eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.6هزار دنبال‌کننده
155 عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 به مناسبت فرا رسیدن عید قربان🌺 📌فروش ویژه آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)📌 🏷25 درصد تخفیف کلیه آثار 🏷و ارسال رایگان برای خرید بیش از 100 هزار تومان از عید قربان تا عید غدیر❗️ ثبت سفارش از طریق: www.mojtabatehrani.com @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 عید قربان❗️ 📌 در باره عید قربان که عید اضحی می‌گویند. امام‌علی(ع) فرمودند : «‌سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ(ص)»؛ شنیدم که پیغمبراکرم(ص) روز عید قربان خطبه می‌خواندند و فرمودند : «‌یخْطُبُ یوْمَ النَّحْرِ هُوَ یقُولُ هَذَا یوْمُ الثَّجِّ وَ الْعَجِّ»، بعد ثج1️⃣ و عج2️⃣ را معنا می‌کند. به عج که می‌رسند، می‌فرمایند: «‌وَ الْعَجُّ الدُّعَأ فَعِجُّوا إِلَى اللَّه».3️⃣ بعد فرمود: «‌فَوَ الَّذِی نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِیدِهِ لَا ینْصَرِفُ مِنْ هَذَا الْمَوْضِعِ أَحَدٌ إِلَّا مَغْفُوراً لَهُ»4️⃣؛ قسم به موجودی که جان من در دست اوست، کسی از اینجا نمی‌رود مگر اینکه مورد مغفرت خداوند قرار می‌گیرد. معلوم می‌شود که دعا در آن روز، مؤثّر است. ص يَخْطُبُ‏ يَوْمَ‏ النَّحْرِ وَ هُوَ يَقُولُ هَذَا يَوْمُ الثَّجِّ وَ الْعَجِّ فَالثَّجُّ مَا تُهَرِيقُونَ فِيهِ مِنَ الدِّمَاءِ فَمَنْ صَدَقَتْ نِيَّتُهُ كَانَ أَوَّلُ قَطْرَةٍ لَهُ شنیدم که در روز عید قربان خطبه ای خواندند و فرمودند: امروز، روز «ثجّ» و «عجّ» است. ثجّ خون قربانی‌هاست كه می‌ريزيد؛ پس نيت هركس صادق باشد، اولين قطره خونِ قربانی او كفاره همه گناهان اوست. دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ، عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَخْطُبُ‏ يَوْمَ‏ النَّحْرِ وَ هُوَ يَقُولُ هَذَا يَوْمُ الثَّجِّ وَ الْعَجِّ فَالثَّجُّ مَا تُهَرِيقُونَ فِيهِ مِنَ الدِّمَاءِ فَمَنْ صَدَقَتْ نِيَّتُهُ كَانَ أَوَّلُ قَطْرَةٍ لَهُ كَفَّارَةً لِكُلِّ ذَنْبٍ وَ الْعَجُّ الدُّعَاءُ فَعِجُّوا إِلَى اللَّهِ فَوَ الَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَا يَنْصَرِفُ مِنْ هَذَا الْمَوْضِعِ أَحَدٌ إِلَّا مَغْفُوراً لَهُ إِلَّا صَاحِبُ كَبِيرَةٍ مُصِرٌّ عَلَيْهَا لَا يُحَدِّثُ نَفْسَهُ بِالْإِقْلَاعِ عَنْهَا . 1️⃣ ثج، روان شدن چیزی که سخت است. 2️⃣عج، فریاد ردن بانگ بر آوردن 3️⃣پس به سوی خذا با صدای بلند دعا کنید. 4️⃣ بحارالانوار، ج 96، ص301 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
🌺عید سعید قربان بر تمام مسلمین مبارک باد🌺 🏞 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیِّ ابنِ مُحَمَّدِ الهادي صَلَواتُ اللهُ عَلَیهِمَا قالَ: «الْمَقَادِيرُ تُرِيكَ‌ مَا لَمْ‌ يَخْطُرْ بِبَالِكَ»1️⃣ ترجمه: مقدرات چیزهایی را بر تو نمایان می سازد که به فکرت خطور نکرده است. شرح: از فرمایشات و کلمات قصار امام هادی صلوات الله علیه، است که حضرت فرمودند: آن چه را که تقدیر الهی است؛ یعنی خداوند، او را مقدّر می‌کند و اندازه‌گیری می‌کند برای شما انسان‌ها، این طور است که به شما نشان می‌دهد چیزی را که به خاطره شما خطور نکرده باشد. حالا من، مطلب را می‌خواهم کمی بازش بکنم. بنده، تدبیر می‌کند در کارها. ما این جور هستیم در زندگی‌مان تدبیر می‌کنیم؛ خدا عقل داده، شعور داده به ما، تدبیر می‌کنیم. آیا تدبیر ما در امور ما، شد؟ کارهای زندگیمان، فرض کنید؛ کافی است؟ آره؟! آن قدر قاشق می‌سازی بدون دسته. دیگر تعبیری نمی‌توانستم بکنم. درسته یا نه؟ آن قدر سرها به سنگ می‌خورد در زندگی، درست است یا نه؟ چرا؟! حالا من چرایش را به تو می‌گویم: و آن این است که تدبیر من، آن گاه کار ساز است که با تقدیر او همسو بشود. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟!«اَلعَبدُ یُدَبِّرَوَاللهُ یُقَدِّرَ» ؛گوش کنید! بنده، بله، تدبیر می‌کند؛ اما خدا تقدیر می‌کند. تدبیر، منهای تقدیر به درد نمی‌خورد. می فهمی چه می‌خواهم بگویم؟! خب، حالا این به اصطلاح، سؤال پیش می‌آید، چکار کنیم که تدبیرهای ما با تقدیرهای او، این یکی است، اینها همسو بشود؟ حالا من می‌گویم. راهش این است: تو تدبیر بکن، بعد از تدبیرت، توکّل کن، واگذار کن به او، بگو به عقل ناقص من، خدا این رسیده؛ امّا خودت می‌دانی. فهمیدی چه می‌خواهم؟ خوب قشنگ دقّت کن. شد؟! ما مخلصت هستیم، هرجور که صلاح دانستی. همچین ساده‌اش کردم، پایین‌اش آوردم. شد! آن جایی که به نفع من است، خودش درست می‌کند، به ضرر من است خودش می‌داند آن ها را. شد! بعد می‌بینی، آخر سر می‌فهمی، آنی که تو فکر کرده بودی اشتباه بود. یک چیز خوبی نشانت می‌دهد که به فکرت نمی‌آید اصلاً که نمی توانستی تدبیرش بکنی تو. فهمیدی؟! «الْمَقَادِيرُ تُرِيكَ‌ مَا لَمْ‌ يَخْطُرْ بِبَالِكَ‌»؛ وقتی او می‌خواهد تقدیر کند برای تو، می‌فهمی؟ که به ذهنت خطور نمی‌کرد، شد! که تعجّب می‌کنی چه جوری این شد. تو خیال می‌کنی گُتره است، پیشامد است؛ پیشامد نیست. نه خیر؛ می فهمی چه می‌گویم؟ حساب شده است. گوش می‌کنی تمام کارهای خدا حساب شده است. پس بنابراین؛ حتّی در باب رزق ما داریم، حالا من نمی‌خواهم چیز بکنم من، می‌گوید چی؟:« وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ» چی؟..«فَهُوَ حَسْبُه»، اینجا دارد که «وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ»؛2️⃣ این همان است که حضرت می فرماید این جا. فهمیدی؟ روزیت می‌کنم یک چیزی که گمانش را نمی‌بردی اصلاً، فکرش را نمی‌کردی. این هم، همین را می‌فرماید. «اَلمَقادیرُ تُریکَ مَالا يَخْطُرْ بِبالِکَ» پس بنابراین، آدم به این‌جا می‌رسد، بابا جان! تو بگو به من عقل دادی، چشم. تدبیر هم می‌کنم، متشرعانه،ها! این را هم بهتان بگویم مشروع، فهمیدی؟ نه خلاف شرع. مشروع، بعد هم واگذار به تو می‌کنم. فهمیدی؟ شد؟ حالا ببین چی‌چی‌ها به تو نشان می‌دهد. 1️⃣ بحار الأنوار جلد 75 صفحه 369 2️⃣ سوره مبارکه طلاق، آیه 3 أَعْلَامُ الدِّينِ‌، قَالَ أَبُو الْحَسَنِ الثَّالِثُ(ع) مَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُونَ عَلَيْهِ الْمَقَادِيرُ تُرِيكَ‌ مَا لَمْ‌ يَخْطُرْ بِبَالِكَ‌ النَّاسُ... فِي الدُّنْيَا بِالْأَمْوَالِ وَ فِي الْآخِرَةِ بِالْأَعْمَال. مردم در دنیا با اموالشان و در آخرت با اعمالشان هستند 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
29.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیِّ ابنِ مُحَمَّدِ الهادي صَلَواتُ اللهُ عَلَیهِمَا قالَ: «الْمَقَادِيرُ تُرِيكَ‌ مَا لَمْ‌ يَخْطُرْ بِبَالِكَ»1️⃣ ترجمه: مقدرات چیزهایی را بر تو نمایان می سازد که به فکرت خطور نکرده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 بوی خوش از ذکر فضیلت امام‌علی (ع)در آسمان‌ها❗️ 📌روایتی بود که از امه سلمه این را نقل می کنند. می گوید شنیدم پیغمبراکرم (ص)که می فرمود: «مَا قَوْمٌ اجْتَمَعُوا يَذْكُرُونَ فَضْلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب »؛ هیچ گروهی نیستند که این‌ها جمع شده باشند و ذکر کنند فضیلت علی (ع)را، «إِلَّا هَبَطَتْ عَلَيْهِمْ مَلَائِكَةُ السَّمَاءِ»؛گروهی که جمع شدند و گرد هم آمدند و ذکر فضیلت امام‌علی (ع) می کنند فرشتگان آسمانی نازل می شوند بر آنها از آسمان، «حَتَّى تَحُفَّ بِهِم »؛ گرداگرد آنها می گیرند و احاطه می کنند، «فَإِذَا تَفَرَّقُوا عَرَجَتِ »؛ وقتی این گروه متفرّق می شوند فرشتگان به سوی آسمان بالا می روند، «فَيَقُولُ لَهُمُ الْمَلَائِكَة»؛ وقتی که بالا رفتند ملائکه‌هایی که در آسمان‌ها بودند و نبودند در این اجتماع، به این فرشتگان می گویند: « فَيَقُولُ لَهُمُ الْمَلَائِكَة»؛ ما از شما بوی خوشی می شنویم که از بقیۀ فرشتگان نمی شنویم. سبب چیست؟ و بویی از این بو گواراتر تا به حال استشمام نکردیم، «فَيَقُولُونَ كُنَّا عِنْدَ قَوْمٍ يَذْكُرُون »؛ نزد گروهی بودیم که این‌ها ذکر می کردند پیغمبراکرم(ص) و اهل بیت(ع) او را، «فَعَلِقَ فِينَا مِنْ رِيحِهِمْ فَتَعَطَّرْنَا»؛ از بوی خوش آنها است که به ما رسیده است ما هم معطر شدیم، «فَيَقُولُون »؛ فرشتگان آسمان به این‌ها می گویند ما را به سوی این گروه پایین ببرید، «اهْبِطُوا بِنَا إِلَيْهِمْ فَيَقُولُونَ تَفَرَّقُوا»؛ در جواب به آنها می گویند: که آن گروه متفرّق شدند، «وَ مَضَى كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ إِلَى مَنْزِلِهِ »؛ هر کدام از این‌ها به سوی منزلش رفته است، «فَيَقُولُونَ اهْبِطُوا بِنَا حَتَّى نَتَعَطَّرَ بِذَلِكَ الْمَكَان »؛ نه ما را پایین ببرید با آنها و با آن مکانی که آنها نشسته بودند خود را خوشبو کنیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani.ir
﷽ 📍 سنخ فضیلت علی(ع)همان فضیلت پیغمبراکرم(ص) است❗️ 📌شک نیست که هر کس، هر موجودی که بخواهد شخص دیگری را قائم مقام و جایگزین و خلیفۀ خود قرار بدهد، همیشه باید بین نایب و منوب عنه و کسی که جانشین می شود نسبت به قبل این‌ها سنخیّت داشته باشند. اگر بیگانه باشند معنا ندارد؛ یعنی عقل قبیح می داند. در این شبهه ای نیست. اینکه خداوند به پیغمبراکرم(ص) امر فرمود که علی(ع)را به عنوان جانشین و خلیفۀ خود معرفی کند. نعوذبالله اینطور نبود که علی(ع)از نظر فضیلتی بیگانه باشد؛ در فضائل پیغمبراکرم (ص)باید کمال رابطه بین نایب و منوب عنه باشد تا شایسته باشد چنین نصبی از نظر عقلی و عقلایی. خب به این مقدار خیلی کوتاه و مجمل انسان می تواند به این معنا برسد از نظر فضیلتی که سنخ فضیلت علی(ع)همان فضیلت پیغمبراکرم(ص) است. این یک معنای بسیار کوتاهی بود از همین بحث غدیر. انسان به این معنا می تواند برسد از نظر فضیلت علی(ع). 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 فقط دو موجود هستند که فضیلت امام‌علی(ع)را درک می‌کنند❗️ 📌حالا بحث این است که آیا می شود انسان شناسایی کند فضائل علی (ع)را کماً و کیفاً؛ یعنی بشمارد فضائل علی (ع)را. بعد هر فضیلت و صفتی را آنطور که دارا بود علی (ع)ادراک کنی. آیا این می شود. یا نه؟ این یک بحث عقلی هم هست. جواب غیر از دو موجود می شود گفت نه. خالق علی (ع)فضائل علی (ع)را می داند چون خالق اوست و شکّی نیست. دوّم همتا و عدل علی (ع)می تواند. که پیغمبراکرم(ص)است. بعد می رسیم حتّی انبیاء مرسل(ع) نمی توانند که ادراک بکنند فضیلت علی (ع)را. شاید این‌را نشنیده باشید و سنگین به ذهنتان بیاید. یعنی حضرت موسی(ع)نمی تواند اصلاً کشش ندارد. حضرت عیسی(ع)کشش ندارد. حضرت ابراهیم(ع)کشش ندارد. من انبیا اولوالعزم (ع)را دارم می گویم، مرسلین. قانون عقلی است، حالا بعد عرض می کنم نمی تواند. خب به‌طور تفصیل نمی توانند امّا به‌طور اجمال می توانند. خیلی بهتر از من و شما می فهمند. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 سه چیز به امام علی(ع) داده شد که به پیغمبراکرم(ص) داده نشد❗️ 📌روایت از امام هشتم (صلوات‎الله‎علیه) است از آباء گرامی‌شان از پیغمبراکرم(ص)است. دارد «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص)لِعَلِيٍّ (ع)يَا عَلِيُّ إِنَّكَ أُعْطِيتَ ثَلَاثَةً لَمْ أُعْطَ»1️⃣؛ سه چیز به تو داده شده است که به من داده نشده است خودش می گوید. « َ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ (ص)مَا أُعْطِيتُ »؛ چه چیز به من اعطا شده است دارد «فَقَالَ »؛ حضرت فرمود به اینکه به تو عطا شده است پدر زنی مثل من «أُعْطِيتَ صِهْراً مِثْلِي وَ لَمْ أُعْطَ»؛ و خداود یک پدر زن اینگونه به من نداده است. این اوّلش است. «أُعْطِيتَ زَوْجَتَكَ فَاطِمَةَ وَ لَمْ أُعْطَ»؛ خداوند به تو یک همسری مثل زهرا (سلام‎الله‎علیها) داده است که به من خداوند همچنین همسری را نداده است. این از مختصّات تو. این‌ها فضیلت است. «وَ أُعْطِيتَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ وَ لَمْ أُعْطَ». خداوند دو پسر مثل حسن و حسین (ع)به تو داده است که به من نداده است. و خداوند دو پسر اینگونه به من نداده است. نگاه کنید این از زبان پیغمبراکرم(ص) است. 1️⃣بحار الأنوار،ج 39، ص 89 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پیغمبراکرم(ص) با امام‌علی (ع) از نظر علمی مشترک هستند❗️ 📌خب حالا می خواستم که جنبه های اختصاصی را بگویم می ماند اشتراکی. و آن این است که علی(ع)با پیغمبراکرم(ص) این‌ها در یک جهت مشترک هستند؛ که امام‎صادق(صلوات‎الله‎علیه) ام الفضائل در آنجا است. وآن از نظر علم است من نمی‌خواهم که وارد بحثی بشوم شما هم می دانید که زیربنای جمیع فضائل بدانید علم است. دانش و بینش است علم و حکمت است. زیربنای جمیع فضائل این است یعنی بعد از حیات این یک بحث عقلی است. بعد از حبات برای هر موجود زنده بعد از حیات ام‌الفضائل علم‌هایی که بدست آورده است تمام شد. بقیه از این چشمه سرازیر می شوند. این‌را بدانید. لذا در روایات آنچه را که وارد شده است این است که پیغمبراکرم(ص) با علی (ع) از نظر علمی مشترک هستند اینطور نیست که چیزی پیغمبراکرم (ص)بداند که علی (ع)نداند. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 هر چرا که پیغمبراکرم (ص)می داند امام‌علی (ع)هم می داند❗️ 📌روایت از امام‎صادق(صلوات‎الله‎علیه) است که نسبتاً من سند را که نگاه کردم سند بسیار عالی است. حالا این یکی را مطرح می کنم « قَالَ: كَانَ عَلِيٌّ (ع)يَعْلَمُ كُلَ مَا يَعْلَمُ رَسُولُ اللَّهِ(ص)»1️⃣؛ یعنی هر چرا که پیغمبراکرم (ص)می داند علی (ع)هم می داند کلّش؛ یعنی دیگر تمام شد. « وَ لَمْ يُعَلِّمِ اللَّهُ رَسُولَهُ شَيْئاً إِلَّا وَ قَدْ عَلَّمَهُ رَسُولُ اللَّهِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِين (ع)» مجرا را ذکر می فرمایند: و آن این است که خداوند چیزی نیاموخت یعنی علم، علم به اصطلاح ما موهبتی است دیگر. اکتسابی نیست و موهبتی است که ما می گوییم که لَدُنّی است. ذاتی است. خداوند نیاموخت به پیغمبراکرم(ص)چیزی را مگر اینکه پیغمبراکرم(ص) آموخت به علی(ع)البته در روایت دارد خداوند به او امر کرد که بیاموزد. من نمی خواهم که وارد این روایات بشوم روایات بسیاری ما داریم. که خداوند به او گفت که هر چه من به تو گفتم باید به او بگویی. 1️⃣بحار الأنوار،ج 40، ص 209 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِیَ عَنِ عَلِیٍّ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: « فَقَدْ جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً بِوَلَايَةِ أَمْرِكُمْ وَ لَكُمْ عَلَيَّ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ الَّذِي لِي عَلَيْكُم ...» ترجمه: خداوند سبحان برای من نسبت به شما حقّی قرار داده که ولایت و سرپرستی شما می باشد و برای شما هم حقّی به عهده من قرار داده است، مانند آن چه که برای من بر عهده شما قرار داده است. شرح: روایت از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: خداوند حقّی را برای من قرار داده است نسبت به شما امّت، و او عبارت از این است که من، سرپرستی کنم شما را. «فَقَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً بِوَلَايَةِ أَمْرِكُمْ وَ لَكُمْ عَلَيَّ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ الَّذِي لِي عَلَيْكُم» برای شماها هم حقّی قرار داده است به عهده من، از حقّ، مثل آنچه را که برای من نسبت به شما قرار داد. حالا، من در باب مسئله این روایت شریفه که از علی علیه السلام است با یک روایت دیگر من چیز می کنم. در یک روایت دیگر داریم از علی علیه السلام، راجع به حقّ امام بر امّت ، و حقّ امّت بر امام، که او بیانگر همین معناست که در این جاست و او این که اما آن حقّی را که خداوند، قرار داده است که سرپرستی است برای علی علیه السلام؛ یعنی امام علیه السلام بر امّت، این است که امّت، اطاعت و تبعیت بکند از چی؟ اوامر سرپرست اش. این که گفته این سرپرست است، معنایش یعنی چی؟ هر چه بگوید، بگویم نه، برو دنبال کارت! این که سرپرستی نشد، هان؟! گفت: «لا اَمرَ» ما می گوییم طلبه ها، «لِمَن لا یُطاعُ» شد؟! این که سرپرستی نشد که! اگر سرپرستی را خدا قرار داده است برای امام نسبت به امّت، معنایش چیه؟ به این که این ها اطاعت امر او را بکنند، آن چه را که او می گوید، بپذیرند و به آن عمل کنند، که می گوید: «بِوَلَايَةِ أَمْرِكُمْ» توجّه کنید در این جا، این ولایت سرپرستی است، اَمرِتان هم هستش، ولایت را تعبیر می کنیم: امور، هرچی. این از آن طرف آن جاست. از این طرف هم خداوند بر امّت، حقّی قرار داده بر عهده ولی و سرپرست؛ آن چی چیه؟ هان؟! آن را حالا می گویم، خود علی علیه السلام، گفتم توی یک روایت دیگر دارد که حضرت می فرماید: و او این است که باید ولی و سرپرست بر طبق اوامر الهی، سرپرستی کند. فهمیدی؟ خود علی علیه السلام، روایت باز از ایشان است، حالا نمی خواهم بگویم، گفتم من چون این روایت را می خواهم معنا کنم. و او این است که حقّ امّت بر امام، این است که باید آن که سرپرستی را خدا بهش داده باید بر طبق احکام الهیّه سرپرستی کند، حکم خدا. می فهمید؟ حتی تعبیری که در آن روایت هست آن است که اداء امانت، شد؟! تمام احکام الهیّه، امانت های الهیّه هستند نزد اولیاء خدا؛ این ها همه امانت هستند، توجّه می کنید؟ خدمتتان عرض شود که او هم باید ادای امانت بکند. حقّ امّت بر امام این است که باید او امانت دار باشد، ادا کند و ادای حقّ، عبارت از این است که احکام الهیه را پیاده کند در چی؟ جامعه و نسبت بر امّت. گفتم من روایت علی (ع)را با روایت خود علی علیه السلام معنا کردم. توجّه کنید چه عرض کردم. بنابراین، این که علی علیه السلام، منصوب شد به ولایت امر امّت، معنایش این است: خدا این حقّ را برای او قرار داد؛ امّا مقابلش از این طرف هم حقّ برای امّت هم چیه؟ قرار داد. دو طرفه است خیابانش، یک طرفه نیستش، گوش کن! خیابانش، خیابان ولایت دو طرفه است، یک طرفه نیست، هم او حقّ دارد بر امّت و هم امّت بر او حقّ دارند؛ حقّ او بر امّت، سرپرستی اوست، حقّ امّت بر او این است که سرپرستی در چهار چوب قانون الهی است. خطبه 216 نهج البلاغه فراز اول نهج البلاغة مِنْ خُطْبَةٍ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع)خَطَبَهَا بِصِفِّينَ أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً بِوَلَايَةِ أَمْرِكُمْ وَ لَكُمْ عَلَيَّ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ الَّذِي لِي عَلَيْكُم ... 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
26.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِیَ عَنِ عَلِیٍّ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: « فَقَدْ جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً بِوَلَايَةِ أَمْرِكُمْ وَ لَكُمْ عَلَيَّ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ الَّذِي لِي عَلَيْكُم ...» ترجمه: خداوند سبحان برای من نسبت به شما حقّی قرار داده که ولایت و سرپرستی شما می باشد و برای شما هم حقّی به عهده من قرار داده است، مانند آن چه که برای من بر عهده شما قرار داده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
🌺عید سعید غدیر بر تمام مسلمین مبارک باد🌺 🏞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 اگر غدیر نبود، جامعۀ انسانی بویی از انسانیّت نمی برد❗️ 📌امروز روز عید غدیر بود. اعتقاد شخصی من این است که اگر نبود این عید بزرگ و نصب الهی جامعۀ انسانی بویی از انسانیّت نداشت و این ارزش ها را نداشت. بحث هایی که می کنیم از کجا می گیریم؛ از روایات می گیریم. چون قرآن منشوری بیشتر نیست. آنچه را که مبیّن و مفسّر کلام الله است، سنّت اصیلی را که به دست ما می رسد. خدا پیامبراکرم(ص) را تهدید می کند؛ آن هم بعد از بیست و سه سال زحمت در آخرین ماه های رسالتش در این عالم .چند ماه بیشتر نمانده بود و پیامبراکرم(ص) وفات کردن. آن تهدید نگفتن، ابلاغ نکردن مساوق با اصلاً رسالتت هیچ «وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»1️⃣. رسالتت تمام نشده، کسر گذاشتی. از این مسیر باید برسد این معارف؛ یعنی لولا علی (ع) و نصب الهی که راجع به او بود. در بارۀ خلافت که بعد هم ائمه طاهرین «صلوات الله علیهم اجمعین» که همین خط باید بیاید جلو و باشد در جامعه. اگر این نصب الهی نبود، معارف هم نبود. خدا که حیوان دو پا فراوان دارد، هیچ تعارف ندارد. اعتقاد شخصی من این است که حسّاس ترین مقطع که سرنوشت سازترین مقطع بود، قضیّه غدیر است برای جامعه اسلامی؛ که جامعۀ انسانی بویی از انسانیّت ببرد. و این معارف بیاید و دست به دست بگردد و به این ارزش های انسانی پی ببرد. 1️⃣سورۀ مبارکۀ مائد، آیۀ 67 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
15.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 اگر غدیر نبود، جامعۀ انسانی بویی از انسانیّت نمی برد❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پاداش یک فضیلت امام علی(ع) را گفتن، گوش دادن، نوشتن و... ❗️ 📌روایت از امام‎صادق(صلوات‎الله‎علیه) از آباء گرامی شان از پیغمبراکرم(ص) است. دارد که، «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص)‏إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَعَلَ لِأَخِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع)فَضَائِلَ لَا يُحْصِي عَدَدَهَا غَيْرُه‏». خداوند فضائلی در برادر من علی (ع) قرار داده است که غیر از او کس دیگری نمی‏تواند که شمارش کند. در ذیل دارد: «فَمَنْ ذَكَرَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِهِ مُقِرّاً بِهَا»؛نگاه کن حالا یک فضیلتش را اگر کسی آمد و گفت چون کسی نمی‏تواند که همه‏اش را بفهمد؛ حالا یک کسی آمد و یکی از آن فضائل را گفت. آن هم به حدّ کوتاهی فکر خودش، «غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّر»؛ من یک فضیلت علی (ع)را گفتم. خداوند گناهان گذشته او را می‏آمرزد، «وَ مَنْ كَتَبَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع)لَمْ تَزَلِ الْمَلَائِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَا بَقِيَ لِتِلْكَ الْكِتَابَةِ رَسْم‏»؛ اگر یک کسی فضیلتی از فضائل علی (ع)را بنویسد، فرشتگان برای او همین طور طلب مغفرت می‏کنند، تا آن نوشته باقی است، «وَ مَنِ اسْتَمَعَ إِلَى فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَه‏»؛ کسی اگر بشنود فضیلتی از فضائل علی(ع)را خداوند گناهان او را می‏آمرزد به سبب همین گوش کردن، «وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى كِتَابِه‏ فِي فَضَائِلِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الذُّنُوبَ‏ الَّتِي‏ اكْتَسَبَهَا بِالنَّظَر»؛ اگر کسی نگاه کند به نوشته‏ای که در او فضیلت علی (ع)باشد، باز موجب آمرزش گناهان است. امیدوارم که این مجلس ما امشب از آن مجالس باشد. بعد دارد که؛ «ثُمَّ قَالَ‏»؛ سپس پیغمبراکرم(ص) فرمود: «رَسُولُ اللَّهِ (ص)النَّظَرُ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(ع)عِبَادَة»؛ نگاه به چهرۀ علی (ع)عبادت است، «وَ ذِكْرُهُ عِبَادَة»؛ نام علی (ع)را بردن عبادت است. یاد علی (ع)کردن عبادت است، «وَ لَا يُقْبَلُ إِيمَانُ عَبْدٍ إِلَّا بِوَلَايَتِه‏»؛ ایمان بنده‏ای پذیرفتۀ درگاه خداوند نمی‏شود، مگر به ولایت علی (ع)، «وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِه‌‏»؛ بیزاری از دشمنان علی (ع)است. بحار الأنوار،ج‏26، ص 229-بحار الأنوار،ج‏38، ص 197 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 پاداش یک فضیلت امام علی(ع) را گفتن، گوش دادن، نوشتن و... ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
🌺میلاد امام موسی کاظم علیه السلام مبارک باد🌺 🏞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 ثمرۀ حبّ به امام علی (ع)،حفاظت از لغزش در دنیا و صراط است❗️ 📌قال رسول الله (ص): «صَحِيفَةِ الْمُؤْمِنِ‏ حُبُ‏ عَلِيِ‏ بْنِ‏ أَبِي‏ طَالِب‏». من این را از عامّه نقل کارنامۀ مؤمن، تیترش این است اصلاً. ، خُب رابطۀ حبّ علی (ع)، مِن اولیاء الله، اما توی اولیای خدا، این حسابش جداست. یک حساب دیگری ای. اثرگذاریِ این بر روی ایمان، از نظر استحکامش، تشدیدش، توجّه می کنی چه می خواهم بگویم، حفاظتش از لغزش ها یک اثر خاصّی دارد در ربط با دلبستگیِ به خدا، اثر خاصّی داردجنبۀ حفاظتی هم دارد این حبّ اگر به صورت یک ملکه دربیاید برای انسان، نفوذ بکند، توجّه می کنی چی می خواهم بگویم به قدری جنبۀحفاظتی دارد برای انسان، به جوری که نمی گذارد انسان پایش بلغزد؛ یعنی دستش آلودۀبه گناه بشود؛ اگر این نفوذ بکند، هر چه نفوذش بیشتر باشد این جوری. این ها تمام مضمون روایات ها حتّی روز قیامت هم کسانی را که دلشان، این جوهره و این گوهر گران بها را داشته باشد، اصلاً پاشون روی صراط نمی لغزد، متن روایت از پیغمبراکرم(ص). این خودش گویایِ این است، چه کسانی هستند که قیامت پاشون روی صراط نمی لغزد، چون صراط آخرت انعکاس صراط دنیاست، این را بدانید، آنهایی که در دنیا نلغزیدند، و انسان را از لغزش ها مصون می دارد . من که گفتم متن روایت بود، حبّ به اولیای خدا، از اموری است که موجب ازدیاد و اشتداد ایمان، یعنی حبّ به خدا می شود و استحکام می بخشه، به خصوصِ امام علی (ع) و حبّ به اوست. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
22.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 ثمرۀ حبّ به امام علی (ع)،حفاظت از لغزش در دنیا و صراط است❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تمام خیراتی که به منظومۀ شمسی و انسان ها می رسد با یَد وَلِيُّ‏ اللَّه است❗️ 📌خداوند جمیع امور را که مصلحت و خیر بندگانش هست، با یَد قدرتش عنایت می کند. چون ما گفتیم که اوست که مصالح را می داند و احتیاجات ما را بهتر از خودمان. خودمان اصلاً نمی دانیم. کس دیگر هم نمی داند. فقط اوست که می تواند عنایت بکند. بخلی هم نیست و رحمت و شفقت هم هست در کار. خب در اینجا یک مطلب هست که از معارف ما است و آن این است که جمیع امورش را به یَد وَلِيُّ‏ اللَّه‏اعظم اش جاری می کند. آن دست الهی که در آن خزانه غیب قرار می گیرد و عطا می کند مایحتاج موجودات را آن یَد را باید؟ با چه دستی است که به من و تو عنایت می کند. من فقط روایت می خوانم ،روایت از امام علی(ع) است. جملات: «أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ وَ أَنَا خَلِيفَةُ اللَّهِ وَ أَنَا صِرَاطُ اللَّهِ وَ أَنَا بَابُ اللَّهِ وَ أَنَا خَازِنُ عِلْمِ اللَّهِ وَ أَنَا الْمُؤْتَمَنُ‏ عَلَى سِرِّ اللَّهِ وَ أَنَا إِمَامُ الْبَرِيَّةِ بَعْدَ خَيْرِ الْخَلِيقَةِ مُحَمَّدٍ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ (ص)»1️⃣. «أَنَا عَيْنُ‏ اللَّهِ‏ وَ أَنَا يَدُ اللَّهِ وَ أَنَا جَنْبُ اللَّهِ وَ أَنَا بَابُ اللَّه‌‏»2️⃣، این تعبیراتی که از علی(علیه السّلام) است. تمام این خیرات الهی از ید این وَلِيُّ‏ اللَّه است که می آید برای جمیع موجودات، نه من و تو. ما که هیچ هستیم. نه ما هیچ هستیم، تمام این منظومه شمسی هم هیچ است. برو بالاتر بشر عقلش قَد نمی دهد به این حرف ها. تمام این ها خیراتی که بهشان می رسد از این ید الله است. 1️⃣بحار الأنوار،ج‏39، ص 335 2️⃣ الکافی،ج‏1، ص 145 - بحار الأنوار،ج‏24، ص 199 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
22.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 تمام خیراتی که به منظومۀ شمسی و انسان ها می رسد با یَد وَلِيُّ‏ اللَّه است❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir