eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.6هزار دنبال‌کننده
158 عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 معنای فریب دادن، فریب خوردن❗️ 📌امّا در مورد حقيقت غرور از نظر روانی و نفسانی؛ يعنی روحی، گفته شد: يك گول زدن، يك گول خوردن و يكی خودِ نفسِ گول را داریم؛ به تعبير دیگر، فريب دادن داريم، فريب خوردن داريم و نفسِ فريب را داریم. از نظر روانی، فريب دادن عبارت از عملی است كه انسان شخص ديگری را به امر شرّی سوق دهد و وا دارد، ولی اين طور باشد كه آن امر شرّ را به صورت خیر به او ارائه دهد. شرّ را پیش او نيك و خوب جلوه دهد كه ما از آن تعبير می كنيم به اينكه: گولش زد و فريبش داد. واداشتن دیگری به امر شرّ، سوق دادن غير به امر شرّی که شرّ است، ولی آن را به صورت خیر ارائه دهد. به اين، گول زدن و فريب دادن می گویند؛ در نتيجه، فريب خوردن؛ یعنی پذيرش اين واداشتن؛ يعنی انسان بپذيرد كه اين امر خير است، ملاک پذيرش اوست. از نظر لغوی که استعمال می كنند، به گول زدن، غرور می گویند. می گویند:«غَرَّهُ غَرَّ يَغُرُّ»؛ به معنای اينكه او را فريفت، او را فريب داد و گول زد. می گویند: گول خوردن، تقرير دیگر آن است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 غرور به معنای فریب ❗️ 📌در اينجا، فقط یک معنا می ماند که نفسِ گول و فريب چيست؟ اوّلی، فريب دادن بود و اين، فريب خوردن بود. شخصی ديگری را فريب داد، او هم فريب خورد. بعد از آنكه شخص فريب خورد، يك حالت روانی برای او در نفس پيدا می شود و آن حالت عبارت از اين است که نفس آرامش و سكون پيدا می كند به چيزی كه موافق با خواستۀ او است. می گویند: اين فريب است؛ یعنی آن حالتی كه بعد از فريب خوردگی پيدا می شود. چه بسا نفسِ خودِ غرور را هم همین طور معنا کنند. حالت آرامش روح در ارتباط با چیزی است، که البتّه خطا است. خیال می کند پول است که کارساز است. تا وقتی که پول دارد، روحش آرامشی نسبت به حوادث دارد. خیال می کند که پول است که برای روحش آرامش آورده است، امّا اگر بی پول بود، مثلاً شب تا صبح اضطراب خواهد داشت و به خودش می گوید: اگر این طور بشود، آن وقت چه کار کنم؟ خیال می کند که پول است که کارساز است یا مسبّب الاسباب پول است مقام و جاه، که فرق نمی کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ بحثی کم نظیری راجع به‌غرور، عوامل و شناخت بهتر آن غرور ترکیبی از سه عامل فریب دادن، فریب خوردن و نفس فریب است. عامل ایجادغرور، حیات دنیایی و شیطان درونی و بیرونی است. ای آدم! ای انسان! چه چیز تو را مغرور کرد به پروردگارت؟ دنیا تو را فریبت نداد، کشکی گردن دنیا ننداز تو مغرور او شدی، فریفتة او شدی. دل دادم حالا این تعبیر شاید رساتر باشد، دل دادم. دنیا مگر به زور تو را کشید بُرد به طرف خودش؟ آره؟ نه، دلت دست خودت بود، اختیارت هم دست خودت بود. دنیا گولت نزد تو گول دنیا را خوردی، دنیا دل تو را نگرفت به زور ببرد، تو دل به دنیا دادی نهج‌البلاغه، خطبۀ 223 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «إِذَا قَامَ الْعَبْدُ إِلَى الصَّلَاةِ أَقْبَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ بِوَجْهِهِ فَلَا يَزَالُ مُقْبِلًا عَلَيْهِ حَتَّى يَلْتَفِتَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَإِذَا الْتَفَتَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ أَعْرَضَ عَنْهُ» ترجمه: آن گاه که بنده به نماز می ایستد، خداوند عزّوجلّ او را مورد نظر خاص خود قرار می دهد و پیوسته مورد توجّه و نظر خاص خداوند است تا این که آن بنده در نماز سه مرتبه به مسایل دیگری توجّه کرده و حضور قلبش از بین برود. آن هنگام که سه مرتبه غافل شدو حضور قلبش از میان رفت، خداوند هم توجّه و نظر خاص خود را از او برمی گرداند. شرح: در یک روایتی است که امام صادق صلوات الله علیه، فرمودند: آن گاه که بنده می ایستد به نماز، «إِذَا قَامَ الْعَبْدُ إِلَى الصَّلَاةِ»؛ خداوند او را مورد نظر خاص خودش می کند، به تعبیری توجّه تام به او می کند، «أَقْبَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ بِوَجْهِهِ»؛ که کنایه است. خدا رو می کند به سوی او با چهره اش، «بِوَجْهِهِ»؛ تعبیردارد. «فَلَا يَزَالُ مُقْبِلًا عَلَيْهِ»؛ همین جور خدا، چشم از او برنمی دارد. به تعبیر من، بله، رو ازش برنمی گرداند. همین جور رویش به سمت اوست، خدا رویش به سوی این بنده است، «فَلَا يَزَالُ مُقْبِلًا عَلَيْهِ حَتَّى يَلْتَفِتَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ»؛ خوب دقّت کنید. تا این که توی این نماز، سه بار او، حضور قلبش از بین برود، متوجّه غیر خدا بشود. فهمیدی؟ یک بارش، نه، چشم برنمی دارد ازش. یکهو توی نماز، بیفتد یاد آن مشتری کذایی، می گوید فلانی... امور دنیایی؛ یک دفعه اش اشکال ندارد. دو دفعه می شود، باز هم اشکال ندارد، باز هم رویش را برنمی گرداند خدا. وقتی سه مرتبه تکرار شد، آهان! «فَإِذَا الْتَفَتَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ»؛ وقتی سه مرتبه، گوش می کنی؟! او چهره دلش را از خدا برگرداند، «أَعْرَضَ عَنْهُ»؛ خدا هم، رویش را از او برمی گرداند. این روایت را تقریباً شبه ترجمه کردم. توجّه کنید. آیا این قدر چیز ندارد که انسان، وقتی می ایستد به نمازش، یک مقدار چکار کند؟ خودش را آماده کند که این بساط دنیایی را در این چند دقیقه بگذاردش کنار. چند دقیقه که بیشتر نیستش که، این چند دقیقه، شد؟! برای خاطر این که خدا، رویش را از تو برنگرداند، تو آن موقع که رو به خدا ایستادی، به اصطلاح ما، داری پرستش می کنی، نماز می خوانی، هر تعبیری بکنی، توی این مدّت، همین چند دقیقه، به این مقدار مقیّد باش که حضور قلب، این حضور قلب که می گویند، همین است. توجّه کردید چه عرض کردم؟ یعنی انسان، دلش متوجّه خدا باشد در نماز.توجّه کنید! دل متوجّه خدا باشد. آن حضور قلب های کذایی اولیاء خدا را نمی خواهیم. نه؛ به همین مقدارکه افکارت نرود به سمت امور دنیایی و مادّی. بعد از نماز، هرچه می خواهی بنشینی، بنشین غصّه بخور برای پول هایت. 1- بحارالأنوار، جلد 81،صفحه 241 عَنْ خَضِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع)قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ إِذَا قَامَ الْعَبْدُ إِلَى الصَّلَاةِ أَقْبَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ بِوَجْهِهِ فَلَا يَزَالُ مُقْبِلًا عَلَيْهِ حَتَّى يَلْتَفِتَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَإِذَا الْتَفَتَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ أَعْرَضَ عَنْهُ. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
20.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «إِذَا قَامَ الْعَبْدُ إِلَى الصَّلَاةِ أَقْبَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ بِوَجْهِهِ فَلَا يَزَالُ مُقْبِلًا عَلَيْهِ حَتَّى يَلْتَفِتَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَإِذَا الْتَفَتَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ أَعْرَضَ عَنْهُ» ترجمه: آن گاه که بنده به نماز می ایستد، خداوند عزّوجلّ او را مورد نظر خاص خود قرار می دهد و پیوسته مورد توجّه و نظر خاص خداوند است تا این که آن بنده در نماز سه مرتبه به مسایل دیگری توجّه کرده و حضور قلبش از بین برود. آن هنگام که سه مرتبه غافل شدو حضور قلبش از میان رفت، خداوند هم توجّه و نظر خاص خود را از او برمی گرداند. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تولّد پیغمبراکرم(ص)و امام صادق (ع)برای از بین بردن سلطۀ شیطانی ❗️ 📌امشب از بزرگترین اعیاد ماست این را ضمناً بدانید. تولّد پیغمبراکرم(ص)، و تولّد امام صادق (صلوات الله علیه) بنیانگذار مذهب دو تایی با هم آنچه ، سلطۀ شیطانی باید از بین برود. این آثاری را که می گویند کنگره های مادّی شکسته می شود، آتشکده های مادّی خاموش می شود، بت ها باید ، به رو بیفتند چه چه، حتّی من در یک روایتی از امام صادق (صلوات الله علیه) که دارد در شبی را که پیغمبر اکرم(ص) به دنیا آمد نه تنها مسئلۀ برچیده شدن شیاطین، بساطشان در عالم مادّیت از ناحیۀ خداوند مطرح شد، حتّی تنها زمین نیست، قضیه به آسمانها هم رسیده. در یک روایت دارد به اینکه وقتی حضرت عیسی(ع) متولّد شد، شیاطین منع شدند از سه آسمان و وقتی پیغمبر اکرم به دنیا آمد، منع شدند از تمام آسمان ها و دیگر نگذاشتند به بالا برسند. آسمان عبارت از آن به اصطلاح سماوات السّبع به یک معنا؛ پیغمبر بود که آمد که دیگر هیچ نمی تواند شیطان توجّه کردی، راه بیابد به این. همین پایش را آدم بگذارد بیرون از مادّیت بیاید بالا. دیگر شیطان نمی تواند کاری بکند. این ها آمدند برای این. حتّی در این وادیش هم که و چقدر زیباست این ها به ذهن من ما در روایات داریم پیغمبراکرم(ص) شب هفدهم ربیع به دنیا آمد. ولی امام صادق (صلوات الله علیه) روز هفده ربیع به دنیا آمد. آن مبلّغ کار است برنامه ها را. این ها جنبه های مجری کار هستند. این ها آمده اند همین سنّت الهی را همین سنّت الهی یعنی همین حرکت را، توجّه کردید، تحقّق ببخشند در جامعه برای انسان ها. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
8.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 تولّد پیغمبراکرم(ص)و امام صادق (ع)برای از بین بردن سلطۀ شیطانی ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
💐میلاد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امام جعفر صادق علیه السلام مبارک باد.💐 🏞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پیغمبراکرم(ص)و امام صادق (ع) بودند که این فرهنگ الهی و انسانی را به بشریّت عرضه کردند❗️ 📌ما هم هرچه داریم از آن وجودهای مقدّس پیغمبراکرم(ص) که بنیانگذار فرهنگ اسلامی است و بعد از پیغمبراکرم(ص) ، در بین ائمّه طاهرین (صلوات‎الله‎علیهم‏اجمعین) امام‎صادق(صلوات‎الله‎علیه) است که یک فرصتی تقریباً ایشان پیدا کردند که ایشان بتوانند این فرهنگ اسلامی را اشاعه بدهند. شما نگاه کنید فقه ما و مسائل اخلاقی و عبادی ما اکثراً از امام‎صادق(صلوات‎الله‎علیه) است. چه بسا اگر کسی این ادّعا را کند که مجموعه آنچه راکه از معصومین(ع) وارد شده است غیر از امام‎صادق(صلوات‎الله‎علیه) یک طرف و آنچه را که از امام‎صادق(صلوات‎الله‎علیه) به ما رسیده است از نظر فرهنگ اسلامی و معارف یک طرف.حتّی پیغمبراکرم(ص)، نقل هایی که شده است از نظر نقلی. این ها یک طرف و آنچه را که از امام‎صادق(صلوات‎الله‎علیه) وارد شده است . بنابراین در تمام ایّام سال بهترین و با ارزشترین ایاّم .حالا اگر بخواهید که تعبیرات ساده کنید بگویید که پیغمبراکرم(ص) در ارتباط با دین اسلام و امام‎صادق(صلوات‎الله‎علیه) با مذهب که مثلاً مذهب جعفری است.ولی از نظر عمق مطلب اگر بخواهیم که وارد شویم باید بگوییم که این دو موجود البتّه موجودات فرصتی برایشان نبود یعنی نگذاشتند و این دو موجود مقدّس بودند که این فرهنگ الهی و انسانی را به بشریت عرضه کردند در ابعاد گوناگونش. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
7.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 پیغمبراکرم(ص)و امام صادق (ع) بودند که این فرهنگ الهی و انسانی را به بشریّت عرضه کردند❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir