eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.7هزار دنبال‌کننده
160 عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 افضل اعمال چیست؟❗️ 📌در همین روایت دارد: «أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَبْوَابَ‌ الْجِنَانِ‌ فِي‌ هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ»؛ درهای بهشت در این ماه باز است، «فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ»؛ پس شما از پروردگارتان درخواست کنید، «أَنْ لَا يُغَلِّقَهَا عَلَيْكُمْ»؛ تا درها را به روی شما نبندد؛ «وَ أَبْوَابَ النِّيرَانِ مُغَلَّقَةٌ»؛ و درهای جهنّم در این ماه به روی شما بسته است، «فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ»؛ پس، از خدا بخواهید آن را به روی شما باز نکند. بعد فرمود: «وَ الشَّيَاطِينَ مَغْلُولَةٌ»؛ و شیاطین در این ماه در غل و زنجیر هستند، «فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا يُسَلِّطَهَا عَلَيْكُمْ»1️⃣؛ پس، از خدا بخواهید که شیاطین را بر شما مسلّط نسازد. لذا ماه رمضان از بهترین موقعیت‌هاست برای اینکه انسان برود گناه را بشناسد و نسبت‌به آن جبهه‌گیری و عقب‌گرد کند. ماه رمضان بهترین موقعیت است؛ چون انسان در این ماه نسبت‌به شیاطین فارغ‌تر است و بهتر می‌تواند فکر کند و به خودش رسیدگی کند. اینکه امام‌علی(ع) پرسید: افضل اعمال چیست؟ حضرت هم فرمود:«الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ»، معنایش این است که اگر شما بخواهید به هستی که همان ضیافة‌الله است برسید، باید در این ماه راه نیستی بپیمایید. در تمام سیرهای معنوی، انانیت باید برود. خودیت باید برود. منیّت باید برود. این‌ها باید از بین برود. 1️⃣وسائل‌الشیعه، ج 10، ص314- بحارالأنوار، ج 93- ص356 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه دوم @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِيَ‌ عَنْ‌ عَلِيٍّ‌ عَلَیهِ السَّلامُ قَالَ: « طُوبَى‌ لِمَنْ‌ غَلَبَ‌ نَفْسَهُ‌ وَ لَمْ تَغْلِبْهُ وَ مَلَكَ هَوَاهُ وَ لَمْ يَمْلِكْهُ‌» ترجمه: خوشا به حال کسی که بر نفس خود چیره شود و نفس او بر او چیره نشود؛ و خوشا به حال کسی که هواهای نفسانی خویش را به اسارت بگیرد و خودش اسیر نفس خویش نشود. شرح: روایت از امیر المؤمنین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: خوشا به حال کسی که او چیره شود بر نفس و نفس او، بر او چیره نگردد. این ترجمه بود. کجا این حرف را اصلاً می‌زنند؟ این را خوب دقّت کنید. کجا می‌گویند؟ دو نفر که با هم درگیر که شدند، «غَلَبَ‌» را اصلاً از همان جا می‌گویند، اصلاً غیر از این نیست جایی ، استعمال که می‌کنند؛ با هم درگیر که شدند، دعوایشان که شد؛ شد؟! یکی بر دیگری چیه؟ غلبه می‌کند. یا می‌جنگند باهم، این مال هم آن جاست،ها، تعبیر غلبه، مال همان جاست. اولاً، از این جمله، معلوم می شود که انسان، باید درگیری داشته باشد با نفسش، می فهمی؟ بی درگیری نمی شود. درست است؟ آن وقت، حالا، پنجه می‌خواهد نرم کند دیگر، خوش به حال آن کسی که توی این درگیری، غالب بشود و چی؟ چیره بشود بر نفس، عکس چیه؟ نشود. حالا نگاه کنید جمله چقدر زیبا بود. این تعبیری که می‌گویند، مجاهده با نفس، اصطلاحی که دارند اهلش. این جمله، به آن اشاره است. «طُوبَى‌ لِمَنْ‌ غَلَبَ‌ نَفْسَهُ»خوش به حال آن کسی که غلبه کند و چیره شود برنفسش؛ امّا «وَ لَمْ تَغْلِبْهُ» نفس، بر او چیره نشود. یک وقتی هم من اشاره کردم، در دعاهایمان هم ما داریم. خدمتتان عرض شود که «رَبِّ‌ إِنِّي‌ مَغْلُوبٌ‌ فَانْتَصِر»؛ اگر کمک تو نباشد، من زمین می‌خورم، توی این کُشتی که با این می خواهم بگیرم. مدد هم تازه از خدا می‌خواهد. دوّم: «وَ مَلَكَ هَوَاهُ وَ لَمْ يَمْلِكْهُ» جمله اوّل بحث، بحث درگیری است. جمله دوّم نه، بحث اسارت است. خوب دقّت کنید. خوش به حال کسی که هواهای نفسانیّه‌اش را به اسارت بگیرد، مالک بشود؛ یعنی بتواند، جلو خودش را بگیرد. این، ربطی به درگیری ندارد. خوب دقّت کنید. چکار کنم دیگر مجبورم من، یک مقداری باز کنم. خواسته‌های نفسانی در اختیار این باشد. خودش، به اسارت چی؟ آن خواسته ها نرود. تو مالک باش، نه مملوک. فهمیدی چه می‌خواهم بگویم؟ او را به اسارت بگیر، به اسارت نرو. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ فرق بین انسان و سایر حیوانات، در همین است، اتفاقاً. حیوانات، آن چه را که نفوسشان می‌خواهد، طبق آن عمل می‌کنند؛ امّا انسان چیه؟ می‌گوید، من انسانم. درست است یا نه؟ و او این است که تو، باید در اختیار من باشی. سوار یک چهار پا که شدی،ها! فهمیدی چه می‌گویم؟ تو که نباید تابع او باشی که هر جا برد تو را. آره؟ سؤال می‌کنم، سوار یک چهار پا شدی، درست است یا نه؟ مهاری و چیزی هم خبری نیست، نشستی هرجا خواست ببرد، ببردت؟ خب بُردت نابودتت می‌کند تو را. نه! او باید در اختیار تو باشد که هرجا خواستی، تو او را ببریش، فهمیدی؟ نه او تو را ببردت.«وَ مَلَكَ هَوَاهُ وَ لَمْ يَمْلِكْهُ» این هم جمله بعد. طُوبَى‌ لِمَنْ‌ غَلَبَ‌ نَفْسَهُ‌ وَ لَمْ تَغْلِبْهُ وَ مَلَكَ هَوَاهُ وَ لَمْ يَمْلِكْهُ‌. غرر الحکم و درر الکلم ص 820 رَبِّ‌ إِنِّي‌ مَغْلُوبٌ‌ فَانْتَصِر. بحار الأنوار، ج‌11، ص 323 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِيَ‌ عَنْ‌ عَلِيٍّ‌ عَلَیهِ السَّلامُ قَالَ: « طُوبَى‌ لِمَنْ‌ غَلَبَ‌ نَفْسَهُ‌ وَ لَمْ تَغْلِبْهُ وَ مَلَكَ هَوَاهُ وَ لَمْ يَمْلِكْهُ‌» ترجمه: خوشا به حال کسی که بر نفس خود چیره شود و نفس او بر او چیره نشود؛ و خوشا به حال کسی که هواهای نفسانی خویش را به اسارت بگیرد و خودش اسیر نفس خویش نشود. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 در ماه مبارک رمضان چه‌کاری افضل است. ❗️ 📌«شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ». می‌خواهم این را بیان کنم که در چه موقعیتی هستیم و در این موقعیت چه کاری افضل کارها به‌شمار می‌رود. فرمود:«شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ»؛ ماهی که نزد خداوند با فضیلت‌ترین ماه‌هاست؛ زمانی است که موقعیتی برتر از آن نداریم. «وَ أَيَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَيَّامِ»؛ روزهای آن بهترین روزها است، «وَ لَيَالِيهِ أَفْضَلُ اللَّيَالِي»؛ و شب‌های آن بهترین شب‌هاست، «وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ»؛ و ساعت‌های آن بهترین ساعت‌هاست. نگاه کنید! در بین ماه‌ها بهترین ماه‌ها، در بین روزها، روزهایش بهترین روزها و در بین شب‌های سال، شب‌های ماه مبارک رمضان بهترین شب‌ها و در بین ساعات عُمر، ساعات آن بهترین ساعات است. بعد دارد:«هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ»؛ ماهی است که در آن به میهمانی خداوند دعوت شده‌ و در آن «مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ» قرار داده شده‌اید. این را خوب دقّت کنید! ترک کردن؛ یعنی نخوردن، نیاشامیدن، کنار گذاشتن شهوت جنسی و... همۀ این‌ها نفی و رها کردن است. ما از این به‌دست می‌آوریم که پذیرایی خداوند از مؤمنین در این ماه، پذیرایی دیگری است. نمی‌خواهد با نعمت‌های مادّی پذیرایی کند. می‌خواهد با نعمت‌های دیگری پذیرایی کند. اگر انسان بخواهد به لذّتی مافوق لذّت‌های مادّی برسد، باید این لذّت‌های مادّی را ترک کند. 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه اول @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 ماه رمضان، ماه راز و نیاز است؛ ماه گسستن از سوی غیر رب و پیوستن به رب است. ❗️ 📌این مطلب را بیان كنم كه به تعبیر اهل معرفت، ماه مبارك رمضان، ماه سلوك الی الله و دار ضیافت الله است. تعبیرات مختلفی در این باب وجود دارد. ماه مبارك رمضان، ماه فرود و نزول و ماه صعود است. نزول و فرود؛ یعنی كلام الهی از مصدر وحی نازل می شود و از ناحیۀ رب به سوی عبد فرود می آید و خداوند با بندگانش سخن می گوید. قرآن، در لیلۀ قدر كه ماه مبارك رمضان است بر قلب مقدّس پیغمبراكرم (ص) نازل شد؛ لذا این ماه، ماه نزول كلام الهی به سوی بندگانش است. از آن طرف ماه صعود هم است؛ یعنی ماهی است كه رب به عبدش اجازه داده بدون حجاب با او سخن بگوید و آنچه را مورد نظرش است، در تمام امور دنیوی و اُخروی، با خدا و ربّش در میان بگذارد. ماه های دیگر هم همین طور است، امّا خصوصیّت این ماه این است كه در این ماه بررسی كردن دعاها عند الرّب هیچ توقّفی ندارد و تسریع در اجابت صورت می گیرد. من در گذشته این بحث را گفته ام و نمی خواهم وارد این بحث بشوم؛ لذا اهل معرفت، از قرآن، به قرآن نازل و از دعا به قرآن صاعد تعبیر می کنند و می گویند: دعا هم، قرآن است؛ امّا قرآن صاعد است. قرآن کریم از ناحیه رب نزول پیدا می كند و دعا از ناحیۀ عبد به سوی مولایش صعود پیدا می كند. پس این ماه، ماه راز و نیاز است؛ ماه گسستن از سوی غیر رب و پیوستن به رب است؛ اصلاً هر تعبیری نسبت به ماه مبارك رمضان کنیم، باز هم نارسا خواهد بود. 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه اول @mojtabatehrani_ir
11.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 ماه رمضان، ماه راز و نیاز است؛ ماه گسستن از سوی غیر رب و پیوستن به رب است. ❗️ 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه اول 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 ماه مبارك رمضان به دو چیز بسیار سفارش شده است؛ یك، قرائت قرآن❗️ 📌اگر شما به روایات در باب ماه مبارك رمضان مراجعه كنید، می بینید که به دو چیز بسیار سفارش شده است؛ یك، قرائت قرآن كه در روایت دارد، از نظر اجر، قرائت هر آیه اش با یك ختم قرآن در ماه های دیگر معادل است؛ یعنی اگر کسی یك آیه در ماه مبارك رمضان بخواند، اجر و ثوابش با یك ختم قرآن از اوّل تا آخر، در ماه های دیگر معادل است. این، اختصاص به ماه مبارك رمضان دارد و ما روایات زیادی در این باره داریم. من در گذشته هم به این روایات اشاره كردم كه «لِكُلِّ شَیْ ءٍ رَبِیعٌ، وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان »؛1️⃣ هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن، ماه مبارك رمضان است؛ لذا به آن خیلی سفارش شده است. امام صادق(ع) ماه ها را تعریف می فرمایند: «فَغُرَّةُ الشُّهُورِ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ»؛ ماه رمضان، برجسته ترین شهر است. «وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضَانَ»؛ تا اینكه می فرمایند: «فَاسْتَقْبِلِ الشَّهْرَ بِالْقُرْآنِ»؛2️⃣ استقبال این ماه بروید. 1️⃣ الکافی، ج2، ص630- وسائل الشیعه، ج 6، ص203 و ج10،ص302- بحارالانوار، ج 89، ص 213 و ج93، ص386 2️⃣الكافی، ج4، ص66- وسائل الشیعه، ج 10، ص305 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه اول @mojtabatehrani_ir
7.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 ماه مبارك رمضان به دو چیز بسیار سفارش شده است؛ یك، قرائت قرآن❗️ 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه اول 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دو دعا، در خواست از خداوند که هر گره کوری را باز می‌کند❗️ 📌از طرف دیگر به دعا خیلی سفارش شده است که در این ماه زیاد دعا کنید. مثلاً راجع به قرآن صاعد، امام‌علی(ع) می فرماید: «عَلَیكُمْ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ بِكَثْرَةِ الِاسْتِغْفَارِ وَ الدُّعَاءِ»؛1️⃣ در ماه رمضان زیاد دعا و استغفار کنید. یا در خطبه ای كه پیغمبراكرم (ص) قبل از ماه مبارك رمضان خواندند، آمده است که حضرت فرمودند: «دُعَاؤُكُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ»؛ 2️⃣با همان تعبیر من كه در ماه مبارك رمضان، حجابی در كار نیست و تمام حُجب برطرف می شود. اینكه گفتم: بررسی دعاهای ما در این ماه، هیچ معطّلی ندارد، برای همین است؛ تسریع در اجابت هم بعداز آن مطرح است. اگر من این تعبیر را بیان كنم، تعبیر ساده و پائینی است ولی خوب است، عبد، هر گره كوری كه داشته باشد و در ماه مبارك رمضان با ربّ خود در میان بگذارد، آن را باز می كند. در روایات داریم كه شب اوّل ماه مبارك رمضان، درهای آسمان ها باز می شود و تا آخرین شب ماه مبارك رمضان بسته نمی شود. در این زمینه روایات متعدّدی داریم. این اشاره به همین معناست که حُجب برطرف می شود و كنار می رود. حالا ممكن است این تعبیر کوتاه باشد؛ ولی گویای این است که من نشسته ام و دارم با خدای خود حرف می زنم، او هم حاضر است و دارد به حرف های من گوش می کند. اگر او را نمی بینم، او من را می بیند. اگر حرف های او را نمی شنوم، او حرف های مرا می شنود. چه بسا من نتوانم دردهای خودم را درست بگویم، ولی او بهتر از من بداند. 1️⃣الکافی، ج4، ص88- وسائل الشیعه، ج 10، 309- بحارالأنوار، ج 93، ص378 2️⃣.وسائل الشیعه، ج 10، ص313- بحارالانوار، ج93، ص356 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه اول @mojtabatehrani_ir