eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.6هزار دنبال‌کننده
155 عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 آخرین سفارش امام حسین(ع) قبل از شهادت به فرزندش عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ(ع)❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هشتم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 حُبّ امام علی و امام حسین(ع) اگر در دل باشد انسان بیمه می شود❗️ 📌من یک قضیه را نقل می کنم که شنیدنی است. دو سه ماه قبل از آنکه امام به پاریس بروند، من رفتم نجف خدمت ایشان؛ هر روز هم آنجا خدمت ایشان بودم به تعبیر خودمان داشتم مسائل را تحلیل می کردم. اعتصاب ها در ایران شروع شده بود. اگر این وضع بخواهد ادامه پیدا کند ممکن است خدای نکرده مردم از پا درآیند. اوّل اینکه وضع اقتصادی مردم خوب باشد تا بتوانند دوام بیاورند و شش ماه و یک سال ادامه دهند تا ریشۀ آن ها را بکنند.. دوم، اینکه سطح بینش فرهنگی و ایمانی مردم به قدری قوی باشد که هر نوع فشار اقتصادی را تحمل کنند؛ شما برای این مشکل چه فکری کرده اید؟ عین تعبیر خود امام را می گویم. امام رو کرد به من گفت: «فلانی! رضاخان و پسرش پنجاه سال کوبیدند تا مردم را بی دین کنند، ولی نتوانستند». شما دیدید که هر چه این مرد گفت، شد. چه بینشی داشت! حالا ممکن است شما بگویید که من غلوّ می کنم، امّا والله در میان عُلما مردِ بی نظیرِ تاریخ است. من می خواهم به دشمنان اسلام و آن هایی که فکر می کنند می توانند این مردم را بی دین کنند، بگویم که اشتباه می کنید. این مردم بی دین نمی شوند. آن ها که شمشیر را از رو بسته بودند و پنجاه سال کار کردند، نتوانستند؛ چه رسد به این ها که حالا می خواهند مُحتاطانه و دست به عصا جامعه را به سمت لائیک بکشانند. این ها کفِ روی آب هستند و می روند؛ البتّه شما باید به تکلیف شرعی تان عمل کنید. مُسلّماً تکلیف شرعی این است که تأیید این خط و این حرکت ضدّ اسلام و ضدّ قرآن حرام است؛ امّا این را هم بدانید که این ها نخواهند توانست به هدفشان برسند. کفِ روی آب می رود. امّا سرّش چیست؟ سرّش همین مجالس است؛ من را مادرم از بچگی آورده است در این جلسات. شیر به من داده است باحسین حسین گفتن. سرّش حُبّ علی، حبّ حسین(ع) در دل این هاست. این مردم از این جهت بیمه اند؛ عِرض خود می بری و زحمتِ ما می داری؛ ممکن است چهار صباحی جَوَلانی بدهید، ولی نمی توانید این مردم را بی دین کنید. برویم سراغ کسی که دستمان را می گیرد و حفظمان می کند و سفینۀ نجات ما است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 امام حسین(ع) می فرماید: من مرگ را جز شهادت و لقاء الله چیز دیگری نمی بینم❗️ 📌روایت از امام علی(ع) است: «إنَّ اللهَ تَعَالَى ذِكْرُهُ لَمْ یَرْضِ مِنْ أولِیَائِهِ أنْ یُعْصَى فِی الْأرْضِ وَ هُمْ سُكُوتٌ مُذْعِنُونَ»؛ خداوند از اولیائش خشنود نمی شود وقتی ببینند روی زمین معصیتِ خدا می شود و آن ها ساکت بنشینند، «مُذعِنُون»، به معنای رام شده، خوار شده، گردن نهاده، تماشاگر و ساکت است؛ سکوت هم که علامت رضا است، «لَا یَأمُرُونَ بِمَعرُوفٍ وَ لَا یَنْهَونَ عَنْ مُنْكَرٍ»؛ نه امر به معروف می کنند و نه نهی از منکر. بعد امام علی(ع) می فرماید: «فَوَجَدْتُ الْقِتَالَ أهْوَنَ عَلَیَّ مِنْ مُعَالَجَة الْأغْلَالِ فِی جَهَنَّمَ»1️⃣؛ من دیدم که جنگیدن برای من آسان تر است از اینکه بخواهم آن غُل های جهنّم را تحمل کنم. امام حسین(ع) هم دنباله روی پدر است. وقتی به ذی حسم می رسد، می گوید: «أَ لَا تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لَا یُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ الْبَاطِلَ لَا یُنْتَهَى عَنْهُ؟»؛ مگر نمی بینید که به برّ و تقوا عمل نمی شود و اثم و عدوان هم ترک نمی شود و نهی نمی شود؟ «لِیَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ فِی لِقَاءِ اللهِ مُحِقّاً فَإِنِّی لَا أَرَى الْمَوْتَ إِلَّا الْحَیَاةَ وَ لَا الْحَیَاةَ مَعَ الظَّالِمِینَ إِلَّا بَرَماً»2️⃣؛ من مرگ را جز شهادت و لقاء الله چیز دیگری نمی بینم و زندگی با این اهل اثم و عدوان را جز خواری و پستی چیز دیگری نمی دانم؛ یعنی امام حسین(ع) هم همان حرف پدر را می زند که فرمود: قتال برای منِ علی خیلی آسان تر است تا اینکه بخواهم در قیامت به جهنّم بروم. 1️⃣شرح نهج البلاغۀ ابن ابی الحدید، ج 2، ص 207 2️⃣ بحار الأنوار، ج 75، ص116 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 امام حسین(ع) می فرماید: من مرگ را جز شهادت و لقاء الله چیز دیگری نمی بینم❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِيَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ صَلَواتُ اللهُ عَلَيْهِمَا قَالَ: «سُبْحَانَ مَنْ جَعَلَ الِاعْتِرَافَ بِالنِّعْمَةِ لَهُ حَمْداً سُبْحَانَ مَنْ جَعَلَ الِاعْتِرَافَ بِالْعَجْزِ عَنِ الشُّكْرِ شُكْراً» ترجمه: پاک و منزه است خدایی که اعتراف به این که نعمت از ناحیه اوست را حمد و ستایش خود قرار داده است؛ پاک و منزه است خدایی که اعتراف به ناتوانی و عجز از شکر او را خودِ شکر قرار داده است شرح: روایت از زین العابدین صلوات الله علیه منقول است، در جملاتی را که در تسبیحات الهیّه، ایشان دارد. دو تا تسبیح اش را من عرض کردم، منزه است آن موجودی را که قرار داد اعتراف به نعمت، که از ناحیه اوست؛ همین اعتراف را حمد قرار داد. یعنی چه؟ در باب شکر، حالا اقسام شکر، آن یک بحثی است جدا. یک به اصطلاح، حمد درونی داریم، شکر درونی داریم؛ همین که شخص این را اعتراف کند، که این را خدا داده است. بدون این که بگوید؛ الحمدلله؛ از الحمدلله، خبری نیست، از شکرالله، خبری نیست، هیچی، زبان هیچ، خبری نیست. همین که اعتراف داشته باشد که این نعمت را خدا به من داده است. می فرماید: همین را خدا حمد قرار داده است؛ یعنی اگر گفتی الحمدلله، این بالاتر است. همین که بدانی، خدا به تو نعمت داده است، کافی است. عمده این است که ما غافل هستیم که خدا داده است. می فهمید؟! عمده این است. ببینید کجا دست گذاشته، کجا انگشت گذاشته زین العابدین(ع). تسبیح الهی این جوری... منزه است آن موجودی که قرار داد اعتراف به نعمت، که از ناحیه اوست، همین اعتراف را خودش، حمد قرار داد. گفت همین شکر است، مثل الحمدلله است که بگویی، به این ما می گوییم درونی. «سُبْحَانَ مَنْ جَعَلَ الِاعْتِرَافَ بِالنِّعْمَةِ لَهُ حَمْداً»؛ این یک تسبیح است. دوّم: «سُبْحَانَ مَنْ جَعَلَ الِاعْتِرَافَ بِالْعَجْزِ عَنِ الشُّكْرِ شُكْراً»؛ باز، منزه است آن موجودی که قرار داد، اعتراف به این را که خدا! نمی توانم شکرت را بکنم؛ همین را گفته شکر من است. همین که گفت: نمی توانم شکرت بکنم را، این خودش شکر است؛ چه بسا بالاترین شکر هم هست این. فهمیدی چه می خواهم بگویم؟ البتّه این، درش یک نکته بسیار ظریفی هست. اوّلی، تو دلی مثلاً بگوییم؛ دوّمی را زبانی. دوّمی را که تعبیر به تسبیح، از عجز نسبت به شکر الهی است«سُبْحَانَ مَنْ جَعَلَ الِاعْتِرَاف»؛ چی چی؟ «بِالْعَجْزِ عَنِ الشُّكْرِ شُكْراً»؛ قرار داد اعتراف به این که خدایا! نمی توانم شکرت بکنم، همین ر ا شکر قرار داد. درست است یا نه؟! در آن مناجات شاکرین امام زین العابدین، این جمله را آن جا دارد، که خیلی توضیح این را می دهد. دارد آن جا: «فَكَيْفَ لِي بِتَحْصِيلِ الشُّكْر وَ شُكْرِي إِيَّاكَ يَفْتَقِرُ إِلَى شُكْرِ»2 این یک جمله است. خدا! چطوری می توانم من، تو را چه کار کنم؟ شکرت کنم. و حال این که اگر شکرت بکنم، همین شکر، شکر دارد، این، توضیح می دهد آن جمله تسبیح را . «سُبْحَانَ مَنْ جَعَلَ الِاعْتِرَافَ بِالْعَجْزِ عَنِ الشُّكْرِ شُكْراً»؛ که نمی توانم شکرت کنم. چرا؟ چون اگر شکرت کردم، همین شکر هم شکر دارد. چرا؟ چون خود این که توانستم شکر کنم؛ نعمت است. این را هم توفیق اش را تو به من دادی؛ چون شکر، خودش نعمت است. درست است یا نه؟ چه نعمتی هم آن است! نعمت معنوی است. حالا بگزریم، ما که حالا رفتیم یک جای دیگر، نمی خواستم این جاها بروم. عمده این است، من می خواستم این را عرض کنم: تمام وجود ما، سراسرش محفوف است به نعمت های الهی، درست است یا نه؟ لااقل، از این که تو دلی، تو دلی اعتراف کن که این را خدا به من داده است. می فهمی چه می گویم؟ همان اوّلی اش را می خواستم بگویم. لااقل از این همین را اعتراف کن که این را خدا، به من داده است. درست است یا نه؟ چه بسا همین موجب می شود به این که انسان، نعمت خدا را در راه خشم خدا مصرف نکند. بحارالأنوار، جلد 75، صفحه142 〰〰〰〰〰 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
20.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِيَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ صَلَواتُ اللهُ عَلَيْهِمَا قَالَ: «سُبْحَانَ مَنْ جَعَلَ الِاعْتِرَافَ بِالنِّعْمَةِ لَهُ حَمْداً سُبْحَانَ مَنْ جَعَلَ الِاعْتِرَافَ بِالْعَجْزِ عَنِ الشُّكْرِ شُكْراً» ترجمه: پاک و منزه است خدایی که اعتراف به این که نعمت از ناحیه اوست را حمد و ستایش خود قرار داده است؛ پاک و منزه است خدایی که اعتراف به ناتوانی و عجز از شکر او را خودِ شکر قرار داده است. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 کمک به دشمن دین، در حُکم مُحاربه با امام زمان(عج) است❗️ 📌راجع به امام(ره) یک قضیّه‎ای نقل کنم که در تلویزیون هم پخش شد، ممکن است شما هم یادتان باشد. موقع بررسی حکم قصاص یک عدّه شعار دادند که این تحجّر است، ارتجاع است و امثال آن. ولی آن مرد الهی گفت اگر همۀ شما یک طرف بایستید و من تنها باشم، من خودم در مقابل همۀ شما می ایستم، یعنی همان کسی که گفت معیار رأی مردم است، اینجا می گوید حکم الله به شما واگذار نشده است. خداوند کی حرام را واگذار به مردم کرده است؟ امام(ره) فرمود آنجایی که خدا واگذار کرده، نظر توست امّا آنجایی که واگذار نکرده نظر تو نیست. اینجا تذکّری را به دوستان عرض کنم: سه سال قبل در همین ایّام محرّم بود که مطلبی را طبق وظیفۀ شرعی ام گفتم. گفتم احساسم این است که یک جریان و حرکتی از ناحیۀ دشمنان اسلام در جامعۀ ما شروع شده است، به خصوص نسبت به نسل جوان و به خصوص در مراکز آموزشی و گفتم که وظیفۀ شرعی ام می دانم که به شما بگویم و همان جا فریاد زدم و یک سنخ مسائلی را گفتم که نمی خواهم تکرار کنم. همان وقت گفتم که از طریق دنیا وارد شده اند، امّا بدانید که نه تنها «دنیا» به شما نخواهند داد، بلکه «دینِ» شما را هم می خواهند از بین ببرند. اگر ضربه نزدند نتوانستند. امّا راجع به دین، می خواهم باز هم بگویم که تکلیف شرعی ام می دانم و خدا را شاهد می گیرم که فقط برای رضای خدا می گویم که این جریان و این حرکت که از ناحیۀ دشمنان اسلام به سمت جامعۀ ما آمده است، تأییدش به هر شکل که باشد، چه لفظاً، چه کتباً و چه عملاً، مُسلّماً حرام است و در حکم محاربه با امام زمان(عج) است. من به «شخص» هم کاری ندارم. مراد من این حرکت و این جریان است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir
18.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 کمک به دشمن دین، در حُکم مُحاربه با امام زمان(عج) است❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 ناکامی دشمن از دستیابی به اهداف شومش در باره جوانان❗️ 📌این را هم بگویم که مؤمن، کَیّس و فطن است؛ فریب یک سنخ عقب نشینی مقطعی و تاکتیکی دشمن را برای اینکه در دراز مدت به اهداف شومشان برسند را نخورید؛ زرنگ باشید! البتّه از چیزی هم خوشحالم و آن، اینکه این ها نتوانستند به اهدافشان برسند. به خدا قسم نتوانستند. این ها فکر می کردند که طبقۀ جوان ما و به خصوص مراکز آموزشی ما را زودتر می توانند فریب دهند؛ چون جوان ها صافی ضمیر هستند و اهل فریب نیستند. این ها گفتند سَرِ جوان ها را زودتر می شود کلاه گذاشت؛ برای همین از این راه وارد شدند. ولی اعتقاد من این است که نتوانستند، گرچه می خواهند به ما تحمیل کنند و بباورانند که توانسته اند، ولی نتوانستند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تعاون و حمایت غلط در زمان جاهلیّت و همچنین به صورت نوین در امروز ❗️ 📌امّا آنچه در اینجا مورد نظر آیۀ تعاون بوده و در آیه مهمّ است، این است که اصلِ همکاری به صورت مطلق نیست. مشارکتِ مطلق، همکاریِ مطلق و حمایتِ مطلق مورد تأیید اسلام نیست. این آیه می خواهد روش جاهلیّت را بکوبد؛ چون در جاهلیّت برای تعاون و همکاری و حمایت محورهایی درست کرده بودند؛ مثلاً عشیره و نژاد. قرآن می گوید: تعاون بر محور نسب و نژاد نیست. در جاهلیّت یک قبیله با قبیلۀ دیگر متّحد می شد و افراد قبیله کاری نداشتند که حق با این ها است یا با آن ها. قرآن این شیوه را می کوبد. قرآن حمایتِ به طور مطلق یا حمایت بر محورهای پوچ و جاهلانه است را می کوبد. یک نمونه اش هم این است که بچّه ام خلاف کرده است؛ ولی چون بچّۀ خودم است از او حمایت می کنم. یا مثلاً فلانی چون رفیقم است، با اینکه مرتکب خلاف شده، مطلقاً از او حمایت می کنم. این شیوه اشتباه و مورد نهی است.همین طور بروید در مسائل سیاسی؛ مثلاً هم حزبی هستند یا قراردادهای دفاعی و منطقه ای با هم می بندند؛ چون الآن هم بشر در کمال جاهلیّت است، همان کاری که در جاهلیّت می کردند، به طور کاملش الآن هم هست. آن موقع عشیره و نژاد بود، حالا بدتر از آن است. این حکومت با آن حکومت در می افتد؛ چرا؟ می گوید: چون با او قرارداد دفاعی دارم، از او حمایت می کنم! آیا این جاهلیت نیست؟ چه جاهلیتی از این بالاتر؟ الآن این شیوه های جاهلانه در سطح دنیا مطرح است و ظاهراً خیلی هم پسندیده است. این یک جاهلیّت کبری است؛ آن موقع جاهلیّت صُغری بود و این جاهلیّت کبری است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 تعاون و حمایت غلط در زمان جاهلیّت و همچنین به صورت نوین در امروز ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دو رکنی که برای اصلاح جامعه لازم است❗️ 📌در آیۀ شریفه هر دو عملِ زشت را مطرح کرده است؛ چه سیّئه ای که در آن تعدّی به غیر نباشد و چه عملِ سیّئه ای که متعدّی به غیر هم باشد. یک وقت نعوذ بالله شخصی نماز نمی خواند و روزه نمی گیرد که این در محیط تشریعی، «سیّئه» است، در حالی که متعدّی به غیر نیست. امّا یک وقت مالِ مردم را می خورد که این کار، هم زشت و اثم است و هم متعدّی به غیر است. آیۀ شریفه هر دو را می گوید. (وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ)؛ حمایت و کمک نکن نسبت به عملِ ناروا و زشت، چه مربوط به خودش باشد و چه تجاوز به غیر هم باشد. پس آیۀ (تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ)؛ می گوید اگر به خواهید جامعه را اصلاح کنید این دو رکن لازم است:یکی تعاون، حمایت و همکاری در برّ و تقوا است و از آن طرف، عدم حمایت و کمک و مساعدت و شرکت در اثم و عدوان است. این است که موجب صلاح جامعه است و اگر این نباشد، آنجا است که روابط اجتماعی روابط فاسدی خواهد بود و این اجتماع سالم نخواهد بود. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه چهارم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 معنای اثم و عدوان و تهیّه وسایل برای تحقّق آن ها❗️ 📌عرض کردم که «اثم» از نظر لغت، همان اسائه و عمل ناروا است و از نظر شرع، گناه و معصیت است. «عدوان» هم عبارت است از تجاوز و ستم؛ یعنی اسائه ای است که تجاوز به دیگران هم باشد؛ لذا مفهوم اثم، عدوان را هم در بر می گیرد. امّا چون در اینجا کنار هم آمده اند هر کدام معنای جداگانه پیدا می کند؛ یعنی مراد از اثم در اینجا عمل زشتی است که انسان انجام می دهد و تجاوز به غیر نمی کند؛ ولی عدوان عبارت از عمل زشتی است که تجاوز به غیر هم می کند. پس رکن دوّم تعاون برای سالم سازی جامعه این است که تو هیچ گاه دیگری را کمک و مساعدت بر معصیت و عمل ناروا نکن! چه بخواهد عمل زشتی انجام دهد که تجاوز به غیر نیست و چه آنجا که می خواهد عمل زشتی انجام دهد که تجاوز به غیر هم هست. یک مثال ساده بزنم؛ مثلاً شخصی می خواهد شُرب خَمر کند و به کسی هم کاری ندارد. تو اسبابش را برای او فراهم نکن! این مثال برای اثم بود. مثال ساده برای عدوان هم مثل آنجا که شخصی می خواهد دزدی کند؛ تو نردبان برای او تهیّه نکن! 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه پنجم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 کمک به هر کس که ظلم می‌کند حرام و گناه کبیره است❗️ 📌در باب عدم تعاون به عدوان در فقه، عنوانی داریم که در مجالس و منابر هم زیاد شنیده اید و آن بحث «معونۀ ظالمین» است. «عدوان»، یعنی ظلم؛ خیلی روشن است. ظلم هم که می گوییم، از نظر تداعی به ذهن، ابتدا ظلم به غیر و تجاوز به حقوق غیر، متبادر می شود. بله، ظلم به نفس هم داریم؛ نه اینکه نداریم. «الظّلم ثلاثه...» امّا حالا نمی خواهم بحث های اخلاقی را مطرح کنم؛ بلکه می خواهم بروم در جنبه های فقهی اش. آیۀ شریفه در اینجا می فرماید: «کمک نکن به عدوان!»؛ یعنی به «ظلم» کمک نکن! این همان بحثی است که در فقه ما مطرح است و فُقها تحت عنوان «معونۀ ظالمین» بحث می کنند؛ معونۀ ظالمین به همین معنا است که انسان به ظالم کمک کند. تا می گویند ظالم، «امیر لشکر» یا «حاکم جبّار» به ذهنتان نیاید؛ هرکسی به حقّ غیر تجاوز کند، «ظالم» است. فُقهای عامّه و خاصّه می گویند: معونۀ ظالمین بدون تردید حرام است و حتّی از معاصی کبیره است؛ قابل انکار هم نیست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه پنجم @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِيَ عَنِ الْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ: «مَنْ صَدَقَ لِسَانُهُ زَكَى عَمَلُهُ وَ مَنْ حَسُنَتْ نِيَّتُهُ زِيدَ فِي رِزْقِهِ وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِهِ زِيدَ فِي عُمُرِهِ» ترجمه: هرکی راست بگوید،عمل او پاکیزه و طاهر می گردد. هرکسی که نیّت او نیکو گردد، بر رزق و روزی او نیز افزوده می گردد. هر کس که با اهل و خانواده خویش به نیکویی و خوبی رفتار کند، به عمر او افزوده می گردد. شرح: روایت از امام باقر صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: هرکس راستگویی پیشه کند، عمل او پاکیزه می شود. این را خوب دقّت کنید، چه رابطه ای است. آدم های راستگو، این ها خلاف کاریشان خیلی کم است. این هایی که خلاف کاری می کنند، دورغگویند. خیلی همچنین ساده اش کردم. آن کس که راستگویی پیشه کند، مقیّد باشد، راست حرف بزند، این عملش پاکیزه می شود. ببینید چه رابطه ای بین گفتار و کردار حضرت برقرار می کند؛ این خیلی مسئله دقیقی هم هست؛ یعنی اگر انسان، مقید بشود گفتارش راست باشد، عملش هم به تبع آن درست می شود. می فهمید چه می خواهم بگویم؟ «مَنْ صَدَقَ لِسَانُهُ زَكَى عَمَلُهُ»؛ عملش پاکیزه می شود. «وَ مَنْ حَسُنَتْ نِيَّتُهُ زِيدَ فِي رِزْقِهِ»؛ اگر کسی از نظر درون، همیشه نیّتش این باشد که عمل نیک و خیر انجام بدهد؛ عمل خارجی را نمی گوید حضرت! این تو دلت هست. آدم این جوری است. یک آدمی است، دلش می خواهد همیشه چیه؟ کار خوب انجام بدهد. همین تو دلی ات،ها! خوب دقّت کن! عمل تو دلی ات، می فهمی؟ «زِيدَ فِي رِزْقِهِ»؛ روزیت زیاد می شود. توجّه کردی؟! انسان اگر از نظر درونش، این طور خودش را تربیت کند که دلش بخواهد همیشه کار خوب و خیر انجام بدهد، نیک، این موجب می شود که روزی اش زیاد بشود. اثر وضعی اش است. سوم: «وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِهِ»؛ کسی که به خویشاوندانش نیکی می کند؛ آن جا درونی بود، این بیرونی است. نگاه کنید. نیکی به آن نیّت خیر بود؛ اما این عمل خیر است. خوب دقّت کن. که بریزد بیرون، آن جا نیّت خیر همیشه دارد، این موجب می شود، روزی اش زیاد بشود. حالا روزی ات زیاد شد، خب بده دیگر. به کی؟ خویشاوندان. «وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِهِ»؛ کسی که به خویشاوندانش نیکی بکند، خیر به آن ها برساند؛ یعنی عملاً، «زِيدَ فِي عُمُرِهِ»؛ طول عمر پیدا می کند. البتّه شما در صله رحم شنیده بودید این را، به این که صله رحم، طول عمر می آورد. فهمیدید چه می خواهم بگویم؟ خواستم تطبییق بدهم با آن روایات. 1- بحارالأنوار ،جلد 75 ، صفحه 175 مَنْ صَدَقَ لِسَانُهُ زَكَى عَمَلُهُ وَ مَنْ حَسُنَتْ نِيَّتُهُ زِيدَ فِي رِزْقِهِ وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِهِ زِيدَ فِي عُمُرِهِ. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
19.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِيَ عَنِ الْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ: «مَنْ صَدَقَ لِسَانُهُ زَكَى عَمَلُهُ وَ مَنْ حَسُنَتْ نِيَّتُهُ زِيدَ فِي رِزْقِهِ وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِهِ زِيدَ فِي عُمُرِهِ» ترجمه: هرکی راست بگوید،عمل او پاکیزه و طاهر می گردد. هرکسی که نیّت او نیکو گردد، بر رزق و روزی او نیز افزوده می گردد. هر کس که با اهل و خانواده خویش به نیکویی و خوبی رفتار کند، به عمر او افزوده می گردد. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 عقوبت ظالم و کمک کنندۀ به‌ظالم ❗️ 📌در این زمینه روایات متعدّدی داریم که تعبیرات مختلفی در آن ها هست. روایت معروفی از پیغمبر اکرم(ص) است که حضرت فرمودند: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): إِذَا كَانَ یَوْمُ الْقِیَامَة نَادَى مُنَادٍ أَیْنَ الظَّلَمَةُ وَ أَعْوَانُ الظَّلَمَة وَ أَشْبَاهُ الظَّلَمَة حَتَّى مَنْ بَرَى لَهُمْ قَلَماً وَ لَاقَ لَهُمْ دَوَاةً قَالَ فَیَجْتَمِعُونَ فِی تَابُوتٍ مِنْ حَدِیدٍ ثُمَّ یُرْمَى بِهِمْ فِی جَهَنَّمَ»1️⃣؛ روز قیامت که می شود، آن هایی که مستقیماً وارد شدند به حقوق دیگران، تجاوز کردند و کسانی که به این ها کمک کردند، این ها را در تابوتی از آهن جمع می کنند و بعد همه را با هم در جهنّم می اندازند. از این روایت می فهمیم که این دو در اسلام از نظر حُکمی مشترک هستند؛ چون عقوبتشان عقوبتِ مشترک است؛ لذا فُقها می گویند هم ظلم و هم معونۀ ظالمین هر دو معصیت کبیره است. 1️⃣وسائل الشیعه، ج 17، ص 182 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه پنجم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 کمک کننده به‌ظالم و کسی که راضی باشد به ظلم، عقوبتشان یکی است❗️ 📌امام صادق(ع) از پدران بزرگوارشان نقل می کنند: «كَانَ عَلِیٌّ(ع) یَقُولُ: الْعَامِلُ بِالظُّلْمِ وَ الْمُعِینُ عَلَیْهِ وَ الرَّاضِی بِهِ شُرَكَاءُ ثَلَاثَةُ»1️⃣؛ آن کسی که مرتکب تجاوز می شود و کسی که کمکش می کند و آن کسی که راضی است به این، هر سه با هم شریک اند. این ها در چه چیزی شرکت دارند؟ در اینجا باید شرکت از نظر عقوبتی مورد نظر حضرت باشد. شرکت در فعل که نیست؛ چون فعل ها از یکدیگر جدا است. فعلِ یکی اصلِ جرم است، یکی کمک کرده است و فعلِ دیگری که راضی به جرم شده درونی است. پس این روایت نمی خواهد شرکت در فعل را بفرماید؛ بلکه می خواهد بفرماید این ها از نظر کیفری با هم مشترک اند؛ بنابراین (وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ) راجع به عدوانش مسلّماً نهی تحریمی است؛ یعنی حرام است که انسان مساعدت کند و کمک کند به کسی که دارد اسائه ای می کند و سیئه ای مرتکب می شود که تجاوز به حقّ مشروع غیر است. 1️⃣بحارالأنوار، ج 72، ص 312 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه پنجم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 حمایت از ظالم حرام است❗️ 📌امّا صورت سوّم در باب عدوان، از این هم بالاتر است و این است که اگر کسی مرتکب عدوان یا ظلمی شد و بعد شما بخواهید او را حمایت کنید، این هم حرام است. یک وقت شرکت در ظلم است که همان صورت اوّل بود؛ مثل آنجایی که دو نفری با هم بروید دزدی کنید. یک وقت کمک به ظالم است؛ یعنی هنوز ظلم را انجام نداده و تو مقدّماتش را داری تهیّه می کنی؛ مثل آنجایی که نردبان می دهی که او برود دزدی؛ که این صورت دوّم بود. امّا یک وقت جرم انجام شده و ظلم انجام شده است و تو می خواهی او را حمایت کنی که این، صورت سوّم است. یک مثال ساده بزنم: طرف، وکیل دادگستری است و پرونده می آید جلویش و او هم می داند که این موکّلش خلاف و تجاوز کرده است؛ امّا با این حال قبول می کند که از او دفاع کند. پول هم می گیرد و از او دفاع و حمایت می کند. پیغمبر اکرم(ص) می فرمایند: «مَنْ تَوَلَّى خُصُومَةَ ظَالِمٍ أَوْ أَعَانَهُ عَلَیْهَا»؛ کسی که وکالت ظالمی را قبول کرده تا به نفعش اقدام کند، «نَزَلَ بِهِ مَلَكُ الْمَوْتِ بِالْبُشْرَى بِلَعْنِهِ وَ نَارِ جَهَنَّمَ وَ بِئْسَ الْمَصِیر»1️⃣. این تعبیر «مَنْ تَوَلَّی» را در روایات متعدّدی هم داریم؛ حالا اینجا یک مثالی زدم که متداول بود. 1️⃣ وسائل الشیعه، ج 17، ص 312 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه پنجم @mojtabatehrani_ir