eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.7هزار دنبال‌کننده
159 عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ رُوِيَ عَنِ‏ الصَّادِقِ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: « لِرَجُلٍ اِجْعَلْ قَلْبَكَ قَرِيناً بَرّاً أَوْ وَلَداً وَاصِلًا وَ اجْعَلْ‏ عَمَلَكَ‏ وَالِداً تَتَّبِعُهُ وَ اجْعَلْ نَفْسَكَ عَدُوّاً تُجَاهِدُهَا وَ اجْعَلْ مَالَكَ عَارِيَّةً تَرُدُّهَا» ترجمه: نسبت به قلب و دل خود این گونه باش که قلب خود را مانند یک دوست و همراه و هم نشین نیکو و مهربان و همیشگی قرار بده، طوری که آن را همانند فرزندی که بسیار دوست داری و نه فرزندی که عاق کرده ای، قرار بده. دیدگاه تو نسبت به عملت این گونه باشد که عملت مانند پدرت می ماند که هر کجا پدر می رود، فرزند هم همراه او می رود؛ پس هر کجا که تو می رود تو هم همراه او هستی و به دنبال او می روی. نسبت به نفس خود همواره این گونه باش که او دشمن توست و تو در حال مبارزه و جنگ کردن با او هستی. نسبت به اموال خود این نگاه ر ا داشته باشد که این مال عاریه ای است که از همسایه خود و یا دیگری گرفته ای و باید آن را به صاحبش برگردانی. شرح: روایت از امام صادق صلوات الله علیه منقول است که حضرت به شخصی فرمودند: در روایت این جور نقل می کند مرحوم کلینی. «قَالَ لِرَجُلٍ‏» حضرت به شخصی فرمودند این جملات را: اوّل: «اِجْعَلْ قَلْبَكَ قَرِيناً بَرّاً»؛ دلت را مثل یک شخص مصاحبی قرار بده که او متابعت از تو می کند و به اصطلاح ما، دنبال رو توست، برّ؛ معنایش این است. یا یک فرزندی که «وَلَداً وَاصِلًا»؛ واصِلا به تعبیر ما، عربیش {این است}: غیر عاق. غیر عاق است. یک بچّه ای را که، خدمتتان عرض شود که چسبیده به پدرش است، هرجا بابایش برود، او هم دنبالش، می رود. وَاصِلًا دنباله رو توست، یا یک رفیقی، که گوش کنید! دنباله رو توست، همیشه با توست، تو را رهات نمی کند. رفیق که رهات نمی کند، یا بچّه ای را که آن هم، همین جوری است، دنباله رو بابایش است. یعنی چی؟، دلت را این جوری قرار بده؟معنایش این است که این دل و قلب را تو فاسد می کنی،آن متابعت از تو می کند. تو او را صالح می کنی. هم صلاح قلب و هم فساد قلب در دست توست؛ همان جور که یک بچّه ای که دنبال رو بابایش است، بابا هرجا برود او هم، می آید. گوش کن! اگر تو بروی به سراغ دنیا، دل هم به دنبال تو می آید. خوب حرف های من را گوش کن. چقدر زیبا می فرمودند. اگر بروی به دنبال معنویّت و خدا، دلت هم دنبال تو می آید. مهار دل به دست توست. می فهمی چه می خواهم بگویم؟ بله! «اِجْعَلْ قَلْبَكَ قَرِيناً بَرّاً أَوْ وَلَداً وَاصِلًا»؛ این جوری است. دوّم: «وَ اجْعَلْ‏ عَمَلَكَ‏ وَالِداً تَتَّبِعُهُ»؛ از این طرف عکسش کرد. تو عملت را یک جوری انجام بده که بدان تو دنباش می روی. گوش هایت را باز کن.هرجور، اگر عملت رفت به سمت جهنّم، تو هم می روی توی جهنّم؛ اگر عملت رفت توی بهشت، تو هم می روی توی بهشت؛ تو دنبال عملت می روی. عمل دنبال تو دل دنبال تو می آید؛ ولی تو دنبال عملت می روی.چه جوری عمل کردی؟! حواست جمع باشد، هرجور کردی، نمی توانی جدا بشوی؛ گفتم: عمل جهنّمی، تو را جهنّمیت می کند؛ عمل بهشتی، تو را بهشتیت می کند. این هم دوّم. سوّم: «وَ اجْعَلْ نَفْسَكَ عَدُوّاً تُجَاهِدُهَا»؛ نفست را، نیروی شهوت و غضبت را؛ نفس، شهوت و غضب به اش می گویند، این غیر قلب است. او را یک دشمنی؛ یعنی نگرشت به او، دشمنی باشد که می خواهی با او مبارزه کنی،کنار نیایی باهایش کلاه سرت می گذارد،ها! رفیق نشوید،با شهوت و غضب و هواهای نفسانی کنار نیایید، «وَ اجْعَلْ نَفْسَكَ عَدُوّاً تُجَاهِدُهَا»؛ دیدت، به هواهای نفسانی، شهوت و غضبت این جوری باشد که باید با این مبارزه کنی، محدودش کنی به حدود شرع. چهارم:«وَ اجْعَلْ مَالَكَ عَارِيَّةًتَرُدُّهَا»؛ مالی که توی دستت داری، نگرشت به اش این باشد، این امانت است، در دست توست باید رد کنی و بروی؛ همراهت نمی بری. این هم دیدت نسبت به مالت باشد. چهار تا چیز به اش فرمودند: قلب است و عمل است و نفس است و مال. انسان باید یک چنین نگرشی داشته باشد؛ انسانی که عاقل است، کسی که قائل به مبدأ و معاد است، حواسش جمع باشد.بداند دل دنبال رو اوست، او دنبال روی او نیست، هرجا بروی، دلت می آید.از این طرف هرجا عملت برود، تو دنبالش می روی. شد؟! با نفست رفیق نشو. حواست جمع باشد، جبهه بگیر باهاش. شد؟! از این طرف هم حواست جمع باشد، مال چیه؟ مال تو نیست. خداحافظ. اصول کافی، جلد 2، صفحه 454 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) لِرَجُلٍ‏ اجْعَلْ قَلْبَكَ قَرِيناً بَرّاً أَوْ وَلَداً وَاصِلًا وَ اجْعَلْ‏ عَمَلَكَ‏ وَالِداً تَتَّبِعُهُ وَ اجْعَلْ نَفْسَكَ عَدُوّاً تُجَاهِدُهَا وَ اجْعَلْ مَالَكَ عَارِيَّةً تَرُدُّهَا. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
25.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِيَ عَنِ‏ الصَّادِقِ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: « لِرَجُلٍ اِجْعَلْ قَلْبَكَ قَرِيناً بَرّاً أَوْ وَلَداً وَاصِلًا وَ اجْعَلْ‏ عَمَلَكَ‏ وَالِداً تَتَّبِعُهُ وَ اجْعَلْ نَفْسَكَ عَدُوّاً تُجَاهِدُهَا وَ اجْعَلْ مَالَكَ عَارِيَّةً تَرُدُّهَا» ترجمه: نسبت به قلب و دل خود این گونه باش که قلب خود را مانند یک دوست و همراه و هم نشین نیکو و مهربان و همیشگی قرار بده، طوری که آن را همانند فرزندی که بسیار دوست داری و نه فرزندی که عاق کرده ای، قرار بده. دیدگاه تو نسبت به عملت این گونه باشد که عملت مانند پدرت می ماند که هر کجا پدر می رود، فرزند هم همراه او می رود؛ پس هر کجا که تو می رود تو هم همراه او هستی و به دنبال او می روی. نسبت به نفس خود همواره این گونه باش که او دشمن توست و تو در حال مبارزه و جنگ کردن با او هستی. نسبت به اموال خود این نگاه ر ا داشته باشد که این مال عاریه ای است که از همسایه خود و یا دیگری گرفته ای و باید آن را به صاحبش برگردانی. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 خداوند می فرماید: زمین و آسمان گنجایش مراندارد ولی قلب مؤمن جایگاه من است❗️ 📌روایت از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که حضرت می فرمایند: «أَنَّ لِلَّهِ تَعَالَی فِی الأَرضِ أَوَانِیّ أَلَا وَ هِیَ القُلُوب»1️⃣؛برای خداوند متعال در زمین ظرف هایی وجود دارد که عبارت از دل ها است. دلیل این مطلب نیز در روایت دیگری بیان شده است. خداوند در ضمن یک حدیث قدسی می فرماید: «لَا يَسَعُنِی أَرْضِی وَ لَا سَمَائِی»؛ زمین و آسمان، گنجایش من را ندارد، «وَ لَكِنْ‏ يَسَعُنِی قَلْبُ‏ عَبْدِیَ‏ الْمُؤْمِن»2️⃣؛امّا تنها چیزی که گنجایش من را دارد، قلب بندۀ مؤمن من است. جایگاه خداوند، باید متناسب با او باشد و در این عالم، تنها قلب مؤمن چنین ظرفیّتی را دارد. حال ببینید که قلب انسان چه قدر ارزش مند است! در تعبیر دیگری که در روایات ما بیان شده و بین اهل معرفت نیز مصطلح است، می فرمایند: «قَلْبُ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ»3️⃣؛قلب مؤمن عرش الهی است. ما بالاتر از عرش الهی که نداریم! 1️⃣میزان الحکمه، ج5، ص217 2️⃣عوالی‏اللئالی، ج4، ص 7 3️⃣بحارالأنوار، ج55، ص39 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
8.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 خداوند می فرماید: زمین و آسمان گنجایش مراندارد ولی قلب مؤمن جایگاه من است❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
13.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 خداوند می فرماید: زمین و آسمان گنجایش مراندارد ولی قلب مؤمن جایگاه من است❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
7.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 نمازی موجب تطهیر قلب از حبّ ما سوی الله است که باحضور قلب باشد❗️ 📌حال سؤال این است که آیا با صرف خواندن نماز مستحب، قلب انسان از حبّ ماسوی الله تخلیه می شود؟ جواب منفی است؛ مطلقاً مطلب این طور نیست. چه بسا انسان درست همان زمانی که نماز مستحبّی می خواند، فکرش بیش از پیش به سوی دنیا باشد. خواندن نماز مستحب و در عین حال حبّ به مال، جاه و مقام قابل جمع است. بنابراین یک وقت اشتباه نشود و یک عدّه خیال نکنند که به صِرف خواندن نماز مستحب، قلب شان را مؤدّب به ادب الهی می کنند. دلیل این مطلب نیز آن است که تنها نماز با حضور قلب، بُعد قلبی انسان را تحت تأثیر قرار می دهد. هر نمازی تربیت کننده نیست! 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه یازدهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
بسمه تعالی السلام علیك یا ام ابیها طبق سنوات گذشته مراسم سخنرانی و عزاداری به مناسبت ایام شهادت بی بی دو عالم حضرت زهرای مرضیه (سلام ا...علیها) از روز سه شنبه اول جمادی‌الثانی مطابق با سیزدهم آذر ماه به مدت 5 شب برگزار می‌شود. اقامه نماز جماعت: مغرب و عشاء ساعت 17:15 شروع سخنرانی: ساعت 18:30 آدرس: خیابان ایران، کوچه شهید ملکی
6.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 انسان با حضور قلب در نماز با خداوند چهره به چهره و رو به رو سخن می گوید ❗️ 📌توضیح بیشتر آنکه در میان تمام عبادات، تنها یک عبادت است که در آن مخلوق با خالق خود و یا به تعبیر دیگر، عبد با ربّش بدون واسطه و رو در رو سخن می گوید و آن عبادت، عبارت از نماز است. در نماز، عبد با پروردگار خود سخن می گوید و با او مواجهه دارد. اگرچه این تعبیر، تعبیر ناقصی است امّا ما با همین تعبیر ناقص می گوییم: انسان در نماز با خداوند چهره به چهره و رو به رو سخن می گوید؛ امّا نه هر نمازی بلکه تنها در نمازی که انسان اوّلاً فراغت وقت را رعایت کرده و ثانیاً فراغت قلب داشته باشد، می تواند چهره به چهره و رو در رو با خداوند خود سخن بگوید. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه یازدهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 حضور قلب در نماز با دو رعایت ممکن است، یک فراغت وقت ❗️ 📌معنای فراغت وقت نیز، رعایت اوقات موظّفه برای نماز است. انسان در شبانه روز باید یک وقت خاصّی را برای نماز خواندن خالی کند؛ یعنی بداند که در آن وقت، هیچ کار دیگری نباید انجام دهد بلکه آن وقت تنها مخصوص نماز است. به عنوان مثال به محض اینکه ظهر فرا رسید، همۀ کارها را کنار گذاشته و به سراغ نماز برود. مراد ما از فراغت وقت، رعایت این مطلب است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه یازدهم 🎞 @mojtabatehrani_ir