ایشان جالب توجّه است و همین موجب میشود که به خودش جذب میکند. یک امری در ارتباط با پیشانی امام حسین(ع) و زیر گلوی امام حسین(ع) بوده است.
1️⃣بحارالأنوار، ج 44، ص189
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_آزمایش_الهی
📕 #نقش_طاعات_و_عبادات_در_امتحان_الهی
🏷 جلسه نهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
28.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 سپیدی پیشانی و زیرگلوی امامحسین(ع) جذب کننده است❗️
📚 #مجموعه_آزمایش_الهی
📕 #نقش_طاعات_و_عبادات_در_امتحان_الهی
🏷 جلسه نهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 سرِّ جذب سپیدی پیشانی و زیرگلوی امامحسین(ع) ❗️
📌اگر کسی به تاریخ مراجعه کند، میبیند: در روز عاشورا، اوّلین ضربۀ کاری که به امام حسین(ع) وارد شد، سنگی بود که به پیشانی او خورد. آخرین ضربه، ضربهای بود که به گلویش وارد شد. قرنهاست همین مطلب گفته میشود و مجالس به نامش منعقد می شود و جذب میکند. در تاریکیها، همین جلب میکند و انسان را میکِشد. این معنا را خود ما هم میبینیم و مشهود است که مجالس به نام امام حسین(ع) چقدر جاذب و جالب است. این جذبهها انقلاب درونی درست میکند. یک انسان برتر، حضور شخصی لازم ندارد برای اینکه ایصال به مطلوب بکند. بدون حضور ظاهری هم میکِشد. کشش امام حسین(ع)، قوی است. در این جهت به خصوص نسبتبه آلودهها کشش دارد. احیای نفوس مؤمنین به هدایت امام حسین(ع) است. زیر سایۀ همین هدایت امام حسین(ع) و از مسیر اوست که دین باقی مانده است. اگر امام حسین(ع) نبود، این مسیر و مجری نبود. الآن هم از اسلام خبری نبود.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_آزمایش_الهی
📕 #نقش_طاعات_و_عبادات_در_امتحان_الهی
🏷 جلسه نهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 سرِّ جذب سپیدی پیشانی و زیرگلوی امامحسین(ع) ❗️
📚 #مجموعه_آزمایش_الهی
📕 #نقش_طاعات_و_عبادات_در_امتحان_الهی
🏷 جلسه نهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِیَ اَنَّهُ قالَ رجُلٌ لِعَلیِّ ابنِ الحُسینِ عَلَیهِمَا السَّلامُ :
«إِنِّي لَأُحِبُّكَ فِي اللَّهِ حُبّاً شَدِيداً فَنَكَسَ (ع) رَأسَهُ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أُحَبَّ فِيكَ وَ أَنْتَ لِي مُبْغِضٌ ثُمَّ قَالَ لَهُ أُحِبُّكَ لِلَّذِي تُحِبُّنِي فِيهِ.»
ترجمه: من شما را به خاطر خدا بسیار دوست دارم. حضرت سر مبارک خود را به زیر انداخت، آن گاه فرمودند: خدایا من به تو پناه میبرم از این که مرا به خاطر تو دوست داشته باشند؛ ولی تو خودت نسبت به من خشمگین باشی. من تو را به خاطر آن چه به خاطر آن مرا دوست دارد، دوست دارم.
شرح: در روایتی دارد: شخصی آمد خدمت زین العابدین صلوات الله علیه، به حضرت عرض کرد به این که: من شما را دوست میدارم برای خدا و دوستی شدید؛ یعنی خیلی دوستتان دارم. «جاءَ رجُلٌ لِعَلیِّ ابنِ الحُسینِ عَلَیهِمَا السَّلامُ قالَ: اِنّي لَاُحِبُّکَ فِی اللهِ حُبّاً شَدِیداً»؛ من خیلی شما را دوست میدارم؛ اما برای خدا دوست میدارم. دارد در روایت: «فَنَكَسَ عَلَیهِ السَّلامُ رَأْسَهُ»؛ وقتی که این را گفت، حضرت، سرش را انداخت پایین.«نَكَسَ» یعنی سرش را انداخت پایین. معلوم میشود، یک قدری تأمل کردند؛ چون دارد: « ثُمَّ قَالَ» سرش را انداخت پایین بعد حضرت این جملات را فرمود: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ» خدایا پناه به تو میبرم. «أَنْ أُحَبَّ فِيكَ»؛ من را دوست بدارند برای خاطر تو. «وَ أَنْتَ لِي مُبْغِضٌ»؛ مردم من را برای خاطر تو دوست بدارند؛ اما تو نسبت به من خشمگین باشی. خیلی جمله مهم است. «ثُمَّ قَالَ لَهُ»؛ پس حضرت رو کرد بهش، فرمود این جمله را: «أُحِبُّكَ لِلَّذِي تُحِبُّنِي فِيهِ»؛ من هم تو را دوست میدارم برای آن موجودی که تو برای خاطر او، من را دوست میداری . حالا، دو تا مطلب را من میخواستم بگویم، از توی این روایت. اوّل: و او این است که دوستیها باید بر محور خدا باشد؛ یعنی آدم کسی را دوست میدارد، برای خاطر خدا دوستش بدارد. البته ما روایات زیاد داریم: حُبِّ فِی الله، بُغضِ فِی الله. خیلی روایات داریم که دوستیها بر محور خدا باشد، اگر انسان کسی را علاقمند است بهش.
مطلب دوّم: که میخواهم روی این تکیه کنم، روایات زیاد داریم؛ که تو این روایت هست که نکتۀ اساسیاش این بود: وای از آن روزی که مردم به عنوان این که من متدیّنم، همچین سادهاش کنم، مرا دوست بدارند؛ یعنی برای خاطر خدا. متدیّن یعنی برای خدا، دیگر که تعارف نداریم، هان؟!. برای این که مرا متدیّن میداند، مرا دوست بدارند؛ اما چی؟! من نعوذبالله، خلاف کار باشم عندالله. میفهمی چه میخواهم بگویم؟! بینی و بین الله. آنها برای خاطر خدا، من را دوست میدارند و حال این که من نعوذبالله، خلاف کارم عندالله؛ یعنی مراعات احکا م شرعیه را،هان؟!، نمیکنم، فهمیدی؟ آن ها میگویند: آدم متشّرع خوبی است؛ ولی من کارهای خلاف شرع میکنم. همچین سادهاش کردم. آن چه مهم بود در روایت، این بود. که حضرت روی او تکیه کرد. حضرت رو آن تکیه کرد، ها! شد؟! آن برگشت گفت: من شما را خیلی دوست میدارم، برای خاطر خدا هم دوستتان دارم. سرش را انداخت پایین، فکر کرد، سرا بلند کرد، گفت: خدا! پناه به تو میبرم که مردم من را برای خاطر تو دوست بدارند؛ ولی من چی باشم؟پیش تو، من مغبوض باشم؛ ولی تو من را دوست نداری؛ بلکه چی؟ مورد خشم تو باشم. برای چی؟ مگر خدا به کسی بیجهت خشمگین میشود؟ هان! برای خلاف کاری، خطا، توجّه کنید، چه عرض کردم. آن وقت بعد در جواب بهش فرمودند: به اینکه من هم تو را دوست میدارم برای همان موجودی که تو مرا برای او دوست میداری؛ یعنی من هم تو را برای خاطر خدا دوست میدارم.
1- تحف العقول،صفحه 282 - بحار جلد 75، صفحه140
وَ قَالَ لَهُ رَجُل إِنِّي لَأُحِبُّكَ فِي اللَّهِ حُبّاً شَدِيداً فَنَكَسَ(ع)رَأْسَهُ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أُحَبَ فِيكَ وَ أَنْتَ لِي مُبْغِضٌ ثُمَّ قَالَ لَهُ أُحِبُّكَ لِلَّذِي تُحِبُّنِي فِيهِ.
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
25.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
رُوِیَ اَنَّهُ قالَ رجُلٌ لِعَلیِّ ابنِ الحُسینِ عَلَیهِمَا السَّلامُ :
«إِنِّي لَأُحِبُّكَ فِي اللَّهِ حُبّاً شَدِيداً فَنَكَسَ (ع) رَأسَهُ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أُحَبَّ فِيكَ وَ أَنْتَ لِي مُبْغِضٌ ثُمَّ قَالَ لَهُ أُحِبُّكَ لِلَّذِي تُحِبُّنِي فِيهِ.»
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 نقش هدایتی و احیای نفوس در مجالس امام حسین(ع) ❗️
📌 لذا گاهی به دوستانم میگویم که بدانید مجالسی که به نام امام حسین(ع) است، نقش هدایتی و احیای نفوس دارد. به هر نحوی میتوانید نقشی در آنها داشته باشید. آنچه میشود گفت، از نظر عمل برای انسان به صورت مسلّم مقبول است، همین عملی است که در مجالس امام حسین(ع) است. مطلب ظریفی است. شرط قبولی عمل، مسئلۀ محبّت نسبتبه اولیای خدا و پذیرش سرپرستی آنهاست. آن هم به جهت نقشی است که آنها در هدایتگری انسانها دارند. اگر انسان در این نقش کمک کند، چقدر بالاست! البته منظور این نیست که کار خاصّی انجام بدهد؛ و لو شده انسان، دوست، رفیق یا هر کسی را که بتواند، در این مسیر قرار بدهد «مَنْ أَحْيَا نَفْساً فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً»1️⃣. احیای نفس غیر احیای بدن است. احیای نفس در ارتباط با بُعد انسانیّت اوست. انسانی را نجات بدهد که نجات دادن، در این طریق قرار دادن است. چقدر عظمت دارد! در هر مجلس، محفل و رابطهای که در آن مسائل هدایتی مطرح است، اگر انسان بتواند نقش داشته باشد، بهترین عمل است. البته مخلصانه برای خدا باشد. میتواند این عمل مخلصانه را در قیامت برای خدا ارائه کرده و افتخار کند تا ناجی او باشد؛ چون کاری است که اولیای خدا میکردند.
1️⃣ هرکس یک نفر را زنده کند، مثل آن است که همۀ انسانها را زنده کرده است. الکافی، ج 4، ص57- بحارالأنوار، ج 93، ص170
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_آزمایش_الهی
📕 #نقش_طاعات_و_عبادات_در_امتحان_الهی
🏷 جلسه نهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 نقش هدایتی و احیای نفوس در مجالس امامحسین(ع) ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_آزمایش_الهی
📕 #نقش_طاعات_و_عبادات_در_امتحان_الهی
🏷 جلسه نهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 شرافت ذاتی نیمه شعبان❗️
📌 اختصاص دارد برای اتصال، نیمه شعبان است.
نیمه شعبان. من نمیخواهم وارد شوم. از نظر موقعیت زمانی اینطور است که یک شرافت ذاتی دارد و یک شرافت ما میگوییم عرضی دارد.
شرافت ذاتی نیمه شعبان این همه ما روایات داریم. چه بسا اصلاً همین موجب بوده است که این ظرف زمانی اختصاص پیدا کرده است به آن مولود آن چنانی. مثل ظرف مکانی کعبه. خوب دقّت کنید آنجا یک شرافت ذاتی مکانی دارد کعبه. این موجب شده است که علی(علیهالسّلام) باید در این ظرف مکانی به دنیا بیایید. شرافت ذاتی مکانی موجب شده است که علی(علیهالسّلام) آنجا شریفترین موجودات حق ولیاللهاعظم. مال مکان.
نیمه شعبان عین تقریباً میشود گفت کعبه است از نظر زمانی از نظر شرافتش شرافت ذاتی دارد این. و این موجب شده است که این ظرف باید انتخاب بشود از ظرف خداوند برای امام زمان(صلوات الله علیه).
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 شب نیمه شعبان دربهای آسمان باز می شود❗️
📌روایت از پیغمبراکرم است که دارد: «قال رسول الله(صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم): کُنتُ نائماً لیلة النصف مِن شَعبان فَاَتالی جِبرائیل فَقال یا محمد(صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم) أتَنام فی هذه اللیله»؛ استراحت کرده بود پیغمبراکرم شب نیمه شعبان حضرت فرمود: جبرائیل آمد گفت استراحت کردی در امشب؟ «فقلت یا جبرائیل ما هذه لیله؟»؛ سؤال کردم این چه شبی است؟ «قال اللیلة النصف من الشعبان»؛ این نیمه شعبان است. «قُم یا محمد(صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم)»؛ در روایت دارد جبرائیل به من گفت بلند شو ولی اکتفا نکرد به بلند شو، «فَاَقامَنی»؛ زیر بغلم را گرفت بلندم کرد. مهلت نداد خودم بلند شوم، زیر بغلم را گرفت بلندم کرد. «فَاَقامنی»؛ سر پایم کرد. «ثُم ذَهَبَ لی إلی البَقیع»؛ بعد با من آمد رفتیم به سمت بقیع. «ثم قال لی إرفَع رَأسَک». اینها درش خیلی مسائل ظریف دارد من هم سادهاش را میخوانم میروم. به من گفت سرت را بالا کن. «فان هذه لیله»؛ امشب شبی است که باز میشود در او دربهای آسمان. باز میشود در این شب «ابواب الرَحمه و باب الرِضوان و باب المَغفِره و باب الفَضل و باب التُوبه و باب النِعمَه و باب الجُود و باب الاِحسان». عجب شب، شب خیلی عظیم و بزرگی است.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 شب نیمه شعبان دربهای آسمان باز می شود❗️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍دعای شب نیمه شعبان❗️
📌حجتالاسلام و المسلمین حاجحسین آقا تهرانی از مرحوم آیتالله حاج آقا مجتبی تهرانی نقل کردند که ایشان توصیه فرمودند برای سلامتی و دفع بلا و گرفتاریدر شب نیمه شعبان بین نماز مغرب و عشا این دعا 21 مرتبه خوانده شود:
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ
اَللّهُمَّ اِنَّکَ عَلِیمٌ حَلِیمٌ ذوُ اَنَاةٍ وَ لاَ طَاقَةَ لَنَا بِحُکْمِکَ یَااللهُ یَااللهُ یَااللهُ، اَلْاَمَانُ اَلْاَمَانُ اَلْاَمَانُ مِنَ الطّٰاعُونِ وَ الْوَبَاءِ وَ مَوْتِ الْفُجْأةِ وَ سُوءِالْقَضَاءِ وَ شَمَاتَةِ الْأعْدَاءِ رَبَّنَا اکْشِفْ عَنَّا الْعَذَابَ إنّٰا مُوْمِنوُنَ إنّٰا مُوْقِنُون بِرَحمَتِکَ یَا اَرحَمَ الرّاحِمینَ. 1️⃣
خداوندا! همانا که تو دانا، شکیبا و بردبار هستی و ما تحمل حکم تو را نداریم. خداوندا، خداوندا، خداوندا، به تو پناه می برم، به تو پناه می برم، به تو پناه می برم از طاعون و وبا و مرگ ناگهانی و سرنوشت ناگوار ُ. پروردگارا! هر نوع گرفتاری را از ما دور ساز. به راستی که ما به تو ایمان و یقین داریم. به مهربانیت،ای مهربان ترین مهربانان.
1️⃣ عنوان الکلام مرحوم فشارکی، ص254
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 شب نیمه شعبان یکی از بهترین شبهاست❗️
📌در امشب آزاد میشوند انسانها به عدد موهای بدن حیواناتی مثل شتر. ثبت میشود عمرها. تقسیم میشود ارزاق از سال به سال شروع کرد.
بعد گفت «یا محمد(صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم) مَن اَحیاها بِتَکبیرٍ وَ تَسبیحٍ و تَحلیلٍ و دُعاءٍ و صَلاه و قَرائتٍ و تَطوع و اِستغفارٍ کانت الجنة لَه مَنزل و مُقیما»؛ در امشب اگر کسی ذکر الهی، تسبیح الهی ،تحلیل، دعا، تلاوت قرآن، نماز مستحبی، استغفار انجام بدهد جایگاه او، استراحتگاه او بهشت است. و غفران دارد نسبت به ماتقدم.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 شب نیمه شعبان یکی از بهترین شبهاست❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 دل امام زمان(عج) را به درد نیاوریم❗️
📌حواستان را جمع کنید. ما همۀ اینها را قبول داریم. امّا این را هم قبول داشته باشی که دل امام زمان؟عج؟ را به درد نیاوریم. نشستهای که فکر کنی؟ بله یگانه آرزو این است که قابلیت پیدا کنیم به این که خدمتش برسیم، زیارتش بکنیم، همه اینها درست، امّا میدانی چه کسانی موفق میشوند؟ آنها که دلش را به درد نمیآورند. یکی از بزرگان را من میگویم، (رضوانالله تعالی علیه) ایشان فرمود: گفت خودت را برو اصلاح کن. همان تعبیرات زیبا که برو آدم شو، خود حضرت میآید پیش تو. تو بیخود دنبال میگردی و دربدری. ما باید این طور باشیم. البته اینها دریای کرم هستند و در این شبههای نیست. ما هم وظیفهای داریم. پای یک بچّه هم که توی چاله برود من دلم میسوزد. سؤال میکنم طرف بخورد زمین و یک خراش دستش بردارد. به خدا قسم امام زمان؟عج؟ از معصیت من خیلی بیشتر ناراحت میشود چون محبّتش خیلی زیاد است. شما نمیدانید و من هم نمیتوانم بگویم. شما نمیدانید امام زمان؟عج؟ چقدر ما را دوست دارد. بابا، ننه، اینها کیاند؟ اینها کیاند؟ مال اینه که از دست ما ناراحت میشوند. میگوید تو که متصّل به من هستی. درست است یا نه؟ ضربه به تو، ضربه به من است. این است مسئله.
چکار کنم بحثم به اینجا کشیده شد، من گاهی میگویم شاید مشتبه ز کعبه به این خانه آمد خودش آمده تقدیر بحث من بود که به اینجا رسیدیم. ما باید مراقب باشیم. مکرراً گفتام ما یک جوری عمل میکنیم مثل این که بیصاحبیم. ما بیصاحب نیستیم و صاحب داریم. ما آقابالاسر داریم، ما دلسوز داریم. تمام هستی ما از اوست به یک معنا، این از فیض اوست. چرا غافلیم؟ نباید غافل باشیم. نسبت به تمام امور باید مراقبت داشته باشیم.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
47.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 دل امام زمان(عج) را به درد نیاوریم❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 در این باقیمانده از سال، چه کنیم؟❗️
📌 آیا سزاوار نیست که انسان هنگامی که لحظات آخر سالش فرا میرسد، اینطور فکر کند؟ یک سال بر ما گذشت! به عبارت دیگر بخشی از هستی ما رفت و هیچگاه به ما برنخواهد گشت؛ مگر در روز قیامت؛ که این قطعه از هستی ما آنگاه به ما باز میگردد که نموداری از کردار گذشتهمان در این سال را به ما نشان میدهد. همان طور که علی(علیهالسلام) فرمود خوب است انسان بنشیند و در این باب فکر کند. در سالی که گذشت و به اتمام رسید چه کردم؟ آیا به یاد خدا بودم؟ آیا او را ستایش کردم؟ آیا گرفتاری برادر مؤمنم را رفع کردم؟ آیا حاجتی از او برآورده کردم؟ آیا در غیابش مراقب بودم تا حیثیّتش را حفظ کنم؟ آیا در این سال به وظایف برادری و اسلامی خود نسبت به دوستانی که از دست دادم، عمل کردم؟ آیا حال بستگان آنها را جویا شدم؟ ولو اینکه به حسب ظاهر از آنها دلجویی کنم؟
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 در این باقیمانده از سال، چه کنیم؟❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِیَ عَنِ الصّادِقِ عَلِیه السَّلامُ قالَ:
«الْحُجَّةُ قَبْلَ الْخَلْقِ وَ مَعَ الْخَلْقِ وَ بَعْدَ الْخَلْقِ».
ترجمه: امام صادق (عليه السّلام) فرمود: حجّت خدا پيش از خلق بوده و با خلق ميباشد و بعد از خلق هم باشد.
روايت از ابان بن تغلب است . نقل میكند از امام صادق صلوات الله عليه، میگويد حضرت فرمودند: حجّت قبل از خلق است و با خلق است و بعد از خلق است. يعنی چه؟ من اين را میگويم روی جهتی است. در اينجا اين حجّتی كه گفته میشود در روايت . میفرمايند كنايه از وجود مقدّس امام است و اشاره به اين جهت است كه اوّلين موجود قبل از آن كه دست خلقت خداوند متعال وارد شود به ايجاد ممكنات ، اوّل نور مقدّس امام را خلق كرده است قبل از همه. با توجّه به اينكه «كُلُّهُمْ نورٌ واحد». آن نور را . اوّل آنرا قبل از تمام موجودات و اين نور همينطور همراه اين موجودات هست. حالا سرّش را هم عرض میكنم و بعد از آنكه اين عالم باصطلاح اين نشئه ، به پايان میرسد باز هم آن نور هست. پايان پذير چیه؟ نيست، من دیگر بهتر از این نمیتوانستم بگویم این را. من گفتم چرا حالا عرض میکنم. اين مربوط به نور مقدّس حجّت و امام است . از نظر خلقتش اين است. «الْحُجَّةُ قَبْلَ الْخَلْقِ وَ مَعَ الْخَلْقِ وَ بَعْدَ الْخَلْقِ». بروز و ظهور آنها در اين عالم، توجّه میکنید، آن وقت اين است كه میبينيد. فرض كنيد نيمه شعبان میگوئيد متولّد شد وجود مقدّس امام زمان صلوات الله عليه و الّا دست قدرت حق تعالی قبل از خلقت موجودات ، اين انوار مقدّسه را كه نور واحدند خلق كرده بود. بروز و ظهورش است در اين عالم، نيمه شعبان. لذا من فقط اشاره میكنم چون اينجا جايش نيست. اين تعبيراتی را كه نقل میکنند و هست. «بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَى وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ». يعنی اصلاً روح عالم امكان همينها هستند. يعنی روح حجّت است. روح عالم امكان است. شد؟! كه اگر روح نباشد،جسم از هم چیه؟! میپاشد، گوش کن!. روح ما كه برود ،بدن چه میشود؟ متلاشی میشود اصلاً، توجّه کنید! . آنگاه سرپا هستم كه اين روح سراسری چیه؟! باشد و اين كه به اين جسم من غذا میرسانم برای خاطر آن روح است، توجّه کردید؟! «بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَى»، شد؟! به يُمن روح من است كه بقيه سلولهای بدن من چيه؟ تغذيه میشوند، فهمیدی؟! سلولها ،آنها هر كدام جان دارند برای خودشان . ندارند؟ دارند ديگر. امّا چيه؟ تحت سلطه آن روح سراسری من هستند. آنها هم كه تغذيه میشوند برای روح سراسری من است، شد؟! تمام اين عالم كه اينها مرزوقاند من الله تعالی برای وجود مقدّس اوست كه روح سراسری عالم امكان است. «بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَى وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ». كه نباشد از هم میپاشد مثل بدن . لذا میخواستم اين را عرض كنم ،نيمه شعبان روز بروز آن حجّت است ، نه روز نعوذ بالله خلقت و تولّد چی؟! آن حجّت باشد، توجّه کنید. والّا امام وجود مقدّسش قبل از خلقت بقيه چیه؟! ممكنات است.
كافی ج 1 ص177 – بحار الانوار ج 23 ص38
عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع) الْحُجَّةُ قَبْلَ الْخَلْقِ وَ مَعَ الْخَلْقِ وَ بَعْدَ الْخَلْقِ.
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
23.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
رُوِیَ عَنِ الصّادِقِ عَلِیه السَّلامُ قالَ:
«الْحُجَّةُ قَبْلَ الْخَلْقِ وَ مَعَ الْخَلْقِ وَ بَعْدَ الْخَلْقِ».
ترجمه: امام صادق (عليه السّلام) فرمود: حجّت خدا پيش از خلق بوده و با خلق ميباشد و بعد از خلق هم باشد.
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 غفلت از سالی که گذشت و بخشی از هستی که از دست دادیم❗️
📌از جمله این مسائل مسئله «مرور ایّام» است. به تعبیر همگانی انسان گاهی از «گذشت زمان» غفلت میکند و این غفلت موجب میشود انسان از خواب غفلتی که او را فرا گرفته است بیدار نشود. در این عالم اموری که موجب اعتبار و پندپذیری میگردد زیاد است امّا انسان از آن عبرت نمیگیرد! علی(علیهالسلام) میفرماید: «مَا أَكْثَرَ الْعِبَرَ وَ أَقَلَّ الِاعْتِبَارَ». یکی از موضوعاتی که انسان باید از آن پند و عبرت بگیرد و متنبّه و بیدار شود مسأله «گذشت زمان» است. یک سال دیگر گذشت، امّا آیا با سپری شدن این زمان من هنوز وجود دارم؟ خیر! همه هستی من وجود ندارد؛ با گذشت این سال بخشی از هستی من نیز گذشته است. لذا خوب است انسان نسبت به آنچه از او گذشت و از سرمایه و هستیاش کاسته شده متنبّه و متذکّر شود است. خوب است همان طور که نسبت به امور مادّیاش فکر میکند نسبت به عمر و هستیاش نیز فکر کند تا ببیند این سرمایه را در چه راهی مصرف کرده است.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
25.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 غفلت از سالی که گذشت و بخشی از هستی که از دست دادیم❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir